شش ميليارد ريال هزينه عمران شمال مشهد
طرح هاي عمراني در شهرهاي مختلف در حال انجام شدن است تا اصفهان، تبريز، مشهد، شيراز و ديگر شهرها، همپاي تهران پيش بيايند.
شهردار منطقه۵ مشهد گفت: حدود شش ميليارد ريال براي عمران و آباداني مناطق محروم شمال اين كلانشهر در شش ماه نخست امسال هزينه شده است.
سيد محمد شمسيان افزود: اين ميزان اعتبار هزينه شده در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 30درصد افزايش دارد.
او افزود: اعتبار مذكور براي بهسازي مسيل ها، زيرسازي ، جدول گذاري آسفالت معابر، پياده روسازي، بهبود ترافيك، احداث بوستان و توسعه فضاي سبز شهري هزينه شده است.
وي گفت: طي اين مدت 299 فقره پروانه ساخت و 225 فقره پروانه بهره برداري صادر شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتيب 2 و 57 درصد رشد دارد. شمسيان اضافه كرد: در شش ماهه نخست امسال 77هزار متر مربع از معابر عمومي مناطق محروم شمال مشهد، آسفالت و روكش شده است.
وي اظهار داشت: طي اين مدت 63 بناي غيرمجاز به دليل نداشتن مجوز ساخت، تغيير كاربري و مغايرت با پروانه ساخت پلمپ شده است.
در حوزه خدماتي شهرداري منطقه پنج 300 هزار نفر ساكن هستند.
بهره برداري از خط تراموا اصفهان
اولين خط قطار درون شهري ريلي رو زميني(تراموا) ، با انعقاد قراردادي ميان شهرداري اصفهان و كنسرسيومي از يك شركت ايراني، دو بانك بين المللي اروپايي و چند شركت از كشور چك در اصفهان احداث و اوايل سال 86 آماده بهره برداري خواهد شد .
شهردار اصفهان با اشاره به استفاده از سرمايه گذاري و مشاركت بخش خصوصي داخلي و خارجي در انجام طرح هاي عمراني شهر اصفهان، بودجه عمومي شهرداري جهت رسيدن به توسعه پايدار را ناكافي دانست و راه حل خروج از اين مشكل و جذب درآمدهاي پايدار را بهره گيري از مشاركت هاي خصوصي عنوان كرد . دكتر سيد مرتضي سقائيان نژاد با اشاره به اينكه استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي بهترين راهكار حل مشكلات ترافيكي ست، خاطر نشان ساخت : متاسفانه در حال حاضر سهم حمل و نقل عمومي شهر اصفهان كمتر از 20 درصد است و بر اساس دستور العمل دولت بايد سهم حمل و نقل عمومي شهرها در برنامه چهارم توسعه تا مرز 75درصد افزايش يابد.
سقائيان نژاد ، هدف از انعقاد قرارداد احداث ترامواي شهر اصفهان را كاهش بار ترافيكي شهر و افزايش سرعت عبور و مرور در مناطق پر تردد ذكر كرد و گفت: در فاز اول اين طرح عظيم شهري با مساحت 18 كيلومتر، ميدان جمهوري به ميدان استقلال متصل شده و در خط ديگر اين طرح، خانه اصفهان به ملك شهر مرتبط خواهد شد.
شهردار اصفهان كل اعتبار احداث اين طرح را يكهزار ميليارد ريال و مدت زمان طراحي و اجراي آن را 18 ماه ذكر كرد و گفت: از جمله مزاياي اين طرح، جذب سرمايه خارجي، استفاده و به كارگيري نيروي انساني و مالي بخش هاي خصوصي در احداث طرح هاي شهري و همچنين احداث خط تراموا براي اولين بار در كشور در شهر اصفهان است.
مضرات بوي خودروهاي صفر كيلومتر!
خواندن اين خبر را به آنهايي كه به سلامتشان اهميت ويژه اي مي دهند، توصيه مي كنيم. هر چند اين خبر در تناقض زيادي با خبرهاي قبل است، اما موضوعي است كه بر اساس يافته هاي پژوهشگران به دست آمده است. هميشه مي گفتيم به جاي خودروهاي كهنه و چندساله بهتر است از خودروهاي نو و تازه استفاده كنيم، اما اين بار يافته هاي پژوهشگران نشان داده كه خودروهاي صفر كيلومتر نيز براي سلامت انسان مضر هستند.
يافته جديد محققان نشان مي دهد كه بوي اتاق خودروهاي صفر كيلومتر براي سلامت انسان بسيار خطرناك است. پژوهشگران معتقدند بوي تازه اي كه در خودروهاي نو و تازه احساس مي شود و تركيبي از بوي چسب و پلاستيك است، اختلالات جدي در وضعيت سلامت انسان ايجاد مي كند. بر اساس اين گزارش، بوي خودروهاي نو، ضمن تهديد سلامتي انسان موجب برهم زدن و كاهش تمركز راننده مي شود. همچنين آب ريزش بيني و بد حالي از عوارض استشمام بوي نامطبوع مواد شيميايي داخل خودروهاي نو است. حالا بايد پرسيد بالاخره از خودروهاي نو مي توان استفاده كرد يا نه؟!
واگذاري طرح پاركبان به بخش خصوصي
مدت هاست با آن رو به رو مي شويم. كافي ست بخواهي ماشين را پارك كني تا نگاهت با نگاه آقاي پاركبان كه در اتاقك آبي رنگ خود نشسته است، رو به رو شود. نزديك به دو سال قبل بود كه برخي از خيابان هاي تهران خط كشي شد و ابتدا مردهاي آبي پوش موسسه رهگشا - وابسته به بنياد تعاون ناجا زير سايه بان هاي كوچك و بعدها در اتاقكي آبي رنگ، اقدام به صدور برگ هاي پارك در مناطقي كه عنوان طرح پاركبان را يدك مي كشيد، كردند. با توجه به افزايش تعداد اين مناطق قرار است طرح پاركبان به بخش خصوصي واگذار شود و 300شركت با حضور در يك مزايده، سه منطقه از تهران را براي پاركبان در اختيار بگيرند.
در اين طرح تهران به سه زون الف، ب و ج تقسيم بندي شده است كه زون الف به شمال، زون ب به مركز و زون ج به غرب و جنوب غربي تهران اختصاص دارد كه مبالغ پارك در هر زون متفاوت بوده و در زون الف بيشتر است. قرار است در اين مزايده به ازاي هر 30 جاي پارك، يك پاركبان در نظر گرفته شود و حدودا 500 جاي پارك براي هر شركت در نظر گرفته شده است؛ با اين وجود موسسه رهگشا كه مسئول فعلي پاركبان هاست، گفته كه با خصوصي شدن اين طرح هيچ تعهدي در مقابل
300 نفر از پرسنل خود كه در حال حاضر در مناطق مختلف در حال فعاليت هستند، ندارد.
رانندگان مسن بيشتر تصادف مي كنند
رانندگان مسن به علت شرايط خاص جسماني ناشي از افزايش سن از جمله ضعف بينايي، بيش از ديگر رانندگان تصادف مي كنند. يك كارشناس برنامه ريزي شهري با اعلام اين مطلب همزمان با هفته جهاني سالمند احتياط و دقت بيشتر و شتاب و سرعت كمتر در رانندگي را از جمله ويژگي هاي مثبت رانندگان مسن نسبت به ساير رانندگان بويژه رانندگان جوان برشمرد. شهرام جباري زادگان با تاكيد بر تاثير مستقيم كاهش ديد ناشي از افزايش سن در نحوه رانندگي، اظهار داشت: بدون ترديد ضعف بينايي در ايفاي وظايف اوليه رانندگي از جمله احاطه به محيط، عكس العمل به موقع و تخمين سرعت كاملا موثر است. وي بيماري چشمي آب مرواريد را از جمله عوارض جسمي سالمندي اعلام كرد و افزود: رانندگان مبتلا به اين بيماري چشمي مسير انتخابي را در مدت زمان بيشتري نسبت به ساير رانندگان طي كرده، مهارت كمتري از خود بروز داده و عكس العمل ضعيف تري از خود نشان مي دهند.