شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۱۹
جهانشهر
Front Page

سليقه هاي ناهمخوان، گرايش هاي متفاوت
در اكران اين ماه، فيلم هايي با سه گرايش مختلف فكري به نمايش در مي آيند كه به دنبال جلب رضايت سليقه هاي ناهمخوان مخاطبان هستند
كيان محمدي
002934.jpg
عكس: مقداد شمس الواعظين
بي هيچ ترديدي ديشب باباتو ديدم آيدا سومين بخش از سه گانه صدرعاملي درباره دختران نوجوان، مهمترين فيلمي  ست كه در ماه رمضان روي پرده سينماها مي رود
راهكارهاي تازه
به نظر مي رسد بايد به دنبال راهكارهايي تازه براي جذب مخاطب در ماه مبارك رمضان بود؛ راهكارهايي كه بتواند مخاطب گريزپاي سينما را به سالن هاي تاريك بازگرداند.
از جمله اين تمهيدات مي تواند فراهم كردن موقعيت مناسب براي افطار روزه داران در سالن هاي انتظار سينماها باشد يا تنظيم سانس ها، به گونه اي كه بتوان ساعت افطار را بدون نمايش فيلم پشت سر گذاشت.
يك كمدي پرفروش
پرفروش ترين فيلم اكران ماه مبارك رمضان تا كنون فيلم مرد عوضي ساخته محمدرضا هنرمند است؛ فيلمي كه نيمه دهه 70 دراين ماه به نمايش درآمد و در شرايطي كه هيچ كس تصورش را هم نمي كرد، اين فيلم موفق شد تا مرز فروش 300ميليون تومان هم پيش رود كه براي زمان خودش رقم بالايي است. در مرد عوضي، پرويز پرستويي، فاطمه معتمدآريا و افسانه بايگان نقش هاي اصلي را بازي مي كردند.
002931.jpg
اين فيلم ها در كنار فيلم صدرعاملي، حاضران در ماراتن اكران ماه رمضان هستند. پشت پرده مه، شكلات، يك تكه نان و آكواريوم
در خلال اين سالها، فصل هاي مختلف سينمايي نام هاي مشخصي به خود گرفته اند كه يكي از اين نام ها هم اكران رمضان است؛ اكراني كه در اين چند سال معمولا پس از اكران پاييز و پيش از اكران عيد فطر قرار مي گرفت، اما حالا با جلو آمدن زمان آغاز ماه مبارك رمضان در تقويم فصلي با حذف اكران پاييز، اكران رمضان بلافاصله پس از پايان اكران تابستان آغاز شده است؛ دوره اي كه هرچند به دليل روزه دار بودن مخاطبان و زمان افطار گفته مي شود زمان مناسبي براي نمايش فيلم هاي اميدوار به گيشه نيست، اما فيلم هايي هم بوده اند كه با فروش بالايشان در همين فصل اكران ثابت كرده اند فيلمي كه قرار است با مخاطب ارتباط برقرار كند، ارتباطش را پيدا مي كند. اكران ماه رمضان امسال هم با نمايش 5 فيلم در 4 گروه اصلي و گروه آسمان باز، با مخاطباني خاص تر همراه خواهد بود. از اين بين، دو فيلم با گرايش مذهبي و معنوي حال وهوايي همخوان با اين ماه دارند، يك فيلم اثري با مخاطبان نوجوان و جوان خواهد بود و دو فيلم ديگر هم به طور مشخص گيشه را هدف قرار داده اند و به نوعي مي خواهند از فضاي خلوت اين دوره اكران كه فاقد فيلم هاي تجاري است بهره ببرند.
پشت پرده مه
دومين فيلم بلند پرويز شيخ طادي پس از فيلم دفتري از  آسمان كه همين دو سه هفته قبل، از تلويزيون پخش شد سال گذشته در چنين روزهايي جايزه بهترين فيلم را از نوزدهمين جشنواره فيلم كودكان و نوجوانان اصفهان دريافت كرد. فيلم شيخ طادي عاشقانه اي آرام درباره زن و مردي در يك روستاي شمالي است كه به سبب شرايط، به عشقي فراتر از عشق زميني مي رسند. زن، كودكي معلول به نام مرتضي دارد و مرد معلم همين كودك است. قصه فيلم از جايي آغاز مي شود كه همكلاسي هاي مرتضي از علاقه معلم او به مادرش مي گويند و مرتضي قصد مي كند مانع برقراري اين رابطه شود؛ اين در حالي ست كه معلم مهمترين دغدغه اش كمك به مرتضي و مادرش است. پشت پرده مه، فيلم جذابي است، با فضايي كه اگر مخاطب داخل سالن شود، تا پايان رهايش نخواهد كرد. اين اما مهمترين مشكل فيلم تا همين مرحله است. پشت پرده مه از يك هفته پيش از آغاز ماه رمضان روي پرده رفته و باوجود پخش تيزرهاي تلويزيوني، به دليل نداشتن ستاره، نتوانسته مخاطبانش را به داخل سالن هاي نمايش بكشاند.
پشت پرده مه پس از مدت ها خبر از بازگشت جهانگير الماسي به عنوان بازيگر موفق سينماي سال هاي دهه 60 مي دهد و رزيتا غفاري در كنار پسرك معلول فيلم هم، بازي هاي رواني دارند. فيلم شيخ طادي پر از حس و حال لازم براي اينگونه فيلم هاست و قصه اش را هم طوري تعريف مي كند كه جزئياتش بر روند روايتي تاثير زيادي نگذارد. با اين حال اين اثر مشكلاتي هم دارد كه مهمترين آن نزديك شدن به سينماي عرفاني دهه 60 است؛ سينمايي كه تا حدي شعار زده بود و در انتقال مفاهيم به مخاطب بيش از حد بر لايه هاي عارفانه وعناصر غيرسينمايي تكيه داشت. در اينجا شيخ طادي با اينكه تلاش فراواني كرده تا از اين فضاها خارج شود، اما گهگاه نشانه هاي آن سينما در فيلمش به چشم مي خورد.
فيلم پرويز شيخ طادي تاكنون فروش بالايي نداشته، اما با آغاز ماه رمضان و حال و هواي نزديك فيلم به اين روزها، ممكن است فروش فيلم هم تا حدي بهتر از پيش شود.
شكلات
فيلم تازه افشين شركت پس از دو سال وقفه رنگ پرده سينما را به خود مي بيند؛ فيلمي كه قرار بود سال گذشته پس از پايان اكران عيد فطر و فيلم دوئل روي پرده بيايد، اما پشت هياهوي به وجود آمده بر سر اكران دوئل ماند و نتوانست رنگ پرده را به خود ببيند. باتوجه به اتفاق سال گذشته به نظر مي رسد پخش كننده فيلم ترجيح داده تا فيلمش را پيش از اكران عيد فطر اكران كند تا اتفاق سال گذشته يك بار ديگر تكرار نشود.
شكلات يك فيلم كاملا تجاري است؛ اثري با بازي امين حيايي در نقش خودش، به عنوان يك ستاره سينما كه البته پيش از اقبال گسترده فيلم هاي حيايي در يكي، دو سال اخير ساخته شده است و حالا اين فضا نمايش داده مي شود. داستان فيلم براساس قصه يكي از فيلم هاي بيلي وايلدر نوشته شده و درباره بازيگري مشهور است كه با يك زوج جوان از طبقه متوسط آشنا مي شود. تهيه كننده فيلم هم عبدالله اسفندياري است كه در حال حاضر مسئوليت گروه سينماي معناگرا را در بنياد سينمايي فارابي به عهده دارد. اما فيلم خودش در اين رده آثار جا نمي گيرد و صرفا با هدف برقراري ارتباط با مخاطب ساخته شده است؛ هرچند عدم تمايل سينماداران به نمايش فيلم نشان مي دهد كه فيلم در هدفي هم كه پيش گرفته چندان موفق نبوده است.
شكلات هم از يك هفته پيش از آغاز ماه رمضان روي پرده رفته و نمايش آن تا پايان اين ماه ادامه خواهد داشت؛ فيلمي كه در آن جز امين حيايي، رحيم نوروزي و شبنم طلوعي هم نقش هايي را بازي مي كنند. از نمايش آخرين فيلم افشين شركت با عنوان همسر دلخواه من چند سالي مي گذرد؛ فيلمي كه در گيشه با شكست سختي مواجه شد و حالا به نظر مي رسد باتوجه به آمارهاي فروش، فيلم تازه هم توفيق چنداني در گيشه نداشته باشد.
ديشب باباتو ديدم آيدا
وضع اكران در سينماي ايران آنقدر به هم ريخته هست كه بهترين فيلم جشنواره بيستم كودك و نوجوان در كنار بهترين فيلم دوره قبل از آن به نمايش درآيد؛ اتفاقي كه حالا براي فيلم تازه رسول صدرعاملي و فيلم شيخ طادي افتاده است. ديشب بابا تو ديدم آيدا در هفته اي كه گذشت موفق شد دو جايزه اصلي بهترين فيلم و بهترين كارگرداني را از جشنواره كودك دريافت كند و اين پس از كم توجهي به فيلم در جشنواره فجر سال گذشته مي تواند التيامي براي صدر عاملي باشد كه فيلم هاي اخيرش جملگي اقبال توامان منتقدان و مخاطبان را به همراه داشته اند.
ديشب بابا تو ديدم آيدا سومين بخش از سه گانه صدر عاملي درباره زندگي دختران نوجوان پس از فيلم هاي دختري با كفش هاي كتاني و من ترانه 15 سال دارم است كه به شكل عميق تر به مسائل مبتلاي اين گروه سني مي پردازد.
فيلم درباره دختري به نام آيداست كه يك روز از همكلاسي اش مي شنود پدرش را با زن ديگري غير از مادرش ديده و اين مي شود بهانه اي براي ورود آيدا به دنياي واقعي آدم هاي اجتماع اطرافش؛ آدم هايي كه با آنچه آيدا در ذهن دارد، فاصله زيادي دارند. از سوي ديگر فيلم سعي مي كند به درونيات ذهني يك دختر نوجوان در سن و سال آيدا نزديك شود. دختري كه مي تواند يكي از هزاران دختر حاضر در اجتماع امروز باشد. جز اين، فيلم زندگي دختران ديگري را هم در كنار قصه زندگي آيدا نشان مي دهد تا به نوعي يك تصوير كامل از جامعه امروز كلانشهري مثل تهران باشد.
رسول صدر عاملي در ساخته هاي پيشين خود تا حد زيادي نشان دادكه دغدغه اجتماعش را دارد و فكر مي كند كه تصوير آنچه در مقابلش مي گذرد، مي تواند تا حدي در آسيب شناسي اين واقعيت ها موثر باشد. اين البته معنايي متفاوت با سياه  نمايي دارد. اتفاقا صدرعاملي در فيلم هايش سعي دارد از دشوارترين موقعيت ها يك تصوير روشن و با اميد به آينده بسازد و اين ويژگي  حتي سبب شده كه گاه او را به داشتن نگاهي غير واقعي متهم كنند. ديشب بابا تو ديدم آيدا براساس قصه اي از مرجان شيرمحمدي و با فيلمنامه اي كه كار مشترك خود صدرعاملي و كامبوزيا پرتوي بود جلو دوربين رفت و مهمترين ويژگي فيلم در مرحله توليد روندي بود كه انتخاب بازيگر نقش  آيدا به همراه داشت؛ انتخابي كه تقريبا سه ماه به طول انجاميد و هانيه توسلي به همراه صدرعاملي از ميان هزاران داوطلب ، سوفي كياني را براي نقش آيدا برگزيدند، هرچند در زمان جشنواره خيلي ها بر صدر عاملي خرده گرفتند كه كياني فاصله زيادي با دو كشف قبلي او در فيلم هاي پيشينش يعني پگاه آهنگراني و ترانه عليدوستي دارد.
ديشب بابا تو ديدم آيدا قرار بود پس از نمايش مكس در اكران عيد فطر روي پرده برود، اما با كنار رفتن ناگهاني مكس از نوبت اكران ، حالا فيلم صدر عاملي، با قراردادي 7 هفته اي از اين چهارشنبه روي پرده مي رود تا براي نخستين بار فيلمي باشد كه مرزبندي اكران ماه رمضان و اكران عيد فطر را مي شكند؛ فيلمي كه اگر مخاطبان نوجوانش را چنان كه بايد بيابد مي تواند فروشي در حد فيلم هاي پيشين صدرعاملي داشته باشد.
يك تكه نان
پس از جنجال هاي پيش آمده بر سر راه آخرين فيلم به نمايش درآمده كمال تبريزي، يك تكه نان تا حد زيادي منطقي ترين گامي بود كه تبريزي مي توانست پس از آن فيلم بردارد. فيلمي از سينماي معناگرا كه باتوجه به سابقه تبريزي در ساخت فيلم در گونه هاي مختلف سينمايي قرار بود، به نوعي متر و معياري براي اين گونه سينمايي باشد، اما براي يكي از نخستين دفعات، تبريزي نتوانست خميرمايه اش را تبديل به اثري چنان كه بايد بكند.
يك تكه نان قصه ساده اي دارد. پسري سرباز از جايي دور افتاده ناظر رفتار آدم هايي ست كه هر يك فكر مي كنند آدم هايي مومن و دين دار هستند و هيچ يك به او و اعتقاداتش توجهي نمي كنند، اما پسر در واقع همان كسي است كه بخشي از اعتقاد آدم هاي آن منطقه را شكل داده است. فيلمنامه يك تكه نان سعي مي كند به جزئيات تكيه كند و تبريزي هم در كارگرداني چنين كرده، اما حاصل كار بشدت يادآور همان سينماي شعاري است كه در مورد پشت پرده مه عنوان شد شيخ طادي ازآن گريخته است. فيلم فضاي خوبي دارد، بازي بازيگرانش از جمله رضا كيانيان در سه نقش كوتاه، رويانونهالي در دو نقش مشابه و اسماعيل خلج كه از قديمي هاي تئاتر است تا حد زيادي به خلق درست همين فضاها كمك كرده و تبريزي هم چيزي كم نگذاشته، اما حاصل به هر ترتيب آنچه كه بايد، نيست.
فيلم تبريزي قرار است از اواسط ماه رمضان روي پرده برود و احتمال اكران طولاني مدتي هم نخواهد داشت. فيلم در گروه سينمايي آسمان باز به همراه چند سينماي آزاد روي پرده خواهد رفت؛ به همان شيوه اي كه سال قبل فيلم قدمگاه و امسال فيلم هاي ماهي ها عاشق مي شوند و خيلي  دور خيلي نزديك روي پرده رفتند. به نظر مي رسد با افت تدريجي فروش فيلم گيلانه، از يكي دو هفته آينده شاهد نمايش فيلم تبريزي در گروه سينمايي آسمان باز باشيم.
آكواريوم
اين آخرين فيلم اكران ماه رمضان، فيلمي است كه خيلي ها گمان مي كنند از فضاي خلوت اين دوران اكران استفاده كافي را براي رسيدن به يك فروش بالا خواهد كرد. آنها كه تازه ترين فيلم ايرج قادري را ديده اند مي گويند كه فيلم به نسبت آثار شلخته و به هم ريخته پيشين او فضاي بهتري دارد و تا حدي در ساختار، به فيلم مي خواهم زنده بمانم كه موفق ترين اثر قادري در سالهاي اخير است نزديك شده است.
آكواريوم سال قبل در تركيه جلو دوربين رفت و داستانش درباره پسري است كه براي رسيدن به يك زندگي بهتر بار سفر را به خارج از كشور مي بندد، اما مهاجرت، مشكلات ناخواسته اي را سر راه او قرار مي دهد؛ درگيري با آدم هايي كه او هيچ وقت بودن در كنارشان را تجربه نكرده است. به روال شمار زيادي از فيلم هاي تجاري اين چند سال، امين حيايي بازيگر نقش اصلي فيلم است و مهناز افشار، ايرج نوذري، نيما فلاح و شيلا خداداد ديگر نقش هاي فيلم قادري را بازي مي كنند؛ فيلمي كه پس از پايان نمايش نوك برج ساخته كيومرث پوراحمد، جايگزين آن در جدول نمايش خواهد شد كه به نظر هم مي رسد اين زمان، هفته آينده، يعني همزمان با اكران يك تكه نان باشد. اگر آكواريوم به فروش بالايي دست يابد بار ديگر به اين نظريه كه اكران ماه رمضان، دوره اي براي اكران فيلم هاي كم فروش است خط بطلان كشيده مي شود و اين براي احياي يكي از فصل هاي مرده اكران سينماها اتفاق خوشايندي خواهد بود.

از صبح تا شب
امروز و فردا خبري از پخش مستقيم فوتبال هاي اروپايي نخواهد بود، چون، هم مسابقاتشان يك هفته تعطيل است و هم اينكه بازيكنان ايراني شاغل در اروپا به وطن برگشته اند تا در ديدارهاي دوستانه تيم ملي بازي كنند. درنتيجه فوتبالي ها بهتر است اين چند روز به فكر يك سرگرمي ديگر باشند، مثلا به تماشاي تكرار سريال افسانه عقاب هاي مبارز بنشينند كه ساعت 15:10 از شبكه اول پخش مي شود يا سريال مظنونين را نگاه كنند كه از شبكه تهران حدود ساعت 19 پخش مي شود.
شيفتگان سريال هاي ايراني هم كه شنبه شب ها حسابي كيفور هستند، چون دو سريال ريحانه و مزرعه كوچك برايشان پخش مي شود. هر دو اين سريال ها هم دستپخت جناب سيروس خان مقدم است كه در ساختن سريال هاي تلويزيوني يد طولايي دارد و خوب مي داند چطور از يك سوژه پنج قسمتي، يك مجموعه 40 قسمتي بسازد. ريحانه را شبكه 3 حدود ساعت 20:15 و مزرعه كوچك را شبكه اول ساعت 22:10 نمايش مي دهد.
براي آنهايي هم كه سرمايه اي دارند و بدشان نمي آيد آن را وارد بازار بورس كنند، هر روز برنامه اي تحت عنوان تالار شيشه اي از شبكه دوم پخش مي شود و به درد آنهايي مي خورد كه از روابط بازار سرمايه چيزي سر در نمي آورند. ساعت پخش اين برنامه حدود 13:15 است و همان طور كه بالاتر گفتم هر روز پخش مي شود.
از ديگر برنامه هاي روزانه شبكه دوم هم پيشنهاد مي كنم چاوش را از دست ندهيد كه حدود ساعت 20:45 پخش مي شود و هر روز در قالب
گزارش ـ گفت وگو به سراغ يكي از اتفاقات و رويدادهاي فرهنگي هنري جامعه مي رود. زمان كوتاهي هم دارد، چيزي بين 10 تا 15 دقيقه.
آخر شب هم احتمالا مثل هفته هاي گذشته مي توانيد تكرار هشدار براي كبرا 11 را ساعت 23:15 از شبكه تهران تماشا كنيد. فقط نكته اي كه لازم مي دانم در انتها بگويم اين است كه با توجه به شروع ماه رمضان و برنامه هاي ويژه شبكه هاي مختلف براي اين ماه، به احتمال زياد در ساعت پخش برنامه هاي اين شبكه ها تغييراتي رخ مي دهد و ممكن است پخش بعضي از آنها تا پايان اين ماه متوقف شود.به خاطر همين اگر اشتباهي در معرفي برنامه هاي تلويزيون ديديد، بر ما خرده نگيريد و دعا كنيد دوستان تلويزيوني بالاخره يك روز به اين نتيجه برسند كه كمي زودتر نام و زمان برنامه هايشان را ـ لااقل براي
مطبوعات ـ اعلام كنند.
چند روزي مي شود كه شماره جديد مجله فيلم هم روي دكه ها آمده كه براي اين روزها پيشنهاد بدي نيست. مخصوصا اگر گيلانه و سالاد فصل را تماشا كرده باشيد؛ چون چند صفحه اي از اين شماره اختصاص دارد به نقد و بررسي اين فيلم ها و گفت وگو با عواملشان. اما يكي از بخش هاي جالب اين شماره ترجمه ميزگردي ست كه مجله نيوزويك با شش بازيگر آمريكايي نامزد جايزه اسكار 2005 برگزار كرده بود و در آن كيت وينسلت، پل جاماتي، هيلاري سوانك، لئورناردو دي كاپريو، جيمي فاكس و آنت بنينگ از تجربه هايشان و نقش هايي كه براي آنها نامزد شده اند، سخن گفته بودند. از معرفي فيلم هاي روز هم كه پاي ثابت هر شماره مجله فيلم است بگذريم، مطلبي كه امير قادري با عنوان شب حكم درباره تجربه ديدن آخرين ساخته مسعود كيميايي نوشته، مطلب جالبي ست كه پيشنهاد مي كنم حتما بخوانيد؛ مخصوصا كه اگر حواشي جشن امسال خانه سينما و نامزد نشدن حكم در هيچ يك از رشته ها را يادتان باشد.
چند صفحه  اي هم از اين شماره اختصاص دارد به دوبله و علاوه بر گفت وگويي با جلال مقامي، مي توانيد مطلبي با عنوان يك دوبله فوق العاده، با بند و بساط! را هم پيدا كنيد كه هوشنگ گلمكاني در وصف دوبله فيلم اين گروه خشن (ساخته به ياد ماندني سام پكين پا) نوشته است. ابوالحسن تهامي هم كه مدير دوبلاژ اين فيلم بوده، يادداشت كوتاهي درباره دوبله اين فيلم در كنار مطلب گلمكاني نوشته است.
شماره 337 مجله فيلم را كه روي جلدش اختصاص به گيلانه دارد، مي توانيد با 700 تومان بخريد.
حالا كه بحث مجله شد، اگر مجله  خوان حرفه  اي هستيد، حواستان باشد كه جديدترين شماره ماهنامه عكس (شماره 222) هم چند روزي ست كه منتشر شده. عكس روي جلد اين شماره مخصوص فيلم حكم است.
در اين شماره ماهنامه عكس، دو گفت  وگو با مسعود پاكدل و جمشيد بايرامي چاپ شده است. همچنين گزيده  اي از عكس  هايي كه در جشن سالگرد تاسيس خانه عكاسان به نمايش درآمدند نيز در اين شماره چاپ شده  اند.گزارش تصويري ديگر اين مجله به توفان كاترينا و روايت عكاسان از اين بلاي طبيعي اختصاص يافته است. مروري بر زندگي و آثار جوئل ميروويچ ، ديگر مطلبي ست كه مي  توان در جديدترين شماره ماهنامه عكس خواند.

پرسوناژ
ساناز اقتصادنيا
رويا نونهالي
003006.jpg
بازيگري با چهره سنگي بهترين لقبي است كه تا به حال به رويا نونهالي داده اند و او با همين چهره سنگي تا به حال موفقيت هاي چشمگيري در عرصه سينما به دست آورده است.
البته نمي توان گفت كه تمام فيلم هايي كه او بازي كرده، جزو بهترين فيلم هاي تاريخ سينماي ايران است، اما حضور نونهالي در آن فيلم ها به تاثيرگذاري فيلم كمك كرده است.
او متولد سال 1341 در تهران و فارغ التحصيل رشته نقاشي از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است. براي بازي در فيلم هاي عروسي خوبان محسن مخملباف و بوي كافور، عطر ياس بهمن فرمان آرا، سيمرغ بلورين بهترين بازيگر زن را در جشنواره هفتم و هجدهم فيلم فجر از آن خود كرده است. او همچنين در فيلم هاي زندان زنان 1380، خانه اي روي آب 1380، آب را گل نكنيد 1368، يار در خانه و... 1366 و... بازي درخشاني داشته است. آخرين فيلمي كه از او بر پرده سينما ديديم ماهي ها عاشق مي شوند به كارگرداني علي رفيعي بود. اما آنچه كه باعث شد نونهالي بيش از پيش شناخته شود و محبوبيت بيشتري ميان مردم پيدا كند، ايفاي نقش در مجموعه تلويزيوني خواب و بيدار مهدي فخيم زاده بود. او در اين سريال پليسي، در نقش ناتاشا حاضر و با اين نقش به يك ضدقهرمان دوست داشتني تبديل شد. نونهالي اين روزها در فيلمي از مونا زندي حقيقي بازي مي كند. عصر جمعه اولين فيلم بلند اين كارگردان جوان است و هانيه توسلي در كنار نونهالي به عنوان بازيگر حضور دارد.
عصر جمعه، داستان زندگي زني ست به نام سوگند (رويا نونهالي) كه از خانواده رانده شده و همراه با پسر سركش 15 ساله اش زندگي سختي را مي گذراند. اين درحالي ست كه بنفشه (هانيه توسلي) خواهر كوچكتر سوگند به دنبال اوست تا رازهايي از گذشته را برايش آشكار كند.
رويا نونهالي مدتي پيش، در مستندي با عنوان سفر به آفريقا به عنوان گوينده و گزارشگر حضور داشت. از ديگر فعاليت هاي اين بازيگر در فيلم هاي مستند، مي توان به فيلم گره به كارگرداني رامين حيدري فاروقي اشاره كرد. او در اين فيلم به عنوان دختري قاليباف به ايفاي نقش پرداخته است. گره به نحوه چگونگي بافت قالي مي پردازد.
بهروز غريب پور
002949.jpg
بهروز غريب پوركار هاي زيادي انجام داده كه نمونه آن تاسيس و مديريت خانه هنرمندان باشد؛ مكاني براي ارائه و تبادل هنر و مباحث فرهنگي، محفلي براي حمايت از كارهاي دانشجويي در عين احترام به حرفه اي ها. براستي اولين جايي كه هر گروه يا فردي براي برگزاري كنسرت، جلسات ادبي، نشست و سخنراني، اجراي تئاتر و نمايشنامه خواني، اكران خصوصي فيلم هاي كوتاه و بلند و... به يادش مي افتد، خانه هنرمندان است. علاوه بر تمام اين كاركردها، آنچه باعث شده اين محل زبانزد شود، نحوه مديريت غريب پور است.
اگر تا به حال گذرتان به خيابان ايرانشهر و خانه هنرمندان نيفتاده، بد نيست اين بار سري به آنجا بزنيد و فقط از محيطي كه در آن قرار گرفته ايد لذت ببريد.
يكي ديگر از كارهاي به يادماندني غريب پور كه او را هميشه در تاريخ هنر جاودانه مي كند، كارگرداني اپراي رستم و سهراب است. اگرچه غريب پور در اين راه با مشكلات فراواني روبه رو شد، اما نهايتا با استقامت تمام، سختي مسير را برخود هموار كرد و با زنده كردن دوباره اين حماسه، موفق شد اثري جهاني از خود بر جاي بگذارد.
از بهروز غريب پور مي نويسيم، نه تنها به خاطر اينكه نام خود را در تبديل كشتارگاه تهران به فرهنگسراي بهمن و پادگان ايرانشهر به خانه هنرمندان، ماندگار كرده است، بلكه به دليل ادامه حضور و فعاليت مستمرش در عرصه دلبستگي او به تئاتر. غريب پور باتمام تلاشي كه براي برداشتن قدم هاي بزرگ مي كند، از تئاتر ناب غافل نمي شود. تالار چهارسو، از هفدهم مهرماه پذيراي نمايش ايكارو به كارگرداني غريب پور است.
اين نمايش داستان زندگي مايرهولد كارگردان بزرگ روسي است كه در جريان حكومت استاليني كشته مي شود. غريب پور درباره اين نمايش در گفت وگويي گفته است: ايكارو(يا مرثيه اي براي قربانيان استالينيزم) اثري در ستايش كارگردان مبارز و بزرگ روسي است كه با وجود شهرت جهاني، متاسفانه در ايران هنوز بدرستي شناخته نشده است. در كارگرداني اين اثر سعي كرده ام تا از مشخصه هاي تكنيكي تئاتر شرقي هم استفاده كنم .
در اين نمايش سياوش طهمورث، محمدحاتمي، نسيم ادبي، محمد سارباني و .... حضور دارند.
خبر ديگر درباره غريب پور اينكه، نمايشنامه كچل كفترباز كه توسط او نوشته شده و در سال 63 توسط كانون پرورش فكري كودك و نوجوان منتشر شده بود، براي دومين بار منتشر مي شود. در طول 20 سال گذشته، ناشران مختلفي تصميم به چاپ مجدد آن گرفتند كه هيچ كدام به نتيجه نرسيده اند. اين بار نشر نيستان، اين نمايشنامه را به سفارش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان براي چاپ دوم آماده مي كند.

رباعيات ديروز
به انتخاب جواد هاشمي
يا رب! مايوسم از در خويش مكن
مانوس به نفس دوزخ انديش مكن
مغرور كرامت تو بودن سهل است
ما را مفتون طاعت خويش مكن
صفايي جندقي

رباعيات امروز
سيدشهرام شكيبا
زاهد صد سال يا اله آورده است
عاشق، درياي اشك و آه آورده است
در محضر حضرتش چه سازد آخر
اين بنده كه يك عمر گناه آورده است

|  آرمانشهر  |   ايرانشهر  |   جهانشهر  |   در شهر  |   علمي  |   محيط زيست  |
|  شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |