سه شنبه ۲۸ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۱
سير تكامل شكلات از جنگل هاي امريكاي لاتين تا كارخانه هاي مدرن
همه چيز درباره شكلات
002523.jpg
سينا خاكياني
بسياري گمان مي كنند كه پرورش كاكائو اولين بار توسط آزتك ها صورت گرفته اما در حقيقت اين مسئله به گذشته هاي دورتري برمي گردد. حتي مايا ها كه در نواحي جنوبي مكزيك ساكن بودند هم از كاكائو استفاده مي كرده اند
بعضي از خوراكي ها هستند كه مردم بسختي مي توانند در برابرشان مقاومت كنند و شكلات بدون شك يكي از آنهاست. ميل به شكلات چيزي فراتر از علاقه به ساير شيريني  ها يا دسرهاست و حتي فكر كردن به آن هم ميل شديدي را در انسان برمي انگيزد. شايد شما هم بخواهيد قبل از خواندن ادامه اين مطلب، يك تكه شكلات بخوريد!
شكلات از دانه هاي درخت كاكائو ساخته مي شود. در گذشته اين درخت فقط در آمريكاي مركزي و جنوبي يافت مي شد، اما امروزه حتي در آفريقا، جنوب غرب آسيا و در بسياري از نواحي اطراف خط استوا هم ديده مي شود.
درختان كاكائو به سه گونه اصلي تقسيم مي شوند؛ رايج ترين اين درختان فور استرو نام دارد كه حدود 90 درصد نياز اين محصول را برآورده مي كند. گران قيمت ترين و نادرترين نوع اين درختان كريولو نام دارد. عطر و طعم آن باعث شده است كه بهترين كارخانه هاي شكلات سازي دنيا به دنبال آن باشند. گونه سوم اين درختان با نام تري نيتاريو شناخته شده كه كيفيتي مابين دو دسته ديگر دارد.
آغاز گسترش كاكائو به ديگر نقاط جهان، به قرن شانزدهم برمي گردد. كريستف كلمب   اولين اروپايي بود كه به كاكائو دست پيدا كرد. در پانزدهم آگوست 1502 ميلادي، او در چهارمين و آخرين سفرش به قاره آمريكا، در سواحل جزيره اي كه امروزه هندوراس ناميده مي شود، به قايق بزرگي برخورد كرد. آن قايق پر از انواع كالاهاي محلي بود كه شامل دانه هاي كاكائو هم مي شد. كلمب و يارانش آن قايق بزرگ را به تصرف خودشان درآوردند. بعدها فرديناند پسر كلمب در اين مورد نوشت: به نظر مي آمد كه اين دانه ها براي محلي ها ارزش خيلي زيادي داشت. به خاطر اينكه اگر هنگام معامله حتي يكي از آنها مي افتاد، همه خم مي شدند تا آن را بردارند، اما آنچه فرديناند و ديگر خدمه كلمب در آن زمان نمي دانستند، اين بود كه در آن دوران و در آن نواحي از دانه هاي كاكائو به عنوان پول محلي استفاده مي شده است.
در اوايل قرن شانزدهم ميلادي آزتك  ها تمدني پيشرفته و قدرتمند در مكزيك كنوني بودند. بسياري گمان مي كنند كه پرورش كاكائو اولين بار توسط آزتك ها صورت گرفته است، اما در حقيقت اين مسئله به گذشته هاي دورتري برمي گردد. حتي مايا ها كه قرن ها قبل از تمدن آزتك در نواحي جنوبي مكزيك ساكن بودند، هم از كاكائو استفاده مي كرده اند و روي ظرف كشف شده از تمدن آنها كه متعلق به سالهاي 500 بعد از ميلاد است، نوشته هايي در مورد كاكائو ديده مي شود.
اما آنچه مردمان اين تمدن ها به نام شكلات مي خوردند، با شكلات امروزي كاملا متفاوت بوده است. شكلات در آن زمان، نوشيدني تلخي بوده كه از مخلوط كردن دانه هاي كاكائو با موادي مثل فلفل شيرين، فلفل چيني، وانيل و آب به دست مي آمده است. آنها معتقد بودند كه اين نوشيدني در درمان سرماخوردگي، ناراحتي هاي معده و رفع خستگي موثر است.
در سال 1585، شكلات براي اولين بار به صورت رسمي به اسپانيا وارد شد و بعد از آن در تمام اروپا گسترش يافت. وقتي اسپانيايي ها شكلات را به اروپا آوردند، اوايل از آن به صورت همان نوشيدني تلخ استفاده مي كردند، اما شكلات خيلي زود در سير تكامل قرار گرفت، پودر فلفل جاي خودش را به شكر داد و شكلات شيرين شده به يك نوشيدني بسيار گران قيمت تبديل شد كه فقط اشراف مي توانستند از خوردن آن لذت ببرند. به مرور زمان فرانسوي ها، انگليسي ها و هلندي ها هم به كاكائو دست پيدا كردند و كاشت و پرورش آن را در مستعمراتشان آغاز كردند. وقتي توليد كاكائو افزايش پيدا كرد، قيمت آن كاهش يافت و توده هاي مردم هم توانستند طعم آن را بچشند. از آن زمان به بعد تجربه هاي جديدي در نحوه استفاده از شكلات صورت گرفت و از آن در كيك، شيريني يا شربت هم استفاده شد، اما عصر جديد توليد شكلات از سال 1828 ميلادي آغاز شد. در آن سال يكي از توليدكنندگان هلندي شكلات، به نام فن هاتن روش جديدي را ابداع كرد. او دستگاهي ساخت كه به وسيله آن توانست حدود نيمي از روغن موجود در دانه هاي كاكائو را خارج كند. به اين ترتيب او توانست از دانه هاي كاكائو پودري تهيه كند كه امروزه ما آن را تحت عنوان پودر كاكائو مي شناسيم. اين روش هنوز هم مورد استفاده قرار مي گيرد و تحت نام روش هلندي شناخته شده است. اين روش، تركيب كردن شكر و آب را با كاكائو تسهيل كرد و امكان توليد شكلات هاي جامد را فراهم ساخت. در اواخر قرن نوزدهم، سوئيسي ها ابداعات مهمي در تهيه شكلات انجام دادند و از آن موقع به بعد در صنعت شكلات از ديگر رقباي خود پيشي گرفتند. در سال 1876، شيميدان سوئيسي هنري نستله توانست پودر شير (شير خشك) را تهيه كند. سه سال بعد، از كشف او در ساخت شكلات استفاده و شكلات شيري براي اولين بار تهيه شد. همچنين رادولف لينت توانست فرآيندي طراحي كند تا اجزاي موجود در شكلات بخوبي با هم مخلوط شوند و به اين ترتيب توانست كيفيت شكلات را تا حد زيادي ارتقا دهد.
طرز تهيه شكلات بعد از پيشرفت هايي كه سوئيسي ها انجام دادند تا به حال تغيير چنداني نكرده است. براي تهيه يك شكلات خوب، انتخاب و تركيب انواع دانه ها از اهميت زيادي برخوردار است. در كارخانه هاي شكلات سازي، دانه هاي مختلف طبقه بندي مي شوند و هركدام به طور جداگانه حرارت مي بينند تا كاملا برشته شوند. سپس دانه هاي برشته شده در دستگاهي ريخته مي شوند تا پوست ضخيم روي آنها توسط دستگاه گرفته شود. بعد از اين مرحله، دانه ها توسط آسياب هاي سنگي يا فلزي پودر مي شوند و در همين مرحله شكر و وانيل هم به آنها اضافه مي شود. مايع شكلات بعد از اين مراحل براي چندين ساعت (در برخي از كارخانه ها نزديك به 72 ساعت) تحت حرارت بالا قرار مي گيرد و سپس طي چند مرحله، سرد شده و در قالب ريخته مي شود.
گفته مي شود كه شكلات عامل ايجادكننده جوش هاي صورت است. باعث پوسيدگي دندان مي شود و فاقد ارزش غذايي است، اما تحقيقات به عمل آمده، اكثر مضرات شكلات را رد مي كند. محققان دانشگاه پنسيلوانيا اعلام كرده اند كه خوردن يا نخوردن شكلات هيچ تاثير جدي در وضعيت جوش هاي صورت ندارد. در تاييد اين مطلب، تحقيق ديگري نشان مي دهد كه اصولا رژيم غذايي نمي تواند ارتباط مستقيمي با ايجاد جوش هاي صورت داشته باشد.شكلات حتي مي تواند در جلوگيري از پوسيدگي دندان موثر باشد. محققان دانشگاه اوزاكا در ژاپن اعلام كرده اند كه در پوسته دانه هاي كاكائو، ماده آنتي باكتريال وجود دارد كه از پوسيدگي دندان جلوگيري مي كند. تاكنون اين پوسته ها در تهيه شكلات حذف مي شدند، اما در آينده به تركيب آن برخواهند گشت تا شكلات را به يك ماده غذايي مفيد براي دندان ها تبديل كنند.مصرف شكلات، نقش مهمي در جلوگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي دارد: تركيبات موجود در شكلات، مانع از تجمع بيش از حد پلاكت ها و در نتيجه مانع از لخته شدن خون و انسداد شرائين مي شود. برخلاف چربي هايي كه در گوشت يا لبنيات يافت مي شود، چربي موجود در شكلات باعث بالا رفتن ميزان كلسترول خون نمي شود. براساس استانداردهاي جهاني، چربي شكلات بايد مختص به دانه هاي كاكائو باشد. البته اين موضوع در مورد شكلات هاي شيري فرق مي كند. آنها مي توانند 20 درصد چربي موردنيازشان را از شير و 80 درصد باقيمانده را از طريق دانه هاي شكلات تامين كنند. شكلات خواص جالب ديگري هم دارد. به عنوان مثال ميل به شكلات در دوران بارداري نشان دهنده كمبود آهن است كه با مصرف شكلات و به خاطر آهن موجود در آن، اين كمبود كاهش مي يابد.ارتباط بين احساسات عاشقانه و شكلات همواره مورد ترديد بوده است، اما دانشمندان رابطه بين آنها را يافته اند. در شكلات تركيبي تحت عنوان P.E.A وجود دارد كه يك انتقال دهنده شيميايي پيام هاي عصبي است. از طرف ديگر، اين تركيب در بدن انسان، توسط نورون ها و در لحظاتي كه احساسات عاشقانه شكل مي گيرد، آزاد مي شود.
اما چند توصيه كاربردي براي دوستداران شكلات:
- از خوردن شكلات هايي كه با روغن هاي هيدروژني تهيه شده اند، پرهيز كنيد.
- از مصرف مواد غذايي كه در آنها از طعم دهنده هاي شكلات استفاده شده است، خودداري كنيد. اين مواد كاملا مصنوعي هستند و هرگز خواص اصلي شكلات را ندارند.
- شكلات سفيد هيچ كدام از خواص مهم شكلات را ندارد و به همين خاطر نمي تواند يك ماده غذايي مفيد محسوب شود.
- حتي المقدور از شكلات هايي با درصد چربي پايين تر استفاده كنيد.
- شكلات را در جاي خشك و دور از تابش مستقيم نور نگهداري كنيد.
- بهترين دما براي نگهداري شكلات، 12 الي 18 درجه سانتيگراد است. هرگز شكلات را در فريزر قرار ندهيد، چون اين كار باعث از بين رفتن آن مي شود.
- يك شكلات خوب اگر در جاي خشك و خنك نگهداري شود و پوشش آن باز نشود، حدود هشت الي 12 ماه كيفيتش را حفظ مي كند، ولي چه كسي مي تواند اينقدر تحمل داشته باشد؟!

آيا جادوي هري پاتر اين بار هم اثر مي كند؟
002544.jpg
سرانجام بعد از مدت ها انتظار، جلد ششم مجموعه هري پاتر يكشنبه همين هفته به بازار آمد. ظرف چند هفته گذشته 14 ميليون نسخه از اين كتاب در كتابفروشي هاي سراسر جهان توزيع شده بود. ناشر مجموعه داستان هاي هري پاتر تدابير شديدي اعمال كرده بود تا از انتشار پيش از موعد آن جلوگيري كند. با اين حال هفته گذشته، چند نفر از مشتاقان هري پاتر موفق شدند چند صفحه اي از آن را بخوانند. اين اتفاق بر اثر اشتباه كاركنان فروشگاهي در ونكوور كانادا صورت گرفت كه فروش كتاب را چند روز قبل از موعد مقرر آغاز كرده بودند. بعد از انتشار اين خبر، بلافاصله دادگاهي در اين مورد تشكيل شد و دستور جمع آوري كتاب هاي فروخته شده را صادر كرد. دادگاه فوق از خريداران كتاب خواست تا از تعريف كردن آن براي ديگران خودداري كنند و به آنها وعده داد كه بعد از آغاز رسمي فروش كتاب، آنها كتاب هاي شان را با امضاي جي.كي.رولينگ – خالق هري پاتر- دريافت خواهند كرد.با گذشت فقط چند روز از آغاز فروش اين كتاب، شايد بعضي از خوانندگان آن موفق به تمام كردنش شده باشند. شايد هم الان مشغول مطالعه آن براي بار دوم باشند؟! اين پديده يعني دوباره خواني داستان هاي هري پاتر اين روزها، معضل بسياري از خانواده هاست، درحالي كه اكثر علاقه مندان كتاب، به دنبال پيدا كردن كتاب هاي جديدي براي مطالعه هستند، بعضي از خوانندگان بيشتر تمايل به بازخواني كتاب هايي دارند كه شايد در گذشته چندين بار آنها را خوانده باشند، اما در ميان اين قشر، طرفداران نوجوان هري پاتر، بيش از ديگران به خوانده هاي پيشين شان وفادار هستند. آنها همواره در انتظار چاپ جلدهاي بعدي اين مجموعه هستند و اين انتظار آنها را به سوي دوباره خواندن جلدهاي قبلي سوق مي دهد. نانسي چن 16 سال دارد و از طرفداران پر و پا قرص هري پاتر است. او درمورد اين كتاب مي گويد: بعضي از كتاب ها هستند كه يك بار خواندنشان كافي است، اما رمز موفقيت هري پاتر اين است كه هرچقدر هم كه آن را بخوانيد، بازهم از آن خسته نمي شويد.
مادر نانسي مي گويد: دو سال پيش، بعد از چاپ يكي ديگر از كتاب هاي هري پاتر، ما براي سفر به كشور چين رفتيم. من به نانسي اجازه ندادم كه كتاب جديدش را با خودش بياورد. در عوض او تمام جلدهاي قبلي كتاب را در چمدانش گذاشت و تمام مدت سفر به جاي گردش، به دوباره خواندن آنها مشغول بود. بدون شك والدين نانسي، تنها كساني نيستند كه نگران اعتياد فرزندشان به هري پاتر هستند. فرانكي الكساندر نايب رئيس انتشاراتي است كه چاپ كتاب هاي هري پاتر را به عهده دارد. او در صفحه اينترنتي اين شركت، ستوني قرار داده و در آن به والدين نوجوانان علاقه مند به هري پاتر توصيه هايي كرده است. او در مورد نگراني آنها مي گويد: شما نبايد خيلي از اين موضوع ناراحت باشيد. من نامه هاي زيادي از والدين بچه ها دريافت مي كنم كه از كتاب نخواندن آنها ابراز نارضايتي مي كنند. دوباره خواندن يك كتاب كار بي ارزشي نيست و هر بار كه اين كار را مي كنيد به قسمت هايي برمي خوريد كه شايد قبلا متوجه آنها نشده باشيد. بعضي از طرفداران هري پاتر معتقدند آشنايي با اين مجموعه به آنها كمك كرده است تا بهتر بتوانند علايق گسترده و امكاناتشان را با هم وفق بدهند. نانسي چن   وقتي اولين جلد از داستان هاي هري پاتر را مي خواند هنوز به دبستان مي رفت. او در حال حاضر در دبيرستان مشغول تحصيل در رشته رياضي است.
- من واقعا علاقه اي به رياضيات يا علوم نداشتم، ولي شايد خواندن اين مجموعه، تحصيل را برايم راحت تر كرد و حالا من خيلي چيزها از رياضيات مي دانم!
سوزان كولت يكي ديگر از هواداران هري پاتر است. او وقتي از طرف مدرسه و به همراه همشاگردي هايش به فرانسه سفر كرده بود، كتاب هاي هري  پاتر را هم به همراه داشت و هنگام بازگشت، پدر و مادرش در فرودگاه با آخرين نسخه كتاب، منتظرش بودند تا او در مسير فرودگاه تا منزل بتواند كتاب جديدش را شروع كند.
- مسلما من براي به ياد آوردن ماجراهاي گذشته، آنها را نمي خوانم. من كاملا مي دانم كه هر لحظه چه اتفاقي خواهد افتاد. من فقط مي خواهم همان فضايي را براي خودم ايجاد كنم كه وقتي براي اولين بار كتاب را مي خواندم، با آن روبه رو شدم.

كجاي دنيا مثل سيدني است؟
آلاله اسدي - از سيدني تا تاسماني، شهرها، هتل ها و جزاير استراليا در همه پرسي سفر و تفريحات سال 2005 مقام اول را كسب كردند، اما اين كشور به دنبال هدفي فراسوي كسب جوايز، يعني جذب گردشگران بيشتر و بيشتر است. سيدني در دهمين همه پرسي سالانه نشريه سفر و تفريحات، جايزه اول امسال را به 50 جايزه ديگر گردشگري خود طي دهه گذشته اضافه كرد.
شركت كنندگان در اين همه پرسي شهرها را از لحاظ مراكز تفريحي، فرهنگ و هنر، رستوران ها و مراكز خريد رتبه بندي كردند. خانم ساندرا نوري، رئيس گردشگري سيدني مي گويد كه افتخار اين جايزه متعلق به مردم ميهماندوست سيدني است. او مي افزايد: اين جايزه موفقيت ديگري براي شهروندان شهري است كه براي چندمين بار در راس فهرست  شهرهاي مورد علاقه گردشگران قرار مي گيرد. مسافران آمريكايي 1/4 ميليون شب را در سال 2004 در سيدني گذارنده اند. آنها در سيدني كارهاي زيادي انجام مي دهند. من تضمين مي كنم كه هر كس از پل هاربور سيدني عبور كند، خاطره آسمان پهناور و شهر و سواحل زيباي آن را تمام عمر با خود خواهد داشت. در همه پرسي سفر و تفريحات نكات ديگري مثل هتل هاي شهر، جزاير، امكانات تور، حمام هاي طبيعي، خطوط هوايي، سفرهاي دريايي و آژانس هاي كرايه اتومبيل در نظر گرفته مي شوند.
شهرهاي ديگر استراليا نيز در اين رده بندي امتيازات خوبي كسب كردند. براي مثال ملبورن در رديف دوم و پرث در رديف چهارم قرار گرفتند.

پيشخوان
002574.jpg
واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست موضوع عكس اول خود را به ورزش گلف و خداحافظي يكي از بزرگان اين رشته ورزش اختصاص داده است.
جك نيكلوس 65 ساله از پل سويلطان كه برفراز سوراخ هجدهم زمين گلف سنت آندريو قرار دارد، با ورزش گلف خداحافظي كرد. اين تورنمنت در بريتانيا برگزار مي شد.
002517.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر و عكس اول خود را به سخنان توني بلر، نخست وزير بريتانيا اختصاص داده است.
توني بلر طي سخناني درباره انفجارهاي لندن گفته بود: زمان آن فرا رسيده كه در برابر ايدئولوژي شريرانه اي كه در پس بمب گذاري هاي لندن و ساير حملات مشابه قرار دارد ايستادگي شود.
002538.jpg
فيگارو
روزنامه فرانسوي زبان فيگارو عنوان اصلي خود را به مبارزه با تروريسم و حفظ اين كشور از حوادثي مشابه آنچه در لندن رخ داد، اختصاص داده است.
به رغم مخالفت اين كشور با حمله آمريكا به عراق به نظر مي رسد اين كشور از احتمال حملات تروريستي القاعده در امان نيست و مسئولان تصميم گرفته اند تدابير امنيتي جدي تري را به اجرا بگذارند.
002547.jpg
اوله
روزنامه اسپانيايي زبان اوله عكس اصلي كاور خود را به برگزاري مسابقات جام ديويس اختصاص داده است.
اين روزنامه پيروزي خيره كننده ديويد نعلبنديان، تنيس باز آرژانتيني در برابر ليتون هيوئيت استراليايي در سه ست متوالي را براي عنوان اول خود برگزيده است.

ذهن زيبا
پرگويي و پرحرفي مجال تفكر را از انسان مي گيرد.
بلز پاسكال

راز نيرومندي و جوان ماندن من در اين است كه هرروز چيز تازه اي ياد مي گيرم.
سولون

شكست خوردگان ديروز،فاتحان امروز را به وجود آورده اند.
ژيلبر سيرون

انسان بدون هدف مثل كشتي بدون سكان است.
توماس كارلايل

شبكه
امشب فيلم سينمايي درخت جان ساخته فرهاد مهرانفر از شبكه دوم سيما پخش خواهد شد. اين فيلم، داستان پيرزني است كه براي نوه اش، ماجراها، سيرزندگي، ارزش ها و آئين هاي قوم كهن و بزرگ تالش را نقل مي كند و از اين طريق، طبيعت منطقه تالش در فصل هاي مختلف به تصوير در مي آيد.
اين فيلم حدود ساعت۲۱ از شبكه 2 پخش مي شود. قسمت ديگري از مجموعه خارجي پرستاران را نيز مي توانيد امشب حدود ساعت 22:15 از شبكه اول تماشا كنيد.
در اين قسمت پدر جرالد به دليل رشوه خواري دستگير مي شود و مادر جرالد به خاطر اين موضوع بسيار آشفته است. رز و ميچ بزودي صاحب فرزندي خواهند شد. از طرف ديگر همسر دني  سالهاست كه فلج شده و خود بتنهايي از او مراقبت مي كند. كري به او پيشنهاد مي كند براي سلامت جسمي و راحتي خودش همسرش را در آسايشگاه بگذارد، چرا كه در آنجا امكانات بهتري وجود دارد و در عين حال او به همراه فرزندانش مي تواند هفته اي چندبار براي ديدن او به آسايشگاه بروند. پذيرش اين موضوع براي همسر او سخت است، ولي در ادامه ...
از سوي ديگر امشب قسمت ديگري از مجموعه خارجي ماموران پرونده هاي راكد حدود ساعت 21 از شبكه 3 پخش خواهد شد.

در فرهنگسراها
خانه فرهنگ سيار
خانه فرهنگ رازي وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران با همكاري شهرداري منطقه 20 اقدام به راه اندازي خانه فرهنگ سيار كرده است.
اين خانه فرهنگ در تاريخ بيست و هشتم تيرماه از ساعت 9 الي 16 با اجراي برنامه هاي متنوعي چون آموزش نقاشي، سفالگري، هنرهاي دستي، ايستگاه نشاط و پخش فيلم به روستاي فيروزآباد واقع در شهر ري، جاده ورامين بعد از شهرك جاده نظامي (روستاي فيروز آباد) مي رسد.
مسابقات اذان و نهج البلاغه
خانه فرهنگ دولت آباد وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران اقدام به برگزاري مسابقات اذان و اقامه و نهج البلاغه كرده است.
اين مسابقات با حضور استادان و كارشناسان قرآني در تاريخ بيست و نهم تيرماه از ساعت 8 الي 12 برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت شركت دراين مسابقات مي توانند به نشاني: فلكه اول دولت آباد، شهرك وحدت ، خيابان استاد دهخدا، كوچه شهيد رمضاني مراجعه يا با شماره تلفن هاي 3747772- 37482187 تماس حاصل فرمايند.
ايمني در برابر زلزله
خانه فرهنگ دولت آباد وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران به منظور افزايش دانش عمومي اقشار مختلف جامعه در مقابله با حوادث طبيعي همچون زلزله همايش آموزش ايمني در برابر زلزله را برگزار مي كند.
اين همايش با حضور كارشناسان ايمني در تاريخ بيست و نهم تيرماه از ساعت۱۰ الي 12 برپا مي شود.
علاقه مندان جهت شركت در اين همايش مي تـوانند به نشاني: فلكه اول دولت آباد، شهرك وحدت ، خيابان استاد دهخدا، كوچه شهيد رمضاني مراجعه يا با شماره تلفن هاي۳۷۴۷۷۷۲- 3748287 تماس حاصل فرمايند.
يك كتاب، يك نويسنده
كتابخانه شيخ صدوق( كتابخانه شماره يك شهر سالم) وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران به منظور آشنايي جوانان و نوجوانان با ادبيات كهن فارسي و آثار نويسندگان و شعراي معاصر، اقدام به برگزاري برنامه اي تحت عنوان يك كتاب ، يك نويسنده كرده است.
اين جلسه با حضور نويسنده و شاعر معاصر، عليرضا قزوه در تاريخ بيست و نهم تيرماه از ساعت 17 الي 19 در اين كتابخانه واقع در شهر ري، ميدان اصلي دولت آباد، جنب پارك مهران برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 3754041 تماس حاصل فرمايند.
مدرسه ازدواج سالم
خانه فرهنگ شيخ هادي وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران به منظور آگاهي بخشي نسل جوان در رابطه با معيارهاي صحيح همسر گزيني، اقدام به برگزاري كارگاه ازدواج سالم و پايدار كرده است.
اين كارگاه ويژه گروه هاي سني 35-16 سال است. علاقه مندان مي توانند به نشاني خيابان وليعصر (عج) نرسيده به خيابان جمهوري، كوچه وزيري مراجعه و جهت اطلاعات بيشتر با شماره  تلفن هاي
8-6498597 تماس حاصل كنند.

جهانشهر
آرمانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |