دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۹۲
چهاردانگه نمونه اي از شهرهاي اقماري اطراف پايتخت
فرزندان پايتخت بالغ شدند
000972.jpg
عكس:علي اكبر شير ژيان
شهره مهرنامي
از زمان تاسيس شهرداري، كارهاي زيربنايي زيادي از قبيل احداث چندين پارك، بزرگراه، ساخت ساختمان هاي آتش نشاني، سينما فرهنگسرا، دو باب كتابخانه، آسفالت معابر، ايجاد سازمان حمل و نقل عمومي شهر و... انجام شده است
آنها كشاورز بودند، زمين هايشان هم حتما سرسبز بوده و محصولاتشان را هم احتمالا خورده ايم. حتما همچون تهران آب و هواي خوبي هم داشته (البته گذشته هاي خيلي خيلي دور تهران پيش از آنكه سيل مهاجران به آن سرازير شود).
كم كم به دليل وجود كارخانه هاي صنعتي در اطراف اين منطقه و افزايش مهاجرت، جمعيت آن زياد شد و به حدود 100 هزار نفر رسيد، اما منطقه، بي هويت باقي ماند. قسمت شمالي آن وابسته به شهرداري منطقه 18 تهران و بخش جنوبي آن در منطقه 19 شهرداري تهران واقع بوده، تا اينكه در سال 80 به عنوان شهر مستقل چهاردانگه به رسميت شناخته شد و شهرداري آن كار خود را به طور رسمي آغاز كرد. هرچند زمين هاي كشاورزي تبديل به خانه و آپارتمان شد و خيابان ها بعد از به وجود آمدن، محل عبور زانتيا و پژو، اما شهر محل امني شد براي خانواده هاي كارگران مهاجري كه در كارخانه هاي صنعتي شهر چهاردانگه مشغول به فعاليت هستند. از سال 80 ، امكانات زيادي توسط شهرداري چهاردانگه براي شهر ايجاد شد، اما پنج شنبه گذشته 10 شهريور اتفاق مهمتري براي احقاق حقوق شهروندان و در راستاي احداث شهرهاي جديد افتاد و آن افتتاح چندين مركز فرهنگي- هنري در اين شهر بود.
مدير روابط عمومي و معاون اجتماعي فرهنگي شهرداري چهار دانگه در اين خصوص مي گويد: در اين شهر با وجود شهرداري، معاونت اجتماعي وجود نداشت و تنها، مركز روابط عمومي فعاليت مي كرد. با تحقيقات انجام شده متوجه شديم مشكلات اين شهر بسيار عميق است و بايد براي بالا بردن سطح فرهنگ شهرنشيني در شهروندان، پايه اي عمل كنيم. از اين جهت در دهه فجر سال گذشته با اجراي 10 شب برنامه، حضور خودمان را به مردم اعلام كرديم . فرشيد صداقت به برگزاري روز درختكاري در زميني يك هكتاري در منطقه قاسم آباد خشكه اشاره مي كند و مي گويد: با وجود بارندگي شديد، آن روز هزار نفر از همشهريان اين منطقه در محل حاضر شدند و به ما در كاشت درخت كمك كردند.
معاونت اجتماعي شهرداري چهاردانگه براي برگزاري برنامه هاي تابستاني با وجود نبود امكانات فراوان، كار خود را از بهمن ماه آغاز كرد و برنامه اي را در ارديبهشت ماه فراهم كرد، دو فرهنگسراي باز در پارك فدك و چهاربري (امام علي) و يك سالن اجراي برنامه هاي فرهنگي- هنري ايجاد كرد و ايستگاه هاي هنري، تفريحي و ورزشي براي تمام سنين ايجاد شد.
معاون اجتماعي شهرداري چهاردانگه به استقبال بي نظير مردم اشاره مي كند و ادامه مي دهد: در فرهنگسراي تابستانه پارك فدك در 60 روز برنامه، 80 هزار و 520 نفر شركت كردند كه بيشتر، خانواده ها بودند و در پارك چهاربري، 41 هزار و 431 نفر حضور به هم رساندند و بخشي كه بيشتر از همه مورد استقبال قرار گرفته بود، بخش نمايش بود .
صداقت مي گويد: تمام برنامه هاي تابستانه رايگان بوده، ولي كلاس هاي آموزشي خانه هاي فرهنگ با حداقل قيمت و ميانگين قيمت كلاس هاي خانه هاي فرهنگ 18 و 19 برگزار شده است . البته به گفته خادم، مشاور شهردار چهاردانگه، علايق مذهبي مردم باعث شده از 40 عنوان كلاس فرهنگي- هنري به غير از نقاشي و خطاطي و كامپيوتر، بيشتر از كلاس هاي قرآن استقبال شود.
يوسف مشهدي ياري، شهردار شهر چهاردانگه مي گويد: سال 79 طبق مصوبه دولت، اين شهر به رسميت شناخته شد و در سال 80 اولين نقشه اين شهر به تصويب وزارت مسكن و شهرسازي رسيد و به شهرداري ابلاغ شد. در گذشته، شهر چهاردانگه از شمال متعلق به منطقه 18 شهرداري تهران و در جنوب به منطقه 19 وابسته بود.
وقتي از سال 80 به عنوان شهر مستقل شناخته شد از شمال به منطقه قاسم آباد شاهي و بزرگراه آزادگان، از جنوب به شهر جديد آفتاب، از غرب به شهرستان اسلامشهر و از شرق به بزرگراه آزادگان و شهرداري منطقه 18 و 19 تهران متصل شد .
او جمعيت چهاردانگه را 70 هزار نفر جمعيت ساكن ذكر مي كند و مي گويد: غير از اين، 70 هزار نفر جمعيت ساكن، 35 هزار نفر هم غيرساكن در كارخانه هاي اين شهر در حال فعاليت هستند .
در حال حاضر حدود 3 هزار واحد صنعتي، شهر چهاردانگه را احاطه كرده و براساس مطالعات انجام شده، كمترين فضاي سبز را داراست. اين شهر تا يك سال پيش به ازاي هر نفر، يك و نيم متر مربع فضاي سبز داشت كه طي يك سال گذشته اين ميزان به 5/ 8 مترمربع براي هر نفر رسيد.
به گفته مشهدي ياري، با وجود اينكه اين منطقه از قبل جزئي از مناطق تهران بود، اما به طور زيربنايي كاري براي آن انجام نشد، ولي از زمان تاسيس شهرداري، كارهاي زيربنايي زيادي از قبيل احداث چندين پارك، بزرگراه، ساخت ساختمان هاي آتش نشاني، ساختمان اداري شهرداري، سينما، فرهنگسرا، دو باب كتابخانه، ساختمان نواحي، جدول كشي، آسفالت معابر، ساخت دو سالن ورزشي براي بانوان، ايجاد سازمان حمل و نقل عمومي شهر، تصويب و تشكيل سازمان حمل و نقل عمومي با 10 دستگاه اتوبوس و 11 دستگاه ميني بوس و 100 دستگاه تاكسي انجام شده است.
هـــمچنين مــجــموعه
فرهنگي- ورزشي شهيدمطهري به مساحت 80 هزار متر مربع و ميهمانسرايي براي استفاده ورزشكاراني كه براي اردو مي آيند با اعتبار 40 ميليارد ريال در حال احداث است كه 50 درصد كار تا به حال به پايان رسيده و تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد.
او مي گويد:  اعتبارات سال 84 شهرداري چهاردانگه، حدود 160 ميليارد ريال بوده كه 135 ميليارد ريال آن براي كارهاي عمراني و مابقي به صورت اعتبارات جاري هزينه مي شود .
شهردار چهاردانگه از ساخت 10 بازار ميوه ياد مي كند و مي گويد: اين بازارها به صورت كانكس به مساحت 340 متر مربع در شش غرفه و در شش محله با اعتبار 220 ميليون ريال راه اندازي شده كه روزانه ميزان 4 تن، ميوه را به صورت مستقيم به شهروندان عرضه مي كند. امروز نيز در بخش فرهنگي دو خانه فرهنگ، سالن اجتماعات، مركز آموزش كامپيوتر و اينترنت، مركز سمعي بصري و خانه فيلم، خانه قرآن، كتابخانه حسين آباد مفرح، مركز خبر شهرداري و پيام هاي مردمي و ساختمان معاونت اجتماعي شهرداري به بهره برداري مي رسد و عمليات اجرايي مجموعه فرهنگي- ورزشي شهداي گلشهر به مساحت 4 هزار و 900 مترمربع در زميني به مساحت هزار مترمربع در هفت طبقه آغاز مي شود .
پنج شنبه گذشته، 10 شهريور، با حضور شهردار، مشاوران، معاونت اجتماعي، امام جمعه و بخشدار، دو خانه فرهنگ و يك خانه قرآن با ظرفيت يكهزار و 500 نفر و كتابخانه اي با ظرفيت 600 نفر و مركز كامپيوتر با ظرفيت 350 نفر و سالن اجتماعات با گنجايش 110 نفر افتتاح شد و مردم شهر چهاردانگه با ديدن اين شور در شهر كوچكشان خدا را شكر كرده و از مسئولان سپاسگزاري كردند.

نشستن دو مسافر روي صندلي جلو ممنوع!
آزاده بهشتي- رانندگان مسافربر براي حضور مداوم در معابر شهري و حركت مستمر در خيابان ها بيشترين تاثير را بر ترافيك دارند و از اين رو آموزش هاي ترافيكي به اين گروه از شهروندان بايد موردتوجه قرار گيرد.
رعايت مقررات و قوانين از سوي ده ها هزار راننده مسافربر، اعم از انواع تاكسي ها و مسافركش هاي شخصي با توجه به تردد آنها در ساعات اوليه بامداد تا پاسي از شب در سطح شهرنقش انكارناپذيري در كاهش ترافيك دارد.
در ساعات اوج ترافيك ساعات اوليه صبح و بعدازظهر تا ساعات هشت شب بيشترين ساعت تردد مسافر در خيابان و اوج تردد ماشين هاي مسافربر است. در همين ساعات است كه به دليل عجله مسافران و تمايل رانندگان براي حمل مسافر، دو سرنشين در صندلي جلو سوار مي شوند كه اين حركت خارج از اصول و قوانين رانندگي و به عنوان تخلف محسوب مي شود. اواخر مرداد ماه ، امير محمود دهلوي، مديرعامل سازمان تاكسيراني در مصاحبه اي با خبرنگار ايرانشهر، مشاهده اين نوع حركت را در حال افول عنوان كرده و گفته بود: باتوجه به اينكه تاكسيراني هماهنگ با راهنمايي و رانندگي فعاليت مي كند، كار اطلاع رساني به رانندگان را از طريق توزيع تراكت هايي بين رانندگان آغاز كره است. او بالا بردن ضريب ايمني در رانندگان و رعايت قوانين را از دلايل اين موضوع ذكر كرده و گفته بود: حداكثر ظرفيت تاكسي 4نفر است و رانندگان بايد با 4 نفر نسبت به جابه جايي مسافر اقدام كنند. دهلوي به رانندگان توصيه كرد تا با اين كار زمان توقف در ايستگاه هاي مبدا و مقصد را كاهش دهند. به نظر مي رسد هرچه زمان توقف ماشين ها در مبدا و مقصد كمتر باشد به نفع راننده است. اين كار علاوه بر افزايش درآمد، آرامش خاطر بيشتري در جابه جايي مسافر ايجاد مي كند.
به هر حال، مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني از آغاز اجراي مجدد طرح برخورد با سوار كردن دو سرنشين روي صندلي جلوي تاكسي هاي گردشي و خطي از اوايل هفته گذشته خبر داده است و از شهروندان خواسته تا رانندگان متخلف را به تاكسيراني معرفي كنند.
اميرمحمود دهلوي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر نشستن دو سرنشين در صندلي جلوي خودرو به دليل عدم امكان بستن كمربند ايمني براي هر دو نفر، يكي از تخلفات راهنمايي و رانندگي بخصوص در بزرگراه ها محسوب مي شود، افزود: طرح جلوگيري از تردد تاكسي هاي بيش از 4سرنشين، مجددا از ابتداي هفته گذشته از سوي سازمان تاكسيراني و با هدف روان سازي و بهبود وضعيت سيستم حمل ونقل عمومي از يكسو و فرهنگسازي لازم براي رانندگان تاكسي و مسافران از سوي ديگر به اجرا درآمده است.
وي با بيان اينكه در اين مرحله از اجراي طرح، صرفا جنبه آموزشي و فرهنگسازي براي رانندگان تاكسي خطي و گردشي مطرح بوده و فعلا بحث جريمه كردن متخلفان صورت نمي گيرد، اظهار داشت: در مرحله نخست اجراي اين طرح كه جنبه آموزشي دارد، گشت هاي بازرسي سازمان تاكسيراني با گردش در سطح شهر و سركشي به تاكسي  هاي خطي و گردشي، در صورت مشاهده نشستن دو سرنشين در صندلي جلوي خودرو، صرفا به ارائه تذكر بسنده مي كنند تا بتدريج زمينه هاي لازم براي اجراي جدي طرح اصلي كه قرار است در آينده با همكاري راهنمايي و رانندگي اجرايي  شود، فراهم شود. اجراي اين طرح هرچند از چند نظر مناسب به نظر مي رسد اما اين نگراني كه اجراي اين قانون، افزايش نرخ تاكسي ها را به دنبال دارد، موضوعي غيرقابل چشم پوشي است. در بيشتر موارد زماني كه در مسيري رانندگان ملزم به سوار كردن يك مسافر در جلو شوند، كرايه مسافر پنجم بين 4 مسافر تقسيم مي شود، نمونه بارز آن نيز درخط رسالت- ونك است كه از بعد از عيد، از اين سيستم پيروي مي كند.
مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني در خصوص اقدام برخي از رانندگان تاكسي هاي گردشي وخطي مبني بر افزايش نرخ كرايه ها، باتوجه به اينكه هنوز نرخ مصوب توسط شوراي شهر تعيين نشده است، تاكيد كرد: در حال حاضر هرگونه افزايش نرخ كرايه ها توسط رانندگان تاكسي تا زمان تصويب نرخ هاي پيشنهادي سازمان تاكسيراني در شوراي شهر، غيرقانوني است و ما براي اعلام نرخ هاي جديد به خطوط و رانندگان تاكسي هاي گردشي، منتظر تصويب نرخ هاي پيشنهادي سازمان در شوراي شهر هستيم كه به محض تصويب، نرخ هاي جديد فورا براي اجرا اعلام خواهد شد.
نوسازي ناوگان فرسوده
ازتمام اين حرف ها كه بگذريم، مي رسيم به معضل تاكسي هاي فرسوده كه همچنان گريبانگير خيابان هاي تهران است.
مديرعامل سازمان تاكسيراني با اشاره به وجود 1500 دستگاه تاكسي فرسوده با عمر بالاي 15 سال در ناوگان تاكسيراني شهر تهران گفت:از آغاز اجراي طرح نوسازي ناوگان تاكسيراني در سال گذشته تاكنون، فقط 3هزار دستگاه تاكسي سمند جايگزين تاكسي هاي فرسوده شده اند.
قرار بود از ابتداي اجراي اين طرح، مجوز ورود 15 هزار تاكسي سمند به ناوگان تاكسيراني كشور كسب شود كه در سال گذشته فقط در 5 هزار دستگاه تحقق يافت و مابقي به سالهاي بعد موكول شد.
براساس مصوبه، ناوگان تاكسيراني، بايد هر 5سال يك بار نوسازي شود اما كند بودن اين حركت بيانگر اين امر است كه با روش فعلي، نوسازي ناوگان زمان زيادي خواهد برد.
دهلوي پيش از اين گفته بود: در حال حاضر مشغول بررسي وضعيت موجود و مذاكره با كارخانه هاي سازنده هستيم تا بتوانيم با ارائه تسهيلات بيشتر به رانندگان تاكسي به منظور تعويض تاكسي هايشان، به اين روند سرعت بيشتري بخشيم و گام هاي بلندتري در جهت نوسازي ناوگان تاكسيراني برداريم.

از شهر
كتابي شهري براي مديران شهري
الفباي شهر كتابي است كه مي تواند دسترسي مديران و تصميم گيران را به موضوعات شهري آسان سازد و همچون راهنماي عمل واقع شود.
بسياري از كساني كه در مسئوليت هاي مديريت شهري در شهرداري هاي سراسر كشور مشغول كارند، در رشته هاي مديريت شهري تحصيل نكرده اند. با توجه به چنين كمبودي، انتشارات سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور اقدام به چاپ كتابي پيرامون مفاهيم، مقولات و واژگان مديريت شهري كرده است.
محمود برآبادي مولف كتاب الفباي شهر است. الفباي شهر كتابي است كه به مباحث نظري مي پردازد. مباحثي كه به علت ناپايدار بودن مديريت شهري، آشنايي چهره هاي جديد مديريت شهر را با مفاهيم شهري آسان مي سازد. از واژگاني كه مولف در اين كتاب تعريف كرده است، مي توان به اينها اشاره كرد:  شهر و دسترسي، شهرهاي ساحلي، كميسيون هاي عمران شهري، تراكم، كاربري زمين، شهرهاي ساحلي، حكم روايي خوب شهري و نظاير اينها.
اين كتاب در شمارگان 3 هزار نسخه با قيمت 2 هزار و 300 تومان به چاپ رسيده است.
تهران، سوژه سينماگران حرفه اي
برگزاري جشنواره فيلم شهري، يكي از راه هاي مناسب براي فرهنگسازي و در عين حال نگريستن به موضوعات و معضلات زندگي شهري است.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در مورد برگزاري جشنواره فيلم شهري گفت: تهران سرشار از سوژه ها و موضوعات متنوع و متعدد براي سينماگران است و شوراي شهر تهران بنابر وظيفه اي كه در حوزه فرهنگسازي برعهده دارد، از توليد آثار سينمايي با موضوعات شهري حمايت مي كند.
مهندس مهدي چمران كه رياست شوراي سياستگذاري نخستين جشنواره فيلم شهر را بر عهده دارد، در نشست اعضاي اين شورا تاكيد كرد: فعاليت هاي فرهنگي و توليد آثار فرهنگساز، بويژه ساخت آثار سينمايي و داستاني از حمايت ها و پشتيباني هاي كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران برخوردار مي شود.
او افزود: كلانشهر تهران، از مدرن ترين نوع زندگي كه در دنيا وجود دارد تا پايين ترين سطح آن درحد كارتن خواب ها، موضوعات مختلفي را براي هنرمندان جهت خلق و توليد آثار مختلف پديد آورده است.
چمران ادامه داد: علاقه مندان به فعاليت در عرصه هاي تصويري، بويژه فيلم هاي بلند سينمايي مي توانند با طرح موضوعات شهري، ياري بخش مديريت شهري در بهينه سازي و اصلاح امور و در عين حال مروج فرهنگ صحيح شهرنشيني باشند.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با ذكر مثال و اشاره به وضعيت ترافيك شهر تهران خاطرنشان كرد: بيش از 50 درصد مشكل ترافيك شهر بزرگ تهران، ناشي از عدم آشنايي بسياري از شهروندان با فرهنگ ترافيك و چگونگي تردد صحيح در معابر و راه هاست كه به نظر مي رسد سينماگران براحتي مي توانند در آثار خود به طور مستقيم و غيرمستقيم نسبت به اين موضوع فرهنگسازي كنند.

راپورت خبرنگار
زبان شهري
پويا مهرآيين - يكي از سرفصل هاي عمده و قابل توجه زندگي اجتماعي كه مي  تواند در ميزان توفيق يك فرد در جامعه و يك جامعه در بين جوامع ديگر بسيار موثر باشد، روابط متقابل يا به تعبيري تعامل است؛ پديده اي كه همواره باعث شده افراد جوامع بتوانند با درك متقابل از يكديگر، فرصت هاي مشتركي را براي يكديگر فراهم كنند تا ضمن كمك به آسودگي ديگران، خود نيز به آسودگي و آرامش بيشتري دست يابند. بي شك اولين بار روابط انسان ها در نگاه اتفاق افتاده، نگاه هايي كه كم كم نسبت به يكديگر اعتماد كرده اند و منجر به آفرينش و پديدآمدن زبان شده اند، وسيله يا امكاناتي كه باعث شده انسان ها بتوانند انتظارات خود نسبت به يكديگر را بيان ، حقوق خود را مطالبه و وظايف يكديگر را گوشزد كنند. اين امكان كم كم به سمت و سويي پيش رفته كه توانسته روز به روز تفاهم بيشتري را جايگزين جنگ و درگيري كند تا ديگر كسي نخواهد با زور بازو چيزي را به كسي بفهماند. در روزگار ما نيز زبان به عنوان ابزاري براي تسهيل امور روزانه كاربردي مهم دارد؛ كاربردي كه شايد به اندازه گذشته هاي نه چندان دور نباشد ولي آنقدر هست كه بدانيم از يكديگر چه خواسته اي داريم و در همين راستا استفاده بهتر و دقيق تر از اين ابزار مي تواند باعث موفقيت بيشتري در برخوردهاي مختلف باشد.
شايد اگر قرار باشد دفعاتي كه در طول روز از اين ابزار كارآمد انساني استفاده مي كنيم را محاسبه كنيم، عملا دچار دردسر بزرگي  شويم ولي با كمي فكر كردن در اين زمينه مي توانيم با دقت بيشتري نحوه زندگي خود و ديگران را مرور كنيم. شايد بپرسيد: لزوم پرداختن به اين مقوله چيست؟ اصولا در بين مشكلات شهري ما ،كاست هاي فيزيكي و نرم افزاري آنقدر هست كه فرصت كمتري براي پرداختن به مشكلات جامعه شناختي و روان شناختي شهري پيش بيايد و همين موضوع باعث شده كه توجه كمتري به انسان، يعني بهانه اصلي فراهم شدن همه آن امكانات و دستاوردها بشود؛ انساني كه بيشترين تلاش را براي رسيدن به آسايش انجام مي دهد ولي در بسياري موارد عملا با دست يافتن به امكانات تازه، به مشكلات تازه تري بر مي خورد. توجه به ايجاد شرايط بهتر براي رسيدن به آرامش بيشتر، هميشه مستلزم بهره مندي از امكانات فيزيكي خاص نيست. در بسياري از موارد، خود انسان ها به عنوان بازيگران نقش اول اين ماجرا مي توانند با تعريف و كاربرد صحيح تعامل اتفاقات بهتري را رقم بزنند. دليل اصلي همه اين مقدمات اين بود كه قرار است در راپورت امروز به تعاملات گفتاري شهروندان با يكديگر با متصديان شهري بپردازيم.
در نظر بگيريد كه در يكي از ميادين شهري، مسافران زيادي منتظر تاكسي ايستاده اند و مشغول بررسي نقطه اي هستند كه بيشترين احتمال براي توقف تاكسي خالي بعدي وجود داشته باشد. ناگهان يك تاكسي از راه مي رسد و مسافران با تكاپوي فراوان سعي مي كند كه بتوانند بين پنج برنده خوشبخت اين مسابقه جاي بگيرند. در اين حالت راننده احساس قدرتمندي خاصي مي كند چرا كه خود را مصدر برطرف شدن نيازهاي عده اي ديگر مي بيند و به خود اجازه مي دهد كه با هر لحني با مسافران صحبت و براي آنها تعيين تكليف كند؛ برو پايين... بيا بالا... زود باش... و حرف هاي قشنگي (!) از اين دست، اما اين پايان ماجرا نيست. ظاهرا بايد راننده محترم دستي كه داده را پس بگيرد. همين كه مسافر از سوار شدن خود مطمئن شد، احساس قدرتي متناسب با راننده مي كند و به خود حق مي دهد كه خواسته هاي خود را با همان لحن به راننده تحميل كند و اين قصه در موقع پياده شدن مسافر به اوج خود مي رسد. حالا ديگر نوبت به تلافي رسيده است: ... بيا( به جاي بفرمائيد)... پياده مي شم... نگه دار و حرف هاي قشنگي از اين دست(!) تا همه حساب ها صاف شده باشد. اين اتفاقات بارها در برخوردهاي روزمره و بين اصناف و اقشار گوناگون در حال تكرار است. در فروشگاه ها، اتوبوس ها، تاكسي ها، ادارات و هر جايي كه دو نفر مي توانند با همديگر حرف بزنند. راستي چرا متوجه نيستيم كه همين گفتن  ها و شنيدن ها هم گوشه قابل توجهي از زندگي شهري است كه مي تواند با متانت و انصاف آراسته شود تا چشم انداز زيباتري به دست بيايد؟ كافي است همه اين لحظات را رنگي از قشنگي واقعي بزنيم تا اگر از شهر گريزان هستيم و نمي توانيم آن را تحمل كنيم، حداقل از آدم هايش گريزان نباشيم. باور كنيد برقراري تعاملات محترمانه در سطح شهر هزينه اي جز ادب و وقار ندارد كه آن هم در چشمه همه ايرانيان به اندازه فرهنگ ديرپايشان هست. فقط كافي است از خرج كردن آن دريغ نكنيم. محترمانه تر بگوييم و بشنويم تا رواني آسوده تر داشته باشيم و از تنگي قفس شهر كم كنيم.

شهر آرا
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
|  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |