راهكارهاي بهبود مديريت حمل ونقل شهري
كارايي، امنيت و سرعت در سيستم پرظرفيت
حسين سپهري
تمامي اتوبوس هاي كشور 6/1 درصد بيشتر از اتوبوس هاي شهري ساير كشورها مسافر جابه جا مي كنند كه نشان دهنده كمبود اتوبوس در كشور است و بالا بودن جا به جايي مسافر توسط يك دستگاه اتوبوس است
كندي ترافيك عبوري، راهبندان هاي طولاني، كمبود وسايل نقليه و آلودگي هوا و بسياري از معضلات ديگر، همگي ناشي از ضعف سيستم حمل ونقل عمومي است كه با افزايش جمعيت، اين مشكلات وسيع تر شده و كارشناسان ترافيكي را به يافتن راه حل وا مي دارد. در بسياري از كشورهاي دنيا مترو راه حل مناسبي جهت كاهش اين مشكلات تشخيص داده شده است.
در كشور ما تاكنون اقدامات بسياري از جانب مسئولان شهري براي ارتقاي وضع حمل ونقل عمومي در سفرهاي روزمره شهري انجام شده است كه از آن جمله مي توان به تدوين سياست هاي كلان در مباحثي نظير الگوي مصرف حمل ونقل اشاره كرد كه صراحتا گرايش به سمت حمل ونقل دسته جمعي و افزايش امكانات پاسخگويي به تقاضاي سفر در شهرها به ميزان حداقل۸۰ درصد از طريق وسايل نقليه عمومي را مطرح مي كند.
در حال حاضر باتوجه به شرايط اقتصادي و اجتماعي شهر تهران، هرگونه برنامه ريزي و سرمايه گذاري صحيح در جهت توسعه، بهبود و تقويت سيستم حمل ونقل همگاني، تاثير مثبت و بسزايي در عملكرد سيستم حمل و نقل اين شهر خواهد داشت.
يكي از امكانات و تاسيسات مورد نياز تهران، شبكه حمل ونقل عمومي كارا، پر ظرفيت، امن، سريع، غير آلاينده، كامل و در ضمن ساده و زيباست كه متاسفانه همراه با رشد تهران به آن پرداخته نشده است. در حال حاضر شركت راه آهن شهري تهران با راه اندازي خطوط 1 و 2 و۵ به طول حدود 60 كيلومتر و 26 ايستگاه، بخشي از اين هدف را به واقعيت رساند. براساس مطالعات دقيق، تهران احتياج فوري به 8 خط مترو و 5 مترولينك به شهرهاي اقماري اطراف دارد اما متاسفانه مترو و سامانه آن هزينه اي را مي طلبد كه تامين آن از عهده شهرداري تهران خارج است. بدين منظور پيشنهاد مي شود هزينه احداث مترو تهران به سه بخش مسير و تونل، ايستگاه ها و تجهيزات تقسيم شود كه شهرداري تهران احداث تونل ها را به عهده گيرد و ايستگاه ها هم با ضمانت و حمايت و اجازه تراكم و تغيير كاربري توسط بخش خصوصي با وام بانكي تكليفي و ترجيحي ساخته شود و بالاخره دولت با توجه به نقش اساسي مترو در بهينه سازي مصرف سوخت، ترافيك شهري، اتلاف وقت شهروندان و هزينه هاي درمان ناشي از آلودگي هوا امكان استفاده به عنوان پناهگاه در مواقع اضطراري، كاهش استهلاك لوازم يدكي خودروها و ميزان تصادف در نتيجه ايجاد و گسترش فرهنگ نظم در زندگي روزمره شهر تهران و ارتقاي سطح بهره وري مردم، تضمين و بازپرداخت تسهيلات براي خريد تجهيزات را برعهده گيرد كه اعتبارات مورد نياز آن با سهم 50 درصد شهرداري و 50 درصد دولت تامين و در كنار آن با ايجاد امكانات زيربنايي، 60 هزار شغل ايجاد شود.
سهم وسايل نقليه مختلف
در سفرهاي شهري تهران
در پيش بيني صورت گرفته در سال 83 سهم اتوبوس در حمل ونقل شهري 23درصد، تاكسي 20درصد، ميني بوس 13درصد، سواري شخصي 18 درصد، مترو 10 درصد، اتوبوس سرويس ۵ درصد، وانت 3درصد و موتور دوچرخه 8 درصد است كه سهم مترو تا سال 1400 به 20 درصد خواهد رسيد.
مترو به علت زمان سفر كوتاه تر،سرعت بيشتر و مسير تفكيك شده از تردد وسايل نقليه، كاهش آلودگي توليد شده ناشي از احتراق سوخت هاي فسيلي به سبب استفاده از برق، صرفه جويي مصرف انرژي و بهينه سازي مصرف به سبب جايگزيني خودروهاي بنزين سوز بر ساير وسايل نقليه جمعي برتري دارد بويژه كه استفاده از آن سبب ارتقاي ايمني و كاهش تصادفات بالقوه به سبب ايجاد محيطي ويژه و كاملا مجزا براي تردد قطارها مي شود و قابليت هماهنگي در عملكرد با ساير سيستم هاي حمل ونقل همگاني شهري از جمله اتوبوسراني ها را دارد و قادر به جابه جايي حجم بسيار زياد مسافر در هر ساعت و در هر جهت است. در گذشته به دليل حجم زياد سرمايه گذاري اوليه در زمينه ساخت مسيرها و ناوگان مترو، توسعه اين وسيله از اقبال كمتري براي حمل ونقل عمومي شهرهاي كشور برخوردار بوده است و سرمايه گذاران از جمله بانك ها و دولت به دليل طولاني بودن دوره بازگشت سرمايه و لزوم سرمايه گذاري سنگين در مرحله اوليه و عدم نرخ بازگشت سرمايه رغبت كمتري به اين موضوع داشتند.
سيستم حمل ونقل ريلي
در كشورهاي جهان به خاطر ايجاد منابع درآمدي با استفاده از زمين هاي اطراف ايستگاه ها و ايجاد شهرك هاي جديد و فروش واحدهاي حاصله، بخش مهمي از هزينه هاي ساخت مترو تامين مي شود. اخيرا در كشورهاي توسعه يافته جهان براي توسعه خطوط، اقدام به وضع عوارضي تحت عنوان حق تقرب به ايستگاه مترو تا شعاع 30 متري پيرامون هر ايستگاه كرده اند. اين عوارض براي ايجاد فضاي تجاري، اداري و مجتمع هاي جديد مسكوني دريافت مي شود و منابع لازم را براي احداث توسط خطوط مترو فراهم مي كند. در برخي ديگر از شهرها اقدام به اخذ مبالغي اضافه بر تعرفه هاي شماره گذاري خودروها و سوخت مصرفي از خودروها مي شود. براي متروهاي منتخب كشورهاي آسيايي سهم تاميني هزينه هاي سرمايه گذاري اوليه ساخت مترو 44 درصد توسط دولت و 20 درصد توسط شهرداري، 7درصد بانك ها و 29 درصد متوسط كارفرما تهيه شده است ولي در كشورهاي جهان به طور متوسط 47 درصد توسط دولت، 11 درصد از اعتبارات دولتي - استاني، 25 درصد از شهرداري، 3 درصد از بانك ها و 13 درصد توسط كارفرما تامين مي شودكه سهم دولت مركزي براي احداث مترو نزديك به 50 درصد است. درشهرهاي آسيايي۵۵ درصد هزينه هاي بهره برداري از طريق فروش بليت و اخذ كرايه، 38 درصد از طريق يارانه دولتي و 7 درصد از طريق منابع تجاري تامين مي شود ولي در كشورهاي جهان اين نسبت به ترتيب 48 درصد، 47 درصد و 5 درصد است. در نتيجه فروش بليت و اخذ كرايه بيشترين سهم را در تامين هزينه هاي بهره برداري داشته و يارانه دولتي (45-40 درصد) و منابع تجاري (10-5 درصد) بوده است. نرخ بليت مترو در اغلب شهرهاي دنيا 1 تا۲ درصد درآمد سرانه روزانه افراد آن كشور است و در شهرهاي آسيايي نرخ بليت مترو 47/1 درصد درآمد سرانه روزانه افراد است.
سرمايه گذاري كشورها
در سيستم حمل و نقل ريلي
تامين بودجه سيستم هايي از قبيل مترو، قطار سبك شهري و تراموا در گذشته در انحصار دولت ها قرار داشت و غالبا با كمك دولت هاي خارجي صورت مي گرفت. در سالهاي اخير، گرايش حكومت ها در جهت كسب سرمايه از سوي بخش خصوصي براي تامين سيستم مناسب حمل و نقل شهري بوده است. بيشتر كشورهاي جهان در زمينه تامين سرمايه بخش حمل و نقل، وابسته به دولت مركزي و وام هاي خارجي هستند. در قاهره 73 درصد وام خارجي و مابقي وام هاي بانكي و اعتبارات دولتي بوده است. در كلكته 4 درصد وام خارجي و مابقي كمك هاي دولتي و در دهلي نو 50 درصد سهم دولت مركزي و 50 درصد توسط دولت محلي تامين كننده هزينه اين بخش است. سنگاپور 100 درصد كمك هاي دولتي و تونس هم 75 درصد كمك و وام هاي خارجي و مابقي دولت محلي در زمينه حمل و نقل سرمايه گذاري مي كنند.
فاصله ايستگاه ها
در اروپا فاصله ايستگاه ها و راه زيرزميني از يكديگر 1/1 كيلومتر است و فاصله گذاري بين ايستگاه ها با مسافتي كه مسافران بايد براي رسيدن به ايستگاه سفر كنند و نيز تراكم مناطق مسكوني بستگي دارد و فاصله ايستگاه ها در كشور تركيه (شهر استانبول) 3/1 كيلومتر است. در كشور آلمان بيشتر مردم از سيستم حمل و نقل ريلي استفاده مي كنند و به كارگيري اتوبوس در شهرهاي بزرگ و پرترافيك موفقيت چنداني نداشته است.
در بررسي هاي به عمل آمده بين سالهاي 1970 تا 1995 در كشورهاي آلمان، سوئيس، آمريكا، فرانسه و روسيه مي توان گفت كه سهم مترو و قطار سبك شهري به دو برابر افزايش يافته است و تا حدودي هم سهم اتوبوس افزايش داشته است و در يوكوهاما (ژاپن) هم سهم اتوبوس 3/65 درصد و مترو 7/34 درصد است و بهاي هر بليت اتوبوس بر اساس سن افراد و مسافت و ساير عوامل ايستگاه ها تعيين مي شود و در ژاپن در ساخت مترو 46 درصد از وجوهات دولتي و 17 درصد از وام و 37 درصد از سرمايه گذاري و وجوه خصوصي استفاده مي شود.
آثار اجتماعي مترو تهران
اختصاص سطح زمين به عابران پياده، امكان دستيابي به نقاط دور افتاده شهري، كمك به ايجاد نظم اجتماعي از طريق امكان برنامه ريزي دقيق براي مردم، ايجاد امكان براي تردد وسايل نقليه عمومي و وسايل اضطراري و كاهش حوادث و تصادفات رانندگي و عوارض ناشي از آن، از جمله آثار اجتماعي احداث مترو در شهر تهران هستند.
هزينه احداث مترو در شهرهاي جهان
شهر لندن در هر كيلومتر 275 ميليون دلار، تايوان 193 ميليون دلار، تهران كمترين هزينه در هر كيلومتر معادل 5/27 ميليون دلار و پكن 46 ميليون دلار هزينه براي هر كيلومتر را شامل هستند و بيشترين شبكه مترو داراي 12 خط و زمان احداث يك كيلومتر 4 ماه در شهر نيويورك و 471 كيلومتر طول شبكه بوده است.
طول شبكه شهر تهران 60 كيلومتر بوده كه داراي 3 خط و مدت زمان احداث هر كيلومتر 3 ماه بوده است.
خصوصي سازي
اتوبوسراني شهري
خصوصي سازي را مي توان تنها راه حل نهايي براي دستيابي به نظام اقتصادي و منطقي توانا براي ايجاد رشد و توسعه مطرح كرد. ديدگاه هاي جديد خصوصي سازي در زمينه حمل و نقل شهري اهداف زير را پيگيري مي كند:
- كاهش مسئوليت و هزينه هاي دولت
- گسترش بازار سرمايه مردمي
- گسترش رقابت و بهره مندي جامع از مزاياي آن
- افزايش كارايي واحدها
- كمك به ايجاد هدايت و توزيع متناسب درآمد و مالكيت
- ايجاد دلبستگي و علاقه شاغلان واحدها
خصوصي سازي ابتدا در شهر لندن صورت گرفت و انگلستان در قبال آن بازار را آزاد كرد و كنترل هاي دولتي را از بين برد و در موارد لازم هم يارانه پرداخت مي كرد. كشورهايي مثل آرژانتين، جامائيكا و سريلانكا از طريق فروش سهام به مديران و كاركنان، خصوصي سازي را همراه با مقررات دولتي بويژه در تعيين كرايه ها به اجرا در مي آورند.
در تايلند و بنگلادش و فيليپين اتوبوسراني دولتي به دليل تحميل هزينه هاي سنگين بر دولت فعاليت خود را كاهش داده و بخش خصوصي فعال شده است.
در تركيه بخشي از خطوط و مسيرها توسط بخش خصوصي فعال شده است و در موارد لازم يارانه به بخش خصوصي فعال پرداخت مي شود، ولي در ايران اهداف خصوصي سازي بايد افزايش كارايي باشد كه علاوه بر آن بايد شرايط ديگر را هم در نظر گرفت، ايجاد رقابت، كاهش هزينه ها و بهبود خدمات، حفظ قدرت نظارتي و مديريتي دولت در دريافت كرايه و پرداخت يارانه، كاهش ترافيك، حفظ محيط زيست و سلامتي نيز از جمله اين اهداف است. اتوبوسراني تهران 82 درصد از هزينه هاي خود را از دولت تامين مي كند.
تدوين شاخص هاي مطلوب
ساختارهاي اتوبوسراني
بررسي وضعيت اتوبوسراني هاي شهري كشور نشان مي دهد كه نسبت اتوبوس هاي فعال به كل اتوبوس ها از 42 درصد تا 100 درصد در نوسان است كه ميانگين نسبت مذكور براي 106 اتوبوسراني از 250 كشور جهان 6/78 درصد و براي اتوبوسراني كل كشور 7/81 درصد است.
در حالي كه متوسط عمر اتوبوس در ايران 4/8 سال است و ناوگان اتوبوسراني در جهان پس از 5/6 سال فرسوده به حساب مي آيد و متوسط جابه جايي روزانه مسافر توسط هر دستگاه اتوبوس براي اتوبوسراني شهري ايران 1030 نفر است در حالي كه ميانگين جهاني آن 637 نفر و متوسط سرعت اتوبوس در شهرهاي داراي اتوبوسراني هاي شهري در ايران 2/15 كيلومتر است و ميانگين جهاني آن 7/17 كيلومتر است. در مورد بحث اتوبوسراني و تشكيلات آن در ايران بايد به عامل زمان توجه كرد كه متوسط زمان انتظار در ايستگاه ها بيشترين مسائل و مشكلات را ايجاد مي كند.
ازدحام مسافران و زياد بودن مدت زمان انتظار در ايستگاه ها به دليل نبود برنامه ريزي و زمانبندي جهت فعاليت و تناوب حركت اتوبوس ها و توزيع نامناسب اتوبوس به نسبت ميزان جا به جايي مسافران در خطوط مختلف، اين مشكلات را فزوني بخشيده است كه براي حل اين مشكلات بايد راه حلي انديشيد. متوسط فاصله ايستگاه هاي اتوبوس در ايران 562 متر است ولي ميانگين جهاني آن 385 متر است و نسبت درآمد عملياتي به درآمد كل در ايران 3/50 درصد، ولي ميانگين جهاني آن 2/93 درصد است و نسبت درآمد عملياتي به هزينه كل 8/38 درصد، ولي ميانگين جهاني آن 2/56 درصد است و در كشور ژاپن فاصله ايستگاه ها 392 متر و استانبول تركيه 400 متر است.
به بيان ديگر تمامي اتوبوس هاي كشور 6/1 درصد بيشتر از اتوبوس هاي شهري ساير كشورها مسافر جا به جا مي كنند كه نشان دهنده كمبود اتوبوس در كشور است و بالا بودن جا به جايي مسافر توسط يك دستگاه اتوبوس است كه باعث فشار و ازدحام مسافر و افزايش نسبت مسافر ايستاده به مسافر نشسته مي شود و مشكلات ديگري را به همراه خواهد داشت.
راهكارهايي كه مي توانند براي تامين اعتبارات مورد نياز ساخت و توسعه سيستم مترو در شهر تهران و سيستم هاي قطار شهري كشور مطرح و مورد مطالعه كارشناسي بيشتر واقع شوند، عبارتند از:
۱ – تامين سازمان هاي قطار شهري با صدور صد درصد سهام متعلق به شهرداري آن شهر
۲ – واگذاري اراضي كم ارزش در حومه شهر به سازمان قطار شهري
3 – تملك اراضي در حريم مسير قطار شهري
۴ – پرداخت هزينه از بودجه دولتي
۵ – معافيت از حقوق گمركي و سود بازرگاني
۶ – معافيت از پرداخت ماليات و هزينه انشعاب در مصرف برق
۷ – وضع عوارضي جديد مثل 10 درصد عوارض بر فروش بخشي از فرآورده هاي نفتي، افزايش عوارض بر شماره گذاري خودروها، عوارض ساليانه تردد، عوارض ويژه كارخانجات توليدي، عوارض حمل و نقل برون شهري، عوارض تغيير كاربري، عوارض ويژه مربوط به شعاع 200 متري محدوده ايستگاه و افزايش عوارض نوسازي
۸ – انتشار اوراق مشاركت
۹ – مشاركت بخش خصوصي
۱۰ – سرمايه گذاري خارجي
*كارشناس سازمان مديريت و برنامه ريزي
|