سه شنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۸ - Oct 18, 2005
مافياي جهاني، چاي غيربهداشتي به ايران قاچاق مي كند
005139.jpg
گروه اجتماعي: به عقيده يك نماينده مجلس چاي هايي كه از كشورهاي سريلانكا و هند وارد ايران مي شوند علاوه بر مشكل بهداشتي مشكل شرعي نيز دارند. اين درحالي است كه چاي خارجي بخش عمده اي از بازار داخلي كشور را در دست خود دارد و به اعتقاد بسياري از ايرانيان چاي خارجي خوش طعم تر و خوش رنگ تر از چاي داخلي است.
عضو كميسيون قضائي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي، با اعلام مشكلات چاي خارجي خواستار جايگزيني چاي توليد شده در يك كشور اسلامي شد.
علي زادسر بر لزوم افزايش كنترل هاي بهداشتي توسط مراكز قانوني براي اطمينان از سلامت چاي وارداتي تاكيد كرد و به «مهر» گفت: به دليل عدم رعايت بهداشت و خصوصا استفاده از سموم در كشورهاي هند و سريلانكا، وزارتخانه  هاي مسئول بايد نسبت به ورود چاي از كشورهايي كه از اين مشكلات مبرا هستند، اقدام كنند.
وي افزود: با توجه به شبهات شرعي درخصوص طهارت شرعي چاي هند و سريلانكا، دقت در اين امر جاي خود را دارد، چرا كه ۹۰ درصد مردم سريلانكا بودايي و در هند نيز فقط ۲۰ درصد مسلمان هستند كه نقش كمتري در توليد چاي دارند و لذا مي  توان ازكشورهايي  همچون اندونزي كه ۹۰ درصد مسلمان هستند و مشكلات بهداشتي كمتري دارند، چاي وارد كرد.
عضو كميسيون قضائي و حقوقي مجلس با اشاره به فقدان تجهيزات كنترل سموم در ايران گفت: مسئولان وزارت بهداشت و نيز سازمان چاي بارها اعلام كرده اند كه بعضي از چاي هاي بسته بندي خارجي غيرقابل شرب است و احتمال آلودگي حتي به مواد راديو اكتيو درآن وجود دارد ولي ماموران وزارت بهداشت كه كنترل و بازرسي فروشگاههاي عرضه مواد غذايي را به عهده دارند، متاسفانه ازعرضه چاي فاقد كنترل بهداشتي جلوگيري نمي  كنند.
زادسربا بيان اينكه چاي خوب و سالم به ايران قاچاق نمي شود، خاطرنشان كرد: حدود ۸۰ درصد تجارت چاي در جهان دردست شركت هاي انگليسي است كه مافياي قدرتمند جهاني چاي را تشكيل و براي به مصرف رساندن انواع چاي توليدي در جهان برنامه ريزي مي كنند.
عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس وضع عمومي بهداشت در كارخانجات هند و سريلانكا را بسيار وخيم توصيف كرد و گفت: بايد پرسيد آيا چاي  آلوده به سموم كه سرطان زا به شمار مي  رود به كجا و كدام كشورها ارسال مي  شود؟ چرا هرچه قاچاق چاي گرفته مي  شود، چاي فله است نه چاي بسته بندي با نام هاي مختلف حتي مقدس احمد و محمود و غيره كه به صورت قاچاق وارد مي  شود؟ وي به مشكلات توليد و توزيع چاي ايراني نيز اشاره كرد و گفت: عدم فرآوري صحيح، بسته بندي نامطلوب، نبود بازرگاني و بازاريابي، فرهنگ  سازي مافياي جهاني چاي و تغيير ذائقه، از دلايل عدم پذيرش چاي ايراني است.
نماينده جيرفت افزود: وزارت جهاد كشاورزي هيچگونه اعمال سياستي براي توليد كيفي برگ سبز يا چاي خشك و مطلوبيت توليد براي عرضه در بازار مصرف نكرده است.
مصوبات و سياست گذاريهاي غيركارشناسانه نيز نه تنها گره از كاركشاورز و صنعت باز نكرد، بلكه باعث عدم مطلوبيت چاي ايران نزد مصرف كننده شد.
زادسر در پايان تصريح كرد: با جلوگيري از اختلاط چاي مرغوب و مطلوب با غير مي توان سالانه از انباشت حدود ۳۰ هزار تن چاي در كشور و ذليل شدن چاي ايران جلوگيري كرد.

اضافه وزن سلامت قلب كودكان را به خطر مي اندازد
005133.jpg
ايسنا: اضافه وزن حتي به ميزان مختصر براي سلامت قلب و عروق كودكان خطرناك است.
به نوشته نشريه گردش خون انجمن قلب آمريكا، اضافه وزن حتي به ميزان اندك نيز براي سلامت كودكان زيانبار است به گونه اي كه شيوع بيماريهاي قلبي _ عروقي در كودكاني كه فقط چاق هستند اما وزن آنان بيش از حد مجاز نيست نيز افزايش مي يابد.به گفته محققان، تجمع چربي در بافت هاي بدن باعث كاهش خاصيت ارتجاعي عروق خوني و بروز بيماريهاي قلبي مي شود.

اعتراض دانشجويان دانشگاه آزاد
به كندي رسيدگي به تقاضاي نقل و انتقال
گروه علمي _ فرهنگي: جمعي از دانشجويان متقاضي نقل و انتقال دانشگاه آزاد اسلامي در اعتراض به عدم رسيدگي به درخواستها و مشكلات موجود، در محل ساختمان معاونت دانشجويي دانشگاه تجمع كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران،  اين دانشجويان با اشاره به اينكه پس از گذشت يك ماه از آغاز سال تحصيلي جديد هنوز اقدام جدي در راستاي رفع مشكلات نقل و انتقال دانشجويي صورت نپذيرفته است، نسبت به اين مساله اعتراض كردند. يكي از اين دانشجويان با بيان اينكه بيش از يك هفته از ارائه درخواست نقل و انتقال مي گذرد ولي رسيدگي به درخواستشان هر روز به روز بعد موكول مي شود، نسبت به بلاتكليفي تحصيلي خود ابراز نگراني كرد. اين دانشجو مدعي جايگزيني روابط فردي به جاي ضوابط در انجام امور نقل و انتقال دانشجويان شد. در اين تجمع برخي دانشجويان با ادعاي اينكه تمامي شرايط نقل و انتقال را مطابق ضوابط اعلام شده دارند و با انتقال آنان نيز موافقت شده، از عدم پذيرش دانشگاه مقصد انتقاد و اظهار كردند كه هيچ شخص خاصي پاسخگوي آنان نمي باشد.

دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي
بخشي از محوطه خوابگاه خود را آتش زدند
گروه علمي فرهنگي: جمعي از دانشجويان خوابگاهي دانشگاه شهيد بهشتي يكشنبه شب با آتش زدن بخشي از محوطه باز خوابگاه پسرانه، نسبت به مشكلات صنفي خود اعتراض كردند. اين دانشجويان علاوه بر اعتراض نسبت به قطع آب گرم خوابگاه دخترانه دانشگاه، نسبت به وضعيت رفاهي خوابگاه ها نيز معترض بودند.
برخي از اين دانشجويان از ورود آتش نشانان براي خاموش كردن آتش درون محوطه، جلوگيري كردند.

چگونگي نقل و انتقال دانشجويان دانشگاه پيام نور اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: معاون سنجش دانشجويي دانشگاه پيام نور چگونگي نقل و انتقال دانشجويان اين دانشگاه را اعلام كرد.
دكتر ابوالفضل فراهاني بومي شدن دانشگاه ها را در كاهش آسيبهاي اجتماعي موثر دانست و از ارائه طرحي براي سهولت نقل و انتقال دانشجويان و بويژه دختران خبر داد.
به گزارش ايسنا،  معاون سنجش دانشجويي دانشگاه پيام نور درباره طرح تسهيل نقل و انتقال دانشجويان تصريح كرد: مشكل دانشجويان غيربومي در دانشگاه پيام نور از ساير دانشجويان كمتر است، چرا كه متقاضيان در شعاع ۱۲۰ كيلومتري دانشگاه پذيرش مي شوند، البته در مواردي كه پراكندگي جمعيت پايين است شعاع پذيرش بيش از ۱۲۰ كيلومتر مي شود.
وي با اشاره به اينكه آيين نامه تسهيل نقل و انتقال دانشجويان بيشتر مربوط به دانشگاه هاي حضوري و شبانه است، تصريح كرد: دانشگاه پيام نور همسو با اين آيين نامه و براي ايجاد تسهيلات براي دانشجويان متقاضي انتقال طرحي را آماده كرده است كه بعد از تصويب شوراي دانشگاه ابلاغ مي شود و در اين طرح پيش بيني شده است كه كليه دانشجويان دختر كه پس از پذيرش در دانشگاه، ازدواج كرده اند به محل اسكان همسرشان منتقل شوند و يا دانشجوياني كه به واسطه الزامات درماني نياز به اسكان در شهرخاصي دارند به آن شهر انتقال داده شوند.
وي با يادآوري اينكه دانشجويان پيام نور همزمان با تحصيل مي توانند اشتغال هم داشته باشند، ادامه داد: افرادي كه شغل دائم دولتي دارند و نياز است كه در شهر ديگري به حرفه خود بپردازند مي توانند تقاضاي انتقال كنند بنابراين اميدواريم اين طرح به تصويب شوراي دانشگاه برسد.
دكتر فراهاني درباره تاثير سهولت نقل و انتقال دانشجويان در كاهش آسيب هاي اجتماعي در دانشگاهها، اظهار كرد : از نظر فرهنگي انتقال دانشجو به محل اسكان خانواده مي تواند مفيد باشد ضمن اينكه مهاجرت دانشجو از محل تولد به شهري ديگر براي تحصيل چنانچه درست برنامه ريزي شود مي تواند موجب تبادل تجربيات، علايق و آشنايي ديدگاههاي اجتماعي شود آنچه مهم است نحوه بهره برداري از اوقات فراغت دانشجوست. وي تاكيد كرد: در طرح تسهيل نقل و انتقال دانشجو بايد به دانشجو اختيار داد كه اگرعلاقه مند به تحصيل در شهر محل اقامتش است اين كار صورت گيرد و نبايد به اجبار دانشجو را موظف به تحصيل در محل تولد يا زندگي خود كرد.
افزايش وام هاي دانشجويي
معاون سنجش دانشجويي دانشگاه پيام نور با بيان اينكه وام هاي دانشجويي دانشگاه افزايش يافته است يادآور شد: وام هاي دانشجويي پاسخگوي تعداد بالاي دانشجويان دانشگاه نيست كه براي حل اين مشكل درصدد تاسيس صندوق قرض الحسنه دانشجويي هستيم كه مي تواند در مواردي كه دانشجو به پول نياز دارد بخشي از نيازهاي دانشجويان را بر طرف كند.
دكتر فراهاني گفت: با كمك خود دانشجويان و كمك بلاعوضي كه از طريق دانشگاه اخذ مي شود و نيز با تصويب آيين نامه مربوط به كمك خيرين بودجه صندوق تامين مي شود. وي هرم سني دانشگاه پيام نور را رو به كاهش عنوان كرد و افزود: برنامه هاي فرهنگي دانشگاه براي دانشجويان افزايش پيدا كرده است و در حال حاضر در كل مراكز ۶۶۱ نشريه دانشجويي، ۱۴۳ تشكل و ۵۷۰ انجمن علمي فعاليت مي كند و هر مركز يا واحدها داراي حداقل يك زمينه است. البته ممكن است در مراكز نوبنياد و تازه تاسيس تعداد واحدهاي تامين كننده نيازهاي فوق برنامه كمتر باشد.

توافق نامه  زيارتي ايران و عراق پس از تأييد اجرا مي شود
شركت هاي عراق امنيت زوار را تامين مي كنند
005136.jpg
گروه علمي فرهنگي: معاون سازمان حج و زيارت گفت: توافق نامه  زيارتي اخير ايران و عراق پس از نظارت و تأييد شوراي امنيت ملي و كميته  عراق در وزارت خارجه  ايران اجرا مي شود.
ابوالحسن رضوي در گفت وگو با ايسنا تصريح كرد: متن اين توافق نامه براي نظارت به شوراي امنيت ملي و كميته  عراق در وزارت خارجه ايران ارسال شده است كه پس از تأييد اين دو نهاد، اين توافق نامه اجرا مي شود. وي افزود: بنابر شرايط و ضرورت، پيش بيني اعزام زائر به عتبات عاليات بر يك هزار و ۵۰۰ نفر در روز و از مرزهاي مهران و شلمچه توسط دفاتر خدمات زيارتي و از آبان ماه جاري است.
معاون سازمان حج و زيارت با اشاره به سفر اخير زرهاني، رئيس اين سازمان به عراق خاطر نشان كرد: اين سفر به دنبال مذاكرات قبلي به منظور توافق بر مسائل بهداشتي و امنيتي و در نهايت اجرايي كردن بندهاي اين توافق نامه صورت گرفت.
وي ادامه داد: بر اساس اين توافق نامه، سازمان حج و زيارت ايران و وزارت جهانگردي عراق، شركت هاي مجري در زمينه اعزام زائر و ساير امور خدماتي و امنيتي را معرفي كرده و بر اجراي اين قرارداد از سوي اين شركت ها نظارت مي كنند.
رضوي افزود: تمام شركت هاي دارنده  مجوز زيارتي بند «پ» مي توانند در خصوص اعزام زائر به عتبات عاليات فعاليت كنند، ولي در حال حاضر به دليل شرايط ناامن عراق، سازمان حج و زيارت با اعزام زائران كمتري شروع مي كند. بنابر اين در ابتداي اين برنامه شركت هاي كمتري معرفي مي شوند. وي با بيان اينكه مذاكرات دو كشور در مورد تامين امنيت زوار ايراني از سوي شركت هاي امنيتي عراق، نهايي شده است، تصريح كرد: اين شركت ها از سوي وزارت كشور عراق، مجوز فعاليت دارند و نظارت و مسئوليت كلي آنها نيز با اين نهاد دولتي است.
معاون سازمان حج و زيارت درباره  فعاليت اين شركت هاي امنيتي عراق گفت: در ميان ساير كشورها فقط ايران، زائران عتبات عاليات خود را به صورت گروهي اعزام مي كند و تامين امنيت اين افراد نيز ضرورت دارد. بنابر اين اين شركت ها فقط امنيت را براي زوار ايراني تامين مي كنند. وي در خصوص ۳۲ دلار تعيين شده در اين قرارداد جهت كمك به بازسازي، عراق اظهار كرد: در اين قرارداد هيچ بندي درباره  كمك به عراق و تامين هزينه  آن از سوي زائران ايراني وجود ندارد، بلكه اين ۳۲ دلار براي نظارت، ايجاد و ارائه  تسهيلات و خدمات وزارت جهانگردي عراق در زمينه هاي گمركي، مرزي و خدماتي است كه در حج عمره و تمتع به عربستان نيز پرداخت مي شود . رضوي در پايان عنوان كرد: اين قرارداد براي يك سال است و اگر اين كشور متعهد باشد به محض آرام و عادي شدن شرايط عراق توافق نامه، مذكور تجديد نظر مي شود.

آيين نامه مشاغل سخت و زيان آور به قوت خود باقي است
فارس: عضو هيات مديره سازمان تأمين اجتماعي گفت: آيين نامه فعلي مشاغل سخت و زيان آور تا زمان تمديد يا تجديد آن به قوت خود باقي است و بيمه شدگان مشمول اين قانون دغدغه اي براي رسيدگي به درخواست هايشان نخواهند داشت.
فرخ ملكوندفرد، افزود: در خصوص تهيه پيش نويس تجديد آيين نامه مشاغل سخت و زيان آور اين سازمان جلسات كارشناسي متعددي را با وزارت كار و امور اجتماعي برگزار كرده است.

نمي توان مانع ورود آنفلوآنزاي مرغي به كشور شد
ايلنا: معاون سلامت وزارت بهداشت، اعلام كرد: نمي  توانيم مانع ورود آنفلوآنزاي مرغي به كشور شويم.
دكتر مؤيد علويان، معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان از كشورهاي ديگر به ايران، نمي  توانيم مانع ورود بيماري آنفلوآنزاي مرغي به كشور شويم.
به گفته علويان، بيشتر اقدامات پيشگيرانه توسط سازمان دامپزشكي صورت مي  گيرد و وزارت بهداشت تنها در بخش انتقال اين بيماري به انسان  ها وارد عمل مي  شود.
وي تصريح كرد: در صورتي  كه بيماري آنفلوآنزاي مرغي وارد كشور شود و اجساد پرندگان اطراف محوطه زندگي مردم پيدا شود، احتمال تماس با اين اجساد و بروز بيماري بيشتر مي  شود.

استفاده از لنز مشترك، خطر انتقال هپاتيت
و ايدز را افزايش مي دهد
گروه اجتماعي: استفاده مشترك و همزمان چند نفر از يك لنز مشترك خطر ابتلا به بيماري هاي چون هپاتيت و ايدز را افزايش مي دهد.
دكتر رحيمي، فوق تخصص قرينه چشم با اشاره به اين كه خوابيدن با لنز نيز خطر عفونت هاي چشمي را تا ۱۰ برابر افزايش مي دهد گفت: لنزهايي كه در بازار با اسم لنز مدت دار معروفند در ظروف آلومينيومي به نام بليستر قرار دارند كه فقط به مدت يك هفته اجازه مصرف آن وجود دارد در حالي كه هيچ مصرف كننده اي نه تنها پي از يك هفته آن را دور نمي اندازد بلكه به دوستان خود نيز قرض مي دهد.
دكتر رحيمي با اشاره به اين كه سرم هاي نمكي فقط محلول شست و شوي لنز هستند و محلول نگهداري آن نيست گفت: محلول هاي نگهداري لنز حاوي موادي هستند كه لنز بايد حداقل به مدت ۵ ساعت در آن نگهداري شود.
به گفته اين فوق تخصص قرنيه چشم، نوعي عفونت انگلي به اسم آميب آكانتومبا در لنزهاي تماسي به خوبي رشد مي كند .در صورت عدم رعايت نكات بهداشتي و عدم قرار گيري لنز در محيط ضدعفوني، شانس بروز اين نوع عفونت در استفاده كنندگان لنز و از بين رفتن قرنيه افزايش مي يابد.
وي با غلط دانستن اين باور كه استفاده از عينك يا لنز سبب كاهش و يا عدم استفاده سبب افزايش نمره عينك مي شود گفت: عينك و لنز هيچ تأثيري در سير انكساري ندارد و صرفاً براي اصلاح و رفع اشكالات سردرد و خستگي چشم ناشي از كاهش قدرت بينايي استفاده مي شود.
دكتر رحيمي در اين خصوص مي گويد: براي اصلاح عيوب انكساري، علاوه بر عينك از لنزهاي تماسي هم استفاده مي شود به عنوان مثال در بيماران مبتلا به عيب آستپگمات نامنظم و يا بيماراني كه به قوز قرنيه (كراتوكوئوس) مبتلا هستند عينك جوابگو نيست و براي درمان بايد از لنز استفاده شود.
دكتر رحيمي با بيان اين كه استفاده از لنزهاي سخت در اصلاح عيب آستيگماتيسم چشم مؤثر است، گفت: از ديگر ويژگي هاي لنز سخت احتمال كم عفونت آن نسبت به لنزهاي نرم است و حساسيت هاي پلكي به علت تماس لنز با پلك، در لنزهاي سخت كمتر است اما همه بيماران قادر به تحمل لنز سخت نيستند.

ايران الگوي مبارزه با ايدز
ايرنا: رئيس بنياد مبارزه با ايدز مالزي اعلام كرد كشورش بايد موفقيت هاي ايران در كنترل «اچ آي وي» و بيماري ايدز را الگوي خود قرار دهد.
خانم «مارينا ماهاتير» گفت: از جمله اقدامات موفقيت آميز ايران در كنترل اين بيماري مي توان به توزيع سرنگ و وسائل پيشگيري از بيماري  هاي مقاربتي رايگان اشاره كرد.

خرما بايد شسته شود
واحد مركزي خبر: شبكه بهداشت و درمان شهرستان كرج از شهروندان خواست براي حفظ سلامت خود قبل از مصرف خرما آن را خوب بشويند. ابراهيم دري رئيس بهداشت محيط شبكه بهداشت و درمان شهرستان كرج گفت: خرما مانند هر ميوه ديگري به دست كارگر از درخت چيده و در انبار نگهداري مي شود و شستن آن قبل از مصرف ضروري است. دري همچنين از شهروندان خواست خرما، زولبيا و باميه را از فروشندگان دوره گرد تهيه نكنند.

عاقل شدن پس از ۵۴ سال
واحد مركزي خبر: كميته ملي حقوق بشر و مقامات پزشكي هند پس از پنجاه و چهار سال يك مرد هندي را از تيمارستان آزاد و اعلام كردند اين مرد سالم و فقط به بيماري صرع مبتلا است و به اشتباه در اين مدت در تيمارستان بوده است.
اين مسئله ضربه سختي بر فعالان حقوق بشر و متخصصان پزشكي هند وارد كرده است. گفتني است اگر پزشكان متخصص هندي تشخيص بدهند فردي ديوانه و رواني است او را به اجبار روانه تيمارستان مي كنند و يا اينكه او را در خانه اش حبس و اجازه خارج شدن به او نمي دهند.

پيگيري اخبار خشونت آميز، مشكلات رواني ايجاد مي كند
ايرنا: مطالعه مداوم خبرهاي خشونت آميز سلامت روان آدمي را به مخاطره مي اندازد.
دكتر معنوي پور روانشناس با تأكيد بر اين كه اين تأثيرات نامطلوب زندگي عادي افراد را به مخاطره مي اندازد گفت: اين تأثير رواني به گونه اي است كه گاه فرد در امور ساده همچون تردد در تاريكي، با مشكل مواجه مي شود.
اين روانشناس با بيان اين كه هدف از خبر، آگاهي افكار عمومي است، ادامه داد: اخبار غيرواقعي، حاشيه هاي اضافي و پرداختن به جزئيات غيرضروري، هيچ فايده اي در بر ندارد.
دكتر معنوي پور در پايان يادآور شد: البته اين اعمال خشونت آميز بخش كوچكي از اتفاقات جامعه است و به هيچ وجه جنبه عمومي ندارد ولي پخش اخبار خشونت آميز عامه پسند زرد با هدف تجارت محوري، باعث مي شود، حرمت اجتماعي افراد نقض شود و بعضاً  منجر به آموزش  روشهاي خشونت مثل قتل و ... به افراد شود.

پسران باهوش تر بيشتر ازدواج مي كنند
ايسنا: تحقيقاتي كه توسط دانشگاه هاي بريتانيا انجام شده، نشان مي دهد احتمال ازدواج پسران به ازاي هر  ۱۶ امتياز بيشتر در آزمون هاي ضريب هوشي،  ۳۵ درصد افزايش پيدا مي كند.
در وبلاگ http://aseman.weblogs.us/ نوشته شده است: اين در حالي است كه همين ميزان ضريب هوشي بالاتر، احتمال ازدواج دختران را  ۴۰ درصد كاهش مي دهد.
در اين بررسي كه پژوهشگران چهار دانشگاه انگليس در آن شركت داشتند، ضريب هوشي  ۹۰۰ دختر و پسر در سن  ۱۱ سالگي بررسي شد و بعد از  ۴۰ سال، دوباره پژوهشگران سراغ آنها رفتند. نتايج اين بررسي نشان داد؛ دختراني كه ضريب هوشي بالاتري داشته اند كمتر به سراغ ازدواج رفته اند. اما پسرهايي كه از ضريب هوشي بالايي برخوردار بوده اند، ازدواج را انتخاب كرده اند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |