شنبه ۵ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۴
نگاهي ديگر، به مناسبت روز پزشك
دردفاع از پزشكان
پزشك، يك تحصيلكرده جامعه است كه مدتي طولاني را براي تحصيل صرف كرده؛ جامعه ما نيز كه سابقه فرهنگي بالايي دارد و همواره براي دانش و دانشمندان احترام قائل بوده بايد جايگاه واقعي پزشكان را به آنها بدهد
000420.jpg
عكس: گلناز بهشتي
يك فوق تخصص جراحي نوزادان و اطفال با بيان اين كه غير واقع بيني مسئولان سبب شده است برخي از پزشكان به مسائل اخلاقي بها ندهند، گفت: بايد جايگاه واقعي پزشكان در جامعه مشخص شود.
دكتر صلاح الدين دلشاد در گفت وگو با ايسنا، مشكلات جامعه پزشكي را در دو دسته مورد بررسي قرار داده و توضيح داد: يكي از مشكلات پزشكان شاغل در سيستم دولتي كشور و ديگري مشكل پزشكان در بخش خصوصي است.
وي در خصوص مشكل بخش دولتي گفت: در سيستم دولتي اغلب بيمارستان هاي دانشگاهي دخيل هستند.
اين فوق تخصص جراحي اطفال و نوزادان در رابطه با مشكل پزشكان بيان كرد:  نارضايتي جامعه پزشكان اغلب به دليل عدم امكانات كافي در بيمارستان هاي دولتي و دانشگاهي است كه اين مسئله ناشي از كمبود بودجه بيمارستان هاي دانشگاهي بوده كه جوابگوي نيازهاي بيمارستان نيست.
وي در ادامه گفت: دولت نيز تنها خود را متعهد به پرداخت حقوق كارمندان مي داند و بيمارستان بر اساس طرح خودكفايي و درآمد خود، آن را اداره مي كند.
دكتر دلشاد اظهار كرد: ما در بيمارستان ها دستگاه هايي داريم كه مستهلك شده  و بايد تبديل به احسن شود، همچنين با توجه به پيشرفت علم بايستي دستگاه هاي جديدي وارد سيستم شود.
وي افزود: بودجه اي كه دولت در اين خصوص تعيين كرده به هيچ وجه جوابگوي سيستم بيمارستاني نيست.
صلاح الدين دلشاد تصريح كرد: حقوقي كه به پزشكان شاغل در بخش دولتي پرداخت مي شود نياز يك عضو هيات علمي را تامين نمي كند زيرا آنها بايستي به آموزش رده هاي مختلف دانش آموختگان پزشكي بپردازند و استادي يا عضو هيات علمي كه مي خواهد به دانشجويان درس بدهد به ازاي هر يك ساعت بايد تقريبا 10 ساعت مطالعه كند تا بتواند دانش روز را به دانش آموختگان پزشكي منتقل كند.
وي همچنين اضافه كرد: يك استاد براي اين كار ملزم است وقتش را صرف كار آموزش و تحقيق كند و بنابراين مجبور است از كار خصوصي خود بكاهد و به تبع آن درآمدش نيز كاهش مي يابد.
اين فوق تخصص جراحي نوزادان و اطفال بيان كرد: تعرفه هاي پزشكي واقعي نيستند؛ اگر ما هزينه هاي مطب يك پزشك اعم از اجاره، ماليات،  حقوق كاركنان مطب و مواد استهلاكي و ...را محاسبه كنيم. مي توان گفت  تعرفه هاي موجود نمي تواند نياز پزشك را تامين كند.
وي ادامه داد: اگر ما تعرفه هاي خود را با كشورهاي مجاور و حتي كشورهاي آفريقايي و اروپايي نيز مقايسه كنيم، بسيار پايين تر از آنها قرار داريم.
دكتر صلاح الدين دلشاد اظهار كرد: دولت براي كمك به مردم سوبسيد را از پزشكان دريافت مي كند در صورتي كه پزشكان توان مالي ندارند كه بتوانند به جاي دولت سوبسيد بپردازند و دولت اگر به فكر مردم است بايد خود، اين سوبسيدها را تقبل كند و بپردازد.
وي در خصوص مشكلات پزشكان بخش خصوصي نيز به ايسنا گفت: مشكل پزشكان بخش خصوصي در رابطه با تامين نيازهاي تجهيزاتي خود است. هر پزشكي در رشته تخصصي خود اين تجهيزات را بايد به نرخ روز و به قيمتي كه از خارج وارد مي شود و شركت واردكننده نيز در اين ميان سود خود را مي برد،تهيه كند.
دكتر دلشاد، اين هزينه را براي پزشك خصوصي سنگين دانست و اظهار اميدواري كرد اين مشكل نيز در دولت آينده حل شود.
وي يكي از ديگر مشكلات موجود را سرگرداني مردم در انتخاب پزشك مناسب دانست و افزود: با توجه به اين كه رشته هاي پزشكي وسعت پيدا كرده و تخصص پزشكان نيز افزايش يافته، نياز است كه سيستم ارجاع صحيحي براي بيماران داشته باشيم.
اين فوق تخصص جراحي نوزادان و اطفال خاطرنشان كرد: پزشك، يك تحصيلكرده جامعه است كه مدتي طولاني را براي تحصيل صرف كرده؛ جامعه ما نيز كه سابقه فرهنگي بالايي دارد و همواره براي دانش و دانشمندان احترام قائل بوده، بايد در اين زمينه جايگاه واقعي پزشكان را به آنها بدهد.
وي در خصوص مشكل بيكاري پزشكان جوان گفت:  با اجراي طرح پزشك خانواده و سيستم ارجاع دولتي، در برخي شبكه هاي بهداشت و درمان، تعدادي از اين پزشكان مشغول به كار شدند.
دكتر دلشاد افزود: در طرح اعزام پزشك به خارج از كشور، تعدادي از اين پزشكان با امتحاني كه وزارت بهداشت گرفت به كشورهاي مختلف اعم از اروپايي و آفريقايي و برخي از كشورهاي آسيايي اعزام شدند.
وي تصريح كرد: با اين حال هنوز نيز تعدادي پزشك بيكار داريم كه اميدواريم تعدادشان در برنامه وزارت بهداشت كاهش يابد.
صلاح الدين دلشاد به ايسنا گفت: البته اين پزشكان بيكار نمي مانند و به حرفه هاي ديگري مشغول مي شوند و اين موضوع از جهتي مثبت نشان مي دهد كه ما چنين امكاناتي را داريم كه پزشك تربيت كنيم.
وي اضافه كرد: همچنين از جهاتي نيز منفي است كه ما برنامه ريزي صحيحي براي تربيت پزشكان نداريم.
وي در اين خصوص تاكيد كرد:  پزشكان ما از استعداد بالايي برخوردارند كه حتي قابل مقايسه با پزشكان خارجي نيستند و بايد از شغل مناسبي كه در شأن آنها باشد برخوردار شوند.
اين فوق تخصص جراحي نوزادان گفت: عده اي از پزشكان جوان با هزينه هاي بالا مطب باز مي كنند ولي مجبور مي شوند آن را تعطيل كنند چرا كه تعرفه ها و تسهيلاتي كه برايشان وجود دارد پاسخگوي نياز آنها نيست.
وي در خصوص تاثير تعرفه هاي پزشكي روي سلامت جامعه، اظهار كرد: سلامت، مسئله جامعي است كه تنها يك موضع اثر گذار نيست و شامل برنامه ريزي دولت، سيستم ارجاع، آشنا كردن آحاد جامعه با بيماري و در نهايت نقش پزشك در اين گردونه است.
صلاح الدين دلشاد بيان كرد: البته تاثير تعرفه ها بر سلامت جامعه زياد است زيرا اگر تعرفه ها پايين باشد، ممكن است معاينات پزشك دقيق و دلسوزانه نباشد، چرا كه پزشك براي تامين مخارج خود ناگزير است تعداد بيشتري بيمار معاينه كند كه اين مسئله سبب مي شود،  دقت در معاينات كاسته شود.
وي گفت: واقعي بودن تعرفه ها كمك مي كند افراد براي درمان بيماري خود به پزشكان مختلف رجوع نكنند و با اولين معاينه توسط اولين پزشك درمان مناسبي به دست آورند.
وي در ادامه گفت:  با اين وجود گاهي نياز است كه بيمار از پزشك عمومي به يك متخصص و از متخصص به فوق تخصص و حتي در فوق تخصص ها نيز به شاخه فوق تخصص بالاتر مراجعه كند كه اين مسئله در سيستم ارجاع حل خواهد شد.
اين فوق تخصص جراحي اطفال و نوزادان، غيرواقعي بودن تعرفه ها را در هزينه هاي زير ميزي نيز موثر دانست و گفت: وقتي مسئولان واقع بين نباشند، ممكن است پزشك نيز به بسياري از مسائل اخلاقي بها ندهد.
وي براي واقعي شدن تعرفه ها خاطرنشان كرد: در تعيين تعرفه هاي واقعي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سازمان نظام پزشكي و نمايندگان مجلس بايستي واقع بينانه عمل كنند.
صلاح الدين دلشاد تصريح كرد: غير واقعي بودن تعرفه ها، ناشي از عدم نظارت ارگان هاي مسئول است.
با اجراي طرح پزشك خانواده انگيزه پزشكان مطمئنا افزايش مي يابد زيرا وقتي ببينند در جايگاهي قرار گرفته اند كه مي توانند خدمت كنند و تحصيلاتي را نيز كه مدت طولاني برايش زحمت كشيده اند را مي توانند پياده كنند و شان و منزلتشان نيز حفظ شود، سبب دلگرمي و ايجاد انگيزه آنها مي شود.
وي همچنين گفت: در كشور، ما علاوه بر دانشگاه دولتي، دانشگاه آزاد نيز داريم كه دانشجويان را در آنجا خرج كرده ايم تا فارغ التحصيل شوند و حتي از شهرستان به تهران آمده اند و هزينه هاي خاص خود را پرداخته اند، علاوه بر اينها سرمايه عمرشان را نيز براي تحصيل در اين مقطع خرج كرده اند بنابراين بايد درآمدمناسبي داشته باشند تا بتوانند اين مدت را سپري كنند.
وي در خصوص نقش سرانه درمان براي رفع چالش هاي جامعه پزشكي گفت: از جمله مشكلات موجود، پايين بودن سرانه درمان است، سرانه درمان چيزي نيست كه ما در حال حاضر داريم و تمام مسئولان نيز عقيده دارند كه حداقل بايد سه يا
چهار برابر شود.
وي مشكلات كمبود بودجه بيمارستان ها، كمبود حقوق پزشكان، كمبود تجهيزات پزشكي و كمبود دارو بخصوص در بخش دولتي را مربوط به كمبود سرانه درمان دانست و اظهار كرد: اگر سرانه، اصلاح شود تمام اين مشكلات برطرف خواهد شد.

علل كاهش وزن در بيماران ديابتي
000417.jpg
ابوذر منصوري / معصومه موسوي- مي توان گفت  تقريبا يك درصد از افراد جامعه به بيماري قند (ديابت) مبتلاهستند. تا سنين جواني از هر 500 نفر، يك نفر به بيماري ديابت دچار مي شود. در كشور ما سالانه بيش از 2 هزار نفر به جمع اين بيماران افزوده مي شوند.
بيماري قند، يك اختلال غدد درون ريز و ناشي از نقص غده پانكراس است كه وظيفه ترشح هورموني به نام انسولين را برعهده دارد. انسولين تنظيم كننده اصلي قند خون است و با تسهيل ورود آن به سلول، اين ماده حياتي كه بيشترين ميزان انرژي بدن از  آن تامين مي شود را در اختيار سلول ها قرار مي دهد. هنگامي كه ميزان قند خون افزايش مي يابد (براي مثال پس از غذاخوردن) انسولين به مقدار بيشتري ترشح مي شود تا ضمن تسهيل مصرف مولكول هاي قند در سلول ها، مقادير مازاد آن نيز در بافت ها، به صورت چربي ذخيره شوند، اما در هنگام گرسنگي، از ترشح انسولين كاسته شود.
كمبود انسولين منجر به ايجاد اختلال در سوخت وساز گلوكز و در نتيجه بروز بيماري ديابت مي شود. اين بيماري عمدتا به دو شكل وابسته به انسولين (تيپI) و غير وابسته به انسولين (تيپII) بروز مي كند. گونه اي از بيماري كه در ميان نوجوانان و جوانان ديده مي شود، تيپI (وابسته به انسولين) و بيشترين ميزان شيوع آن در سنين بلوغ است. علائم اصلي ديابت تا زماني كه قسمت عمده اي از سلول هاي بتا از بين نرفته باشند، بارز نمي شوند. هنگامي كه مقدار انسولين به يك پنجم تا يك دهم مقدار طبيعي كاهش يابد، نشانه هاي ديابت آشكار مي شوند. مشخصه اصلي اين بيماري افزايش قندخون (هيپوگليسمي) است. بالا بودن گلوكز سبب بروز علائم واضح باليني ديابت يعني پرنوشي، پرادراري، پرخوري و كاهش وزن خواهد شد. به همين دليل ديابت در طب قديم به بيماري استسقا (به معناي عطش مفرط و طلب آب كردن) معروف بوده است، اما نكته جالب اينكه مبتلايان به ديابت با وجود پرخوري و پرنوشي دچار كاهش وزن مي شوند.
انسولين جزو هورمون هايي است كه باعث ذخيره سازي انرژي و ساخته شدن بافت هاي جديد مي شوند. در غياب انسولين ، هورمون هاي متضاد آن مثل گلوكاگن و هورمون هاي غده فوق كليوي ذخيره هاي انرژي بدن، يعني بافت هاي چربي و پروتئين را مورد استفاده قرار مي دهند و در نهايت ذخاير كربوهيدرات ها كاهش مي يابند. در كنار آن، پروتئين و چربي بدن هم تجزيه شده و به صورت گلوكز وارد خون مي شوند، اما بازهم به مقدار كافي در اختيار سلول ها قرار نمي گيرند، چون انسولين به مقدار كافي وجود ندارد. اين فعاليت ها كاتابوليسم(سوختن) نام دارند و منجر به از دست رفتن ذخاير انرژي بدن  مي شوند.
به علت افزايش كاتابوليسم و تبديل ذخائر به گلوكز ، قندخون هميشه در سطحي بالاتر از حد طبيعي آن (حدود 110-70 ميلي گرم در دسي ليتر) قرار مي گيرد و وقتي اين مقدار به 180 ميلي گرم در دسي ليتر برسد، گلوكز از طريق ادرار دفع مي شود و در نتيجه ميزان دفع آب از طريق ادرار نيز افزايش مي يابد كه منجر به پر ادراري مي شود و بيمار به صورت جبراني پرنوشي مي كند.
بدين ترتيب يك چرخه معيوب به وجود مي آيد كه به طور مرتب ذخاير بافت هاي چربي و پروتئين و كربوهيدرات را تبديل به گلوكز مي كند، اما چون سلول هاي بدن نمي توانند از آنها استفاده كنند اين مواد از راه ادرار دفع مي شوند. البته اين مقدار دفع، جبران كننده هيپوگليسمي موجود نخواهد بود و قند خون هميشه به ميزان بالاتر از حد طبيعي آن باقي مي ماند. هنگامي كه كمبود انسولين دائمي باشد، اين چرخه معيوب آنقدر ادامه پيدا مي كند كه فرآيندهاي كاتابوليسم (سوختن) فعال تر از آنابوليسم (ساختن) باشند و در نتيجه بدن به طور مرتب دچار كاهش ذخاير و وزن مي شود.
چند نكته مهم
۱ - بيماري قند در سنين جواني عمدتا از نوع وابسته به انسولين است و درمان بيمار براساس تامين انسولين مورد احتياج بدن از راه تزريق آن صورت مي گيرد.
۲ - بيماران و اطرافيان آنها بايد به جزئيات بيماري واقف باشند و فعاليت هاي روزانه خود را باتوجه به آن برنامه ريزي كنند.
۳ - عوارض افزايش قند خون، متعدد و معمولا خطرناكند. برآورد و كنترل ميزان قند و نياز به دارو به طور هميشگي وجود دارد.
۴ - باتوجه به اينكه انسولين با مكانيسم پيچيده اي توسط بدن ترشح مي شود، جايگزيني كاملا دقيق آن امكانپذير نيست.
۵ - بيماران ديابتي براي تنظيم متابوليسم خود علاوه بر انسولين، نياز به دريافت رژيم غذايي ويژه كه 50درصد آن از كربوهيدرات ها،
۳۰ درصد از چربي ها و 20درصد آن از پروتئين ها تشكيل شده باشد، دارند.
۶ - در هنگام افزايش فعاليت هاي بدن، متابوليسم هم تغيير مي كند. غذا و داروي دريافتي شخص بيمار بايد متناسب با نوع فعاليت شخص تنظيم شوند.
۷ - عوارض كاهش ناگهاني قندخون هم بسيار خطرناك است. تعريق، احساس ضعف و در حالت هاي شديد، اغما از جمله اين عوارض هستند كه ممكن است خطرات جدي را براي بيمار به دنبال داشته باشند.

اتاق انتظار
۵ ميليون ريال هزينه بستري يك بيمار هموفيلي
000426.jpg
به نظر مي رسد مشكلات بيماران هموفيلي تمامي ندارد.در پي تصادف و بستري يكي از بيماران هموفيلي در بيمارستان امام خميني (ره)، مديرعامل كانون هموفيلي اعلام كرد: اين بيمارستان فاقد انگيزه هاي لازم براي خدمت رساني به بيماران هموفيلي است.
احمد قويدل در گفت وگو با ايسنا از مشكلات متعددي كه براي بيماران هموفيلي بخصوص پس از فوت دكتر ميرخاني در اين بيمارستان به وجود آمده است، ابراز تاسف كرد و گفت: متاسفانه به رغم صدور بخشنامه هاي شفاف، بي مهري هاي مختلفي نسبت به بيماران هموفيلي در اين بيمارستان با وجود اختصاص بودجه جاري است.
مديرعامل كانون هموفيلي افزود: به نظر مي رسد كه انگيزه هاي خدمت رساني به بيماران هموفيلي روز به روز ضعيف تر شده و بدون اعلام قبلي هر روز امكانات كمتري در اين بيمارستان در اختيار بيماران قرار مي گيرد.
قويدل مدعي شد: يكي از بيماران هموفيلي كه در اثر برخورد موتورسيكلت با جدول خيابان مصدوم شده بود با اكراه از طرف اورژانس اين بيمارستان پذيرش شد و نهايتا بالغ بر 5 ميليون ريال هزينه بيمارستان به بيمار تحميل شده است.
وي ادامه داد: اين بيمار كه تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي است از محل تخت خود با پاي شكسته بر روي يك صندلي انتقال يافته و ناتواني خانواده براي پرداخت هزينه بيمارستان دليل اين امر اعلام شده است.
قويدل افزود: اين بيمار كه هنوز در بيمارستان روي صندلي مذكور است، جهت پرداخت هزينه بيمارستان كه قاعدتا رايگان است و حواله آن به بيمه شخص ثالث كه احتمالا منظور مسئولان بيمارستان جدول خيابان است، تحت مراقبت شديد نه تحت درمان بلكه براي پرداخت هزينه بيمارستان قرار گرفته است.
مدير عامل كانون هموفيلي اظهار كرد: محدوديت بخش فيزيوتراپي و انتقال آن به انبار اين بيمارستان (به رغم اطلاع به واحد بازرسي وزارت بهداشت )
كما في السابق جاري است.
وي همچنين كاهش تخت بستري از 6 به 3 تخت، تعطيلي نوبت عصر در درمانگاه هموفيلي، ارجاع بدون برنامه بيمار به واحد اورژانس، عدم پذيرش بيماران در ساعات شب و اخيرا نيز شايعه عجيب و باور نكردني انتقال درمان بيماران هموفيلي به بيمارستان طالقاني از طرف پزشكان اين مركز منتشر شده است.
قويدل خاطرنشان كرد: خصوصي سازي و خودگرداني در بخش بهداشت و درمان چون موريانه پايه هاي سيستم بهداشت و درمان كشور را خورده و سلامتي مردم در بيمارستان هاي دولتي به مزايده بخش خصوصي گذاشته شده است.
وي گفت: كانون هموفيلي ايران ضمن اعلام پذيرش هزينه هاي درمان اين بيمار، تلاش خود را براي ترخيص اين بيمار و نجات وي از شرايط سخت بيمارستان انجام مي دهد.
مديرعامل كانون هموفيلي اظهار كرد: به رغم تعهدات مكرر وزارت بهداشت، هنوز وضعيت فاكتور به وضعيت عادي برنگشته و به نظر مي رسد وزارت بهداشت انگيزه خدمت به بيماران هموفيلي را ندارد.
در عين حال دكتر امامي رضوي، رئيس بيمارستان امام خميني (ره) در اين رابطه به ايسنا گفت:  اين بيمار در تاريخ 22 مرداد ماه جاري به بيمارستان مراجعه و در 23 مرداد در بخش ارتوپد زنان بستري شده و تحت عمل جراحي قرار گرفته است.
وي با اشاره به اينكه اين بيمار در 29 مرداد از بيمارستان ترخيص شده است، افزود: تمام كارهاي درماني اين بيمار بدون دريافت هزينه اي انجام شده و از بيمارستان ترخيص شده است.
رئيس بيمارستان امام خميني(ره) اظهار كرد: اين بيمارستان خدمات لازم را بدون دريافت هيچ هزينه اي به بيماران هموفيلي ارائه مي كند.
امامي رضوي در پايان كاهش تخت بستري از 6 به 3 تخت، تعطيلي نوبت عصر در درمانگاه هموفيلي، ارجاع بدون برنامه بيمار به واحد اورژانس، عدم پذيرش بيماران در ساعات شب و همچنين انتقال بيماران هموفيلي به بيمارستان طالقاني را تكذيب كرد.

كلينيك
استفاده از عوامل نسخه برداري براي افزايش انسولين
افسون افشاري - گروهي از دانشمندان ژاپني از روش ژن درماني براي انتقال سه عامل نسخه برداري به نام هاي Mafa، PDX-1 و Neuro D به كبد موش هاي ديابتي استفاده كرده اند. در نتيجه اين عمل، ميزان بيان ژن رمزكننده انسولين و در نتيجه ميزان انسولين افزايش مي يابد.
بيماري ديابت كه مشخصه آن افزايش ميزان قندخون است، زماني ايجاد مي شود كه يا بدن قادر به توليد ميزان كافي انسولين نباشد يا نتواند از انسولين توليد شده به روش صحيح استفاده كند.
راه هاي گوناگوني از جمله انتقال انسولين به بدن يا پيوند بافت براي بازگشت به سطح طبيعي از سطح قندخون در بدن وجود دارد، در روش اول به تزريق روزانه انسولين نياز است. در روش دوم، درمان مادام العمر با داروهاي سركوب كننده ايمني همراه بوده و مشكل در دسترس نبودن بافت پيوندي نيز وجود دارد.
راه ديگر افزايش ميزان انسولين گردشي در خون، افزايش نسخه برداي از ژن انسولين با افزايش توليد عوامل نسخه برداري است كه به افزايش ميزان پروتئين انسولين در خون منجر مي شود.
دكتر هايديكي كارنتو و همكارانش در دانشگاه پزشكي ازاكا در تحقيقات خويش موفق به افزايش بيان عوامل نسخه برداري انسولين يعني Mafa، PDX-1 و Neuro D در كبد موش ها شدند. اين عمل با فرستادن عوامل نسخه برداري در آدنوويروس ها و سپس تزريق آدنوويروس ها به سياهرگ رحمي موش ها انجام گرفت.
هر عامل نسخه برداري كه توسط آدنوويروس منتقل مي شود در هيچ بافت ديگري غير از كبد عملگر نيست. در اين تجربه افزايش چشمگيري در بيان انسولين در موش هاي تحت آزمايش مشاهده شد.
اين پژوهشگران همچنين كشف كردند كه بيان زياد اين سه عامل نسخه برداري در كبد موش هاي مبتلا به ديابت، به سرعت سطح تحمل نسبت به گلوكز را بهبود مي بخشد.
در اين باره دكتر كارنتو چنين توضيح مي دهد: تحمل، نسبت به گلوكز، ظرفيتي است كه سطح طبيعي گلوكز را در بدن حفظ مي كند. در شرايط عادي، انسولين از سلول هاي بتاي پانكراس و بعد از تحمل مقداري از گلوكز آزاد مي شود.
انسولين آزاد شده جذب گلوكز را در بافت هاي محيطي مانند ماهيچه و چربي، زياد مي كند و از توليد گلوكز در كبد به منظور حفظ سطح تحمل به گلوكز در سلول ها، جلوگيري مي كند. برعكس، در شرايطي كه فرد به بيماري ديابت مبتلا مي شود سلول هاي بتا درست عمل نمي كنند و مقاومت به انسولين ايجاد مي شود كه سطح تحمل نسبت به گلوكز را در سلول برهم مي زند.
PDX-1 و Neuro D عوامل نسخه برداري هستند كه در پانكراس وجود دارند. عوامل نامبرده در تمايز پانكراس و سلول هاي بتا و همچنين حفظ عملكرد صحيح در سلول هاي بتاي طبيعي، نقش بسيار مهمي دارند.
طي مطالعات گسترده، مشخص شد كه تركيب PDX-1 و Neuro D در مقايسه با وجود هر
سه عامل نسخه برداري اثر كمتري روي افزايش توليد انسولين دارد.
Mafa، عامل نسخه برداري است كه بتازگي جداسازي شده و تنها در سلول هاي بتاي پانكراس بيان مي شود و براي بيان ژن انسولين بسيار مهم است.
دكتر كانتو بيان مي كند كه در تحقيق تحت نظارت او، افزايش ميزان Mafa به همراه بعضي از عوامل ديگر به طور چشمگيري بيان ژن انسولين را در سلول هاي كبدي افزايش مي دهد و ميزان سطح گلوكز خون را به سرعت در موش هاي مبتلا به ديابت كاهش مي دهد. لازم به ذكر است با وجود موفقيت اين روش در درمان موش هاي مبتلا به ديابت، از آدنوويروس ها نمي توان براي انتقال ژن به انسان ها استفاده كرد. بنابراين لازم است كه ابتدا براي اين كار ناقل مناسب تري طراحي شود يا اينكه از روش هاي ديگري براي انتقال عوامل نسخه برداري به انسان استفاده شود.
صدور احكام هيات بدوي انتظامي در نظام پزشكي
رئيس سازمان نظام پزشكي كشور از راه اندازي دفتر مشاوره حقوقي در سازمان نظام پزشكي كشور خبر داد و گفت: با راه اندازي اين دفتر از سودجويي افراد سودجو از قداست حرفه پزشكي پيشگيري مي شود.
به گزارش ايسنا، دكتر سيد شهاب الدين صدر در مراسم روز پزشك كه در سالن همايش هاي رازي برگزار شده بود، با اشاره به تشكيل ستاد حوادث غير مترقبه و ترويج اخلاق پزشكي در سازمان نظام پزشكي كشور گفت: با اصلاح قانون انتظامي و صدور احكام هيات بدوي انتظامي در سازمان نظام پزشكي شهرستان ها، مسائل انتظامي و قضائي پزشكي با چالش كمتري روبه رو مي شود.
وي با اشاره به تشكيل هيات عالي انتظامي با حضور قضات برجسته كشور افزود: نتايج تحقيقات در سال 1999 ميلادي حاكي از آن است كه در 50 ايالات آمريكا 97 هزار نفر بر اثر اشتباهات و تخلفات پزشكي جان باختند؛ برهمين اساس در سال 2003 ميلادي
195 هزار نفر در اثر قصور پزشكي جان خود را از دست دادند. اين در حالي است كه اين آمار در ايران در سال 83 با جمعيت 70 ميليوني با احتساب حداقل 5/4 بار مراجعه سرپايي پزشكي براي هر فرد (نزديك به 300 ميليون مراجعه) كل پرونده پزشكي كمتر از 15 هزار مورد بوده و بر اساس نتايج كار كارشناسي دقيق صورت گرفته توسط استادان شاخص و مورد اعتماد مردم در 50 درصد پرونده ها موضوعيتي براي شكايت وجود نداشت.
وي افزود: در۵۰ درصد باقيمانده تعدادي منجر به تذكرشفاهي و صرفا در 20 پرونده، قصور و تخلف پزشكي ثابت شد كه از 3 ماه تا محروميت دائم براي آنها منظور شده است.

درمانگاه
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
علمي
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |