شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۱۹
نگاه منتقد
پيوند مردم و شهر با خاطره
راحله شير اسب - شهر در شب با لالايي ها و هياهوي روزانه اش مي خوابد و سحرگاه در آرامش صبحگاهي، ناگهان چهره اش را تغيير يافته مي بيند. شهر تنها نيست و مردمي با آن همزيستي مي كنند؛ مردمي كه صورت شهر را با عناصري به ياد مي سپارند.
چهره شهر تغيير مي كند و مردم آن ديگر احساس همزيستي با شهر را ندارند. اين شهر، شهر ديگري است. شهر در حافظه جمعي يك يك افراد جامعه پاك شده است. خاطره جمعي به عنوان پديده اي جامعه شناسانه ، در اوايل قرن بيستم توسط جامعه شناس فرانسوي به نام هالبواكس مطرح شد.
خسرو خاور كه استاد مدرسه عالي مطالعات اجتماعي در پاريس است، مي  گويد: احساس تعلق به يك جامعه پديده اي نيست كه ارادي باشد، بعد غيرارادي دارد كه در طول زمان به فرد القا شده، سپس دروني مي شود. بنابراين، بر مبناي آن مقدار از الگوهاي رفتاري اش در بطن يك جامعه شكل مي گيرد .
سيدمحسن حبيبي- رئيس دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران- نيز معتقد است: تمامي  اينها بازگوكننده واقعه و حادثه اي هستند كه در روزگاري دور در فضاي شهر رخ داد، ولي بر در و ديوار آن فضا نقش بسته و براي ما تبديل به خاطره اي جمعي شده است. اين خاطره جمعي مربوط به نسلي ديگر بوده، اما نسل هاي بعدي هم در آن خاطره ايجاد كردند.به گفته خسرو خاور، براي اينكه اركان زندگي اجتماعي در بحران فرو نرود، بايد مكانيزم هايي ايجاد شود كه روابط دسته جمعي به صورت ديگري شكل گيرد. اگر سيستم صنعتي ايران بر مبناي سيستم هاي كامپيوتري باشد، اين امر باعث مي شود رابطه جمعي كه در كارخانه  است تا حدود زيادي تغيير كند.رئيس دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران، شهر را پر از صور خيالي مي داند كه اينها صور خيالي شهروندان  هستند... ؛صوري كه معماران و شهرسازان آنها را نمي شناسند و حكم به تخريبشان مي دهند. در شهري كه ما ساخته ايم، جايي پيدا نمي شود كه واقعه اي در آن رخ يابد تا گفته شود در پس آن ديوار، نبش آن كوچه و در آن خيابان جايي ست كه خاطره هاي جمعي ما به هم گره مي خورد و مكان انباشته شدن خاطره هاي ماست.حبيبي معتقد است: مكان مرجع حتما نشانه مليت مكان مرجع ذهني _  خيالي است، ولي طرح ها و عملكرد مديران به سرعت اين مكان ها را از بين مي برند.
تمام مسئله در اين خلاصه مي شود كه چگونه مي توان در جوامعي مثل جامعه ايران اين حافظه جمعي را به طريقي حفظ كرد كه در عين حال حالت فسيل نيز نيابد و نيز مانع تحولات تكنولوژي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي هم نشود، يعني تعادلي باشد بين آن حافظه جمعي و هويت اجتماعي و در عين حال، مسائلي كه به هر حال در زندگي جمعي بايد تغيير كند.
براي مثال نمي توان تمام خيابان هاي يك شهر را به موزه تبديل كرد، اما در عين حال، در شهري كه هيچ يك از خيابان هاي آن حالت تاريخي را در خود ندارد، احساس بي هويتي به وجود مي آيد.

كلانشهر
پله برقي در معابر حادثه خيز شيراز
002991.jpg
گرچه تنها راه درمان معابر حادثه خيز، احداث پلكان برقي عابرپياده و پل هوايي نيست، اما به هر حال اين هم براي خودش راهي است.كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر شيراز، احداث پلكان برقي عابر پياده و پل هوايي در اين شهر را تصويب كرد.
كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر شيراز، شهرداري را موظف كرد در پنج نقطه از بافت مركزي و مناطق حادثه خيز شهر، نسبت به احداث پلكان برقي و پل هوايي عابر پياده با مشاركت بخش خصوصي اقدام و شيوه نامه اجرايي را براي تصويب به شوراي شهر ارائه كند.
اين كميسيون به منظور كاهش حوادث رانندگي ناشي از تصادفات عابر پياده در بلوار چمران اين شهر مقرر كرد، دو بيمارستان و يك هتل اين خيابان نسبت به احداث پل هاي عابر پياده اقدام كرده و در غير اين صورت شهرداري شيراز مكلف است نسبت به قطع ارتباط عناصر مذكور از بلوار چمران به نحو مقتضي اقدام كند.
نقشه هاي جامع شهري براي اهواز
از قديم گفته اند شهري كه نقشه به روز ندارد، فاقد هويت فيزيكي است. اين واقعيت در مورد كلانشهري مثل اهواز كه آخرين نقشه آن مربوط به عكس هاي هوايي سال 72 است، كاملا صدق مي كند.به گفته مدير عامل سازمان كامپيوتر شهرداري اهواز تا يك سال آينده اهواز صاحب نقشه جامع شهري - Gis - مي شود.
حيدري افزود: از سال گذشته مقدمات تهيه Gis شهر اهواز با مشاركت سازمان مديريت و برنامه  ريزي، شركت هاي مخابرات، آبفا، توزيع برق و گاز آغاز شده و طبق پيش بيني هاي به عمل  آمده تا سال آينده اهواز داراي Gis شهري مي شود.
وي تصريح كرد: Gis نخستين پروژه مشترك ميان دستگاه  هاي خدمات دهنده شهري است كه مديريت آن را سازمان مديريت و برنامه  ريزي استان و دبيري آن را سازمان خدمات كامپيوتر شهرداري اهواز به عهده دارد.
حيدري هزينه مورد نياز جهت تهيه نقشه Gis را 12 ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: در حال حاضر يك ميليارد و 500 ميليون ريال از اعتبار اختصاص يافته در اختيار طرح قرار گرفته است.
وي راه اندازي شبكه بي سيم شهري براي نقل و انتقال اطلاعات ميان شهرداري مركز، معاونت ها، شهرداري هاي مناطق و برخي سازمان ها بدون صرف هزينه ريالي را از ديگر فعاليت هاي سازمان كامپيوتر براي سيستماتيك كردن شهرداري اهواز برشمرد و تصريح كرد: در اين طرح كه با همكاري بخش خصوصي اجرا مي شود، شهرداري مركز، سازمان ها، مناطق هشتگانه و معاونت ها با استفاده از دكل مخابراتي بي سيم از مزاياي اين طرح بهره  مند مي شوند.

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
در شهر
علمي
محيط زيست
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  در شهر  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |