نغمه ساقي به سبك رئاليسم جادويي
نمايش«نغمه ساقي» تعزيه نيست، بلكه مي توانم بگويم كه يك نمايش مدرن به سبك رئاليسم جادويي است كه ريشه در فرم هاي كلاسيك خودمان هم دارد.
حسين مختاري، نويسنده و كارگردان نمايش«نغمه ساقي» كه اين روزها در تماشاخانه مهر حوزه هنري بر روي صحنه است؛ ضمن بيان اين مطلب در گفتگو با ستاد خبري حوزه هنري افزود: اين نمايش تئاتر سكو است و با ايجاز سر و كار دارد. به همين خاطر، نمايشي استليزه است. البته همه چيز در اينجا دور سكو نمي چرخد، بلكه گاهي به سكو اشاره مي شود.
«مختاري»، در ادامه به حضور سه دلقك يا سياه باز به نام هاي:«الماس»، «ياقوت» و«مبارك» كه از نمايش هاي تخت حوضي وام گرفته است؛ اشاره كرد و گفت: در اين نمايش اين سه دلقك را با شكلي از نمايش تعزيه تلفيق كرده و در اين ميان نمايشي با ساختاري جديد به وجود آمده است كه فكر نمي كنم تاكنون به اين شيوه اجرا شده باشد.
«حسين مختاري» در ادامه، شاعرانه بودن متن اين نمايش را از وجود رئاليسم جادويي در اين نمايش عنوان و خاطرنشان كرد: در اين نمايش واقعيت از حالت محض اش در آمده و با عبور از ذهن هنرمند، دروني شده است. در واقع درون آدم هاي نمايش با رگه هاي اكسپرسيونيستي شرقي بيان مي شود و قهرمان هاي نمايش در جاهايي عواطف و احساسات شان را ارائه داده ولي سريع اين بيان عواطف را قطع كرده و وارد فضايي ديگر از نمايش مي شوند و زيرساخت هاي طنز و مزه پراني هم در اين نمايش وجود دارد.
فيلمسازان بزرگ، مخاطبان كوچك
كتاب «فيلمسازان بزرگ، مخاطبان كوچك» با موضوع مرور مشهورترين و پرمخاطب ترين فيلم هاي كودكان و نوجوانان، توسط انتشارات بنياد سينمايي فارابي منتشر شد.
اين كتاب از فيلم «پسربچه» چارلي چاپلين تا «چارلي و كارخانه شكلات سازي» آخرين ساخته تيم برتون به توضيح، تشريح و تحليل فيلم هايي مي پردازد كه تأثير ي ماندگار بر ذهن و روح كودكان نسل هاي مختلف گذاشته اند.
«جادوگر شهر آز»، «آواي موسيقي»، «اي تي»، «تنها در خانه»، «داستان اسباب بازي»، «جنگ ستارگان»، «هري پاتر»، «ارباب حلقه ها»، «شرك» و «ماداگاسكار» از ديگر فيلم هاي معرفي شده در اين كتاب هستند. در كتاب «فيلمسازان بزرگ مخاطبان كوچك» همچنين گفت و گوهاي مفصلي با كارگردان هاي فيلم هاي مطرح سينماي كودك و نوجوان ارائه شده كه مي تواند در آشنايي با شيوه كار و جهان بيني اين سينماگران مفيد باشد.