سه شنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۸ - Oct 18, 2005
انقلاب در توليد انرژي پايان ناپذير
آفتاب، هيدروژن، سوخت پاكيزه
در روش جديدانرژي خورشيد را در هيدروژن استخراج شده
از آب ذخيره مي كنند
005148.jpg
نيروگاه خورشيدي نوادا
گروه  دانش و فناوري ـ مرتضي اسلام زاده: با توجه به رشد روز افزون قيمت نفت، به تبع آن قيمت مشتقات نفت همچون بنزين نيز افزايش مي يابد و اين مشكل در كنار آلودگي هوا دردسري جديد براي كشورهايي است كه از نفت و مشتقات آن استفاده فراواني مي كنند. عوامل فوق به همراه عواملي ديگر، همچون پايان پذيري انرژي هاي فسيلي، دانشمندان را بر آن داشت تا فكري براي حل اين معضل بكنند. راه حل دانشمندان، استفاده از انرژي خورشيدي مي باشد. دانشمندان انستيتو وايزمن با استفاده از انرژي خورشيدي از آب، هيدروژن به دست مي آورند كه كاري بس خارق  العاده است. كار انستيتو، يافتن راهي جهت جمع آوري و كنترل مقدار كافي انرژي خورشيدي براي استخراج نسبتا ارزان قيمت هيدروژن از آب بوده است. در حالي كه سوخت هاي فسيلي رو به اتمام است، نياز به كشف سوخت هاي تجزيه شدني به خوبي احساس مي گردد. مايكل اپشتين، رئيس بخش تحقيقات خورشيدي انستيتو وايزمن مي گويد تمام اين سوخت هاي فعلي پايان مي يابند، ولي ما نمي  خواهيم به آن روز برسيم. 20 تا 30 سال بعد از اين، قيمت ها بسيار بالا خواهد رفت و مردم به دنبال راه  هاي ديگري براي به دست آوردن انرژي خواهند بود.
پروژه 30 ميليون يورويي اپشتين، براي يافتن كليد مولكولي استخراج هيدروژن از آب، توسط اتحاديه اروپا و چند كشور ديگر اروپايي حمايت مي شود. اين عمليات به وسيله يك برج به نام برج خورشيدي محقق مي گردد. برج خورشيدي، كليد جمع آوري و تمركز انرژي خورشيد است. اپشتين به آينه  هاي مختلف زاويه مي  دهد تا اشعه خورشيد را بر روي برج متمركز كنند. اپشتين مي گويد نور خورشيد متمركز، به دمايي در حدود 1200 درجه سانتي گراد مي رسد و به اطاقك واكنش، هدايت مي گردد. پودر اكسيد روي را با زغال مخلوط مي كنند و نور خورشيد تمركز يافته، اين مخلوط را مي پزد تا از آن، فلز روي خالص به دست آيد. فلز روي يكي از عوامل بسيار مهم در آزادسازي هيدروژن از آب است. روي به آزمايشگاه انتقال يافته و با بخار آب مخلوط مي شود واكنش شيميايي، روي و آب را به دو بخش مجزا تفكيك مي  كند. يكي اكسيد روي و ديگري هيدروژن كه همان سوخت موردنظر است.
در طول آزمايش ها، در هر ساعت 50كيلوگرم فلز روي توليد مي شود. به طور طبيعي براي جداسازي هيدروژن از آب به 2500 درجه  سانتي گراد حرارت نياز است كه انرژي بسيار زيادي را مي طلبد و اقتصادي نيز نيست.
برج خورشيدي، اين كار را با هزينه بسيار كم تري انجام مي دهد. اپشتين مي گويد حد و مرزي براي اين كار وجود ندارد. ايستگاه  هاي خورشيدي فراواني در مناطق آفتاب گير از جمله جنوب آمريكا، آمريكاي جنوبي و شمال آفريقا ايجاد خواهد شد و چون اروپا آفتاب كمي دارد، اين مناطق مي توانند به عنوان منابع توليد هيدروژن براي اروپا عمل كنند. هيدروژن مي تواند از طريق لوله  هايي كه اكنون گاز طبيعي را از شمال آفريقا حمل مي كنند به اروپا منتقل شده و در اتومبيل هاي برقي يا جاهاي ديگر استفاده شود. يكي از فوايد اصلي اين شيوه در آن است كه هيچ گونه فرسودگي ندارد. اكسيد روي به روي تبديل شده و دوباره به اكسيد روي تبديل مي شود. فايده ديگر اين است كه تنها محصول جانبي حاصل از احتراق هيدروژن، آب است. اين شيوه اي است كه مي تواند به منابع سوخت بي پايان در آينده منجر شود.
منبع: يورونيوز

پدر ارتباطات ماهواره اي، به  آينده مي نگرد
005145.jpg
آرتور سي كلارك- در كنار لوكيشن فيلم 2001- اوديسة فضايي، نوشتة خودش و به كارگرداني استنلي كوبريك
فرسايش ساليان و عواقب ابتلا به فلج اطفال در كودكي امروز، سر آرتور سي كلارك را به صندلي چرخدار محدود و كمي فراموشكار كرده. اما او به عنوان يك متفكر مثل هميشه ذهني درخشان دارد و به زماني در آينده مي نگرد كه ساير پيش بيني هاي او جامه عمل پوشيده باشد. او مطمئن است روزي فراخواهد رسيد كه فضاگردي همچون جهانگردي پديده اي عادي خواهد شد. به نظر او اينكه انسان براي بيش از 30 سال به ماه بازنگشته تنها يك افت موقتي است. او در يك برنامه مستند در كانال چهار راديوي بي بي سي گفت: وقتي كريستف كلمب آمريكا را كشف كرد تا چند دهه بعد ديگر كسي به آمريكا برنگشت. وي ابراز اطمينان مي كند كه انسان به مريخ و نهايتا به ساير منظومه هاي شمسي سفر خواهد كرد؛ ابتدا با اعزام روبات هاي كاوشگر و سپس اعزام انسان در حالت حيات معلق يا با انتقال افكار و آگاهي اش به روبات ها.
فكر احمقانه
كلارك در مزرعه اي در ماينهد در سامرست بزرگ شد. خاطراتش از آن دوران رفته رفته كمرنگ شده است. اما برادر جوان ترش، فرد، كه هنوز در اين ناحيه زندگي مي كند آن دوران را به خوبي به ياد دارد. او مي گويد آرتور عادت داشت ساعت ناهار از مدرسه جيم شود و دنبال نسخه هاي مجلات علمي ـ تخيلي مثل داستان هاي حيرت انگيز (Astounding Stories) بگردد. به علاوه او هميشه در كتابفروشي محل پرسه مي زد و كتاب هاي علمي-تخيلي مثل جنگ دنياها اثر اچ جي ولز را ورق مي زد و آن قدر كتاب  ها را مي خواند تا پاره شوند. در مزرعه، كلارك دائم درحال آزمايش بود و براي خودش موشك هاي كوچك درست مي كرد. او حتي يكي از همكلاسي هايش را راضي كرد موشكي را به هواپيماي او ببندد كه بعد از جهشي فشفه وار در طول مزرعه سقوط كرد و در آتش سوخت. كلارك تنها 16 سال داشت كه انجمن ميان ـ سياره اي بريتانيا در ليورپول تاسيس شد و او عضو فعال آن شد.
امكان استفاده از راكت براي مخابره امواج راديويي از موضوع هاي غالب مباحثات گروه بود، اما اين كلارك بود كه در سال 1945 آن مقاله بديع را نوشت. او در اكتبر سال 1945 در مجله پرطرفدار Wireless World مقاله اي با عنوان رله فرازميني: آيا ايستگاه هاي راكتي مي توانند جان را تحت پوشش راديويي قرار دهند؟ چاپ كرد. وي در آن مقاله پيشنهاد كرد كه ايستگاه ها در آن چه بعدا به مدار كلارك معروف شد قرار گيرند؛ ناحيه اي به ارتفاع 36 هزار كيلومتر بر فراز خط استوا كه در آن ايستگاه ها با همان سرعت گردش (محوري) زمين در فضا بگردند به طوري كه محل استقرار آن ها در فضا نسبت به زمين ثابت بماند. آن مقاله 12 سال پيش از آن كه حتي نخستين ماهواره بدوي، اسپاتنيك روسي، در مدار قرار داده شود، انتشار يافت و چنان كه كلارك به ياد مي آورد به نظر بسياري، فكري احمقانه بود. آقاي كلارك مي گويد: بعدها از يكي از مسؤولان مجله شنيدم كه رئيس اش مقاله را پس داده و از او خواسته به نويسنده ديوانه اش بگويد كه ديگر مزاحم نشود. اما دستيار سردبير آن را پس گرفته و خوانده و گفته: مي داني، فكر نمي كنم اين ايده خيلي هم جنون آميز باشد؛ بايد چاپش كنيم. و سردبير مي گويد: باشه چاپش مي كنيم اما اگر ثابت شد ايده اي ديوانه وار است بيرونت مي كنم. حالا خيلي به چاپ آن افتخار مي كنند.
شگفت زدگي
هرچند آن پيش بيني كاملا دقيق نبود اما كلارك هنوز به آن مي بالد و مي گويد: بعضي اوقات وقتي آن چه را از ماهواره ها ساطع مي شود مي بينم، به دكتر فرانكنشتاين فقيد احساس نزديكي مي كنم. فرانكنشتاين در اصطلاح به مخلوقي كه از كنترل خارج شده و آفريننده را نابود مي كند اطلاق مي شود. بسياري از آينده نگري هاي كلارك هنوز تحقق نيافته اما بعضي از آن ها به واقعيت نزديك تر شده است. براي مثال آسانسوري كه زمين را به ايستگاهي در مدار متصل كند به توليد موادي بستگي خواهد داشت كه در زمان انتشار اين ايده در سال 1979 در رمان شالوده هاي بهشت غيرقابل تصور بود. اما كشف اخير در زمينه نانولوله هاي كربني دست كم به لحاظ نظري، از استحكام لازم براي ساختن چنين آسانسوري برخوردارند و به زودي رقابت براي پيش بردن اين تكنولوژي آغاز مي شود.
اما كلارك اذعان مي كند كه برخي اختراعات حتي او را غافلگير كرده است. او مي گويد: ريزتراشه را در نظر بگيريد. واقعا چيزي را عوض نكرده اما قابليت دسترسي به همه چيز را شديدا افزايش داده. من به خواب هم نمي ديدم كه روزي بيايد كه هركسي روي ميزش يكي از اين ابزارها (كامپيوتر) داشته باشد.
چراغ راهنما
به همين دليل است كه او انتظار دارد در آينده به خصوص در زمينه سفر به فضا اتفاقات غيرمنتظره اي بيفتد. قياسي كه من اغلب به كار مي برم اين است: اگر ماهي ها هوشمند بودند استدلال مي كردند كه چرا نرويم روي خشكي زندگي كنيم، بعضي ماهي هاي باهوش تر ايده هاي تازه زيادي درباره فوايد زندگي در خشكي مطرح مي كردند اما هرگز نمي توانستند حدس بزنند كه روي خشكي چيزي به مفيدي آتش هست و به نظر من در فضا هم چيزهايي به مفيدي آتش پيدا خواهد شد.
توجه كلارك به جزئيات و دقت علمي اش، داستان هاي علمي ـ تخيلي او را نزد مهندسان و فضادوستان محبوب كرده است. با اين حال جنبه پنهان ديگري در اين شخص هست كه در داستان هاي تخيلي ترش ظاهر مي شود. او مي گويد به مذهب بي علاقه و بي اعتماد است، اما اين بدان معني نيست كه او نسبت به عجايب كيهان احساس بهت و حيرت ندارد. كلارك دوست دارد از پانديت نهرو، اولين نخست وزير هند نقل قول كند كه: سياست و مذهب كهنه شده اند؛ اكنون زمان دانش و معنويت است. او مي گويد: اين گفته چراغ راهنماي من است.
منبع: بي بي سي

اول تا سوم آذرماه در بيمارستان ميلاد
همايش ساليانه انجمن روان پزشكان
همايش ساليانه انجمن روان پزشكان ايران با هدف ارائه جديدترين يافته هاي اين رشته و با حضور متخصصان روان پزشكي و نيز متخصصان ساير رشته هاي پزشكي اول تا سوم آذر ماه در بيمارستان ميلاد تهران برپا مي شود.
دكتر احمد جليلي، رئيس انجمن علمي روان پزشكان ايران با اعلام اين خبر افزود: ارائه پژوهش هاي تحقيقاتي در زمينه مباحث مختلف روان پزشكي و نيز به روز كردن اطلاعات همكاران پزشك، از طريق ارائه سخنراني ها و نيز ارائه يافته هاي جديد از مهم ترين اهداف برپايي اين همايش است.
وي با تكيه و تأكيد بر اهميت موضوع ارتباط رشته روان پزشكي با ساير رشته هاي پزشكي، تصريح كرد: از آن جايي كه لازم است فرد، هم از بعد جسماني و هم از بعد روحي به طور كامل مورد توجه قرار گيرد و در صورت بروز يك بيماري همه جوانب بيماري وي اعم از داخلي و جراحي و روان پزشكي مورد عنايت قرار گيرد، يكي از مباحث اين همايش، توجه به جنبه هاي جسماني و رواني بيماران به طور توأم است. امروزه رشته روان پزشكي مانند ساير تخصص هاي پزشكي از قبيل مغز، قلب، ريه، راديولوژي و... اهميت خود را يافته است.
دكتر جليلي، بحث در مورد دارو ـ درماني در روان پزشكي و نيز مسأله بيماري هاي جسمي و درمان بيماري هاي جسمي را از عمده محورهاي همايش امسال اين انجمن برشمرد و اظهار داشت: از آن جايي كه بيماران رواني كه تحت درمان هستند، ممكن است به علت ساير بيماري ها هم تحت درمان باشند و يا برعكس، همچنين برخي از افراد مانند زنان باردار و شيرده كه دچار اختلالات رواني شده اند، نيازمند دارو باشند، توجه به مسأله تداخل دارو توسط روان پزشكان بسيار ضروري است.
وي گفت: با توجه به آن كه برخي از بيماران قلبي و كليوي، به اختلالات رواني مبتلا مي شوند و روان پزشك ناگزير از تجويز دارو براي آنان مي شود، ارتباط بين درمان هاي ساير رشته هاي پزشكي با روان پزشكي بسيار ضروري است كه برپايي اين همايش زمينه آشنايي بيشتر متخصصان مختلف را با روان پزشكان و نحوه عملكرد آنان فراهم مي آورد.
دكتر جليلي يادآور شد: ارتباط ميان بيماري هاي پوست و درمان آن ها با بيماري هاي رواني، مسائل و مشكلات بيماري هاي رواني و رابطه آن با بيماري هاي دستگاه تناسلي، اختلالات رواني ـ جنسي و بيماري هاي دو قطبي (اختلال خلق) شامل افسردگي و عكس آن يعني شيدايي ، از ديگر محورهاي اين همايش است.
وي گفت: كاربرد مسائل آماري و موضوعات سبب شناسي در درمان هاي روان پزشكي از ديگر مباحث مورد طرح در اين همايش سه روزه است.

روش جديد درمان سقط هاي مكرر
گروه دانش و فناوري - سيدمحمد ابوترابي: يك پژوهشگر ايراني به روش جديدي براي درمان ناباروري ناشي از سقط هاي مكرر در اوايل حاملگي، دست يافت. دكتر ژاله ذوالقدري، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز، با تهيه عكس رنگي از رحم گروهي از بيماران دچار سقط هاي مكرر كه با آزمايش هاي رايج، نقص خاصي در آن ها مشاهده نشده بود، مشخص كرد كه در يكي از لوله هاي رحمي تعدادي از بيماران، انسداد وجود داشته و انتهاي لوله به شكل هيدروسالپنكس دچار تجمع آب شده است. سقط جنين حدود 15 تا 20درصد زنان را گرفتار مي كند و مشكل سقط جنين مكرر نيز در 3/0 تا 4/0 درصد از زنان مشاهده مي شود كه در برخي موارد با وجود عكس برداري و آزمايش هاي تشخيصي و ژنتيكي مرسوم فعلي، علت سقط جنين ناشناخته مي ماند.
دكتر ذوالقدري در اين باره مي گويد: در بيماران دچار سقط هاي مكرر پس از تشخيص وجود لوله هاي هيدرو سالپنكس، از طريق عمل جراحي لاپاراسكوپي، اين لوله را مسدود كرديم كه پس از حاملگي مجدد بيماران، تعداد سقط جنين در آن ها به ميزان قابل توجهي (90 درصد) كاهش يافت و با ادامه دوره حاملگي، پس از 9 ماه، نوزاد سالم و زنده به دنيا آمد. اين روش در بيماران با سقط هاي مكرر و در اوايل حاملگي مؤثر است و در بيماراني كه داراي سقط به دلايل ديگري باشند، اثر ندارد .

رشد فروش تلفن همراه در جهان
تا سال آينده ادامه خواهد داشت
005142.jpg
گروه دانش و فناوري - محمد ديبا: برخلاف پيش بيني ها در اوايل سال جاري مبني بر كاهش تقاضا براي خريد تلفن همراه، رشد جهاني تقاضا در اين بخش تا سال آينده ادامه پيدا مي كند. رئيس شركت نوكيا در اين باره در مصاحبه با روزنامه فايننشيال تايمز گفت كه انتظارات مبني بر كاهش تقاضا براي تلفن همراه در چند سال آينده ظاهرا درست نبوده و اين فاكتور در واقع رو به افزايش است. همچنين روزنامه  فايننشيال تايمز در اين زمينه نوشت خريد و فروش تلفن همراه در سال جاري در جهان نسبت به قبل بيشتر بوده است و تقاضاي سالم براي تلفن هاي ارزان قيمت تر در كشورهاي در حال توسعه تنها باعث افزايش خريد و فروش جهاني اين وسيله ارتباطاتي شده و به آرامي نيز جايگزين بازارهاي بالغ و پخته تر شده است.

مايكرو سافت هشدار داد
مواظب سرويس پك 3 باشيد
شركت مايكروسافت در مورد دانلود نسخه تقلبي از مجموعه نرم افزارهاي اصلاحي و به روزكننده سرويس پك۳ كه به تازگي يك سايت معروف اينترنتي آن را ارائه كرده، هشدار داد. مايك برانيگن، مشاور عالي رتبه شركت مايكروسافت اعلام كرد دانلود و نصب نسخه غيررسمي و ناقص مجموعه نرم افزارهاي اصلاحي سرويس پك۳ كه به تازگي توسط سايت معروفي به نام Hotfix.net عرضه شده به رايانه كاربران آسيب رسانده و مايكروسافت مسؤوليتي در قبال عواقب ناشي از استفاده آن بر عهده نخواهد گرفت.
شركت مايكروسافت پيش از اين، تاريخ رسمي انتشار سومين مجموعه نرم افزارهاي اصلاحي و به روزكننده جديد سيستم عامل ويندوزXP را پس از تاريخ انتشار نگارش بعدي ويندوز، يعني ويستا، ذكر كرده  است. با توجه به اين كه ويندوز ويستا اواخر سال 2006 به بازار خواهد آمد، تا پيش از آن تاريخ، شاهد انتشار رسمي سرويس پك۳ نخواهيم بود. مدير سايت اينترنتي Hotfix.net ادعا كرده است هر چند نسخه سرويس پك۳ ارائه شده در اين وب سايت نگارش نهايي آن نيست، اما ديد مناسبي نسبت به تغييراتي كه در ويندوز ايجاد خواهد كرد، به كاربران مي دهد. وي همچنين افزوده است مسؤوليت هرگونه مشكلي كه پس از دانلود و نصب SP3گريبان گير كاربران شود، بر عهده مايكروسافت بوده و اين سايت، مسؤوليتي در برابر آن ندارد؛ زيرا در اصل مايكروسافت سازنده سرويس پك۳ بوده و Hotfix.net تنها به ارائه نسخه اوليه آن اقدام كرده  است.
منبع: PcWorld.com

دين در برابر فشار عصبي
ايرنا: مجله آلماني اشپيگل نوشت: دين نه تنها قادر است ترس از مرگ را از انسان دور كند، بلكه افراد را در برابر فشارهاي عصبي نيز محافظت مي كند. اشپيگل در تازه ترين شماره خود با استناد به يافته هاي جديدترين پژوهش ها در آلمان نوشت: نظرسنجي ها نشان مي دهد افرادي كه به دين اعتقاد دارند از آرامش رواني بيشتري برخوردارند.
چندي پيش نيز مؤسسه همه پرسي آلنسباخ در آلمان با انتشار گزارشي اعلام كرد: افرادي كه به دين اعتقاد دارند، از فشارهاي عصبي دور هستند. بر اساس آخرين آمار منتشره، 79 درصد آلماني ها به طور كلي به ويژه هنگام خريد، انتظار، فعاليت در محل كار، رانندگي، انجام كارهاي خانه، در مسافرت با اتوبوس و مترو و نيز تماشاي برنامه هاي تلويزيوني، از فشارهاي عصبي رنج مي برند. اشپيگل افزود: در حالي كه در سال 1956، 55 درصد مردم آلمان تمايل داشتند به سن 150 سالگي برسند، اين رقم در سال 1993 به 38 درصد و در سال گذشته (2004) صرفا به 26درصد كاهش يافته است.
در آلمان با حدود 83 ميليون نفر جمعيت، حدود 27 ميليون نفر كاتوليك، حدود 27 ميليون نفر پروتستان و 2/3 ميليون نفر نيز از پيروان دين مبين اسلام زندگي مي كنند.

تصوير اسپيتزر از آندرومدا
005151.jpg
تلسكوپ فضايي اسپيتزر، تصوير زيبايي از كهكشان مارپيچي آندرومدا گرفته است كه نواحي مارپيچي بازوي كهكشان در نور فروسرخ را به همراه ستاره هاي پير نشان مي دهد. در اين تصوير، حلقه اي گرداگرد حفره سياه در وسط كهكشان را فرا گرفته است و گازهاي برانگيخته شده از ستاره هاي مجاور به وضوح آشكار شده اند. اين تصاوير به وسيله آشكارساز حساس 24 ميكروني تقريبا از 11000 تصوير مجزا در 18 ساعت تهيه شده است. تقريبا 5/2 ميليون سال بعد، كهكشان آندرومدا به نزديك ترين فاصله از راه شيري مي رسد و بالاخره بايد باور داشت كه اين دو كهكشان با هم برخورد خواهند كرد
.منبع: Parssky.com


اتحاد مسنجرهاي ياهو و مايكروسافت
005154.jpg
ايرنا: بر طبق توافق نامه جديد دو رقيب ديرينه اينترنتي يعني ياهو و مايكروسافت، ده ها ميليون كاربر خدمات مسنجر اين دو شركت، در آينده نزديك قادر خواهند بود با يكديگر چت كنند. به گزارش پي سي ورلد، دان روزنويگ، يكي از مديران بلندپايه ياهو اعلام كرد كاربران ياهو مسنجر و ام اس ان مسنجر از سه ماهه دوم سال ميلادي آينده، قادر خواهند بود براي يكديگر پيغام هاي متني ارسال كنند و از ميان كاربران خدمات مقابل، افرادي را به فهرست دوستان مسنجر خود اضافه كنند.
هم اكنون خدمات مسنجر شركت AOL با نام AIM پركاربرترين مسنجر جهان محسوب مي شود و ياهو مسنجر و ام اس ان مسنجر در مكان هاي دوم و سوم ايستاده اند. طبق اعلام ياهو و مايكروسافت، تعداد كاربران ياهو مسنجر و ام اس ان مسنجر، روي هم به 275 ميليون نفر مي رسد كه با تصميم جديد اين دو شركت، تمامي اين 275 ميليون نفر، قادر به برقراري تماس و چت كردن با يكديگر خواهند بود.كارشناسان، دو دليل اصلي را براي همكاري دو رقيب قديمي ياهو و مايكروسافت در اين زمينه بيان كرده اند كه عبارتند از كسب درآمد بيشتر از طريق جلب آگهي هاي اينترنتي بيشتر در خدمات مسنجر و همچنين متحد شدن با يكديگر براي مقابله با خدمات مسنجر تازه وارد گوگل با نام Google Talk.
به گفته مقامات ياهو و مايكروسافت، كاربران خدمات مسنجر اين دو شركت در آينده تنها قادر خواهند بود به ارسال پيام هاي متني براي كاربران خدمات مقابل بپردازند و قابليت هايي نظير ارسال عكس، چت صوتي، تلفن اينترنتي، مشاهده وب كم هاي يكديگر و بازي هاي رايانه اي، تنها در ميان اعضاي همان مسنجري كه كاربر عضو آن است، محدود خواهد بود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |