پنجشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۷
جهانشهر
Front Page

پس از 15 سال برملا شد؛
سرنوشت كودكان زمان چائوشسكو
002259.jpg
آرش نهاوندي
كودكان بي سرپرست از جامعه جدا مي شدند و مورد انواع و اقسام سوء استفاده ها اعم از كاري و... قرار مي گرفتند. اين وقايع در نتيجه سياست دولت چائوشسكو در زمينه ازدياد جمعيت روماني به وقوع مي پيوستند
با سقوط حكومت ديكتاتوري نيكلا چائوشسكو در روماني، اسرار تعداد زيادي از يتيم خانه هاي اين كشور كه در قالب موسسات دولتي فعاليت مي كردند، برملا شد. كيت مك كئون، از جمله داوطلباني است كه 9 سال پيش به اين موسسات به جا مانده از دوران چائوشسكو براي انجام فعاليت هاي خيريه مراجعه كرد. او ثمره دوران فعاليت خود را در چند مقاله گردآوري كرده است كه از لابه لاي آنها مي توان به وضعيت كودكان يتيم پيش و بعد از انقلاب روماني پي برد.
مك كئون، اولين مقاله خود را اينچنين به رشته تحرير درآورده است:
يوان سپدور، از جمله افرادي است كه عمر خود را صرف كودكاني كه از معلوليت هاي ذهني رنج مي برند، كرده است. او با لحني ملايم و آرام، فعاليت هاي اجتماعي خويش در اين زمينه را اينچنين شرح مي دهد: من براي كودكان آن امكاناتي را فراهم مي كنم كه خود در دوران كودكي از آنها محروم بودم.
يوان، خود از كودكاني است كه دوران طفوليت خويش را در يكي از 600 موسسه زمان چائوشسكو گذرانده است.
اين موسسات در پي علاقه شديد ديكتاتور سابق روماني جهت افزايش جمعيت كشور تاسيس شدند.
البته اكثر كودكاني كه در يتيم خانه هاي زمان چائوشسكو نگهداري مي شدند، در واقع يتيم نبودند.
آنها به گفته پير پوپارد، رئيس مقر يونيسف در روماني به نسل گمشده اي تعلق دارند.
او در ادامه توضيحات خود مي افزايد: در واقع اين نسل از كودكان به طرز بيرحمانه اي از جامعه جدا مي شدند و مورد انواع و اقسام سوء استفاده ها اعم از كاري و اعمال منافي عفت قرار مي گرفتند. اين وقايع در نتيجه سياست دولت چائوشسكو در زمينه ازدياد جمعيت روماني به وقوع مي پيوستند.
در زمان نيكلا چائوشسكو، هرگونه جلوگيري از بارداري ممنوع بود و از همين رو كودكان ناخواسته بسياري متولد مي شدند كه خانواده ها توانايي تامين هزينه زندگي آنها را نداشتند، در نتيجه بسياري از همين كودكان به يتيم خانه ها منتقل مي شدند. اين كودكان بنابر همان مسائلي كه در بالا توضيح داده شد، داراي آينده اي بسيار مبهم و بعضا تيره و تار بودند.
يكي از دلايل ناكامي اين كودكان را نيز مي توان در عدم برنامه ريزي از سوي موسسات دولتي جست وجو كرد.
اكثر كودكاني كه به نوانخانه ها سپرده مي شدند، پس از رسيدن به 18 سالگي از اين مراكز اخراج مي شدند تا خود براي زندگي خويش تصميم بگيرند.
البته برخي از اين جوانان، مانند خود يوان، از دام هاي بسياري كه پيش پايشان نهاده شده بود، رهيدند و آينده مطلوبي را براي خود رقم زدند.
اينگونه جوانان اكنون با درآمد مناسبي كه از فعاليت اقتصادي خويش كسب مي كنند، مسكني دست و پا كرده و تشيكل خانواده داده اند، اما تعداد زيادي از اين جوانان دچار اختلالات روحي و رواني زيادي شده اند و امروزه با روي آوردن به اعتياد به حاشيه اجتماع رانده شده و آينده بسيار بدي در انتظار آنهاست.
مقصر كيست؟
سورين براسوانو ، رئيس بخش نگهداري از كودكان بي سرپرست در شهر باكاو ضمن انتقاد از وضعيت كودكان در گذشته، مي گويد: به سبب شرايط موجود در اجتماع، آنها (كودكان بي سرپرست) چيز زيادي از محيط پيرامون خود فرا نگرفتند.
او مي افزايد: كودكان نسل گذشته نه تنها از مهارت هاي لازم نظير آشپزي يا كسب درآمد بي بهره بودند بلكه حمايت معنوي چنداني نيز از آنها نمي شد.
كرنل آنتون 27 ساله كه دوران كودكي اش را در موسسات زمان چائوشسكو سپري كرده است، مي گويد: من همواره از خود مي پرسيدم، چرا من؟ مگر من چه كرده ام؟ كرنل به واسطه عدم تربيت صحيح از زمان كودكي از ناهنجاري هاي اجتماعي زيادي رنج مي برد. او تازه با محيط پيراموني خويش آشنا شده بود كه به دزدي روي آورد. در 15 سالگي نيز او با جسمي سخت به سر فردي نواخت كه در نتيجه آن فرد مزبور يك هفته را در كما به سر برد. او مي گويد: من در آن زمان به علاقه و محبت احتياج داشتم تا بتوانم هويت مستقلي براي خود در اجتماع دست و پا كنم، اما هيچ راهي وجود نداشت.
كرنل مي افزايد: با اينكه از نظر ظاهري قوي به نظر مي رسيدم، در باطن مشكلاتم به حدي بود كه بسياري از اوقات به گريه مي افتادم.
اما كرنل آنقدرها هم بدشانس نبود و يكي از آشنايانش كه در مسائل اجتماعي و در يك موسسه خيريه به نام شهر اميد فعاليت مي كرد، به ياري وي شتافت و او را از منجلابي كه در آن گرفتار آمده بود، رهانيد. كرنل اكنون به كارهاي هنري روي آورده و زندگي مستقلي را تشكيل داده است، اما ديگران از چنين شانس هايي برخوردار نبودند.
نيكلاي 28 ساله، يكي از جواناني است كه به سبب عدم رسيدگي به وضعيتش طي 10 سال اخير، در خيابان هاي بخارست شب را به صبح رسانده است.
او در اين باره مي گويد: زماني كه يتيم خانه را ترك كردم، شانس زيادي براي پيدا كردن كار مناسبي نداشتم و نمي دانستم چه بايد بكنم.
در اوايل دهه 90 ميلادي و پس از سرنگوني چائوشسكو، موسسه نجات كودكان، در تلاشي مجدانه سعي در پيدا كردن كودكان خياباني از طريق رجوع به اطلاعات گذشته كرد، اما اين تلاش، نتيجه چندان مطلوبي در پي نداشت، زيرا بسياري از اين كودكان در آن زمان ناپديد شده بودند.
سيلويا بوريو، رئيس موسسه نجات كودكان روماني مي گويد: ما هيچ گاه از سرنوشت كودكاني كه ناپديد شده بودند، اطلاعي به دست نياورديم. برخي از آنها در خيابان هاي شهرها بدون داشتن سرپناهي جان خود را از دست داده اند و احتمال مي رود تعدادي از آنها نيز به مكان هاي ديگري كه ما از آن اطلاع نداريم، انتقال داده شده باشند. با اين حال همچنان تعداد اندكي از آنها تحت پوشش موسسه هاي خيريه قرار دارند كه از اين تعداد هم برخي دچار معلوليت هاي جسماني و ذهني هستند. از بقيه نيز كه شانس بزرگ شدن حتي در اين شرايط وحشتناك را نداشته اند، خبري در دست نيست.
ساندرا فراميتون، يكي از داوطلبان بريتانيايي كه در امور خيريه در روماني فعاليت مي كند، در اين باره مي گويد: در هر صورت اگر شما زماني را در اين موسسات (يتيم خانه ها) سپري كرده باشيد، بسيار بعيد است كه از شرايط طبيعي برخوردار باشيد.
گردهمايي هاي خانوادگي
بسياري از اين كودكان پس از ترك يتيم خانه به جست وجو براي يافتن اقوام خويش مي پردازند.
بسياري از آنها در اين زمينه به موفقيت دست پيدا مي كنند. يوان - جواني كه پيش از اين نيز درباره وي بحث به ميان رفت – هر از گاهي با مادر و برادران خود ديدار مي كند. كرنل نيز پس از مدت زمان مديدي، دريافته است كه پدرش سالها قبل بر اثر استعمال مواد مخدر درگذشته است.
در مقابل، تعداد ديگري از كودكان اين نسل سوخته توانسته اند زندگي جديدي را تشكيل دهند.
يكي از اين جوانان، ميهايلا نام دارد. او در حالي كه با غرور عكسي از همسر و فرزندانش را نشان مي دهد، مي گويد: ما ديگر به كسي نياز نداريم.
درواقع كودكان نسل حكومت چائوشسكو، امروز زندگي متفاوتي را دنبال مي كنند. برخي از آنها امروزه خود كودكي دارند كه بايد در تربيتش بكوشند و آينده مناسبي را براي وي رقم زنند و برخي ديگر در روماني يا خارج از اين كشور به كار و فعاليت مشغول هستند.

مجهزترين خطوط مترو در دبي
002262.jpg
آزاده بابايي نژاد- شهر دبي، مهمترين شهر امارات متحده است. اين شهر به لحاظ برخورداري از معماري نوين، برنامه ريزي دقيق شهري و سرمايه گذاري انبوه خارجي، به يك شهر مدرن و امروزي تبديل شده است و هرساله هزاران گردشگر از سراسر جهان به اين شهر سفر مي كنند.
گفتني است خيابان هاي اصلي دبي بسيار تميز است و قوانين راهنمايي و رانندگي بخوبي در آن رعايت مي شود. اگرچه اين شهر داراي ترافيك رواني است، اما باز با اين حال مسئولان شهر دبي به فكر ترافيك سالهاي بعد آن هستند. در همين راستا، قاسم سلطان، مديركل شهرداري دبي مي گويد: براي ما روشن است كه در ظرف سالهاي آينده، شمار مهاجراني كه به قصد اقامت دائم به دبي سفر خواهند كرد، افزايش چشمگيري خواهد داشت، از اين رو وجود مترو براي اين شهر امري بسيار ضروري به نظر مي رسد. احداث مترو دبي از مهمترين پروژه هاي دولت امارات متحده عربي است، چراكه باعث خواهد شد وقت ميليون ها گردشگري كه به اين كشور مسافرت مي كنند، در ترافيك تلف نشود.
به همين منظور شهرداري دبي اخيرا با يكي از شركت هاي خارجي متخصص در امر احداث مترو، قراردادي به ارزش 14 ميليارد درهم معادل 3ميليارد و 300 ميليون دلار منعقد كرده است.
اين مترو كه 69 كيلومتر طول دارد، يكي از مجهزترين و مكانيزه ترين خطوط مترو جهان به شمار مي آيد. اين مترو قادر است روزانه بيش از يك ميليون و سالانه بيش از 355 ميليون مسافر را جابه جا كند.
قرار است اين پروژه در دو مرحله اجرا شده و در سال 2010 به بهره برداري برسد.
انتظار مي رود مترو دبي سالانه 155 ميليون دلار هزينه داشته باشد كه از طريق جذب تبليغات و آگهي هاي شركت هاي بزرگ و معتبر از سراسر جهان، تامين خواهد شد.
بدين سان، شهرداري دبي خواهد توانست بر مشكل ترافيك آتي اين شهر 700 هزار نفري كه البته هرسال بر شمار ساكنان خارجي آن افزوده مي شود، فائق آيد.
گفتني است مديران شهرداري دبي قصد دارند براي جذب هرچه بيشتر سرمايه گذاري هاي خارجي در اين شهر، بزرگترين مركز خريد جهان را در دبي احداث كنند. در صورت اجراي چنين پروژه عظيمي، دبي ميزبان ميليون ها خريداري است كه از سراسر جهان به اين شهر سفر خواهند كرد، از اين رو احداث مترو در اين شهر، امري غير قابل اجتناب و بسيار ضروري خواهد بود.

عراق بعد از صدام
مريم افضلي- عراقي ها معتقدند استانداردهاي زندگي طي دو سال گذشته، بعد از سرنگوني صدام نه تنها پيشرفتي نداشته بلكه بدتر هم شده است. به رغم ميلياردها دلار بودجه تخصيص يافته براي بازسازي عراق بيشتر مناطق از داشتن برق محروم هستند و آب جيره بندي شده است. صف هاي طولاني در پمپ بنزين ها، باعث ايجاد ترافيك مي شود. پيدا كردن شغل بسيار مشكل است و اكثر متقاضيان بيكار هستند. اين درحالي است كه ژنرال آمريكايي، مسئول بازسازي عراق بر پيشرفت هاي ايجاد شده پافشاري مي كند؛ آمارهاي او نشان مي دهد 2 هزار و 500 پروژه در دست احداث است، 13 هزار و 700 كيلومتر خطوط انتقال برق بازسازي و 700 كيلومتر جاده آسفالت شده است. او مي گويد كه براي بازسازي سيستم برق و آب زمان طولاني لازم است.
ايالات متحده بيش از 18 ميليارد دلار براي بازسازي عراق اختصاص داده و كشورهاي ديگر هم بودجه اي را به اين منظور در نظر گرفته اند. ژاپن 100 ميليون دلار براي ساختن نيروگاه برق اختصاص داده، ولي براي كشوري با جمعيت 25 ميليون نفر كه 25 سال در جنگ و تحريم قرار داشته، اين ميزان، مبلغ قابل توجهي نيست.
از 18 ميلياردر دلاري كه آمريكا اختصاص داده نيز 40 درصد براي مسائل امنيتي و نظامي هزينه مي شود. تاكنون تنها 2 ميليارد دلار صرف بازسازي سيستم آبرساني شده است. وزير نيروي عراق اخيرا اعلام كرد: باتوجه به آمارهاي ژنرال باستيك، اگر سالانه 2 ميليارد دلار صرف بازسازي سيستم آبرساني شود، بعد از 12 سال قادر به تامين آب سالم در كل كشور هستيم.
اين درحالي است كه انفجارهاي پي درپي كه موجب تخريب بيشتر سيستم آبرساني و برق مي شود وضع را سخت تر مي كند. باستيك مغرورانه اظهار مي دارد: قدرت برق در زمان صدام 4/4 مگاوات بود كه متخصصان آمريكايي آن را تا پنج مگاوات افزايش داده اند. البته وي تصديق مي كند با هر بار از كارافتادگي سيستم برق، دو مگاوات از قدرت آن كاهش مي يابد. همچنين با افزايش تمايل مردم به خريد تلويزيون، يخچال فريزر و سيستم تهويه، ميزان مصرف تا 60 درصد افزايش يافته است.
آمار نشان مي دهد در كل عراق كمتر از 8 ساعت برق جريان دارد و اين در حالي است كه افزايش ميزان مصرف مطابق با توليد نيست.
به رغم آنچه آمريكايي ها اظهار مي دارند، تنها پروژه هايي با ارزش كمتر از 5/1 ميليارد دلار به اتمام رسيده است.
از سوي ديگر طبق تحليل سازمان امنيت جهاني، حمله به عراق و اشغال اين كشور 178 ميليارد دلار براي آمريكا هزينه داشته است. پس عراقي ها از اينكه هنوز تغييراتي را مشاهده نمي كنند نبايد متعجب باشند.

پيشخوان
002250.jpg
لس آنجلس تايمز
روزنامه لس آنجلس تايمز از وقوع توفان دنيس و رسيدن آن به سواحل ايالت فلوريدا در آمريكا خبر داده است. اين روزنامه عكس خود را نيز به سيل ناشي از اين توفان در ايالت فلوريدا اختصاص داده است.
پيش از اين نيز وقوع توفان دنيس در كوبا، 10 كشته بر جاي گذاشت.
002205.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز تيتر و عكس اول خود را به دهمين سالگرد كشتار مسلمانان بوسنيايي توسط صرب ها اختصاص داده است.
هزاران نفر، در مراسم يادبود قتل عام 8 هزار مرد و پسر مسلمان در يوگسلاوي سابق كه فجيع ترين كشتار در اروپا از زمان جنگ جهاني دوم ناميده شد، شركت كردند.
002226.jpg
ال موندو
روزنامه اسپانيايي زبان ال موندو عكس اول خود را به يك زن نيجريه اي اختصاص داده كه نسبت به روند اطلاع رساني دولت بريتانيا پس از وقوع انفجارهاي لندن، انتقادات شديدي را مطرح كرده است.
لازم به ذكر است كه پسر 26 ساله اين زن نيجريه اي از صبح روز وقوع انفجارها تا كنون ناپديد شده است.
002247.jpg
فيگارو
روزنامه فيگارو خبر و عكس اول خود را به برنامه هاي اقتصادي راستگرايان در آلمان اختصاص داده است.
پس از اعلام برگزاري انتخابات زودهنگام در آلمان، حزب دموكرات مسيحي به رهبري آنگلامركل برنامه هاي تبليغاتي خود را بر محورهاي اقتصادي قرار داده است.
حزب دموكرات مسيحي در اين راستا و به منظور رقابت با سوسيال دموكرات هاي حاكم، مبحث اشتغالزايي را به عنوان اصلي ترين برنامه دولت آينده آلمان اعلام كرده است.

ذهن زيبا
چاپلوسي هم گوينده و هم شنونده را فاسد مي كند.
ديل كارنگي

معني حيات را در زيبايي و قدرت اراده بايد جست وجو كرد.
ماكسيم گوركي

براي آنكه عمر طولاني باشد، بايد آهسته زندگي كنيم .
سيسرون

رضايت وجدان تنها پس از انجام وظيفه است.
اسمايلز

ارزش اخلاقي ، بسته به تعداد وظايفي است كه انسان انجام مي دهد.
مترلينگ

شبكه
امشب اگر اتفاق خاصي رخ ندهد، فيلم سينمايي جوخه ساخته اليور استون از برنامه سينما يك پخش خواهد شد. قرار است چند برنامه آينده سينما يك به موضوع جنگ ويتنام و سينما بپردازد و فيلم هايي مانند جوخه و متولد چهارم ژوئيه ساخته اليور استون و اينك آخر زمان ساخته فرانسيس فورد كاپولا نمايش داده شوند.
امشب همچنين فيلم سينمايي جاسوس بيگانه   از شبكه 3 پخش خواهد شد. داستان اين فيلم درباره يك مامور مخفي آزاد است كه قرار مي شود محموله اي را از پاريس به آلمان ببرد. اين ماموريت توسط يك آدم مرموز و ناشناس به او سفارش داده مي شود.
جاناتان كولد، بزودي متوجه مي شود كه آدم هاي زيادي مي خواهند خودشان را درگير اين ماجرا كنند. هويت محتويات محموله نيز براي كولد نامشخص است، حتي فروشنده و خريدار هم نمي دانند كه داخل بسته ها چيست، اما اين محموله هرچه هست با گذشت زمان توجه تعداد بيشتري از سياستمداران فاسد را به خود جلب مي كند.
كولد مي داند كه هميشه بايد يك قدم جلوتر از بقيه حركت كند تا شانس فرار داشته باشد، اما نيروهاي شيطاني او را رها نمي كنند. كولد مي خواهد به هر قيمتي كه شده و بدون توجه به هويت تعقيب كنندگان ماموريت خود را بخوبي انجام دهد. اين ماموريت حكم يك بازي موش و گربه خطرناك را پيدا كرده است.
استيون سيگال بازيگر نقش جاناتان كولد است و او مثل هميشه نقشي اكشن را ايفا كرده است.
اما فردا ظهر فيلم سينمايي بيرون از طبيعت حدود ساعت 16:30 از شبكه اول پخش خواهد شد. اين فيلم، داستان جنگلباني است كه به همراه خانواده اش در جنگل زندگي مي كند. بر اثر يك بي احتياطي و در پي قطع شدن يك درخت، دختر كوچك جنگلبان قطع نخاع مي شود. از سوي ديگر يك كلاغ هم كه بالاي آن درخت لانه كرده بود، بي خانمان مي شود و به همراه بچه هايش سرگردان در جنگل دچار ماجراهايي مي شود كه...
فيلم سينمايي برف پيما هم فردا شب حدود ساعت 18:30 از شبكه 2 پخش خواهد شد. اين فيلم ماجراي يك خلبان امدادگر است كه در حين عمليات براي رساندن مواد غذايي به مناطق سرمازده و محروم در قطب سقوط مي كند و در برف محو مي شود. گروه نجات تلاش مي كنند او را پيدا كنند، اما موفق نمي شوند. خلبان امدادگر با سرماي قطب دست و پنجه نرم مي كند، ولي پس از مدتي راه نجاتش را مي يابد و ...
ضمنا به احتمال فراوان فردا شب در قالب برنامه صد فيلم برتر تاريخ سينما، فيلم امپراتور و آدمكش ساخته چن كايگه از شبكه 3 پخش خواهد شد.
اما برنامه سينما 4 نيز به پخش فيلم سينمايي كافكا اختصاص خواهد داشت.

خبر
مجسمه هاي كوه راشمور احيا مي شوند
حسام گلبري - بيش از 60 سال است كه در پاركي در جنوب ايالت داكوتا، تنديس هاي گرانيتي عظيم چهار رئيس جمهور بزرگ آمريكا؛ واشنگتن، جفرسون، لينكلن و تئودور روزولت روي كوه راشمور حك شده اند.
حال پس از گذشت 6 دهه از ساخت آن، رنجرهاي پارك قصد دارند براي اولين بار علاوه بر شستن اين چهار تمثال، گياهاني را كه با رشد خود منجر به از بين رفتن آنها مي شوند بخشكانند.
اگرچه چهره هاي عظيم سنگي هر ساله براي ترك هاي احتمالي بررسي مي شوند، اما طي 60 سال گذشته هرگز اقدامي براي پاكسازي آنها از لايه هاي دوده و گرد و خاك صورت نگرفته است.
گفته مي شود اگر هر چه سريعتر از رشد گياهان و ريشه دواندنشان در ميان مجسمه ها جلوگيري نشود، احتمال متلاشي شدن بعضي از قسمت هاي آن بسيار زياد است.
به همين منظور رنجرهاي كوه راشمور، متخصصان يك شركت آلماني را كه تمثال مسيح را در ريودوژانيرو و دروازه براندنبورگ در برلين پاكسازي كرده بودند، به خدمت گرفته اند.
طي پنج هفته آينده كار پاكسازي مجسمه هاي كوه راشمور تحت نظارت شركتي به نام آلفرد كارچر، با استفاده از جديدترين وسايل و به كمك متخصصان مهر و موم كاري (با سيليسيوم) به پايان خواهد رسيد.
گفتني است كار حكاكي تمثال چهار پرزيدنت در بين سالهاي 1927 تا 1940 توسط يك سنگتراش دورگه دانماركي - آمريكايي به نام گاتزن بورگلوم و همكاري 400 كارگر انجام پذيرفت.
راستي مجسمه اميركبير و ساير بزرگان ما در كجاست؟ آيا همان تنديس كوچك و فرسوده حكيم ابوالقاسم فردوسي براي تجليل از سمبل ادبيات ايران كافي است؟! 
اي كاش دست كم همين حداقل ها را بازسازي مي كرديم.

|  آرمانشهر  |   ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   دخل و خرج  |   در شهر  |
|  درمانگاه  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |