پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۸۰۱
مي سي سي پي پس از كاترينا
قبرستان كانتينر هاي فرسوده
001536.jpg
كيارش طهماسبي
آن طرف سيم هاي خارداري كه در محدوده خط آهني متروكه كشيده شده و بخش ويران شده شهر را از بخش صدمه ديده آن جدا كرده، بندري واقع شده كه نام شهر نيز در واقع از آن گرفته شده است، اما اين بندر كه روزگاري يكي از بزرگترين مبادي عبور و مرور كشتي ها بود، امروزه و پس از وقوع تندباد كاترينا،  بدل به قبرستاني مملو از كانتينرهاي آسيب ديده و يخچال هاي فرسوده شده است. در اين ميان، تنها ماشين آلات موجود در بندر نيستند كه دچار صدمه شده اند، بلكه 7 هزار و 300 نفر، موقتا از كار بيكار شده اند و آينده شغلي آنها در هاله اي از ابهام قرار دارد.
در صورتي كه فاجعه كاترينا تنها محدوده شهر نيواورلئان را در برمي گرفت، بزرگترين فاجعه تاريخ معاصر ايالات متحده رقم مي خورد و تمامي شهرهاي كوچك ساحلي به طور كامل از ميان مي رفتند و آجر روي آجر بند نمي شد؛ در واقع هيچ بناي مستحكمي پابرجا نمي ماند.
اين درحالي است كه تا كنون توفان كاترينا دست كم 500 كشته بر جاي گذاشته است. با نگاهي به آمار تلفات اين توفان و رجوع به آمار قربانيان تندباد آندريو، درمي يابيم كه تعداد كشته شدگان در حادثه اخير، بسيار بيشتر از تلفات ناشي از توفان هاي آندريو، هوگو و ايوان بوده است.
همين امر سبب شده است كه ايالت مي سي سي پي مانند پنتاگون (وزارت دفاع آمريكا) در زمان وقوع حادثه يازده سپتامبر با بحراني عميق روبه رو شود.
البته رخداد فجايع ناشي از تندباد كاترينا بزرگترين توفان تاريخ آمريكا- در ايالت مي سي سي پي، كاملا تحت الشعاع وقايع شهر نيواورلئان قرار گرفته است و رسانه ها كمتر به وضعيت شهرهاي واقع در كرانه هاي مي سي سي پي مي پردازند و اخبار نيواورلئان صدر اخبار خبرگزاري ها را به خود اختصاص داده است.
به رغم آنكه يكشنبه شب هفته جاري جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا براي سومين بار از مناطق آسيب ديده از توفان كاترينا ديدار كرد، همچنان شرايط مطلوبي در اين نواحي حكمفرما نشده است.
اين درحالي است كه دو هفته پس از وقوع توفان ياد شده، ديگر نبرد بي امان براي بقا در اين جهان بيكران در شهر بيلوكسي و بندرگاه آن متوقف شده و نيروگاه هاي برق آبي در اين شهر كوچك ساحلي مجددا پس از بازسازي، فعاليت خود را آغاز كرده اند. در حاشيه اين تحولات، ارسال بنزين كه پس از توفان كاترينا به اين شهر متوقف شده بود، مجددا از سر گرفته شده است، اما آب آشاميدني، همچنان ناسالم و آلوده و غيرقابل آشاميدن است. اين تغييرات در حالي در شهر به وقوع پيوسته اند كه همچنان پرسشي آزاردهنده، ذهن مردم شهر را به خود مشغول كرده است؛ از اين پس چه خواهد شد؟
كاني روكو، يكي از پنج بازمانده در يكي از مناطق بيلوكسي در اين باره مي گويد: به رغم بازسازي هاي انجام شده، به نظر مي رسد كه ما چاره اي جز احياي اقتصاد شهر از نقطه صفر نداشته باشيم .
در واقع اقتصاد اين شهر توريستي وابسته به درآمدهاي ناشي از حضور جهانگردان است و پيش از اين 30 هزار نفر از ساكنان شهر به كار در عرصه توريسم مشغول بوده اند.
روكو با اشاره به اين وضعيت مي گويد: در چنين شرايطي، آنها (مردم شهر) چه مي توانند بكنند؟ منظورم اين است كه آنها دخلشان آمده است .
بيلوكسي محل تمركز تعداد زيادي از مراكز تفريحي ايالت مي سي سي پي است و درآمد اصلي اين شهر از اين مركز به دست مي آيد.
ماليات هاي دريافتي از اين مراكز تفريحي نيز به خزانه شهرداري واريز مي شوند تا صرف تامين اعتبار هزينه هاي عمراني شوند.
در سال 2004، از طريق فعاليت اقتصادي مراكز تفريحي حدود 6/11 ميليون دلار نصيب صندوق ذخيره شهرداري شده است.
۶‎/۱۱ ميليون دلار از درآمد مراكز تفريحي طي همان سال، براي تامين هزينه هاي مدارس شهر و مراكز امنيتي صرف شده است.
علاوه بر صنعت توريسم، ماليات بر فروش و عوارض شهرداري نيز از عوامل درآمدزايي شهرداري بيلوكسي هستند كه بدون حضور توريست ها، اين بخش نيز دچار ركود خواهد شد. اين درحالي است كه شهروندان بيلوكسي پس از وقوع توفان مهيب كاترينا، سراسيمه به دنبال پول براي تامين مايحتاج زندگي خود و منابع مالي براي بازسازي اماكن مسكوني شهر هستند كه پس از وقوع توفان، به ويرانه تبديل شده اند.آماري كه از سوي اداره پليس بيلوكسي منتشر شده نيز حاكي از آن است كه حدود يك چهارم تا يك سوم ساكنان منطقه، خانه و كاشانه خود را بر اثر وقوع توفان كاترينا از دست داده اند.
اين وضعيت در حالي حادث شده كه براساس آمارهاي موجود، اكثر ساكنان بيلوكسي از بيمه سيلاب بي بهره اند.
هر دو منطقه بيلوكسي و خليج بندر Gulfporot پيش از گشايش اولين مركز تفريحي شناور، از محروميت شديد رنج مي بردند.
يكي از دلايل اين وضعيت را نيز مي توان در ركود صيادي و كاهش عوايد ناشي از فروش آن جست وجو كرد. مدت ها قبل از باز شدن مراكز توريستي در بيلوكسي، صيادي و ماهيگيري از فعاليت هاي سودآور در اين منطقه محسوب مي شد، اما از زماني كه واردات غذاي دريايي به اين منطقه افزايش يافت، اين بخش به ركود كامل دچار شد.
احداث 10 پل در قسمت جنوبي مي سي سي پي نيز باعث شده بود تا توريست ها به جاي عبور از بيلوكسي، از مسيرهاي ديگري به ايالت فلوريدا بروند. در نتيجه اين عوامل، جمعيت شهر كاهش يافت و از آن به بعد بود كه ركود اقتصادي بر شهر و مردمان آن سايه افكند، اما اوضاع بدين منوال سپري نشد و در سال 1990، طي تقسيماتي كه در كميته تدوين قوانين ايالت مي سي سي پي اتخاذ شد، ساخت مراكز تفريحي شناور و عبور و مرور قايق هاي تفريحي از رودخانه مي سي سي پي به صورت قانون درآمد و از آن پس، تحولات گسترده اي در زمينه اقتصادي در منطقه صورت گرفت. آن توريست ها به منطقه هجوم آوردند و اقتصاد منطقه بسرعت متحول شد.
اما اين تحولات مثبت در زندگي مردم منطقه، با تندبادي به نام كاترينا به تلي از خاك و روياهاي مردم به كابوس تبديل شد. حال بايد ديد چگونه و در چه زماني، مجددا اقتصاد اين منطقه مصيبت زده، آن هم با اين وضعيت اسفبار امدادرساني، شكوفا خواهد شد؛ بويژه آنكه در قرن نوزدهم، مارك تواين، نويسنده متبحر آمريكايي، بخوبي در كتاب هايي نظير زندگي روي مي سي سي پي اين منطقه را توصيف كرده بود.

توفان سياسي كاترينا
خسارات و ويراني هاي ناشي از تندباد كاترينا موجب يك توفان سياسي در واشنگتن شده و سئوالاتي را درباره نحوه واكنش جورج بوش و دولت وي به اتفاقات قبل و بعد از اين واقعه مطرح ساخته است. چنين به نظر مي رسد كه اين اتفاقات،اجراي برنامه هاي سياسي جاه طلبانه بوش در ابعاد گسترده تر را به مخاطره انداخته باشد. پس از حملات يازدهم سپتامبر ،دولت بوش توجه خود را برامنيت داخلي متمركز ساخته بود. به همين جهت هنگام وقوع تندباد كاترينا، ناتواني دولت آمريكا در قبال مواجهه با حوادث طبيعي كاملا آشكار شد.

رنسانس در دانشگاه هاي عراق؟
ترجمه: محمدرضا خدرلو- بازسازي نظام آموزش عالي عراق بايد به صورت تدريجي انجام پذيرد زيرا سرمايه هاي مورد نياز مهياست و پيشرفت هايي نيز حاصل شده و در اين بين لازم است با حسن نيت و سختكوشي دربرابر مقاومت شورشيان و ركود چندين ساله علم در عراق مقابله شود.
سلوي العوادي، استاد علم ژنتيك در دانشگاه بغداد در اين باره مي گويد: به عنوان يك استاد، نگران جان خود هستم . هر وقت در خيابان راه مي روم، يك هدف به حساب مي آيم .
طبق آمار منتشر شده از سوي سازمان ملل متحد، از زمان سقوط صدام در ماه آوريل سال 2003 تا به حال، بيش از 50 استاد دانشگاه در عراق به قتل رسيده اند. اين درحالي است كه وامد نظمي، يكي از دانشمندان سياسي عراق، اين رقم را بيش از 80 نفر ذكر مي كند. اين استاد عراقي و ساير همكاران وي بزودي از حقوقي معادل دوبرابر قبل برخوردار خواهند شد، اما موضوع مهم اينجاست كه كتابخانه آنها غارت شده و به آتش كشيده شده است. البته ابتدايي ترين ابزار و لوازم آزمايشگاهي نيز به كلي از بين رفته است. اليزابت استون، استاد آمريكايي باستان شناسي نيز مي گويد: استادان عراقي بشدت محتاج لقمه اي نان هستند و با درآمد ماهانه 10 دلار مجبورند براي امرار معاش به مشاغلي مانند رانندگي تاكسي روي آورند . مقامات عراقي قصد دارند با انجام اقدامات لازم، با توجه به تخصص و سابقه تدريس، حقوق استادان دانشگاه را به سطح 300 تا يكهزار دلار در ماه افزايش دهند. به رغم آسيب هايي كه در جريان جنگ خليج فارس به عراق وارد شده و با وجود تحريم هاي بين المللي كه از سال 1991 اعمال شده، دانشگاه هاي عراق از نظر علمي عقب افتاده اند اما هم اكنون سير پيشرفت و توسعه علمي را طي مي كنند.
يكي از مديران برنامه ريزي كه براي موسسه كمك رساني آمريكا كار مي كند، در اين باره مي گويد: در اينجا تمام دانشگاه ها خالي  هستند . برخي دانشجويان به دليل بروز وقفه در برنامه هاي نظام آموزش عالي عراق براي ادامه تحصيل به خارج، بويژه به آمريكا عزيمت كرده اند. استادان آمريكايي معتقدند كه دانشجويان عراقي بسيار كوشا و درسخوان هستند و علاوه بر حضور در دوره هاي پيشرفته زبان انگليسي، تمام واحدهاي درسي و دانشگاهي خود را با موفقيت مي گذرانند. برخي از اين دانشجويان قصد دارند براي دريافت درجه دكتري در خارج از عراق ادامه تحصيل بدهند و گروهي نيز مي خواهند بلافاصله پس از فراغت از تحصيل، به موطن خود بازگردند. مقامات دانشگاه استون در آمريكا معتقدند كه اين افراد در جايگاه هاي مناسبي در عراق مشغول به كار خواهند شد.
نبيل سعدون، استاد رشته مديريت بازرگاني مي گويد كه مطالب و مقالات اقتصادي و بازرگاني را كه از سوي دانشگاه هاي كمبريج و آكسفورد منتشر مي شود به دقت بررسي و مطالعه مي كند و بر اين باور است كه تلاش نخبگان عراقي به مراتب ارزشمندتر از كمك هايي است كه از خارج مي رسد. وي در اين خصوص مي گويد: خارجي ها با ارسال رايانه هاي دست دوم براي دانشگاه هاي عراق، باعث شده اند تا گروهي از انديشمندان و استادان عراقي از اين موضوع خشنود شوند، در حالي كه بسياري از دانشگاهيان عراقي اين نوع برخورد را نوعي توهين قلمداد مي كنند .
به گفته يكي از استادان آمريكايي، دانشجويان نخبه عراقي كه در دانشگاه هاي آمريكا درس مي خوانند ،در زمره مغزهاي عراق به شمار مي روند، ولي وقتي از آنها خواسته مي شود تا يك پوشه فشرده رايانه اي را بگشايند، از انجام آن وا مي مانند و اين عجز و ناتواني به دليل عدم آشنايي آنها با ابتدايي ترين علوم رايانه اي است.به رغم تحصيل عراقي ها در خارج از كشور، موانع بسياري بر سر راه آنها وجود دارد.
به عنوان نمونه، هزينه تحصيل در آمريكا سالانه به 15 تا 20 هزار دلار مي رسد وبه همين دليل دانشگاه هايي مانند دانشگاه نيويورك به دانشجويان عراقي شهريه و تسهيلات رايگان اعطا مي كنند. با تمام اين تفاسير، استادان و صاحبنظران خارجي هشدار مي دهند كه ادامه تحصيل دانشجويان عراقي در خارج، باعث زوال آموزش عالي آن كشور خواهد شد و فارغ التحصيلان عراقي به جاي بازگشت و خدمت در وطن خود در خارج از كشور مشغول به كار و زندگي خواهند شد. به اين ترتيب ممكن است در آينده چيزي به نام آموزش عالي در عراق وجود نداشته باشد.

متكديان ثروتمند عربستان
آزاده بابايي نژاد- نيروهاي پليس عربستان، سال گذشته بيش از
۱۹ هزار و 800 متكدي را در اين كشور دستگير كردند كه از اين تعداد، 3هزار و 590 نفر عربستاني و مابقي متكديان خارجي بودند.
در همين حال عوض بن بنيه الردادي معاون وزارت امور اجتماعي عربستان، از مبارزه گسترده پليس و همچنين اين وزارتخانه كه مسئوليت مبارزه با متكديان را به عهده دارد، خبر داد و گفت:  ما بايد تمام تلاش خود را به كار ببنديم تا درخلال روزهاي تابستان با متكديان كه بيشتر در اماكن ويژه زائران و جهانگردان مستقر هستند،  برخورد قانوني كنيم . وي گفت: اين متكديان در بيشتر موارد سعي مي كنند از جملاتي همچون من از راه دوري آمده ام و غريبم ، محض رضاي خدا به من كمك كنيد احساسات مردم را تحريك كنند و اخيرا هم با نشان دادن نسخه هاي جعلي پزشكان يا اجاره كودكان، سعي در فريب مردم دارند .
در همين حال يك مقام ارشد نيروي پليس عربستان ضمن تاكيد بر مبارزه با پديده تكدي گري در اين كشور گفت: اين متكديان، خواه عربستاني و خواه خارجي، پس از بازداشت به ستاد مبارزه با تكدي گري فرستاده مي شوند و در آنجا متعهد مي شوند كه ديگر به تكدي گري روي نياورند. در صورتي كه اين افراد متاهل باشند به مراكز مراقبت هاي اجتماعي وزارت امور اجتماعي معرفي مي شوند تا تحت حمايت قرار گيرند. اگر هم بيمار باشند به بيمارستان هاي تابعه اين وزارتخانه معرفي مي شوند و تمامي خدمات پزشكي براي اين افراد رايگان است. در مورد متكديان خارجي نيز بايد گفت كه اين افراد به اداره مهاجرت فرستاده مي شوند تا مقدمات بازگشت آنها به كشورهايشان فراهم شود.الردادي معتقد است: طبق آخرين تجسس هاي پليس عربستان، تكدي گري سرپوشي براي انجام جرايمي از قبيل توزيع مواد مخدر ومشروبات الكلي متكديان است.جالب است بدانيد متكديان عربستاني ازجمله ثروتمندترين متكديان در دنيا هستند، چرا كه برخي از اين افراد ،ماهانه بيش از 4 هزار دلار درآمد دارند. آنها در هشت ساعت كار روزانه و شش روز كار در هفته، ماهانه رقم قابل توجهي كسب مي كنند.اخيرا ماموران ويژه جمع آوري متكديان در شهر مكه مكرمه يك مرد متكدي 50 ساله را كه تنها 30 سانتيمتر قد دارد شناسايي و دستگير كرد.
به نوشته روزنامه المدينه، اين فرد همه روزه توسط بستگانش در پوشش يك نوزاد قنداقي به مسجد السعود مكه آورده مي شد و پس از چند دقيقه خودش قنداق را باز مي كرد وبه كار مي پرداخت! و پس از چند ساعت، بستگانش او را به خانه اش مي بردند.
او هر روز به طور متوسط 200 ريال سعودي (هر ريال عربستان معادل 250 تومان) درآمد داشته است. او يك همسر و چهار فرزند دارد.
پديده تكدي گري در حالي در عربستان رواج دارد كه طبق نوشته فوربز معروف ترين مجله اي كه هر ساله اسامي ثروتمندان جهان را منتشر مي كند،  ملك فهد، پادشاه متوفي عربستان در هنگام مرگ، 220 ميليارد دلار ثروت داشته كه لقب ثروتمندترين مرد جهان در سال 2004 را از آن خود كرده بود.

پيشخوان
001530.jpg
فيگارو
عكس و عنوان اصلي روزنامه فرانسوي زبان فيگارو به نوار غزه و عقب نشيني كامل اسرائيلي ها از اين منطقه اختصاص داشت. روز دوشنبه آخرين نفرات ارتش رژيم اشغالگر، نوار غزه را ترك كردند و همه چيز به تشكيلات خودگردان فلسطيني واگذار شد. نيروهاي امنيتي فلسطيني در ميان انبوه جمعيت شادمان، پرچم ملي فلسطين را بر فراز ويرانه هاي برجاي مانده از يهوديان برافراشتند.
001509.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر و عكس اول خود را به ملك عبدالله، پادشاه جديد عربستان اختصاص داده است.پس از مرگ ملك فهد، پادشاه سابق عربستان سعودي، ملك عبدالله با انجام يك رشته اصلاحات سياسي تلاش كرده است تا پايه هاي سلطنت خويش را در
سلطان  نشين پادشاهي سعودي تثبيت كند.از جمله اين اصلاحات كه اخيرا از سوي پادشاه اعلام شده است، تشكيل كميسيون حقوق بشر در كابينه عربستان است. ملك عبدالله همچنين براي پررنگ تر نشان دادن نقش عربستان سعودي در عرصه بين الملل ، از سازمان ملل خواسته است تا با جديت به مبارزه عليه تروريسم بپردازد.
001569.jpg
واشنگتن تايمز
روزنامه واشنگتن تايمز موضوع كشف 40 جسد در بيمارستاني در نيواورلئان را براي عنوان اول خود برگزيده است. به نوشته اين روزنامه چاپ آمريكا، اين 40 جسد متعلق به 40 بيماري بود كه در اين بيمارستان بستري شده و پس از وقوع سيلاب جان خود را در اين بيمارستان آب گرفته، از دست داده بودند.با كشف اين 40 جسد، تعداد تلفات ناشي از توفان كاترينا به 279 نفر رسيد.اما آمار كشته شدگان كاترينا در مجموع چهار ايالت از مرز 500 نفر گذشته است.
001542.jpg
لاخورنادا
روزنامه لاخورنادا خبر اول خود را به انتخابات مكزيك اختصاص داده است.در مرحله اول انتخابات رياست جمهوري مكزيك، فليپه كالدرون، وزير انرژي سابق موفق شد به طور غيرمنتظره اي به عنوان نامزد حزب اقدام ملي - حزب حاكم مكزيك- به پيروزي برسد.انتخابات مكزيك در سه مرحله برگزار مي شود.
اين در حالي است كه سه وزير پيشين كابينه ويسنته فوكس، رئيس جمهور مكزيك، در حال رقابت براي احراز نامزدي رسمي انتخابات رياست جمهوري اين كشور از سوي حزب اقدام ملي هستند.

شهرهاي جهان
انگلستان - لندن
سينا خاكياني- لندن، تلفيقي از گذشته و آينده است؛ شهري كه نشانه هاي زندگي سنتي و مدرن در آن در كنار هم ديده مي شوند. لندن، مخلوطي از يك شهر جهان سومي و يك شهر كاملا پيشرفته است. مساحت شهر نزديك به يكهزار و 500 كيلومتر مربع است و جمعيت آن به 7 ميليون نفر مي رسد. مردم لندن هم مثل ساير هموطنانشان به زبان انگليسي صحبت مي كنند، اما تعجب نكنيد اگر مردم ديگر شهرهاي انگلستان براي ارتباط با اهالي اين شهر احتياج به مترجم داشته باشند. اصولا در انگلستان و در نواحي مختلف آن، لهجه ها كاملا با يكديگر متفاوت است و مردم هر منطقه با لهجه اي كه مخصوص خودشان است، صحبت مي كنند.
آب و هواي لندن نسبت به ديگر شهرهاي انگلستان معتدل تر بوده، هواي اين شهر تقريبا هميشه شرجي و مرطوب است. زمستان ها چندان سرد نيست و تابستان ها هم آب و هواي ملايمي در انتظار شهر خواهد بود، اما آب و هواي لندن اصولا دمدمي مزاج است و حتي در اوج تابستان هم بايد انتظار باران را داشته باشيد. دماي هواي شهر در تابستان نهايتا به 30 درجه سانتيگراد و در سردترين روزهاي زمستان به شش درجه بالاي صفر مي رسد، اما در زمستان، رطوبت هوا باعث مي شود كه بيشتر احساس سرما كنيد.
لندن در تمام طول سال مملو از گردشگران است و فقط در زمستان ها كمي از تعداد بازديدكنندگانش كم مي شود. بهترين زمان براي سفر به لندن از نظر آب و هوا، اواسط تابستان است، هرچند باز هم نمي شود تضمين داد كه در آن روزها گرفتار باران هاي شهر نشويد! مثل اكثر شهرهاي بزرگ، قيمت هتل ها در اين فصل بيش از ديگر فصل هاي سال است و اگر به فكر جيبتان هستيد، بايد سرماي زمستان را تحمل كنيد!
ديدني ها
۱ - موزه ملي: اين موزه در سال 1824 ميلادي ساخته شده و بيش از 2 هزار و 100 اثر نقاشي را در خود جاي داده است. اين موزه از نظر ارزش آثاري كه در اختيار دارد، جزو كم نظيرترين موزه هاي دنيا به شمار مي آيد.
۲ - موزه هنرهاي معاصر وايت كيپل:اين موزه جزو جذاب ترين موزه هاي لندن است و وقتي وارد آن مي شويد، با نمايشگاه بزرگي از آثار عكاسي، نقاشي، مجسمه سازي و قسمت هاي نمايش فيلم هاي كوتاه مواجه خواهيد شد. در اين موزه همچنين برنامه هاي آموزشي مختلفي نيز برگزار مي شود.
۳ - بيگ بن: بدون شك ساعت بيگ بن لندن، معروف ترين ساعت دنياست. كار ساخت اين ساعت در سال 1852 ميلادي آغاز شد و تا سال 1859 به طول انجاميد. ناقوس اصلي اين ساعت، 5/13 تن وزن دارد. علت نامگذاري اين ساعت به اين نام، به سربنجامين هال ، مامور عاليرتبه دولت انگلستان كه مامور ساخت اين ساعت بود برمي گردد. پخش صداي ناقوس ساعت بيگ بن (از شبكه بي.بي.سي) در طول جنگ جهاني دوم، اهميت زيادي داشت. شنيدن صداي بيگ بن به اين معني بود كه انگلستان هنوز شكست نخورده است و اين مسئله به شنوندگان، احساس آرامش و اميد به پيروزي مي داد.
انتخاب اينكه چطور خودتان را در لندن سرگرم كنيد، كار بسيار ساده اي است. اگر به مسائل فرهنگي علاقه داشته باشيد، اگر اهل موسيقي كلاسيك يا پاپ باشيد، اگر اهل ورزش باشيد يا فقط از تماشاي آن لذت مي بريد...؛ مطمئن باشيد كه لندن شما را با هر سليقه اي سرگرم خواهد كرد. لندن براي كساني كه از خريد كردن لذت مي برند، يكي از بهترين شهرهاي دنياست؛ فقط اگر شما هم به اين كار علاقه داريد، يادتان باشد كه خريد كردن در لندن هم مثل ديگر سرگرمي هاي اين شهر، كمي گران تر از ديگر شهرهاي اروپاست.
اسب سواري: در قرن نوزدهم يكي از تفريحات اشراف زاده هاي انگليسي، سواركاري در هايدپارك لندن بوده است. اگر شما هم بخواهيد اين تجربه را داشته باشيد، مي توانيد در اين پارك، اسبي كرايه كنيد و از سواركاري در مسيرهاي سرسبز آن لذت ببريد.
اسكيت: علاقه مندان به اسكيت، هر جمعه عصر در هايدپارك لندن جمع مي شوند و با هم مسابقه مي دهند. اگر تا به حال كفش اسكيت نپوشيده ايد، بهتر است در لندن اين كار را امتحان نكنيد و فقط از تماشاي ديگران لذت ببريد!
دوچرخه سواري: از همه جاي شهر مي توانيد انواع دوچرخه ها را كرايه كنيد، ولي دوچرخه سواري در خيابان هاي شلوغ لندن واقعا خطرناك است و بهتر است در پارك هاي اين شهر از اين ورزش لذت ببريد.
گشت و گذار
لندن از جمله پررفت و آمدترين شهرهاي دنياست و چه براي رفتن به آن و چه براي خارج شدن از آن، راه هاي بي شماري پيش روي مسافران است. لندن چند فرودگاه مهم دارد. علاوه بر اين مي توانيد از طريق آب هاي آزاد هم به اين شهر دسترسي داشته باشيد، هرچند اگر به فكر صرفه جويي در هزينه هاي سفر باشيد، اتوبوس از بقيه گزينه ها مناسب تر است.خيابان هاي شلوغ و آلوده لندن، رانندگي يا حتي دوچرخه سواري را در اين شهر سخت و طاقت فرسا كرده است و بنابراين بهترين كار، استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي شهر مثل اتوبوس هاي قرمز دوطبقه يا تاكسي هاي سياه و راحت آن است. تاكسي هاي سياه شهر لندن به خاطر راحتي شان معروف هستند، اما اگر سوار آنها شديد، آماده باشيد كه هنگام پياده شدن، مبلغ زيادي را به راننده آن بپردازيد.
قايق هاي مسافربري زيادي هم در رودخانه و كانال هاي شهر رفت و آمد مي كنند كه سوار شدن بر آنها براي مسافران خالي از لطف نيست.
از آنجايي كه بسياري از آثار ديدني لندن در نزديكي يكديگر قرار دارند، پياده روي مي تواند گزينه مناسبي براي جابه جايي بين آنها باشد، در ضمن، پياده روي اين امكان را به شما مي دهد كه با گشت و گذار آزادانه در شهر، تصوير بهتري از آن را در خاطر نگه داريد.
مترو راحت و افسانه اي لندن با 12 مسير مجزا، بهترين و سريع ترين راه براي جابه جايي در شهر است. هرچند بعد از بمب گذاري هاي اخير در لندن، احتمالا از مسافرانش كاسته شده است.

جهانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |