خسارت، هديه هميشگي تماشاگران فوتبال به شركت واحد
استقبال با فرش سبز، بدرقه با مشت و لگد
ساناز الله بداشتي
فرقي نمي كند چه آبي برنده باشد، چه قرمز، بعد از بازي، هيچ اتوبوس از لگدهاي بي امان تماشاگرنما ها! بي نصيب نمي ماند. روي صندلي ها دراز مي كشند و مدام با جفت پاها به پنجره هاي شيشه اي ضربه زنند تا شيشه ها از جا در بيايد، دست ها را بر زمين مي گذارند و با پا به هواكش هاي سقف اتوبوس لگد مي زنند تا سقف نابود شود، بعد از همه اين تلاش ها به جان صندلي هاي اتوبوس مي افتند و با ضربه هاي پي درپي، آن را از پايه جدا مي كنند و به يادگار با خود مي برند!
راننده يكي از اتوبوس هاي ورزشگاه آزادي به خوبي به ياد مي آورد كه اين اتفاقات در اتوبوس حامل تيم برنده پيش آمده است: اگر مسافران اتوبوسم بازنده ها بودند كه پايان راه اتوبوس را بايد به قبرستان خودروها مي بردم!
تصاوير را بدون لحظه اي درنگ، تند و تند به ياد مي آوريد. آنقدر تكرار شده است كه ديگر پس از پايان هر بازي كه يكي از طرفين، استقلال يا پرسپوليس باشد، اين اتفاقات غيرقابل تصور نيست. كارشناس نيست، اما به خوبي مي داند كه هر وقت تماشاگران زمان بيشتري را در انتظار بازي (پيش ازشروع) در استاديوم گذرانده اند، خرابكاري بيشتر بوده است: وقتي خسته مي شوند، هيجان دوستان و رفقا هم بر آنها تاثير مي گذارد و به جان اتوبوس ها مي افتند .
شايد از همين روست كه گفته مي شود شركت واحد گاهي اتوبوس هاي از خط خارج شده را به استاديوم اعزام مي كند؛ البته اين راننده به ياد نمي آورد كه تا به حال اتوبوسي بدون شيشه، صندلي و هواكش براي جابه جايي تماشاگران به ورزشگاه اعزام شده باشد.
هر سال در پايان ليگ برتر فوتبال، مسئولان شركت واحد از خسارت واردشده به اين شركت گلايه مي كنند كه شايد چاره اي انديشيده شود، اما انگار مشكل حل شدني نيست.
بازهم شيشه ها شكسته مي شود و اتوبوس ها يك به يك از ناوگان حمل و نقل شهري كنار گذاشته مي شوند. آخرين گلايه منتشر شده از سوي مدير عامل شركت واحد شهر تهران از وارد آمدن 70ميليون ريال خسارت به اين ناوگان خبر مي دهد.
از 69 دستگاه اتوبوس كه چند هفته پيش مصطفي نوريان براي جابه جايي تماشاگران تيم هاي پرسپوليس و شهيد قندي يزد به ورزشگاه آزادي اعزام كرده است، 34 دستگاه شكستگي كامل دارند كه بايد مجددا شيشه و صندلي هاي جديد روي آنها نصب شود.
در اين شرايط است كه مديرعامل شركت واحد تهران بار ديگر از مسئولان تقاضا مي كند كه براي حفظ بيت المال و سرمايه هاي ملي، تجربه هاي كارآمد خود را به اجرا بگذارند.
وضعيت قرمز
تقاضاي نوريان شايد از اين روست كه خاطره تجمع رانندگان شركت واحد و توقف خدمت رساني به تماشاگران فوتبال در سال 82 را به مسئولان يادآوري كند.
رانندگان اتوبوس هاي شركت واحد كه پس از بازي استقلال و پرسپوليس در اعتراض به خسارت هاي وارد شده به خودروها، مقابل سازمان نظارت بر اتوبوس ها و ميني بوس ها تجمع كرده بودند، از ادامه ارائه خدمات حمل و نقل به تماشاگران فوتبال امتناع كردند.
به گفته مدير عامل وقت شركت واحد تهران، يك ميليارد ريال هزينه، از اعزام 250 دستگاه اتوبوس به اين مسابقه به شركت واحد تحميل شده بود.
گلايه صرافين هفته بعد از اين اعتراض نيز تكرار شد؛ تماشاگران عزيز فوتبال، اين بار پس از بازي ايران و كره شمالي در ورزشگاه آزادي به 30 دستگاه ميني بوس و 5 دستگاه اتوبوس نزديك به 15 ميليون ريال خسارت وارد كردند. بنابراين مدير عامل وقت اين شركت از توقف ارائه خدمات حمل و نقل به تماشاگران فوتبال خبر داد و بار ديگر از مسئولان تقاضا كرد كه به حفظ بيت المال توجه كنند.
البته به نظر مي رسد كه بعد از اين تهديد، سازمان تربيت بدني مسئوليت تامين هزينه خسارت شركت واحد را براساس فروش بليت برعهده گرفت، اما براي كاهش ميزان خسارات به هيچ راه حلي فكر نكرد. تا آنجا كه يك سال پس از اين گلايه، اين بار مسئولان حراست ورزشگاه آزادي نيز از تخريب 2هزار و 43 صندلي پس از بازي استقلال و پرسپوليس و تحميل 200 ميليون ريال خسارت به ورزشگاه خبر دادند. هواداران اين دو تيم، سرويس هاي بهداشتي و هواكش هاي ورزشگاه را نيز از لطف خود بي نصيب نگذاشته و به آنها نيز آسيب جدي وارد كرده بودند.
وضعيت شايد سفيد
۱۱ سال است كه شركت واحد از نگراني هاي خود نسبت به تخريب هاي بعد از بازي هاي فوتبال هشدار مي دهد، اما انگار در گذر زمان به فراموشي سپرده يا شايد هم در درياي بي توجهي غرق شده است.
بازيكنان محبوب فوتبال، تماشاگران را به آرامش دعوت و از تماشاگرنما ها انتقاد مي كنند، مسئولان نيروي انتظامي از برخورد شديد با تماشاگرنماها خبر مي دهند و يگان ويژه مسلح به باتوم را در ورزشگاه مستقر مي كند. حراست ورزشگاه آزادي نيز شرايط خوب و ايمن را براي تماشاگران وعده مي دهد، اما مسئولان شركت واحد همچنان از افزايش خسارت ها مي نالند؛ موضوعي كه شايد اين بار بايد زنگ هاي هشدار را براي مسئولان سازمان تربيت بدني به صدا درآورد.
فروش به روز بليت هاي مسابقه هاي ليگ برتر و بخصوص دربي دو تيم پرطرفدار استقلال و پرسپوليس، علاقه مندان را مجبور مي كند كه از اولين ساعت شروع به كار ورزشگاه آزادي، بوق هاي پرسروصدا و پرچم هاي رنگي را برداشته و براي نشستن در بهترين صندلي (!) ورزشگاه، راهي آزادي شوند؛ آزادي كه قرار است 12 ساعت ديگر ميزبان دو تيم پرطرفدار پايتخت باشد.
انتظار، سخت و طاقت فرساست و اين سختي در سرماي پاييزه، دوچندان مي شود. در اين شرايط براحتي مي توان تصور كرد كه اوضاع پس از برد يا باخت هر يك از تيم ها چگونه است و اين يعني اينكه بايد به خاطر بسپاريم كه خشونت و تخريب زاييده شخصيت و فرهنگ افراد نيست؛ تاثيري ست كه محيط و عوامل بيروني بر نفوذ آن در خوي انساني مي گذارد.
شكستن شيشه ها و صندلي ها يا نابود كردن سقف اتوبوس، آينه اي از رفتار متقابل است؛ رفتاري كه با بي توجهي به حق شهروندي، پاسخي نه چندان دلچسب مي گيرد. فراهم آوردن بهترين شرايط تفريح و سرگرمي و ايجاد محيط هاي بانشاط و شادي براي جواني كه با فرار از روزمرگي هاي زندگي به جامعه روي مي آورد، اولين قدمي ست كه شرايط را به جاده آرامش هدايت مي كند.
نيروي انتظامي و مسئولان حراست ورزشگاه آزادي برنامه هاي تنظيم شده مسئولان سازمان تربيت بدني را به اجرا مي گذارند؛ برنامه هايي كه مي توانند به شكل ديگري ارائه و اجرا شوند.
جمعه نزديك است و هواداران استقلال و پرسپوليس در راه. اين بار، وضعيت قرمز به مديريت جديد سازمان تربيت بدني سپرده شده كه شايد قدم به وضعيت سپيد بگذارد.
مديريت جديد، حتما خوب مي داند كه ميهمانان با پرچم هاي آبي و قرمز در راهند و استقبال با فرش سبز كافي نيست؛ بدرقه به يادماندني ست!
|