شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۳۱
قرآن كريم از نگاه هنر جديد
آيات ماندگار بر نقش خيال
سعيده امين
004113.jpg
عكس: گلناز بهشتي
براي تمامي آنهايي كه رمز و راز دانايي را جست وجو مي كنند، قرآن به آينه اي مي ماند كه از اسرار هستي با انسان سخن مي گويد. دومين نمايشگاه هنري قرآن كريم از اول تا پايان ماه مبارك رمضان در فرهنگسراي نياوران برپاست و آثار هنري كلاسيك و مدرن هنرمندان خطاط، نقاش و سفال گر در معرض ديد عموم قرار گرفته است، آثاري كه حكايتي شگفت در سينه دارند؛ حكايتي كه مي كوشد جان ها را با شمه اي از عطر الهي صفا بدهد.
در اين نمايشگاه هنرمنداني چون محمد مهدي انوشفر، نصرالله افجه اي، سيدمحمد احصايي، مهدي حسيني، گيزلاسينايي، فرح اصولي، هادي جمالي، سيدمحمد فدوي، منصوره حسيني و كورش شيشه گران آثار خود را به نمايش گذاشته اند؛ نگارخانه بزرگ و خوش ساخت فرهنگسراي نياوران جايي براي نمايش اين آثار است.
در حياط اين فرهنگسرا ويدئوآرت زيبايي با موضوع آفرينش، اولين لحظه خلقت آدم را به تصوير مي كشد. اين ويدئوآرت كاري ست از فريده شهبازيان كه روي پرده اي سفيد به نمايش گذاشته مي شود.
درون نگارخانه مقابل پله هاي طبقه همكف، 22 قطعه از آثار سراميك دايره اي شكل استاد حميدرضا ناظريان روي ديوار نصب شده است كه آيا شريفه بسم الله الرحمن الرحيم را با لعاب سفيد رنگي به زيبايي برسراميك ها نقش زده است. اين قطعات يك كار ابداعي از استاد ناظريان است كه به شكل گرافيكي روي آن كار كرده است.
يكي از زيباترين آثار اين نمايشگاه متعلق به محمدمهدي انوشفر از پيشكسوتان هنر سفال و سراميك كشور است؛ دوتابلو 95*۶۰ سانتي متري يكي با عنوان كبسم الله و ديگري نمايي از بافت سنتي كه روي آن نام هاي خداوند حك شده است. ويژگي  كار استاد انوشفر استفاده از گل مجسمه و لعاب، منحصر به فرد زرين فام است.
استاد انوشفر يكي از معدود كساني ست كه از لعاب زرين در آثارش استفاده مي كند. لعاب زرين در كاشي هاي دوره ايلخاني كاربرد داشته و در حال حاضر فقط تعداد انگشت شماري از تركيب اين لعاب مطلع هستند. چهار قطعه تابلو سيد محمد احصايي از آن دست آثاري ست كه توجه بسياري از بازديدكنندگان را به خود معطوف مي كند. او از خوشنويسان بنام است و بعد از اينكه در هنر خوشنويسي به كمال رسيده، آن را با نقاشي مدرن تلفيق كرده و اثري بديع را پديد آورده است.
4قطعه تابلو بزرگ و سفيد رنگ، دوبه دو كنار هم با موضوع كطواف طراحي شده است. يك زمينه از رنگ روغن زيرهر تابلو ست كه روي آن را به لايه اي از رنگ اتومبيل آغشته كرده است. وقتي قلم درشت با حركتي سريع نام خدا و ائمه(ع) را طرح مي زند، زمينه صورتي كم رنگ نقاشي خود را نشان مي دهد. اثر احصايي يك كار كاملا ويژه و ابداعي ست كه بسياري از شاگردان جوانش در همين نمايشگاه سعي داشتند به نوعي آن را تكرار كنند.
مهدي حسيني تابلو آبستره خود را در اندازه 150*۱۰۰ در اين نمايشگاه در معرض تماشا قرار داده است. اين طرح ساده روايت كيافتن حضرت موسي در رود نيل است كه با مواد اكريليك روي بوم طراحي شده است. مهدي حسيني خود يكي از اعضاي هيات انتخاب آثار دومين جشنواره هنري قرآن كريم هم است.
تابلويي با عنوان كآدم و حوا در اندازه 150*۱۲۰ با تركيبي از مواد مختلف روي بوم طراحي شده است. اين تابلو اثر گيزلاسينايي هنرمند اتريشي الاصل است كه تلفيقي از نقاشي و مينياتور را روي بوم خلق كرده است.
در قسمت پايين تابلو دو جفت جاي پاي زن ومرد طراحي شده.
قسمت بالاي نقاشي، مينياتوري از يك زن است و در وسط آن، ماري كه به دور سيب سرخ حوا تنيده.
تابلو كبلعيده شدن حضرت يونس (ع) توسط ماهي نيز اثر ديگر گيزلاسينايي ست كه بازهم در آن با مواد تركيبي روي بوم كار كرده است. گيزلاسينايي همسر خسرو سينايي، كارگردان مطرح سينماي كشور است. او بعد از اينكه به ايران آمد، روي كاشي هاي ايراني تحقيق و پژوهش كرد و خودش مي گويد داستان هاي قرآن را از روي كاشي ها درك كرده است.
يكي از جذابيت هاي ديگر اين نمايشگاه حضور آثار محمدعلي ترقي جاه است. ترقي جاه نقاشي ست كه از المان هايي مثل اسب در آثارش زياد استفاده مي كند. اشكال اسب در اين آثار بسيار خاص است. ترقي جاه براي تابلواش عنوان انتخاب نكرده كه معناي آن، اين است كه بيننده را در برداشت شخصي از اين تابلو آزاد گذاشته است.
آثار بسيار مدرن و البته بديعي كه خالقان آنها خود راه كمال را طي كرده اند، در اين نمايشگاه فراوان است. سيدمحمدفدوي، نقاش پيشكسوت، تابلويي با عنوان كنام يار خلق كرده كه روي ورقه اي از طلا، لايه اي رنگ سياه پاشيده و سپس با دست در 16 قطعه مربع شكل، اسماء الهي را حك كرده. مجموعه اين تابلو 100*۱۰۰ است و توجه بازديدكنندگان بسياري را به خود جلب كرد.
منصور حسيني، هنرمندي كه هشتمين دهه عمرش را پشت سر مي گذارد، از اولين كساني ست كه خط را با نقاشي تلفيق كرده است. تابلوي او كه با مواد رنگ روغن روي بوم نام محمد(ص) را نقش كرده، تا كنون توجه بسياري را به خود جلب كرده است.
اثر ديگر تابلويي كلاژ با قطعات روزنامه متعلق به رحيم مولائيان است. اين طرح گرافيكي، عنواني ندارد و مواد آن نيز تكه تكه هاي روزنامه است كه با ظرافت كنار يكديگر قرار گرفته. در گذشته به اين هنر، قطاعي مي گفتند كه امروز به شكل نوين آن را كلاژ مي نامند.
در گوشه اي از نمايشگاه، تابلويي آبستره اثر كوروش شيشه گران خودنمايي مي كند كه يكي از دلايل جذابيت آن، خطوط درهم پيچيده اي ست كه طرح يك گل در تنگ گلدان را تداعي مي كند. استاد شيشه گران دراغلب آثارش با خطوط كار مي كند.
004167.jpg
عكس: گلناز بهشتي
كهوالملك الحق المبين / او فرمانرواي بر حق آشكار است؛ اين نام، اثري جالب توجه از سيدعليرضا سعادتمند است؛ روي زمينه اي از سرزمين كويري. سراميك 8 گوش فيروزه اي رنگي (ستاره ايراني) با تاشي طلايي رنگ از آسمان به زمين نصب شده. روي سراميك آيه شريفه فوق نوشته شده و تركيب موادي از سراميك و گل روي ام.دي.اف قداست ويژه اي به اثر بخشيده است.
تابلوي بزرگ و بلندي از استاد محمود سمندريان در اين نمايشگاه وجود دارد. ابعاد اين نقاشي با عنوان نيايش 95*۱۰‎/۲ است و در زمينه آبرنگ زرد و نارنجي، قلم فلزي سياه رنگي به صورت خطوط كوتاه و منقطع طرح خورده است. او از پيشكسوتان نقاشي ست و و شاگردانش نيز در اين نمايشگاه حضور دارند.
استاد حبيب الله آيت اللهي از هنرمندان برجسته نقاشي كشور است. دو تابلو با سبك آبستره هندسي و با نام ككل في فلك يسبحون متعلق به اوست. مواد مورد استفاده رنگ روغن روي بوم است. در اولين نگاه به تابلوي او، مي توان نوعي تعليق را در اثرش ديد.
چندين قطعه سفال متعلق به زوج هنرمند محمد مهدي و منير قان بيگي در اين نمايشگاه وجود دارد. اين زوج هنرمند هر سال جزو داوران نگارگري هستند. در سراميك هاي قان بيگي خطوط كوفي و اسماء الهي بسيار مورد استفاده قرار گرفته است. نام مجموعه قان بيگي، اشرف الغني ست.
يكي از چشمگيرترين تابلوهاي نقاشي كاري ست از نصرالله افجه اي؛ خوشنويسي كه خطاطي را با نقاشي آراسته است. در تابلوي افجه اي آيات سوره مباركه بقره دور تا دور نام خدا از مركز تابلو به شعاع آن خوشنويسي شده است. ويژگي اين اثر بعد پذيري آن است؛ به قولي اين طرح پرسپكتيو دارد.
فرح اصولي هم آثارش را با عنوان كالهام به نمايش گذاشته است. او از سبك مينياتور در نقاشي هايش زياد استفاده كرده. ايرج  اسكندري، طه بهبهاني و كاظم چليپا از ديگر هنرمندان حاضر در اين نمايشگا ه  هستند.
ايرج اسكندري خود داور نمايشگاه هنر معنوي ست و بافت كاري اش با بسياري از هنرمندان ديگر متفاوت است. طيف هايي از رنگ سياه و سفيد در كار او، غار حرا را به تصوير كشيده.
طه بهبهاني از آن دست نقاشاني ست كه مبناي آثارش شعر و ادبيات است؛ كدر هر حباب عطر گلي از بهر تو انباشتم. كاظم چليپا فرزند هنرمند نقاش اسماعيل زاده است.
ناصر آراسته كه تابلوي كطلوع را به نمايش گذاشته، صبح هر جمعه در محوطه فرهنگسراي نياوران نقاشي مي كند. قدرت الله عاقلي با مس و برنج كار بسيار زيبايي را ارائه داده است. نام تابلوي او مجموعه خطوط آسماني ست.
آخرين كار هم اثري با نام كانظر و متعلق به اصغر كفشچيان مقدم است؛ مجسمه مردي بي سرزمين كه در لباس احرام ايستاده و دو تلويزيون مدار بسته روي شانه هاي چپ و راستش با نماهنگي زيبا تعبيه شده است. چيدمان اين هنر انسان را ياد روز محشر مي اندازد؛ با دو چشم رنگي و سياه و سفيد كه مدام باز و بسته مي شوند.
اين تصاوير تنها گوشه اي از نمايشگاه فرهنگي- هنري قرآن كريم است كه وقتي حسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از آن بازديد كرد، 4ساعت سرگرم تماشاي آن بود؛ نمايشگاهي كه با ديدي مدرن حكايت از فراگير بودن نام قرآن در جهان معاصر دارد.

سينماي خانگي
پر از تكلف بزرگان
004149.jpg
يك تجربه تاريخي وجود دارد كه مي گويد هرگاه هنرمندي فكر مي كند مشغول آفريدن شاهكاري است، آن كار از بدترين كارهايش لقب مي گيرد. اين تجربه را در فيلم معتمدي، مي توان به جمع تسري داد. كديوانه اي از قفس پريد براي آفرينندگانش حكم شاهكاري را داشته كه لحظه لحظه اش، نبايد دچار خدشه مي شده، اما حواس ها براي آفريدن شاهكار، آنقدر پرت شده كه اصول اوليه يك درام، فراموش شده است.
با اين همه، ديوانه اي از قفس پريد فيلمي حرفه اي، خوش ساخت و باعظمت است. نگاهي به عوامل فيلم، انتظاري جز اين را هم برنمي انگيزد؛ از بازيگري گرفته تا موسيقي و تدوين. احمدرضا معتمدي نيز به عنوان كارگردان تمام تلاش خود را، هم در رهبري اين گروه و هم در رسيدن به سطح همكارانش به كار گرفته است. اين تلاش سبب شده كه ديوانه اي از قفس پريد از هبوط و زشت و زيبا بهتر شود. با اين همه ظاهرا دلبستگي ها و علاقه هاي معتمدي به مفاهيم فلسفي و زبان پرتكلف آنقدر زياد است كه سبب شود سومين ساخته اش با وجود داستاني ساده، پيچيده و ديرفهم از آب درآيد.
نوع ديالوگ نويسي، آهنگ نوشته هاي علي حاتمي را دارد. ديالوگ هاي ضرب دار و آهنگين البته دوست داشتني است، اما نه جاي چنين ديالوگ هايي، چنين فيلمي ست و نه اين آدم ها، مي توانند همه ماشين وار اينگونه ديالوگ هايي را بيان كنند. منطق روايي هم در فيلم مي لنگد. تقريبا كنش و واكنش ها نامفهوم است. اين تكلف و نمادسازي در همه جاي فيلم ديده مي شود. از انتخاب لوكيشن گرفته تا بازيگري. حتي رنگ بندي فيلم و نورپردازي آن خاص و گل درشت است. رويارويي انتظامي و نصيريان نيز واكنشي برنمي انگيزد. هر دو نقش هاي هميشگي شان را تكرار مي كنند. انتظامي يك خان مظفر ديگر است و نصيريان يك قاضي شارع. با آنكه 2 سال صرف نگارش و تحقيق فيلمنامه شده، اما همچنان اشكالات روايتي خاصي در آن ديده مي شود و اين همه براي اثري كه از ابتداي ساخته شدنش نويد يك فيلم عظيم را مي داد، نقطه ضعف است. معتمدي مفاهيم و راهكارهايش براي بيان مفاهيم سياسي را اين بار هم پيچيده بيان مي كند. فيلم از بازي چشمگير و فوق العاده پرويز پرستويي و نيكي كريمي سود مي برد.

سفره رمضان
دوغ در آش
جز آش رشته -كه قبلا در همين ستون درباره اش نوشتيم- و چند آش ديگر مثل شله قلمكار، بقيه آش ها در شهرهاي خاص پخته مي شوند و با دستور پخت متفاوت بنا بر فرهنگ همان شهر. متخصصان تغذيه بارها در ماه مبارك رمضان تاكيد كرده اند كه از غذاهاي سبك استفاده كنيد تا دچار مشكل نشويد، ضمن اينكه مايعات گرم براي افطار و سحري مناسب هستند. براي همين هم آش را -كه هم گرم است و هم سبك- معرفي مي كنيم. قرار نيست به شيراز برويم و آش كارده را معرفي كنيم كه گياه مخصوص ارتفاعات زاگرس را مي خواهد، قرار نيست آش گوجه فرنگي را معرفي كنيم كه يك غذاي اصيل كردي است. مي خواهيم اين بار از آش دوغ بگوييم.
با شنيدن اسم اين آش، آدم فكر مي كند آش سفيد و بي رنگ  و رو و ترش مزه اي بايد باشد كه رقيق هم هست. خب، بايد بگويم حدس شما تقريبا درست است. آش دوغ در اصل، دست پخت اهالي آذربايجان بوده كه حالا همه گير شده. اين همه گير شدنش هم به طعم خاص و بي نظيرش برمي گردد. نمي دانم رستوراني در تهران هست كه اين آش را به شما بدهد يا نه، ولي هميشه خودكفا بودن در زمينه پخت غذا بهتر است. پس دست به كار شويد و پختن آش دوغ را براي افطار امشب امتحان كنيد. جهت تهيه اين آش براي 6 نفر لازم است سه ليوان دوغ، يك كيلو سبزي (تره و گشنيز)، مقداري نعنا، نمك و فلفل، دو پيمانه آب گوشت و 100 گرم آرد كنار بگذاريد، همراه با چند حبه سير و نصف پيمانه نخود پخته شده و يك ليوان برنج. آرد را در ظرفي بريزيد و دوغ را به آن اضافه كنيد. بايد آن را به قدري هم بزنيد كه آرد باز شود و به اصطلاح كگلوله اي نشود. بعد از آن مي توانيد برنج شسته شده را به آن اضافه كنيد و روي شعله گاز قرار دهيد تا برنج آن پخته شود. بعد از پخت كامل مي توانيد به ترتيب سبزي، سير و نخود پخته شده را اضافه كنيد. تا اينجا آسان است و مثل بقيه غذاها. در اين مرحله است كه حضور شما به عنوان آشپز معنا پيدا مي كند. شما بايد تشخيص دهيد چه زماني غذا جا افتاده است؛ تخصصي كه همين طوري الكي به دست نمي آيد و خون دل خوردن و بوي غذا خوردن و مكافات ديدن زيادي مي خواهد. به هر حال بعد از اينكه تشخيص داديد آش جا افتاده، نمك و فلفل و نعنا داغ را با توجه به سليقه تان به آن اضافه كنيد و بعد هم... .
خيلي ها عادت دارند كوفته ريزه را هم در آش دوغ بريزند؛ گوشت هاي گلوله شده و ريزي كه طعم خوبي دارد و جدا پخته مي شوند و گاهي تفت داده  شده و بعد داخل آش ريخته مي شوند. استفاده از كوفته ريزه (كباب قلقلي) سليقه اي ست و خيلي ها هم نمي پسندند.

كلينيك
سوء هاضمه
هرچه مي خواهيم ساده بنويسيم، نمي شود؛ از طرفي اصطلاحات پزشكي سخت هستند و توصيف هر كدامشان به گذراندن چندين دوره تحصيلي نياز دارد و از طرف ديگر اصطلاحات عامه مردم هم اصطلاحات سخت و پيچيده اي ست. مثلا همين سوءهاضمه كه مي خواهيم درباره اش بنويسيم، از آن دسته اصطلاحات است. معني راحتش مي شود كدل درد. اما خب، انگار براي حفظ ادب بايد فاخر سخن گفت. پس ما هم تن مي دهيم و دل درد را همان سوءهاضمه مي نويسيم، بلكه اين مطلب كلينيكي خوانده شود و جايي به درد بخورد.
كسوء هاضمه اصطلاحي است كه توسط بيماران براي توصيف علائم متعددي كه معمولا پس از خوردن غذا احساس مي كنند، به وفور به كار مي رود. بنابراين علامتي اختصاصي نبوده و ممكن است هم براي بيمار و هم براي پزشك معاني متفاوتي داشته باشد. از نظر برخي بيماران، سوء هاضمه عبارت است از هضم نشدن طبيعي غذا و ممكن است پربودن شكم، فشار يا درد را ذكر كنند. عده اي ديگر ممكن است مقصودشان از اين كلمه، سوزش سردل، آروغ يا نفخ شكم باشد.
در تعدادي از حالات، سوء هاضمه با مصرف برخي غذاها رابطه مستقيم دارد؛ به عنوان مثال بيماران مبتلا به تنگي مري، مايعات را خوب تحمل مي كنند ولي خوردن غذاهاي جامد، ممكن است با ناراحتي، مخصوصا در زير جناغ همراه باشد. بعضي غذاها به علت آنكه در روده بخوبي هضم نمي شوند، ممكن است خوب تحمل نشوند؛ به عنوان مثال خوردن غذاهاي چرب در بيماري هاي لوزالمعده يا صفراوي. يا آنكه مركبات يا مواد غذايي ترش در بيماران مبتلا به زخم هاي گوارشي اغلب باعث بروز علائم سوءهاضمه مي شوند. كمبود يا فقدان آنزيم هاي ضروري گوارشي نيز از مهمترين عوامل سوء هاضمه هستند. نفخ يا تجمع گاز در دستگاه گوارش، اساسي ترين شكايت افراد مبتلا به سوءهاضمه است. اصولا احساس  پري و فشار بلافاصله پس از غذا و تسكين آن با آروغ زدن را نفخ معده مي نامند. علت اصلي نفخ معده مصرف غذاهايي است كه تخليه معده را دچار كندي مي كنند (غذاهاي حاوي مقادير بالاي پروتئين و چربي). در صورتي كه گازهاي معده با آروغ دفع نشده و به روده ها منتقل شوند مسئله به صورت احساس پري و فشار در روده ها بروز خواهد كرد كه با اجابت مزاج و دفع گاز برطرف مي شود. علت اصلي ديگر گاز روده ها، عمل تخمير باكتري هاي طبيعي روده بر روي مواد قندي و پروتئيني است، به همين جهت متعاقب مصرف غذاهاي غني از فيبر (سبزيجات و ميوه جات) كه حاوي قندهاي طبيعي غيرقابل جذب هستند، افزايش مي يابد.

كتابخانه
بار ديگر دنياي سوفي
004140.jpg
بارها و بارها براي هر يك از ما پيش آمده كه در خصوص فلسفه وجودي چيزي يا فلسفه انجام كاري صحبت كرده و پرسش هايي را مطرح كرده ايم.
اگر درصدد باشيم كمي پز روشنفكري بدهيم، اسامي چند تن از فيلسوفان برجسته را به همراه جملات قصاري از آنان به خاطر مي سپاريم و در شرايط مقتضي استفاده مي كنيم. اما بارها نيز پيش آمده كه در برابر سئوال نوجوانان يا بعضا كودكان كه مي پرسند كفلسفه يعني چه؟ درمانده ايم و جوابي منطقي كه حداقل خودمان را قانع كند، نداشته ايم كه بدهيم، دليلش چيست؟ براي آنكه خودمان نيز بدرستي معناي آن را نمي دانيم.
اما مي توان چرايي و معناي فلسفه را براحتي گفت و بيان كرد تا قدم اول را بتوان سهل و آسان برداشت. قطعا درك گفته هاي فيلسوفان بزرگ جهان زماني بهتر ميسر خواهد شد كه معناي فلسفه را بدانيم؛ وقتي كه فلسفه وجودي فلسفه را بفهميم.
اين اتفاق در ككتاب كوچك فلسفه نوشته گريگوري برگمن افتاده كه حكمت بزرگترين انديشمندان جهان را به زباني خودماني بيان كرده است. كتاب ياد شده را كيوان قباديان ترجمه و انتشارات اختران منتشر كرده است. اين كتاب مناسب حال مشتاقان و كاوشگران فلسفه و نوجوانان كنجكاوي ست كه سئوالاتي پيرامون بحث فلسفه دارند و مي خواهند بدانند فليسوف واقعي كيست؟
اين كتاب علاوه بر پيشگفتار كه توضيحي ست در خصوص چيستي و چرايي فلسفه، 24 فصل ديگر را در بردارد كه هر فصل شرح مختصري از زندگي يك فيلسوف و بحث مختصري درباره ايده هاي اصلي اوست كه براي آشنايي بيشتر خواننده با نقل قول هاي زيادي از فيلسوف همراه است.
در اين كتاب با انداختن نگاهي به زندگي و انديشه فيلسوفان بزرگ 2 هزار سال گذشته به پيشينه ايده ها پي مي بريم. براي كساني كه تازه با فلسفه آشنا شده اند، استعاره اي عام نيز آورده شده كه براي توضيح هر فصل به كار مي رود و به منظور كمك به خواننده در متمايز كردن فيلسوف ها از يكديگر، از استعاره مكرر كبسي گاوه استفاده شده است.

رباعيات ديروز
به انتخاب جواد هاشمي
آلوده معصيت زپا تا فرقم
عمري ست كه در محيط عصيان غرقم
گر ابر عطاي حق نبارد به سرم
سوزند خلايق همگي از برقم
صابر همداني

آب و هوا
پاييزان
004263.jpg
ابرهاي باران زا آسمان كشور را فرا گرفته اند. پس از يك آخر هفته نيمه ابري و باراني، اول هفته نيز همراه با بارش خواهد بود. هواي تهران احتمالا روز شنبه آفتابي مي شود و از روز يكشنبه دوباره باراني خواهد بود. كوچه پس كوچه هاي پايتخت گرچه آنقدر تغيير كرده اند كه ديگر حس نوستالژيك در آدم به وجود نمي آورند، اما راه رفتن زير باران در كوچه هاي غريبه هم لذتبخش است. هواي شهر باران (رشت) و ساير شهرهاي شمالي كشور نيز نيمه ابري همراه با بارش است. هواي رشت هر روز سردتر هم مي شود. روز پنج شنبه گفته بوديم كه هواي شهر مشهد تغييرات اساسي خواهد كرد. مشهد روز شنبه هوايي ابري و باراني خواهد داشت و روز و شبش بسيار سرد مي شود. بازهم توصيه مي كنيم اگر براي نماز مغرب يا نماز صبح به حرم مي رويد، حتما لباس گرم همراه داشته باشيد. البته هواي مشهد از روز يكشنبه دوباره آفتابي مي شود و چند درجه هم گرم تر خواهد شد. گرم تر شدن هوا در مشهد يعني موج سرما از شرق كشور خارج شده، اما هواي تبريز و سنندج در رو يكشنبه نشان مي دهند كه موج سرماي ديگري در راه است. هواي شهرهاي شمال غرب و غرب كشور روز يكشنبه سردتر شده و باران خواهد باريد. پاييز واقعا از راه رسيده است.

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
شنبه ها روز بوندس ليگاست و طرفداران فوتبال مي دانند كه اولين روز هر هفته مي توانند بازي بايرن مونيخ را به صورت زنده از شبكه 3 تماشا  كنند، اما با توجه به ساعت برگزاري اين بازي ها و همزماني شان با برنامه هاي ويژه افطار، شايد مسئولان پخش شبكه 3 تصميم بگيرند قيد بازي  هاي بوندس ليگا را بزنند و از ليگ انگليس و ايتاليا دو بازي را براي پخش انتخاب كنند؛ مخصوصا كه احتمال بازي كردن علي كريمي هم زياد نيست. به هرحال امروز از ميان بازي هاي بوندس ليگا شانس كبايرن مونيخ ـ دويسبورگ و كهامبورگ ـ دورتموند براي پخش بيشتر است. اگر هم قرار شد بازي هاي ليگ برتر انگليس روي آنتن برود، به احتمال زياد بازي كمنچستر يونايتد ـ  تاتنهام براي پخش انتخاب مي شود. البته بازي كچلسي ـ اورتون هم گزينه جذابي به نظر مي رسد و شايد اين مسابقه نمايش داده شود. ساعت 10 شب هم كه بدون شك بازي كفيورنتينا ـ پارما پخش خواهد شد.
اما در ميان مجموعه هاي داستاني، امشب مي توانيد قسمت ديگري از مجموعه كجاسوسان را از شبكه 2 تماشا كنيد كه ساعت 21 از اين شبكه پخش مي شود و يك سريال پرزدوخورد انگليسي ست. از طرفي شبكه سه اي ها هرطوري شده كريحانه را در برنامه هاي  شان جا مي دهند و روي آنتن مي فرستند، فقط ساعت دقيق آن مشخص نيست و با توجه به تراكم برنامه هاي اين شبكه نمي توان با اطمينان در اين مورد صحبت كرد. در ضمن ساعت 9 صبح هم مي توانيد تكرار ككميسر شهر را كه شب گذشته از شبكه دوم پخش شده بود، ببينيد. مجموعه هاي تلويزيوني ويژه اين ماه هم كه به روال شب هاي پيش در ساعت هاي خودشان پخش مي شوند؛ ساعت 18:05 كاو يك فرشته بود از شبكه 2، ساعت 18:40 كمتهم گريخت از شبكه 3 و ساعت 19:15 كبراي آخرين بار از شبكه تهران. حسن ختام آنها هم مجموعه كمرده متحرك است كه شب ها ساعت 10 از شبكه اول نمايش داده مي شود. البته مجموعه كبازگشت به حيفا هم از شبكه تهران ساعت 23 پخش مي شود كه پيشنهاد مي كنم تحت هيچ شرايطي وقت تان را برايش هدر ندهيد. درضمن با توجه به برنامه هاي شبكه 3 و اينكه پخش كريحانه تحت هيچ شرايطي نبايد متوقف شود، امشب به احتمال زياد خبري از كشب هاي برره نخواهد بود؛ مگر اينكه مسئولان پخش شبكه قيد پخش مستقيم بازي هاي ليگ ايتاليا را بزنند.
طرفداران برنامه هاي شبكه 4 هم مي توانند ساعت 18:45 امروز مجموعه كمستند خارجي را از اين شبكه تماشا كنند. مثل هفته هاي گذشته هم، حدود ساعت 23:20، يعني وقتي اخبار انگليسي اين شبكه تمام شد، نوبت به پخش مجموعه كخانم مارپل مي رسد كه به زبان اصلي و با زيرنويس فارسي نمايش داده مي شود. خوبي داستان هاي آگاتاكريستي اين  است كه هرقدر هم آنها را بخوانيد و از ماجرايشان مطلع باشيد، باز هم جذاب هستند.

دكه
ويژه نامه جشنواره قرآن كريم(2)
004137.jpg
هم زمان با برگزاري دومين جشنواره هنري قرآن كريم در فرهنگسراي نياوران، ويژه نامه اين جشنواره نيز منتشر شده است.
اين ويژه نامه با كيفيتي مناسب چاپ شده است. رئيس دبيرخانه هنر معنوي در مصاحبه اي با اين ويژه نامه، در مورد اين جشنواره، فلسفه شكل گيري آن و... صحبت كرده است.
ديگر مصاحبه اين ويژه نامه با حبيب الله صادقي دبير دومين جشنواره هنري قرآن است. پس از اين مصاحبه ها كه به نوعي معرفي جشنواره و ويژه نامه هستند، هنرمندان حاضر در اين جشنواره به بيان نظرات خود پرداخته اند.
حبيب آيت اللهي، نصرالله افجه اي، فرح اصولي، مهدي حسيني، گيزلا وارگاسينايي، مجيد جعفري و حسين مسافر آستانه نفراتي هستند كه در حجمي كم نظرات خود را بيان كرده اند.
آغاز ويژه نامه، پيام محمدحسين ايماني معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ست. ايماني نكاتي را در رابطه با قرآن، آموزه هاي وحي و جشنواره هنري قرآن گوشزد كرده است.
ويژه نامه جشنواره هنري قرآن به مدير مسئولي سيدمحمد فدوي رئيس دبيرخانه هنرمعنوي و با سردبيري حسين عبدالهاشم پور منتشر شده است. اين ويژه نامه در جشنواره توزيع مي شود. در ضمن مي توانيد سري هم به سايت اينترنتي بنياد آفرينش هاي هنري نياوران به آدرس www.nacfiran.com بزنيد. دومين جشنواره هنري قرآن از 15 مهرماه تا 12آبان در بنياد آفرينش هاي هنري نياوران برگزار مي شود.
در دو بخش اول و آخر اين ويژه  نامه مقالاتي از محمدحسين ايماني، عليرضا نوروزي  طلب و سهراب هادي به چاپ رسيده است. اين مقالات در مورد 1)هنرهاي قرآني، اصول و بنيان  ها 2) تاملي در معنا و صورت هنر قرآني 3) هنرهاي قرآني در مرتبتي بلند، به چاپ رسيده است.

زيبـاشـهر
جهانشهر
در شهر
شهر آرا
|  جهانشهر  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |