دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۶
گفت و گو با تراويس برادبري، كارشناس هوش عاطفي (EQ)
احساس خود را مديريت كنيد
002898.jpg
ترجمه: فرهاد رضائي
با وجود تمام سخناني كه از سوي برخي محققان درباره ناتواني مردان در درك احساسات بيان شده است، آنان احساس ها را درك مي كنند، اما نبايد انتظار داشت كه همان واكنش زنان را در اين زمينه از خود نشان دهند
دو روانشناس به نام هاي تراويس برادبري و جين گريوز، در كتاب جديد خود به تفسير اين موضوع پرداخته اند كه چگونه مي توان بهره هوش عاطفي (EQ) انسان ها را با بهره گيري از آزمايش ها و تست هاي ويژه اندازه گيري كرد و همچنين آن را با انجام تمرين هاي خاص بالا برد.
اين دو پژوهشگر در پي موفقيت كتاب پرفروش دانيل گولمن (1997) با عنوان هوش عاطفي، آزمايشي را طراحي كردند كه با استفاده از آن مي توان چهار اساس و بنيان اصلي EQ شامل خودآگاهي، خود مديريت، آگاهي اجتماعي و نيز مديريت ارتباط را مورد سنجش و ارزيابي دقيق قرار داد.
كتاب پيشين آنها با عنوان ارزيابي هوش عاطفيدر سال 2003 منتشر شد و همچنان كه نويسندگان آن مي گويند، افزون بر 500 هزار نفر تاكنون از اين شيوه ارزيابي بهره مند شده اند و از آن براي  بررسي وضعيت ذهني و رواني خود بهره گرفته اند.
همچنين برادبري و گريوز از اين دستورالعمل ابداعي خويش براي آموزش 500 نفر از مديران شركت ها، مديران دولتي و حتي خانواده هاي سلطنتي استفاده كرده اند تا به آنها بياموزند كه چگونه سوء مديريت خود را اصلاح كنند و توانمندي خويش را بهبود بخشند.
اكنون اين دو روانشناس در حال آماده سازي كتاب جديدي با عنوان راهنماي سريع هوش عاطفي: هر آنچه شما نياز داريد براي به كار انداختن EQ خود بدانيد هستند و قصد دارند در اين كتاب جديد، يافته ها، تجربيات و آزمايش هاي ابداعي خود را در اختيار همگان قرار دهند.
اين كتاب همانطور كه نويسندگان آن در عنوان اثر جديد خود تصريح كرده اند، راهنمايي بسيار سريع است و شما مي توانيد فقط در مدت حدود 7 دقيقه EQ خويش را مورد آزمايش و ارزيابي قرار دهيد و سپس از تمرينات پيشنهادي آن براي بهبود و ارتقاي وضعيت ذهني و رواني خود استفاده كنيد. آنچه در ادامه مي آيد، بخش هاي برگزيده اي از يك گفت و گوي مفصل و مشروح است كه مارتا برنت، خبرنگار نيوزويك با برادبري، يكي از روانشناسان نويسنده اين كتاب جديد انجام داده است.
براستي انسان ها تا چه اندازه مي توانند EQ خود را تغيير دهند؟
خب، مطالعه جالبي دراين زمينه در دانشگاه كيس وسترن ريزرو انجام شده است. پژوهشگران اين دانشگاه برنامه ويژه اي براي تمرين و پرورش EQ شماري از دانشجويان ترتيب دادند و سپس اين دانشجويان را ساليان مديدي زير نظر گرفتند. نتايج نشان داد حتي سالها پس از برگزاري اين برنامه ويژه، بهره EQ برخي از آنان تا
۴۰ درصد بيش از سطح اوليه باقي مانده است. آنها مغز خود را تمرين و پرورش داده بودند.
چه ميزان از EQ يك فرد بر پايه ويژگي هاي
زيست شناختي وي تعيين مي شود؟
هر چيزي كه با روانشناسي سر و كار دارد، از دو جزء يا جنبه زيست شناختي و زيست محيطي برخوردار است. براي مثال، بيماري در خود ماندگي كه از جمله بيماري هاي مورد توجه روانشناسان است، از همين قاعده پيروي مي كند؛ به طوري كه وجود سلول هاي عصبي كوچك و توسعه نيافته در سيستم ليمبيك مغز اين بيماران، آنها را از برقراري ارتباط طبيعي با محيط اطراف باز مي دارد.
بنابراين آيا علم زيست شناسي مي تواند توضيح دهد كه چرا به طور كلي بهره هوشي زنان در آزمايش هاي EQ بالاتر از مردان است؟
محيط و عوامل محيطي در اين ميان نقش بسيار زيادي دارند. زنان در اين تست ها، به طور كلي 12 امتياز بيش از مردان در بخش مديريت ارتباط كسب مي كنند. البته ممكن است مردان نيز توانايي مشابهي داشته باشند، اما در اين مورد از آن به اندازه زنان استفاده نكنند و به همين علت نيز مردان و زنان، هر دو در بخش خودآگاهي امتياز مشابهي به دست مي آورند. از اين رو، با وجود تمام سخناني كه از سوي برخي محققان درباره ناتواني مردان در درك احساسات بيان شده است، آنان احساس ها را درك
مي كنند، اما نبايد انتظار داشت كه همان واكنش زنان را در اين زمينه از خود نشان دهند.
بر خلاف هوشبهر يا IQ كه يك عدد ثابت دارد، بهره هوش عاطفي يا EQ تغييرپذير است. بنابراين، به چه دليل از يك عدد براي ارزيابي آن استفاده مي كنيد؟
مردم آن را مي خواهند و اين تنها راهي است كه مي توان با استفاده از آن، به مردم نشان داد كه در كجاي اين طيف قرار دارند و وضعيتشان چگونه است. بويژه زماني كه آنها تحت تمرين براي بالا بردن EQ خود قرار مي گيرند، ارائه اعداد و مقايسه آنها ضروري مي نمايد.
نكته بسيار جالبي در كتاب شما وجود دارد مبني بر آنكه مديران عامل در گروهي جاي مي گيرند كه از بهره EQ پاييني برخوردارند. بنابراين، آيا مردم موفق تر نخواهند بود اگر به خوبي با ديگران رفتار نكنند؟
نخستين باري كه اطلاعات به دست آمده از ارزيابي ها را روي يك نمودار مشاهده كردم، متوجه آن شدم و از آن پس، راجع به اين ويژگي در ميان گروه مديران زياد فكر كردم. در ميان هر پيشه و حرفه اي، آنان كه بهتر بازي مي كنند وبازيگران قابل تري هستند، EQ بالاتري نيز دارند و حتي در ميان گروه مديران نيز اين اصل حاكم است و بهترين مديران، از بالاترين EQ برخوردارند. با وجود اين، مديران عامل شركت ها و سازمان ها اغلب به سبب آنكه مديران مالي خوبي هستند، ترفيع گرفته اند و نه به سبب
آنكه مديران مردمي خوبي بوده اند.
آيا تصور مي كنيد كه اين وضعيت تغييري خواهد كرد؟
هم اكنون، تقاضا براي هوش عاطفي در تجارت و بازرگاني بسيار زياد است و به اين ترتيب در آينده، آنها به مديران بهتري با EQ بالاتر از ميزان طبيعي تبديل خواهند شد.
اين تغيير، همان چيزي نيست كه شما با انتشار اين كتاب در پي دستيابي به آن هستيد؟
هنگامي كه موضوع EQ براي نخستين بار در محافل عمومي مطرح و معروف شد، اميدوار بوديم كه توجه به اين موضوع، يك مد يا هوس زودگذر نباشد. ما بر اين باوريم كه توجه به اين موضوع در شيوه تفكر انسان ها بسيار مهم و اثرگذار است و اميدواريم اين كتاب بتواند به مردم كمك كند تا به چيزهايي بينديشند و درباره چيزهايي انديشه كنند كه به طور معمول و در حالت طبيعي از آنها غافل هستند.
خودآگاهي مهمترين مهارت و توانايي براي بهبود و ارتقاي EQ شما است. چيزهايي در زندگي همه ما وجود دارند كه به يك علت مشخص به آنها توجهي نداريم و اين علت در واقع آن است كه اين قبيل چيزها ما را ناراحت و ناخوشايند مي سازند. از اين رو، در حالت طبيعي ما تمايلي براي تغيير كردن و توجه به اين قبيل موارد ناخوشايند نداريم. به اين منظور بايد خود را آماده كنيد. براي مثال، بايد به خود بگوييد من نيازمند آن هستم كه شوهر اجتماعي تري باشم و هنگامي كه همسرم به من مي گويد مي تواني در خانه بماني و همراه من نيايي (با اينكه آن را ترجيح مي دهيد و اينطور راحت تر هستيد)، با خود بگوييد من همراه همسرم بيرون مي روم، زيرا مي دانم كه در خارج از خانه و در سطح اجتماع مي توانم شوهر اجتماعي تري باشم!
شما همچنين در كتاب خود در اين زمينه نوشته ايد كه چگونه EQ مي تواند به بيماران و ناخوشان كمك كند تا وضعيت اوليه خود را بازيابند. درباره اين روش توضيح دهيد؟
اين EQ نيست كه سرطان سينه را (براي مثال) شفا مي دهد و علاج مي كند، بلكه استرس هايي كه بر سلامتي شما بسيار موثر هستند را تا اندازه اي كاهش مي دهد. اين عمل نيز بر پايه يك علت زيست شناختي ساده صورت مي گيرد؛ به طوري كه با وارد آمدن استرس و فشار شديد بر شما، سيستم ايمني بدنتان خاموش مي شود. كساني كه درباره احساساتشان تحت فشار و استرس قرار مي گيرند، احساس بدي خواهند داشت، اما انسان هايي كه بر احساسات خود سلطه دارند، زماني كه اتفاق بسيار غيرمنتظره اي در زندگي آنها رخ مي دهد، با احساسات خويش كنارمي آيند و مي گويند: OK.
منبع:نيوزويك

سرعت الكترون ها اندازه گيري شد
فيزيكدانان آلماني موفق به سنجش و اندازه گيري دقيق سرعت حركت الكترون ها به هنگام جا به جايي و جهش آنها از اتمي  به اتم ديگر شدند و مي گويند اگر شما يك الكترون بوديد، زندگيتان سرعت بسيار زيادي به خود مي گرفت.
گزارشي كه نشريه نيچر در جديدترين شماره خود منتشر كرده، حاكي است پژوهشگران دانشگاه هامبورگ موفق به ثبت اين دستاورد مهم در كارنامه علمي خود شده اند و به گفته آنان، از آنجايي كه در پشت تمام واكنش هاي شيميايي، تحرك و جابه جايي الكترون ها قرار دارد، اين دستاورد جديد مي تواند در طراحي كاتاليست هاي جديد و همچنين سرعت بخشيدن به روند توسعه تكنيك هاي جديد محاسبات موسوم به اسپينترونيك (spintronics) به دانشمندان كمك فراواني كند.
بر اساس اين گزارش، اندازه گيري سرعت دقيق الكترون ها با بهره گيري از پالس هاي كوتاه اشعه ايكس براي مشاهده حركت آنها در اتم گوگرد به هنگام جهش به سوي اتمي ديگر حاصل آمده است.همچنان كه فيزيكدانان دانشگاه هامبورگ اعلام كرده اند سرعت حركت و جهش يك الكترون، 320 كوئينتيليون ثانيه يا 320 اتوثانيه يا 320 ضربدر 10 به توان منهاي 18 ثانيه است و اين سرعت به خوبي با نظريه هاي مطرح شده درباره جنبش و تحرك الكترون ها مطابقت و همخواني دارد.
پيش از اين نيز، برخي از آزمايش ها به منظور سنجش سرعت الكترون ها در اتم هاي منفرد انجام شده و براي مثال، سرعتي معادل 150 اتوثانيه براي الكترون اتم هيدروژن به دست آمده بود، اما به نظر مي رسد نتايج اخير بيش از انواع گذشته با واقعيت مطابقت دارد و مي تواند توجيه كننده نظريات مختلف موجود در زمينه رفتار الكترون ها و اتم هاي مواد شيميايي گوناگون باشد.
به گفته پژوهشگران آلماني، اين نخستين بار در تاريخ علم است كه سرعت جهش يك الكترون در ميان دو اتم مختلف كه به طور تنگاتنگي در كنار يكديگر قرار گرفته اند، مورد اندازه گيري و سنجش قرار مي گيرد و تاكنون تمامي  اندازه گيري ها و اعداد به دست آمده فقط در مورد تحرك الكترون ها در يك اتم منفرد بوده است.
البته اصطلاح مشاهده حركت يك الكترون تا اندازه اي خدعه آميز است، زيرا اعتقاد بر اين است كه الكترون ها، يك شئ منفرد نيستند، بلكه همچنان كه شيميدان ها بر آن تاكيد مي كنند، الكترون ها را در قالب يك ابر الكتروني بايد در نظر گرفت و بررسي كرد؛ ابري از احتمالات كه نشان دهنده احتمال حضور الكترون در هر لحظه در اطراف هسته اتم ها است.
با وجود اين، فيزيكدانان آلماني براي رسيدن به هدف آزمايش خود، ابتكار جالبي را به كار گرفتند. آنها از اشعه ايكس براي تقويت انرژي يك الكترون نزديك به هسته اتم گوگرد استفاده كردند و اين عمل سبب ايجاد فشار به الكترون مورد نظر براي جهش به سوي اتم ديگر و ترك ساير الكترون هاي موجود در اطراف هسته اتم گوگرد شد. در اين ميان، فيزيكدانان با پايش نحوه تغيير جذب پالس هاي اشعه ايكس، موفق به رديابي جهش يك الكترون واحد در ميان دو اتم گوناگون شدند و سرعت اين انتقال را اندازه گيري كردند.

معادله اي براي قهرمانان دو و ميداني
محققان آمريكايي معادله اي براي كشف بهترين تناسب ميان فيزيك بدن دوندگان، فاصله اي كه بايد در آن مسابقه دهند و نيز سرعت ايده آل آنها ابداع كرده و مي گويند براي هر مسافت و هر سرعت، يك فيزيك بدني ايده آل وجود دارد.
به گزارش تازه ترين شماره نشريه علمي نيچر، همانطور كه مي توان در ميدان هاي مسابقات دو و ميداني در سراسر جهان به روشني مشاهده كرد، قهرمانان مسافت هاي طولاني نسبت به قهرمانان دو سرعت در مسافت هاي كوتاه، از بدن لاغرتري برخوردارند. باوجود اين، متخصصان ورزش هيچگاه پيش از اين به كشف و تعريف ارتباطي دقيق و علمي ميان وزن و فيزيك بدن با مسافت مورد مسابقه در عرصه اين ورزش همت نگمارده بودند، اما اينك دو پژوهشگر آمريكايي به نام هاي پيتر وياند از دانشگاه رايس در هوستون و نيز آدام ديويس مدعي انجام اين كار هستند.
بر اساس اين گزارش، وياند و ديويس مخالف اين ايده رايج هستند كه بخش اعظم انرژي مصرف شده در ميدان مسابقات دو و ميداني، صرف تلاش براي حركت و شتاب بخشيدن به پاهاي ورزشكاران مي شود.
اين پژوهشگران با اشاره به آنكه اين موضوعي مهم و در عين حال جنجال برانگيز است، تصريح كرده اند به هنگام دويدن با سرعت يكنواخت، بدن حيله ها و فوت و فن هاي مكانيكي ويژه اي را به كار مي گيرد كه به آن اجازه مي دهد تا انرژي مورد نياز براي تكرار آهنگ حركت دست ها و پاها و به طور كلي بدن را قدم به قدم و در هر گام بازيافت كند و از انرژي بازيافتي بهره گيرد.
به عبارت ديگر، به هنگام دويدن يك ورزشكار در ميدان رقابت، تاندون هاي الاستيك يا كشسان پاها فعاليت زيادي براي انجام دادن دارند و عملكرد آنها به دونده اين امكان را مي دهد تا سرعت خود را بدون صرف انرژي اضافي حفظ كند و حتي آن را افزايش دهد. به گفته محققان، در واقع شايد نزديك به 90 درصد از كاري كه پاهاي يك دونده انجام مي دهد، در اين چارچوب صورت مي گيرد.
وياند و ديويس تاكيد مي كنند بدن با به كارگيري اين سيستم و مكانيسم ويژه و كارآمد، درمصرف انرژي دوندگان به طور قابل توجهي صرفه جويي كرده و آن را صرف نگهداري و حمل وزن بدن ورزشكار مي كند، زيرا در ميدان مسابقه گريزي از نيروي گرانش و جاذبه سياره زمين وجود ندارد و هر چه سريع تر بدويد، انرژي بيشتري را بايد صرف غلبه بر اين نيروي عظيم جاذبه كنيد.
دانشمندان آمريكايي با بهره گيري از تحليل هاي خود و درنظر گرفتن نقش هر يك اندام هاي بدن به هنگام دويدن، موفق به ابداع معادله ويژه اي شده اند كه مي تواند بهترين تناسب ميان وزن و فيزيك بدن دوندگان را با مسافت و سرعت دويدن آنان مشخص كند.

خبر
002907.jpg
ژاپن همچنان پيشتاز
تازه ترين آمارهاي انتشار يافته در زمينه سرمايه گذاري هاي علمي- تحقيقاتي در سال 2003 ميلادي، از پيشتازي كشور ژاپن در اين زمينه حكايت دارد.
به گزارش خبرگزاري بي. بي. سي، آمارها نشان
مي دهد ژاپن در سال 2003 ميلادي، 15/3 درصد از توليد ناخالص داخلي خود را براي تحقيق و توسعه (R&D) هزينه كرده است. بر اساس اين گزارش، رقم مورد نظر در ايالات متحده آمريكا 59/2 درصد و در اتحاديه اروپا 93/1 درصد بوده است. اين گزارش مي افزايد در صورت تداوم روند كنوني سرمايه گذاري هاي تحقيقاتي، كشور چين بزودي در اين زمينه از اتحاديه اروپا پيشي خواهد گرفت. با وجود اين، اتحاديه اروپا هدفي را دنبال مي كند كه بر اساس آن، قصد دارد با تقويت سرمايه  گذاري هاي تحقيقاتي خود، سرمايه گذاري در بخش تحقيق و توسعه را تا سال 2010 ميلادي به 3 درصد كل توليد ناخالص داخلي اين اتحاديه افزايش دهد.
اتحاديه اروپا همچنين قصد دارد در راستاي سياست هاي خود در اين زمينه، شوراي تحقيقاتي اين اتحاديه را در آينده نزديك تشكيل دهد.
بر پايه آمارهاي منتشر شده، در فاصله سالهاي 1997 تا 2002، ميزان سرمايه گذاري تحقيقاتي شركت هاي اتحاديه اروپا در ايالات متحده آمريكا به ميزان
۵۴ درصد و همچنين ميزان سرمايه گذاري هاي تحقيقاتي شركت هاي آمريكايي در كشورهاي اتحاديه اروپا به ميزان 38 درصد افزايش يافته است.
002910.jpg
روبات لوسي
نتايج حاصل از بررسي يك مدل روباتيك تكاملي نشان مي دهد آسترالوپيتكوس افارنسيس، گونه اي از انسان هاي اوليه كه در حدود 3 ميليون و 200 هزار سال پيش روي زمين زندگي مي كرده، قادر به راه رفتن به صورت ايستاده و قائم و روي دو پا بوده است.
گزارش نشريه همكاري انجمن سلطنتي انگليس حاكي است اين مدل روباتيك بر اساس فسيل و ردپاي لوسي (نخستين فسيل كشف شده از اين گونه از انسان هاي نخستين) طراحي و ساخته شده است و در درك وضعيت گونه ياد شده، كمك فراواني به دانشمندان كرده است. بر اساس اين گزارش، لوسي در سال 1974 به وسيله گروهي از انسان شناسان در اتيوپي كشف شد.
002913.jpg
از اشتها تا حافظه
به گفته بيوشيميدان هاي اسكاتلندي، هورموني كه ميزان اشتها و گرسنگي را تنظيم مي كند، ممكن است در تقويت حافظه نيز نقش داشته باشد.
بر اساس مقاله انتشار يافته در شماره اخير نشريه نيچرپژوهشگران دانشگاه دوندي اعلام كردند: هورمون لپتين افزون بر كنترل خوردن غذا، وزن بدن و ايجاد انگيختگي براي روي آوردن به غذا، همچنين تاثير عميق و قابل توجهي نيز بر فرآيندهاي يادگيري و حافظه در مغز بر جا مي گذارد.
اين مقاله مي افزايد هدف اصلي تاثيرگذاري هورمون لپتين در مغز، ناحيه اي از اين اندام مهم به نام هيپوكامپ است و اين هورمون مي تواند سطح ارتباط ميان سلول هاي عصبي موجود در هيپوكامپ مغز را در چارچوب فرآيندي موسوم به LTP افزايش دهد.
نتايج به دست آمده از سوي دانشمندان اسكاتلندي همچنين مي تواند پرتو بيشتري بر ارتباط ميان چاقي و اضافه وزن و نيز يادگيري و حافظه در انسان بيفكند.
002916.jpg
انگشت اعتباري!
محققان ژاپني اعلام كردند ممكن است بتوان بزودي از اثر نوك انگشتان دست به جاي كارت هاي اعتباري استفاده كرد. به گزارش نشريه نيچردانشمندن ژاپني بتازگي با بهره گيري از پرتوهاي ليزر موفق به ايجاد طرح شماره هايي روي پوست نوك انگشتان شدند كه در تلفيق با اثر انگشت ها، طرح منحصر به فرد جديدي را ايجاد مي كند.
بر اساس اين گزارش، از اين تكنيك مي توان براي ايجاد كد هاي ويژه در نوك انگشت ها استفاده كرد تا انسان ها بتوانند در موارد گوناگون از آن بهره گيرند، به طوري كه جانشيني اين روش به جاي كارت هاي اعتباري، گوشه اي از افق اين تكنيك ويژه است.
پايگاه تحقيقاتي جديد
انگلستان جزئيات طرح ساخت پايگاه تحقيقاتي جديد اين كشور را در قاره يخ زده قطب جنوب اعلام كرد. به گزارش خبرگزاري بي. بي. سي، اين ايستگاه تحقيقاتي كمتر از 800 تن وزن خواهد داشت و در ارتفاع چهار متري از سطح زمين منجمد قرار مي گيرد.
بر اساس اين گزارش، پايگاه مورد نظر از يك طرح آيروديناميكي برخوردار است كه عبور بادها و جريان هاي هوايي را از اطراف آن تسهيل مي كند تا مقاومت كمتري در برابر اين جريانات صورت گيرد.
پايگاه ياد شده كه Halley VI نام دارد، مي تواند در تمام طول سال و در دماي 5 تا 40 درجه سانتيگراد زير صفر قطب جنوب، ميزبان دانشمندان و محققان باشد.
مواد ساختماني اين ايستگاه تحقيقاتي از بريتانيا و از فاصله 16 هزار كيلومتري به قاره جنوبگان حمل خواهد شد.

علمي
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |