دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۹۲
نهمين جشن اهالي سينماي ايران در آخرين روز اين هفته برپا مي شود
وقايع نگاري جنجال هاي يك جشن بي حاشيه
000987.jpg
عكس: محمدرضا شاهرخي نژاد
مهدي طاهباز
شامگاه جمعه اي كه در پيش است، نهمين جشن سينماي ايران در تالار وحدت برگزار خواهد شد. نامزدها چند روزي است كه مشخص شده اند و اين روزها اعضاي آكادمي جشن، مشغول بازبيني فيلم هاي نامزد شده در رشته هاي مختلف هستند تا برندگان نهايي هر رشته را مشخص كنند. امسال هم پس از اعلام اسامي نامزدهاي جشن، انتقادهاي فراواني نسبت به داوري اعضاي صنوف خانه سينما صورت گرفته است. با اينكه با تلفيق برخي رشته ها و اظهار نظر داوران چند صنف مرتبط در مورد رشته هاي يكديگر، سعي شده بود از تكرار برخي لابي ها و مسائل صنفي و سليقه اي در قضاوت داوران جلوگيري شود، اما گويا بازهم مشكلاتي در نحوه داوري پيش آمده است. نكته جالب درمورد نامزدهاي اعلام شده اين است كه در چندين رشته مختلف افرادي كه در جشنواره فيلم فجر سيمرغ بلورين دريافت كرده اند، در جشن خانه سينما در رشته مورد نظر حتي نامزد هم نشده اند!
اما اگرچه تا لحظه نگارش اين مطلب هنوز جزئيات برگزاري مراسم جشن نهم از قبيل مجري مراسم، برنامه هاي جانبي و ... مشخص نشده، اما در اين مراسم چند كليپ و تيزر پخش خواهد شد كه كار ساخت آنها بر عهده سعيد ابراهيمي فر، شهرام مكري و مهرداد اسكويي است. سعيد ابراهيمي فر سه كليپ تصويري مرتبط با روز ملي سينما خواهد ساخت، مهرداد اسكويي يك تيزر در رابطه با جشن نهم مي سازد و شهرام مكري نيز يك گفت وگوي تصويري از اهالي سينما خواهد گرفت.
نهمين جشن خانه سينما، امسال در تالار وحدت برگزار خواهد شد و با توجه به مسائل پيش آمده در جشن هشتم، بسيار جمع و جورتر از گذشته خواهد بود.
كارت پستال هاي تصويري
جشن نهم، سه كليپ تصويري در ارتباط با روز ملي سينما خواهد داشت. سعيد ابراهيمي فر كه اين روزها سومين فيلم بلندش مواجهه در مراحل فني است، كار ساخت اين كليپ ها را عهده دار خواهد بود. طرح ساخت اين كليپ ها از سوي دبير جشن داده شده و ابراهيمي فر بر اساس اين طرح ها كليپ ها را كارگرداني خواهد كرد. به گفته ابراهيمي فر اين كليپ ها چند كارت پستال تصويري است كه به روز ملي سينما ارتباط دارد. كار ساخت اين كليپ ها از امروز آغاز خواهد شد و با توجه به زمان كمي كه تا برگزاري جشن در پيش است، بايد ظرف چند روز آينده آماده نمايش شود.
اما سعيد ابراهيمي فر تاكنون در جشن خانه سينما حضور نداشته و به همين خاطر نمي خواهد در مورد اين جشن اظهار نظرخاصي بكند. او مي گويد: متاسفانه تاكنون اين فرصت نصيبم نشده كه در جشن حضور داشته باشم. آشنايي ام با جشن در حد خواندن اخبارش در مطبوعات بوده و ارتباط مستمري با آن نداشته ام. اما از هر برنامه اي كه باعث شود عده اي از دوستان و همكاران قديمي و جديد در كنار هم جمع شوند و از زحمات يكديگر تقدير كنند، استقبال مي كنم. به نظر من اهالي همه هنرها اعم از سينما و موسيقي و تئاتر و ... احتياج به تقدير و بزرگداشت دارند و برگزاري چنين مراسم هايي يك ضرورت است.
اما شهرام مكري هم در جشن امسال خانه سينما يك فيلم 5 دقيقه اي خواهد ساخت كه شامل گفت وگو با اهالي سينماست. پخش اين نوع گفت وگوهاي تصويري در جريان دوره هاي گذشته جشن خانه سينما نيز اتفاق افتاده است. امسال نيز شهرام مكري به همراه دوربينش به سراغ چندين تن از اهالي سينما خواهد رفت و سئوالاتي را مطرح خواهد كرد.
مكري در اين باره مي گويد: به من ساخت يك فيلم 5 دقيقه اي پيشنهاد شده كه شامل گفت وگو با تعدادي از آدم هاي سينماست. البته كاري همانند اين كار در سالهاي قبل نيز ساخته و پخش شده است. با توجه به فرصت كمي كه براي ساخت داريم و همچنين اينكه چنين كارهايي از روند مشخص و ثابتي برخوردارند و از چند سئوال و جواب تشكيل مي شوند، نمي توان دست به كار چندان متفاوتي زد. ضمنا اين روزها تعداد زيادي از اهالي سينما گرفتار توليد هستند و پيدا كردنشان در اين فرصت كم، كار سختي به نظر مي رسد. ما در مجموع براي پيش توليد و توليد اين كار 5 دقيقه اي فقط 4 روز فرصت داريم.
اما شهرام مكري تاكنون يكبار در جشن سينما به عنوان نامزد دريافت بهترين سازنده فيلم كوتاه به خاطر كارگرداني فيلم توفان سنجاقك حضور داشته است. او درباره نحوه برگزاري اين جشن معتقد است: جشن خانه سينما با توجه به اعتباري كه آدم هايش دارند و نيز شيوه دادن جايزه ها، تاكنون بازتاب هاي چندان گسترده اي نداشته است. اين جشن مي تواند بسيار مهمتر و معتبرتر از آن چيزي كه هم اكنون برگزار مي شود، باشد. شايد يكي از دلائل اين مسئله، عدم تبليغات و انعكاس اخبار آن همانند مراسمي چون جشنواره فيلم فجر است. درست كه جشن خانه سينما يك مراسم تخصصي و داخلي براي اهالي سينما و خانه سينماست، اما معنايش اين نيست كه بازتاب هاي آن نيز فقط براي اهالي سينما باشد. جشن سينما بايد به يك آزمون جدي براي اهالي سينما تبديل شود و برد تبليغاتي زيادي براي آنها داشته باشد. اين جشن را نبايد فقط به تعداد آدم هايي كه به سالن محل برگزاري مراسم مي آيند محدود كرد.
000942.jpg
ستاره و صحنه
تاكنون از جزئيات برگزاري جشن چيزي گفته نشده است. تنها مشخص شده كه كارگرداني مراسم را منوچهر شاهسواري برعهده خواهد داشت. هنوز فرد مجري مراسم قطعي نشده و مشخص نيست كه چه برنامه هاي جنبي از قبيل اجراي موسيقي، نمايش فيلم، اجراي نمايش و ... در خلال برنامه ها اجرا خواهد شد. گفته مي شود پيمان قاسم خاني به همراه چند نفر ديگر در حال نوشتن ديالوگ هاي مجري و جزئيات مراسم هستند تا جدا از بامزه بودن، همه چيز به نوعي ازپيش تعيين شده جلو برود.
اما تا چند روز پيش شايعاتي مبني بر حضور مهران مديري به عنوان مجري مراسم به گوش مي رسيد. مديري اصلي ترين گزينه براي اجراي اين مراسم بوده، اما گويا او اين كار را قبول نكرده است. مهران مديري علاوه بر تسلطي كه بر كار اجرا دارد، از نوعي طنز كلامي نيز برخوردار است كه كمك زيادي به جذابيت چنين مراسم هايي مي كند. گفته مي شود اصلي ترين دليل نپذيرفتن اجراي مراسم اختتاميه نهمين جشن خانه سينما توسط مهران مديري، مخالفت مسئولان صدا و سيما با حضور او در چنين كاري بوده است. مديري كه اين روزها سرگرم توليد مجموعه طنز جديد خود، ايستگاه جابر آباد براي شبكه سوم است، يكي از مهمترين افراد برنامه ساز براي صدا و سيما به شمار مي رود. حضور او در برنامه هاي تلويزيوني مخاطبان بي شماري را پاي گيرنده ها مي كشاند. طنزهاي شبانه مديري طبق آمار، از پربيننده ترين برنامه هاي تلويزيون بوده اند و او يك عامل مهم در جذب مخاطب براي رسانه ملي محسوب مي شود.
گويا با توجه به مسائل پيش آمده در جريان برگزاري هشتمين جشن خانه سينما در سال گذشته و مشكلاتي كه براي چند تن از اهالي سينما و تلويزيون به وجود آمد، مسئولان صدا و سيما با حضور مديري به عنوان مجري مخالفت كرده اند تا اگر احتمالا امسال نيز جشن دچار تكرار چنين مسائلي شد، مهران مديري براي ادامه فعاليت دچار مشكل نشود. به هر حال مديري يك ستاره محبوب و مهم براي تلويزيون است و مسئولان سيما دوست ندارند او براي ادامه فعاليت دچار مشكل شود.
و بازهم شگفتي
اعلام اسامي نامزدهاي دريافت تنديس نهمين جشن خانه سينما بازهم با واكنش هاي متفاوتي از سوي اهالي سينما روبرو شده است. به گفته محمدمهدي عسگرپور، دبير نهمين جشن سينماي ايران، قرار بود امسال با تركيب برخي رشته ها در داوري و قضاوت مشترك برخي صنوف، از لابي ها و اعمال سليقه ها جلوگيري شود. قرار بود كه نامزدهاي بهترين فيلم، فيلمنامه و كارگرداني توسط داوراني از تهيه كنندگان، كارگردانان و فيلمنامه نويسان انتخاب شوند. در مورد بازيگران نقش اول و مكمل مرد و زن نيز تركيب داوران بازيگران و كارگردانان قضاوت كنند. بهترين فيلمبرداري را نيزتركيب فيلمبرداران و كارگردانان مشخص كنند و در مورد تدوين، موسيقي، صدابرداري و صداگذاري نيز اعضاي اين رشته ها به قضاوت بنشينند. طراحان صحنه و لباس، چهره پردازان و مجريان جلوه هاي ويژه بصري نيز در يك گروه به داوري در مورد يكديگر بپردازند.
امسال همايون اسعديان، كامران قدكچيان، عليرضا رئيسيان، اصغر فرهادي، محمدعلي سجادي، فرزاد موتمن و محمد علي نجفي به عنوان اعضاي كانون كارگردانان، محسن دامادي، حسين اميري، سيامك تقي پور، پرويز شهبازي، مينو فرشچي، جابرقاسمعلي و فرهاد توحيدي به عنوان اعضاي كانون فيلمنامه نويسان و جهانگير كوثري، مجيدقاري زاده، هارون يشايايي، محمد حسين حقيقي و سيروس تسليمي به عنوان اعضاي اتحاديه تهيه كنندگان به قضاوت در مورد رشته هاي كارگرداني، فيلمنامه و فيلم پرداخته اند.
از ديگر داوران حاضر در جلسات نمايش فيلم ها مي توان به داود يوسفيان، معصومه شاه نظري، ايرج گل افشان، بهرام دهقاني، منوچهر اوليايي، داريوش آشوري و آرش معيريان(تدوينگران)، حبيب رضايي، ليلا حاتمي، حميدفرخ نژاد، آهو خردمند،
حسن پور شيرازي و مريلا زارعي(بازيگران)، محمد سرير، امير بكان، بيتا بهشتيان، مهدي بزرگمهر، امير معيني و وارطان ساهاكيان(آهنگسازان)، شهريار اسدي، علي لقماني، غلامرضا آزادي، رضا جلالي، حسن قلي زاده، رضا رضي و محسن ذوالانوار(فيلمبرداران)، سودابه خسروي، عاطفه رضوي، بيژن محتشم، رضا رادمنش، پرويز شكري، محسن ملكي و نويد فرح مرزي(طراحان گريم) و ... اشاره كرد.
قرار بود با اين نوع از داوري، اعتراضات اهالي سينما و سوء تفاهم ها به حداقل برسد، اما گويا بازهم اين نتيجه حاصل نشده است. امسال در كمال ناباوري، افرادي كه در جشنواره فجر سيمرغ بلورين گرفته اند، در رشته هاي مربوط به خود حتي نامزد دريافت جايزه هم نشده اند. اين نوع تفاوت در قضاوت و فاصله ميان داوري ها فقط در جايي مثل ايران به چشم مي خورد. آيا فردي كه در جشنواره فجر سيمرغ بلورين گرفته، از حداقل هاي حضور در بين بهترين هاي رشته مورد نظر هم برخوردار نبوده است؟ نكته جالب ديگر نامزدي فيلمي در چندين رشته مختلف است كه در جشنواره فجر حتي مجوز حضور در بخش مسابقه را نيز دريافت نكرده و به بخش مهمان فرستاده شده بود.
سال گذشته در جشنواره فيلم فجر، خسرو شكيبايي براي بازي در سالاد فصل، سعيد شاهسواري براي تدوين ما همه خوبيم، مجيد مجيدي براي كارگرداني بيد مجنون، بهمن اردلان براي صداگذاري
خيلي دور، خيلي نزديك، يدالله نجفي براي صدابرداري بيد مجنون و حميد خضوعي ابيانه براي فيلمبرداري خيلي دور، خيلي نزديك برنده سيمرغ بلورين شدند. اما اينها امسال در جشن خانه سينما حتي در رشته هايشان نامزد هم نشده اند!
فيلم طبل بزرگ زير پاي چپ هم كه از نظر هيات انتخاب جشنواره فيلم فجر، لياقت حضور در بخش مسابقه را نيافته بود، در جشن خانه سينما در شش رشته نامزد دريافت جايزه شده است. نكته جالب ديگر، حضور تعداد زيادي از داوران در بين نامزدهاي
دريافت تنديس است.
ضمنا چند فيلم ديگر نيز كه اولين نمايش آنها براي داوران خانه سينما بوده است (اكران عمومي نشده و در جشنواره نيز حضور نداشته اند)، نتوانسته اند نظر مساعد داوران را جلب كنند. در اين ميان نامزد نشدن آخرين ساخته مسعود كيميايي حكم حتي در يك رشته بيشتر از بقيه به چشم مي خورد. حتي اگر حكم، فيلم خوبي هم نشده باشد، اما به عقيده آنهايي كه فيلم را ديده اند، حكم مي توانست در چند رشته، نامزد دريافت تنديس شود. فيلم هاي هشت پا(عليرضا داودنژاد)، يك شب(نيكي كريمي)، آكواريوم(ايرج قادري)، نوك برج(كيومرث پوراحمد) نيز كه اولين نمايششان براي داوران بوده نيز نتوانسته اند در رشته اي نامزد شوند.
فيلم هاي جزيره آهني(محمد رسول اف)، گرداب(حسن هدايت)، باغ فردوس
۵  بعدازظهر (سيامك شايقي) و پيشنهاد 50 ميليوني
(مهدي صباغ زاده) نيز از جمله آثاري هستند كه اولين نمايش آنها در جشن خانه سينما بوده و توانسته اند در يكي دو رشته خاص نامزد شوند.
در مجموع فيلم هاي خيلي دور خيلي نزديك(رضا ميركريمي) با 13 رشته، دوئل(احمدرضا درويش) با 9 رشته و ما همه خوبيم(بيژن ميرباقري) با 8 رشته بيشترين سهم نامزدي را از آن خود كرده اند.

اسكارايراني
جشن خانه سينما زماني پا گرفت كه قرار شد اهالي سينما جوايزي را خارج از دخالت هاي بخش دولتي به اعضاي صنوف خود بدهند. اين امر با استقبال سينمايي ها روبه رو شد و خانه سينما به عنوان متولي، بلافاصله نخستين جشن را پايه ريزي كرد. از همان روزها هم به جشن خانه سينما لقب اسكار ايراني دادند. دليل دادن اين لقب به جشن، شكل داوري آثار بود كه خارج از يك هيات داوران چند نفره، اعضاي صنوف به اشخاص و فيلم هاي مورد علاقه شان راي مي دهند. عمده ترين انتقادي كه در 8 دوره گذشته به جشن وارد شده  هم همين مسئله بوده؛ اينكه اسكار ايراني نتوانسته وظيفه اش را انجام دهد و جوايز، باز هم با ملاحظات فراوان به اهالي سينما داده شده است.

آرامش پس از توفان
سال گذشته جشن خانه سينما با حوادث و حواشي فراوني همراه شد و براي همين به نظر مي رسيد كه برگزاركنندگان اين جشن، امسال به كلي از برپايي آن صرف نظر كنند، اما هيات مديره جديد كه در پي استعفاي دسته جمعي هيات مديره پيشين سر كار آمده بودند با اعلام اين نكته كه جشن برگزار مي شود، اين نكته را متذكر شدند كه غير سينمايي ها حق ورود به جشن را ندارند و اهالي سينما نمي توانند كارت هايشان را به كس ديگري بدهند. معرفي محمدمهدي عسگرپور كه پيشتر رئيس بنياد سينماي فارابي و از مديران دولتي بود به عنوان دبير جشن، گام بعدي تنش زدايي از جشن بود. به اين شكل همه اقدامات لازم براي اينكه جشن نهم در آرامش برگزار شود صورت گرفته است.

روزهاي آفتابي
مردم خميني شهر براي روز ميلاد امام حسين (ع) برنامه هاي ويژه اي را تدارك ديده اند كه از مهمترين اين برنامه ها كنگره شعر ميلاد آفتاب است
ابراهيم اسماعيلي- آنهايي كه با آئين هاي مذهبي مردم سرزمين ما و خصوصا مراسم عزاداري سالار شهيدان آشنايي دارند، حتما مي دانند كه خميني شهر همواره مركزي براي برپايي عزاداري هاي پرشور و آئين هاي گوناگون بزرگداشت حماسه حسيني بوده كه از جمله اين آئين ها مي توان به آئين هاي شبيه خواني، كاروان داري و... اشاره كرد. ارادت مردم خميني شهر به سالار شهيدان به حدي است كه ماه هاي محرم و صفر در اين شهرستان، صحنه تصاوير شكوهمند و كم نظيري است. اما اين شهرستان شايد با يك ويژگي ديگر، گوي سبقت را از بسياري نقاط مذهبي ديگر كشور نيز ربوده باشد؛ مردم خميني شهر علاوه بر آئين هاي عزاداري، از برگزاري پرشور و حال آئين هاي بزرگداشت ميلاد سالار شهيدان نيز غافل نمانده  و در اين راستا از هيچ تلاشي فروگذار نكرده اند، به طوري كه هرساله جشن بزرگ ميلاد آفتاب را به مناسبت روزهاي مبارك تولد حضرت امام حسين(ع)، حضرت ابالفضل العباس (ع) و حضرت امام سجاد (ع) برگزار مي كنند. يكي از بخش هاي اصلي اين جشن كنگره شعر ميلاد آفتاب است كه در نوع خود بي سابقه ترين كنگره ادبي كشور است. امسال نيز پانزدهمين كنگره شعر ميلاد آفتاب در اين شهرستان برگزار مي شود تا اين كنگره همچنان به عنوان يكي از ديرپاترين كنگره هاي شعر كشور، محفل دوستداران و مشتاقان اهل بيت باشد.
از وجوه بي نظير اين آئين مي توان به مشاركت باورنكردني مردم خميني شهر اشاره كرد. ظرف سالهايي كه اين كنگره برگزار شده، هنگامي كه شاعران سرشناس كشور با خيل عظيم چندهزار نفري حاضران مواجه شده اند، با ناباوري اعتراف كرده اند كه نسبت استقبال از اين كنگره ادبي توسط مردم شهري كه جمعيتي حدود 200 هزار نفر دارد، با هيچ كدام از كنگره هاي ديگر ادبي كه بعضا حتي در كلانشهرها برگزار مي شوند، قابل مقايسه نيست. اگر ظرف سه روز برگزاري اين كنگره گذارتان به شهرستان خميني شهر بيفتد، حتما متوجه وضعيت فوق العاده شهر خواهيد شد، چراكه برعكس ساير همايش ها و برنامه هاي گوناگون، برگزاري اين كنگره بدون كمترين بودجه دولتي و صرفا با همياري مردم صورت مي گيرد؛ مردمي كه گاهي در شب هاي برگزاري نمي توانند در سالن برگزاري مراسم با حدود يكهزار و 500 نفر ظرفيت (ايستاده و نشسته) جايي پيدا كنند و مجبور هستند كه صدا و تصوير سخنراني ها و شعرخواني شاعران را از طريق ويدئوپروژكتوري كه در محوطه بيروني نصب مي شود، به تماشا بنشينند.
در سالهاي گذشته اكثر شاعران مطرح و نام آشناي كشور در اين كنگره حضور يافته و به شكوه بي نظير اين مراسم اعتراف كرده اند؛ شاعراني كه تعدادي از آنها مثل حسين منزوي و نصرالله مرداني، ديگر در بين ما نيستند، ولي هرساله عطر شعرهايشان ميلاد آفتاب را به ياد ماندني تر مي كند. اگر به آنچه تا حالا خوانده ايد شك داريد، مي توانيد روزهاي چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه اين هفته (15، 16 و 17 شهريور) را به سفر به اين شهرستان اختصاص بدهيد. باور كنيد نه تنها هيچ كس از شما كارت ورودي نخواهد خواست، بلكه به محض اينكه اولين نفر بفهمد كه شما ميهمان امام حسين (ع) هستيد، همه امكانات رفاهي شما فراهم خواهد شد؛ اتفاقي كه هرساله در روزهاي تاسوعا و عاشورا به كرات پيش آمده و حتي در اين زمينه رقابت شديدي نيز بين ميزبان ها وجود دارد.
بنا به گفته دكتر سعيد صادقي، عضو هيات مديره برگزاري پانزدهمين دوره كنگره شعر ميلاد آفتاب، امسال نيز مثل سالهاي گذشته چهره هاي آشناي عرصه شعر، ميهمان اين كنگره پرشكوه خواهند بود كه از بين آنها مي توان به محمدعلي بهمني، سهيل محمودي، محمد مستقيمي (راهي)، عليرضا قزوه، خسرو احتشامي، دكتر فاطمه راكعي، ابوالفضل زرويي نصرآباد و حجت الاسلام محسن ليله كوهي اشاره كرد. در كنار اين چهره هاي آشنا، شاعران جواني مثل دكتر محمدحسين بهراميان، بيژن ارژن، محمدرضا حاج رستم بيگ لو، حجت الاسلام سيدسلمان علوي، مهدي رحيمي، خديجه رحيمي و عليرضا بديع نيز حضور دارند كه به عنوان چهره هاي برجسته شعر جوان كشور، در سالهاي آينده از آنها بيشتر خواهيد شنيد. شاعران استان اصفهان و شهرستان خميني شهر نيز به عنوان ميزبان، با واژه هاي خوش آب و رنگ خود، پذيراي ديگران خواهند بود. قرار است در بخش جنبي اين كنگره، آئين بزرگداشتي نيز به شاعران متعهدي كه در سال اخير درگذشته اند، اختصاص يابد. در اين مراسم ياد محمدرضا آغاسي، محمد عباسيه كهن و علي اخگر گرامي داشته خواهد شد.
عطر گلاب و اسفند و شعر از ساعت 7 بعدازظهر روزهاي مذكور، فضاي شهرستان خميني شهر را خواهد آكند تا شيعيان راستين اهل البيت، سرخوش از خجستگي اين سه ميلاد عزيز، ساعاتي را به شنيدن نغمه هاي خالصانه و پرشور شاعران اختصاص دهند.

فرهنگسراها
كتابخانه علامه جعفري: به مناسبت ولادت حضرت  ابوالفضل العباس (ع) مسابقه كتابخواني با عنوان علمدار كربلا در كتابخانه علامه جعفري برگزار مي  شود. اين مسابقه 16 الي 24 شهريور ماه برگزار مي شود و به نفرات برتر، جوايز نفيسي اهدا خواهد شد. علاقه مندان براي دريافت كتاب و سئوالات مي توانند به نشاني: بلوار آيت الله كاشاني، خيابان حسن آباد، كوچه چهارم مراجعه كنند.
فرهنگسراي  پايداري: فرهنگسراي پايداري نمايشگاه و مسابقه نقاشي از خاك تا افلاك را برگزار مي كند. علاقه مندان به ترسيم حماسه هاي ماندگار از دفاع مقدس و آزادسازي خرمشهر، مي توانند در اين مسابقه نقاشي شركت كنند. به همين منظور هيات داوران از بين آثار ارسالي، تابلوهاي برتر را انتخاب كرده تا بازديدكنندگان به انتخاب خود، برترين اثر را انتخاب كنند. علاقه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند تا 15 شهريور ماه با شماره تلفن 33311500 تماس حاصل كنند.
خانه فرهنگ نور: نمايش شاد و موزيكالي با عنوان عمو زنجيرباف برگزار مي شود. اين نمايش به كارگرداني عليرضا ترمان همه روزه تا 15 شهريور از ساعت 19 الي 20 اجرا مي شود. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر در اين خصوص مي توانند با شماره تلفن 44088707 تماس حاصل كنند.
نگارخانه ابن سينا:نمايشگاهي از نقاشي چيني چند نفر از هنرجويان در نگارخانه ابن سينا برگزار مي  شود. اين نمايشگاه شامل آثاري از خانم آذر معصومي، حميده خان محمدي و مينا محمدي است و تا 24 شهريور ماه برپاست. علاقه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانند به نشاني: شهرك غرب، فاز يك، خيابان ايران زمين شمالي، فرهنگسراي قانون مراجعه كنند.
خانه فرهنگ امامزاده يحيي (ع): برنامه هاي متنوع اجتماعي، فرهنگي، هنري، ورزشي و گردشگري در خانه فرهنگ امامزاده يحيي برگزار مي شود. برپايي ايستگاه پذيرايي، برگزاري كارگاه هاي سفال، حقوق شهروندي، ايستگاه تنيس روي ميز و برگزاري جشن بادبادك ها از جمله برنامه هاي در نظر گرفته شده اين مركز براي تمامي مقاطع سني شهر تهران است. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن  33553228 تماس حاصل كنند.
فرهنگسراي اقوام: با مشاركت مجمع گرمساري هاي مقيم تهران، جشنواره فرهنگي- هنري گرمساري ها تحت عنوان سرزمين خورشيد درخشان 16شهريور ماه جاري در محل فرهنگسراي اقوام برگزار مي شود.علاقه مندان مي توانند جهت شركت در جشنواره، 16شهريور ساعت 17 به نشاني ميدان ابوذر، ميدان بهاران، سينما تئاتر بهاران مراجعه كنند يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 66237470 تماس حاصل فرمايند.
فرهنگسراي سالمند:كارگاه مهارت هاي زندگي نوجوانان در اين فرهنگسرا برگزار مي شود.
در اين كارگاه كه ويژه گروه هاي سني
15 تا۱۸ سال است، تعداد 9 مهارت در زندگي كه مي تواند در بالا بردن اعتماد به نفس و انجام فرآيند تصميم گيري به نوجوانان كمك كند، به صورت رايگان آموزش داده مي شود.
در كارگاه هاي آموزشي فوق به افراد شركت كننده طي پنج روز مدرك پايان دوره اعطا مي شود.
علاقه مندان مي توانند جهت ثبت نام و شركت در دوره هاي بعدي اين كارگاه ها به نشاني: ميدان امام حسين(ع)، خيابان 17شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام، فرهنگسراي سالمند مراجعه كنند.
اين فرهنگسرا همچنين برنامه ايستگاه سجاده نور را برگزار مي كند.ايستگاه سجاده نور، شامل بيان قصص قرآني است كه مربي به صورت مصور، قصص قرآني را به كودكان و نوجوانان آموزش مي دهد و سپس برداشت ذهني كودكان و نوجوانان در مورد قصه گفته شده، مورد سئوال قرار مي گيرد.در ايستگاه فوق، قصص قرآني شامل: اصحاب فيل، رس، كهف، داستان زندگي پيامبران (حضرت آدم، نوح، ابراهيم، موسي، عيسي، لوط، طالوت، هود، صالح، شعيب، لقمان، داوود، سليمان، ايوب و يونس عليهم السلام) به كودكان و نوجوانان آموزش داده مي شود. ايستگاه سجاده نور، دوشنبه هاي هر هفته از ساعت 20-18 در پارك خيام برگزار مي شود.
خانه فرهنگ شمشيري: مراسم ويژه شب هاي نجومي در خانه فرهنگ شمشيري برگزار مي شود. اين برنامه شامل رصد ماه و ستارگان بوده و با استفاده از ابزارهاي ستاره شناسي مانند تلسكوپ به صورت علمي به رصد ستارگان و ماه مي پردازد. اين برنامه 19، 22 و 26 شهريورماه از ساعت 20:30 الي 21:30 برگزار مي شود و شركت در اين مراسم، رايگان و براي عموم آزاد است. نشاني: مهرآباد جنوبي، 20متري شمشيري، پارك شمشيري.
نگارخانه بانو: نمايشگاهي از آثار هنرمندان جوان، سارا رهنما و آيدا سادات با عنوان سپيد و با موضوع طبيعت تا 20شهريور در نگارخانه بانو برگزار مي شود. در اين نمايشگاه 25 اثر با تكنيك آبرنگ توسط اين هنرمندان در معرض ديد عموم قرار مي گيرد. هنرمندان اين نمايشگاه با استفاده از رنگ هاي گرم و زنده در نقاشي هاي خود به طبيعت بي جان كه موضوع اثرشان است روح تازه اي دميده اند. علاقه مندان جهت بازديد همه روزه مي توانند به نشاني خيابان وليعصر(عج)، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو مراجعه كرده يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 8-88786275 تماس حاصل كنند.
كتابخانه شهيد قديريان: مسابقه كتابخواني از كتاب پيدا و پنهان نوشته پورسيدآقايي در كتابخانه شهيد قديريان برگزار مي شود. اين مسابقه تا 18شهريور ماه در اين مركز واقع در خيابان كارگر جنوبي، ميدان حر برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن۶۶۴۰۹۵۲۳ تماس حاصل فرمايند.

ذهن زيبا
كسي كه فكر و تدبير دارد،از هرچيزكه ببيند پند
مي گيرد .
امام علي(ع)

آن كس كه گرفتار بيماري از خود راضي بودن است، زشتي ها در وي آشكار مي گردد.
امام علي (ع)

باطن انسان كه اصلاح شود، رفتار او استوارترشود .
امام جعفرصادق (ع)

شبكه
جشنواره فيلم هاي تابستاني شبكه 2 امشب قرار است دومين قسمت از تريلوژي معروف پارك ژوراسيك را نمايش دهد. اولين قسمت اين فيلم را استيون اسپيلبرگ در سال 93 بر اساس كتابي از مايكل كرايتون ساخت يا در واقع درست ترش اين ا ست كه مجبور شد بسازد، چون تهيه كنندگان به او گفته بودند به  شرطي مي تواند فيلم فهرست شيندلر را جلوي دوربين ببرد كه قبول كند پارك ژوراسيك را هم بسازد. اما استقبال از آن فيلم و موفقيتش باعث شد تا چهار سال بعد مجددا اسپيلبرگ به سراغ كتاب كرايتون برود و قسمت دوم را، اين بار با عنوان دنياي گمشده روانه سينماها كند. در اين قسمت بازيگراني مثل جولين مور، جف گلدبلوم و ريچارد آتن بورو بازي مي كنند. در ضمن اختلاف اسپيلبرگ با تهيه كنندگان مانع از اين شد كه دو سه سال پيش و به  هنگام ساخته شدن قسمت سوم، او باز هم پشت دوربين قرار بگيرد و جايش را به جو جانستون داد.
پارك ژوراسيك 2: دنياي گمشده امشب حدود ساعت 23:30 از شبكه 2 پخش مي شود.
احتمالا در همين ساعتي كه قرار است فيلم اسپيلبرگ روي آنتن برود، عادل خان فروسي پور هم سري جديد برنامه پرطرفدارش را شروع مي كند. پخش نود كه با تعطيلي مسابقات باشگاهي متوقف شده بود، از اين هفته آغاز مي شود و شنيده مي شود فردوسي پور تغييراتي هم نسبت به سري پيشين در برنامه ايجاد كرده تا از تكراري شدن آن جلوگيري كند؛ هرچند كه باز هم محور اصلي برنامه، بررسي و نقد بازي ها و داوري هاي هفته خواهد بود. از ساعت دقيق برنامه با توجه به تراكم برنامه هاي شبانه شبكه 3 اطلاعي در دست نيست ولي حدود ساعت 23 تا 23:30 منتظرش باشيد.
از كنار اين دو پيشنهاد پرطرفداركه بگذريم ، به سريال هاي امشب مي رسيم؛ ساعت 19 از شبكه تهران هشدار براي كبرا 11 پخش مي شود، 2 ساعت بعد شبكه 3 پيدا و پنهان را روي آنتن مي برد و همزمان با آن در شبكه 2 شواليه سياه نمايش داده مي شود و وقتي هم كه 10 دقيقه اي از ساعت 10 شب گذشت، مي توانيد مجموعه روزهاي به ياد ماندني را از شبكه يك ببينيد. راستي شيفتگان سينماي كلاسيك هم مي توانند ساعت 14:30 امروز تكرار فيلم شير در زمستان را كه شب گذشته از شبكه 2 پخش شده بود ببينند؛ فيلمي قديمي با بازي پيتر اتول، كاترين هپبورن و آنتوني هاپكينز.

خواندني ها
000984.jpg
مــاري / ولاديمير ناباكوف / ترجمه عباس پژمان: ماري به نوعي حديث نفس ولاديمير ناباكوف است؛ نويسنده اي كه با رخ دادن انقلاب هاي كمونيستي در روسيه همراه با خانواده اش مجبور به ترك كشور و مهاجرت به اروپا شدند. او اين رمان را در 27 سالگي مي نويسد؛ زماني كه پس از پايان تحصيلاتش در انگلستان به آلمان برمي گردد تا پيش خانواده اش باشد. ماري درواقع مرثيه اي  است در وصف زادگاه نويسنده از زبان مهاجري كه بالاجبار ترك وطن كرده. گانين شخصيت اصلي قصه همراه با پنج روسي ديگر در پانسيوني در آلمان زندگي مي كند و اتفاق پيش پا افتاده اي باعث مي شود تا ياد دوران خوش نوجواني در وطن و دختري كه آن سالها عاشقش بوده بيفتد.
در داستان، شخصيت نه چندان محبوبي به نام آلفي يوروف هست كه هيچ گاه تلفظ صحيح اسم گانين را ياد نمي گيرد و به قول مترجم در يادداشت ابتداي كتاب، شباهت زيادي هم به تصوير لنين دارد. آلفي يوروف در طول داستان، منتظر زنش است تا از روسيه به او ملحق شود، اما گانين با ديدن عكس زن آلفي يوروف متوجه مي شود كه همسر اين مرد همان دختركي  است كه 10 سال پيش عاشقش بوده و سفر باعث شده تا عشقشان نافرجام بماند. تا پايان كتاب (دقيق ترش مي شود آخرين صفحه كتاب) طول مي كشد تا از خاطرات خوش كودكي و عشق نوجواني  اش بيرون بيايد و با واقعيت روبه رو شود و بفهمد كه ديگر ماري به او تعلق ندارد.ناباكوف در ترجمه انگليسي كتاب توضيح داده كه صحنه هايي از ماري عينا از واقعيت الهام گرفته شده اند و كتاب تا حدود زيادي به زندگي خود نويسنده شباهت دارد. ماري هم درواقع ياد آور دختري به نام والنتيناست كه ناباكوف در 16 سالگي عاشقش بوده و بعدها يك بار ديگر در كتاب حرف بزن، حافظه به سراغش مي رود. از اين وجه كتاب هم كه بگذريم مي شود گفت كه ماري در اين داستان نمادي از روسيه هم به شمار مي رود كه براي گانين (ناباكوف) مهاجر از دست رفته است . از طرف ديگر، اين كتاب به نوعي عزيزترين كتاب نويسنده به شمار مي رود چون با انتشار آن باعث شد كه ناباكوف جوان، به شهرت برسد و سري در ميان سرها درآورد.كتاب، اولين بار به  زبان روسي و با عنوان ماشنكا منتشر شد و بعدها خود ناباكوف آن را به زبان انگليسي ترجمه كرد و عنوان ماري را براي آن برگزيد كه همان انگليسي شده ماشنكاست. در ايران هم عباس پژمان آن را از روي نسخه انگليسي ترجمه كرده و در سال 78 چاپ اولش توسط انتشارات هاشمي منتشر شده و دو سال بعد به چاپ دوم رسيده. نسخه ديگري هم به زبان فارسي از اين كتاب موجود است كه خليل رستم خاني مترجمش بوده و ناشرش نشر ديگر؛ با اين تفاوت كه رستم خاني ترجيح داده كتاب را با همان عنوان اوليه ماشنكا وارد بازار كند.
(انتشارات هاشمي / 207 صفحه / 850 تومان)

خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |