بي عدالتي در سفرهاي درون شهري
۵/۲ ميليون خودرو در تهران در حال حركت هستند. اين حركت تنها به واسطه بنزين و ارزاني آن ممكن شده است. شايد اگر بنزين گران تر مي بود، اينقدر خودرو به درون شهر و خيابان هايش هجوم نمي برد.
تنها در روزهاي پاياني هفته گذشته و بر اساس آماري كه خبرگزاري مهر از مصرف سوخت در تهران اعلام كرده است، 14 ميليون و 300 ليتر بنزين در روز چهارشنبه مصرف شده است. بحث گران بودن يا ارزان بودن بنزين تقريبا به همان بحث مرغ اول به وجود آمد يا تخم مرغ تبديل شده است، اما آنچه مسلم است اينكه، تنها 5/2 ميليون دارنده خودرو و خانواده هايشان از يارانه بنزين بهره مي برند و مابقي جمعيت تهران كه به سبب نداشتن خودرو شخصي، به وسايل نقليه عمومي پناه برده اند، حجم زيادي از وقت و پول خود را بابت بي بهر گي از خودرو شخصي از دست مي دهند و در عين حال از يارانه بنزين و ارزاني آن بي نصيب مي مانند!
بنابراين عملا ما در شهرهايمان از يك بي عدالتي مزمن رنج مي بريم، كما اينكه نمي توانيم در شرايطي كه خود توليدكننده نفت و بنزين هستيم از اين مزيت بي بهره بمانيم كه همچون شهروندان كشورهاي خريدار اين ماده سوختي از آن استفاده كنيم.
آنچه از پرداختن به اين بحث مرغ ابتدا به وجود آمد يا تخم مرغ حاصل مي شود اينكه، نه ارزاني بنزين و دستيابي آسان به خودرو مسبب اين فاجعه است و نه با گران كردن بنزين مي توان مردم را از خريد وسيله نقليه شخصي و استفاده از آن بازداشت.
آنچه از اين بحث به ذهن مي رسد و مي توان آن را مبناي يك نتيجه گيري قرار داد، اينكه در عمل مديريت كلان كشور بدرستي نتوانسته عدالت را در زمينه حمل و نقل برقرار كند. اگر كسي درآمد بالايي داشته باشد، مي تواند هم از يارانه بنزين بهره ببرد و هم از روش هاي حمل و نقل و بهينه. مثلا كسي كه بتواند خودرو شخصي داشته باشد، حتما مي تواند از هواپيما يا قطار لوكس هم بهره ببرد، اما ديگراني كه ندارند چه؟
البته منظور اين نيست كه هر كس كه با توجه به تخصص خود حقوق اندكي مي گيرد با كسي كه نسبت به تخصصش حقوق مناسب مي گيرد، مساوي از امكانات بهره ببرند، اما نكته اينجاست كه اگر كسي از موهبت داشتن خودرو شخصي و تنظيم زمان خود به وسيله آن برخوردار نيست و بايد از وسايل همگاني استفاده كند، در حمل و نقل حتي حق نشستن روي صندلي را هم نداشته باشد!
نگاهي به حمل و نقل درون شهري بويژه اتوبوس ها نشان مي دهد كه مسافران اتوبوس هاي واحد نه تنها بر صندلي نمي نشينند، بلكه در طول مسير كه بين نيم ساعت يا يك ساعت و نيم كه وقتشان را در آن سپري مي كنند بايد گرما، كمي هواي نامطبوع به سبب تراكم جمعيت و بسياري مشكلات ديگر را هم متحمل شوند.
بنابراين مي توان دريافت كه اگر مديريت كلان جامعه با توزيع و تنظيم بهتر منابع، شرايط استفاده از وسايل نقليه عمومي را بهبود مي بخشيد، دست كم آسيب كمتري هم به آنهايي مي رسيد كه توان داشتن خودرو شخصي را ندارند. شايد در اين حالت عدالت اجتماعي و حقوق شهروندي بيشتر تحقق مي يافت.
مصرف۱۳۰ ميليون ليتر بنزين در دو روز
در روز پنج شنبه و جمعه هفته گذشته، به ترتيب 2/68 و 2/62 ميليون ليتر بنزين در كل كشور مصرف شد.به گزارش مهر، بيش از 70 ميليون و 800 هزار ليتر بنزين در روز چهارشنبه در كل كشور مصرف شده است.براساس اين گزارش، تهراني ها نيز با رسيدن به روزهاي پاياني هفته توانستند بخش اعظمي از مصرف بنزين كل كشور را به خود اختصاص دهند، به گونه اي كه در چهارشنبه گذشته، 14 ميليون و 300 هزار ليتر بنزين و 399 هزار ليتر نفت سفيد و 6 ميليون و 400 هزار ليتر گازوئيل مصرف كردند.برهمين اساس ميزان مصرف نفت سفيد، نفت گاز و نفت كوره نيز به ترتيب در روز پنج شنبه به 5/11، 3/63 و 2/22 ميليون ليتر رسيد، در حالي كه در روز جمعه اين ميزان به ترتيب 7/7، 6/49 و 9/17 ميليون ليتر بوده است.