معاون دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزيستي :
نارضايتي كودكان از امور رفاهي
معاون دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد: بيشترين تماس كودكان تحت پوشش بهزيستي در مراكز از ابتداي سال تا تير ماه با خط تلفن مستقيم (28 درصد) مربوط به نارضايتي در امور رفاهي از جمله پول توجيبي است.
حميدرضاالوند در گفت وگو با ايسنا، افزود: تخصيص اعتبارات در پايان سه ماهه نخست سال، موجب ايجاد وقفه زماني در پرداخت پول توجيبي به كودكان نگهداري شده در مراكز و نارضايتي آنها شده است.
وي تصريح كرد: پس از امور رفاهي ، 23 درصد تماس مربوط به نارضايتي از كاركنان و ضعف مديريت، 11 درصد مربوط به بدرفتاري عاطفي، 11 درصد اشتغال و 11 درصد مشكلات مسكن بوده است.
به اعتقاد معاون دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزيستي، جابه جايي مربيان و تغيير و تحول در امنيت رواني كودكان به دليل نياز به سازگاري و تطبيق با مربي جديد، موجبات نارضايتي برخي از آنها را فراهم مي كند.
وي خاطرنشان كرد: طرح ارتباط مستقيم با تلفن گويا در مراكز و خانه هاي نگهداري كودكان بي سرپرست يا فاقد سرپرست با صلاحيت و موثر تحت پوشش بهزيستي از سال 79 افتتاح شد و پوسترهاي اطلاع رساني در تمامي مراكز كشور نصب و كارت هاي تلفن در اختيار كودكان قرار گرفت تا از اين طريق امكان بيان مشكلات از سوي كودكان وجود داشته باشد.
به گفته الوند، اين طرح امكان ارزيابي و كنترل خدمات ارائه شده به كودكان تحت پوشش بهزيستي را در سطح افقي و دو سويه فراهم كرد.
معاون دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزيستي به ايسنا گفت: در طول سال گذشته حدود 65 مورد تماس قابل پيگيري با خط تلفن مستقيم صورت گرفت كه از اين ميان 10 مورد مربوط به كودك آزاري كودكان خارج از پوشش سازمان بهزيستي بوده است.
وي با بيان اينكه از 55 مورد تماس از سوي كودكان تحت پوشش بهزيستي، 14 مورد مربوط به بدرفتاري هاي عاطفي از جمله صحبت با لحن عصباني بوده است، افزود: خوشبختانه موارد بدرفتاري هاي جسماني روي كودكان بي سرپرست و فاقد سرپرست با صلاحيت به رغم آنچه در جامعه ترويج شده، از سوي مربيان گزارش نشده است.
الوند اظهار كرد: طبق احكام قضائي جاري كشور سن تكليف، سن استقلال محسوب شده و اعاده طرح دعوا پس از اين سن بايد از سوي خود فرد صورت گيرد، در صورتي كه پيمان نامه حقوق كودك، سن استقلال را 18 سال مي داند. به همين دليل در حال حاضر احقاق حقوق كودكان آزار ديده جسمي تحت پوشش بهزيستي از سوي سازمان وجود ندارد.
وي خاطرنشان كرد: مذاكراتي با قوه قضائيه صورت گرفته تا اين حق به سازمان بهزيستي داده شود كه به عنوان متولي از كودكان تحت پوشش خود در صورت آزار جسمي اعاده دعوي كند.
الوند به ايسنا گفت: همچنين از ميان تماس هاي گرفته شده با خط مستقيم دو مورد مربوط به خشونت همسالان، 2 مورد نارضايتي از انتقال به خانه هاي ديگر، 2 مورد نارضايتي از انتقال به درون خانواده ها يا نزد بستگان، 10 مورد درخواست جابجايي به مركز ديگر، 7 مورد نارضايتي در امور رفاهي شامل پول توجيبي، پوشاك و تغذيه، 3 مورد نارضايتي از مجموعه كاركنان مركز، 6 مورد از مديريت خانه ها، 4 مورد مشكلات اشتغال و كاريابي، 3 مورد مشكل مسكن هنگام ترخيص، 2 مورد مشكلات مالي خانواده و پايين بودن امداد ماهيانه به خانواده هايي كه سرپرستي كودكان را تقبل كرده اند و 2 مورد كمبود نيروي متخصص در خانه ها بوده است.
معاون دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزيستي افزود: پس از تماس كودكان تحت پوشش بهزيستي با خط تلفن مستقيم و اطمينان از صحت و سقم آن از طريق مراكز بهزيستي استان ها ظرف 2 هفته نسبت به رفع مشكل اقدام مي شود، البته برخي از مشكلات مربوط به كمبود اعتبارات يا تاخير در تخصيص اعتبار است.
|