شنبه ۲۵ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۸
تغذيه مرتبط با داروهاي ضد ايدز
صدف كوه كن
002283.jpg
هر كجا كه ايستاده باشيم و در هر وضعيتي كه باشيم درمان هاي تغذيه اي در بهبود اوضاع نقش چشمگيري دارد. بدانيد كه تا زماني كه خودمان نخواهيم، هيچ كس نمي توا ند به ما كمك كند

مصرف داروهاي برخي از بيماري هاي خاص عوارضي دارد كه نياز به مصرف مواد غذايي بخصوصي را افزايش مي دهد.بيماران غالبا نمي دانند كه چرا با مصرف برخي داروها دچار عوارضي نظير لاغري يا چاقي ،تنش هاي عصبي و يا بي اشتهايي مي شوند . مطلب ذيل به مسائل تغذيه اي بيماران مبتلا به ايدز و مشكلات آنها مي پردازد.
۳ داروي مهم و عوارض آنها
پيريمتامين: آنمي مگالوبلاستيك (كم خوني) و لاغري عصبي (آنوركسيا)
A-Z-T: احتمال آنمي (كم خوني) را افزايش مي دهد.
ايزونيازيد (INH): نياز به ويتامين B6را افزايش مي دهد.
از آنجايي كه در افراد درگير با اين ويروس اختلالي با عنوان اختلال در حس چشايي (Disguisia) وجود دارد كه منجربه كاهش اشتها مي شود، بنابراين بهتر است كه راجع به يكسري از مواد كه اشتها را افزايش مي دهد، صحبت كنيم:
هويج:دم كرده تخم هويج به مقدار يك قاشق قهوه خوري براي يك فنجان آب جوش مقوي، مدر و اشتهاآور است و همچنين آب هويج خام بسيار مفيد است.
شلغم پخته:شلغم داراي فسفر و خوراك مغز و اعصاب است، شلغم اشتهاآور است.
ترب:اشتهاآور است و داراي ويتامين هاي A،B،C و فسفر است، يك باور قديمي در اين زمينه وجود دارد مبني بر اينكه زهر عقرب در بدن كسي كه ترب خورده باشد موثر نيست.
روغن زيتون:مصرف روغن زيتون همراه با غذا اشتهاآور بوده و به دليل اسيد هاي چرب مفيدي كه درآن است بسيار توصيه مي شود، چنانچه بهترين روغن براي آشپزي همين روغن زيتون است.
زنجبيل:اين ماده غذايي علاوه بر درمان دارويي از دير باز به عنوان يكي از بهترين طعم دهنده ها
بخصوص در آسياي شرقي به شمار مي آيد. از ديگر سبزي  هاي و مواد غذايي مفيد براي اين بيماران مي توان به:
قارچ:انواع قارچ هاي خوراكي به دليل پروتئين هاي موجود در آنها مي توانند بسيار مفيد باشند، همچنين عصاره نوعي قارچ به نام قارچ شي ئي تيك (shiitake) در اين مورد بسيار مفيد است. در آزمايشي كه در كشور ژاپن به عمل آمده بود، مشخص شد كه عصاره اين قارچ ضد ويروس HIV است و اثر داروي معروف ضد ايدز به نام A-Z-T را بيشتر مي كند.
سير: امروزه سير به عنوان مهمترين نبات درماني بين نباتات محسوب مي شود و اين به دليل وجود ماده اي به نام اليلين در سير است. اين ماده حاوي گوگرد، سيليس و يد است كه بدن را ازخيلي از بيماري ها محفوظ نگه مي دارد و توان بدني را افزايش مي دهد، البته مصرف آن به كساني كه عارضه هاي پوستي در آنها افزايش يافته يا دچار مشكلات گوارشي شديد بوده يا قرص آسپرين مصرف مي كنند، توصيه نمي شود، ولي مصرف آن به شكل پودر سير مانعي ندارد.
انجير:سرشار از ويتامين هاي A،B،C و قند بوده، انجير مناطق گرمسير شيرين تر است و وقتي كاملا برسد 30 تا 40 درصد آن قند است (بنابراين به افراد ديابتي توصيه مي شود در مصرف آن احتياط كنند) انجير داراي مواد ازته، آهن، برم، منگنز و آهك و كلسيم است، بسيار مغذي است و علاوه بر اينها از گذشته براي افرادي كه دوره نقاهت را مي گذراندند توصيه شده است.
گلپر:نام علمي آن هراكلئوم اسفنديليوم است و به فرانسه برس و به آلماني گمين بيرنكلو ناميده مي شود. پيشينيان براي آن خواص بي شماري برشمرده اند و چنين پنداشته اند كه موجب افزايش نيروي تن مي شود و به همين جهت آن را به هركول پهلوان افسانه اي يونان نسبت داده اند و نامگذاري كرده اند، اين ماده غذايي در برانگيختن اشتها و تقويت هاضمه بسيار مفيد است.
عسل:در عسل املاح و ويتامين هاي بسياري وجود دارد، از آن جمله آهن، كلسيم، اسيد فسفريك و ويتامين ث است و به شرطي كه به طور مرتب مصرف شود داراي خواص معجزه گر است. همچنين در افزايش وزن بسيار سودمند است. بنا به تجربه ثابت شده است كه عده زيادي از مبتلايان به بيماري هاي عفوني و سخت مثل سل پس از مصرف عسل بهبود يافته اند كه به دليل زيادي ويتامين ها و مينرال هاي موجود در آن است.
انار: وجود انار و ليموترش مي تواند نه تنها شفابخش بوده، بلكه در حفظ سلامتي و جلوگيري از اينگونه بيماري ها موثر باشد. اين خاصيت شفابخش انار به دليل وجود ويتامين C،B1،B2،PP،B6، فسفر، آهن و منگنز است كه عمل تنظيم كننده و تعادل دهنده مايعات بدن بخصوص خون را انجام مي دهد. نكته جالب اينجاست كه بسياري از مردم معتقدند كه انار شيرين درمان كننده تر است و علم هم اين را ثابت مي كند زيرا انار شيرين اناري است كاملا رسيده و تركيبات شيميايي آن كامل شده است و تاثيرات آن بهتر است. انار در شست و شوي خون موثر است و اين به دليل وجود پتاسيم در آن است. انار سموم را دفع مي كند و نشاط آور است.
شكلات:در سالهاي اخير دانشمندان پي به اين نكته برده اند كه در شكلات، آنتي اكسيدان هاي فلاونوئيد وجود دارد و مصرف اين آنتي اكسيدان ها در تندرستي كارآمد است.
در آزمايش هاي انجام شده نتيجه به دست آمده حاكي از اين بود كه شكلات خالص تقريبا صد برابر مقدار شيرشكلات داراي آنتي اكسيدان است كه اين نتيجه به دست آمده در افراد غيرسيگاري و با چربي هاي طبيعي خون نشان دهنده اين موضوع بوده است كه ميزان ظرفيت آنتي اكسيدان پلاسما فقط در كساني كه از شكلات تيره خالص استفاده كرده بودند افزايش يافت، نه كساني كه شير شكلات تيره همراه شير مصرف كرده بودند (به طور كلي مصرف شكلات يا قهوه همراه با شير موجب عدم جذب كلسيم شير توسط بدن مي شود.)
بد نيست در خاتمه به نظريه جالبي كه در رابطه با رژيم غذايي و گروه هاي خوني مختلف در كتابي با همين عنوان تاليف دكتر آداموو ترجمه گيله گل بهروزان ارائه شده است، بپردازيم (البته صرفاذكر تمام موارد ياد شده در رابطه با اين بيماري مد نظر است و صرف آشنايي با آزمايش هاي محققان بيان مي شود و از صحت علمي مطالب ياد شده اطلاعي ندارم). در اين تحقيقات رابطه اي بين گروه هاي خوني و ويروس ناتوان كننده سيستم ايمني (HIV) وجود دارد و چون براي مقابله با اين بيماري بايد بدن را مقاوم كرد، بحث را با گروه خوني O شروع مي كنيم .مثلا در اين گروه خوني توصيه مي شود كه مصرف پروتئين حيواني را افزايش داده و حركات ورزشي بيشتري انجام دهند،ولي مصرف فرآورده هاي گندم براي گروه خوني O و گوشت مرغ و گندم سياه براي گروه خوني B توصيه نمي شود.در افراد مبتلا به اين بيماري چون سيستم ايمني بدن ضعيف و آسيب پذير است، بنابراين امكان ابتلا به ساير بيماري ها وجود دارد.
مثلادارندگان گروه خوني A در مواجهه با اين بيماري نياز به افزايش كالري در آنها چشمگيرتر است، اما مصرف مواد غذايي پركالري مثل گوشت و لبنيات درآنان توليد مشكلات گوارشي مي كند، بنابراين بهتر است براي مقابله با ضعف از غذاهاي پروتئيني مثل غذاهاي دريايي استفاده كنند.
در پايان بهتر است به ذكر اين مطلب بپردازيم كه هر كجا كه ايستاده باشيم و در هر وضعيتي كه باشيم درمان هاي تغذيه اي در بهبود اوضاع نقش چشمگيري دارد، چنانچه كتاب قانون ابوعلي سينا سراسر درمان با غذاهاست؛ كتابي كه امروزه جزو كارآمد ترين كتب پزشكي از آن ياد مي شود و بايد دانست كه تا زماني كه بيماران خودشان نخواهند، هيچ كس نمي توا ند به آنها كمك كند. اميد است كه بيماران با استفاده ازآنچه ياد شد به بهبود وضعيت سلامتي خود بپردازند.

تشخيص لنفوما و لوكميا
متخصصان سالهاست كه مي دانند سلول هاي بنيادي خوني كه از بند ناف به دست مي آيد، مي تواند سرطان مرگبار لنفوما و لوكميا را درمان كند. لنفوما و لوكميا هر دو، نوعي سرطان خون محسوب مي شوند. متاسفانه سر راه اين درمان همواره سد بزرگي وجود داشته است. ميانگين مقدار سلول هاي موجود در بند ناف، فقط مي تواند به بيماران كوچك يعني كودكان كمك كند؛ به همين دليل نتايج يك تحقيق جديد تا اين حد همه را سر شوق آورده است. محققان در موسسه سرطان دانا – فاربر بوستون ايالت ماساچوست آمريكا مي گويند كه موفق شده اند سرطان خون بيماران بالغ را با استفاده از سلول هاي بنيادي كه از دو بند ناف متفاوت به دست آمده درمان كنند. پروفسور رابرت سوئيفر، رئيس مركز بدخيمي هاي خوني در مركز دانا فاربر مي گويد: نكته جالب توجه اين است كه هيچگونه مدرك علمي مستدلي براي عدم استفاده از سلول هاي بند ناف وجود ندارد و سلول هاي خوني جديد رشد سريع تر و تطبيق  پذيري بالاتري دارند.
او مي افزايد: اكثر بيماراني كه با سلول هاي دو تايي بند ناف درمان شده اند، زنده و سلامت هستند و بخوبي به زندگي روزمره خود مي پردازند. محققان اين پروژه به سرپرستي دكتر كارن بالن همچنان در حال فهرست بندي اطلاعات به دست آمده هستند و نتايج كامل تحقيق تا قبل از ماه دسامبر منتشر خواهد شد. پروفسور سوئيفر گفته است كه نتايج اوليه اين تحقيق بزودي در سمينار ملي سرطان ارائه خواهد شد. متخصص ديگري نتايج اين تحقيق را بسيار اميدوار كننده خوانده است.
دكتر لوئيس دي گنارو، قائم مقام بخش تحقيقات انجمن لوكميا و لنفوما مي گويد چون عمده بيماران مبتلا به اين دو نوع سرطان بالغان و بزرگسالان هستند، احتمال درمان اوليه اين بيماران با سلول هاي بنيادي خوني افزايش يافته و تركيبي از مجموعه سلول هاي خوني بند ناف اميدواري هاي زيادي ايجاد كرده است. اين روش دقيقا همان چيزي است كه ما احتياج داريم، يعني سلول بيشتر.
بند ناف منبعي غني از سلول هاي بنيادي است كه به سلول هاي خوني تبديل مي شود. سوئيفر اشاره مي كند كه خون بند ناف به ميزان كمي سلول T دارد كه نقش كليدي در ايجاد بيماري ايمني پيوند عليه ميزبان دارد. در اين بيماري بافت پيوند شده عليه ميزبان وارد عمل مي شود.
به همين دو دليل سلول هاي بنيادي منتقل شده از بند ناف مي تواند بخوبي با بدن ميزبان هماهنگ شود. سلول هايي كه از بدن بزرگسالان به همين منظور برداشته مي شود، مي تواند مشكلات ايمني متعددي را براي بيمار ايجاد كند. دي گنارو مي گويد: اين بدين معناست كه بيماران بيشتري مي توانند درمان شوند، بخصوص بيماراني كه براي دريافت پيوندهاي رايج بيش از حد مسن هستند. مزيت ديگر استفاده از منبع بند ناف براي دريافت پيوند اين است كه كوچكترين خطري براي دهنده نخواهد داشت و البته پزشكان بتازگي دريافته اند كه يك بند ناف به تنهايي سلول كافي در اختيار پزشك قرار نمي دهد تا بتواند به سرعت سيستم ايمني بيماران بالغ را از نو بازسازي كند. دي گنارو مي گويد: ديگر فرآيند كند پيوند زدن به پايان رسيده است. براي بيماران مبتلا به سرطان خون چنين فرآيند كندي مي تواند مرگبار باشد. اين روند آهسته بيمار را مستعد ابتلا به عفونت هاي جدي مي سازد، چون سيستم ايمني تضعيف شده و جدا از اين احتمال عود عفونت هاي قبلي نيز وجود دارد. ولي تيم دكتر بالن در موسسه دانافاربر راه حل جالبي براي اين مشكل پيدا كردند. در مطالعه روي 27 بيمار مبتلا به لنفوما يا لوكميا، آنها براي هر بيمار از سلول هاي بنيادي خوني دو بند مجزا استفاده كردند. اين سلول هاي بنيادي از طريق يك جراحي ساده وارد سيستم خوني بدن بيمار داوطلب شدند. به رغم اينكه آمار دقيقي هنوز در دسترس نيست، ولي پروفسور سوئيفر مي گويد: ما شاهد سرعت بالايي در گرفتن پيوند بوديم و شدت بيماري پيوند عليه ميزبان كاملا محدود و قابل تحمل بود. جداي از اين، ميزان زنده ماندن بيماران  بعد از يك سال بسيار خوشحال كننده بود؛ بسياري از بيماران زنده ماندند.
سوئيفر مي گويد: به نظر مي رسد مشكلات اين روش درماني در آينده براي بيماران بسيار كم و نزديك به صفر باشد. نكته جالب اينكه سلول هاي مجزا دو بند خيلي سريع و بدون مشكل در عرض چند ماه به يك جريان خون كاملا سالم و يكدست تبديل مي شوند، طوري كه در نهايت اينطور به نظر مي رسد كه از يك بند آمده اند، به نحوي كه نمي توان مشخص كرد كدام سلول از كدام بند آمده است.
دكتر گنارو در عين بيان مزاياي فوق العاده اين درمان به نكته اي علمي اشاره مي كند. او معتقد است تقاضا براي بندهاي مورد نظر كه توسط والدين به بانك هاي مختلف ذخيره اعضا اهدا مي  شود، ممكن است بزودي بشدت افزايش يابد و بانك هاي مزبور دچار كمبود عضو شوند. او مي گويد: در دسترس بودن، يك مسئله حياتي است. او و پروفسور سوئيفر هر دو متفق القول هستند كه اغلب بيمارستان هاي ايالات متحده فاقد تجهيزات لازم براي برداشت و ذخيره صحيح سلول هاي بنيادي خوني بند ناف هستند(!) اين بدين معناست كه بسياري از والدين قادر نيستند اين سلول هاي حياتي را به مركز مربوطه اهدا كنند.

خورد و خوراك
تنها وعده غذايي غير قابل حذف
متخصصين تغذيه معتقدند:يك فرد با امساك از خوردن صبحانه،در طول روز براي رفع گرسنگي خود به تناول غذاهاي فانتزي كه داري كالري كاذب است و چاقي و افزايش قند خون را به دنبال دارد، روي مي آورد.
دكتر سيدرضا رنجبران متخصص علوم تغذيه گفت: مهمترين مساله كه در يك صبحانه سالم بايد در نظر گرفته شود پروتئين و فيبر است كه در طول روز علاوه بر اين كه نياز فرد را به مواد مغذي تامين مي كند باعث مي شود فرد كمتر غذا بخورد.
وي  افزود: صبحانه شيرين و پر شكر (مربا، شكلات و قند) فقط كالري بدن را تامين مي كند. وي گفت: مصرف اين دسته از گروه هاي غذايي براي صبحانه، بعد از اينكه قند خون را بالا مي برد، در مدت يك ساعت، قند خون را كاهش مي دهد كه همين مساله باعث گرسنگي دوباره فرد مي شود.
دكتر رنجبران تاكيد كرد: ميل كردن صبحانه سالم كاملا ضروري است، به  طوري كه حذف آن براي سلامت جسمي و روحي بسيار مضر بوده و در درازمدت باعث آثار بد ذهني در افراد مي شود.
اين متخصص علوم تغذيه گفت: بررسي ها نشان داده است كه خوردن صبحانه سالم حتي يك لقمه ساده (نان و پنير ، خرما، گردو و تخم مرغ ) توانايي ذهني و رواني افراد بخصوص كودكان كه در حال رشد هستند را افزايش مي دهد.
دكتر محمد علي تقي پور متخصص علوم تغذيه از دانشگاه تهران نيز در اين باره گفت: صبحانه داراي تعريف خاصي نيست كه اكثر ما با شنيدن كلمه صبحانه بلافاصله گروه هاي غذايي خاصي مانند پنير ، كره ، خامه ، مربا و حليم و عدس در نظرمان مجسم مي شود.
وي درعين حال با تاكيد بر نقش اين دسته از غذاها در تامين ويتامين، آهن و پروتئين مورد نياز بدن افزود: خانواده ها مي توانند حتي مقدار غذاي باقي مانده از شام را به  شرط اين كه داراي انواع ويتامين باشد، به عنوان صبحانه ميل كنند. وي با اشاره به اينكه بدن انسان به آب و املاح معدني نيازمند است، تصريح كرد: سبزي ها بخصوص هويج و سبزي، ميوه ( سيب ، هلو، هندوانه،گرمك) و شربت آب ليمو مي تواند اين نياز بدن را تامين كند. وي اضافه كرد: خانواده ها بهتر است نان بربري ، جو و و سنگك را كه داراي سبوس است، جايگزين نان هاي سفيد و فانتزي ساندويچي كنند.
وي افزود: به دليل اين كه زندگي ماشيني فرصت خوردن صبحانه را از مردم گرفته، بهتر است آنها از شب قبل ، صبحانه خود را به شكل لقمه اي كرده و در طول مسير يا محل كارشان ميل كنند. تقي پور با تاكيد بر اين كه مي توان هر وعده غذايي را به جز صبحانه از سبد تغذيه روزانه حذف كرد، گفت: خانواده ها بايد عادت غلط نخوردن صبحانه را ترك كنند، چون در درازمدت به بيماري هاي سوء تغذيه، پوكي استخوان ، كند ذهني و... دچار مي شوند.

درمانگاه
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |