دوشنبه ۹ آبان ۱۳۸۴
گفت وگو با نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران
فرصتي براي شوراها
003045.jpg
غلامرضا رفيع
آبادگران ايران اسلامي در شرايطي پيروز دور دوم انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران شدند كه اكثر اعضاي آن چهره هاي تازه آشنايي براي مردم پايتخت بودند. اما در مدتي كمتر از دو سال با ارائه عملكردي مقبول در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نيز پيروزي را تجربه كردند و شهردار پايتخت بركرسي بالاترين مسند اجرايي كشور نشست.
در گفت و گويي كه از نظرتان مي گذرد مهندس حسن بيادي عضو آبادگران ايران اسلامي و نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با صراحت لهجه هميشگي خود پيرامون تحولات ايام انتخابات رياست جمهوري، فرايند انتصابات دولت جديد، انتخاب دكتر محمدباقر قاليباف به عنوان شهردار تهران و افق آينده پايتخت سخن گفته است.اين گفت و گو را مي خوانيد.

* ارزيابي شما به عنوان يكي از افراد تأثيرگذار در فرآيند انتخاب دكتر احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهوري اسلامي ايران چيست؟
- البته غير از اينجانب كه سهم ناچيزي داشته ام عوامل ديگر نيز تأثيرگذار بوده است. حضور ما در انتخابات صرفاً براي تحقق يك تفكر و شكستن برخي حلقه هاي نامربوطي بود كه هيچ همخواني با ويژگي هاي نظام و انقلاب و مردم نداشت. شرايطي پيش آمده بود كه روز به روز بر نارضايتي مردم افزوده شده و فاصله ميان دولت و مردم بيشتر مي شد و چيزهايي نهادينه شده بود كه اصالت نداشت. به عنوان نمونه وقتي آقاي احمدي نژاد در ايام انتخابات با هواپيما سفر مي كرد و از پاويون رياست جمهوري استفاده نمي كرد، برخي به اين رفتار ايشان انتقاد مي كردند. احمدي نژاد در پاسخ به آنان گفت برخي آن قدر افراط كرده اند و از اصول فاصله گرفته اند كه براي ايجاد تعادل بايد به همان نسبت تفريط صورت گيرد. هدف ما در انتخابات اخير بازگرداندن امور به جايگاه اصلي بود.
در عرصه اقتصاد نيز آن قدر كه گفته مي شود، با فقر دست به گريبان نيستيم. فقر آن قدر آزارمان نمي دهد كه احساس فقر آزارمان مي دهد. احساس فقر از تبعيض و بي عدالتي ايجاد مي شود. تا پيش از پايان جنگ به رغم شرايط سخت اقتصادي ميزان رضايت از زندگي خيلي بالاتر از امروز بود. زوج هاي جوان در يك خانه كوچك احساس خوشبختي داشتند اما امروز بسياري جوانان در آن خانه هاي كوچك به سختي زندگي مي كنند. اين معضلات محصول عوامل بسياري است كه توسعه ناموزون و نامتوازن بدون توجه به مقوله فرهنگ توسعه كه ركن اصلي توسعه مي باشد از جمله آنها است. در حوزه سياست و ديگر بخش ها نيز همين معضلات به اشكال ديگر وجود دارد.
* برخي مي گويند احمدي نژاد حلقه بسته مديريت را شكست ولي از تمام گرايش ها در كابينه خود استفاده نكرد كه اين مخالف شعار كابينه ۷۰ ميليوني است، منظور از اين شعار چه بود؟
- منظور ايشان از شعار كابينه ۷۰ ميليوني، جلب مشاركت جدي مردم در اداره جامعه بود نه استفاده از تمام گرايش هاي سياسي در دولت. دولت هاي گذشته شعار مشاركت مردمي و كوچك شدن دولت را مي دادند ولي به واقع ديديم كه هم دولت بزرگتر و هم نقش مردم كمتر شد.
هر تفكري وقتي به قدرت مي رسد، اصولاً از صاحبان آن تفكر و افراد هم عقيده براي اداره كشور استفاده مي كند. در مقياس كوچك هم وقتي كسي فعاليت خصوصي بخواهد انجام دهد، كسي را دعوت به كار مي كند كه با افكار او همخواني داشته باشد. من مطمئنم اگر چندگانگي فكري به ويژه در دستگاه هاي اجرايي وجود داشته باشد به مشكل برخواهيم خورد.
جرياني بعد از انتخابات در انتصابات رخ داد كه براي من بسيار تعجب آور بود. آقاي احمدي نژاد با شعارهاي خاصي به صحنه آمد كه شايد بتوان گفت تنها يكي از كانديداها داراي تفكر نزديك به ايشان بود. مردم انتظار داشتند كساني سركار بيايند كه از لحاظ فكري و در اعمال و رفتار بيشتر با آقاي احمدي نژاد نزديك هستند. البته حدود ۷۰ درصد انتصابات نيز چنين بود، ولي من فكر مي كنم كه رأي دهندگان رضايت كامل نداشته باشند. نظر شخصي من اين است كه افراد جديدي وارد عرصه مديريت كشور شده اند. اين هم كه در انتخابات به چه كسي رأي داده اند چندان نبايد مورد تحقيق و تفحص قرار گيرد. گاه كسي چند كانديدا را دوست دارد ولي به يكي از آنان رأي مي دهد. تعجب من اينجاست كه عده اي عليه احمدي نژاد كار مي كردند و اكنون بر سر كار آمده اند. مردم ما نوعاً اين طور هستند. به يكي رأي مي دهند اما حاضرند اگر ديگري نيز رأي آورد به او كمك كنند. اما مي بينيم برخي تا لحظه هاي آخر عليه ايشان كار مي كردند تا تفكر خود را به قدرت برسانند. اما اكنون بر سر كار آمده اند. حتي كساني بودند كه تا ساعات پاياني پيش از رأي گيري نيز به تخريب احمدي نژاد آن هم از نوع شديد آن كه تهمت و افتراست مبادرت مي ورزيدند، اما بعد از انتخابات در كابينه قرار گرفتند. اينها سؤالاتي است كه در ذهن اصولگرايان بي پاسخ مانده است.
* آيا به نظر شما ممكن است اين موضوع ناشي از فشارهاي كانون هاي قدرت در كشور باشد؟
- يكي از دلايل مي تواند فشارهاي اين كانون ها باشد، ولي با توجه به شعارهاي ايشان توجيه پذير نيست و به زودي مشكلات آن نمايان خواهد شد.
شايد آقاي احمدي نژاد مقداري كوتاه آمده و تفكرش را عوض كرده باشد و شايد هم از قبل چنين تصميمي را داشته و ارائه نكرده بودند كه ممكن است به دليل تعلقات تشكيلاتي ايشان در گذشته نهادها باشد.
* آيا ممكن است در اين مدت كوتاه تفكر وي عوض شود؟
- تفكر ايشان خدمت به مردم و نظام است. در اين زمينه هيچ شكي به خود راه ندهيم. ممكن است در روش رسيدن به اين اهداف طي مدت اخير بازنگري كرده باشد.
* با توجه به نظرات خاص اكثريت نمايندگان به كانديداهاي ديگر چه قدر اين فاكتور در انتصابات مؤثر است؟
- اينجا يك تناقض پيش آمده است. ما وقتي مي گوييم كابينه ۷۰ ميليوني، نمايندگاني اين ۷۰ ميليون در مجلس هستند. الان در انتصاب استانداران، فرمانداران، بخشداران و مديران كل استان ها پارادوكسي كه مي خواهم بگويم خودش را نشان مي دهد. در استان ها، نمايندگان مجلس با تفكرات خاصي دنبال پيروزي كانديداي ديگري بودند. اما مردم به احمدي نژاد رأ ي دادند. به دليل همين اختلاف، سليقه مردم و نمايندگان در مجلس براي انتخاب استانداران و مديران استاني متفاوت است. در اكثر استانهايي كه استانداران جديد منصوب شده اند، مردم راضي نيستند.
البته اين حق وزير است كه متناسب با اختيارات خود عمل كند. آقاي احمدي نژاد به جاي وزير، روبات كه انتخاب نكرده است. مجلس هم به روبات رأي نداده است. به كسي رأي اعتماد داده اند كه مغز مستقل، تفكر مستقل و روش مستقل دارد. وزير بايد استقلال داشته باشد. اگر وزيري استقلال نداشته باشد. مطمئن باشيد در كارش موفق نخواهد بود. البته اگر رئيس جمهور تعهدنامه اي را اعلام كرده باشد كه هر كس بخواهد با او كار كند اخلاقاً موظف به رعايت آن باشد، شرايط ديگري پيش مي آيد.
003048.jpg
عكس: عليرضا بني علي
* با رأي حداقلي وارد شوراي شهر شديم و به رأي حداكثري در رياست جمهوري دست يافتيم
* منظور از شعار كابينه ۷۰ ميليوني جلب مشاركت جدي مردم در اداره جامعه بود نه استفاده از تمام گرايش هاي سياسي در دولت
* قانون شهرداري بايد بازنگري و سهم دولت در تأمين هزينه اداره پايتخت و ساير كلان شهرها لحاظ شود
* براي شهر بايد در يك مجموعه كه قطعاً شورا و شهرداري است به صورت هماهنگ سياست گذاري و تصميم گيري شود

* نقش مجلس در اين ميان چيست؟
- مملكت را كه فقط دولت اداره نمي كند، مجلس و دولت بايد به تفاهم برسند، قوانين بايد در مجلس به تصويب برسد. اينها نمايندگاني هستند كه بايد وزير انتخاب كنند. در برابر مردم مسئولند. نمايندگان مجلس اصول گرا بايد در برابر موكلان خود پاسخگو باشند و وظيفه شرعي دارند كه به وزير اصلح رأي دهند.
* شما گفتيد پارادوكسي ميان سليقه مردم و نمايندگان مجلس در انتصابات استاني پيش آمده است، آيا منظورتان از مردم اعضاي ستادهاي انتخاباتي دكتر احمدي نژاد است؟
- نه، كساني كه در انتخابات براي پيروزي دكتر احمدي نژاد فعاليت مي كردند، اكثراً وابستگي تشكيلاتي نداشتند و نوعاً ستادهاي خودجوش بودند. متأسفانه الان مي بينيد اراده و نظر ستادهاي انتخاباتي كانديداهاي ديگر در انتخاب مديران استاني غالب شده است.
* مگر آن كميته ها را رئيس جمهور تشكيل نداده بود؟
- بعد از انتخابات خيلي ها خودشان را به رئيس جمهور نزديك كردند كه متأسفانه حتي نسبت به احمدي نژاد ديدگاه هاي تخريبي داشتند، اما توانستند خودشان را جا كنند و در واقع مي توان گفت كه همه گروه هاي سياسي در اين فضاي غبارآلود سهم خود را گرفتند.
* مي پذيريد كه احمدي نژاد باهوش تر از اين است كه كسي بتواند خودش را در سيستم او جا كند؟
- بله. الان هم من آقاي احمدي نژاد را هم استثنايي، هم باهوش وهم باتقوا مي دانم. اما بالاخره توان انسان ها محدود و عوامل تأثيرگذار بسيار است و چون بايد به سرعت افراد انتخاب مي شدند قدري از دقت كار افت مي كند. البته من مطمئنم در آينده اين مسائل تعديل خواهد شد. حركت به سوي جلو شوخي بردار نيست.
شعار دولت اسلامي مهرورزي و عدالت ،شوخي بردار نيست.مردم مي فهمند و اگر دولت بتواند به وعده هاي خود عمل كند، مطالباتشان را پيگيري خواهند كرد.
* به نظر شما در اين مدت شگفت انگيزترين انتصاب كدام بود؟
- انتصاب معاون فني و عمراني شهرداري تهران به عنوان رئيس سازمان تربيت بدني كشور. اين انتقاد شايد به دولت هاي قبلي هم وارد باشد ولي از دولت احمدي نژاد توقع نبود.
* برخي مي گويند ما احمدي نژاد را رئيس جمهور كرديم، برخي ديگر مي گويند عرضه و توان خودش او را پيروز كرد، برخي نيز معتقدند كه احمدي نژاد را خدا رئيس جمهور كرد، نظر شما چيست؟
- با توجه به همه جرياناتي كه رخ داد در يك سخنراني گفتم كه آدم اگر بخواهد توحيد افعالي را مثال بزند، مي تواند انتخابات نهم رياست جمهوري را مثال بزند. هر كس كه كانديدا شود به طور طبيعي گروهي برايش تلاش مي كنند، اما اين گروه ها به صورت منسجم تر و سخت تر براي كانديداهاي ديگر نيز تلاش مي كردند، من فكر مي كنم كه در پيروزي احمدي نژاد خدا كمك كرد و شايد دليل كمك خدا هم اين دو اصل يعني صداقت در گفتار و سلامت در عمل بود. به عقيده من خدا با دست مردم احمدي نژاد را انتخاب كرد وبه قول سعدي: شكر نعمت نعمتت افزون كند‎/كفر نعمت از كفت بيرون كند.
* سخت ترين روز در ايام انتخابات براي شما چه روزي بود؟
- در ايام انتخابات خيلي آرامش داشتم، چون يقين داشتم حضور در انتخابات براي من نوعي عبادت بود و اصلاً سخت نگذشت. ما همه براي استمرار و استحكام جمهوري اسلامي پا به صحنه گذاشتيم نه براي آقاي احمدي نژاد. بالاخره يك نفر بايد انتخاب مي شد و ايشان به تفكر ما نزديك تر بود و طبيعتاً براي پيروزي ايشان تلاش مي كرديم. در آن ايام من روز سختي نداشتم. روز سخت من زماني است كه شعارهاي دولت كه شعارهاي اساسي و قابل قبول عامه است تحقق پيدا نكند.
* روزهاي زيبا چه طور؟
- روزهاي زيبا زياد داشتم. زيبايي كار به اين بود كه بيشتر توانستم در ميان مردم باشم و با ديدگاه ها و علايق آنان آشنا شوم. مردم ما اصلاً مادي نيستند و اين بسيار زيبا است. مردم ما با تمام سختي ها كنار مي آيند. اما مسئولين بايد با آنان صادق باشند و سالم عمل كنند. به نظر من تخصص اصلي دكتر احمدي نژاد نه در مهندسي ترافيك كه در مهندسي اجتماعي است. او مردم را خوب شناخته و به خوبي با آنان ارتباط برقرار كرده است. يكي از زيباترين لحظات من زماني بود كه ديدم آرزوي رهبرم كه مشاركت عمومي و حداكثري بود تحقق پيدا كرد و اين حضور مردم،باعث سرافكندگي و نوميدي استكبار جهاني شد.
* اين تخصص مهندسي اجتماعي ايشان را در ايام انتخابات متوجه شديد يا از قبل هم مي دانستيد؟
- از قبل مي دانستم.
* چند سال است كه او را مي شناسيد؟
- سه سال. از نزديك به ايشان ارادت پيدا كرده ام و البته قبلاً هم دورادور ايشان را مي شناختم.
* طي دوره مديريت احمدي نژاد در شهرداري، شديدترين انتقادها در ميان اعضاي شورا توسط شما انجام مي شد، در حالي كه همان موقع به صراحت مي گفتيد كه ايشان را از جان خود بيشتر دوست داريد، اين دو چگونه با هم قابل جمع است؟
- هنوز هم همان قدر دوستش دارم. كاري كه من انجام مي دادم انتقاد نيست، امر به معروف و نهي از منكر است. براساس سيره اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام، مؤمنان بايد به يكديگر گوشزد كنند و ما چون نماينده مردم هستيم و بايد در صحن علني صحبت كنيم، انتقادهايمان علني مي شود. در آينده نيز هر طرح و لايحه اي به صحن علني بيايد ما به عنوان نماينده شهروندان وظيفه داريم موارد مطروحه را تجزيه و تحليل كنيم.
* آيا احمدي نژاد نيز باور داشت كه اين انتقادها در واقع امر به معروف و نهي از منكر است؟
- فكر مي كنم شخص ايشان باور داشت اما شايد برخي اطرافيان خير.
* آيا انتقادها به ضررتان هم تمام شده است؟
- بعضي جاها شايد اتفاقاتي افتاده است، اما دنبال منافع شخصي نبوده ام كه ضرر كنم. در راه خدمتگزاري به مردم ضرر وجود ندارد.
ادامه دارد

نگاه امروز
كانون وقايع سرنوشت ساز
يكي از خدمات ارزشمند و فراموش ناشدني محمد خاتمي، رئيس جمهور سابق، اجراي اصل معطل مانده قانون اساسي، يعني استقرار شوراهاي اسلامي شهر و روستا بود.
در شرايطي كه بسياري از به ظاهر مصلحت انديشان مي گفتند «سري را كه درد نمي كند چرا دستمال ببنديم» خاتمي با جرأت و پذيرش ريسك آن، انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا را برگزار كرد تا جامعه ايران، يك گام ديگر به تحقق مردم سالاري ديني و عينيت يافتن مشاركت مردمي نزديك تر شود.
شوراهاي اول، در فضايي آغاز به كار كردند كه جامعه در اوج نشاط سياسي پس از دوم خرداد قرار داشت و به رغم عوارض ناشي از تب سياست زدگي برخي اعضاي شوراها، خدمات بسياري صورت گرفت. شوراهاي اسلامي شهر و روستا به ويژه در شهرهاي كوچك و روستاها بي ترديد منشاء بركات بسيار بودند و هزاران مصوبه و طرح و لايحه يادگار تلاش شبانه روزي آنان است.
شوراي اسلامي شهر تهران در دوره نخست با حضور چهره هاي سرشناس سياسي دوم خردادي شكل گرفت و به رغم خدمات ارزنده اي كه به پايتخت نشينان عرضه داشت، نتوانست دوره چهارساله را به پايان برد و بالاخره با اوج گيري اختلافات اعضاء تن به انحلال داد.
انتخابات شوراي دوم نيز در شرايطي برگزار شد كه تب تند سياست به دلايل متعدد فروكش كرده بود و ديگر شعارهاي انتزاعي روشنفكرانه خريداران خود را از دست داده بود. اين بار جمعي از چهره هاي كمتر شناخته شده با شعار آبادگري و خدمات رساني به صحنه آمدند و در فضايي آرام و به اصطلاح «چراغ خاموش» زمينه تحولات بزرگ را فراهم ساختند.
از اين رو شوراي اسلامي شهر تهران با رويكرد جديد، كانون وقايع سرنوشت ساز شد و در مدتي كمتر از ۲ سال رخدادها به گونه اي رقم خورد كه مردم كليد نهاد رياست جمهوري را به شهردار بسيجي پايتخت سپردند.نشستن شهردار تهران بر مسند رياست جمهوري از يك سو نشان داد كه شوراي اسلامي شهر و شهرداري تهران ظرفيتي به مراتب بيشتر از آنچه قبلا تصور مي شد را داراست و از سوي ديگر بار مسئوليت اعضاي شوراي شهر را دوچندان كرد، چراكه پس از انتخابات نهم رياست جمهوري اين انتظار و توقع پديد آمده است كه انتخاب فردي شايسته و مناسب براي شهرداري پايتخت مي تواند انتخابي براي رياست جمهوري هم باشد.

سياست
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
علم
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |