يكشنبه ۱ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۳۲
دريافت تسهيلات بانكي همانند گذر از هفت خوان است
روياي شيرين مشتريان
004284.jpg
عكس:گلناز بهشتي
الهام اناري
قديم ترها وقتي هنوز بانك ها تاسيس نشده بودند، مردم پول اضافي و اشياي گرانبهاي خود را در جاهاي امن خانه خود نگهداري مي كردند؛ در ديوار، كف اتاق ها، زير باغچه و ... محل پنهان كردن سكه ها و اشياي قيمتي بود؛ همان چيزهايي كه بعدها بسياري را به طمع دست يافتن به گنج به جنب وجوش انداخت. هنوز هم خانه هاي قديمي، بسياري را وسوسه مي كند كه مبادا گنجي در آن خانه نهفته باشد.
اما بانك ها تاسيس شدند و مردم محل امن تازه اي براي پول و اشياي گرانبهاي خود يافتند. آنها توانستند بانك را امين خود بدانند.
بانك ها رفته رفته با پشتوانه همين پول ها، دامنه فعاليت هاي خود را گسترش دادند و به ارائه خدمات به مردم پرداختند و حالا دامنه اين فعاليت ها آنقدر گسترده شده كه كمتر كسي از همه آنها خبر دارد؛ انواع و اقسام حساب هاي بانكي و انواع تسهيلات.
شايد آگاهي از هر يك از اين موارد سبب شود شما راحت تر بتوانيد تصميم گيري كنيد. با دانستن اينكه هر يك از حساب هاي بانكي چه ويژگي ها و مزايايي دارند، راحت تر مي توانيد براي پولي كه قصد پس انداز آن را داريد، تصميم گيري كنيد و شايد هم مايل باشيد از تسهيلات اعطايي بانك ها استفاده كنيد.
اگر روزي چنين تصميمي بگيريد به كدام بانك مراجعه مي كنيد؟ فرض مي كنيم شما بانك مورد نظر را هم انتخاب كرديد و روانه بانك شديد، پس از ورود به بانك مورد نظر از چه كسي اطلاعات مي گيريد؛ بانكي شلوغ كه پشت هر يك از باجه هاي آن صفي طولاني كشيده شده. كداميك پاسخگوي شما هستند؟ متاسفانه در شعبه هاي بانك ها واحدي به عنوان راهنما و اطلاعات دهنده وجود ندارد. پس از كجا بايد فهميد بانك چه تسهيلاتي مي دهد. اگر بتوانيد چند دقيقه از وقت يكي از كاركنان بانك را بگيريد، شايد به زحمت بتوانيد اطلاعات مبهمي از انواع وام ها به دست بياوريد.
شايد بتوان انواع تسهيلات بانك ها را به دو دسته تقسيم كرد.
اول تسهيلاتي كه مورد نياز مردم عادي قرار مي گيرد كه عبارتند از وام خريد مسكن، جعاله تعمير مسكن، فروش اقساطي شامل خريد لوازم منزل و ماشين، قرض الحسنه ازدواج، درمان بيماري و كمك هزينه پيش پرداخت اجاره مسكن و تكميل مسكن.
شايد با خود بگوييد حال كه بانك ها وام هاي متنوعي ارائه مي دهند، بد نيست كه بسته به نيازتان از آنها استفاده كنيد، اما عجله نكنيد، چون كار به اين راحتي ها كه تصور مي كنيد، نيست.
در مرحله اول اين را بدانيد كه در برنامه كار تمام بانك هاي دولتي، ارائه وام هاي نامبرده در بالا وجود دارد، اما بانك ها فقط در زمان هايي كه بودجه لازم دارند، آنها را ارائه مي دهند و معمولا هم كمتر پيش مي آيد كه چنين بودجه اي موجود باشد.
از طرف ديگر ارائه وام در صورت وجود بودجه كافي، شرايط سختي دارد؛ از جمله معرفي دو ضامن معتبر كه كارمند بوده و فيش حقوقي داشته باشند. به نظر شما چه كساني حاضر مي شوند، چنين ضمانتي را برعهده بگيرند.
از طرف ديگر شما بايد قادر به بازپرداخت وام به همراه سودي كه به آن تعلق گرفته باشيد. غير از وام هايي كه قرض الحسنه بوده و سودي به آن تعلق نمي گيرد به ساير وام ها بين 14 تا 22 درصد سود تعلق مي گيرد.
اما وام هاي قرض الحسنه كدامند؟ در وام قرض الحسنه بانك مبلغ معيني را به اشخاص اعم از حقيقي و حقوقي به عنوان قر ض مي پردازد.
وام قرض الحسنه ازدواج
سقف تسهيلات وام هاي قرض الحسنه براي هزينه هاي ازدواج 500 هزار تومان براي هر يك از زوجين و براي هزينه هاي درمان بيماري و تامين مسكن 200 هزار تومان است. حداكثر مدت اعطاي تسهيلات تا 36 ماه است. متقاضي دريافت اين تسهيلات مي بايست توانايي بازپرداخت اقساط وام را داشته باشد و از شعبه نزديك به محل كار يا سكونتش تقاضاي وام كند. اعطاي تسهيلات قرض الحسنه ازدواج شامل مزدوجين همان سال و سال قبل مي شود و ارائه عقد نامه ازدواج نيز ضروري ست.
در ضمن دريافت كننده وام بايد گواهي اشتغال به كار به بانك ارائه دهد و دو ضامن كارمند نيز معرفي كند. اين وام معمولا هميشه در همه بانك هاي دولتي ارائه مي شود.
وام هاي قرض الحسنه درمان بيماري
براي دريافت اين وام، ارائه اصل و كپي مدارك مربوط به هزينه هاي درماني كه از طرف مراكز درماني يا پزشك معالج صادر شده الزامي ست؛ البته از زمان صدور آنها نبايد بيش از 6 ماه گذشته باشد.
اين وام براي جراحي هاي زيبايي پرداخت نمي شود.
متقاضي استفاده از وام درمان بيماري، مي تواند براي درمان بيماري يا جراحي بستگان درجه اول و دوم تحت تكفل خود درخواست وام كند.سقف اين وام نيز 200هزارتومان است.
004275.jpg
قرض الحسنه پيش پرداخت اجاره
كساني كه مي خواهند مسكني اجاره كنند اما توان پرداخت پيش پرداخت اجاره را ندارند، مي توانند با همراه داشتن اجاره نامه رسمي يا عادي تا سقف 200هزارتومان از اين وام استفاده كنند.
وام تعمير مسكن
وام تعمير مسكن كه در اصطلاح، جعاله تعمير مسكن به آن مي گويند، وامي ست كه مالك مي تواند براي تعميرات و بازسازي ملك مسكوني خود آن را دريافت كند. سقف اين وام تا
يك ميليون و 400هزارتومان است و با ارائه كپي سند وضمانت دو كارمند رسمي دولت پرداخت مي شود.
گيرنده وام مي بايست با سود ساليانه 16درصد آن را بازپرداخت كند.
وام خريد اقساطي خودرو
سقف اين وام تا 5ميليون تومان است و متقاضي با ارائه سند ماشين مي تواند آن را دريافت كند. پس از آن يك ميليون تومان از قيمت ماشين در رهن بانك مي رود و بانك بابت بقيه آن سفته دريافت مي كند. سود اين وام 16درصد است و بازهم متقاضي نياز به دو ضامن معتبر كه كارمند رسمي دولت باشند دارد.
وام خريد اقساطي لوازم منزل
متقاضي دريافت اين وام در صورت خريد يك يا تعدادي از انواع كالاهاي مصرفي توليد و مونتاژ داخلي، مي تواند حدود 2 ميليون وام دريافت كند.
متقاضي با ارائه كاغذ خريد كالاها كه حتما بايد ايراني باشند ومعرفي دو ضامن معتبر مي تواند اين وام را دريافت كند. سود اين وام نيز برابر 16 درصد است.
تسهيلات خريد مسكن
وام خريد مسكن تنها از سوي بانك مسكن و چند بانك خصوصي در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد. تمامي سپرده گذاران صندوق پس انداز مسكن بانك مسكن به شرط داشتن شرايط عمومي و اختصاصي اين حساب مي توانند از تسهيلات اعطايي تا سقف 12ميليون تومان به منظور احداث و تكميل و خريد واحد مسكوني انفرادي استفاده كنند.
شرايط دريافت وام خريد مسكن
دارنده حساب نبايد در 5 سال گذشته از تسهيلات خريد مسكن اين بانك استفاده كرده باشد. واگذاري امتياز به شخصي ديگر ممنوع است. متوسط موجودي حساب براساس مقررات بانك در هر روز مورد محاسبه قرار مي گيرد. دارندگان حساب در صورت لزوم فقط مي توانند بستگان نزديك خود را در حساب شريك كرده يا حساب را به آنها انتقال دهند. سود پرداختي به اين حساب در صورت انصراف دارنده حساب، براساس نرخ سود سپرده گذاري كوتاه مدت محاسبه مي شود. مدت بازپرداخت تسهيلات 12ميليون توماني 12سال، 15سال و 18سال است.
البته در ماه هاي اخير سقف وام از 12ميليون به 18ميليون تومان رسيده است، اما بازپرداخت آن با اقساط حدود 270هزارتومان در ماه براي اقشار متوسط و كم درآمد بسيار سنگين است، پس تعداد كمي از اين گروه توانايي دريافت آن را دارند.
از سوي ديگر باوجود بالا رفتن سقف وام، هيچ تناسبي ميان افزايش بي رويه هزينه مسكن و افزايش تدريجي وام وجود ندارد و اين افزايش سقف وام نمي تواند باعث رونق بخشي به بازار شود.
افزايش وام مسكن تا سقف 18ميليون تومان مي تواند بخش عمده اي از قيمت خريد واحدهاي مسكوني در شهرهاي كوچك و زير 70متر را شامل شود، اما در شهرهاي بزرگ تنها 20 تا 30 درصد قيمت خانه را تشكيل خواهد داد. در سالهاي اخير تورم بالا و درآمدهاي پايين مردم، توان خريد مسكن را بسيار كاهش داده است.
اما چرا اعطاي وام از سوي بانك ها در كشور ما شرايط سخت گيرانه اي دارد، دكتر حسين كدخدايي، اقتصاددان معتقد است علت وجود اين مسير طولاني و سخت گيرانه از آنجا ناشي مي شود كه ميل به سرمايه گذاري در جامعه ما نسبت به گذشته افزايش پيدا كرده و مردم براي رفع نيازهاي معيشتي، اقتصادي و كاري، نياز به پول دارند و به بيان ديگر متقاضي بيش از تسهيلات قابل ارائه است، به همين دليل مردم از خود شتاب نشان مي دهند و بانك ها و موسسات مقاومت مي كنند.
از سوي ديگر سياست هاي انقباضي دولت نيز در اين زمينه دخيل است؛ هر چه اعتبار بيشتر باشد، تقاضاي كالا و خدمات بيشتر و تورم بيشتر مي شود.
اما در كشورهاي ديگر سيستم بانكي به سمت متقاضي رفته و عرضه بيشتر از تقاضاست، چون اقتصاد اشباع شده و ميل به سرمايه گذاري وجود ندارد.
بانك ها براي كساني كه در شرايط وام قرار مي گيرند، امكانات عرضه را اعلام مي كند تا چنانچه طرف قرارداد متمايل به استفاده از تسهيلات است نسبت به آن اقدام كند. پس در كشورهاي توسعه يافته، عرضه مقدم بر تقاضاست و در كشورهايي نظير كشور ما، تقاضا بر عرضه پيشي گرفته است.
بايد تلاش كنيم تا اين عدم تعادل را از بين ببريم.

درآمد روزانه، حداقل 16 هزار تومان
004290.jpg
در تقسيم بندي مشاغل، نامگذاري ها بر اساس نوع خدمات ارائه شده، صورت مي گيرد. به بيان بهتر هر شغلي با كالا يا خدمتي كه عرضه مي كند، شناخته مي شود و مورد ارزيابي قرار مي  گيرد. در واژه شناسي شغل هاي گوناگون، سالهاست كه با واژه مشاغل كاذب آشنا هستيم. اين مشاغل كه هيچ شناسنامه مشخصي ندارند، بسيار متنوع و نامحدود هستند و بنا به دلايلي از جمله نداشتن صنف، نبود محل كسب مشخص و بخصوص پاسخگو نبودن فروشنده و البته هيچ نهاد ديگري در قبال كالا يا جنس عرضه شده، اين نامگذاري خاص انجام شده است، اما مسئله مهم اينجاست كه نفس شغل بودن اين نوع كسب و كار مورد قبول قرار گرفته، هر چند يك پسوند نه چندان خوشايند هم به دنبالش است. وجود واقعيت هايي مانند مشاغل كاذب، دامنه دلايل شغل خواندن يك كسب و كار را بسيار محدود مي كند و مي توان هر عملي را كه در آن عرضه و تقاضايي صورت مي گيرد و پول و كالا مبادله مي شود، شغل ناميد.
قصد كالبدشكافي پديده شغل هاي غيرواقعي و بي شناسنامه را نداريم، بلكه مي خواهيم به يكي از واقعيت هاي كنوني جامعه كه با وجود گردش  مالي عظيمي كه در آن صورت مي گيرد، شغل ناميده نمي شود، نگاهي بيندازيم و آن مسئله غيرقابل انكار تكدي گري يا به قول عامه مردم  گدايي ست. تكدي گري شغل نيست، چرا كه نفع اين نوع كسب كاملا يك طرفه است و سودي به پرداخت كننده وجه نمي رسد ، مگر دعاي خيري يا تشكري و در بيشتر مواقع هم هيچ. راستي ميزان درآمد متكديان به صورت تقريبي چقدر است؟ اگرچه در گستره اين نوع كسب و كار هم تنوع ديده مي شود، ولي نوع سنتي اين كار يعني كنار پياده رو نشستن مدنظر ماست. اگر فرض كنيم در پياده روي مكان پر رفت وآمدي مانند ميدان وليعصر (عج) در هر دقيقه 50 نفر از جلو يك متكدي  بگذرند، يعني در هر ساعت حدود 2 الي 3 هزار نفر و اگر از اين تعداد 3 درصد يعني 60 الي 90 نفر تصميم بگيرند چند سكه كم بها مثلا 10 يا 25 توماني به فرد مورد نظر بدهند، درآمد يك ساعت آن شخص حول و حوش يكهزار تا 2 هزار تومان خواهد بود، اين راهم در نظر بگيرد كه در اين تخمين سعي شده، حداقل ها در نظر گرفته شود، حالا بر اساس 8 ساعت كار مي توان فهميد كه يك متكدي  نيمه حرفه اي در روز حدود چقدر كاسب مي شود، حالا حساب اضافه كاري را به كنار مي گذاريم. اين درآمد در حالي حاصل مي شود كه نه كالايي عرضه شده و نه حتي انرژي خاصي مصرف شده است.
اميدواريم اين مطالب كسي را به هوس نيندازد، زيرا همان طور كه مي دانيم اكثر اين متكديان در استخدام باندهاي خاصي هستند و همه درآمدشان را به خانه نمي برند. به غير از شيوه سنتي گدايي در سالهاي اخير، اشخاصي با ارائه نوع جديدي از اين كار وارد بازار شده اند، حتما شما هم با آنها مواجه شده ايد كه با يك نسخه دارو يا يك آدرس در دورترين نقطه نسبت به محلي كه شما هستيد، از شما بابت هزينه دارو يا كرايه ماشين طلب مبلغي پول مي كنند. يا بچه هايي كه با پاكت هاي فال حافظ آويزان شما شده اند تا يك فال به مبلغ 100 تومان بخريد، آن هم در پاكت هايي كه احتمالا 10 تومان هم هزينه نبرده اند. تازگي ها هم بعضي با استفاده از تكنولوژي هاي مدرني مانند ضبط صوت و آمپلي فايرهاي پرتابل در پياده روها مي چرخند و علاوه بر ايجاد انواع آلودگي هاي صوتي، مردم را به دستگيري از فقرا يا در واقع خودشان، تشويق مي كنند.

يادداشت
دندان هاي 300 هزارتوماني دهان ما
004308.jpg
مي دانيد هر كدام از دندان هاي سالم شما بين يكصد تا 300 هزارتومان قيمت دارد؟ اين روزها، هزينه هاي دندانپزشكي به يكي از سرسام آورترين و غيرقابل حل ترين معضلات روز در آمده است.
اگرخودتان تا به حال شانس آورده ايد يا به خوبي از دندان هايتان مواظبت كرده و از اين بابت دچار مشكلي نشده ايد، بهتر است كمي در اطراف خود دقت كنيد.
از آنهايي بپرسيد چند دندان خراب در دهان دارند يا چند دندان شان را كشيده اند و جاي چند دندان در دهان شان خالي ست!
چندبار پيش آمده كه شب  ها از درد دندان بي خواب شده ايد و به زور انواع و اقسام مسكن هاي قوي و بي حس كننده ها، آن را تحمل كرده ايد، اما فرداي آن روز باز هم به دندانپزشكي مراجعه نكرده ايد؟
راستي، چرا به دندانپزشكي مراجعه نكرديد؟
هزينه هاي دندانپزشكي سرسام آور است. بيمه به غير از برخي موارد جزئي نظير كشيدن دندان يا پر كردن هاي سطحي، هزينه هاي ديگر را قبول نمي كند.
متاسفانه بسياري هم وقتي به ياد درست كردن دندان هايشان مي افتند كه ديگر كار از پر كردن سطحي گذشته و دندان نياز به عصب كشي و عكسبرداري و روكش و... دارد و هر كدام از آنها هم هزينه هاي جداگانه چند۱۰هزارتوماني.
از اقبال بد، دندان درد هم كه به سراغ آدم مي آيد انگار مسري ست و به بقيه دندان ها هم سرايت مي كند، آنوقت است كه اگر به زور و زحمت پولي تهيه كرديد و يكي را درست كرديد! مي مانيد كه با بقيه چه كنيد؟ درست كردن دندان بسته به عمق خرابي كه دارد بين 10 تا 300هزارتومان هزينه دارد.
كمترين هزينه ها مربوط به كشيدن دندان است. يعني زماني كه كار دندان به آخر رسيد و ترميم آن فايده ندارد يا زماني كه درد دندان امان از صاحبش بريده و صاحب بي پول ترجيح مي دهد به جاي تحمل درد، به قول معروف دندان پوسيده را بكند و دور بيندازد.
وقتي هزينه درست كردن يك دندان گاهي اوقات به 150هزارتومان هم مي رسد، آيا واقعا كشيدن دندان راه حل عاقلانه نيست؟
150هزارتومان، در خوش بينانه ترين حالت پول يك ماه كاركرد يك كارمند يا كارگر است. تصور كنيد در يك خانواده چهار نفري، حتي اگر هر كس يك دندان خراب داشته باشد، هزينه درست كردن آنها سر به فلك مي زند. حالا حتي اگر فرض كنيم هر دنداني حدود 50هزارتومان هزينه ترميم دارد، چهار دندان مي شود 200هزارتومان. و حالا تصور كنيد اين خرابي هاي دندان ادامه دارد و...
هزينه كاشت دندان هم بين 100تا۳۰۰هزارتومان بسته به كيفيت دندان و عمل جراحي كه انجام مي شود متغير است. پس اصلا كاشت دندان براي افراد بادرآمد متوسط به پايين، در كل منتفي ست. ظاهرا صبر چاره كار است. بايد صبر كرد تا همه دندان ها خراب شوند، يكي يكي بيفتند يا با هزينه پايين و احتمالا با دفترچه بيمه و دولتي، كشيده شوند، آنوقت همه دندان ها كه افتاد، يك دست دندان مصنوعي با نرخ دولتي جايگزين شان شود. قدردندان هاي سالم خود را بدانيم. سه بار مسواك كردن در روز و استفاده از نخ دندان، كارسختي نيست، اگر يادمان باشد هر دندان سالم 300هزارتومان قيمت دارد. انگار جمله پيشگيري بهتر از درمان است در مورد دندان، بيش از ساير موارد مصداق دارد.

نگاه
حراجي ها، دوست جيب شما
004365.jpg
اين روزها بازار حراجي ها داغ است. اولين نسيم هاي پاييزي كه وزيد، فروشندگان پوشاك، لباس هاي تابستانه خود را حراج كردند تا مبادا با سرد شدن هوا مجبور شوند آنها را به انبارها بفرستند. پوشاكي كه به انبار برود، ديگر در سالهاي بعد مشتري چنداني ندارد، چون ديگر احتمالا با سليقه روز مردم هماهنگ نيستند و عمدتا هم عنوان جنس بنجول را به خود مي گيرند، اما اگر اين روزها وارد يكي از مغازه هايي كه پوشاك خود را حراج كرده اند، بشويد، واقعا تعجب مي كنيد.
شايد در روزهاي اوج گرماي تابستان هم شما به آن مغازه مراجعه كرده بوديد، اما تعجب شما از آنجاست كه حالا قيمت ها را تا حدود 4 برابر ارزان تر از روزهاي اوج فروش مي بينيد؛ روسري هاي 15 هزار توماني كه حالا بين 3 تا 5 هزار تومان فروخته مي شوند، مانتوهاي 25 هزار توماني كه 5 تا 10 هزار تومان شده اند.
راستي تا به حال فكر كرده ايد كه مي توانيد لباس هاي تابستانه سال آينده را همين حالا تهيه كنيد.
كار سختي نيست، البته به دقت و هوشياري نياز دارد، شما با حسن انتخاب و سليقه مي توانيد به سراغ پوشاكي برويد كه در عين زيبا بودن، سال ديگر به اصطلاح از مد نمي افتند. پس بايد پوشاكي را انتخاب كنيد كه رنگ و مدلشان هميشه و هر سال قابل قبول است، اگر به سراغ رنگ هايي برويد كه فقط در زمان هاي خاصي به اصطلاح همه گير مي شوند، سال آينده، براي استفاده از آنها با مشكل مواجه مي شويد.
احتمالا اين روزها كم كم به فكر تهيه لباس گرم هم افتاده ايد.
پوليور، باراني، كاپشن، روسري گرم، شال و .... حالا روزهاي اوج قيمت اين پوشاك است، چون مشتري دارند وفروشنده حدود 5 ماه وقت دارد تا آنها را بفروشد.
راستي اگر پوشاك گرم خود را با آغاز فصل گرما تهيه كرده بوديد، چقدر در هزينه هايتان صرفه جويي مي شد؟

كسب و كار
سرقفلي پياده روهاي شمال شهر
004287.jpg
هيچ مي دانستيد مشاغل كنار خيابان هم بسته به بالاي شهر و پايين شهر بودن، درآمدهاي متفاوتي را عايد صاحبان خود مي كنند؟
با اين حساب، سرقفلي كنار خيابان در نقاط مختلف، متفاوت است. در اين ميان هم، برنده آنهايي هستند كه رقبا را كنار مي زنند و پياده روهاي بالاي شهر را اشغال مي كنند.
يكي از مهمترين مشاغل خدماتي كنارخياباني، كفاشي ست؛ يعني كفاش ها به اين خاطر كه وسايل شان چندان زياد نيست، بدون مغازه هم مي توانند كار مشتري خود را راه بيندازند؛ تعمير كفش، واكس زدن، قالب زدن، كفي انداختن و... .
اصلا داستان كفاشي هاي كنار خيابان مثل داستان كرايه ماشين هاست. هرچه به بالاي شهر نزديك تر مي شويم، سقف كرايه ها بالاتر مي رود، دو مسير هم مسافت در بالاي شهر و پايين شهر، كرايه هاي متفاوتي دارند و شما حق اعتراض نداريد.
گاهي مجبور مي شويد حتي تا 200 تومان بالاتر از آن نرخي كه تصور مي كنيد عادلانه است بپردازيد، به  هر حال چاره اي نداريد. چون ظاهرا عرف اين محل همين است. انگار تنها خانه خريدن يا اجاره كردن و به طور كلي زندگي در نقاط شمالي شهر نيست كه افراد را متحمل هزينه هاي گزاف مي كند. حتي تردد در اين مكان ها هم هزينه دارد.
اما كفاشي هاي بالاي شهر در قبال خدماتي كه به مشتري ارائه مي دهند، دستمزد بيشتري مي گيرند. شايد هم به اين خاطر كه كفش هاي مشتري شان قيمت هاي بالاتري دارد و آنها كمتر سر قيمت خدمات، چانه مي زنند.
وقتي هم يك نقطه را پاتوق كردند و به اصطلاح سرقفلي را به نام خودشان زدند، ديگر هر روز چشم به كفش اهالي محل دارند. اگر در نزديكي شان يك ساختمان يا برج تجاري - اداري هم باشد، ديگر به قول معروف، نانشان در روغن است.
هر چند روز يك بار راه مي افتند و در طبقات به دنبال مشتري مي گردند.
كاركنان اين واحدهاي اداري- تجاري هم، حتي اگر خودشان ساكن آن مناطق و به اصطلاح بالاي شهري نباشند، مجبورند نرخ خدمات را طبق عرف آن محل بپردازند، چون درغير اين صورت آقاي كفاش را ناراضي مي كنند.
به هر حال توصيه مي كنيم اگر در نقاط بالاي شهر قصد كرديد از روي خيرخواهي هم ثوابي بكنيد و هم كفشي نو كنيد، حواستان باشد كه نرخ خدمات در بالاي شهر گران تر است. هر چند كه آن كاسب، پولي بابت اجاره يا خريد گوشه اي از پياده رو نپرداخته، اما به هر حال جو بالاي شهر او را هم گرفته، پس مواظب جيب هايتان و پولي كه خرج مي كنيد، باشيد.
احتمالا با آن پول مي توانيد در محل خودتان 4 جفت كفش، واكس بزنيد.

دريچه
تبعات ورود سيمان به سبد حمايتي
004371.jpg
چندي ست كه صحبت پيرامون مشكلات ساخت مسكن و كمبود آن، محافل اقتصادي را به خود مشغول ساخته است. طي هفته هاي گذشته نيز طرح قراردادي پيرامون حمايت هاي بانكي از ساخت وساز و كمك هاي مالي به انبوه سازان و خريداران و نقايص مبتلا به اين طرح، از ديگر مباحث مربوط به ساخت وساز و گراني مسكن بود.
در اين ميان خبرهاي مربوط به سيمان و ذخيره سازي كالاهاي اساسي توسط وزير بازرگاني بيم واميدهايي را ايجاد كرده است.
هم اكنون در كنار ورود سيمان به سبد حمايتي دولت، 10 درصد سيمان مستقيما توسط مردم، 15درصد در صنايع سيمان و 15 درصد نيز براي طرح هاي عمراني ملي مصرف مي شود.
طي 6 ماهه اول سال جاري، حدود 2 هزار و 500 تا 2 هزار و 800 ميليون تن سيمان صادر شده و صادرات سيمان براي آنهايي به تعويق مي افتد كه به تعهدات خود در طرح جامع سيمان عمل نكرده اند، چرا كه بايستي تعهد 5/1 ميليون تن واردات و واريز يارانه براي اختلاف يا قيمت داخلي و خارجي اتفاق مي افتاد كه اين امر محقق نشد. به نظر مي رسد انحصاري شدن بازار سيمان، عرصه رقابت را تنگ ساخته و فشار ناشي از آن تنها به مصرف كننده و نيازمندان به مسكن وارد مي شود.
در اواخر شهريور، هيات دولت طي بيانيه اي از طريق مجامع به كارخانه ها ابلاغ كرد تا صادرات را متوقف كنند. اين رويداد در حالي اتفاق افتاد كه نه تنها جلو صادرات گرفته نشد، بلكه صادرات سيمان آزاد شد.
بنابراين اگرچه مصرف سيمان در فصل زمستان كاهش مي يابد، كمبود سيمان و تاثير آن بر قيمت مسكن همچنان باقي ست.
هم اكنون مردم به طور متوسط 481 كيلوگرم سرانه مصرف سيمان دارند كه چنانچه كارخانه ها به تعهدات خود مبني بر ممنوعيت صادرات سيمان غيرمازاد عمل كنند، ميزان و قيمت اين كالا در جهت مثبت تغيير خواهد كرد.
با قرارگرفتن سيمان در سبد حمايتي چنين امري محقق مي شود، اما در كل منطقي نيست كه با نزديك شدن سيمان به قيمت تعادلي آن، صادرات آن نيز با توجه به نياز كشور و قيمت تعادلي ادامه يابد.
همچنين درخصوص كليت بازار نيز مي توان اميدوار بود كه با تزريق 630 ميليارد تومان تسهيلات دولت به منظور تنظيم بازار، قيمت ها از كاهش محسوسي برخوردار شوند.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
علمي
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |