|
|
|
|
|
|
نگاهي به پديده انتخاب دختر نمونه
معيارهاي انتخاب نمونه
فرزانه حجت نژاد
چگونه مي توان در حالي كه هنوز در جامعه نمي دانيم و نمي توانيم فردي را به عنوان نمونه انتخاب كنيم و معيارهاي نمونه بودن را به طور دقيق به جامعه معرفي نكرده ايم، هر سال فردي را به عنوان نمونه برگزينيم
از من نپرسيد كيستم و از من نخواهيد آنكه هستم باقي بمانم. قرار ما بر اين است كه سعي كنيم هدف آفرينش را پاسخگو باشيم؛ رسيدن به تعالي، به كمال، مسير حركت، جهتي را دنبال مي كند كه هر لحظه از نقص و عيب دوري گزينيم و در يك حالت ايده آل به حداكثر مطلوبيت برسيم. اگر پيكان اين مطلوبيت به سمت نهاد دروني فرد فرد ما باشد، به تبع رفتار، اخلاق، كردار و حتي خصوصي ترين درونيات ما را در بر خواهد گرفت.
يك ايده آل اين چنيني مي تواند چارچوبي براي
آن شدن به جامعه خود بدهد.
ظرف زمان را اما نمي توانيم ناديده بگيريم.
آن شدن چيزي است مثل برتري يافتن بر ديگران. چيزي كه به آن ، نمونه شدن اطلاق مي شود. نمونه شدن در لحظه صورت مي پذيرد يا در جريان زمان پيش مي رود؟ نمونه بودن به تشخيص نمونه هاي گذشته وابسته است يا صرف گنجيدن در يك چارچوب تعيين شده قابل تعريف است؟
نمونه شدن سخت نيست. سهل هم نيست. با اين حال ايده اي است كه پردازش فربه اي لازم دارد. چه به لحاظ جوانب امر، چه به لحاظ اصل امر. حتي دانستن نظر و عقيده افرادي كه مي توانند و بايد كه به اين امر بپردازند، چندان دردي را دوا نخواهد كرد. بديهي است كه انتخاب نمونه در هر مجموعه اي، به سليقه نيازمند است و خط كشي يا حتي شايد ظرف. صرف نظر از وجه فلسفي كه مي توانيم به هر پديده اي منتسب كنيم، علاوه بر كيستي دختر نمونه و چيستي آن و البته ماندن در وضعيت ايستايي با اين عنوان دهان پركن، تبعاتي درپي خواهد داشت كه لازم است قبل از شروع بحث، پرداخت مناسبي به خود ببيند.
رئيس فراكسيون زنان مجلس رواج فضاهاي كاذب با توجه به شرايط اختلاف طبقاتي را در كشور مناسب نمي داند.
عفت شريعتي مثال بي مناقشه اي مي آورد؛ انتخاب دختر نمونه همانند صاحبخانه اي است كه در ميهماني خود مواد اوليه غذا را نداشته باشد و در سفره، قاشق و چنگال آنچناني بگذارد، زماني كه خانه اي از پاي بست ويران است، نقش ايوان آن را رنگ كردن، معني نخواهد داشت.
انگشت اشاره اينك دختران جوان ايران را نشانه گرفته.
انتخاب دختر نمونه فرايند الگوسازي را تقويت مي كند.
انتخاب دختر نمونه سال بسادگي امكانپذير نيست.
به جاي دختر نمونه، دختران نخبه را تجليل كنيد.
براي انتخاب دختر نمونه بايد به شاخص هاي كيفي توجه شود.
انتخاب دختر نمونه، بيرون آمدن از چاله و افتادن به چاه است.
اين پنج جمله از زبان پنج كارشناس چه ربطي به جمله ابتداي نوشته از ميشل فوكو دارد؟
شايد با محدود كردن تعريف نمونه، بتوان به نتيجه مطلوب تري رسيد. عضو فراكسيون زنان مجلس معتقد است در عين آنكه اين طرح مزايايي دارد، اگر پخته، فني و تخصصي بررسي نشود، آسيب هايي نيز به دنبال خواهد داشت. عشرت شايق، نخبه گرايي در تمام عرصه ها را جايگزين مناسبي براي طرح دختر نمونه عنوان مي كند.
حتي اگر مشقت
پياده شدن طرح در نظر گرفته نشود، پيچيدگي هاي طرح، ضمن اجرا خود را نشان خواهند داد.
عضو كميته زنان و جوانان مجمع تشخيص مصلحت نظام مي گويد: چگونه مي توان در حالي كه هنوز در جامعه نمي دانيم و نمي توانيم فردي را به عنوان نمونه انتخاب كنيم و معيارهاي نمونه بودن را به طور دقيق به جامعه معرفي نكرده ايم، هر سال فردي را به عنوان نمونه برگزينيم؟
پروين داد انديش به صراحت اعلام مي كند: طرح انتخاب دختر نمونه سال بايد به اين پرسش پاسخ دهد كه چه كسي مجري اين طرح يا داور برگزيننده دختران نمونه خواهد بود، زيرا براي مثال، مديران و مسئولان اجرايي مدارس معمولا از محبوبيت لازم در ذهن دانش آموزان برخوردار نيستند. از طرفي پيش زمينه اين انتخاب شايد به سالها قبل برمي گردد؛ زماني كه دختر شايسته انتخاب مي شد.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس توجه به شرايط محيطي و ساختاري افراد را ملاك دختر نمونه مي داند. عماد افروغ اصل انتخاب دختر نمونه به شرط اينكه مشابه طرح دختر شايسته زمان طاغوت نباشد را مثبت ارزيابي كرده، مي گويد: توجه به آرايش طبقاتي محله هاي شهري و امكانات فرد مي تواند خود به خود، تبعيض ها و محروميت هاي موثر بر چنين گزينش هايي را مهار كند.
در تعريف نمونه، واژه الگو نيز آورده شده است. مدير كل دفتر امور اجتماعي استانداري تهران، نفس انتخاب دختر نمونه را از نظر فرهنگي، تقويت كننده فرآيند الگوسازي مي داند.
زهرا نژاد بهرام به مهندسي اجتماعي اشاره مي كند كه براي بازتوليد نشاط، يكي از ابزارهاي تبليغاتي به شمار مي رود.
رنگ فلسفي در جامعه ما به ناپيدايي مي گرايد. دختر نمونه انتخاب شده در فرديت خود چگونه كيستي خود را پاسخ خواهد داد؟ براي نمونه شدن يا بودن بايدي لازم است.
|
|
|
پاسخ شركت سايپا يدك به يك گزارش
احتراما عطف به چاپ گزارشي در صفحات 15 و 16 روزنامه همشهري با عنوان هاي 13 ساعت در صف گارانتي ، راه اندازي خط توليد خودرو اسقاطي و تعميركاران خرابكار مورخ 20 مرداد ماه 1384، توضيحات ذيل جهت تنوير افكار عمومي به حضورتان ارسال مي گردد. خواهشمند است دستور فرماييد در همان صفحه چاپ شود.
با تشكر از همكاران محترم روزنامه همشهري كه به موضوع خدمات پس از فروش صنعت خودرو و گروه خودروسازي سايپا پرداخته است، بايد به اين نكته اذعان كنيم كه گروه سايپا، همواره از نقدها و انتقادات استقبال كرده و طرح اين موضوعات را به عنوان يك فرصت جهت دستيابي به راهبرد بهبود مستمر تلقي مي كند.
ارتباط با مشتريان
شركت سايپا يدك، تعامل و برقراري ارتباط با مشتريان را مورد توجه ويژه قرار داده است. اين شركت، پايه گذار سنتي ارزنده است و آن برگزاري جلسات ماهانه در مراكز استان ها با مشتريان سايپاست كه در اين جلسات، مشتريان مسائل و مشكلات خود را به طور مستقيم و شفاف مطرح مي كنند و مديران نيز تمامي
هم و غم خود را براي برطرف كردن آنها به كار مي گيرند.
همچنين اين شركت براي دريافت پيشنهادات و شكايات مشتريان، سيستم صداي مشتري با شماره تلفن هاي 88789432 و 88784132 را راه اندازي كرده است.
از ديگر فعاليت هايي كه در شركت سايپا يدك
انجام گرفته، تعريف و نهادينه كردن حقوق مشتري است و همه نمايندگي هاي مجاز موظفند كه بندهاي آن را اجرا كنند. حقوق مشتري در قالب استندهاي بزرگ در پذيرش نمايندگي ها، نصب و در معرض ديد مشتري قرار گرفته است.
رعايت اصول حرفه اي گزارشگري
اصول حرفه اي گزارشگري ايجاب مي كرد كه گزارشگر محترم، موضوعات چاپ شده را با مديران اين شركت در ميان مي گذاشت و با اطلاعات دقيق تر گزارش مزبور را چاپ مي كرد تا خوانندگان با مطالعه نظرات دو طرف به قضاوت مي نشستند. با اين حال خود را بدون عيب و نقص نمي دانيم و با تلاش در فراهم ساختن
ساز و كارهاي لازم براي استاندارد شدن خدمات، زمينه ارائه خدمات مطلوب و مورد انتظار به مشتريان در شركت سايپا يدك فراهم شده است.
در گزارش، نقل قولي از يكي از كارشناسان شده است كه ايشان انتقاداتي به ضعف آموزش تعميركاران كرده اند، در حالي كه اين مصاحبه حدود 2 سال پيش انجام شده و از آن زمان تا كنون فعاليت هاي زيادي براي گسترش آموزش هاي فني در گروه سايپا انجام گرفته است.
عملكرد آموزش
امروزه يكي از فعاليت هاي عمده اين شركت در بخش خدمات پس از فروش، ارائه آموزش هاي فني و غيرفني به تعميركاران و كارشناسان فني است. حتي براساس دستورالعمل مديرعامل گروه سايپا از اواخر سال گذشته به تعميركاران آزاد نيز خدمات
آموزش فني به طور رايگان ارائه شده است. در سال جاري نيز با فراخوان انجام شده (آگهي هاي ثبت نام كارآموزان در تاريخ هاي 11 و 17 مرداد ماه در روزنامه همشهري، 12 و 16 مرداد ماه در روزنامه ايران و 9 و 10 مردادماه در روزنامه جام جم چاپ شده است) ، به حداقل 5 هزار نفر از تعميركاران آزاد داوطلب، آموزش هاي فني رايگان ارائه خواهد شد.
بزرگترين مركز آموزش خدمات پس از فروش صنعت خودرو نيز سال گذشته در شركت سايپا يدك توسط رياست محترم مجلس شوراي اسلامي افتتاح شده و به بهره برداري رسيد، مضافا اينكه بر اساس توافق سايپا يدك با سازمان فني و حرفه اي، حدود
50 مركز فني و حرفه اي در مراكز استان ها و شهرهاي بزرگ كشور توسط سايپا تجهيز شده تا دوره هاي آموزش فني به صورت منطقه اي با حضور تعميركاران آزاد و كارشناسان و تعميركاران شبكه خدمات پس از فروش سايپا يدك گسترش يابد و نيز طي توافقي كه در سال 83 با دفتر مدارس عالي آموزش و پرورش به عمل آمد، 20 آموزشكده فني در سراسر كشور عهده دار آموزش كارآموزان و تعميركاران شبكه خدماتي سايپا يدك خواهند بود.
مزيد خاطر گزارشگر محترم اينكه به همت سايپا يدك مشكل تعمير و تنظيم خودروهاي مجهز به سيستم انژكتور كه در سال هاي گذشته دغدغه مشتريان بود، كاملا برطرف شده و مي توانيم با افتخار اعلام كنيم كه در اقصي نقاط كشور از بزرگترين تا كوچكترين مركز خدماتي، توان ارائه خدمات به خودروهاي انژكتوري وجود دارد.
گسترش شبكه خدمات پس از فروش
شركت سايپا يدك به عنوان متولي خدمات پس از فروش سايپا راهبردهاي اصولي براي توسعه كمي و كيفي نمايندگي هاي مجاز و عاملان تخصصي- تعميراتي به كار گرفته است و در راستاي افزايش توليد خودرو در شركت سايپا به شمار نمايندگي هاي مجاز خدمات پس از فروش در سراسر كشور افزوده است؛ به طوري كه تا پايان سال جاري 500 نمايندگي مجاز و بيش از يكهزار و 200 عامليت تعميراتي - تخصصي، به خودروهاي توليدي شركت سايپا، خدمات گارانتي و وارانتي ارائه خواهند كرد. در حال حاضر در اين شبكه 385 نمايندگي مجاز و 850 عامل تخصصي -تعميراتي به مشتريان خدمات مي دهند، مضافا اينكه به لحاظ هزينه بر بودن راه اندازي نمايندگي مجاز در تهران و ديگر مراكز استان ها، شركت سايپا يدك، خود راسا وارد كار شده و اقدام به سرمايه گذاري براي ساخت تعميرگاه هاي مركزي كرده است. در سال گذشته 3 تعميرگاه مركزي در غرب، جنوب غربي و جاده مخصوص كرج راه اندازي شده است و در تعميرگاه شماره يك واقع در جاده آبعلي (شرق تهران) با اجراي طرح توسعه، ظرفيت پذيرش اين تعميرگاه افزايش يافته است. در حال حاضر روزانه در تعميرگاه هاي مركزي تحت پوشش سايپا يدك در تهران حدود يكهزار خودرو بدون نوبت دهي پذيرش مي شود و مشتريان مي توانند در تمام ساعات روز براي رفع عيوب خودرو به اين تعميرگاه ها مراجعه كنند
حساسيت به مشكلات مشتريان
در چند سال اخير، برنامه ها و فعاليت هاي ارزنده اي در جهت حل مشكلات مشتريان در شبكه خدمات پس از فروش سايپا يدك به اجرا درآمده است و در بازرسي هاي پنهان و آشكاري كه از نمايندگي ها مي شود، چنين مشكلاتي مشاهده نشده است و جاي تعجب بود كه يك مشتري در مراجعه به نمايندگي با اين مشكلات مواجه شود. ضمن تشكر مجدد از چاپ اين گزارش تقاضا دارد مشخصات نمايندگي مورد نظر را ارائه كنند تا نسبت به بررسي موضوع اقدام شود.
سايپا يدك نظارت و بازرسي مستمر بر اين شبكه را در دستور كار قرار داده است. نتايج شكايات مشتريان از خدمات نمايندگي ها و نظارت و بازرسي هاي سايپا يدك بر اين شبكه سبب شد از سال گذشته تاكنون تعداد 22 نمايندگي به خاطر تخلفات و عدم رسيدگي به مشكلات مردم لغو امتياز شوند.
مستدعي است به منظور احقاق حقوق مشتري مورد نظر كه شكايت ايشان در گزارش فوق منعكس شده، مقرر فرماييد مشتري مذكور به اين شركت مراجعه فرمايند يا تلفن اين مشتري براي برقراري ارتباط به سايپا يدك اعلام شود.
كاهش زمان پذيرش خودرو
راجع به مدت زمان قرار گرفتن مشتري در صف گارانتي، با تلاش و برنامه ريزي هاي انجام شده، ميانگين مدت انتظار پذيرش در شبكه خدمات پس از فروش از دو ساعت به 45 دقيقه كاهش يافته است، لذا به هيچ وجه اين ادعا كه يك مشتري 13 ساعت در صف انتظار مانده باشد، قابل پذيرش نخواهد بود و در بخش خدمات امدادي با راه اندازي شركت امداد خودرو سايپا،
به طور متوسط پس از 30دقيقه، امدادگر به محل مورد نظر مشتري براي خدمات امدادي حاضر مي شود.
كيفيت خدمات
براساس ارزيابي هاي جديد شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران در 6 ماه دوم سال 83 با افزايش 120درصدي (تعداد۴۱ نمايندگي) اين شركت
رتبه اول خدمات پس از فروش را به دست آورده است و تا پايان سال جاري با پيگيري هاي مستمر سايپا در برنامه استراتژي شركت، ارتقاي كيفي 200 نمايندگي شبكه خدمات پس از فروش به رتبه اول هدف گذاري شده است. از سوي ديگر اين شركت براي تشخيص عيوب خودرو و افزايش كيفي خدمات ارائه شده، اقدام به استقرار كارشناسان فني در نمايندگي هاي مجاز كرده است كه حداقل مدرك تحصيلي آنها كارشناسي در رشته هاي فني ومهندسي خودرو است، اجراي نظام آراستگي و استانداردهاي ايزو۹۰۰۲ از ديگر اقداماتي است كه با نظارت كامل سايپا يدك در شبكه خدمات پس از فروش اجرا شده است.
توليد و توزيع قطعات استاندارد
نگارنده در بخش ديگري از گزارش خود به كيفيت قطعات به كار رفته در خودرو اشاره كرده است كه در اين زمينه مي توان گفت: در چند سال گذشته صنعتگران و قطعه سازان، سرمايه گذاري هنگفتي براي طراحي و ساخت قطعه انجام داده اند و در شرايط فعلي قطعاتي با كيفيت و استاندارد مطلوب توليد مي كنند كه با محصولات خارجي نيز كاملا قابل رقابت است وحتي كارشناسان صنعت معتقدند كه قطعه سازان ارتقاي كيفي يافته اند و قطعات ساخت داخل بر مشابه خارجي برتري دارد. شايان ذكر است كه تمامي قطعات خودرو به استثناي مواردي كه در دفترچه گارانتي منحصر شده، گارانتي است و در تعويض آنها هيچ گونه وجهي از مشتري دريافت نمي شود.
شايان ذكر است شركت سايپا يدك به عنوان اولين و تنها شركت خدمات دهنده خودرو در ايران و جهان، اقدام به گارانتي قطعات مصرفي در سرويس اوليه خودروهاي توليدي شركت سايپا كرد كه براساس اين اقدام، حدود 20 قلم قطعات مصرفي در سرويس اوليه رايگان تعويض مي شود.
كاهش مصرف سوخت پرايد
براساس آزمايش موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و سازمان حفاظت محيط زيست، پرايد انژكتوري سايپا به عنوان تنها خودرو ساخت داخل(98 درصد قطعات پرايد ساخت داخل است) در هر 100 كيلومتر 37/5 ليتر سوخت مصرف مي كند كه اين پايين ترين ميزان مصرف سوخت خودروهاي ساخت داخل است.
|
|
|
يادداشت
بازيافت پسماندها
بهمن يوسف آبادي- گسترش روند شهرنشيني و به تبع آن فرهنگ مصرفي، موجب شده تا مواد زيادي بدون كمترين توجه، به جرگه زباله ها بپيوندند. روزانه چندين هزار تن زباله در نقاط مختلف كشور دفن مي شود. طبق آمارهاي موجود، هر ايراني در روز بين 700 تا 800 گرم زباله توليد مي كند، بنابراين روزانه
23 هزار تن زباله شهري، 16 هزار تن زباله روستايي،
8 هزار تن زباله صنعتي و حدود 500 تن زباله بيمارستاني در كشور توليد مي شود؛ زباله هايي كه در صورت تجديد و بازيافت، مي توانند از ميلياردها ريال خسارت جلوگيري كنند. اين در حالي است كه 80 درصد اين مواد، قابل بازيافت هستند؛ زباله هايي كه به طلاي كثيف تعبير شده اند. در تهران با بازيافت زباله ها، 167 ميليون دلار ارز صرفه جويي مي شود كه 30 ميليارد ريال براي از بين بردن زباله هزينه مي شود. به عنوان مثال كاغذهايي كه در شهرهاي مختلف دور ريخته مي شود، چنانچه مورد بازيافت قرار گيرند، مي توانند 257 ميليون دلار سودزايي كنند. گفته مي شود از طريق دورريزي مواد سلولزي و دفن زباله هاي مربوطه، سالانه 84 ميليارد ريال خسارت به اقتصاد كشور وارد مي شود. وزارت صنايع با كاهش 20 درصد از ضايعات موجود در واحدهاي صنعتي كشور، سالانه مي تواند 1481 ميليارد تومان (در حدود 2 ميليارد ريال) كالاي اضافي توليد كند. مصرف سرانه نان براي هر نفر در سال 250-30 كيلوگرم است كه 20- 15 كيلوگرم آن ضايعات است. در حدود
410 تن نان خشك در روز به وجود مي آيد كه از اين مقدار يك پنجم آن،يعني 80 تن در روز وارد سيكل زباله شهري مي شود. از اين رو ضرورت بازيافت مواد و زباله، يكي از اهم فعاليت هايي است كه بايد به طور جدي به مرحله اجرا درآيد. بازيافت مواد و زباله از آنجا ضروري است كه اولا از خسارت هاي جدي به محيط زيست جلوگيري مي كند؛ به طوري كه با بازيافت مواد، محيط زيست كمتري تحت اشغال اين مواد قرار مي گيرد و در نتيجه محيط زيست سالم تري خواهيم داشت. دوما با بازيافت مواد از هزينه هاي دفن مواد جلوگيري مي كند؟ وقتي مواد در محل مورد بازيافت قرار مي گيرد، شهرداري مجبور نيست هزينه هنگفت حمل و دفن زباله را متحمل شود، سوم اينكه با بازيافت مواد، مي توان به توليد كالاهاي بيشتري پرداخت و در نتيجه سود بيشتري عايد كشور مي شود و چهارم اينكه با رونق گرفتن شبكه بازيافت، تعداد قابل توجهي از افراد مي توانند به كار مشغول شوند.
به طور كلي دو نوع بازيافت براي مواد مي توان در نظر گرفت: 1 بازيافت در محل توليد، به اين معنا كه زباله ها قبل از اينكه به شكل توده اي رها شوند، در همان ابتدا مواد مختلف از همديگر تفكيك شود. اگرچه اين امر ممكن است در ابتدا هزينه هايي را بر دوش دولت ايجاد كند، اما به مرور با بازيافت مواد، هزينه هاي متحمل شده جبران مي شود. براي گسترش فرهنگ بازيافت، ضروري است تا دولت راهكارهايي به شهروندان ارائه كند، مثلا در كشوري مثل آلمان، به هر خانه سه سطل زباله با رنگ هاي زرد، قهوه اي و سياه كه در اندازه هاي مختلف است، داده مي شود. خانواده ها تمامي مواد پلاستيكي و فلزي بي مصرف از قبيل قوطي هاي كنسرو و بطري هاي پلاستيكي را در سطل زرد، برگ درختان و مواد گياهي را در سطل قهوه اي رنگ و مواد غذايي فاسد را در سطل سياه قرار مي دهند. 2 - كمپوست (كود آلي) روش ديگري براي بازيافت مواد است كه عبارت است از ايجاد كارخانه هايي كه مي توانند زباله هاي موردنظر را به كود آلي تبديل كند كه البته اين امر در برخي شهرها به مورد اجرا گذاشته شده است. بنابراين بازيافت پسماندها، نگرشي نو به آنچه از چرخه مصرف خارج شده است تا مجددا مورد استفاده قرار گيرد و اين يعني استفاده بهينه از طبيعت.
|
|
|
نگاه
مدارس شناسنامه سلامت مي گيرند
تعليم و تربيت انسان ها در كنار سلامت روح و روان شكل مي گيرد و هزينه ها و سرمايه گذاري هاي انجام شده نيز براي آموزش آينده سازان كشور، وقتي نتيجه مي دهد كه در كنار آن به فكر سلامت و تندرستي آينده سازان باشيم، چراكه اين دو مقوله در يك جريان موازي است كه به ثمر نشسته و اهداف بلندمدت برنامه ريزان را به نقطه اوج مي رساند. در چنين شرايطي است كه بايد از طرح شناسنامه مدارس براي ارتقاي سطح سلامت و بهداشت آينده سازان كشور استقبال كرد. متقيان، معاون دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش ، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره وضعيت بهداشت مدارس بيان داشته: تنها 20 درصد مدارس، استانداردهاي نسبي بهداشت را رعايت مي كنند. به گفته وي تاكنون ابزاري كه بتوان طبق آن مدارسي كه بهداشت را رعايت نمي كنند، بازخواست كرد، وجود نداشته است . بنابراين نگاه ويژه به موقعيت بهداشت مدارس كشور، گامي است ضروري كه مي تواند زمينه هاي رسيدن به اهداف آموزش و پرورش را فراهم سازد. از اين رو، صدور شناسنامه مدارس كه براساس طرح نظام مراقبت در سطح PHC دانش آموزان براي گروه هاي سني 6 تا 18 سال، در نظر گرفته شده است، به عنوان ابزاري جهت ثبت داده هاي بهداشتي مرتبط با محيط مدارس كشور طراحي شده است. در اين شناسنامه، نام مدرسه، مقطع، جنسيت، نوع مدرسه، تعداد كلاس و تعداد دانش آموزان ثبت شده، با استفاده از برنامه بكفا و در صورت به روز نبودن، از سوي سازمان يا منطقه
آموزش و پرورش تكميل خواهد شد. در گزارش ايسنا همچنين آمده است: بر اين اساس وضعيت سرويس هاي بهداشتي مدارس نظير كيفيت آب آشاميدني (سالم/ غيربهداشتي)، آبخوري (سرپوشيده/ روباز، تعداد سكو و شير)، توالت (تعداد/ بهداشتي/ غيربهداشتي)، دستشويي (تعداد/ بهداشتي/ غيربهداشتي)، سيستم دفع فاضلاب (بهداشتي/غيربهداشتي)، زباله (جمع آوري و دفع بهداشتي/غير بهداشتي، ايستگاه تلنبار زباله در مقابل مدرسه)، وضعيت بهداشت مواد غذايي به لحاظ وجود بوفه (دارد/ندارد، بهداشتي/غير بهداشتي)، كارت معاينه پزشكي، رعايت بهداشت فردي متصدي بوفه، نحوه نگهداري مواد غذايي و مواد غذايي غيرمجاز، ايمني سطح مدرسه نظير سيم كشي برق ايمن، كپسول اطفاي حريق، ايمني مواد شيميايي قابل انفجار يا اشتعال، محل عبور و مرور دانش آموزان از عرض خيابان و بهداشت محيط و محيط زيست مورد بررسي قرار گرفته و در شناسنامه سلامت مدرسه ثبت مي شود.
معاون دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش با اعلام شناسايي مدارس فاقد استانداردهاي بهداشت و سلامت لازم در سال جاري همراه با اجراي آئين نامه فوق و برآورد اعتبار لازم براي آن، خاطرنشان كرد: دستورالعمل اجرايي اين آئين نامه بايد پس از تصويب هيات وزيران از سوي آموزش و پرورش، سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس و وزارت بهداشت تهيه شود . صدور دفترچه سلامت، علاوه بر اينكه مي تواند مدارس را به رعايت الزامات بهداشتي سوق دهد و در نتيجه از ورود بيماري ها به ميان دانش آموزان جلوگيري كند، مي تواند در ارتقاي فرهنگ سلامت، بهداشت و تندرستي دانش آموزان هم گام مفيدي باشد؛ دانش آموزاني كه به عنوان آينده سازان نسل هاي خود وارد عرصه اجتماع مي شوند.
|
|
|
جوابيه
پاسخ بهزيستي براي يك سال فراموشي
روابط عمومي سازمان بهزيستي كشور در پي چاپ مطلبي با عنوان يك هفته با بهزيستي، يك سال فراموشي كه در تاريخ 27 تيرماه به چاپ رسيده بود، توضيحاتي به شرح زير ارائه كرده است:
۱ - در مطلب ياد شده با وجود ارائه آمار و اطلاعات به روز و شفاف از طرف مسئولان سازمان، نويسنده متذكر شده كه كمتر اطلاعات و آمار از سوي مديران و مسئولان سازمان ارائه مي شود. كما اينكه عموم مباحث مطروحه در اين سازمان بويژه موضوعات اجتماعي امكان
مطرح كردن شفاف و روشن آن وجود ندارد و مباحث بسيار پيچيده و چالش برانگيز است. حال آنكه تعدد آمار نيز در سازمان هاي مختلف متولي امور اجتماعي وجود دارد.با توجه به اين پاسخ بهزيستي، تاكيد بر اين نكته ضروري است كه ميزان درآمد، ميزان هزينه و ميزان هزينه بودجه سازمان بهزيستي در سطح ستادي و ساير بخش ها، مشخص نيست.
بهزيستي درادامه جوابيه خود آورده است:
۲ - تكيه آمارهاي ارائه شده، نشان دهنده تلاش هاي ارزنده مسئولان و مديران سازمان بوده كه ناديده
گرفته شده است.
۳ - نويسنده متذكر شده كه اطلاعات و آمار از سوي روابط عمومي منتشر نمي شود، درحالي كه روابط عمومي همواره خود را پاسخگوي همه موضوعات، خصوصا خدمات رساني خبري به رسانه ها و ارباب جرايد مي داند، كما اينكه تلفن همراه رياست محترم سازمان و مدير روابط عمومي همواره و در طول شبانه روز در دسترس خبرنگاران و براي پاسخگويي آماده است.
در پايان با اداي احترام به همه همكاران، دوستان و منتقدان منصف در مطبوعات و ارباب جرايد، متذكر مي شويم كه يك نقد صحيح و اصولي همواره داراي شرايط و لوازمي است كه نوشته مذكور فاقد آن بود؛ نويسنده ضمن نوشتن نام خود كه حق هر خواننده و پاسخ دهنده اي است، نبايد خارج از عرف و آداب رسانه اي جملات و كلماتي را بر قلم آورد.
توضيح
رئيس محترم روابط عمومي سازمان بهزيستي اگر به روزنامه تاريخ 27 مرداد عنايت بيشتري مي فرمودند، متوجه مي شدند كه اين مطلب، تيتر يك ويژه نامه ايرانشهر بود و مطلب از صفحه اول ويژه نامه به صفحات بعد ارجاع شده و نام نويسنده در صفحه نخست قيد شده بود.
|
|
|