چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۰
دوربرگردان ها؛ راه حل گره هاي كور تردد خودروها
شطرنج كارشناسان روي ميز ترافيك
تهران اولين شهر جهان است كه ايده دوربرگردان ها را تجربه مي كند شهرداري تهران مي تواند ادعا كند كه در حال پياده كردن طرحي كاملا ايراني است؛ طرحي كه كار كرد بزرگراهي را با حذف چراغ هاي راهنمايي به بزرگراه ها بازمي گرداند
003864.jpg
003834.jpg
چند روزي بود كه وقتي از پل مديريت رد مي شدم، خم مي شدم و به ورودي پل در حال احداث مكانيزه و پله برقي هايش نگاهي مي انداختم، مي خواستم ببينم راه افتاده است يا نه. راستش را بخواهيد مدام فكر زن مسني كه با درد پا ناچار بود از پله هاي پل بالا برود از سرم بيرون نمي رفت و همين طور حرف هايش كه وقتي فهميد خبرنگارم، خواسته بود  بنويسم: اينجا هم به پل مكانيزه (به قول آن زن پل پله برقي دار) نياز دارد. مي دانم، اين جور تعريف كردن ماجرا ديگر خيلي كليشه اي و رمانتيك شده است، اما وقتي اصل ماجرا چنين حس و حالي داشته باشد، ديگر نمي تواني طور ديگري تعريفش كني. هر حسابي بخواهي روي يك پروژه عمراني بكني، آن پروژه بعد از پايان، كاركرد خودش را دارد. حالا پل هاي مكانيزه اي كه در طول ساليان گذشته به فكر هيچ كس نرسيده بود، دارند كار خودشان را مي كنند و به يك مطالبه بحق شهروندي تبديل شده اند، به يك خواست عمومي. هميشه همين طور است، تا وقتي نباشد به فكر كمتر كسي مي رسد كه چنين چيزي هم مي تواند باشد، اما وقتي به وجود مي آيد، ديگر از شكل يك ايده خارج مي شود، ديگر كمبود آن حس مي شود و بايد آنقدر بسازي كه به همه نيازها جواب بدهي. شايد مانند اين پروژه ها در تهران زياد نباشد، اما آنچه هست در تاثيرگذاري بي نظير است.
وقتي سال گذشته، اولين دوربرگردان ها در بزرگراه هاي تهران با هدف حذف تقاطع ها و روان كردن ترافيك ساخته شد، كسي فكر نمي كرد اين ايده به روندي دائمي در برنامه هاي ترافيكي شهرداري تهران تبديل شود. حتي وقتي كه تمام چراغ قرمزهاي بزرگراه چمران حذف شد و گزارش ما با تيتر هفت تير تا توحيد بدون توقف منتشر شد، فكرش را نمي كرديم موضوع بيش از اين ادامه پيدا كند، اما زمستان گذشته كه دكتر حميد بهبهاني، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در جمع مسئولان ترافيكي كلانشهرها از ايده احداث دوربرگردان ها به عنوان يك طرح موفق و قابل گسترش ياد كرد، اين راه حل كوتاه مدت به عنوان يكي از طرح هاي جدي و قابل پيگيري مطرح شد. بهبهاني آن روز در سخنان خود گفت: كارشناسان ما در معاونت حمل و نقل و ترافيك و سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، مثل شطرنج بازاني كه به دنبال باز كردن گره كور يك معما هستند، روي بزرگراه هاي تهران و احداث دوربرگردان و اصلاحات هندسي كار مي كنند.
از آن موقع تا امروز، ايده احداث دوربرگردان در مسيرهاي پرتردد و حذف چراغ هاي تقاطع ها از اين طريق، چنان با جديت دنبال شد كه چند روز قبل معاونت حمل و نقل و ترافيك تهران اعلام كرد علاوه بر 30 دوربرگردان احداث شده، 114 دوربرگردان جديد نيز براي نقاط ديگر تهران طراحي شده و در دست احداث است.
يك سوم كمتر شده است
اگرچه روان شدن ترافيك در بزرگراه هايي نظير چمران و حذف توقف هاي طولاني و عذاب آور پشت چراغ قرمزهاي آن كاملا محسوس است، اما اينكه احداث دوربرگردان تا چه حد روي ترافيك آن مسيرها تاثير مي گذارد، نياز به بررسي هاي كارشناسي دارد؛ كاري كه حالا ديگر انجام شده و نتيجه آن، كاهش 30 درصدي ترافيك اعلام شده است.
پيش از اينكه معاونت حمل و نقل و ترافيك تهران از طراحي 114 دوربرگردان در تهران خبر دهد، اعلام كرد كه با اجراي هر دوربرگردان، ظرفيت عبوري خودروها در محل انجام طرح، در حدود 30 درصد افزايش پيدا مي كند، يعني يك سوم از بار ترافيك كاسته مي شود. با وجود چنين تاثير سريعي است كه مي توان تصور كرد، چطور هنوز خودروها مي توانند در مسيرهاي پرتردد رفت و آمد كنند، آن هم در شرايطي كه هر روز، يكهزار و 400 خودرو به خودروهاي در حال تردد در تهران اضافه مي شود.كارشناسان ترافيك شهرداري، مزاياي دوربرگردان هاي احداث يا طراحي شده را اينطور اعلام كردند: حذف چراغ هاي راهنمايي و در نتيجه حذف هزينه هاي نگهداري از اين چراغ ها، كاهش زمان تاخير از طريق افزايش ظرفيت عبوري خودروها تا ميزان 30 درصد، فراهم آوردن امكان دسترسي آسان به تمام جهات حركتي براي خودروهاي عبوري، رعايت طول تداخل مسير و در نتيجه كاهش حركات تداخلي، افزايش سطح سرويس دهي و در نتيجه افزايش سرعت عمل خودروهاي عبوري، كاهش مصرف سوخت و كاستن از آلودگي هاي زيست محيطي براي حذف چراغ قرمز، افزايش ظرفيت عبوري مسيرهاي مستقيم به دليل حذف حركات گردشگري بويژه گردش به چپ، كاهش نقاط برخورد و در نتيجه كاستن از ميزان تصادفات رانندگي، جلوگيري از اجراي پروژه هاي پرهزينه مانند تقاطع هاي غير همسطح و اجراي سريع پروژه در كوتاه ترين مدت زمان ممكن براي خدمت به مردم، 10 مزيت دوربرگردان ها هستند.
آخرين دوربرگردان ها
حالا ديگر سالهاست كه كسي اميدي به حركت سريع يا دست كم بدون توقف در خيابان آزادي ندارد و چراغ هاي پرتعداد و توقف هاي طولاني پشت آنها، مدت هاست كه به تجربه اي تكراري براي عابران آن خيابان تبديل شده است، اما در آخرين پروژه هاي احداث دوربرگردان، مديران ترافيك شهرداري تصميم به مسدود كردن تقاطع هاي خوش و بهبودي و احداث دوربرگردان در آن منطقه گرفتند. اين دوربرگردان ها يك هفته اي مي شود كه در حال بهره برداري است. دكتر بهبهاني گفت: انتظار مي رود دوربرگردان هايي كه اخيرا در خيابان آزادي به اجرا درآمده، موجب روان شدن حركت خودروها در اين مسير پررفت و آمد شود.
با انسداد تقاطع هاي خوش و بهبودي، خودروها با سرعت و سهولت بيشتري در خيابان آزادي تردد مي كنند و بهبهاني معتقد است: مديريت شهري در حوزه ترافيك، اجراي طرح هاي سريعي كه محصول آن در كمترين زمان ممكن به بار نشسته و در جهت خدمت به مردم مورد استفاده قرار گيرد را در دستور كار دارد و دوربرگردان خيابان هاي آزادي، نمونه اي از پروژه هايي كه در مدتي كوتاه طراحي شده و به مورد اجرا درآمده، است. اصلاحات هندسي به عمل آمده در اين مسير پراهميت، باتوجه به وجود مراكز مهمي مانند فرودگاه مهرآباد و پايانه غرب، تاثير قابل توجهي بر كاهش زمان سفر برجاي مي گذارد.معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، با تاكيد بر اينكه براي اولين بار در دنيا از دوربرگردان به عنوان يك المان كوچك و ساده ترافيك در يك اقدام بزرگ و پيچيده شهري يعني حذف تقاطع استفاده شده، گفت: طرح دوربرگردان ها علاوه بر توجيه اقتصادي و زيست محيطي از نظر نوآوري كه در عين سادگي در آن به كار رفته نيز قابل تامل است.البته بعد از احداث دوربرگردان هاي آزادي، سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران هم اعلام كرد كه طرح دوربرگردان معبر شمالي بهشت زهرا راه اندازي شده است. با راه اندازي آزمايشي اين دوربرگردان، علاوه بر حركت مستمر خودروها و كاهش طول توقف، كاهش تصادفات در حركات خلاف قانون را با حذف حركت چپ گرد موجب شده است. البته اين طرح پس از انعكاس معضلات ناشي از ترافيك در اين منطقه توسط بهشت زهرا، در سازمان ترافيك تهيه شده و به طور آزمايشي و با موفقيت اجرا شد.
فراموش نكنيد كه تهران اولين شهر در جهان است كه اين ايده را تجربه مي كند و مسئولان ترافيك شهرداري تهران مي توانند ادعا كنند كه در حال پياده كردن طرحي كاملا ايراني هستند؛ طرحي كه كار كرد بزرگراهي را با حذف چراغ هاي راهنمايي به بزرگراه ها بازمي گرداند.

راپورت خبرنگار
آينه هاي فردا
003840.jpg
يكي از مواردي كه اين روزها بيشتر به چشم مي آيد، تكدي سالمندان است؛ سالمنداني كه در بعضي موارد آنقدر مرتب و تميز هستند كه اگر كمي با عجله بخواهيم در مورد آنها قضاوت كنيم، خواهيم گفت: اين بنده خدا، وضعش از همه ما بهتره! اما در اينگونه موارد بايد به زواياي گوناگون ماجرا توجه كرد و به قول معروف آن روي سكه را هم ديد. آيا مرتب بودن اين افراد به دليل آبرودار بودن آنها در محل سكونتشان نيست؟ به رغم همه گزارش هايي كه در مورد مرضي بودن بعضي از اين رفتارها مي خوانيم، در بسياري از موارد هم تنها دليل اين كار كه به زعم ما در بردارنده نوعي بي آبرويي است، تنها و تنها آبرومندي مي تواند باشد. حسابش را بكنيد يك نفر سالمند كه به طور متوسط ممكن است چهار فرزند متاهل داشته باشد، روز جمعه براي پذيرايي از خانواده هاي فرزندانش چه هزينه هنگفتي را بايد متحمل شود . حساب پسر و دختر را هم كه جدا كنيم، عروس وداماد و نوه ها را نمي توان ناديده گرفت.
نكته اي كه باعث مي شود ماجرا حساس تر شود اين است كه اكثر اين سالمندان در شرايطي هستند كه نشستن در پياده روهاي تهران مشكلات جسمي و رواني عديده تري را به آنها تحميل خواهد كرد.
در مسير حركت هر روزه من ( كه زياد هم طولاني نيست) به سمت محل كار، تعداد قابل توجهي از سالمندان در حال التماس به اين و آن ديده مي شوند كه اين تصاوير علاوه بر همه مشكلاتي كه براي متكديان در پي دارد، باعث بروز برخي نگراني ها و ناراحتي هاي عاطفي بين رهگذران هم مي شود. اگر بيننده در شرايط اقتصادي- اجتماعي چندان دلخواهي نباشد، هر چقدر هم كه جوان و پرانرژي باشد، به فكر روزهاي پيري خود خواهد افتاد و چنين زمينه هايي خواه ناخواه سبب ايجاد نوعي خمودگي و افسردگي اجتماعي مي شود.
سئوالي كه هر روز با ديدن مجددسالمندان متكدي در محل هاي خاص به ذهن من متبادر مي شود اين است كه آيا ارگان هاي مسئول از ياد برده اند كه بايد در جهت جمع آوري اين افراد، تحقيق در مورد وضعيت آنان و كمك به آنها اقدام كنند؟
برنامه ريزي و اجراي طرح هايي مانند طرح شهيد رجايي در راستاي ايجاد امكانات اقتصادي و رفاهي حداقل براي سالمندان مي تواند در كنار طرح هاي فرهنگي ديگري مثل طرح منزلت باعث شود كه تصاوير آزارنده كمتري از مشكلات آنان مشاهده كنيم.
سالمندان آينه فرداهاي ما هستند و خوب نيست كه اين آينه هاي ارزشمند زير گرد و غبار حاشيه پياده روها فراموش شوند. باران رحمتي بايد.

زاويه ديد
جدول با گارانتي 20ساله
راه اندازي يك كارخانه توليد جداول بتني شايد به خودي خود اهميتي نداشته باشد اما وقتي بدانيم كه سالانه بيش از 100ميلياردريال صرف توليد و نصب جداول در خيابان ها مي شود فقط به اين دليل كه كيفيت و ماندگاري بخشي از اين جداول پايين است، آن وقت به اهميت وجود كارخانه اي كه توليدات خود را به مدت 20سال تضمين خواهد كرد، پي مي بريم.
مديرعامل كارخانه مكانيزه توليد جدول بتني در اين باره مي گويد: تمام فعاليت هاي اين كارخانه از توليد تا مصرف به صورت مكانيزه است و به علت بهره گيري از مصالح و ماشين آلات مناسب، محصولاتي كه در اين كارخانه توليدمي شود به مدت 20سال گارانتي دارند كه اگر اين جداول تخريب شوند، براي بازسازي مجدد آن تعهدات لازم را انجام خواهيم داد. بابك عارف پور از تشكيل يك مركز آزمايشگاهي مجهز به تجهيزات روز دنيا ظرف يك ماه آينده در كنار كارخانه شن زار براي كنترل كيفيت محصولات خبر مي دهد ومي گويد: قرار است جوي ها و جداول را با اجراي طرحي مدفون كرده و بر عرض معابر اضافه كنيم كه به صورت آزمايشي اين كار در شهرك شن در حال اجراست. معاون هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري تهران نيز معتقد است: كيفيت پايين و تخريب بر اثر مجاورت با آب و هوا، از مشكلات جداول بتني است كه به صورت سنتي و غير مكانيزه در كشور توليدمي شود. قرباني مي گويد: در كارخانه شنزار 90 درصد مراحل توليد، بسته بندي و عرضه محصولات به صورت مكانيزه است و همچنين به دليل تنظيم آب و دانه بندي در خط توليد، اين جدول ها از استحكام و همچنين كيفيت بسيار بالايي برخوردار هستند.
بازار داغ كابل برگردان ها
003849.jpg
عمليات كابل برگردان در مراكز مخابرات شهيد آيت، شهيد توكلي، شهيد حكمت شعار، الغدير، شهيد كريم زاده كرج، پاسداران و شهيد سعادتمند از ديروز آغاز شد.به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، با انجام عمليات مذكور، ارتباط تلفني مشتركان شهيد آيت با پيش شماره هاي 7781 الي 7784 و 7725 و 7726 در محدوده خيابان ثاني، مسيل باختر، خيابان گلستان و ميدان 92 و در مركز مخابرات شهيد توكلي با پيش شماره هاي 4456، 4450 الي 4452 در محدوده تهرانسر، خيابان باشگاه و كوچه بابك و در مركز مخابرات شهيد حكمت شعار، ارتباط با پيش شماره هاي 7720 الي 7722 و 7744 ، 7745، 7749، 7780 و 7789 در محدوده خيابان هاي شهيد صبوري، الزهرا، بهار و هنگام تا فردا با اختلال همراه است.

شهر آرا
خبرسازان
درمانگاه
طهرانشهر
علمي
محيط زيست
|  خبرسازان   |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |