شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۹۶
بيش از 30 درصد حرارت داخل ساختمان از طريق پنجره ها هدر مي رود
هزينه هايي براي كاهش اتلاف انرژي
001203.jpg
عكس: محمدرضا شاهرخي نژاد
سه راهكار بهينه سازي مصرف سوخت
۱ - استفاده از عايق هاي حرارتي در پوسته خارجي ساختمان: اين كار باعث اتلاف انرژي و كاهش دما در زمستان مي شود. 2 - سمت قرار گرفتن پنجره ها: سمت قرار گرفتن پنجره ها از نظر استفاده بهينه از روشنايي خورشيد داراي اهميت است. با به كارگيري سطح مناسب پنجره هاي جنوبي در مناطق سردسير، در مصرف سوخت صرفه جويي مي شود. 3 - استفاده از پنجره با شيشه هاي دو جداره و قاب استاندارد: وجود شيشه هاي تك جداره و درزبندي نامناسب و پنجره، علاوه بر بروز تلفات حرارتي ساختمان، موجب ورود گرد وغبار و آلودگي صوتي مي شود.

الهام اناري
تابستان، ديگر كم كم به روزهاي پاياني خود نزديك مي شود. فصل سرما چندي پيش آمدنش را اعلام كرده بود؛ سرما هاي ناگهاني، بادهايي كه سوز سرماي زمستان را داشتند و باران هاي گاه  به گاه.
اين روزها بايد ديگر به فكر جمع كردن وسايل سرمايشي و به راه انداختن گرم كننده ها باشيم.
اما در كنار راه اندازي مجدد بخاري ها و رادياتورها و ... بايد تصميم جدي براي جلوگيري از هدر رفتن انرژي حرارتي بگيريم؛ انرژيي كه ممكن است بيش از نيمي از آن در اثر اهمال ما از بين برود.
ساختمان ها براي ايجاد محيطي سالم و راحت براي كار و زندگي مردم ساخته شده اند، پس فضاي داخلي آن بايد از نظر شرايط آسايشي ثابت باشد. برخي از اين شرايط عبارتند از: دماي مناسب، تهويه مناسب، سكوت و آرامش محيط و نور مناسب. دوام آسايش فضاي داخلي با ميزان مصرف انرژي براي گرمايش و سرمايش و تهويه و روشنايي در ارتباط است. بيشتر انرژي مصرفي ساختمان ها از سوخت هاي فسيلي تامين مي شود. اگرچه بسته به شرايط محيطي، استفاده از نور روز نيز ممكن است نقش مهمي را در انرژي ساختمان بازي كند.
مصرف كمتر،  آسايش بيشتر
از آنجا كه در بسياري از كشورها، ساختمان ها بيشتر از 40 درصد سهم كل انرژي را مصرف مي كنند، برنامه هاي جدي براي كاهش مصرف انرژي در اين بخش وجود دارد و هدف اين است كه با در نظر گرفتن كاهش منابع، شرايط آسايش ساختمان با حداقل مصرف انرژي تامين شود.
با توجه به اين موضوع، عايق كاري حرارتي را مي توان موثرترين روش براي كاهش افت حرارتي (يا دريافت حرارت) در يك بنا به حساب آورد. در چند دهه گذشته بالا رفتن تقاضا براي حفظ انرژي منجر به استفاده وسيع از مصالح عايق كننده در پوشش ساختمان شده است. از مسائل مهم در اين زمينه، هدايت از طريق رسانايي، تابش، انرژي و پنجره است. توجه به اين موارد علاوه بر آنكه آرامش را براي ساكنان به ارمغان مي آورد، موجب صرفه جويي قابل توجهي در مصرف انرژي خواهد شد. مصالح با مقاومت حرارتي بالا مانند پشم سنگ، عايق خوبي هستند و ديوارهاي توخالي و شيشه و پنجره هاي دو جداره هم به علت وجود لايه  اي از هوا بين دو جداره، موجب افزايش مقاومت حرارتي مي شوند.
افزايش بازدهي با دوجداره ها
يكي از بخش هاي موثر ساختمان در انتقال انرژي، پنجر ه ها هستند كه گاهي اصرار بر كاهش مخارج آنها و نوع نما، باعث كاهش بازده انرژي و موجب تحميل انتخاب سيستم انرژي قوي تر براي ساختمان مي شود. در نتيجه، يك نماي بهينه از لحاظ انرژي سهم مهمي در انتخاب يك سيستم انرژي اقتصادي در ساختمان دارد؛ البته سطوح شيشه اي بزرگ فوايدي از لحاظ استفاده از نور طبيعي روز دارند. از آنجا كه پنجره ها و به طور كلي شيشه ها، يكي از بهترين گذرگاه هاي گرما و سرما محسوب مي شوند و با توجه به اينكه طبق محاسبات به عمل آمده، بيش از 30 درصد از گرماي داخل از اين طريق به هدر مي رود، براي صرفه جويي در انرژي گرمايي، بهترين كار نصب شيشه هاي دوجداره است. انجام اين كار داراي دو مزيت اصلي است؛ هم مانعي براي رد و بدل سريع انرژي پديد مي آيد و هم با توجه به اينكه امروزه اكثر پنجره هاي ساختمان ها به خيابان و كوچه هاي پر رفت  و آمد و پر سر و صدا مشرف هستند، به اين طريق عايقي در مقابل سر و صدا نيز ايجاد شده و آرامش بيشتري در خانه حاكم مي شود. ساختار يك پنجره را مي توان به سه قسمت شامل چارچوب، شيشه و يراق آلات تقسيم كرد. دو قسمت اول به دليل مساحت بزرگتر، نقش مهمتري در عملكرد حرارتي پنجره دارند. در سالهاي اخير توسعه فن آوري توليد، پژوهش و آزمايش روي مواد گوناگون، تغييرات و پيشرفت هاي بسياري در ساختمان  چارچوب پنجره و شيشه مورد استفاده در آن پديد آورده است. بهره گيري از موادي مانند پي.وي.سي (وينيل) براي توليد پروفيل پنجره و همچنين توليد شيشه هاي كم تابش و جاذب گرما، از جمله اين پيشرفت هاست.
ذخيره 30 درصدي با فن آوري نوين
در خانه هايي با پنجره هاي قديمي و بدون استفاده از نوآوري و فن آوري هاي نوين، نزديك به 30 درصد اتلاف انرژي ساختمان از راه پنجره ها رخ مي دهد، اما اكنون با بهره گيري از پيشرفت هاي علوم و فن  آوري، اين مقدار به نصف كاهش يافته است. امروزه در كشورمان شركت هاي مختلفي در امر تهيه و ارائه پنجره هاي آلومينيومي دو جداره فعاليت دارند. گرچه هنوز هم وابستگي ما به خارج از مرزها كاملا قطع نشده و در زمينه پروفيل هاي آلومينيومي مخصوص اين پنجره ها از كشورهاي صاحب اين تكنولوژي وارداتي صورت مي گيرد، اما چندي است در كارخانه هاي داخلي هم توليد اين پروفيل ها پيشرفت هاي قابل توجهي داشته  است.
در رابطه با ضرورت استفاده از چارچوب هاي آلومينيومي بايد گفت: مقاومت گرمايي پنجره هاي آهني بيشتر از آلومينيوم است، اما در مجموع، بيشتر رساناي گرما هستند تا مقاوم در برابر آن. از معايب ديگر آنها داشتن درزهاي بسيار زياد و هوا بندي بسيار بد به دليل دست ساز بودن و عدم دقت كافي در ساخت آنهاست، اما چارچوب هاي آلومينيومي اگرچه مقاومت و شكل پذيري خوبي دارند، رساناي خوب گرما هستند، بنابراين گرما را سريع تر از دست مي دهند و مستعد  تعريق هستندو به همين خاطر با آندايز كردن يا پوشش دادن از زنگ زدگي و تخريب الكتروشيميايي آلومينيوم جلوگيري مي كنند. اين چارچوب ها براحتي سوار مي شوند و مي شود به دو صورت شيشه يك جداره و شيشه دو جداره از آنها استفاده كرد (نماي خوبي به ساختمان مي دهند و از شيشه هاي رفلكس بيشتر در آنها استفاده مي شود).
اجبار قانوني ذخيره انرژي
بر اساس مبحث 19 مقررات ملي ساختمان كه در خصوص صرفه جويي در مصرف انرژي تبيين شده و اجراي آن براي تمام مراكز دولتي لازم الاجرا بوده و قرار است در تهران و شهرهاي تابعه هم به آن عمل شود، استفاده از پنجره هاي دو جداره در ساختمان ها الزامي شده است. در انتها بايد توجه داشت كه توجه به طراحي و توليد درست پنجره در كارخانه هاي توليد كننده و انتخاب و استفاده درست از پنجره در ساختمان توسط معماران و سازندگان ساختمان مي تواند سبب سود يا زيان اقتصادي شود.
در آغاز ممكن است قيمت تمام شده پنجره هاي بهينه، از ديدگاه انرژي بيشتر از پنجره هاي معمولي باشد، اما با كمي دقت و بررسي مي توان دريافت كه اين سرمايه گذاري اوليه، در مدت نه چندان زيادي از راه صرفه جويي در هزينه هاي گرمايش و سرمايش ساختمان جبران مي شود. بنابراين لزوم توجه هر چه بيشتر به توليد كنندگان و سازندگان اين نوع كالا، بيش از پيش احساس مي شود.

نگاه
صرفه جويي و حفظ سرمايه هاي ملي
001206.jpg
خانه هاي ايراني هر سال بيش از يك ميليارد دلار اتلاف انرژي دارند. انجام اقدامات بهينه سازي در بخش ساختمان تا سال 1390 مي تواند موجب يك صرفه جويي 7 ميلياردي  شود.
از آنجايي كه حدود 50درصد انرژي سالانه منازل صرف گرمايش مي شود، مي توان مصرف انرژي و هزينه هاي گرمايش منزل در زمستان را با جلوگيري از نفوذ هواي گرم به خارج تا حد زيادي كاهش داد.
50 درصد تلفات حرارتي ساختمان هايي كه عايقكاري نشده اند، ناشي از پوسته خارجي، شامل ديوارها، سقف و كف ساختمان است . منافذ و شكاف هاي موجود در عناصر ساختمان ها از قبيل درها، پنجره ها و كانال كولرها نيز تا 30 درصد انرژي گرمايي منازل را هدر مي دهند.
براي كاهش تبادل حرارتي، اگرچه چاره اصلي، نصب پنجره هاي دو جداره استاندارد است، اما استفاده از درزگيرهاي اسفنجي و لاستيكي موجود در بازار در پنجره هاي معمولي ،مي تواند نقش موثري در اين زمينه ايفا كند.
انتخاب سيستم هاي گرمايشي مناسب، متناسب با واحدمسكوني، بهره گيري از ترموستات و انتخاب وسايل خانگي كه استاندارد معيار مصرف انرژي در آن رعايت شده باشد نيز در كاهش مصرف انرژي موثر هستند. مصرف بي رويه انرژي در داخل كشور مشكلات جدي اقتصادي و تخصيص يارانه هاي سنگين را به دنبال دارد و اين امر باعث مطرح شدن طرح واقعي كردن قيمت سوخت شده است. در حال حاضر بيش از 60 درصد از سوخت كشور در بخش تجاري و مسكوني مصرف مي شود كه اين رقم، سالانه 10درصد رشد دارد. مردم بايد قبل از اينكه سوخت به قيمت واقعي برسد، به فكر جلوگيري از اتلاف انرژي در ساختمان ها و تاسيسات باشند و با بهره گيري از عايق ها مانع از اتلاف انرژي شوند.
در روش ساخت و ساز سنتي، ديوارهاي قطور مانع از اتلاف حرارت مي شد، اما امروزه روش سنتي در دنيا منسوخ شده و از فن آوري هاي روز در اين زمينه استفاده مي شود كه متاسفانه در ايران به دليل ارزان بودن سوخت، اين مسئله رايج نيست. براساس برآوردهاي اقتصادي، استفاده از عايق در ساخت و ساز، ممكن است يك تا
5 درصد قيمت تمام شده يك واحد مسكوني را در برگيرد، اما اين ارقام در قبال آسايش و رفاه خانواده و صرفه جويي در سوخت براي خنك كردن يا گرم كردن خانه ها قابل مقايسه نيست.
با اجراي راهكارهاي ساده در واحدهاي مسكوني در حال ساخت و ساخته شده، از اتلاف ميزان قابل توجهي انرژي جلوگيري كرده و با اين كار، زمينه هاي حفظ سرمايه هاي ملي را فراهم كنيد.

دخل و خرج
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |