به بهانه 16 مهر؛ روز ملي بتن
سنگ روان در خدمت معماري نوين
|
|
عكس: بهرام هوشياريوسفي
كمال يوسف پور
بتن كه ميزان توليد آن بالغ بر 8/3 بيليون مترمكعب در سال تخمين زده مي شود، به علت دارا بودن خواص و ويژگي هاي ممتاز و نيز در دسترس بودن مصالح آن، پس از آب، پرمصرف ترين ماده روي زمين به شمار مي رود. بتن در همه جا موجود است و در يكصد سال اخير، استفاده از آن در ساخت بناهاي مسكوني و اداري، پياده روها، راه ها و جاده ها و نيز انواع مختلف ساختمان هاي فني عملكردي از قبيل كارخانه ها، پاركينگ ها، متروها، فرودگاه ها، پل ها، سدها، سيلوها، سازه هاي دريايي، رآكتورهاي اتمي و سازه هاي مقاوم در برابر انفجارات و زلزله، مقبوليتي همگاني پيدا كرده است.
چنانچه از عنوان اين نوشتار برمي آيد، بتن يك ماده متناقض است. بتن با اينكه تداعي كننده مفهوم سختي است، ليكن در ابتداي فرآيند اختلاط مواد تشكيل دهنده اش، نرم و روان است؛ اگرچه بتن، بر اساس تعريفي كه از آن سراغ داريم، يك ماده پيوندي و چندرگه است كه از اختلاط سيمان، آب، ماسه و مصالح دانه اي معدني از قبيل شن يا سنگريزه به دست مي آيد، اما معمولا به عنوان يك ماده يكپارچه و داراي شخصيت مستقل در نظر گرفته مي شود. بتن شكل ذاتي و طبيعي بخصوصي ندارد و از اين رو بايد با استفاده از قالب بندي به شكل معيني درآورده شود؛ يعني شكل و بافت نهايي بتن را قالبي كه بتن به درون آن ريخته مي شود، تعيين مي كند.
بتن مي تواند هر رنگ، بافت و طرحي را به خود بگيرد، از اين رو شايد بتوان آن را به يك آفتاب پرست تشبيه كرد. رنگ بتن اغلب خاكستري ست، اما از طريق انتخاب سيمان و مصالح دانه اي مناسب يا با استفاده از رنگدانه هاي شيميايي مي توان به آساني آن را در رنگ هاي سفيد، قهوه اي يا حتي قرمز روشن توليد كرد. بتن بسته به قالب مورد استفاده در توليد آن، مي تواند صاف و ساده يا داراي طرح هاي دقيق و پيچيده باشد؛ بتن مي تواند همچون شيشه صاف باشد يا همچون صخره زمخت و ناصاف. بتن ممكن است بدون پرداخت رها شده يا همچون يك تنديس به دقت روي آن كار شود. در واقع، بتن، با توجه به ويژگي هاي خاص سطح آن، يك فرآورده واحد نيست، بلكه طيف گسترده اي از مصالح را دربرمي گيرد كه از نظر بافت، رنگ و بيان معمارانه از قابليت هاي بي شماري برخوردار است.
تركيب مقاومت فشاري سنگ و مقاومت كششي فولاد در بتن مسلح، سازه هاي بتني را قادر به تحمل وزن بسيار زياد و پوشش دهانه هاي بزرگ مي سازد. از آنجايي كه عناصر تشكيل دهنده سازه بتن مسلح مي توانند بصورت يك شبكه پيوسته و يكپارچه، به هم بافته شوند، استفاده از بتن مسلح در طراحي سازه، آن را از قابليت انعطاف پذيري بي نظيري برخوردار مي كند. معماران و مهندسان از اين ويژگي براي خلق عناصر ساختماني مختلف، از صفحات بتني يكپارچه گرفته تا قاب هاي سازه اي سه بعدي و كنسول هاي عظيم و مهيب، بهره مي گيرند.
بررسي تاريخي كاربرد بتن در معماري نشان مي دهد كه بتن توسط معماران رومي و صدر مسيحيت مورد استفاده قرار مي گرفت، اما در قرون وسطي و رنسانس اغلب بي استفاده ماند، تا آنكه در نيمه دوم قرن نوزدهم بار ديگر، عمدتا براي مصارف معمولي، مورد توجه قرار گرفت، بويژه در مواردي كه ساخت ارزان، قابليت ايجاد دهانه هاي عريض و نسوز بودن، ضرورت به كارگيري آن را ايجاب مي كرد. مسلح كردن بتن نيز كه براي اين كار ميلگردهاي فولادي را به منظور استحكام بيشتر در ميان بتن قرار مي دادند، به دهه 1870 باز مي گردد. معماران قرن نوزدهم بعضا به قابليت هاي بتن مسلح خيلي اطمينان نداشتند و نسبت به آن بدگمان بودند. بتن در آن زمان يك ماده خيلي جديد به شمار مي رفت و ويژگي هاي آن براي معماران بخوبي قابل درك نبود، زيرا فاقد يك فرم ذاتي و پايدار بود. جالب آنكه اين دقيقا همان خصوصيتي است كه بتن را براي بسياري از معماران امروز به وسيله اي اميدواركننده جهت تحقق ايده هايشان تبديل مي كند.
پديده بتن در چند سال آخر قرن نوزدهم كه معماران سعي كردند سبكي مبتني بر اين مصالح بيابند، آشكارتر شد. در حالي كه يكي از طراحان احتمالا چنين استدلال مي كرد كه ويژگي انعطاف پذيري بتن آن را به ماده اي مناسب براي بيان گرايي هنري در معماري تبديل مي كند، ديگري ممكن بود بر نقش روش قاب و قاب بندي تكيه كند و مدعي ارزش گذاري بر نمونه هاي پيشين گوتيك يا حتي شيوه هاي معماري فولاد و شيشه شود. نظريات مشابه مختلفي نيز با توجه به جنبه بيروني بتن ابراز مي شد، بدين معنا كه يك معمار، بتن را ماده اي معمولي و پيش پاافتاده و نيازمند پوشانيده شدن با كاشي ها و روكارهاي آجري مي دانست و ديگري از زيبايي ذاتي آن دم مي زد كه به همين دليل بايد نمايان مي ماند. استفاده گسترده و فراگير از بتن مسلح در معماري حدودا به نيمه اول قرن بيستم باز مي گردد. اين ماده جديد به دليل برخورداري از قابليت استفاده در بناهاي مختلف و نيز فرم پذيري قابل توجهش، در آن زمان در مقياس وسيع مورد استفاده قرار گرفت و با سرعت شگفت آوري تاثيرات خود را در معماري بر جاي گذاشت و بين سالهاي 1910 و 1920، تقريبا به علامت مشخصه معماري جديد تبديل شد. شايد از بسياري جهات بتوان گفت خردگرايي و بتن مسلح دو عنصري بودند كه سرانجام در دوره افتخارآميز معماري مدرن در دهه 1920 در يكديگر ادغام شدند؛ معماران خردگراي اين دهه كه بتن را به لحاظ برآورده كردن نيازهاي اساسي چون ارزاني، يكسان سازي، نورپردازي كافي، تهويه گسترده و فضاهاي داخلي انعطاف پذير و نامحدود، ماده اي مناسب يافته بودند، در سطح وسيع آن را مورد استفاده قرار دادند.
آگوست پره مهندس معمار فرانسوي، نخستين كسي ست كه بتن مسلح را به عنوان وسيله اي براي بيان مقاصد معماري شناخت و به كار برد. آپارتمان هاي مسكوني كه او با استفاده از قابليت هاي هنري بتن مسلح ساخت، منزلت بتن را در عالم معماري افزايش داد. فرانك لويدرايت نيز يكي از معماران برجسته آمريكايي است كه در پروژه هايش از قابليت هاي اين ماده جديد استفاده فراواني كرده است. ارزاني بتن و قابليت ايجاد دهانه هاي عريض با استفاده از آن، باعث روي آوردن او به اين ماده شد. علاوه بر اين، او با بتن براحتي مي توانست به ايده هاي فضايي خود جامه عمل بپوشاند. رايت به خاطر تاكيد هنري و حرفه اي اش بر ماهيت مصالح، سطح بتن را در اغلب كارهايش عاري از پوشش باقي مي گذاشت. پتانسيل تقريبا نامحدود بتن جهت خلق فرم ها و سطوح انتزاعي، برخورداري از قابليت تطابق با شرايط و كاركردهاي مختلف و نيز داشتن استحكام بالا، بتن را در حال حاضر به يكي از مصالح پرطرفدار و مورد توجه در ميان بسياري از معماران و مهندسان تبديل كرده است. بتن به خاطر داشتن خاصيت انعطاف پذيري بالا، آزادي عمل قابل توجهي در اختيار طراحان و معماران قرار مي دهد. بتن، همانند خاك رس در دستان يك تنديس گر، براي معماران امكان خلق ساختمان هايي را فراهم مي كند كه به طور منحصر به فردي گيرا، جالب توجه و از نظر هندسي متهورانه است. فرم ها و تركيباتي كه ساختن آنها پيش از ابداع بتن مسلح، با استفاده از ساير مصالح متداول دشوار يا غيرممكن بود، با استفاده از بتن مسلح اغلب به آساني قابل دستيابي هستند. به جرات مي توان گفت كه بدون استفاده از بتن، اجراي برخي از زيباترين و نوآورانه ترين آثار معماري معاصر جهان هرگز قابل تصور و تحقق نبود.
امروزه بتن با گذشت سالها از پيدايش و كاربرد آن به صورت كنوني، دستخوش تحولات و پيشرفت هاي شگرفي شده است. از زمان شروع استفاده گسترده از بتن مسلح در ساخت وسازها (در بيش از يك قرن قبل)، برخي انگاره هاي بنيادي درباره خواص اين ماده و محدوديت هاي آن تاكنون با چالش و ترديد جدي مواجه نشده بودند، اما در سالهاي اخير، با توجه به پيشرفت علم و تكنولوژي، تحقيقات متعددي روي خواص بتن صورت گرفته و در حال حاضر طيف متنوعي از فرآورده هاي آن ابداع و به بازار عرضه شده اند كه اين قبيل انگاره ها را به چالش كشيده و آزادي بيشتري جهت تجربه و ابداع در اختيار معماران و مهندسان قرار داده اند. بر اين اساس است كه در سالهاي اخير، معماران مختلف در پروژه هايشان برخي از انگاره هاي غالب درباره فرم معماري و فناوري بتن را به چالش كشيده و رويكرد هاي جديدي را در هر دو زمينه ارائه كرده اند. بسياري از معماران نيز با كاربرد هوشمندانه بتن، از آن به عنوان ابزاري جهت خلق زيبايي در آثارشان بهره جسته اند. البته با توجه به پيشرفت هاي سريع و روزافزون صنعت بتن در سالهاي اخير، به نظر مي رسد در سالهاي آينده شاهد استفاده گسترده تري از قابليت هاي بتن در عرصه معماري خواهيم بود.
منابع:
ـ جي. آر. كرتيس، ويليام، 1382، معماري مدرن از 1900، ترجمه مرتضي گودرزي، سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه ها (سمت)
ـ گيديون، زيگفريد، 1381، فضا، زمان و معماري، ترجمه منوچهر مزيني، شركت انتشارات علمي و فرهنگي
|