پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۸۰۱
طالقان و توسعه افسارگسيخته
وقتي ديوارهاي كاهگلي فرو مي ريزد
001506.jpg
ميترا البرزي منش
طالقان منطقه اي ييلاقي و بسيار زيباست كه در دامنه جنوبي رشته كوه البرز واقع شده است.
اين منطقه كه بتازگي به شهر طالقان تبديل شده است، حدود 1300 كيلومتر مربع وسعت داشته و از حدود
۸۰ روستا تشكيل شده است.
راه دسترسي به طالقان از بزرگراه تهران- قزوين بوده و فاصله مركز اين منطقه ( روستاي شهرك) از تهران 145كيلومتر است كه 90كيلومتر آن در بزرگراه و مابقي در جاده آسفالته و كوهستاني منشعب از بزرگراه (بعد از هشتگرد) طي مي شود. تمامي روستاهاي طالقان در دره هاي نسبتا باريك و در كنار رودخانه ها احداث شده اند.
منطقه طالقان داراي قدمت تاريخي قابل توجهي است و سكونت اقوام اوليه مارد در آن به قبل از ميلاد مسيح مي رسد. به واسطه قدمت تمدن در اين منطقه و ساير عوامل، مردم طالقان انسان هايي مسالمت جو و با فرهنگ هستند.
جذابيت طالقان علاوه بر برخي آثار به جا مانده تاريخي در زيبايي طبيعت، حيات دلپذير كوهستاني،
حيات  وحش متنوع، طبيعت تقريبا دست نخورده و محصولات كشاورزي، باغي ودامي طبيعي آن است. در جاي جاي طالقان در فصل بهار آبشارهاي زيبا، پوشش گياهي چشم نواز و مسيرهاي كوهنوردي با صفا از جاذبه هايي است كه چشم و دل هر طبيعت دوستي را نوازش مي دهد. در طالقان حتي دو منطقه با پوشش جنگلي محدود و مرداب هايي نيز وجود دارند. تمامي عوامل فوق به همراه سكوت دلنشين و چشم اندازهاي زيبا از ويژگي هاي بي نظير منطقه است.
در چند سال اخير دو رويداد مهم، يعني شروع عمليات ساختماني سد طالقان و نيز جاده دسترسي جديد( كه فاصله را حدود۲۰ دقيقه نزديك تر مي كند) حيات منطقه را دچار تلاطم و دگرگوني كرده است. مسلما اين دو عامل از سويي در جهت توسعه منطقه و از سوي ديگر در جلب توجه به منطقه بسيار موثر خواهد بود.
ولي هر دو پديده ذكر شده بدون برنامه ريزي جامع مي تواند به مخاطره اي براي منطقه تبديل شود. بتازگي نه تنها هر بنگاه معاملات ملكي و هر سرمايه گذار روي زمين، در تهران، نام طالقان را به كرات شنيده است، بلكه در بسياري از روستاهاي طالقان نيز بنگاه هاي خريد و فروش زمين مانند قارچ روئيده اند. افزون بر آن برخي افراد قديمي و محلي نيز به عنوان واسطه خريد و فروش زمين عمل مي كنند ( سمت و سوي فعاليت از موارد پيشنهاد شده در فوق به واسطه گري زمين و به صورت خود به خودي و با هدايت دلالان زمين در تهران جهت يافته است). تپه اي به مساحت 80000 مترمربع(8هكتار) كه مشرف به درياچه سد است، با قيمت نجومي 2ميليارد تومان خريداري و نقشه قطعه بندي و واگذاري آن به مشتريان ارائه مي شود. قيمت زمين طي مكانيسم هاي ذكر شده به صورت ناگهاني در برخي مناطق تا 700 درصد افزايش يافته است. اراضي ديم روستاييان كه بر تپه هاي مجاور روستاها واقع شده است و تا سه سال پيش متري 300 تومان و بندرت خريد و فروش مي شد، در حال حاضر متري 500 تا 15000 تومان خريد و فروش مي شود. روستايي كه در همين اراضي ديم و با جمعيتي حدود 5 تا۶ خانوار (روستاي شريف كلايه) بكلي تخليه و اراضي آن به شهرك مهستان تعاوني مسكن دادگستري فروخته شده است. اراضي متعددي در ارتفاعات، قطعه بندي و حصاركشي شده اند. ويلاهاي جديد در نقاط مرتفع، احداث شده و مي شوند. تعاوني مسكن فرهنگيان طالقان، اراضي وسيعي را خريداري و در قطعات كوچك به اعضا مي فروشد. عده اي تپه هاي چند هكتاري را خريداري كرده و مترصد ساخت شهرك هاي ويلايي در آنها هستند و داستان همچنان با شدت و حدت ادامه دارد. مسلما ادامه روند بورس بازي اراضي به خريد يا تصاحب اراضي ملي نيز گسترش خواهد يافت و مشخص نيست اداره منابع طبيعي منطقه، در مقابل دست اندازي اصحاب داراي روابط تا چه زماني مي تواند مقاومت كند (البته تاكنون بامحدود كردن صدور جواز ساخت براي زمين هاي كشاورزي و باغات اين كار را كرده است.)
تمامي خريد و فروش هاي زمين در منطقه در حالي صورت مي پذيرد كه هنوز هيچ طرح و برنامه اي براي توسعه منطقه تدوين نشده است. اين روند منجر به احداث ويلاهاي متعدد در اراضي كوچك و در ارتفاعات خواهد شد. هر ويلا به جاده دسترسي، آب آشاميدني و برق نياز داشته و فاضلاب و زباله توليد خواهد كرد. تامين آب، برق و جاده در نقاط برنامه ريزي نشده و توليد زباله و فاضلاب هايي كه براي آنها برنامه ريزي نشده است، محيط طبيعي منطقه را دچار چنان تغييراتي خواهد كرد كه به اصل جذابيت طبيعي منطقه لطمات جبران ناپذيري وارد خواهد آورد.
از هم اكنون مشكلات متعددي گريبانگير منطقه شده است. شهرداري طالقان محل دفن زباله ندارد و به همين دليل تا به حال دوبار از سوي اداره محيط زيست منطقه با شكايت مواجه و محكوم شده است. فاضلاب خانه هاي موجود و جديدالاحداث، همگي به جهت مجاورت روستاها با رودخانه ها، به رودخانه شاهرود كه سد آن بزودي به بهره برداري خواهد رسيد، نشت خواهد كرد. حيات وحش منطقه كه از خرس، كل، بز، روباه و گرگ گرفته تا كبك دري، عقاب و جغد و پرنده هاي زيباي ديگر را در برمي گيرد، با هجوم كنترل نشده به قلمروشان مواجه خواهند شد، اما اگر قرار است طالقان در روند توسعه قرار گيرد، نياز به برنامه ريزي دقيق دارد.
برنامه ريزان بايد باتوجه به موقعيت ويژه ايجاد شده و با تاكيد بر توان محيط طبيعي منطقه برنامه هايي را سازمان دهند. توان توسعه منطقه با ويژگي ها و حساسيت هايي كه قبلا ذكر شد، در توسعه اكوتوريسم، توريسم پايدار و كنترل شده،تفريحات ورزشي تابستاني و زمستاني، عرضه محصولات محلي لبني، دامي، زنبورداري و طيور، توسعه صنايع دستي سنتي منطقه(گليم، فرش، پارچه بافي سنتي ، نمد و...)، عرضه محصولات باغي ( شامل گيلاس، آلبالو، سيب، انگور، گردو و...) و محصولات جاليزي( خيار، گوجه فرنگي، لوبيا، كدو، سير و ...) با اتكا به سرمايه گذاري و مشاركت جوامع محلي است.
براي اين برنامه ريزي بايد با مطالعه منطقه، محدوده ها و مسيرهاي مناسب براي جلب توريسم موقت( پيك نيك يك روزه) مسيرها و چشم اندازهاي دلپذير براي كمپينگ و اقامت چند روزه، مسيرهاي ورزشي براي اسب سواري، دوچرخه سواري، كوهنوردي و اسكي، مناطق مناسب براي گردشگري تاريخي، مناطق مناسب براي مطالعات علمي زمين شناسي و فون و فلور منطقه و... مشخص شود. براي هر يك از مناطق مشخص شده با جذب سرمايه گذاري جوامع محلي، محل استقرار و نحوه بهره برداري صحيح بدون آسيب به محيط زيست سازماندهي شود و سپس بروشورهاي توضيحي با ارائه مسير و نقشه، تهيه و به گردشگران ارائه شود. از جوانان و اهالي منطقه راهنماهايي جهت كنترل و هدايت اكيپ هاي گردشگر تدارك و تجهيز شوند. به علاوه بايد محل هايي زيبا و با معماري بومي براي عرضه محصولات محلي كه از نظر كيفيت و طبيعي بودن داراي كنترل ها و استانداردهايي هستند، با آرم خاص منطقه ايجاد و به تمامي بازديدكنندگان معرفي شود. يكي از مواردي كه بايد توجه ويژه به آن شود، حفظ بافت سنتي روستاهاست؛ خانه هاي روستايي با معماري سنتي بازسازي و با نوسازي سرويس هاي بهداشتي و امكانات رفاهي براي اقامت علاقه مندان، مي توانند مناسب باشند.
با چنين برنامه ريزي هايي نه تنها براي جوانان، زنان و اهالي منطقه اشتغالزايي و رفاه اقتصادي تامين مي شود، بلكه از مهاجرت بي رويه روستاييان به شهرهاي اطراف يا آسيب هاي اجتماعي نظير اعتياد نيز ممانعت خواهد شد.
با اين شيوه، محيط زيست و طبيعت نيز كه عامل شكوفايي اقتصادي منطقه شده است، باتوجه و حساسيت جوامع محلي حفظ و حراست خواهدشد. نمونه توسعه هاي بي برنامه در كشور و در اطراف تهران كم نيستند. كلاردشت، لواسانات، دماوند و... فقط نمونه هايي از چنين توسعه هايي هستند.
ولي توسعه پايداري كه به صورت كلي به آن اشاره شد و مي تواند ضامن حفاظت از هويت منطقه و بهبود شرايط اقتصادي منطقه شود، در ايران هنوز نمونه و الگويي ندارد.
چرا طالقان اولين نمونه چنين توسعه پايدار و با هويتي نباشد؟
اگر مسئولان منطقه با دلسوزي و با مشاركت جوامع محلي و كمك تشكل هاي فرهنگي و ورزشي طالقاني ها كه تعداد آنها نيز كم نيست به اين مهم اقدام كنند، چرا قابل اجرا نباشد؟
نمونه هاي منفي را اضافه نكنيم؛ بياييد يك نمونه مثبت و يك الگو را در طالقان پايه گذاري كنيم.

فرار از كلانشهر
وقـتي جمعيت كلانشهري مثل تهران به انــفجار مي رسد و آلودگي هوايش مرز استانداردهاي جهاني را در مي نوردد، بايد هم مناطق نسبتا دنج و دست نخورده اطرافش بشود، بهشت گمشده و يك شبه ره صدساله بپيمايد و نرخ زمين هايش 10، 20 برابر شود.
زمين هاي كشاورزي اش خشك شود و درخت هاي ميوه اش پاكتراشي  شود براي احداث ويلا؛ بخصوص اگر فقط 2، ۳ ساعت با شهر فاصله داشته باشد.

كوتاه
001521.jpg
001524.jpg
001527.jpg
اينجا دلفيناريوم كيش است؛ دلفين هاي بيني بطري و شيرهاي دريايي را مي توانيد در اين آكواريوم بزرگ تماشا كنيد؛ البته با پرداخت بيست ويك هزار تومان ورودي! درضمن اگر به كيش رفتيد،باغ پرندگان را هم از قلم نيندازيد؛ ديدن درناهاي تاج دار آفريقايي هم خالي از لطف نيست.
عكس ها:گلناز بهشتي

نيش عقرب نه از ره كين است
محمد رضا محمدي- طبيعت به همان اندازه كه زيبا و دل انگيز است، به همان اندازه هم بي رحم است. بد نيست طبيعت گردان از خطراتي كه در رويارويي با طبيعت در كمين آنهاست، كمي آگاهي داشته باشند و راه مقابله با آن را بدانند تا به دردسرهاي جدي دچار نشوند. يكي از اين خطرات عقرب گزيدگي است. عقرب ها بندپايان هشت پايي هستند كه اغلب در زير سنگ ها، حفره هاي كوچك سواحل رودخانه ها، قبرستان ها، سوراخ هاي موجود در تنه نخيلات و زير تنه و شاخه هاي افتاده درختان و همچنين زيرپوسته هاي آزاد درختان يافت مي شوند. پس به اين مناطق توجه كنيد. اين جانوران وارد منازل مسكوني و ساختمان ها شده و در زير آجرها، شكاف ديوار، در زيرزمين و جاهاي تاريك و زير كارتن و گوني هاي كنار منازل زيست كرده و معمولا در داخل كفش ها، لباس ها و حتي داخل رختخواب مخفي مي شوند. آنها فعاليت شبانه دارند و هنگام غروب و با تاريك شدن هوا از پناهگاه هاي خود خارج مي شوند؛ به گردش در مي آيند و بدون آنكه تغذيه كنند زمستان را در پناهگاه هاي خود سپري كرده و در اوايل بهار با گرم شدن هوا فعاليت خود را شروع مي كنند. در مناطق كويري كه بخصوص فعاليت عقرب ها بسيار زيادتر است، اگر شب در چادر مي  خوابيد حتما دقت كنيد جايي از چادر سوراخ يا پاره نباشد، در صورت مشاهده، آن قسمت را بپوشانيد. دور تا دور چادر را چاله اي كنده و مقداري نفت در اطراف چادر بريزيد. اين كار از تجمع حشرات و عقرب جلوگيري مي كند. حتما مراقب باشيد در كنار رود اطراق نكنيد. بعد از بيدار شدن از خواب، كيسه خواب و كفش ها و لباس هاي خود را وارسي كنيد. درميان عقرب ها تنها عقرب هاي نواحي گرم مانند كرمان، كاشان و يزد خطرناك هستند. سم بسيار قوي و مهلك اين جانور برحسب نوع ، فرق مي كند.
بيشتر كژدم هاي ايران از دو خانواده بوتيره و اسكورپيوبيره هستند كه 85 درصد عقرب گزيدگي ها مربوط به نوع اول است، ولي بيشتر مرگ ومير، مربوط به عقرب نوع اخير است. احساس سوزش، درد خيلي فوري مانند اثر فرو رفتن سنجاق و سوزن و بي حسي (كرختي) از علائم عقرب زدگي است. احساس كرختي تا دربرگرفتن تمام عضو پيش مي رود و در عرض يك تا دو ساعت ناراحتي، بيقراري، ريزش اشك، آبريزش از بيني، ترشح بزاق، عرق كردن، تهوع و استفراغ ديده مي شود. بيمار از حالت اضطراب با واكنش هاي بسيار فعال به حالت كما و سپس تشنج مي رود و مرگ در عرض 12 ساعت حادث مي شود. براي شروع درمان بايد اول كوشيد از جذب سم جلوگيري شود. اگر يخ در دسترس باشد مي توان آن را روي زخم و عضو مبتلا قرار داد. اگر بيمار سريعا به بيمارستان منتقل شود، اثر مخاطره انگيزي در پي نخواهد داشت. ايجاد شكاف و مكيدن خون به علت سم كم و جذب خيلي سريع آن توصيه نمي شود. زياد نگران نباشيد سم گروه اندكي از عقرب ها كشنده است. من هم وقتي توسط عقرب  گزيده شدم در ابتدا بسيار نگران بودم، اما به مرور زمان بي حسي كمتر شد، گرچه تا مدت ها نوك انگشت  گزيده شده ام درد مي كرد، ولي شما حتما سرم ضد عقرب زدگي همراه داشته باشيد.

دور دنيا
هموساپينزها در باغ وحش لندن
معصومه صفايي- اين هفته پا را از مرزها بيرون گذاشته و مي خواهيم به گوشه اي از اروپا برويم. مشغول قدم زدن در يك باغ وحش هستيد، بعد از عبور از قفس فيل ها و گرگ ها و ميمون ها، پشت ميله هاي يك قفس مثل بقيه قفس ها، به انسان هاي اوليه برمي خوريد. اينجا در باغ وحش لندن شما مي توانيد در كنار انواع حيوانات، گونه انسان را هم ملاقات كنيد. شما حتي مي توانيد با آنها حرف بزنيد و آنها جواب شما را هم مي دهند؛ البته مثل بقيه حيوانات به زبان خودشان.
آنها در حالي كه مثل انسان هاي اوليه لباس پوشيده اند و لا به لاي صخره ها پراكنده اند، به طرف شما دست دراز مي كنند.هشت انسان بريتانيايي پشت ميله ها نشسته اند و براي سرگرمي مردم بالا و پايين مي پرند و ادا در مي آورند. بالاي سر آنها اطلاعيه اي مي خوانيد با اين مضمون: توجه! انسان ها در محيط زيست طبيعي شان .
در واقع زنداني ها در يك باغ وحش انساني به معرض نمايش گذاشته شده اند؛ بعضي روي صخره ها آفتاب گرفته اند، بعضي ديگر با حلقه ها بازي مي كنند، تعدادي از آنها هم بالا و پايين مي پرند و اصواتي را شايد به زبان انسان هاي نخستين از خود خارج مي كنند. روي يك لوح، تمام اطلاعات مربوط به تغذيه، زيستگاه و پراكنش نوع بشر در سطح زمين براي بازديدكنندگان ارائه شده است. بازديدكنندگان با رسيدن به قفس انسان ها مكثي مي كند و با اشاره به آنها، مي زنند زير خنده. اگر كمي گوشتان را تيز كنيد، صداي چند تا بچه كه مي پرسند اين آدم ها چرا آنجا هستند؟ را مي شنويد.
پلي ويلز سخنگوي باغ وحش لندن مي گويد: اتفاقا اين دقيقا سئوالي است كه باغ وحش مي خواهد به آن پاسخ بدهد. ديدن آدم ها در يك محيط زيست متفاوت نسبت به آنچه انسان امروز براي خودش ساخته، درست مثل حيوان هاي ديگر... . در واقع اين كار به مردم مي آموزد كه انسان ها هم جزيي از طبيعت هستند؛ يعني شكل ديگري از موجودات ابتدايي . او تاكيد مي كند كه هدف ، دادن يك ديد ساده از واقعيت انسان به بازديدكننده هاست.
اين نمايش كه از جمعه هفته گذشته آغاز شده است، در واقع تعدادي از انسان هاي هموساپينز را نشان مي دهد كه در هيات و ظاهر اصلي شان، يعني انسان هاي اوليه به نمايش درآمده اند، اگرچه فنسي الكتريكي آنها را در بر گرفته است، چرا كه ممكن است مثلا به خاطر يك موز، از طرف همسايه هايشان مورد ضرب و جرح قرار گيرند. اين 8 نفر كه از بين 30 داوطلبي كه براي اين منظور مورد آزمايش قرار گرفته اند انتخاب شده اند، به نوبه خود داراي تخصص هاي متفاوتي هستند. در اين مجموعه كه براي بالا بردن آگاهي انسان ها از ميمون  هاي انسان  نما دور هم
گرد  آمده اند، از شيميدان ديده مي شود تا يك هنرپيشه مطرح كه شايد مي خواهد ذوق هنري اش را بالا ببرد.
مثلا تام ماهوني 26 ساله شيميدان است كه بعد از دريافت يك ايميل از دوستش با مضمون تست براي يك كار خنده دار، تصميم به اين كار گرفته است. او در حالي كه اين كار را تاييد كرده و از آن حمايت مي كند، مي گويد: بسياري از مردم در اين تفكر هستند كه آدم ها برتر از موجودات ديگر هستند و همين مسئله هم باعث تخريب طبيعت و زورگويي به ديگر موجودات توسط انسان شده است، اما اينجا انسان ها برابر با تمام حيوانات ديگر به نمايش درمي آيند و ما را به اين ذهنيت مي رسانند كه ما اصلا خاص نيستيم .
برندان كار هنرپيشه 25 ساله هم جايگاه خودش را در اين جمع با تقديم يك شعر تقريبا بندتنباني با اين مضمون پيدا كرده است ، من معركه ام مثل يك ميمون،  با متانت يك گربه، بيشتر از يك طوطي وراج و مثل يك خفاش شب زنده  دار . و اما بازتاب بيننده ها به اين صحنه ها كه بسيار متفاوت است و البته مضحك؛ مثلا بعضي از تماشاچيان با خنده مي گويند: باغ وحش بايد به فكر تدارك يك برنامه براي بالا بردن توليدش هم باشد .
دامين لارگي 23 ساله مي گويد: آدم نمي تواند بفهمد مثلا مردي با هيكل عضله اي براي چه به اينجا آمده و اين اداها را در مي آورد .
ميلزا وكر 21 ساله به آدم هايي كه به پوشش انسان هاي اوليه كه توسط برگ درختان انجير تدارك ديده شده است اشاره مي كند، با گله مندي مي گويد: آنها خيلي مسخره اند. هيچ كاري انجام نمي دهند. در خبر، خيلي بهتر از اينها به نظر مي رسيدند.
اين انسان ها هم مثل ديگر حيوانات باغ وحش نگهداري شده و توسط نگهبان ها آب و غذا داده مي شوند؛ البته يكي از دغدغه هاي موجود براي مسئولان و نگهبان هاي باغ وحش، پركردن وقت اين آدم هاست تا حوصله شان سر نرود؛ البته برخلاف تصور، اين آدم ها به طور دائم در قفس ها ساكن نيستند؛ آنها اجازه دارند هر شب بعد از ساعت تعطيلي باغ وحش به خانه بروند. پيتر بن 42 ساله بعد از ديدن اين نوع از حيوانات جديد يا به قولي حيوانات دستكاري شده مي ايستد و تا مي تواند مي خندد؛ او مي گويد: واقعا مضحك است، آنها همه چيز را به اين طرف و آن طرف پرتاب مي كنند. آنها آدم را به اين فكر مي اندازند كه انسان از خويشاوندان نزديك حيوانات است .
منبع: نشنال جئوگرافيك

گشت و گذار
001566.jpg
يك راه براي گم نشدن
۴ هزار و 500 تومان بدهيد تا گم نشويد. اطلس راه هاي ايران خيلي مفصل تر از نقشه هاي قبلي است كه تا حالا از آنها استفاده كرده ايد.
اين مجموعه در 270 صفحه تدوين شده است و اولين بار البته به شكلي ناقص تر در سال 80 به چاپ رسيد؛ نقشه تمام راه هاي اصلي و فرعي، ورودي و خروجي شهرها و روستاها و حتي فاصله روستاها از شهرها و شهرها از يكديگر. شما با در دست داشتن اين كتاب مي توانيد به تمام اينها دست پيدا كنيد، در ضمن در اين كتاب نقاط دقيق جاذبه هاي گردشگري تاريخي و طبيعي به طور مجزا آمده و راه هاي دسترسي به آثار تاريخي، موزه ها، آبشارها و آبگرم ها حتي باتلاق ها و كوه ها و سدها همه به ترتيب حروف الفبا در اين كتاب ارائه شده است. بنابراين، اگر به شهري مي رويد كه هيچ گونه اطلاعاتي از جاذبه هاي آن نداريد، مي توانيد با مراجعه به بخش چهره هاي ايران جاذبه هاي تاريخي و گردشگري هر استان را همراه با تصاوير آن پيدا كنيد؛ حتي آدرس هتل ها و مراكز اقامتي با ذكر شماره تلفن هم در اين كتاب وجود دارد.
تمام نقشه ها و عكس هاي اين كتاب روي كاغذ گلاسه به چاپ رسيده و از كيفيت خوبي برخوردار است. البته اطلس راه هاي ايران قرار بود خيلي كامل تر از اين، حتي با ارائه فصل مجزا درباره تعميرات اوليه اتومبيل به چاپ برسد، اما به دلايلي اين كار به آينده موكول شد.
هرچند ديگر چيزي به آخر تابستان و پايان فصل سفر باقي نمانده، اما همين چند روز باقيمانده را از دست ندهيد و در مخارج سفر، يك 4 هزار و 500 تومان هم براي تهيه نقشه راه ها كنار بگذاريد.
001578.jpg
روز جهاني گردشگري در قطر
قطر امسال ميزبان روز جهاني گردشگري است. هر سال روز جهاني گردشگري (WTO) در روز 27 سـپتامبر يعني
۵ مهر در سراسر جهان جشن گرفته مي شود، اما نشست سران سازمان جهاني گردشگري و جشن بزرگ اين روز، قرار است امسال براي اولين بار در خاورميانه برگزار شود.سال قبل پانزدهمين نشست در 27 سپتامبر 2003 در شهر پكن برگزار شد. با توجه به اينكه قطر يكي از متقاضيان برگزاري بازي هاي آسيايي سال 2006 است، اين اقدام مي تواند براي رسيدن به اين هدف نيز بسيار موثر باشد.البته برنامه ريزي كلي برگزاري اين روز توسط خود سازمان جهاني گردشگري انجام مي گيرد كه دفتر اصلي آن در مادريد اسپانياست.
اكبر الباكر اين روز را براي قطر روز مهمي دانسته و عنوان مي كند: ما در واقع با اين كار
حفظ فرهنگ، محيط زيست و اقتصاد را ترويج مي كنيم. ما مي خواهيم به گونه اي به توسعه پايدار در گردشگري دست پيدا كنيم . امسال موضوع مراسم روز جهاني گردشگري، بر محور حمل و نقل تعيين شده است. عنوان اين روز مسافرت و حمل و نقل: از تخيل ژول ورن تا واقعيت قرن بيست و يكم است.جشن جهاني گردشگري با هدف تبادل نظر و تصميم گيري كشورهاي شركت كننده در اين مراسم شكل مي گيرد تا با ترويج فرهنگ سفر بين مردم جهان، سالي يك بار، مسئولان كشورها براي ارائه راهكار گسترش توريسم در جهان گرد هم آيند. درحال حاضر توريسم به يكي از صنايع مهم كشورهاي توريسم پذير تبديل شده است، چنانچه اقتصاد بعضي از آنها مثل دبي بر محور توريسم شكل گرفته است.

تحليل
حمله فيل ها
غول  هاي عاج دار، بار ديگر حمله هاي خود را آغاز كردند! يك گله 30 تايي از فيل ها، مزارع كشاورزي زيادي را در كوالاي جنگاي مالزي تخريب كردند. اواخر ماه گذشته فيل ها با حمله به مزارع كشاورزي در مناطق مجاور، باعث به وجود آمدن ترس فراوان كشاورزان از كار كردن در اين مناطق شدند. فيل ها براي يافتن غذا به اين نواحي هجوم مي آورند و در هنگام مواجهه ناگهاني با انسان ها، عكس العمل هاي سريع و خشن از خود نشان مي دهند. رازيدان، رئيس سازمان پارك  هاي ملي و حيات وحش مالزي اعلام كرد كه عده اي از سربازان زبده به اين ناحيه فرستاده شده اند، تا فيل ها را جمع آوري كنند. به گفته وي از مناطق ديگر نيز خبرهايي مبني بر حمله فيل ها به گوش مي رسد، ولي وضع ناحيه كوالاي جنگاي و خيم تر است.
دليل اصلي حمله فيل ها به اين مناطق به گفته وي فرا رسيدن فصل ميوه   و حركت فيل ها به اين مناطق براي خوردن اين غذاهاي لذيذ است. سربازها اكنون با توجه به خرابي مسير حركت فيل ها، توانسته اند محل سكونت آنها را در اين مزارع پيدا كنند، ولي حركت دادن گله اين جانوران سنگين بسيار سخت است. به هر حال، كشور مالزي اكنون درگير مسئله اي است كه ناخواسته در آن گرفتار شده است.

سفر و طبيعت
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |