ديدگاه
به تعداد دلارهاي سود خود عرق بريزيد
بيانيه كميسيون فدرال تجارت ايالات متحده آمريكا
در مورد فعاليت هاي بازاريابي چند سطحي
ترجمه: اميد نقشينه
مدعاي مروجان و طرفداران طرح هاي بازاريابي شبكه اي در جلسات پرزنت، قانوني بودن اين فعاليت ها به همين شيوه در كشورهاي پيشرفته، از قبيل ايالات متحده آمريكاست. مقاله زير متن بيانيه كميسيون فدرال تجارت ايالات متحده آمريكا(FTC) در مورد فعاليت هاي بازاريابي چند سطحي است كه در اكتبر سال 2000 منتشر شد. همان طور كه در اين بيانيه آمده است، بازاريابي چند سطحي تحت شرايط سختگيرانه اي سالم و قانوني شناخته مي شود. باتوجه به اين شرايط هيچ كدام از شركت هاي شناخته شده اي كه در حال حاضر در كشور ما فعاليت مي كنند مصداق آن نيستند. اين كميسيون تنها فعاليتي را سالم و قانوني مي داند كه توزيع كنندگان تنها براي فروش كالا يا خدمات مورد نياز به مشتري و مصرف كننده نهايي و با قيمت واقعي و رقابتي بازار عادي، پورسانت دريافت كنند نه براي وارد كردن اعضاي جديد، براي فروش كالايي به قيمتي بيش از مقدار واقعي كه مشتري بدان نيازي ندارد.
كميسيون فدرال تجارت ايالت متحده آمريكا(FTC) چيست؟
كميسيون تجارت فدرال، يك آژانس دولتي مستقل است كه كنگره آمريكا در سال 1914 آن را تاسيس كرد. هدف اصلي اين نهاد پاسداري و نظارت بر وجود بازار رقابتي آزاد در جهت حمايت از مصرف كننده است. اين هدف نيازمند وجود رقابت بين توليدكنندگان و وجود اطلاعات شفاف در اختيار مصرف كنندگان است تا بهترين محصولات با پايين ترين قيمت و بيشترين ميزان بهره وري و خلاقيت در جهت اقتصاد سالم توليد شوند. قسمتي از وظايف اين نهاد اطمينان حاصل كردن از عدم وجود اطلاعات غلط و فريب دهنده در بازار و در دسترس مصرف كنندگان است. متن زير بيانيه كميسيون تجارت فدرال است كه در اكتبر سال 2000 جهت بالا بردن سطح آگاهي عموم مردم و مصرف كنندگان منتشر شد.
ماهيت طرح هاي بازاريابي چند سطحي
طرح هاي بازاريابي چند سطحي (multilevel) يا شبكه اي (Network) راهي براي فروش كالاها يا خدمات از طرق توزيع كنندگان است. برخي از طرح هاي بازاريابي چند سطحي، قانوني هستند، هرچند برخي ديگر طرح هاي هرمي (pyramid schemes) غيرقانوني اند. در طرح هاي هرمي پورسانت ها بر پايه تعداد توزيع كنندگان به خدمت گرفته شده است. عموما بيشتر فروش محصول به اين توزيع كنندگان است نه به مصرف كنندگان. كالاها و خدمات مربوط، از ويتامين ها گرفته تا كرايه اتومبيل ارائه مي شود تا طرح ها را قانوني جلوه دهند.
اگر توزيع كننده اي به شما مي گويد به قيمت لوازم اوليه فهرست موجودي و دستورالعمل فروش
(start-up ,kit of inventory and sales literature) و گاهي الزام براي فروش ميزاني معين از كالا يا خدمات در هر ماه، در مسير ثروتمندشدن قرار خواهيد گرفت، شك كنيد. اغلب مصرف كنندگان پول زيادي را براي پايه گذار تجارتشان با شركت در برنامه هاي آموزشي، خريد دستورالعمل فروش يا خريد خود محصولات صرف مي كنند. اغلب، اين خريدها از ديد آنها تماما براي سرمايه گذاري هايشان است.
مسئوليت هاي شما
اگر شما تصميم داريد يك توزيع كننده شويد، قانونا مسئول ادعاهايي كه در مورد شركت، محصولاتش و فرصت شغلي كه پيشنهاد مي كند هستيد. همچنين در قبال تكرار ادعاهايي كه در بروشور شركت يا برگه تبليغاتي مي خوانيد مسئوليد. كميسيون فدرال تجارت (The Federal Trade Commission) به شما توصيه مي كند براي هرگونه ادعايي در مورد يك كالا، پيش از تكرار آن ادعا براي يك مشتري بالقوه تحقيق كنيد.
به علاوه، اگر توزيع كنندگان جديدي را جذب مي كنيد، مسئول ادعاهايي هستيد كه درباره درآمد بالقوه يك توزيع كننده مي كنيد. مطمئن شويد كه فرصت شغلي را صادقانه معرفي مي كنيد و از دادن وعده هاي واهي بپرهيزيد. به خاطر داشته باشيد اگر آن وعده ها اتفاق نيفتد، ممكن است مسئول شناخته شويد.
ارزيابي يك طرح
FTC پيشنهاد مي كند وقتي فرصت بازاريابي چند سطحي را ارزيابي مي كنيد عقل سليم خود را به كار ببنديد و براي تصميم گيري اين نكات را در نظر بگيريد.
۱ - از هرگونه طرحي كه شامل پرداخت پورسانت ها برپايه به استخدام درآوردن توزيع كنندگان اضافي مي شود بپرهيزيد؛ احتمالا يك طرح هرمي غيرقانوني است.
۲ - از هر طرحي كه از توزيع كنندگان جديد درخواست خريد كالاها و ابزار بازاريابي با قيمت گران مي كنند اجتناب كنيد. اين طرح ها احتمالا طرح هاي هرمي تغيير قيافه داده هستند.
۳ - در برخورد با طرح هايي كه ادعا مي كنند شما با رشد زيرمجموعه خود يعني تعداد توزيع كنندگاني كه به خدمت مي گيريد، پول سازي مي كنيد، محتاط باشيد.
۴ - از طرح هايي كه ادعا مي كنند محصولات معجزه آسا مي فروشند يا وعده درآمد هنگفت مي دهند اجتناب كنيد. از مروج طرح بخواهيد ادعاهايش را ثابت كند.
۵ - مراقب در دام افتادن در طرح هايي كه در آن به اعضا پول داده مي شود تا در مورد درآمدشان از طرح، اغراق كنند، باشيد.
۶ - در جلسات يا هرگونه موقعيت تحت فشار، پولي نپردازيد و از امضاي هر قراردادي خودداري كنيد. براي گرفتن زماني براي تصميم گيري اصرار كنيد. با اعضاي خانواده، دوستان، حسابداران يا حقوقدانان مشورت كنيد.
۷ - وظايف خود را انجام دهيد! با دايره محلي تجارت برتر (LocalBetter Business Bureau) و با وكيل امين ايالت خود در مورد هر تجارتي كه در نظر داريد مشورت كنيد، مخصوصا وقتي ادعا در رابطه با محصولات يا درآمد، بالقوه بيش از آن است كه واقعي به نظر برسد.
۸ - به ياد داشته باشيد كه تفاوتي نمي كند كالا تا چه حد خوب باشد و تا چه حد يك طرح بازاريابي چند سطحي قابل اعتماد باشد، شما بايد به اندازه دلارهاي سود حاصل از سرمايه گذاري عرق بريزيد.
|