احتمال تشكيل معاونت شورا و شهرداري رئيس جمهور قوت گرفت
يك كرسي جديد در هيات دولت
با توجه به سوابق دكتر احمدي نژاد در اداره شهر تهران، وي بخوبي با مشكلاتي كه بين دولت و شهرداري ها وجود دارد، آشناست و بر همين اساس نگاه او به مديريت شهري با نگاه دولت هاي گذشته تفاوت بسياري دارد
امير موسي كاظمي
شايد به جرات بتوان قابل پيش بيني ترين حركت شهردار سابق تهران در لباس رئيس جمهور منتخب را نگاه ويژه دكتر احمدي نژاد به نيازهاي حياتي شهرها و كلانشهر هاي كشور دانست. نگاهي كه پيش از اين به دليل ملموس نبودن اين نيازها براي دولت هاي گذشته، تا اندازه اي مهجور مانده بود.
زمزمه هاي تشكيل معاونت شورا و شهرداري در دولت حتي پيش از معرفي اعضاي كابينه و در نظر گرفتن شش شاخص از نيازهاي حياتي شهرها و كلانشهرها در اولويت سياست هاي راهبردي دولت آينده، نشان از همين نگاه ويژه دارد.
تشكيل مديريت واحد شهري، جايگاه معاونت شوراها و شهرداري ها، احياي بافت هاي فرسوده، توجه به سيستم حمل و نقل ريلي، تشكيل مديريت بحران و ضرورت آن و اعطاي تسهيلات ويژه از صندوق ذخيره ارزي به شهرداري ها براي توسعه شهرها از جمله همان شاخص هايي است كه رئيس جمهور جديد به آنها به عنوان نيازهاي حياتي شهرها مي نگرد و بر همين اساس است كه دكتر احمدي نژاد در گام نخست با تشكيل معاونت رئيس جمهور در امور شوراها و شهرداري ها براي رسيدگي به مشكلات و تنگناهاي فراروي شهرداري ها و شوراها موافقت كرد.
البته اين شاخص هاي اوليه جدا از 40 شاخصي است كه معاون خدمات شهري شهرداري تهران از تدوين كليات آنها خبر داده است.
تعيين محدوده حريم شهرها، منابع درآمدي پايدار براي شهرداري ها، اختصاص ماليات بر ارزش افزوده به شهرداري ها، ايجاد بانك شهرداري ها، طرح جامع حمل و نقل درون شهري، سامانه قطار شهري، توسعه حمل و نقل عمومي در هفت شهر آلوده، احياي بافت هاي فرسوده، بازنگري در قانون تجميع عوارض، اصلاح ماده 100 و تعيين املاك در طرح هاي دولتي، از مهمترين شاخص هاي چهل گانه اي است كه محمد جواد محمدي زاده از آنها به عنوان نيازهاي ثانويه شهرها و كلانشهرها ياد مي كند.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران ضمن درخواست از رئيس جمهور براي در نظر گرفتن نيازهاي حياتي شهرها در تدوين بودجه سال 85 كل كشور، از شهرداران كلانشهرها و شوراها مي خواهد تا با تدوين طرح هايي، تلاش كنند تا در بودجه سال آينده، موضوع تقويت حمل و نقل عمومي، مقاوم سازي بافت هاي فرسوده و اجراي طرح هاي زيربنايي شهري در جايگاه واقعي خودش قرار گيرد.
محمدي زاده همچنين بر موضوعي پافشاري مي كند كه با روي كار آمدن دولت جديد بايد آن را تحقق يافته دانست: تلاش ها بر اين است كه با تحقق مديريت واحد شهري، مشكلات فراروي شهرها به حداقل برسد.
مديريت واحد شهري
بحث تشكيل معاونت شورا و شهرداري در بدنه دولت، هر چند موضوع جديدي است، اما به اعتقاد بيشتر كارشناسان و مديران شهري، امري محتمل و قابل پيش بيني بود، آن هم در دولتي كه قرار است بر پايه تجربه يك مدير شهري شكل گيرد.
مهندس علي آبادي، معاونت فني و عمراني شهرداري تهران، سوابق رئيس جمهور منتخب در مديريت شهري را پايه و اساس روابط خوب دولت جديد و شهرداري ها بيان مي كند. آنجا كه مي گويد: با توجه به سوابق دكتر احمدي نژاد در اداره شهر تهران، وي بخوبي با مشكلاتي كه بين دولت و شهرداري ها وجود دارد، آشناست و بر همين اساس نگاه او به مديريت شهري با نگاه دولت هاي گذشته تفاوت بسياري دارد، چرا كه او شهرداري را به عنوان بزرگترين دستگاه خدمت رسان به مردم مي شناسد، نه چيز ديگر.
علي آبادي با اشاره به اينكه بحث مديريت واحد شهري همواره به عنوان دغدغه اي براي مديران شهري مطرح بوده است، مي گويد: تشكيل معاونتي با نام شورا و شهرداري، ضمن كمك به ايجاد مديريت واحد شهري، مي تواند منشا اثرات و خدمات بي شماري براي شهروندان باشد.
معاون فني و عمراني شهردار تهران از ناهماهنگي هاي ميان دستگاه هاي خدمت رسان برسر مسائلي چون حفاري ها، اجراي كانال تاسيساتي شهر تهران و بخش راهنمايي و رانندگي، به عنوان مثال هاي روشن نبود مديريت واحد شهري ياد مي كند و اميدوار است كه تشكيل معاونت شورا و شهرداري، شروعي باشد براي تحقق مديريت واحد شهري، تا بدين طريق از هزينه هاي دوگانه بسياري كه به دليل نبود هماهنگي از جيب مردم و دولت مي رود، جلوگيري شود.
مهندس علي آبادي با تاكيد بر اينكه بيش از 70 درصد مردم ما در شهرها زندگي مي كنند، مي گويد: همه مسائل كشور كه در ساخت راه و ساختمان خلاصه نمي شود، اگر ما در بخش سياست و صنعت قوي شويم، اما نتوانيم به مردم خدمات دهيم چه فايده دارد؟ وقتي مردم از صبح كه بلند مي شوند تا شب كه به خانه برمي گردند با ده ها مشكل از جمله ترافيك، آلودگي، اتلاف وقت و... مواجه هستند، چگونه مي خواهيم براي آنها يك محيط امن شهري تدارك ببينيم؟
به نظر مي رسد دغدغه هاي مهندس علي آبادي كه اتفاقا يكي از گزينه هاي مورد نظر شوراي شهر براي شهرداري تهران نيز هست، بسيار به دغدغه هاي شهروندان نزديك است، اما بايد ديد آيا ساير مديران شهري نيز چنين نظري دارند؟
مديريت واحد ترافيك
مهندس بهبهاني يكي از افرادي است كه به واسطه مسئوليت سنگينش در معاونت
حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران بخوبي مي تواند
در اين باره اظهارنظر كند.
او مي گويد: قطعا دكتر احمدي نژاد در زمان مسئوليتش در شهرداري تهران از تمام مشكلاتي كه شهرداري ها با دولت داشته اند، آگاهي داشته و همه تلاشش هم بر اين بوده و هست كه اين مشكلات را برطرف كند.
بهبهاني معتقد است: تحقق مديريت واحد شهري و مديريت واحد ترافيك به دليل اينكه هر كدام با نهادهاي مختلف درگير هستند، همواره جزو آرزوهاي مديريت شهري بوده و دكتر احمدي نژاد نيز در دوران تصدي شهرداري تهران براي محقق ساختن آن تلاش بسياري كرد، اما به دليل اينكه دولت وقت، اطلاع دقيقي در اين زمينه نداشت، اين امر به جايي نرسيد.
معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران به عنوان مثال بحث حمل و نقل عمومي را كاري بسيار بودجه بر مي داند كه از توان شهرداري خارج است: در اين گونه موارد حتما دولت بايد كمك كند و مطمئن هم باشد كه اين بودجه برگشت پذير است و هر توماني كه در اين راه سرمايه گذاري مي شود، به ازاي آن يك ريال در سال صرفه جويي در مصرف سوخت خواهد شد.
بهبهاني همچنين به وجود زيرساخت هاي لازم براي تحقق مديريت واحد شهري اشاره مي كند و اميدوار است كه با تشكيل معاونت شورا و شهرداري، مشكلات فراروي مديريت شهري برطرف شود و اين معاونت بتواند بازوي حمايت كننده اي باشد براي شوراها و شهرداري هاي سراسر كشور.
هر چند دريافت نظرات ساير مديران شهري تهران درباره تشكيل معاونت شورا و شهرداري در بدنه دولت در اين زمان محدود ميسر نشد، اما به جرات مي توان گفت كه ايجاد يك كرسي جديد در هيات دولت براي حل معضلات و برطرف ساختن نيازهاي شهرها و كلانشهرها، مسئله اي است كه بايد آن را به فال نيك گرفت و براي محقق ساختن مديريت واحد شهري توسط اين معاونت جديد به انتظار نشست.
|