صرفه جويي 5 ميليون دلاري خودروهاي گازسوز
گاز طبيعي فشرده اين روزها بهتر از سوخت هاي ديگر به حساب مي آيد، به همين دليل يكي از ويژگي هاي مثبت خودرو، گازسوز بودن است. سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور اعلام كرده:خودروهاي گازسوز طي خرداد ماه سال جاري بيش از 5 ميليون دلار در مصرف بنزين صرفه جويي اقتصادي ايجاد كرده اند.
دكتر امير عباس نجفي، مشاور برنامه ريزي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور در گفت و گويي با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد كه صرفه جويي حاصل از مصرف CNG خودروهاي گازسوز در آذر ماه 83 در حدود 2 ميليون دلار بوده است. نجفي افزود: با توجه به پيشرفت هاي حاصل در احداث جايگاه هاي CNG و همچنين تبديل سيستم سوخت رساني خودروها به سيستم گازسوز، اين صرفه جويي رو به افزايش است.
وي در خصوص چگونگي افزايش اين صرفه جويي اظهار داشت: افزايش استقبال نسبت به گاز سوز كردن خودروها و همچنين تمايل بيشتر مالكان خودروهاي دوگانه سوز جهت استفاده از سوخت CNG به جاي سوخت بنزين مهمترين دلايل اين افزايش است. وي تعداد خودروهاي گازسوز را در سراسر كشور تا پايان خرداد 84 ، برابر با 45 هزار دستگاه اعلام كرد.
دكتر نجفي در مورد فوايد اقتصادي استفاده از سوخت CNG به جاي بنزين براي رانندگان گفت: مالكان خودروها با استفاده از CNG مي توانند تا 25 درصد هزينه هاي سوخت را كاهش دهند. وي در پايان، فوايد زيست محيطي استفاده از گاز طبيعي به عنوان سوخت خودروها را در كاهش آلودگي هوا بيشتر از صرفه جويي اقتصادي كاهش مصرف بنزين دانست.
دوربرگردان در تهران، اولين در جهان
تهران اولين شهر جهان به شمار مي آيد كه دوربرگردان به عنوان ايده اي صددرصد ايراني درآن طراحي و اجرا شده است. معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين مطلب در جمع مسئولان حمل ونقل كلانشهرها و متخصصان ترافيك كشور گفت كه دوربرگردان ها به عنوان يك طرح كاملا ايراني با ساده ترين روش ها و كم هزينه ترين شيوه ها، براي نخستين بار در دنيا در تهران به اجرا درآمده است. به گزارش روابط عمومي معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران، دكتر حميد بهبهاني دوربرگردان ها را يكي از افتخارات مديريت شهري كه مشكل ترافيك تهران را تا حد زيادي كاهش داده، قلمداد و اضافه كرد : ظرف دو سال گذشته حداقل يك ميليون خودرو جديد به 2 ميليون خودرو تهران اضافه شده، در حالي كه تنها 5هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است. او در اين نشست كه در محل سازمان شهرداري ها برگزار شد، با اعلام اينكه تقاطع ها و چرا غ هاي راهنمايي، بزرگراه ها را از حالت بزرگراهي خارج مي كنند، گفت: با ايجاد دوربرگردان ها، كاركرد بزرگراهي به بزرگراه ها برگردانده شده است. معاون ترافيك شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه ترافيك اولين مشكل تهران محسوب مي شود و مي بايست به آن نگاه علمي و فني داشته باشيم گفت: هم اكنون رشته ترافيك به عنوان رشته اي شاخص، از ارزش اجتماعي بالايي در سطح جامعه برخوردار شده است. بهبهاني با تاكيد بر اهميت عامل سرعت در اجراي پروژه هاي ترافيكي، تصريح كرد: دوربرگردان از جمله طرح هايي است كه شهروندان به اصطلاح يك شبه نتيجه آن را مي بينند و از محصول آن برخوردار مي شوند. دكتر بهبهاني در پايان با تشريح تاريخچه دو ساله احداث دوربرگردان ها در تهران، بزرگراه بسيج در تقاطع افسريه را به عنوان نخستين نقطه اي كه دوربرگردان در آن اجرا شده عنوان و اعلام كرد: در طول دو سال گذشته۳۰ دوربرگردان در تهران به اجرا درآمده و 114 دوربرگردان نيز طراحي شده است.
|
|
هواي گرم تر، مصرف بنزين بيشتر
عادت كرده بوديم كه تصور كنيم با سرد شدن هوا مصرف سوخت بالا مي رود، ولي اين بار تحت عوامل مشخصي به نتيجه متفاوتي رسيديم. با شدت گرفتن گرماي هوا در فصل تابستان مصرف سوخت خودرو كه ناشي از گرم شدن بدنه و موتور خودروست، به طور محسوسي افزايش پيدا مي كند. بررسي هاي اوليه سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور حاكي از آن است كه تهويه و جا به جايي هواي درون خودرو اغلب از طريق بازكردن و يا روشن كردن كولر خودرو انجام مي شود.پنجره باز خودروي درحال حركت در سرعت هاي بالا شديدا در مصرف سوخت تاثير دارد. چراكه بازبودن پنجره خودرو ضمن تهويه هوا موجب افزايش ضريب مقاومت هوا (مقاومت ايروديناميك) در برابر حركت خودرو شده و در نتيجه اين افزايش مقاومت به طور ميانگين، مصرف سوخت خودرو را تا يك درصد افزايش مي دهد.استفاده از كولر خودرو نيز مي تواند بيش از 20 درصد بر مصرف سوخت خودرو بيفزايد كه البته اين ميزان افزايش در خودروهايي مانند خودروهاي آردي و پرايد كه توان كمتري دارند، معمولا بيشتر است.پارك خودرودر قسمت هاي سايه يا استفاده از سايبان خودرو، نياز به تهويه و استفاده از كولر خودرو را كاهش داده و در نتيجه مصرف سوخت خودرو كاهش چشمگيري مي يابد.گفتني است كه استفاده بجا و مناسب از تهويه و كولر در خودرو مي تواند تا حد زيادي از اين اضافه مصرف سوخت بكاهد، به طوري كه در سرازيري ها استفاده از كولر تاثير چنداني بر مصرف سوخت ندارد، درحالي كه در سربالايي ها و شيب هاي تند استفاده از كولر، مصرف سوخت خودرو را بشدت بالا مي برد.