پنجشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۷
قلاب ها در كمين ماهي ها
لوازم ماهيگيري پرتعداد و متنوعند، بنابراين بديهي است كه اين وسايل قيمت هاي متفاوتي داشته باشند
002253.jpg
عكس: گلناز بهشتي
مي توان با صرف هزينه كم نيز از لذت ماهيگيري بهره برد. استفاده از وسايل و تجهيزاتي كه كيفيت و قيمت بالايي ندارند براي ماهيگيران مبتدي كه بيشتر بنا به جنبه تفريحي ماهي مي گيرند، مقرون به صرفه است
روبه روي آبي آب يا وسط دريا، گوش به نجواي امواج پرتلاطم، زماني براي انتظار و صيد يك ماهي. ماهيگيري چه به عنوان ورزش و چه به عنوان تفريح، دقايق فرحبخشي را فراهم مي كند. در دنياي عجله و اضطراب، ساعت ها انتظار، بدون نگراني براي صيد يك ماهي، مي تواند تمريني از آرامش را به بشر امروزي بياموزد؛ تمريني كه پرداختن به آن در بسياري از روزهاي سال امكانپذير است. ايران سرزميني است كه درياها، درياچه ها، بركه ها و رودخانه هاي بسياري را در خود دارد و براي علاقه مندان به صيد، امكان برآوردن خواسته شان را فراهم مي آورد، اما پيش از آغاز ماهيگيري، در اختيار داشتن تجهيزات و لوازم آن ضروري است. براي ماهيگيري تفريحي- ورزشي، روش ها و ابزار ويژه اي لازم است. پريدن ميان رودخانه يا دريا با تور و چوب و ساير لوازم سنتي گرچه ممكن است به صيد و موفقيت منجر شود، اما نمي تواند هيجان و آرامش ماهيگيري ورزشي را به ارمغان آورد. ماهيگيري هدفمند به طور قطع شرايط و امكانات خود را مي طلبد.
آنچه به كار مي آيد
براي كوله بار ماهيگيري ابزار زيادي مورد نياز است. از آن جمله قلاب، نخ، قرقره، شناور، طعمه، چوب ماهيگيري، وزنه و هرزه گرد از اين ملزومات هستند. در كنار آنها براي حفاظت دست، از دستكش مي توان استفاده كرد. همين طور، از صندلي براي نشستن. در اختيار داشتن چاقو نيز ضروري است، اما براي حمل و نقل راحت اين وسايل، از كيف ماهيگيري، جعبه لوازم ماهيگيري، كيف لنسر و چوب ماهيگيري و پايه چوب ماهيگيري مي توان استفاده كرد. به تن داشتن جليقه اي با جيب هاي فراوان هم مي تواند امكان جابه جايي راحت وسايل را مثل قلاب و طعمه فراهم آورد. براي خريد هر يك از وسايل فوق شرايط ماهيگيري بسته به صيد در كنار دريا، درياچه، رودخانه يا صيد در عمق زياد در وسط دريا و درياچه و همين طور نوع ماهي موردنظر را بايد درنظر گرفت.
صرفه جويي و بهره وري
اگرچه ورزش ماهيگيري، پرهزينه است، اما مي توان با صرف هزينه كم نيز از لذت ماهيگيري بهره برد. استفاده از وسايل و تجهيزاتي كه كيفيت و قيمت بالايي ندارند براي ماهيگيران مبتدي كه بيشتر بنا به جنبه تفريحي ماهي مي گيرند، مقرون به صرفه است. هر چه ميزان انگيزه و عمل ماهيگيري جدي تر باشد ضرورت استفاده از تجهيزات با كيفيت بالا نيز بيشتر مي شود. اين امر خود باعث صرف هزينه هاي زيادي مي شود. از ميان توليدات موجود در بازار از نظر كميت بيشتر توليد كشورهاي چين، كره، فرانسه، ژاپن و درموارد كم و خرده ريزه، توليدات ايران قرار دارند، اما از نظر كيفيت، توليدات فرانسه در رده اول، سپس ژاپن، كره، چين و در نهايت ايران قرار دارند. اين كشورها مارك هاي متفاوتي را به بازار عرضه مي كنند كه در بيشتر موارد كشور چين با بهره گيري از نام هاي معتبر ساير كشورها، توليدات خود را به بازارهاي جهان تزريق مي كند.
مارك هاي دام انگليس، ميشل فرانسه، آلوا آلمان و دايوا استار كره، بالاترين قيمت را به خود اختصاص مي دهند. گذشته از كيفيت و كشور توليدكننده، سايز تجهيزات نيز در قيمت تاثير دارند. براي خريد قلاب با توجه به نوع صيد، نوع قلاب و سايز آن تعيين مي شود. به طور مثال براي صيد ماهي كپور از قلاب پاكوتاه، ماهي قزل آلا از قلاب پابلند، ماهي سفيد از قلاب طلايي و ماهي قزل آلا و سوف از قلاب سفيد و برنز استفاده مي شود. اين قلاب ها از شماره يك تا 14 طبقه بندي مي شود كه شماره يك بزرگترين سايز قلاب و شماره 14 كوچكترين سايز هستند. قيمت قلاب از 50 تومان تا 3 هزار تومان است.
نخ هاي ماهيگيري بسته به ضخامت، قيمت هاي متفاوتي دارند. به طور معمول نخ ماهيگيري از 300 تا 3 هزار تومان هزينه برمي دارد. نازك ترين نخ شماره 25 و ضخيم ترين آن سايز 100 است. قيمت قرقره، متناسب با تعداد ساچمه ها (بولبرينگ) كه با آن استفاده مي شود، متفاوت است. به طور معمول از يك تا چهار بولبرينگ با قرقره همراه مي شوند. براي خريد قرقره از 3 هزار تا 50 هزار تومان مي توان هزينه كرد.
به منظور تعيين عمق و همين طور متوجه شدن گرفتار شدن ماهي به قلاب، از شناور استفاده مي شود كه قيمت آن بين 100 تا 2 هزار تومان است. نوع پلاستيكي آن ارزان ترين قيمت و نوع چوب پنبه اي، بالاترين قيمت را دارد.
طعمه نيز اقسام مختلفي دارد، پلاستيكي، فلزي، عطري، رنگي و طعمه هاي غذايي از آن جمله هستند. قيمت طعمه از 50 تا يكهزار و 500 تومان است. طعمه هاي پلاستيكي ارزان ترين و طعمه هاي عطري آمريكايي گران ترين قيمت را دارند. طعمه هاي غذايي مثل كرم نيز كيلويي 400 تومان هستند. البته براي صيد ماهي كوچك مي توان از خميرنان باگت- درصورتي كه ادويه نداشته باشد- استفاده كرد. استفاده از مهره هاي رنگي نيز باعث جلب توجه و ايجاد جذابيت براي ماهي ها مي شود.
چوب ماهيگيري با توجه به كيفيت چوب و ميزان قابليت ارتجاعي بودنش از 4 هزار تا 80 هزار تومان متفاوت است. هرچه ميزان ارتجاعي بودن چوب ماهيگيري بيشتر باشد به كار بردن آن براي ماهيگيري آسانتر بوده و با سرعت بيشتري مي توان پس از به دام افتادن ماهي قلاب را از آب بيرون آورد.
براي دستيابي به عمق بيشتر و همين طور كنترل طعمه در مقابل جريان آب از وزنه هاي سربي مي توان استفاده كرد. اين وزنه ها در اكثر موارد، توليد ايران هستند. وزن آنها از 2 تا 80 گرم متفاوت است كه بسته به نوع ماهي، عمق و شرايط ماهيگيري به كار برده مي شوند.
هرزه گرد، همان حلقه هايي هستند كه براي عبور نخ ماهيگيري از ابتداي دسته چوب ماهيگيري تا انتهاي آن استفاده مي شوند و بسته به ريز و درشتي تفاوت قيمت دارند. در ابتداي دسته چوب ماهيگيري ضخيم ترين حلقه به كار مي رود. در طول چوب تا سر آن، اين حلقه ها كوچكتر مي شوند. قيمت هرزه گرد از 100 تا 500 تومان است.
پايه چوب ماهيگيري كه براي ثابت نگه داشتن چوب به كار مي رود از 2 هزار تا 15 هزارتومان نوسان قيمت دارد.
براي خريد دستكش چرمي از 7 هزار تا 12 هزار تومان مي توان هزينه كرد. قيمت انواع چاقو در ارزان ترين عرضه از 2هزار تا 5 هزار تومان است و براي گران ترين چاقو، نوع آمريكايي آن 12 هزار تومان است. صندلي هاي كوچك كه براي ماهيگيري كنار رودخانه، دريا، درياچه و بركه مي توان استفاده كرد از 2 هزار تا 15 هزار تومان هزينه دربردارد. قيمت كيف هاي ماهيگيري كه بيشتر توليدات ايران و چين هستند از 3 هزار تا 8 هزار تومان متفاوت است. جعبه لوازم ماهيگيري نيز بيشتر توليدات ايران را تشكيل مي دهند و از 2 هزار تا 8 هزار تومان هستند. كيف مخصوص لنسر كه از جنس مشمعي و ساخت ايران است، از 3 تا 8 هزار تومان هزينه برمي دارد. جليقه شكار نيز بسته به جنس پارچه آن از 5 هزار تا 20 هزار تومان به فروش مي رسد. براي حفاظت در مقابل آفتاب نيز مي توان از انواع كلاه ها استفاده كرد. قيمت كلاه از يكهزار تا 5 هزار تومان است. ارزان ترين كلاه شامل كلاه هاي حصيري و گران ترين آن شامل كلاه هاي پارچه اي ماهيگيري است.
گشتي براي خريد
براي تهيه تجهيرات ماهيگيري مي توان به خيابان فردوسي، پايين تر از چهارراه استامبول مراجعه كرد. بيشترين تنوع توليد در اين منطقه پيدا مي شود. بعد از آن نيز مي توان به منيريه رفت، اما از هيچ كدام از مغازه هاي فروشنده نمي توان درخواست گارانتي كرد، چون هنوز چنين شيوه اي در ايران مرسوم نشده است. البته در صورت بروز ايراد در وسايل ماهيگيري مي توان به تعداد محدود مغازه هاي تعميركننده مراجعه كرد، اما اين تعمير هزينه زيادي به دنبال دارد كه در بسياري از موارد خريد مجدد وسيله مقرون  به صرفه تر خواهد بود.
اگر خواستيد به ماهيگيري برويد پيش از هر چيز با يك فرد ماهيگير ماهر كه تجربه سالهاي بسيار را در كوله بار ماهيگيري اش همواره به همراه دارد، مشورت كنيد.

۲۴هزار فرصت شغلي شيرين
002217.jpg
طرح توسعه نيشكر و صنايع جانبي، تاكنون براي 24هزار نفر به صورت مستقيم وغيرمستقيم فرصت اشتغال به وجود آورده است.
به گزارش روابط عمومي توسعه نيشكر و صنايع جانبي، مديرعامل اين شركت اظهار داشت: هم اكنون 20واحد توليدي اين طرح فعال شده اند كه با تكميل و راه اندازي كامل آنها براي حدود۵۰هزارنفر فرصت اشتغال ايجاد خواهد شد.
مهدي مفيدي افزود: در حال حاضر 5 كارخانه شكر اين طرح شامل كارخانه هاي امام خميني (ره)، دعبل خزاعي، اميركبير، سلمان فارسي و ميرزاكوچك خان در مدار توليد قرار گرفته اند كه حدود۳۸۰ تا۴۰۰هزارتن شكرخام در اين كارخانه ها توليد مي شود. وي خاطر نشان كرد: سطح زيركشت فعلي نيشكر در طرح توسعه اين محصول در استان خوزستان 55هزار هكتار است كه اين ميزان با راه اندازي كارخانه هاي شكر دهخدا و فارابي به 70هزار هكتار خواهد رسيد. مفيدي گفت: با راه اندازي هفت كارخانه شكر اين طرح در صورتي كه با مشكلاتي روبه رو نشويم سالانه۷۰۰ هزار تن شكر خام توليد خواهد شد كه خودكفايي كشور در زمينه اين محصول استراتژيك را در پي خواهد داشت. مديرعامل توسعه نيشكر و صنايع جانبي افزود: كارخانه هاي توليد الكل و خميرمايه، سه كارخانه خوراك دام و كارخانه ام. دي. اف هم اكنون به عنوان واحدهاي تكميلي در حال اجرا هستند.
از سوي ديگر مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي از ظرفيت توليد قند و شكر بيش از 5/1ميليون تن در كل كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، مهدي مفيدي، مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي گفت: در سال 83 به دليل عدم ارائه چغندرقند توسط كشاورزان به كارخانه هاي قند، بيش از 150هزارتن قند از دست رفت. وي تاكيد كرد: در وضعيت موجود ظرفيت توليد 5/1 ميليون تن است، اما نتوانسته ايم اين مقدار را در سال 83 توليد كنيم زيرا چغندر كمتر عرضه شد، البته ظرفيت هاي مورد نظر رو به افزايش است و حداقل با وارد شدن كارخانه هاي طرح توسعه نيشكر به چرخه توليد، بزودي ظرفيت توليد اين ماده از مرز 8/1 ميليون تن خواهد گذشت. مفيدي تاكيد كرد: خوشبختانه فعاليت هايي را نيز در آذربايجان شرقي، كردستان و كرمانشاه در كشت چغندر شاهد بوده ايم و اين استان ها ارقام خوب و استحصال بالا داشته اند و گرايش كشت چغندر و احداث كارخانه ها در حال افزايش و كافي است و اگر دولت كمي در آنجا به اين قضيه توجه كند، در كوتاه مدت شاهد رشد توليد چغندرقند در آن مناطق نيز خواهيم بود. وي گفت: بيشترين لطمه اي كه در توليد قند و شكر در كشور مي خوريم از مسئله نظارت كلان اقتصاد قند و شكر است. در سالهاي گذشته اگر مسئله مبارزه با قاچاق جدي تر گرفته شده بود و اگر حمايت هاي گمركي زودتر به نتيجه رسيده بود وضعيت قند و شكر در حال حاضر بهتر بود، ضمن اينكه رشد توليد قند و شكر در كشور ظرف چهارسال تقريبا دو برابر شده است؛ يعني ما از 700 هزارتن در سال به 4/1 ميليون تن در سال رسيده ايم.
مفيدي افزود: اگر همان ميزان توجهي كه به گندم شد به نيشكر هم بشود، بيش از آن مقداري كه در گندم جواب داد حاصل مي شود. علتش هم اين است كه در مسئله قند و شكر با توليدكنندگان كمتري مواجه هستيم و كار آسانتر پيش مي رود و بدين ترتيب مي توانيم خودكفايي قند و شكر و فراتر از آن، صادرات شكر را در آينده اي نه چندان دور شاهد باشيم.

۲۰ميليون گل براي يك كيلو عسل
يك زنبوردار و توليدكننده عسل از استان قم به عنوان موفق ترين توليدكننده عسل در جشنواره عسل و گياهان دارويي كشور برگزيده شد.
به گزارش خبرگزاري مهر و به نقل از روابط عمومي سازمان جهادكشاورزي استان قم، علي عباسي از استان قم به عنوان موفق ترين توليدكننده عسل در اولين جشنواره سراسري و نمايشگاه عسل و گياهان دارويي كشور، انتخاب شد و جايزه و تنديس اين جشنواره را دريافت كرد.
اين گزارش مي افزايد: در اين جشنواره كه در اروميه برگزار شد، نمونه هاي عسل 42 توليدكننده از 16 استان شركت داشتند كه 10 توليدكننده عسل به عنوان برترين توليدكنندگان معرفي شدند.
براي جلوگيري از هدر رفتن هزينه و وقت بايد در خريد عسل دقت كرد تا از خريد نوع تقلبي آن جلوگيري شود و از اين طريق دست سودجويان را از اين ماده خوراكي با ارزش كوتاه كرد.
وقتي زنبور شهد گل ها را باخرطوم كوچك خود مكيده و از راه دهان به كيسه اي بسيار كوچك موسوم به كيسه عسلي وارد مي كند، ماده اي به نام عسل توليد مي شود.
وقتي ميزان شهد جمع آوري شده به حدود 40ميلي گرم رسيد، زنبور گل ها را رها كرده و به سمت كندو پرواز مي كند. يك زنبور براي تهيه يك كيلو عسل بايد شهد۲۰ ميليون گل را جمع كرده و به كندو حمل كند.
زنبورعسل تا وقتي كه مشغول جمع آوري شهد يك گل است روي ساير گل ها نمي نشيند، اين حشره پيش از رسيدن به كندو در بين راه مقداري از آب شهد را جذب مي كند و چون شهد گل ها حاوي 50 تا 80 درصد آب است، در نتيجه اين عمل، ميزان رطوبت عسل به حدود۱۷ تا حداكثر 25درصد مي رسد. بنابراين از هر سه گرم شهدي كه زنبور عسل به كندو مي آورد، يك گرم عسل به دست مي آيد.
زنبور عسل نوعي از  آنزيم دياستاز به نام انورتاز را نيز به شهد اضافه مي كند كه اين آنزيم به همراه موادقندي و نشاسته اي كه چهارپنجم وزن عسل را تشكيل مي دهند، عامل اصلي متبلور شدن يا شكرك زدن عسل به شمار مي روند بنابراين نظريه كه مخالف نظر عموم مردم است، اين باور كه عسل غيرطبيعي بوده و شكرك مي زند صحيح نيست. بلكه متبلور شدن و رسوب دادن عسل طبيعي بوده و وجود دياستاز و همچنين كربوهيدرات ها به شكرك زدن عسل ختم مي شود.
هرچه مقدار گلوكز عسل بيشتر باشد زودتر متبلور و ته نشين مي شود، اين خاصيت فقط در عسل هاي طبيعي و غيرتقلبي ديده مي شود، زيرا تنها عسل هاي طبيعي حاوي دياستاز هستند. مدت زمان شكرك زدن يا متبلور شدن عسل بسته به نوع گل متفاوت است، اين زمان در مورد اقاقيا به 4سال مي انجامد. تشخيص عسل طبيعي و غيرطبيعي از طريق مزه كردن ممكن است. براي مصرف كننده يك راه بيشتر وجود ندارد آنهم استفاده از حس هاي مختلف بينايي، بويايي و چشايي است. اينگونه كه اگر عسل عطر و طعم گل ها را داشت، آن عسل واقعي است و ارزش پرداخت هزينه اي معقول را دارد. مزه، عطر، طعم، رنگ و بوي عسل مربوط به گل هر منطقه است و به نژاد زنبور عسل بستگي ندارد و نوع نژاد فقط در پركاري و كم كاري آن تاثير دارد.
چهار پنجم وزن عسل را كربوهيدرات تشكيل مي دهد و يك چهارم بقيه آن مملو از پروتئين، املاح معدني، عناصرمعطر، آنزيم ها، ويتامين ها، گرده گل و آب است.
هر صد گرم از اين ماده 330 كيلوكالري انرژي توليد مي كند. بنابراين عسل ماده اي مقوي و انرژي زاست و به كمك دياستازهايش چربي هاي اطراف قلب را آب مي كند به همين دليل مصرف آن به بيماران قلبي و سالخوردگان پيشنهاد مي شود.
البته در گذشته عسل يكي از اشكال نادر قند خالص بوده است كه به دست طبيعت ساخته مي شد. بسياري از چيزهايي كه امروز با كمك شكر ساخته شده و طعم مي گيرند، در گذشته با كمك عسل درست مي شده است. البته با فراوان شدن قند تصفيه شده يا شكر، مصرف عسل در آشپزي و شيريني پزي كم شده است و عسل كه ماده گرانبهايي است به صورت خالص خورده مي شود. البته تفاوت بهاي عسل و شكر باعث شده تا با اضافه كردن شيره شكر به عسل، تقلب رواج گيرد، البته گاهي شيره شكر را به زنبور مي خورانند تا توليد  آن زياد شود. بنابراين در خريد عسل خالص بايد بيش از هرچيز به عطر و كيفيت آن توجه شود. انگبين كه معني عربي آن عسل است از قيمت بالايي برخوردار بوده و نوع مرغوب آن در ايران در مناطق پر گل و اقليم هاي خنك كوهستاني همچون كوه هاي سهند و سبلان يافت مي شود.
البته برپايي جشنواره عسل و گياهان دارويي كشور نشان مي دهد كه اين ماده غذايي در چه مناطقي از ايران يافت مي شود.

بازارچه
002184.jpg
افزايش قيمت تمام شده مرغ و تخم مرغ
در چند روز اخير و به دنبال افزايش قيمت نهاده هاي دامي، قيمت تمام شده تخم مرغ، كيلويي 100 و قيمت مرغ كيلويي 150 تومان افزايش داشت. مديرعامل اتحاديه مركزي مرغداران در گفت وگو با خبرگزاري مهر، اعلام ممنوعيت واردات ذرت از 15 تيرماه، فاصله چهار ماهه تا برداشت ذرت داخلي و تصويب تعرفه 25 درصدي براي واردات كنجاله سويا را علل اصلي افزايش قيمت نهاده هاي دامي دانست. ظرف 20 روز گذشته قيمت ذرت، كيلويي 40 تومان و كنجاله سويا 60 تومان افزايش يافت و در نتيجه توليدكنندگان طيور حدود 50ميليارد تومان بابت مابه التفاوت قيمت نهاده هاي دامي متضرر شدند. مديرعامل اتحاديه مركزي مرغداران، همچنين خواستار اجاره واردات نهاده هاي دامي از بازارهاي خارجي شد و گفت: با حذف تعرفه 25 درصدي مي توان كنجاله سويا را كيلويي 230 تا 240 تومان و ذرت را كيلويي 160 تومان از بازارهاي خارجي وارد كرد. اين در حالي است كه هم اكنون واحدهاي توليدي، كنجاله سويا را كيلويي 310 تومان و ذرت را 195 تومان خريداري مي كنند. ايران درحال حاضر از نظر توليد تخم مرغ در رتبه هجدهم دنيا قرار دارد.
002223.jpg
اتحاديه، تخم مرغ مي خرد
اتحاديه مركزي مرغداران ميهن در جهت اجراي طرح تنظيم بازار تخم مرغ، از اول مردادماه سال جاري اقدام به خريد تخم مرغ خواهد كرد. خبرگزاري مهر به نقل از اتحاديه مركزي مرغداران ميهن اعلام كرد كه اين اتحاديه در راستاي اجراي مصوبات شوراي اقتصاد و كميسيون تنظيم بازار مبني بر خريد و ذخيره سازي تخم مرغ و به منظور ساماندهي بازار تخم مرغ، اقدام به خريد اين محصول خواهد كرد. اتحاديه مرغداران ميهن، تخم مرغ هاي مرغوب با وزن 5/9 الي۵‎/۱۱ كيلوگرم درهر كارتن را از قرار هر كيلو 6 هزار و 200 ريال خريداري خواهد كرد.
افزايش مشتركان، افزايش مصرف و قطع برق در تابستان
مصرف برق در ساعات پيك در تهران با 4 درصد افزايش، به 6 هزار و 100 مگاوات رسيده است. در حال حاضر شهر تهران با خاموشي برق مواجه نيست، اما با توجه به تغيير نيافتن تعرفه هاي برق در سال جاري مطمئنا اين شركت با كاهش نقدينگي مواجه خواهد شد و طرح هاي توسعه با تاخير صورت خواهد گرفت. محمود جنتيان، مدير عامل شركت برق منطقه اي تهران در گفت و گو با خبرگزاري فارس گفت: شركت برق منطقه اي در حال حاضر 95 ميليارد تومان از مشتركان طلبكار است كه يك سوم آن مربوط به ارگان هاي نظامي و نيروهاي مسلح است. اين شركت دريافت طلب خود را از رقم هاي بالا آغاز مي كند و سپس به رقم هاي پاييني مي رسد. جنتيان همچنين از اضافه شدن 250 هزار مشترك به مشتركان تهراني خبر داد و تعداد مشتركان شركت برق منطقه اي را در حال حاضر 5/5 ميليون نفر اعلام كرد.
قطع شدن برق، بخصوص در فصل تابستان، مشكل بزرگي در روند زندگي روزمره خانواده ها به وجود مي آورد. قائم مقام شركت توزيع برق غرب استان تهران نيز درباره قطعي برق در تابستان به خبرنگار مهر گفت: شهروندان، بخصوص در غرب استان تهران، بايد با صرفه جويي در مصرف برق به شركت برق ياري برسانند تا با مشكل قطعي برق در فصل گرما مواجه نشويم. كيا همچنين با اشاره به رشد بي رويه جمعيت در شهر كرج هشدار داد كه اگر جمعيت اين شهرستان به همين نحو افزايش يابد، ساكنان آن با مشكلات جدي در زمينه توزيع برق روبه رو خواهند شد. رشد مصرف برق در كرج 8 درصد است، درحالي كه اين رقم در تهران 5 درصد ارزيابي شده است. رشد و توسعه مصرف برق در سطح شهرستان كرج از ساير استان هاي كشور از جمله تهران و قم بيشتر است. اين شهرستان به لحاظ ضريب ارزيابي و رشد مصرف در كشور رده هفتم را داراست و از اين نظر با استان هاي بزرگ كشور برابري مي كند.
002256.jpg
افزايش نرخ تورم
خبرگزاري فارس- گزارش بانك مركزي از شاخص قيمت مصرف كننده در ارديبهشت ماه 84 را اعلام كرد. اين گزارش حاكي از آن است كه شاخص قيمت مصرف كننده در ارديبهشت سال جاري نسبت به فروردين ماه همين سال، 3/1 درصد كاهش داشته است. اين گزارش همچنين حاكي از آن است كه نرخ تورم در 12 ماه منتهي به ارديبهشت 84 ، به 7/15 درصد افزايش يافته و شاخص قيمت مصرف كننده نيز در ارديبهشت 84 نسبت به ارديبهشت سال گذشته 5/ ۱۵درصد افزايش داشته است. گزارش بانك مركزي نشان مي دهد كه شاخص قيمت مواد غذايي در ارديبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/20 درصد رشد داشته است. علاوه بر اين شاخص قيمت لباس و پوشاك نيز در ارديبهشت 84 نسبت به مدت مشابه سال قبل با 10 درصد افزايش مواجه بوده است. شاخص قيمت مسكن، آب، سوخت و برق نيز در اين ماه با رشد 15 درصدي و همچنين شاخص قيمت مواد دارويي با رشد 18 درصدي مواجه بوده است.

دريچه
افزايش قيمت محصولات لبني
002244.jpg
هفته گذشته افزايش نرخ محصولات لبني، سوژه روز بحث هاي اقتصادي بود. حتي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به بررسي علل و عوامل چنين پديده اي پرداختند و در اين ارتباط نظرات متفاوتي نيز ابراز شد، اما به رغم تلاش نمايندگان مجلس، زمزمه هاي گراني رنگ حقيقت به خود گرفت.
گشتي در دنياي خبرها، جزئيات بيشتري از ميزان گراني اين كالاهاي اساسي ارائه مي كند، اما هنوز تنور اين بحث گرم بود كه ناگهان قيمت تخم مرغ و مرغ، يكصد و يكصد و 50 تومان افزايش يافت. گرچه اين افزايش قيمت، يكباره صورت گرفت، اما براساس يك رويه نانوشته، دست اندركاران توليد مرغ و تخم مرغ در هر گوشه اي از اين سرزمين پهناور، اعتراض هاي خود را در كمال آرامش و به مدني ترين شكل ممكن ارائه كردند. خبرگزاري ها، مطبوعات، راديو و تلويزيون نيز نظرات اين گروه را كمابيش بازتاب دادند.
نظرات دامداران و توليدكنندگان مواد لبني قابل توجه است. آنان به طور خلاصه معتقدند كه گراني نهاده هاي دامي باعث شده قيمت تمام شده محصولاتشان افزايش يابد. شايد هدفمندي رايانه ها در اين ارتباط بتواند كارساز باشد، اما عملي شدن همه جانبه يك نظريه يا طرح، زمان به نسبت درازي را مي طلبد. در اين مدت بي شك اقشار كم درآمد بيش از سايرين تحت فشار ناشي از گريزپايي گراني قيمت ها قرار مي گيرند كه البته اين هم نكته غريبي نيست.
سرزمين پهناوري مثل ايران با آب و هواي متنوع كه در تمام فصول سال مي توان در آن سرسبزي و طراوت مشاهده كرد؛ سرزميني كه سرشار از سرمايه هاي طبيعي و انساني است، ناگهان دچار افزايش قيمت محصولات كالاهاي اساسي مي شود. افزايش قيمت علوفه، ذرت و نظاير آن باعث شده كه هزينه هاي آن را شهروندان بپردازند، بي آنكه دلسوزي يا توجهي برانگيخته شود.
با قيمت هاي موجود كالاهاي اساسي كه ملزومات اوليه زيستن به حساب مي آيند، بسياري از افراد، ديگر نمي توانند اين كالاها را فراهم كنند و از سوي ديگر همين كالاهاي گران يكباره گران تر از پيش هم مي شوند. در اين لحظه است كه شهروندان مي پرسند چه بايد كرد؟ اما اين پرسش پاسخي در برابر خود نمي يابد.
تمام مسئولان گرچه ممكن است تلاش خود را براي بهبود وضعيت موجود و حركت به سمت مطلوب مبذول كنند، اما از آنجا كه اين تلاش ها به صورت مقطعي صورت مي گيرد، راه به جايي نمي برد. بايد با اقدامي عملي، مبارزه با اختاپوس تورم و گراني را دنبال كرد. بايد طرحي نو در انداخت كه هم شهروندان در آرامش بيشتري اين زندگي پرتكاپو و پرغوغا را سپري كنند و هم توليدكنندگان از فعاليت خود دچار خسارت نشوند كه در غير اين صورت، شمار كودكان ايراني كه دچار سوء تغذيه هستند، روز به روز افزايش خواهد يافت و رتبه ايران از اين منظر كاهش مي يابد. در چنين شرايطي، آيا مي توان به رتبه كمتر افتخار كرد؟

دريچه
رقابت از جنس كامپيوتر
002172.jpg
اگر آگاهي از رقابت شركت هاي كامپيوتري جزو دلمشغولي هايتان است، اين خبر تا حدي مي تواند برايتان جالب باشد. شركت دل و اچ  پي براي ساخت لپ تاپ هاي AMD با هم رقابت مي كنند.
به گزارش ايلنا، تراشه هاي اينتل تاكنون بخش ثابتي از رايانه هاي دل بوده، اما از اين به بعد لپ تاپ هاي جديد نزديك ترين رقباي دو شركت فوق به احتمال زياد ثبات تراشه هاي اينتل در نوت بوك هاي دل را دچار تزلزل خواهد كرد.
اخيرا دو شركت HP و AMD توليد نوت بوك هاي مشترك خود به اسم Campag nx6125 را شروع كرده اند، تحليلگران مي گويند: توليد لپ تاپ هاي مشترك در شركت مذكور به احتمال خيلي زياد توازن قدرت در دنياي pc را برهم خواهد زد.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |