دوشنبه ۲ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۳۳
مناجات  هنرمندانه
004467.jpg
عكس: علي اكبر شيرژيان
بزرگمهر كياني
برنامه هاي ويژه شب هاي قدر آنقدر گسترده و متنوع هستند كه پرداختن به تمامي آنها كار چندان ساده اي نيست، بخصوص آنكه بيشتر اين برنامه ها بدون اطلاع رساني برپا مي شوند. روز گذشته برنامه هاي ويژه تلويزيون به مناسبت شب هاي قدر را در همين صفحه خوانديد. امروز بخشي از برنامه هاي هنرمندان به مناسبت اين شب ها را به اطلاع شما مي رسانيم. اين شب ها اگر سري به مجموعه تئاتر شهر بزنيد مراسم ويژه اي در فضاي باز اين مجموعه درحال اجراست. اين مراسم ازروز شنبه آغاز شده و تا روز چهارشنبه ادامه خواهند داشت. پنج مجلس تعزيه خواني در فضاي باز از ساعت 19 به اجرا در مي آيد.
رضا حيدري، رضا لنكراني، علي ترابي، علاءالدين قاسمي، اسماعيل محمدي، مظفرقرباني نژاد، ابراهيم ميرزاعلي، عباس گرگاني، مرتضي صفاريان، احمدعزيزي، رحمت اسكندري و داوود آبائي از جمله هنرمنداني هستند كه در اين مراسم به سرپرستي سيد عظيم موسوي حضور خواهند داشت. در اين چند شب، مجالس تعزيه جنگ خندق، جنگ احد، جنگ خيبر، خوارج و شهادت حضرت علي(ع) به اجرا در مي آيد. از آنجا كه مراسم در فضاي باز اجرا مي شود همه مي توانند در آن شركت كنند.
جدا از مجموعه تئاتر شهر گروه ديگري از هنرمندان بنابر سنت هرساله اين شب ها دور هم جمع مي شوند.
مجمع فرهنگي هنري منتظران ده سالي هست كه در شب هاي قدر با حضور هنرمندان، شاعران و نويسندگان تشكيل مي شود. امسال هم اين گردهمايي در شب هاي قدر بر پا مي شود كه البته شب اول آن شنبه بود. دو شب ديگر امشب و چهارشنبه شب است كه مراسم از ساعت۲۱ تا 2بامداد برگزار مي شود. شعرخواني، نثرخواني، اجراي مراسم نمايشي و مديحه سرايي و خواندن دعاهاي مخصوص شب هاي قدر از جمله مراسم اين مجمع است. رضا اسماعيلي، نيره و فيروزه هاشمي، فاطمه سالاروند، عباس چشامي، نادر بختياري، عرفان نظرآهاري، الهام وحيدي وعليرضا بهمن و... از جمله نويسندگان و شعرايي هستند كه در اين مراسم به خواندن آثار خود مي پردازند. مراسم اين شب ها با عنوان شب هاي آفتابي در تالار همايش هاي مركز آفرينش هاي فرهنگي و ادبي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان درخيابان حجاب برگزار مي شود.
مجلس ضربت زدن
اين روزها، روزهاي سوگواري مولاي متقيان، علي عليه السلام است. شب هاي قدر كه براي ما مسلمانان بسيار ارزش دارد، به اين روزها گره خورده است، به همين دليل فرهنگسراهاي شهر براي اين روزها ويژه برنامه هاي خاصي تدارك ديده اند. فرهنگسراي نياوران با دعوت از گروه تي آرت درصدد است به مدت پنج شب متوالي، مجلس ضربت زدن حضرت علي (ع) را به صورت نمايشنامه  خواني براي شهروندان به اجرا بگذارد. داوود بني ،اردلان، سرپرست گروه و كارگردان اين اثر اعلام كرد: مثل هميشه به صورت كارگاهي متني را براي نمايشنامه خواني تنظيم كرده ايم كه اين بار نمايشنامه مجلس ضربت زدن نوشته بهرام بيضايي باتوجه به حال و هواي ايام سوگواري امام علي (ع) انتخاب شده است.
اصل اين نمايشنامه در دو قالب زمان حال و گذشته و داراي دو روايت است. اين گروه نمايش اين دو زمان گذشته و حال را روايت مي كنند، البته بني اردلان به جهت ضيق وقت براي اينكه به موقع نمايش را به اين ايام برساند، زمان حال را در اين نمايشنامه حذف كرد و فقط به گذشته مي پردازد. در زمان گذشته او دوران حضرت علي (ع) را بازخواني مي كند. وي مي گويد: براي اينكه بتوانم پرده هاي مختلف را دربياورم، از فضاسازي، بسيار استفاده كرده ام. چون نمايشنامه خواني فاقد ميزانسن است و راوي به بيان ماجرا مي پردازد، من سعي كرده ام كه از نور براي گذشت زمان استفاده كنم .يكي از ويژگي هاي اين نمايشنامه، استفاده از همخواني گروهي و موسيقي ست. گروه تي آرت، گروه موفقي در عرصه هنر تئاتر بوده است. نمايشنامه هايي چون پوف ، ما كه ما نيستيم ، اتاق انتظار ، فارسي شكر است و سوء تفاهم از جمله هنرنمايي هاي اين گروه است.
در اين نمايش، فرزين محدث، نگين زماني، رضا هزاوه، محمد متين اوجاني و پيمان فاطمي نقش خواني مي كنند. سميرا سپهرنيا به عنوان دستيار كارگردان و شادي واحدي به عنوان مدير صحنه اين نمايشنامه را برپا خواهند كرد. اين نمايشنامه خواني در حاشيه دومين جشنواره هنري قرآن كريم روي صحنه مي رود و ورود براي عموم آزاد و رايگان است. حضور شهروندان در اين نمايشنامه خواني باتوجه به قرابت زماني اين روزها با ايام سوگواري حضرت علي(ع) و شب هاي قدر، به هرچه زيباتر برگزار شدن مراسم شب هاي قدر كمك مي كند.
قبرستان بقيع در فرهنگسراي ملل
اگر خانه كعبه را تاكنون از نزديك زيارت كرده ايد و اگر تا به حال به مدينه النبي رفته ايد، اگر پشت قبرستان بقيع براي امامان مظلوم خود گريسته ايد و خلاصه بگويم اگر دلتان براي حال و هواي بقيع پر مي كشد، حتما سري به فرهنگسراي ملل بزنيد. به مناسبت شهادت مولا اميرالمومنين علي (ع)، در گوشه سمت راست ضلع غربي اين فرهنگسرا، قبرستان بقيع با شباهتي بسيار زياد بازسازي شده است. اگر دلتان براي قبر امام حسن مجتبي تنگ شده و اگر دوست داريد بر غربت فاطمه زهرا (س) بگرييد، اما دستتان به قبرستان واقعي بقيع نمي رسد، بازديد اين نما را فراموش نكنيد. چاه علي(ع) درست در همان نقطه از قبرستان بازسازي شده است. كل ماكت حدود 60 تا 70متر وسعت دارد و قبور شريف امامان طبق همان مختصات جغرافيايي بازسازي شده است. ماكت در يك فضاي سرپوشيده قرار دارد و بازديد از آن فقط براي بانوان امكانپذير است كه درست برعكس زماني ست كه بانوان زائر در مدينه النبي اجازه ورود به قبرستان را نداشتند. قرار است مراسم شب هاي قدر ويژه بانوان در اين فضاي عرفاني اجرا شود. مراسم از ساعت 9 شب با همخواني دعاي جوشن كبير و برگزاري احيا و شب زنده داري اجرا مي شود. اين پنج شب را از دست ندهيد.

سفره رمضان
غذاي غم
فكر اشتباهي ست، اما واقعيت زندگي اطرافمان اين را مي گويد. بويش كه از هر خانه اي بلند مي شود، فكر غم انگيز و حس دلهره آوري در وجودت جان مي گيرد. اينكه انساني كوله بار زندگي اش را جمع كرده و بار سفر به دنياي ديگر برده است. درست حدس زديد؛ سفره رمضان امروز، پيشنهاد تهيه حلوا را دارد. هرچند به نظر مي رسد حلوا در زمان فوت كسي يا براي خواندن فاتحه در شب هاي جمعه استفاده مي شود، اما واقعيت، چيز ديگري ست؛ حلوا مي تواند به عنوان يك نيمچه غذا در لابه لاي برنامه سفره افطاري شما جا بگيرد، مي گوييد چطور؟! خيلي ساده است؛ مواد به كار رفته در آن، اين قابليت را دارد كه در وعده غذايي سحر و افطار استفاده شود. ميزان كالري و قند به كار رفته در آن، به حدي ست كه اگر يك قاشق حلوا را در انتهاي وعده غذايي سحر استفاده كنيد، اثر خوبي در تحمل گرسنگي ناشي از گرفتن روزه دارد. خوب يادم هست؛ بچه كه بوديم، وعده هايي را كه خانه مادربزرگ مي مانديم، بعد از سحر حتما مجبورمان مي كرد تا يكي- دو قاشق حلوا بخوريم تا به قول خودش دلمان قوت داشته باشد؛ البته موقع افطار. مادربزرگ تا پايان افطار حلوا را مثل زولبيا و باميه از دم دستمان برمي داشت و معتقد بود شيريني آن نمي گذارد تا درست افطار كنيم.
درست كردن حلوا نيز مانند كاچي ست، اما فوت و فن آن كمي فرق مي كند. اگر حوصله نداريد هر روز پاي گاز بايستيد و حلوا درست كنيد، مي توانيد مقدار بيشتري درست كنيد، چون حلوا را مي توان به صورت سرد هم مصرف كرد. يك قابلمه نسبتا گود را روي گاز مي گذاريد و زير آن را روشن مي كنيد تا خوب گرم شود. بعد حدودا سه ليوان پر آرد سفيد را توي آن مي ريزيد و بدون آنكه روغن يا چيز ديگري به آن اضافه كنيد، چند دقيقه صبر كنيد تا آرد كمي با حرارت ظرف، رنگ عوض كند. بعد از آن شروع كنيد به هم زدن. هرچه زمان جلوتر مي رود، شما بايد سريع تر آرد را هم بزنيد، چون ساكن ماندن آرد در قابلمه، احتمال سوختن آن را بالا مي برد. آرد را بتنهايي درون قابلمه آنقدر تفت مي دهيد تا رنگ آن قهوه اي شود. وقتي كه آرد كاملا قهوه اي خوشرنگ شد، بهتر است شعله گاز را كم كنيد و قابلمه را از روي آن برداريد. قبل از آن، شكر را در آب حل كنيد و مقدار كمي گلاب و زعفران به آن اضافه كنيد. قبل از اضافه كردن اين محلول، مقداري روغن به آرد اضافه كنيد و بعد هم شكر و گلاب را هم بزنيد تا درهم حل شوند. بعد از آن، قابلمه را دوباره روي گاز بگذاريد و آن را تكان دهيد تا آبي كه با شكر به آن اضافه كرده بوديد، تبخير شود. اين كار را آنقدر انجام دهيد تا حلوا كمي سفت شود. بعد از آن مي توانيد در سفره افطار يا سحر خود چيزي داشته باشيد كه اگر ميل غذا در شما كم است، به وسيله آن كالري موردنياز بدنتان را تامين كنيد.

آدم ها
بازيگر مترجم!
004425.jpg
سيروس ابراهيم زاده هميشه در نمايش هايي كه در آن بازي مي كند بهتر از هر كسي مي تواند نقش يك جنتلمن را دربياورد. لهجه و لحن خاصي كه دارد او را در صدا و تصوير در ميان ديگر بازيگران، خاص كرده است.
سيروس ابراهيم زاده در حال حاضر سه ترجمه ادبي جديد را وارد كتابفروشي ها كرده است و شايد بعدها در هر سه نمايشنامه به ايفاي نقش بپردازد. نمايشنامه وكيل تسخيري نوشته جان مورتيمر در 80 صفحه و تيراژ يكهزار و 650 نسخه توسط نشر قطره با بهاي 950 تومان وارد بازار كتاب شده است. ابراهيم زاده در مقدمه اين نمايشنامه نوشته است كه جان مورتيمر، مولف اين كتاب در سال 1923 در انگلستان به دنيا آمد. او در رشته حقوق، تحصيلات خود را در دانشگاه آكسفورد دنبال كرد و در ضمن كار رسمي وكالت در زمينه نوشتن بويژه براي عرصه هاي مختلف ادبيات نمايشي، فعاليتي پيگير داشته و آثار ارزشمندي براي تئاتر، سينما، راديو و تلويزيون خلق كرده است. به گفته وي، مورتيمر به عنوان يكي از پركارترين نويسندگان انگليسي زبان شناخته مي شود.
نمايشنامه وكيل تسخيري دو شخصيت اصلي دارد و بيشتر به مسائل اجتماعي و فرهنگي جامعه انگلستان پس از جنگ برمي گردد.دومين ترجمه وي، نمايشنامه جشن نيكوكاري نوشته آلن ايكبرن در 48 صفحه، شمارگان يكهزار و 650 نسخه و بهاي 500 تومان توسط نشر قطره به چاپ رسيده است. اين كتاب كه براي نخستين بار در سال 1971 منتشر شد، پنج شخصيت اصلي دارد و بيشتر بر مسائل زندگي شهري تمركز دارد و با بيان طنز خاص ايكبرن موضوع هاي بسيار تلخ را به زبان شيريني به مخاطب ارائه مي كند.ايكبرن هم اكنون يكي از نويسندگان نامدار انگليسي زبان است و آثار او در بريتانيا و آمريكا به چاپ مي رسد.سومين نمايشنامه آقا پسر به خانه مي آيد نام دارد. اين اثر نوشته اي.اي.ميلن است و با ترجمه سيروس ابراهيم زاده در 42 صفحه، شمارگان يكهزار و 650 نسخه و بهاي 500 تومان از سوي همين ناشر به چاپ رسيده است. اين نمايشنامه داستان جواني 25 ساله است كه از جنگ دوم جهاني بازگشته و به دنبال گرفتن سهم الارث خود از عمويش است كه قيم او به حساب مي آيد.

كلينيك
تميزكننده هاي كارخراب كن
زخم، همراه هميشگي انسان است؛ از زخم هاي پوستي و سطحي گرفته تا زخم هاي روحي. برخلاف زخم هاي عمقي و روحي، زخم هاي سطحي درمان دارند و جز درمان، مي توان با استفاده از مواد ضدعفوني كننده، از تبديل شدنشان به زخم هاي عفوني و دردناك جلوگيري كرد، اما شناخت ماده ضدعفوني كننده مناسب، نكته مهمي است.يك ضد عفوني كننده ايده آل، تركيبي ست كه براي باكتري ها، قارچ ها و ... كشنده، اما براي بافت هاي بدن بي ضرر و در عين حال ارزان، پايدار و ترجيحا بي رنگ و بي بو باشد.بيشتر ضدعفوني كننده هاي موضعي كه غالبا براي ضدعفوني زخم ها و جراحت هاي قبل از پانسمان به كار مي روند، موجب ترميم زخم نمي شوند، بلكه برعكس از ترميم جلوگيري مي كنند، چون موادي كه به  صورت موضعي بر پوست يا غشاء هاي مخاطي قرار مي گيرند، برخلاف چيزي كه پيش بيني مي شود به سرعت جذب مي شوند. پانسمان محكم با لايه هاي پلاستيكي، رطوبت و افزايش دما، اغلب جذب را به مقدار زيادي افزايش مي دهد.از ضد عفوني كننده هاي موضعي مي توان به الكل ها، آلدئيدها، اسيدها، فنل ها (كلرهگزيدين)، تركيبات اكسيد كننده (كاربامايدپراكسايد) و تركيبات يد (تنتوريد و پوويدون آيداين يا بتادين)، كلر (سديم هيپوكلريت)، تركيبات جيوه، نقره، روي و مس اشاره كرد.صابون ها نيز ضدعفوني كننده هايي هستند كه چرك و ترشحات سطحي، لايه هاي جدا شده سطح پوست و باكتري هاي موجود در آنها را بر مي دارند. عمل فيزيكي شست وشوي كامل دست با صابون ساده در برداشتن موقت باكتري ها و عوامل آلوده كننده ديگر از سطح پوست كاملا مؤثر است. براي اثر ضد باكتريال اضافي، برخي مواد شيميايي ضدعفوني كننده به صابون هاي معيني اضافه مي شوند. اين مواد شيميايي ممكن است هم مفيد و هم بالقوه مضر باشند.پس براي استفاده درست به اين نكات توجه كنيد: شرايط نگهداري و نحوه مصرف (رقيق سازي، حلال مناسب و ...) ضدعفوني كننده هاي موضعي، نقش بسزايي در ميزان اثربخشي آنها دارد. بنابراين حتما قبل از مصرف، راهنماي موجود در بسته بندي را به دقت مطالعه كنيد.مصرف همزمان برخي ضدعفوني كننده هاي موضعي با هم، مي تواند به خنثي شدن اثرشان منجر شود، البته مواردي نيز وجود دارد كه حلال ذكر شده در راهنماي مصرف، يك ضدعفوني كننده ديگر نظير الكل است كه در اين صورت مطابق دستور عمل كنيد.موارد منع مصرف برخي از ضدعفوني كننده ها كه در راهنماي آنها قيد شده است را جدي بگيريد و در صورت بروز علائم حساسيت نسبت به فرآورده، جداً از ادامه مصرف خودداري كنيد.مصرف دراز مدت و مداوم ضد عفوني  كننده هاي موضعي، علاوه بر افزايش خطر جذب و سميت آنها، باعث تحريكات موضعي شده و با برهم زدن شرايط طبيعي پوست يا مخاط، آن را براي ساير عفونت ها مستعد مي كند.

كتابخانه
داستان هاي غارنشيني
004422.jpg
يادگيري، هميشه لذتبخش است، اما وقتي در چارچوب مدرسه و دانشگاه قرار مي گيرد كمي كسل كننده مي شود. پس بايد چگونه ياد گرفتن را مد نظر قرار دهيم. يك روز يك معلم مدرسه تصميم مي گيرد يك روش جديد را در آموزش دانش آموزان ارائه بدهد بعد از جلب موافقت مديرش با همكاري چند كارشناس و تصوير گر، يك سلسله داستان هاي علمي را با كمك گيري از اجداد غارنشين ما مي نويسد.
اين معلم كوشا سيد مهدي امام نيري نام دارد. بعد از مدتي او تصميم گرفت تا داستان هاي علمي خود را در قالب كتاب چاپ كند.
سه كاراكتر اين كتاب كه از يك خانواده غارنشين دوران عصر حجر فرض گرفته شده است، پدر غارنشين، مادر غارنشين و كودك غارنشين نام دارند. آنها جزو قبيله اي غارنشين بودند كه در پيشرفت فرهنگ و تمدن غارنشيني نقش مهمي داشتند. پدر غارنشين، يك انسان اوليه قوي هيكل و گنده است؛ مردي بسيار آرام و مهربان كه اصلا از دست سئوال هاي پيچ در پيچ پسرش خسته نمي شود. دومين عضو اين خانواده مادر غارنشين، زني دوست داشتني و آشپزي بسيار ماهر است. كودك غارنشين هم آخرين فرد خانواده سه نفره است كه در وصف اين كودك باهوش و شيطان بايد گفت: همه بچه هاي قبيله غارنشين يك طرف، كودك غارنشين در طرف ديگر!
مجموعه داستان هاي غارنشيني در سه داستان به صورت سه كتاب به چاپ رسيده است. داستان اول درباره درازا و طول است و اينكه چگونه علاقه پدر غارنشين به هديه دادن، سرنوشت مردم جهان را تغيير داد. داستان دوم درباره سنگيني و وزن است و اين سئوال كه چگونه كودك غارنشين با ميوه هايش قبيله را به آشوب مي كشد. داستان سوم درباره زمان است. در اين كتاب دعواي خانوادگي به روش غارنشيني به پيشرفت علم و آشپزي كمك كرد. اين سه كتاب در دو بخش غارنشيني و بخش علمي به چاپ رسيده است. بخش غارنشيني توسط سيد مهدي امام نيري نوشته شده و بخش علمي توسط مهران ايازي به رشته تحرير در آمده است. اين كتاب در 48 صفحه با شمارگان 3 هزار نسخه اي به چاپ رسيده است. قيمت اين كتاب 800 تومان است و توسط انتشارات همت جاودان منتشر شده.

آب و هوا
شب هاي سرد
004398.jpg
همزمان با شب هاي قدر، هواي اكثر نقاط تهران در ساعات پس از غروب آفتاب بشدت سرد مي شودو پس از چند روز بارش، از روز دوشنبه آسمان كشور به سمت صاف شدن پيش مي رود و در روز سه شنبه تقريبا اكثر نقاط كشور آسماني صاف و آفتابي دارند. البته با پايان اولين ماه از فصل پاييز، خورشيد ديگر قدرت هميشگي را ندارد و هواي آفتابي دليلي بر گرمي هوا نيست. كم كم سردي هوا به تمام نقاط كشيده مي شود و به جز بندرعباس كه همچنان هوايي گرم و شرجي دارد، ديگر شهرها حداقل در شب سرد مي شوند. حتي زابل و اهواز هم در شب، هوايي سرد دارند. در مورد زابل، اين نكته مهم است كه وزش بادي كه از روز گذشته آغاز شده، امروز نيز ادامه پيدا مي كند و اندكي شديدتر هم خواهد شد، اما از فردا از سرعت آن كاسته مي شود.شهرهاي اصفهان و سنندج مانند روزهاي گذشته اختلاف دمايي شديدي دارند.هواي تهران هم گرچه آفتابي ست، اما هر روز سردتر مي شود. شب هاي پايتخت هم آنقدر سرد هستند كه ديگر بدون لباس گرم نتوان طاقت آورد. اين شب ها اگر براي شركت در مراسم احيا از خانه بيرون مي رويد، حتما لباس گرم فراموش نشود، چون به هنگام بازگشت، هوا واقعا سرد خواهد بود، بخصوص كه شما احتمالا از يك جاي گرم وارد خيابان سرد خواهيد شد.

سينماي خانگي
همشهري هيوز
004416.jpg
اگر اندكي به سينما علاقه داشته باشيد و خبرها و حواشي آن را دنبال كنيد، حتما نام هوانورد و مارتين اسكورسيزي را شنيده ايد و از حواشي آن در جوايز اسكار امسال خبر داريد. خلاصه آن اخبار و حواشي اين مي شود كه داوران جوايز اسكار، باز هم تصميم گرفتند اسكورسيزي و فيلمش را ناديده بگيرند و نه جايزه بهترين فيلم را به آن بدهند و نه جايزه بهترين كارگرداني را به قول دوستي در تمام اين 30 سال، حسادت و رقابت ميان نيويوركي ها و لس آنجلسي ها باعث شده تا اسكورسيزي (كه شناخته شده ترين فيلمساز نيويوركي ست) حتي براي يك بار هم كه شده، مجسمه طلايي اسكار را (كه لس آنجلسي ها آن را اهدا مي كنند) در دستانش نگيرد، در حالي كه به اعتقاد خيلي ها، مارتين اسكورسيزي در ميان كارگردان هاي فعلي هاليوود، يك سر و گردن از همه بالاتر است و شاخص ترين هنرمند حال حاضر سينماي آمريكاست.در تعطيلات عيد امسال، هوانورد با فاصله اي كوتاه نسبت به نمايش جهاني اش، در يكي- دو سينماي تهران به نمايش درآمد و از قضا با استقبال خوبي هم مواجه شد. داستان آن درباره چند سالي از زندگي هاوارد هيوز است. هيوز يكي از آن آدم هاي عجيب و غريب تاريخ معاصر آمريكاست؛ از طرفي عشق او به پرواز، زبانزد خاص و عام بود و در اوايل قرن بيستم وقتي نامي از پرواز به ميان مي آمد، همه ياد او مي افتادند و از طرف ديگر يكي از تهيه كنندگان متمول هاليوودي بود و برايش اهميتي نداشت كه هر فيلم چقدر خرج روي دستش بگذارد و چقدر زمان ببرد؛ مهم آن بود كه بتواند رويايش را روي پرده تماشا كند. نكته سومي هم كه زندگي او را جذاب كرده بود، روابطش با ستارگان سينما بود و اخباري كه حول زندگي شخصي او منتشر مي شد.
هوانورد درباره دوره حدودا 20ساله اي از زندگي هيوز است و بيش از هرچيز، نشان دهنده زندگي آدمي ست كه در تمام زندگي اش به دنبال آرامش بود و هيچ گاه نتوانست به آن دست يابد. از همين منظر شباهت هاي فيلم با همشهري كين (اورسن ولز) غيرقابل انكار است و عده زيادي فيلم را همشهري كين اسكورسيزي ناميده اند. اگر اين اقبال را نداشتيد كه هوانورد را روي پرده عريض سينما و با صداي دالبي تماشا كنيد، مي توانيد نسخه دوبله شده آن را در شبكه نمايش خانگي پيدا كنيد و از ديدن يكي از بهترين فيلم هاي سال گذشته سينماي جهان لذت ببريد.

رباعيات ديروز
به انتخاب جواد هاشمي
يارب! بر عفوت به پناه آمده ايم
سر تا به قدم، غ رق گناه آمده ايم
چشمم زكرم ببخش كزغايت حرص
بي ديده به اميد نگاه آمده ايم
عرفي شيرازي

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
همان طور كه مي دانيد از ميان سريال هاي ويژه اين ماه، تا آخر هفته خبري از متهم گريخت و مرده متحرك نخواهد بود. ادامه پخش شب هاي برره هم به پنج شنبه موكول شده و با توجه به مناسبت هاي اين چند روز، بيشترين حجم برنامه هاي تلويزيون به ويژه برنامه هاي مذهبي اختصاص دارد، اما در ميان مجموعه هاي تلويزيوني كه پخش شان متوقف نشده، مي توانيد ساعت 18:05 به روال روزهاي گذشته مجموعه او يك فرشته بود را از شبكه 2 تماشا كنيد.
براي آخرين بار هم احتمالا در همان ساعت 19:15 پخش خواهد شد، مگر اينكه مضمون اين برنامه هم مناسبتي با اين ايام نداشته باشد و نمايش آن متوقف شود. سال هاي گذشته كه داستان هاي مجموعه هاي اين ماه يك ربطي هم با خود ماه رمضان داشت، معمولا داستان به نيمه هاي خود كه مي رسيد فضاي آن مذهبي تر مي شد تا مناسب شرايط ويژه اين روزها باشد و مشكلي براي پخش نداشته باشد، اما امسال در ميان هيچ كدام از سريال هاي شبانه اثري از ماه رمضان ديده نمي شود و به نظر مي رسد اين ماه تنها بهانه اي ست براي ساخت سريال هاي سي قسمتي. به هرحال از اين دو گزينه هم كه صرفنظر كنيم، گويا شبكه سه اي ها اين هفته به جاي متهم گريخت مجموعه اي چند قسمتي به نام بازگشت را پخش مي كنند كه در همان ساعت 18:40 پخش مي شود و امشب سومين قسمتش را مي توانيد تماشا كنيد.
نسيم رويا هم كه مجموعه اي تكراري ست و ساختش به چند سال پيش برمي گردد، همچون روزهاي گذشته در قالب برنامه خانواده و در ساعت 13:20 از شبكه يك پخش خواهد شد. پخش سريال  گمگشته هم به نظر نمي رسد با مشكلي مواجه شود، اما شايد با توجه به برنامه هاي زنده ويژه، امشب ساعت نمايش آن اندكي تغيير كند و به سحر نزديك تر شود.
امشب از برنامه نود و عادل فردوسي پور هم خبري نخواهد بود و به علت همزماني اين برنامه با ويژه برنامه هاي شب هاي قدر، مي توانيد فردا شب در همان ساعت 22:30 به تماشاي اين برنامه بنشينيد كه به نظر مي رسد با توجه به حواشي و اتفاقات رخ داده در هفته گذشته ليگ برتر، برنامه جذابي باشد. در ضمن فردا بعدازظهر هم قرار است شبكه يك فيلمي پخش كند با عنوان زير آسمان آبي كه كارگردانش غلام عباس فاضل است و در آن ثريا قاسمي، توران مهرزاد و حسن عباسي بازي مي كنند. ساعت پخش اين فيلم هم احتمالا حدود ساعت 16 خواهد بود.
در ميان ديگر برنامه هاي تلويزيون، فردا ساعت 7صبح مي توانيد بسكتبال نوين را از شبكه 3 ببينيد، يا اينكه ساعت 23:15 از شبكه 2 برنامه سينماي حرفه اي را تماشا كنيد.
درضمن امشب ساعت 21 هم نوبت پخش قسمت ديگري از مجموعه سينماي ديگر است كه اگر از طرفداران سينماي مستند و فيلم هاي كوتاه باشيد قدرش را بخوبي مي دانيد. فقط شايد مسئولان شبكه۲ پخش آن را يك هفته متوقف كنند و امشب نتوانيد آن را ببينيد.

يادداشت
گريه سهم دل هاي تنگ است
علي حسيني
فرقي نمي كند. اين روزها چهره و ظاهر چندان اهميتي ندارد، مهم ما بودن اين همه آدم تنهاست كه ميان روزمرگي هايشان، اين فرصت را يافته اند تا ساعتي با خداي خودشان خلوت كنند. نه پير و جوان مهم است، نه زن و مرد. كسي به ديگري نمي گويد اين ظاهر مناسب جايي نيست كه آمده اي، كسي اصلا كاري ندارد كه ديگري براي چه به اينجا آمده است؛ مهم با هم بودن است؛ اينكه وقتي در خانه خالق را مي زني، احساس كني ديگراني هم هستند كه به اندازه تو نيازمندند و محتاج. حس غريبي ست؛ هم مي خواهي با او تنها باشي و هم تنها بر در درگاه نرفته باشي. در اين چند شب كنار تو هركس با هر مرام و چهره اي ممكن است به گريه درآيد، اشك بريزد و شفاعت بطلبد. اين چند شب، تويي و خدايت و ... يك ميليارد مسلمان تنها.
محفل ها متفاوت است؛ اتاقي كوچك شايد پذيراي چند رفيق باشد كه مي خواهند خلوت آرام تري داشته باشند. نجواي شبانه، لذتي دارد كه وصف شدني نيست. برخي دوست دارند در جمع هاي بزرگتري باشند؛ گوشه اي از يك مسجد، جمع بزرگي از يك فاميل يا... اماكن متبركه؛ جايي كه بتواني خودت را ميان هزاران نفر گم كني. مي خواهي شناخته نشوي و خودت باشي و خداي خودت. مي خواهي اشك بريزي و رها باشي. اين شب ها، تنها شب هايي ست كه اشك ريختن بد نيست. گريه، آرامت مي كند، پس گريه مي كني كه گريه، سهم دل هاي تنگ و تنهاست.
اين شب ها، فرصتي براي خواندن هم هست؛ مرور دوباره آنچه باز در زندگي روزمره فراموش كرده اي. بازخواني روايت شهادت، بازخواني زندگي مردي كه مي دانست به محراب خونين قدم مي گذارد، اما رفت و به نماز ايستاد. زمان براي بازخواني كتاب هاي ديگري هم هست؛ مرور دوباره روايت هاي فارسي كتب مذهبي تا جدا از شنيدن و خواندن كلام آهنگين حق، باز به معنا و اصل اتفاق هم توجه كني. سوره هاي بلند قرآن، نهج البلاغه و مفاتيح، آرام اين شب هاي بلند خداست؛ آرام شب هايي كه مي خواهي بداني؛ تا در جواب اين سئوال كه و تو چه مي داني شب قدر چيست؟ سرافكنده نباشي.
دو شب ديگر زمان داريم؛ دو شب ديگر براي خواندن، شنيدن، نجوا و گريه. دو شب ديگر از شب هايي كه از هزار ماه بهتر و برتر است . پس كنار هم مي ايستيم و بي شرم حضور هم، در درگاهش را مي زنيم. دلمان تنگ است و اين شب ها، زمان راز و نياز. هيچ كس از در درگاهش نااميد بازنگشته است. اين بار هم همين گونه خواهد بود...

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |