چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۵۱
هنوز هم فاصله داريم
كودكان با شوق مقابل غرفه ها مي ايستند، مي خوانند و تماشا مي كنند؛ اينجا هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان است
005757.jpg
عكس: علي اكبر شيرژيان
مريم پاپي
بيش از 30 غرفه كوچك و بزرگ، اما رنگارنگ گرد هم آمده اند تا در هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان، در هياهوي بچه هاي مدرسه اي، بهانه اي براي عرضه خود داشته باشند.
گردهمايي نشريات كودكان و نوجوانان با وجودي كه هنوز هم با انتقادات متنوع كارشناسان اين حوزه روبه روست، اما آگاهان مسائل رسانه اي مي گويند: كيفيت نشريات جشنواره امسال به لحاظ محتوايي دست كم 45 درصد نسبت به سال گذشته ارتقا يافته است. چنان كه در بخش هاي گفت وگو، گزارش، سرمقاله، يادداشت، داستان و طنز شاهد پيشرفت چشمگيري بوده ايم.
با اين حال عده اي ديگر معتقدند كه در پوشش اين پيشرفت نمي توان بسياري از كاستي هاي اين حوزه را از نظر دور داشت، چرا كه هنوز هم به لحاظ كيفي با مطبوعات كودكان و نوجوانان خارج از كشور فاصله بسيار زيادي داريم.
اين عده با مقايسه كردن نشريات كودك و نوجوان ايراني و خارجي، دقت و باريك بيني دست  اندركاران نشريات كودكان خارجي را اصلي ترين رمز موفقيت آنان معرفي مي كنند و مي گويند: همخواني مطالب با درك مخاطبان ويژه شان كه گروه سني خاصي را نيز تشكيل مي دهند موجب شده است بچه ها در صورت نخواندن آنها در زندگي شان احساس كمبود كنند. آنها همچنين تصريح مي كنند: اغلب نشريات خارجي از تمامي صفحات مجله استفاده مي كنند، به طوري كه حتي يك سانتي متر از آن خالي نيست و زماني كه خواننده مجله را باز مي كند شاهد طيفي از رنگ هاي متنوع مي شود؛ درست مانند دكوراسيون يك اتاق كه توسط فرد با سليقه اي صورت گرفته باشد! و اينجاست كه سردبيران و ناشران ما موظفند از خلاقيت آنها در ارايه آثارشان الهام بگيرند، زيرا همان طور كه مواد خواندني بسيار متنوع است راه هاي بسياري نيز براي خواندن و جلب نظر كودكان وجود دارد،  مثلا خواندن يك دستور غذا با خواندن خبر يا گزارشي جذاب در روزنامه متفاوت است!
براي بيشتر كودكان، قصه عادي ترين و پر لذت ترين نوع مواد خواندني ست. حتي در اين مورد نيز روش هاي متناوب خواندن معمول است. بعضي از كودكان داستان را به سرعت از نظرشان مي گذرانند تا بفهمند چه اتفاقي افتاده و بعضي ديگر براي تخيلي فكر كردن و تخيلي عمل كردن، طرح داستان را چون سكوي پرتاب موشك به كار مي گيرند و اين دسته كودكان مي توانند تبديل به هنرمنداني خلاق شوند كه در نسل خودشان تاثير زيادي بگذارند.
مجيد عميق   نويسنده و مترجم كتاب كودك و نوجوان با اشاره به اينكه نشريات خارجي براي جلوگيري از خسته شدن چشم كودكان و نوجوانان، تاكيد خاصي بر صفحه آرايي نشرياتشان دارند، مي گويد: همخواني رنگ ها و طرح ها با ذهن كودك تنها دغدغه نشريات ما نيست، زيرا همخواني با ميزان درك و گنجينه واژگان گروه سني مخاطب بايد از رنگ ها گرفته تا نوع تصاوير و همخواني حجم مطالب با تصوير مورد توجه قرار گيرد.
سير نزولي شعر
در مطبوعات كودكان و نوجوانان
با وجودي كه كتاب هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان امسال به شعر اختصاص يافته، اما اغلب صاحب نظران در اين حوزه تصريح مي كنند: ضمن صحبت هايي كه با دست  اندركاران حوزه شعر داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه مطبوعات ما در اين مقوله سير نزولي را طي مي كنند، حتي اختصاص يافتن كتاب جشنواره با عنوان شعر نيز تنها به همين دليل است.
جعفر ابراهيمي- دبير جشنواره- ضمن اشاره به اجراي برنامه هاي شاد و برخورد مناسب غرفه داران نشريات شركت كننده اين جشنواره با كودكان و نوجوانان بازديد كننده مي گويد: با وجودي كه جشنواره امسال در 13 بخش تقسيم بندي شده و بهبود كيفيت عكس هاي نشريات كودكان دست  اندركاران را بر آن داشت تا باوجود حذف اين بخش دوباره آن را به جشنواره بازگردانند، اما هنوز بخش هايي مانند شعر و مقاله در اينگونه نشريات با ضعف هاي عمده اي روبه رو ست.
مجيد عميق نيز در اين خصوص مي افزايد: دليل پس رفت نشريات كودك و نوجوان ما اين است كه شعر كودك در سرزمين ما در حال درجا زدن است. زيرا شاعران كودك و نوجوان ما بسيار محدودند و برخي هم كه مي خواهند شعري بسرايند آنقدر از استعارات، كنايه ها و تشبيهاتي كه شاعران در گذشته در اشعارشان مي آوردند استفاده مي كنند كه كودكان و نوجوانان ما هيچ رغبتي براي خواندن اين نوع اشعار از خودشان نشان نمي دهند.
اين نويسنده در ادامه با تبديل اظهارات خود تاكيد مي كند: با وجودي كه شعر مطبوعات كودك و نوجوان ما با ضعف روبه روست، اما جايز نيست برخي اشعار قابل توجهي كه توسط افراد با ذوق و خلاق براي كودكان سروده مي شود را از نظر دور داشت، زيرا بعضي از شاعران كودك و نوجوان با وجودي كه 20 سال از شاعران قديمي كوچكترند، ولي اشعارشان را از زاويه تازه اي سروده اند و استعارات و تشبيهاتي در اشعار آنها وجود دارد كه آنها را يك سر و گردن از شاعران قديمي بالاتر مي برد.
جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان دليلي براي ارتقاي اعتماد به نفس در بچه ها
فارغ از وجود برخي كاستي ها در مطبوعات كودك و نوجوان، برگزاري اين جشنواره، آن هم در فضايي كاملا آشنا براي بچه ها چنان به خلاقيت و اعتماد به نفس آنها كمك كرده است كه بسياري از والدين هنگام برپايي اين جشنواره خود را موظف مي دانند همراه فرزندان خود از آن بازديد كنند.
هنگامه مجيدي مادر ارسلان 11 ساله مي گويد: بچه ها طي بازديد از اين جشنواره اعتماد به نفس خاصي پيدا مي كنند. آنها وقتي مي بينند تمام نشريات كوچك و بزرگي كه طي سال از كيوسك هاي مطبوعاتي خريداري مي كردند حالا هر كدام در غرفه اي تزئين شده هستند و حتي افرادي كه دوست داشتند از نزديك ببينند در آنها حضور يافته اند، ناخودآگاه خوشحال مي شوند و گاه سؤالاتي از مسئولان غرفه ها مي پرسند كه والدينشان را متعجب مي كنند.
غرفه هاي آراسته، حضور سردبيران، خبرنگاران و حتي وجود شماره هاي متعدد نشريات در جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان تنها دليل حضور پر رغبت كودكان در فضاي جشنواره نيست. تدابيري كه مسئولان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان براي جلب نظر بچه ها در هفتمين جشنواره مطبوعات در نظر گرفته اند نيز يكي ديگر از دستاوردهاي آنان براي علاقه مند كردن بچه ها به مطالعه است.
اجراي تئاترهاي شاد كودكانه، پخش فيلم و حتي برگزاري جشن هاي متنوع در برخي از غرفه هاي نشريات از ديگر برنامه هايي ست كه دوستداران كودك و نوجوان براي بچه ها در نظر گرفته اند.
مهدي باقري مدير روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، برگزاري نشست هاي تخصصي با حضور نويسندگان، سردبيران، شاعران و تصويرگران موفق و با سابقه كودك و نوجوان را يكي از نقاط قوت  اين جشنواره ياد مي كند و مي گويد: تجليل از فعالان و افراد نام آور حوزه مطبوعات كودك و نوجوان و اهداي جايزه به برگزيدگان، راهي براي عيان كردن توجه جدي دست  اندركاران فرهنگي به خواست ها و نيازهاي كودكان و نوجوانان كشور است.
حضور باور نكردني بچه ها در جشنواره مطبوعات تلنگري براي توجه بيشتر مسئولان نسبت به امور آنهاست. كودكان و نوجوانان وقتي با شنيدن خبر جشن تولد 50 سالگي كيهان بچه ها براي حضور در مراسم پاي بر زمين مي كوبند و فرياد مي زنند، ناخودآگاه هر شاعر، نويسنده يا گزارشگري را كه در حوزه آنان فعاليت مي كند بر سر ذوق مي آورند. شايد به همين خاطر است كه دست اندركاران حوزه مطبوعات كودك و نوجوان هر سال تمام سعي خود را به كار مي گيرند تا جشنواره اي پربارتر و تاثيرگذارتر از سال گذشته برگزار كنند.
مسئولان جشنواره با تاكيد بر اينكه از سال آينده اين مراسم در هفته دانش آموز برگزار خواهد شد، مي افزايد:  تاثيري كه جشنواره هاي مطبوعات از خود در بستر جامعه بر جاي مي گذارند بايد مورد توجه جدي قرار گيرد و ميزان پيگيري و تحقق اهداف آنها بررسي شود.
چنانكه سيدحسين وزيري- معاون پژوهش كانون- در اين باره مي گويد: نخستين هدف ما در جشنواره، انتخاب آثاري بود كه قدرت خلاقيت نوشتاري و بصري بيشتري داشته باشند و از نويسنده و مولف اين آثار تجليل به عمل آيد.
وي در باره اهداف بعدي جشنواره توضيح مي دهد: گسترش فعاليت هاي فرهنگي كودكان و نوجوانان در سطح جامعه، ارتقاي آگاهي جامعه نسبت به چنين آثار و فعاليت ها و سرانجام افزايش مخاطبان علاقه مند به نشريات از اهداف بعدي دست  اندركاران جشنواره است.

در غرفه ها
كودكان با دست هاي خود آثار نوشتاري شان را به نشرياتي مي دهند كه آنها را مي خوانند. آنها با ديدن نويسندگان ذوق مي كنند و حتي براي ظاهرسازي توجه شان به نشريات، چند دقيقه اي روبه روي غرفه مي ايستند، سئوال مي پرسند، نشريه ورق مي زنند و از حاضران در غرفه تقاضا مي كنند نام ميهمانان بعدي خود را به آنان بگويند.
جشنواره امسال با پيمانه پرتري نسبت به سال هاي گذشته برگزار مي شود و مدارس رغبت بيشتري نسبت به سال هاي گذشته براي بازديد از آن از خود نشان داده اند؛ هر چند كه بسياري از نويسندگان نشريات كودك و نوجوان تاكيد دارند: مدارس مسئول كم رونقي نشريات كودك و نوجوان هستند.

يادداشت
ما اميدواريم...
نگار مفيد
براي ما كه تا همين يكي- دو سال پيش و تا وقتي كه در گوشمان مي خواندند، تو جواني، تو جواني... در نشريات نوجوانان كار مي كرديم، تصور امروز سخت است. باز هم نوستالژي هاي غصه آور، اما روزهاي لذت بخشي بود؛ نوشتن مدام از داستان هاي نامه پراكني هاي سركلاس، گفت وگوهايي كه تا آخرش انگار كه با بچه صحبت مي كنند و .... ويژگي هاي كاري نشريه هاي نوجوانان براي ما همين بود. اينها را اضافه كنيد به آنكه ما مدعي هستيم كه در بهترين روزهاي نشريات نوجوانان مطلب نوشته ايم وكار كرد ه ايم. خودمان هم نمي دانيم كجاي اين نشريات را به اسممان ثبت كرده ايم، اما انگار همان نشريات، در همان زمان و دوره ما يخ بسته اند و وقتي مي خواهند از عنصر تخيل استفاده كنند دوباره مي روند سراغ شيطنت هاي راه مدرسه، ولي ما داريم چيز ديگري مي بينيم.
كودك را مي گذاريم كنار و مي رويم سراغ نوجوان ها. نوجوان هاي امروز چقدر مخاطب داستان هاي گل كوچك و شعرهاي پر از حس هاي غير عاشقانه اند؟
انگار هنوز باورمان نشده كه نوجوان هاي امروز، كودكي شان را با دي جي مون هاي عجيب و غريب  گذرانده اند و نه با حنا دختري در مزرعه . انگار يادمان رفته كتاب هاي كودكي ما قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب بوده و كتاب كودكي اينها، با فرض كتابخواني، هري پاتر و جام آتش. حالا چه كنيم؟ حالا كه نوجوان هايمان زودتر بزرگ مي شوند و تعريف ما را از نوجواني به هم مي ريزند؟ گوششان به موسيقي هاي آن ور دنياست كه با زبان انگليسي ترانه مي خوانند و ما برايشان سفره اي پر از شعرهاي كودكانه آماده كرده ايم. با اين اوصاف يك نشريه شريف و محترم و معتبر در حوزه كودك و نوجوان بايد چه بنويسد؟
تنها پيشنهاد اين است كه مخاطب خودش را پيدا كند؛ مخاطبي كه نمي داند چه مي خواهد بخواند و نمي داند چه مي خواهد ببيند. اصلا مگر اين بچه هاي گيج و هميشه خندان دوره هاي راهنمايي و دبيرستان كتاب مي خوانند كه بخواهند مطبوعات خاص خودشان را ورق بزنند؟ پس معجزه هايي كه گاهي اوقات با آفتابگردان و خانه و دوچرخه اتفاق مي افتاد به چه علت بود؟ خدا اسپانسرهاي مالي را براي نشريات نوجوان نگاه دارد كه به تحريريه اش فرصت مي دهد بدون غصه و درگيري، هواي مخاطب را داشته باشند. پندار نشريه نوجواني كه سازمان دانش آموزي در دوره شاه حسيني متولي آن بود هم زود تعطيل شد؛ با همان نق نق هاي اوليه مخاطبان اوليه اش، تعطيل شد و بلافاصله بعد از آن كه سازمان دانش آموزي ديگر كاري به نشريه نداشت، اوضاعش قمر در عقرب شد. حالا چه كنيم؟ مانده دوچرخه، مانده نشريه هايي كه يادشان رفته نوجوان 16 ساله امروز، مثل نوجواني من و او زندگي نمي كند. اصلا مي توانيم بگوييم يك دختر يا پسر 17-16 ساله نوجوان است يا بايد خط پررنگي بين 14 ساله ها و 15 ساله ها بكشيم و بگوييم نوجواني اول و نوجواني دوم و برايشان انگيزه ها و دغدغه هاي جدا متصور شويم؟ اگر و تنها اگر باورمان شود كه نوجوان امروز از پاستوريزه بودن اذيت مي شود، وقتي در مدرسه و در جمع معلم ها و در تمام كلاس هاي آموزشي اش بايد بچه مثبت باشد، در نشريه اي كه به اسمش و به بهانه اش منتشر مي شود، مي خواهد خودش را بخواند و شايد مطلبي بهتر از خود واقعي اش را. با اين اوصاف و با اين نوجوان هايي كه تعريف شان عوض شده چه كنيم؟! ما به آمارگيري مي انديشيم، ما به مخاطب شناسي اميدواريم، ما...

پرسوناژ
سعيده امين
آتوم اگويان
005706.jpg
ساختن فيلمي درباره كشتار ارامنه توسط ماموران دولت عثماني كه 86 سال قبل رخ داد، قطعا كار آساني  نيست، اما آتوم اگويان اين كار را كرد. او فيلمسازي كانادايي ست، اما همه جا خود را يك ارمني مقيم كانادا مي نامد، شايد همين عرق مذهبي اگويان است كه اين جسارت را در او برانگيخت تا يك فيلم جسورانه درباره كشتار ارامنه با نام آرارات بسازد.
آتوم اگويان كه خود از نوادگان پناهندگان ارمني ست، سال 1960 در مصر متولد شد. او كارنامه فيلمسازي درخشاني دارد؛ تقريبا تمامي آثار او طي سال هاي مختلف در كن حضور داشته اند. اگويان در سال 1991 فيلم تنظيم كننده را ساخت. سه سال بعد توانست فيلم گزوتيكا را بسازد كه در سال 1994 براي اين فيلم جايزه بين المللي منتقدان را كسب كرد. اين فيلمساز كانادايي 4 سال بعد فيلمي ساخت با عنوان آينده شيرين كه به خاطر آن هم باز جايزه بين المللي منتقدان را از آن خود كرد. سفر فليسيا فيلم ديگر اگويان بود كه در سال 1999 تهيه شد. در اين سال ها اگويان فكر كرد حالا براي ساختن فيلمي از نياكان خود كه هميشه آرزويش را داشت اقدام كند. هيچ كس تاكنون فيلمي در مورد كشتار ارامنه در تركيه نساخته بود و اگر اين فيلم با ساختاري محكم ساخته مي شد، مي  توانست يك شهرت جهاني را براي وي به همراه آورد. او در جايي گفته است: در فيلم هاي قبلي ام به شكلي نمادين به مسئله قتل عام پرداخته ام، اما وقت آن بود كه به طور مستقيم در اين باره فيلمي بسازم، اما به اين فيلم در جشنواره كن بشدت حمله شد .
آتوم اگويان مانند بسياري از كارگردانان دنيا يك فيلمنامه نويس هم هست. او در سال 2005 فيلمي ساخت با نام جايي كه حقيقت وجود دارد . اگويان اين فيلم را
بر اساس رماني از روپرت هولمز نوشت. اين فيلم در مورد روزنامه نگار جواني ست كه پس از 15 سال از ماجراي پيدا شدن جسد دختري در يكي از هتل هاي شهر، شروع به تحقيق در مورد مرگ دختر مي كند. در جشنواره كن اين فيلم بشدت مورد حمله منتقدان قرار گرفت. اما فيلمي از اگويان كه اخيرا در شبكه 4 سيما پخش شد، شيريني جهان پس از مرگ نام دارد. اگويان اين فيلم را از رماني به همين نام، نوشته راسل بنكس اقتباس كرده است. فيلم، داستان وكيلي ست كه وارد شهري كوچك مي شود. او قرار است وكيل خانواده هاي 14 دانش آموز كشته شده در تصادف اتوبوس مدرسه باشد. اگويان در اين فيلم از قصه گويي خطي، فاصله گرفت و تا نيمه هاي داستان، فضا را مبهم باقي گذاشت، بعد همه چيز را به هم ريخت و در آخر موضوع را بسيار ساده بست! 
به هر حال به دليل تصوير سازي از برخي وقايع توسط اگويان در فيلم هايش، شايد هرگز ديگر فيلمي از اين كارگردان در تلويزيون ايران به نمايش درنيايد.

حسين بيك باغبان
005727.jpg
اوبزودي صاحب يكي از معتبرترين نشان هاي افتخار دولت فرانسه موسوم به نشان شواليه پالم آكادميك خواهد شد.
پروفسور حسين بيك باغبان، استاد ايران شناسي و رئيس گروه خاور شناسي دانشگاه مارك بلوك (استراسبورگ) فرانسه است. او بيش از 37 سال در رشته هاي تاريخ تمدن ايران و زبان و ادبيات فارسي سابقه تدريس دارد و تا امروز 20 كنگره بزرگ علمي بين المللي را در زمينه مطالعات خاورشناسي در فرانسه برگزار كرده و در بسياري از كنگره هاي علمي بين المللي جهان شركت داشته است. يكي از برجسته ترين خدمات فرهنگي پروفسور بيك باغبان ايجاد مقطع ليسانس زبان و ادبيات فارسي و تاريخ تمدن ايران در كنار مقاطع فوق ليسانس و دكترا در دانشگاه مارك بلوك (استراسبورگ) است. اين در حالي ست كه در اروپا دانشگاه ها به بهانه هاي گوناگون در حال حذف مقاطع مختلف زبان و تمدن فارسي هستند. پروفسور تاكنون مقالات متعددي را نيز در زمينه هاي تخصصي خود تاليف كرده است. مدال شواليه پالم آكادميك از قديمي ترين و معتبرترين نشان هاي علمي و فرهنگي دولت فرانسه است كه از سال 1808 بندرت به بعضي از استادان دانشگاه و دانشمندان اهدا شده است. اين نشان قرار است طي مراسمي كه در ساختمان دانشگاهي پاله اونيور سيتر برگزار مي شود به پروفسور بيك باغبان اعطا شود.
استاد متولد 1316 تهران است و در دانشكده  ادبيات دانشگاه اصفهان دكترايش را گرفته. وي ديپلم مدرسه مطالعات را در شهر استراسبورگ گذرانده و در سال 1970 دكتراي سوم اش را در رشته تاريخ سپري كرده است. در سال 1975 ميلادي دكتراي دولتي گرفت و از سال 1968 مشغول تدريس و آموزش زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه استراسبورگ شد. وي هم اكنون داراي كرسي زبان و ادبيات فارسي و رئيس گروه خاورشناسي دانشگاه ياد شده است.او تاكنون كتابي منتشر نكرده است؛ غير از سه رساله اي كه براي فوق ليسانس و دكترايش نوشته و به صورت مقاله برخي از مباحث آنها را در نشريات و مجلات فرانسه منتشر كرده است. در مورد حافظ، نظامي و نيما يوشيج هم مقالاتي در فرانسه به دست چاپ سپرده است، اما تخصص وي در زمينه فرقه هاي اسلامي ست و بويژه در مورد اهل حق تحقيق مي كند. اين مطالب تماما به زبان فرانسوي نوشته و منتشر شده است.
او موسس يك مركز شعر در منطقه مديترانه اي بوده كه مركز آن در خود دانشگاه استراسبورگ از سال 1980 آغاز به كار كرد و تا به حال هم سه كنگره برگزار كرده است. او با تلاش زيادي توانست ايران را كه از نظر جغرافيايي جزو مناطق مديترانه نيست، به عضويت اين مركز درآورد... . در اين كنگره از ادبيات ايران بسيار سخن به ميان آمد و در مورد پروين اعتصامي و نيما يوشيج و مهدي اخوان ثالث صحبت هاي فراواني شد.

فرهنگسراها
خانه فرهنگ رازي: كلاس هاي آموزشي در خانه فرهنگ رازي برگزار مي شود.اين دوره هاي آموزشي شامل هنرهاي دستي  (خياطي، هويه كاري، عروسك پوليش، عروسك سازي با خمير، معرق، سفره آرايي، گل هاي بلندر و قاليبافي) هنرهاي تجسمي (طراحي، نقاشي و خوشنويسي) كلاس هاي آموزشي ويژه خردسالان (مهد قرآن، نقاشي كودكان و زبان انگليسي) و دوره هاي آموزشي (اينترنت، فتوشاپ، ICDL) است. علاقه مندان جهت ثبت نام در اين دوره ها مي توانند به نشاني: ميدان شهرري، خيابان 24 متري، روبه روي خيابان بانك، كوچه شهيد سمائي مراجعه يا با شماره  تلفن 55907903 تماس حاصل كنند.
خانه فرهنگ امامزاده يحيي (ع): كلاس هاي آموزشي قرآن در خانه فرهنگ امامزاده يحيي (ع) برگزار مي شود. روخواني، روانخواني، صوت و لحن، تجويد، تفسير، نهج البلاغه، احكام، حفظ قرآن، مداحي و تواشيح از جمله برنامه هاي درنظر گرفته شده اين مركز براي عموم است. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 33553228 تماس گرفته يا به نشاني خيابان  ري، آبشار غربي، كوچه هداوندي شماره 9 مراجعه كنند.
خانه فرهنگ ايرواني: نمايشگاه عكس با موضوع اعتياد در اين مكان برگزار مي  شود. اين نمايشگاه از تاريخ 19/8/84 از ساعت 16 الي 20 به مدت 15 روز در اين مركز براي عموم برپاست. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 55893654 تماس گرفته يا به نشاني خيابان وحدت اسلامي، خيابان مختاري، كلينيك بهروزان مراجعه كنند.
فرهنگسراي كار: كلاس هاي آموزش جودو رايگان در فرهنگسراي كار برگزار مي شود.واحد تربيت بدني فرهنگسراي كار به مناسبت هفته بسيج و ايجاد شور و نشاط در ميان دانش آموزان ممتاز بسيجي غرب تهران با مشاركت بسيج دانش آموزي، كلاس هاي آموزش مقدماتي خود را به صورت رايگان برگزار مي كند. علاقه مندان جهت شركت در اين كلاس ها و كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به آدرس خيابان قزوين، نرسيده به سه راه آذري، خيابان شهيد سبحاني، فرهنگسراي كار مراجعه كرده يا با شماره تلفن 55773301 تماس حاصل كنند.
فرهنگسراي علوم: همايش راه هاي پيشگيري و كنترل بيماري هاي كليوي برگزار مي شود. اين برنامه يكشنبه 29 آبان ماه، از ساعت 10 الي 12 در فرهنگسراي علوم برگزار خواهد شد. در اين برنامه متخصصان بيماري هاي كليوي ضمن ارائه رهنمودهاي خود در اين زمينه به سئوالات تمامي شركت كنندگان پاسخ خواهند داد. علاقه مندان مي توانند جهت شركت در اين برنامه به نشاني: ميدان بريانك، خيابان شهيد دعوتي، ابتداي خيابان خوش جنوبي، خيابان شهيد اميرقلي (نيكو) فرهنگسراي علوم مراجعه كرده يا با شماره تلفن هاي 55715879 55732565 تماس حاصل كنند.
فرهنگسراي سالمند: نمايشگاه نگارگري و تذهيب در نگارخانه آبي فرهنگسراي سالمند برگزار مي شود.
در اين نمايشگاه تعداد 60 اثر هنري نگارگري (مينياتور)، تذهيب و نقاشي با آبرنگ در معرض ديد عموم قرار گرفته است. نمايشگاه فوق از آثار هنرمندان خانم داوري و خانم سيد علي ست. نگارگري يا مينياتور نقاشي سنتي ايران است. تذهيب نوعي صفحه آرايي متون قديمي ست و نمايشگاه نقاشي هم به سبك رئال به نمايش گذاشته شده است. نمايشگاه نگارگري با هدف گسترش هنرهاي تجسمي و حمايت از هنرمندان و ارائه آثار هنري آنان تا 29/8/84 در نگارخانه آبي برپاست. همچنين واحد آموزش فرهنگسراي سالمند با هدف گسترش هنرهاي تجسمي، دوره هاي آموزش نقاشي ويژه خردسالان و كودكان ابتدايي را برگزار مي كند. در اين دوره آموزشي ضمن افزايش خلاقيت خردسالان و كودكان، مباني نقاشي با پاستل و مدادرنگي آموزش داده مي شود. علاقه مندان جهت ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني ميدان امام حسين (ع)، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كرده يا با شماره تلفن  هاي 9 33358688 تماس حاصل كنند.
خانه فرهنگ كوثر: آموزش دوره هاي هنري در خانه فرهنگ كوثر صورت مي گيرد.آموزش اين دوره ها در طول هفته براي عموم درنظر گرفته شده است. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 33569040 تماس گرفته يا به نشاني خيابان ري، پايين تر از ميدان قيام، خيابان ري، پارك كوثر مراجعه كنند.
فرهنگسراي اقوام: بناهاي تاريخي اقوام در نگارخانه اقوام به نمايش گذاشته شده است. اين نمايشگاه كه شامل 70 عكس با موضوع بناهاي تاريخي ست به آثار هنرمند، ناصر امامي (كارشناس ارشد عكاسي و استاد دانشگاه) اختصاص دارد كه از 22 آبان ماه افتتاح و تا سي ام آبان ماه ادامه دارد.علاقه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانند همه روزه از ساعت 9 الي 19 به نگارخانه اقوام به نشاني انتهاي اتوبان نواب، ميدان ابوذر، ميدان بهاران، مراجعه كرده يا جهت كسب اطلاع بيشتر با شماره تلفن 66237470 تماس حاصل كنند.
فرهنگسراي طبيعت: كارگاه آموزشي آشنايي با بيماري هاي كليوي در فرهنگسراي طبيعت برگزار مي شود. به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي طبيعت(اشراق)، در اين كارگاه يك روزه كه روز 29آبان ماه از ساعت 10 الي 12 برگزار مي شود، پزشكان و كارشناسان مربوطه به بحث و گفت وگو در رابطه با بيماري هاي كليه خواهند پرداخت و پاسخگوي سئوالات شركت كنندگان خواهند بود. علاقه مندان مي توانند جهت شركت در كارگاه مذكور و كسب اطلاعات بيشتر به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |