پنجشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۷
اخلاق پزشكي در ايران؛ ضرورتها و بايسته ها
تاكيد خاصي كه در كشور ما بر ارزش هاي ديني و معنوي وجود دارد، زيربناي اخلاق پزشكي است
002235.jpg
به نظر مي رسد كار بسيار گسترده اي درباره اخلاق پزشكي در كشور بايد صورت گيرد و اين حركت قطعا با زايندگي روبه رو است و مي تواند اخلاق پزشكي را در جامعه با مسائل كاربردي مواجه سازد
مبحث اخلاق پزشكي در طب جديد نيز داراي تاريخچه اي طولاني است كه با توجه به پيشرفت سريع علوم زيستي و پزشكي اهميتي روزافزون پيدا كرده است. اخلاق پزشكي كه به عنوان شاخه اي از علوم، مبحثي نوپا به حساب مي آيد به شكل كلاسيك خود برپايه اولين بار حدود ربع قرن پيش مطرح شد، گرچه در كشور ما به رغم زمينه تاريخي غني، جايگاه واقعي خود را پيدا نكرده بود و پزشكي در ميان مباحث علمي منحصر به فرد است، چراكه مستقيما با جان آدمي مرتبط است. به همين دليل اخلاق، جزئي لاينفك از علم پزشكي تلقي مي شود و توصيه هاي آن معيارهاي عملكردي براي بخش هدايت و درمان از جمله تمامي موسسات تحقيقاتي است. در حال حاضر نيز قوانين و بيانيه هاي متعددي جهت هدايت رفتارها و روش هاي حرفه اي پزشكي تدوين شده است.
تاكيد خاصي كه در كشور ما بر ارزش هاي ديني و معنوي وجود دارد زيربناي اقداماتي است كه جهت حفظ مقام و ارزش انسان ها در نظر گرفته شده است. اخلاق پزشكي جايگاه ويژه اي در اين ميان دارد.
تشكيل اولين مركز مطالعات و تحقيقات اخلاق پزشكي در حوزه معاونت دانشجويي - فرهنگي - حقوقي و مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سال 1372 در پاسخ به نيازهاي ضروري در اين زمينه بود.
تشكيل گروه هاي آموزشي اخلاق پزشكي در بسياري از دانشكده هاي علوم پزشكي كشور، آموزش متخصصان اخلاق پزشكي، پژوهش درباره ابعاد مختلف اخلاق پزشكي، انتشار كتب درسي جهت برنامه درسي دانشكده هاي علوم پزشكي و تاسيس شوراي نظارت بر مسائل اخلاقي در پزشكي جهت ايجاد هماهنگي بين تعاليم اسلامي و قوانين متعارف جهاني در شمار مهمترين اهداف اين مركز بود.
گسترش اخلاق پزشكي و مواجهه جامعه با مسائل كاربردي
دكتر باقر لاريجاني، رئيس مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي اظهار داشت: به نظر مي رسد كار بسيار گسترده اي درباره اخلاق پزشكي در كشور بايد صورت گيرد و اين حركت قطعا با زايندگي روبه روست و مي تواند اخلاق پزشكي را در جامعه با مسائل كاربردي مواجه سازد.
دكتر باقر لاريجاني، رئيس مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي درباره ضرورت و اهميت اخلاق پزشكي اظهار داشت: اخلاق پزشكي شاخه مهم و گسترده اي از اخلاق كاربردي محسوب مي شود كه بر طيفي از مباحث كه در موقعيت هاي باليني و مراقبت هاي بهداشتي پيش مي آيد، تمركز دارد. از آنجا كه موضوعات اخلاق پزشكي در موارد فراواني با حيات و مرگ سر و كار دارند، منشاء بحث ها و اختلافات نظري عمده اي در طب و گاه در جوامع مختلف بوده  اند.
وي در ادامه نسبت به كارآمدي بحث هاي اخلاق پزشكي و دوري از مسائل صرف انتزاعي گفت: هدف ما در بحث هاي اخلاق پزشكي ارائه مباحث انتزاعي نيست، بلكه ما نيازمند ارائه راهكارهاي عملي هستيم، اما بايد توجه داشت كه بدون پشتوانه مباحث نظري، اجراي عملي آنها ميسر نيست. ما اگر به طور مثال در بحث سقط جنين مباني نظري را درست طراحي نكنيم، نمي توانيم بحث هاي عملي داشته باشيم. بحث سقط جنين از بحث هاي بسيار پيچيده و مفصل است. بحث پيوند اعضا كه در كشور ما به صورت عملي به كار مي رود نيز به مباني نظري احتياج دارد. اخلاق پزشكي بحث هاي نظري مفصلي دارد كه منجر به كدها و قوانيني مي شود.
دكتر لاريجاني با تاكيد بر معارف اسلامي در بحث اخلاق پزشكي گفت: ما به رغم معارف پيشرفته اسلامي كه داريم، هنوز نتوانسته ايم در مرحله عملي از منظر اسلامي به مباحث اخلاق پزشكي بپردازيم و در اين باره هنوز سكوت كرده ايم و بحث هاي روشني نداريم. به نظر مي رسد كار بسيار گسترده اي درباره اخلاق پزشكي در كشور بايد صورت گيرد و اين حركت قطعا با زايندگي روبه رو است و مي تواند اخلاق پزشكي را در جامعه با مسائل كاربردي مواجه سازد.
وي در ادامه افزود: اخلاق موسسات درماني، اخلاق پزشكان و اخلاق در پژوهش پزشكي سه موضوع حائز اهميت در جامعه ماست. بايد همواره متذكر شد كه مباحث اخلاق پزشكي از مباحث زنده  هستند و بستگي به اين دارد كه چه كسي در كجا و از چه منظري به آن نگاه كند؟ براي دانشجوي طب، رفتار با بيمار بسيار اهميت دارد. محققي كه مي خواهد با انسان كار كند، بايد دانش اخلاقي رفتار با انسان را پي گيري كند.
دكتر لاريجاني ضمن تاكيد بر كارآمدي بحث اخلاق پزشكي در جامعه پزشكان و توده مردم گفت: در بسياري از كشورهاي جهان در زمينه اخلاق پزشكي مجلاتي منتشر مي شود و كتاب هاي بسياري نيز تاليف مي شود. ما نيازمند كار بسيار و ايجاد گروه هاي علمي موفق در جامعه هستيم. خوشبختانه در زمينه تاسيس دپارتمان اخلاق پزشكي كارهايي صورت گرفته است. همچنين در اكثر دانشگاه ها گروه هاي اخلاق پزشكي داريم. مركز تحقيقات اخلاق پزشكي را نيز در دانشگاه تهران دائر كرديم. زمينه هايي براي تحقيقات شروع شده و در مجموع در زمينه دانش اخلاق پزشكي تلاش هايي در حال انجام است كه اميدواريم اين تلاش ها گسترش يابد. اخلاق پزشكي يك علم ميان رشته اي است و لازم است كه اين رشته در دانش هاي مختلفي مانند فلسفه و حقوق مطرح شود.
رئيس مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي افزود: آينده اخلاق پزشكي، آينده مبهمي در كشور ما نيست. اين رشته جوان است و ما بايد بسترهاي جديدي را ايجاد كنيم كه بحث اخلاق پزشكي در كشور گسترش يابد. ما زمينه كاري خوبي در اين موضوع داريم. ما با تعدادي از همكاران براي آماده كردن طرح اوليه شبكه اخلاق پزشكي تلاش كرديم. آقاي دكتر پارساپور از همكاران نزديك اينجانب براي تدوين اين پيشنهاد بودند. گرچه ما به صورت متدولوژيك به SWOT نپرداختيم، ولي چهارچوب SWOT به عنوان پيش نويس كار پيشنهاد شد كه بعدها از آن چارچوب در بحث هاي استراتژيك در زمينه اخلاق پزشكي استفاده كرديم كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت. خوشبختانه در سالهاي اخير دانشگاه ها توانمندي هاي زيادي پيدا كرده اند. ما خوشحاليم كه در دانشگاه علوم پزشكي تهران مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي در كنار موزه ملي پزشكي كشور تاسيس شده است.
وابستگي اخلاق پزشكي به ديگر مسايل اخلاقي
پروفسور فرهود، عضو كميته اخلاق در ژنتيك پزشكي سازمان جهاني بهداشت در ژنو گفت: تنها نبايد به اخلاق پزشكي توجه كنيم، بلكه ديگر موارد نيز قابل توجه است. در جامعه اي كه مابقي مسائل رعايت نشود، بحث اخلاق پزشكي هم رعايت نمي شود. اخلاق بايد در همه جا حاكم باشد.
پروفسور داريوش فرهود، عضو كميته ملي اخلاق در علوم و بيوتكنولوژي كميسيون ملي يونسكو در ايران درباره جايگاه و ضرورت توجه به اخلاق پزشكي در جامعه اظهار داشت: وقتي بحث اخلاق پزشكي پيش مي آيد، اولين نكته اي كه به ذهن مي رسد و قطعا هم نكته قابل تاملي است اين است كه پزشك با جان انسان سر و كار دارد. بدين لحاظ بحث اخلاق پزشكي از اهميت جدي برخوردارد است.
وي افزود: اخلاق تنها بحثي است كه به نياز انسان امروز ما پاسخ مي دهد، اما اخلاق تنها به پزشكي محدود نمي شود. اخلاق به عنوان آئين نامه اي است كه انسان موظف است به لحاظ انسان بودن، آن موارد را رعايت كند چراكه انسان به واسطه دوري از فضايل و از بين بردن حق و حقوق انساني به دست خويش و براي بازگشت به كرامت واقعي و حقيقي انساني به اخلاق نيازمند شده است.
عضو فرهنگستان علوم جهان سوم در ايتاليا اظهار داشت: به همين دليل امروزه در يونسكو در بسياري از موارد به بحث اخلاق توجه جدي مي شود. در حرفه شما خبرنگاران نيز در يونسكو موضوعي به نام اخلاق خبررساني و اطلاع رساني وجود دارد، بنابراين بحث اخلاق كه سازمان يونسكو آن را به صورت جدي پيگيري مي كند بحثي ضروري است.
پروفسور فرهود تاكيد كرد: من معتقدم در جايي كه قانون به انتها مي رسد و سخني ندارد يا حتي پيش بيني براي آن نشده است، بحث اخلاق با گستردگي وجودي كه دارد آغاز مي شود. به همين دليل است كه ما تنها نبايد به اخلاق پزشكي توجه كنيم، بلكه ديگر موارد نيز قابل توجه است.
وي افزود: وقتي ما در جامعه اي زندگي مي كنيم كه آموزه هاي ديني در آن اهميت دارند، چرا مباحث اخلاقي را جدي تلقي نمي كنيم. تمام پيام هاي پيامبران و انبيا و اوليا اخلاقي بوده است، اما در جامعه اي كه مابقي مسائل رعايت نشود، بحث اخلاق پزشكي هم رعايت نمي شود. اخلاق بايد در همه جا حاكم باشد. اينكه آب و محيط زيست از بين مي رود، تنها يك دليل دارد و آن عدم توجه به اخلاق است.
پروفسور فرهود درباره تاريخ اخلاق پزشكي گفت: در جهان آئين نامه ها و سوگندنامه هاي بسياري؛ چه در ايران زمان هخامنشي و چه در تمدن هاي ديگر مانند هند، مصر، بابل، چين، آمريكاي مركزي و جنوبي براي پزشكان و پاك نگاهداشتن و تضمين قداست اين حرفه شريف، وضع و اجرا مي شد. اكنون نيز ملاحظات اخلاقي در اكثر زمينه ها مانند ژنتيك و علوم زيستي، فن آوري و مهندسي، اطلاع رساني، محيط زيست، آب، هوا، فضا، انرژي، ترويج و اعمال مي شود. در سال 1803 توماس پرسيوال، پزشك انگليسي اقدام به تدوين و انتشار قانون اخلاقيات پزشكي كرد كه با الهام گرفتن از آن انجمن پزشكي آمريكا در سال 1847 قانون پزشكي آمريكا را تصويب كرد و پس از چندين بار تجديد نظر آخرين تدوين آن در سال 2001 بوده است.
عضو كميته ملي اخلاق در علوم و بيوتكنولوژي كميسيون ملي يونسكو در ايران افزود: در سال 1993 گروه كارشناسان اخلاق زيستي در يونسكو و در سال 1994 كميته اخلاق در ژنتيك پزشكي سازمان بهداشت جهاني شروع به كار كردند كه تا اين زمان در دو گروه بسيار موثر، فعال و هماهنگ به پايه گذاري اصول و مباني اخلاقي مربوطه پرداخته اند. كميته ياد شده در سازمان جهاني بهداشت ابتدا اصول خودمختاري، سودمندي و عدالت در ارائه خدمات پزشكي و بهداشتي را پيشنهاد كردند و سپس بر محور همين اصول 10 جدول كاربردي براي سرويس هاي گوناگون ژنتيك پزشكي تنظيم و ابلاغ شده است.
وي با اشاره به اين مطلب كه در 10 سال گذشته چندين گروه كاري در وزارت بهداشت و درمان ايران همزمان و به طور موازي، ولي غير هماهنگ به بررسي پژوهش و انتشار مقالات و كتاب هايي در زمينه هاي گوناگون اخلاق پزشكي و اخلاق زيستي پرداخته اند، افزود: از سال گذشته به دعوت جامعه انجمن هاي علمي گروه پزشكي يك گروه كاري تشكيل و اقدام به جمع آوري، تنظيم و هماهنگ سازي قوانين و اصول اخلاقي براي تخصص هاي گوناگون پزشكي در ايران كرده است و ما همچنان اميدواريم كه اين گروه نتايج تحقيقات و فعاليت هاي خود را ارائه كند.
پروفسور فرهود در پاسخ به اين پرسش كه تحقق دپارتمان اخلاق پزشكي در ايران چه تاثيري بر بحث اخلاق پزشكي خواهد داشت، گفت: در صورتي كه چنين دپارتماني با همكاري چندين رشته تخصصي مانند فلسفه، الهيات، فقه، جامعه شناسي، روانشناسي و پزشكي تاسيس شود، ما مي توانيم بگوييم كه اين رشته را نظام مند كرده ايم، چراكه در دنياي امروز تمام مسائل علمي فقط در محافل آكادميك جريان اصولي را مي پيمايد. در بسياري از كشورهاي ديگر دپارتمان اخلاق پزشكي وجود دارد و كارهاي بسياري نيز در اين زمينه ارائه كرده اند.
عضو انجمن ايراني اخلاق در علوم و فن آوري در پايان يادآورشد: مهمترين مانع براي تحقق اخلاق پزشكي به صورت نظام مند، عدم هماهنگي ميان صاحبنظران و دپارتمان هاي علمي است. براي برطرف كردن چنين مشكلي نياز جدي به يك فعاليت نظام مند داريم.

خرخر كردن علامت بيماري است
محققان از قبل احتمال مي دادند كودكاني كه در خواب خرخر مي كنند، بيشتر در معرض ابتلا به بيش فعالي و مسائل مرتبط با جلب توجه اطرافيان هستند، اما تحقيقات اخير دانشمندان دانشگاه ميشيگان نشان مي دهد ارتباط بين اين دو مسئله خيلي قوي تر از چيزي است كه بسياري تصور مي كردند.
دكتر رونالد دي كروين، مسئول مركز مشكلات خواب بيمارستان ميشيگان مي گويد: ارتباط اين دو موضوع بسيار قوي است. اختلال در خوابيدن، خود مي تواند باعث بروز بيش فعالي شود.
كروين و همكارانش از دو دانشگاه ميشيگان و واشنگتن، 229 كودك را مورد بررسي قرار داده كه در هنگام آغاز مطالعه، شش الي 17 ساله بوده اند. اين گروه از بين 866 نفر كودك دو تا 13 ساله انتخاب شدند كه والدينشان در اواخر دهه 90 به كلينيك هاي اطفال مراجعه كرده بودند. والدين 229 نفر از اين كودكان براي بررسي مجدد به محققان مراجعه كرده بودند.
از بين 229 نفر، 30 كودك بيش فعال بوده اند. محققان دريافتند كه چهار سال قبل، بيش فعالي اين كودكان بر مبناي خرخر بلند و عادت به بي خوابي يا سختي تنفس هنگام خواب در مطالعه اوليه پيش بيني شده بود.
كروين و همكارانش نتيجه گرفتند كه خرخر و ساير اختلالات، عوامل خطر قدرتمندي براي بروز يا تشديد و وخيم شدن رفتار بيش فعالي در آينده خواهد بود. كروين مي گويد كه اين مطالعه، اولين تحقيقي است كه در بلندمدت ارتباط بين اين عوامل را مورد بررسي قرار مي دهد. در مطالعه اوليه كه چهار سال قبل انجام شد، محققان تخمين زدند كه كودكاني با عادت خرخر كردن در خواب، چهار برابر بيشتر از كودكان ديگر در معرض بيش فعالي هستند. خرخر كردن در سالهاي ابتدايي زندگي از تخريب يا بروز مشكلات آتي خبر مي داد، اما دليل اصلي اينكه خرخر كردن باعث بروز بيش فعالي مي شود، هنوز بدرستي روشن نيست.
كروين مي گويد: يكي از دلايل مي تواند سطح اكسيژن در خلال خواب باشد كه به طور مداوم و به دنبال بسته شدن حلق، كاهش مي يابد. او مي افزايد: دست كم مطالعات حيواني نشان داده اند كه كمبود اكسيژن، موجب تغييرات رفتاري مي شود. البته كروين معتقد است خود اختلال در فرآيند خواب، مثلا پريدن از خواب، مي تواند مستقيما باعث بيش فعالي شود.
كروين مي گويد:  بزرگسالاني كه از خواب مي پرند، فقط خيلي خسته و خواب آلوده به نظر مي رسند. كودكان هم ممكن است به هر دليلي بيدار بمانند. محيط اطراف در از خواب پريدن و بيدار ماندن كودكان، نقش بسيار مهمي دارد. در اين تحقيق از والدين سئوال شد فرزندشان چند وقت به چند وقت و با چه شدتي خرخر مي كند يا اينكه كودك هنگام خواب، مشكلاتي نظير تنفس دشوار يا توقف تنفس يا بيدار شدن سخت دارد يا خير؟ در عين حال از وضعيت رفتاري كودك در طول روز و ميزان توجه والدين به آنها نيز سئوالاتي پرسيده شد.
دكتر آن هالبوور، مسئول پزشكي بخش اختلالات خواب در مركز كودكان دانشكده پزشكي دانشگاه جانز هاپكينز معتقد است كه تحقيق جديد، ارتباط قديمي و احتمالي بين خرخر و بيش فعالي را كاملا تاييد كرده است. او مي گويد: البته اينها دليل قطعي نيست. او اشاره مي كند كه شايد توضيح ديگري نيز وجود داشته باشد، مثلا عامل ديگري وجود دارد كه هم باعث خرخر و هم باعث بيش فعالي مي شود. كروين معتقد است تا زمان مشخص شدن قطعي اين مسئله، والدين بايد نسبت به مشكلات هنگام خواب كودكان خود بسيار دقيق و جدي بوده و حتما اين مشكلات را با متخصص اطفال در ميان بگذارند.
درمان رايج براي قطع خرخر در كودكان، برداشتن لوزه هاست.
هالبوور ضمن تاييد صحبت هاي كروين مي گويد: والدين نبايد نسبت به خرخر كردن بچه ها بي اعتنا باشند. آنها بايد بدانند كه خرخر كردن اصلا چيز خوبي نيست. اين مسئله مي تواند به رفتارهاي ناخوشايند در مدرسه و مشكلاتي نظير آن مرتبط شود.
مطالعه ديگري در همين زمينه نشان مي دهد كه خواب خوب و كافي مي تواند باعث تقويت حافظه شود. دانش آموزاني كه شب خوب خوابيده بودند، در مدرسه كمتر دچار مشكلات رفتاري و درسي مي شدند.

اتاق انتظار
هزينه هاي درمان ناباروري بايد مشمول خدمات بيمه اي شوند
معاون پشتيباني و خدمات تخصصي پژوهشكده رويان اعلام گفت: ناباروري و نازايي، يك بيماري تلقي شده و مشكلات زيادي را براي بيمار به وجود مي آورد، در حالي كه شوراي عالي بيمه، هزينه هاي مربوط به اين بيماري را جزو خدمات بيمه اي محسوب نمي كند.
دكتر احمد وثوق در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب اظهار كرد:  با توجه به اينكه ناباروري نوعي بيماري است و حتي بيشتر از بيماري هاي ديگر، مشكلات روحي، جسمي، اجتماعي و اقتصادي را به دنبال دارد، فرد بيمار بايد حق استفاده از خدمات بيمه اي را داشته باشد.
وي افزود: در بسياري مواقع اين بيماري نيازمند چندين دوره درمان است و هزينه گزافي را براي بيمار به دنبال دارد. به طوري كه ما شاهد بوده ايم، زوجين براي پرداخت هزينه ها حتي اقدام به فروش فرش زير پاي خود كرده اند و اين مشكل نه تنها در ايران، بلكه در اكثر كشورهاي ديگر نيز مطرح است.
وي در پايان گفت: ما در اين پژوهشكده به سهم خود آماده هرگونه همكاري با سازمان هاي تحت پوشش خدمات بيمه اي هستيم. البته اين امر زماني تحقق مي يابد كه شوراي عالي بيمه، ناباروري را به عنوان يك بيماري بپذيرد و تعرفه هاي مشخصي را براي آن تعيين كند كه اين مشكل به عنوان مصوبه مجلس به دولت نيز ابلاغ شده است.
سرنگ بدون درد به كمك ديابتي ها آمد
بيماران مبتلا به ديابت، بدون اينكه دچار عوارض جانبي همچون خونريزي، كبودي، درد و سفتي شوند، به وسيله سرنگ بدون درد درمان مي شوند.
به گزارش ايسنا، ميرمهدي فتحنايي، مديرعامل يك شركت دارويي ضمن بيان اين مطلب افزود: سيستم تزريق بدون سوزن اينجكس (سرنگ بدون درد) در تمامي تزريقات زير جلدي بخصوص انسولين، هپارين، واكسيناسيون، آلرژي، بي هوشي  هاي موضعي مانند برداشتن خال، زگيل، زخم  هاي كوچك روي پوست، لهيدگي و زخم انگشتان كاربرد دارد.
وي تصريح كرد: از ديگر مزيت هاي اين وسيله، استفاده در مطب  هاي دندانپزشكي است كه امروزه در آمريكا و اروپا كاربرد فراواني دارد، همچنين در كشور آلمان نيز تمامي دندانپزشكان اطفال از آن استفاده مي كنند.
وي اظهاركرد: اين سرنگ فقط در تزريقات زير جلدي كاربرد دارد، زيرا ميزان نفوذ محلول به دليل نداشتن سوزن فقط تا زير پوست است.
وي درباره عملكرد اين دستگاه گفت: سرنگ مخصوص پس از شارژ شدن و وارد كردن مقدار انسولين مورد نياز در آن، روي دستگاه اينجكس فيكس شده سپس با فشار يك دكمه، محلول وارد پوست مي شود.
لازم به ذكر است اين دستگاه شامل دو سرنگ و دو آداپتور است.
شما هم مي توانيد از لاغري نجات پيداكنيد
ابتلا به برخي از بيماري ها نظير اختلالات هورموني، اختلالات رواني و پركاري تيروئيد، باعث كاهش وزن در افراد مي شود.
به گزارش ايسنا، دكتر ايرواني مشاور تغذيه و رژيم درماني ضمن بيان اين مطلب اظهار كرد: تغذيه و عادات غذايي نادرست و عدم دريافت كالري مناسب در برنامه هاي غذايي نيز از جمله عواملي هستند كه در كاهش وزن افراد تاثير بسزايي دارند.
وي ادامه داد: بيماري Anorexia (ترس از چاقي ) كه امروزه در ميان دختران مشاهده شده و در اثر اختلالات رواني ايجاد مي شود نيز مي تواند باعث لاغري افراد شود.
دكتر ايرواني اظهار كرد: تغذيه نامناسب مي تواند عوارضي همچون كاهش اشتها و اختلال در دستگاه گوارش (سوء  هاضمه) داشته باشد.
اين متخصص تغذيه در ادامه گفت: افراد لاغر براي اينكه وزن آنها افزايش يابد، بايد از مواد غذايي پركالري مانند لبنيات پرچرب، نان هاي حجيم، كره و مارگارين، ميوه هاي تازه بخصوص انبه، موز، خربزه، انگور و سبزيجات، ذرت، نخود سبز، انواع گوشت هاي با چربي متوسط، انواع ماكاروني و انواع مغزها مانند گردو، پسته، بادام هندي و فندق استفاده كنند.
همچنين، شيريني ها و نوشيدني هاي پركالري و انرژي زا را اين افراد بايد به رژيم غذايي خود اضافه كنند.
اين مشاور تغذيه و رژيم درماني در پاسخ به سئوال اينكه چه نوع مواد غذايي باعث كاهش وزن و چه موادي موجب افزايش وزن در افراد مي شود، به ايسنا گفت: غذاهاي حجيم، كم كالري و پر فيبر مانند كدو و كرفس باعث كاهش وزن و غذاهاي پركالري و انرژي زا افزايش وزن افراد را به دنبال دارد.

يافته ها
002232.jpg
بيش از 6 ميليون ايدزي درآفريقاي جنوبي
احتمــالا بيش از  ۵‎/۶ ميليون تن از مردم آفريقاي جنوبي به ويروس HIV مبتلا هستند.
به گزارش ايسنا،  اين خبر در يكي از گزارش هاي دولتي آفريقاي جنوبي آمده است كه نسبت به برآوردهاي گذشته افزايش قابل توجهي را نشان مي دهد.
گزارش وزارت بهداشت آفريقاي جنوبي در سال  ۲۰۰۴ نشان مي دهد از  ۱۶ هزار زن باردار كه در كلينيك هاي درماني بستري شده بودند، بين  ۲۹‎/۶ ميليون تا  ۵۷‎/۶ ميليون تن از مردم آفريقاي جنوبي به ويروس HIV مبتلا بوده اند و اين درحالي است كه اين رقم در سال  ۲۰۰۳ ،  ۶‎/۵ ميليون تن بوده است.
۲۰ هزار پزشك سلامت در استان هرمزگان حضور مي يابند
رئيس مركز بهداشت استان هرمزگان كه در جلسه شوراي سلامت حضور داشت، بر رابطه جدايي ناپذير سلامت و توسعه اجتماعي تاكيد كرد و اساسي ترين هدف توسعه اجتماعي و اقتصادي جامعه را تامين عمر طولاني توام با سلامتي براي آحاد مردم عنوان كرد.
به گزارش ايسنا، دكتر منصور بقايي بيماري هاي قلبي و عروقي را بيشترين علل مرگ و مير معرفي كرد و آن را ناشي از توسعه يافتگي خواند و اظهار كرد:  آن چه قادرست تهديدهاي مدرن ناشي از توسعه يافتگي را كنترل و برنامه توسعه اي را به توسعه پايدار تبديل كند، مركزيت بخشيدن به سلامت انسان در تمامي بخش هاست.
وي همچنين از حضور 20هزار پزشك سلامت در استان، در سال جاري خبر داد و گفت:  اين طرح براي اولين بار در روستاها اجرا مي شود و جمعيتي بالغ بر 791 هزار و 438 نفر را زير پوشش قرار مي دهد.
وي در پايان خواستار مشاركت مردم و همكاري بين بخشي در بخش سلامت شد.
عمل پيوند غضروف براي نخستين بار در كشور انجام مي شود
موسس انجمن علمي جياموس گفت: براي نخستين بار در كشور و با مشاركت مراكز علمي ايران، عمل پيوند غضروف انجام خواهد شد.
دكتر فرهاد فريد در آئين گشايش انجمن علمي ارتوپدي ايران و آلمان، با اعلام اين خبر افزود: در اين روش پيوند، غضروف خود فرد در محيط خارج بدن كشت داده شده و مجددا براي ترميم عضو آسيب ديده به كار گرفته مي شود.
وي با اشاره به اينكه تنها با راه اندازي يك انستيتوي دانشگاهي در كشور مي توان براي تكثير و كشت غضروف اقدام كرد، خاطرنشان ساخت: سلول هاي غضروف سطح مفصل مي بايست در يك مركز علمي به روش مهندسي ترميم بافتي تكثير شود.
دكتر فريد گفت: تاكنون دانشگاه علوم پزشكي شيراز براي راه اندازي اين مركز اعلام آمادگي كرده است كه طي روزهاي آينده با حضور جراحان ارتوپد ايران و آلمان، مقدمات نحوه همكاري مشخص خواهد شد.
رئيس انجمن علمي جياموس يادآور شد: در دو سال گذشته، عمل جراحي غضروف روي پاي يك ورزشكار ايراني با موفقيت انجام شد كه در آن زمان عمل كشت غضروف در آلمان و عمل پيوند غضروف در ايران و توسط پزشكان ايراني انجام شد.
وي تصريح كرد: هدف از تاسيس انجمن ارتوپدي ايران و آلمان، تبادل اطلاعات پزشكي ميان اين دو كشور است.
اين فوق تخصص جراحي ليزر آرتروسكوپي و طب ورزشي گفت: تمامي همكاران رشته هاي ارتوپدي، متخصصان رشته هاي تراماتولوژي، طب ورزشي، فيزيوتراپي و روماتولوژي، اعضاي اين انجمن را تشكيل مي دهند.
وي يكي از اهداف اين انجمن را در بخش علمي، تاكيد بر موضوعات جراحي بسته مفاصل، ارزش ليزر در ارتوپدي، تغييرات ژنتيك سلول سطح مفصلي و در كل، تكنولوژي جديد در ارتوپدي برشمرد.
002175.jpg
ماهي مصرف كنيد تا افسرده نشويد
تحقيقات پژوهشگران نشان مي دهد كه كساني كه طي ماه به ميزان بيشتري ماهي مصرف مي كنند، علائم افسردگي كمتر در آنها بروز مي كند، بنابراين براي جلوگيري از افسردگي در برنامه غذايي خود ماهي را هم قرار دهيد.
به گزارش مهر، بسياري از ماهي ها اسيدهاي چرب غير اشباع دارند كه براي عمل طبيعي مغز لازم است، نتايج تحقيقات انجام شده مي تواند دليلي بر اضافه كردن ماهي به رژيم غذايي افراد مبتلا به مشكلات رواني باشد. بر اساس اين گزارش، نتايج تحقيقات نشان داده كه امكان ابتلا به افسردگي متوسط تا شديد در ميان افرادي كه در ماه كمتر از دو بار ماهي مي خورند، 31 درصد بيشتر از افرادي است كه طي يك ماه در برنامه غذايي خود، به ميزان بيشتري از ماهي استفاده مي كنند.

درمانگاه
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |