چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۵۷
كلكسيون
006153.jpg
خط نقاشي از رضا مافي، خطاط و خوشنويس معروف
دو نقاشي از سهراب سپهري در كلكسيون پاييز گالري هما و تا دلتان بخواهد نقاشي از نقاشان بزرگ معاصر؛ بشتابيد!
ليلي نيكونظر- شروع خبري كه به دفتر روزنامه فكس شده اين است:
غربال تاريخ تفاوت بزرگي و درشتي را تشخيص نمي دهد، تفاوت بي قوارگي و حجيم بودن را نمي شناسد و ميان چگالي و ماساندن تميز نمي دهد و...
براي همين زير و رو شدن اجتماعي يا حتي سياسي يعني نقطه، سر خط؛ فرهنگ را هم نمي شود از سرخطا آغاز كرد، بنابراين در چنين مواقعي هنرمندان، به هر جا چنگ مي زنند تا برنگردند سر خط. اين احوالات باعث مي شود آدم ها تاب نياورند و خيلي ها فراموش مي شوند. مردم و دوستداران هنر، بسياري از نام ها و تلاش هاي پيشين و اتفاقا پايه اي در هنر ما را نمي شناسند (و به دليل همان انقطاع) حوادث را ناتمام و ناقص دنبال مي كنند. هنر، را بايد پيوسته دنبال كرد.
گالري هما بنابر تعهدي كه بر خودش واجب مي داند، يادآوري نام ها را بخشي از اداي دين خود به تاريخ هنر دانسته و نمايشگاه هاي دوره اي از هنرمندان پيشگام برگزار مي كند. اين بار هم عده اي از پيشگامان هنر نو ايران مانند سهراب سپهري، پرويز تناولي، حسين زنده رودي، مسعود عربشاهي، ناصر اويسي، صادق تبريزي، حسين كاظمي، فرامرز پيلارام، رضا مافي، بهجت صدر، محسن وزيري مقدم، ميرعبدالرضا دريابيگي، حسين محجوبي و هوشنگ پزشك نيا ميهمان هما خواهند بود .
يك كلكسيون پاييزي در راه است. گالري هما تعدادي آثار نقاشي از نقاشان صاحب نام معاصر را جمع آوري كرده و در معرض ديد هنردوستان قرار داده است. بعضي از اين تابلوهاي نقاشي از صاحبان اين نقاشي و نه نقاش ها گرفته شده و در گالري گرد آمده، چرا كه تعدادي از هنرمندان و نقاشان نامبرده از دنيا رفته اند و در بين ما نيستند و آثارشان از كلكسيون هاي خانگي به گالري هما آمده. نام سهراب سپهري نقاش و شاعر معاصر- هم در ليست گالري هما آمده. از سهراب سپهري دو تابلوي نقاشي به ديوار است كه هنوز فروش نرفته. يكي از نقاشي ها، نقاشي  زيبايي ست با نقش كلاغ و گل زرد و آن يكي نمونه اي از جشن خطوط سهراب است. يك نقاشي پر از خطوط عمودي خوشرنگ، شبيه يك دسته از نقاشي هايش. تنها نقاشي كه از دست خود نقاش گرفته شده و به ديوار گالري هما آويزان شده، نقش و نگار حسين محجوبي ست كه اتفاقا در حال حاضر در آشيانه نقش و مهر واقع در خيابان بخارست، خيابان هجدهم، پلاك 4، آثارش را به نمايش گذاشته است. علاقه مندان نقاشي! بشتابيد و از اين نقاشي ها ديدن كنيد. نمايشگاه از بيست و هفتم آبان آغاز شده و تا پانزدهم آذر ادامه دارد. بين ساعت 10 تا 13 و 15 تا 19 به گالري سر بزنيد كه گالري هما فقط در همان ساعات براي بازديد علاقه مندان دائر است. گالري هما در خيابان وليعصر(عج)، بالاتر از بزرگراه نيايش، كوچه رحيمي (چهراز)، شماره 27 واقع است. ضمنا براي اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 22055629 تماس بگيريد. در كارت دعوت آمده است: از آوردن كودكان زير 10 سال خودداري كنيد.

تنوعي براي زندگي
*نمي دانيد ديدن فيلم پشت پرده مه در سينما - تراس چاپلين، فرهنگسراي بهمن چه صفايي دارد. اين فيلم از 8 صبح تا ساعت 20 در 5 سانس به نمايش درمي آيد و علاقه مندان مي توانند تا پايان آذر ماه به اين فرهنگسرا مراجعه كنند.
*اگر هوس كرديد كنسرت نگاه عاشق، رنگارنگ، خوشه چين و شب جواني شادروان روح الله خالقي را گوش كنيد، حتما سري به فرهنگسراي هنر بزنيد. گروه موسيقي سنتي نهضت به سرپرستي جهانشاه صارمي قرار است سوم و چهارم آذرماه ساعت 9 شب در تالار وحدت تعدادي از آثار شادروان روح الله خالقي را اجرا كند.
گروه كنسرت نهضت كه از سال 1375 تاسيس شده است، هر سال آثار يكي از استادان بزرگ موسيقي ايران را اجرا مي كند كه اين بار نوبت به آثار روح الله خالقي رسيده است.
*آنهايي كه سرسوزني ذوق داستان نويسي داريد، بنويسيد بعد با شهامت فراوان بياييد و بگذاريد استادان آن را نقد و بررسي كنند.
اگر همينطور ادامه دهيد خدا را چه ديديد، شايد شما هم بشويد يك نويسنده بزرگ. كانون ادبي فرهنگسراي اقوام متولي اين برنامه  است كه قرار است اين جلسات را روزهاي دوشنبه ساعت 15:30 با حضور محمد رضا گودرزي (نويسنده و منتقد ادبي) برگزار كند.
*فكرش را بكنيد كه شما يك بازيگر مشهور، يك خبرنگار زبل يا يك فيلمنامه نويس قدر هستيد، خب بالاخره از يك جايي شروع كرده ايد. نقطه شروع حتما نبايد يك دانشكده با عنوان پرطمطراق هنري وابسته به دولت باشد، حتي يك خانه فرهنگ كوچك هم مي تواند نقطه آغاز سرنوشت هنري و حرفه اي شما باشد. خانه فرهنگ اميركبير با دعوت از استادان مجرب و بازيگران سينما و تلويزيون كلاس هاي بازيگري، فيلمسازي، فيلمنامه نويسي، تصويربرداري، عكاسي، گريم، خبرنگاري و گويندگي را تشكيل داده است.
علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن 44712200 تماس بگيرند.
قديم ترها به دكتر و پزشك مي گفتند حكيم و طب گياهي براي خودش ارج و قربي داشت تا اينكه داروهاي شيميايي به دليل اثر فوري تر، جايگزين اين داروهاي سنتي شد و البته در اين كار بسيار هم افراط شد تا اينكه علم پزشكي دوباره جايگاه طب سنتي را مورد توجه قرار داد و به ضرورت آن پي برد. حالا خانه فرهنگ فرزانگان با احترام به طب مدرن و شيميايي، كلاس هاي آموزش و آشنايي با انواع گياهان دارويي و نحوه استفاده و درمان آن را برگزار كرده است. علاقه مندان با شركت در اين كلاس ها مي توانند راه درمان آسم، رماتيسم، آرتروز، رفع حالت تهوع و سرگيجه، رفع خستگي و آرامش را آموزش ببينند. نشاني اين كلاس ها انتهاي خيابان گلستان، جنب پارك تسليحات، كوچه شهيد گلستاني، پلاك 126 است.
*چه كسي مي تواند جنگ و دفاع مقدس 8 ساله را فراموش كند. فيلم هاي سينمايي، عكس ها، نقاشي ها و روايت ها فقط گوشه اي خاموش از اين دوران را به تصوير مي كشند. با اين وجود ما همين را از كساني كه اين روزها را نديده اند دريغ نمي كنيم. فرهنگسراي طبيعت بيش از 500 اثر نقاشي منتخب را در بخش نمايشگاهي جشنواره نقاشي ما هم از ايران دفاع مي كنيم به نمايش گذاشته است. اين نمايشگاه تا 20 آذر برپاست و علاقه مندان مي توانند براي بازديد از آن به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند.
*ايران ما سرزميني ست كه از شمال و جنوب به دريا متصل است. هزاران نوع آبزي دريايي در آن وجود دارد، اما در خانه هايمان شايد بيشتر از چند نوع غذاي دريايي طبخ نمي كنيم. فرهنگسراي علوم به همين دليل دوره هاي آموزشي طبخ 40 نوع غذاي دريايي را برگزار مي كند. اين دوره ها با بهره گيري از جديدترين و پيشرفته ترين متد هاي آموزشي و امكانات و تجهيزات آشپزي ست كه با حضور استادان و مربيان نام آشناي آشپزي (به خانه برمي گرديم) و زير نظر متخصصان تغذيه برگزار مي شود. ضمنا در هر دوره CD و كتاب هاي كمك  آموزشي در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد. اگر مايليد از اين دوره هاي آموزشي شركت كنيد، با شماره تلفن هاي 55716776 55715879 تماس بگيريد.
*فرهنگسراي سالمند به رغم نامش، هميشه بخشي از برنامه هايش را به جوانان اختصاص مي دهد. اين بار اين فرهنگسرا دوره آموزشي ICDL را براي آشنايي دانشجويان با مباحثي همچون مباني كامپيوتر، ويندوز XP و اينترنت برگزار كرده است. با تلفن 9 33358688 تماس بگيريد.
*دوره هاي آموزشي امداد و فوريت هاي پزشكي خانه فرهنگ مهرآور را از دست ندهيد. هميشه اين آموزش ها يك جايي به درد آدم مي خورد. خانه فرهنگ مهرآور زير نظر انجمن پرستاران، اين دوره ها را برگزار كرده و در آخر به امدادگران گواهينامه اعطا مي كند. اين دوره ها هر روز از تاريخ دهم آذر از ساعت 8 الي 18 براي عموم برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند با تلفن  77431025 تماس بگيرند.

مائده هاي زميني
خوشمزه ترين ته ديگ دنيا
تنها ته ديگي كه به خودي خود غذاست و خيلي هم خوشمزه و پرطرفدار، ته چين نام دارد؛ غذايي كه امروز و اينجا درباره اش مي خوانيد.
سمر اميدي مواد مورد نياز: يك كيلو برنج، 2كيلو گوشت بره، يك كيلو ماست، دو قاشق چايخوري زعفران، 250 گرم روغن و 5 عدد تخم مرغ.
گوشت بره را مي پزيم، به طوري كه بعد از پختن يك استكان آب داشته باشد. استخوان هاي بره را مي گيريم. زعفران را در كمي آب جوش حل مي كنيم. ماست را به هم مي زنيم. نصف زعفران سائيده حل شده در آبجوش را با كمي نمك و فلفل و سه عدد زرده تخم مرغ داخل ماست مي ريزيم و به هم مي زنيم و گوشت مرغ يا بره را در ماست مي خوابانيم (بهتر است گوشت را روز يا شب قبل در ماست بخوابانيم). پلو را آبكش مي كنيم. ته يك ظرف نسوز يا ديگ را دو سه عدد زرده تخم مرغ، نصف از روغن و يكي دو ملاقه از ماستي كه گوشت در آن خوابانديم در آن مي ريزيم و دو سه كفگير برنج در اين مايه مي ريزيم و مايه را در ته ظرف با پشت قاشق صاف مي كنيم. مقداري گوشت روي برنج مي چينيم و مقداري برنج روي آن مي ريزيم و بقيه گوشت را روي برنج چيده و با بقيه برنج روي گوشت را مي پوشانيم و با قاشق برنج را كمي فشار مي دهيم كه به هم بچسبد. آب مرغ را با بقيه زعفران و سه چهار قاشق سوپخوري روغن آب كرده و بقيه ماستي كه در ظرف باقي مانده مخلوط مي كنيم. اين مايه را روي سطح برنج مي دهيم. در ظرف را مي گذاريم و ظرف را در فر يا روي آتش قرار مي دهيم. به مدت يك ساعت و نيم تا دو ساعت مي گذاريم دم بكشد. (حرارت فر 350 درجه فارنهايت). توضيح اينكه هر قدر حرارت ملايم و مدت طبخ طولاني تر باشد ته ديگ ته چين كلفت تر مي شود و موقع كشيدن كمي روغن داغ كرده روي ته چين مي دهيم. ته چين را در صورتي كه در ظرف نسوز آماده كرده ايم، ممكن است به طور قالبي در ديس بر گردانيم و در صورتي كه در ديگ مسي است ديگ را از روي آتش برمي داريم و در ظرف آب سردي قرار مي دهيم تا كمي سرد شود و موقع كشيدن به طوري كه گوشت و برنج از هم جدا نشود، تكه تكه با كفگير در ديس مي كشيم. دقت مي كنيم ته ديگ آن با مقداري گوشت و برنج از ديگ جدا شود و اين ته ديگ را روي ديس پلو مي چينيم. ممكن است ته چين را در تابه مسي تهيه كرد. در اين صورت قطر برنج كمتر و ته ديگ آن بيشتر مي شود.
مي شود به جاي گوشت بره از يك عدد مرغ پاك شده (حدود 5/1 كيلو) استفاده كرد يا مي شود ته چين را بدون گوشت و مرغ پخت و بعد كنار ته چين شنيتسل مرغ درست كرد.

درشهر
كنسرت گروه شاهو
006159.jpg
كنسرت گروه موسيقي شاهو از امروز در تالار وحدت برگزار مي شود.
رحيم بختياري گروه موسيقي شاهو به سرپرستي حامد صغيري قرار بود در آبان ماه برگزار شود، اما به دليل مشكلاتي كه براي تعمير سيستم هاي صوتي به وجود آمد، لغو شد.
اكنون اين گروه در روزهاي دوم تا چهارم آذرماه در تالار وحدت كنسرت اجرا مي كند. اين كنسرت با اجراي سازهايي نظير تنبور، چنگ، عود، كمانچه، سرنا، رباب، دف و ديگر سازهاي كوبه اي همراه خواهد بود. همچنين نوازندگاني چون محمد زند كريم خاني، مهديه شهرستاني يكتا، عليرضا مهدوي، سارا سادات بي باك، سپيده سادات موسوي، ايوب بي باك، پدرام رسولي، سامان كشاورز و مسعود شمس در اين گروه حضور دارند. تمام عوايد حاصل از اين اجراي سه روز،  به كودكان سرطاني اختصاص دارد.
اين برنامه در دو قسمت برگزار مي شود. در قسمت اول قطعاتي چون مقام سوار سوار ، ساقي نامه ، دونوازي  ديوان و نرمه ناي ، خروش ، وداع ياران و حنانه شو نواخته خواهد شد.
در قسمت دوم نيز آثاري چون خرامان ، يادگار يار ، اشك پرده در ، مثنوي خواني ، سر عشق ، چهار پاره زهي ايراني و دست افشان اجرا مي شود.
گروه 34 نفره شاهو خواننده ثابت ندارد و به صورت همخواني برنامه شان را اجرا خواهند كرد. اين برنامه در سالن رودكي در روزهاي 2، 3 و 4 آذرماه ساعت 12:30 برگزار مي شود.
با آغار به كار دولت جديد چند كنسرت موسيقي پاپ لغو شد كه البته دلايل گوناگوني داشت، اما در همان حال مديران وزارت ارشاد و بخصوص شخص وزير در اغلب سخنانشان از موسيقي سنتي ايران دفاع كردند و صفار هرندي در اولين جلسه مطبوعاتي خود از كساني سخن گفت كه مي خواهند موسيقي سنتي را از نفس بيندازند و نبايد اجازه داد موفق به انجام چنين كاري شوند. به نظر مي رسد برگزاري چند كنسرت موسيقي سنتي در روزهاي اخير در راستاي همين سياست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باشد.

آدم ها
شجريان و كنسرتي كه براي بم نيست!
محمدرضا شجريان از هشتم تا يازدهم آذرماه مي خواهد كنسرت بدهد و آنقدر اين روزها اين جمله را شنيده ايم كه دارد باورمان مي شود.
آيدا آزاد- شجريان كه بعد از مدت ها سكوتش را براي بم شكست، اين بار كنسرتي برگزار مي كند كه ربطي به بم ندارد. اين را مدير برنامه هايش - حميدرضا نوربخش گفته؛ گفته كه اين كنسرت خيريه نيست و ربطي به كمك به پروژه باغ هنر بم ندارد و انگار كه از روي نااميدي گفته كه با اين كنسرت ها پروژه 3 ميلياردي باغ هنر بم به نتيجه اي نمي رسد.
شجريان بدون هيچ روغن داغ اضافه اي، پرطرفدارترين خواننده حال حاضر ايران است. اين را اگر خودمان باور نكرده باشيم، از روي سايت دل آواز كه وظيفه پيش فروش بليت ها به عهده اش بود، متوجه مي شويم. همان جمله اول، يك جمله خبري ست. روز چهارشنبه مورخ بيست و پنجم آبان ماه ساعاتي پس از فعال شدن سايت براي رزرو بليت، تمامي بليت ها به فروش رسيدند .
بليت ها همان روز اول تمام شد. دم در ورودي دفتر دل آواز هم كه شلوغ است. اگر از جلوي گيشه تالار وحدت هم بگذريد، اين شلوغي را مي بينيد و آنهايي كه به كانون موسيقي عارف هم سر زده اند، همين را مي گويند. به سايت هم كه سر مي زنيد، ماجرا همين است. حالا اگر دير جنبيده ايد، ديگر مشكل خودتان است؛ البته خبر ديگري بود كه مي گفت در روز، 100 تا 200 بليت در همان تالار وزارت كشور فروخته مي شود. تالار، گنجايش 3 هزار نفر را دارد. برنامه شجريان قرار است در دو قسمت انجام شود. گروه چهار نفره محمدرضا شجريان، همايون شجريان، حسين عليزاده و كيوان كلهر كه اجراي كنسرت را برعهده دارند، هنوز به تهران نيامده اند و در حال اجراي كنسرت در كشورهاي اروپايي هستند.بعضي ها مي ترسند كه كنسرت لغو شود، چون به همه چيز بدبين هستند. ترسشان از اين است كه اگر اين بار هم دوستان بدقلقي كنند، شجريان ديگر در كشورش كنسرت برگزار نمي كند و تا زلزله بعد وتا آنجايي كه به خاطر وظيفه انساني اش به ميدان برنگردد، سكوت كند. از ترس سكوت و از ترس اينكه اين آخرين كنسرت باشد، پيش بيني شده كه بليت ها با تمام حركت هاي پيشگيرانه به بازار سياه كشيده شود. حالا بايد نگاهمان را به ماجرا عوض كنيم. با توجه به فضاي حال حاضر و پيش بيني فروش 100 هزار توماني و بالاتر بليت هاي كنسرت، يك جمله معروف را به خودمان يادآوري كنيم؛ همان كه مي گفت: اگر 500هزار نفر از دوستداران شجريان نفري 5 هزار تومان براي كمك به باغ هنر بدهند، مشكل اين پروژه حل مي شود . خب! يادمان مانده. چرا حركتي براي اينكه باغ هنر بزرگترين مجتمع فرهنگي - هنري خاورميانه باشد، انجام نداده ايم؟

سينماي خانگي
حركت برخلاف جهت جريان آب
 هم نفس روايت تلخي است از يك موقعيت طنز. فخيم زاده پس از 10 سال دوري از سينما، با اين فيلم دوباره به سراغ كاراكترهاي محبوب خود، بيماران رواني رفت و طبق معمول، خود او يكي از نقش هاي اصلي فيلم را بازي مي كند.
علي حسيني- چند سال قبل در يك سكوت خبري كامل، فيلمي سا خته شد با نام عزيزم من كوك نيستم كه از يك سو بشدت شبيه فيلم هاي اجتماعي اواخر دهه۶۰ و ابتداي دهه 70 بود و از سوي ديگر روايتش را بر طنز سياهي بنا نهاده بود كه خيلي ها را خوش نيامد. هم نفس بي هيچ دليل خاصي به نوعي ادامه اي بر آن فيلم است. نوع روايت داستان و اصلا آدم ها و دنياي شان از همان جايي مي آيد كه فيلم هنرمند آمده بود و البته مهدي فخيم زاده، مولفه هايي را در كارهايش دارد كه آنها را هم نمي توان ناديده گرفت.
بهروز (مهدي فخيم زاده) و شيرين (رويا نونهالي) مي خواهند با هم ازدواج كنند، اما از آنجا كه هردوشان سابقه بيماري رواني دارند، اطرافيان سرراهشان قرار مي گيرند. در اين ميان خانم دكتر معتمدي (مريلا زارعي) به كمكشان مي آيد... اين خلاصه داستان فيلم است.
از همان زمان آغاز فيلمبرداري با ديدن عكس هاي هم نفس، فضاي صحنه هاي داخلي و نوع چيدمان و رنگ بندي تلويزيوني آن مي شد فضاي كار را حدس زد؛ پس از ديدن فيلم همين نكته بيش از هرچيز آزاردهنده است. در واقع اگر هم نفس درنيامده، اين درنيامدن را بايد به پاي همين مسئله نوشت. مهدي فخيم زاده در پس 10 سال دوري از سينما، نتوانسته ذهنيت تلويزيوني را از خود دور كند. با همه اين حرف ها اما، هم نفس فيلم بدي هم نشده... ؛ فخيم زاده خط داستاني نه چندان باورپذيرش را چنان با قدرت كارگرداني، طبيعي جلوه مي دهد كه تماشاگر مجبور است با كار همراه شود و از سوي ديگر، بازي هاي خوب بازيگران فيلم ـ بويژه رويا نونهالي ـ سبب شده فيلم در بسياري صحنه ها كاملا گيرا باشد و در كنار همه اينها، فيلم حرف و انديشه اي را در پشت سر دارد كه آن را دوست داشتني مي كند؛ حرفي كه استعاره نه چندان روي اش را در فصل خروج بهروز از خانه برادر و هنگام آزادكردن موش ها، مي توان مشاهده كرد؛ موش هايي كه آزادند، اما از شدت باران ترجيح مي دهند به زير همان خرده چوب ها و قفس شيشه اي شان پناه ببرند، اما قفس هم واژگون شده... .
هم نفس حركتي است برخلاف جهت جريان آب و در سينماي ما، حركات خلاف جهت معمولا با استقبال چنداني روبه رو نمي شوند. ديدن فيلم به اين دليل توصيه مي شود.

آب و هوا
ابرهاي كم
006132.jpg
پس از چند روز آفتابي، آسمان كشور از امروز دوباره ابري مي شود.
سياوش بختياري هواي تهران امروز و فردا نيمه ابري ست. دما نيز چند درجه كاهش خواهد يافت. اگر همين طور پيش برود احتمالا آخر هفته نيز آسماني صاف را بر پايتخت نخواهيم ديد. درباره دو روز آخر هفته فردا خواهيم نوشت. امروز و فردا آسمان بيشتر نقاط ايران ابري ست؛ از تبريز تا مشهد. شمال كشور باراني خواهد بود؛ البته بيشتر امروز و به نظر مي رسد فردا هوا تنها ابري باشد. در هر صورت تغييرات دمايي زيادي براي شمال كشور پيش بيني نمي شود. همان طوري كه در جدول مي بينيد، شهرهاي تبريز و سنندج و طبيعتا شمال غرب كشور از فردا با افزايش ابر رو به رو خواهند بود. اين افزايش ابر با افزايش دما نيز همراه خواهد شد. بدين ترتيب مي توان پيش بيني كرد كه در چند روز آينده اين ابرها به نقاط مركزي ايران برسند. البته اين ابرها چندان هم زياد نيستند. همچنان بارش زيادي را پيش بيني نمي كنيم.
تنظيم جدول: ميثم فقيهي

كتابخانه
جدي اما خنده دار
دل سگ كتابي از بولگاگف است؛ از جامعه اش مي نالد، ولي آنقدر آرام كه مدام به خنده وادارت مي كند!
نگار مفيد- سگ داستان عصبي ست و پر تحرك. هر از چند گاهي جملاتي مي گويد و فكرهايي از كله اش مي گذرد كه ميخاييل بولگاگف آنها را روي كاغذ آورده، اما سگ رام مي شود. رام همان دكتري كه اسمش فيليپ فيليپوويچ است و دكتر هم جملات كليدي اش را به زبان مي آورد و مي گويد كه با مهرباني سگ را رام كرده. با مهرباني؛ تنها روش ممكن برخورد با موجود زنده. مهم نيست كه سطح تكامل جانوران تا چه حد باشد، اما مطمئن باشيد كه از راه ارعاب آنها به جايي نمي رسيد و هميشه به اين نكته معتقد بوده و هستم و خواهم بود و آنها كه تصور مي كنند با ارعاب مي توان موفق شد، سخت در اشتباهند. نه! ارعاب، رنگش هرچه مي خواهد باشد؛ چه سفيد، چه سرخ، چه حتي قهوه اي، بي فايده است .
نه اينكه كل فضاي داستان به اين چند جمله ربط چنداني داشته باشد؛ آنچه مهم است، اينكه در هر جمله اي انگار نويسنده دارد حرف مهمي مي زند، اما جملاتش ساده است. دارد يك اتفاق بزرگتر را نقد مي كند، اما مثال هايش و فضاي داستاني اش خيلي آرام است و كوچك. براي همين است كه وقتي سگ را تبديل به انسان مي كند و مدام از اخلاقيات جديد سگ صحبت مي كند، تو را مي خنداند؛ يعني آنقدر حرف هاي خنده داري مي زند كه باور اينكه اين حرف ها جدي ست و مهم و در حال نقد جامعه، ديرتر به ذهن خطور مي كند. هرازچندگاهي مثل تلنگر به ذهنت وارد مي شود و سريع بيرون مي آيد و تو با رواني بقيه داستان همراه مي شوي. سگ كه شيفته شده بود، فكر كرد: چه مردي! خوب مي داند چطور از پسشان برآيد! نمي دانم رازش چيست. حالا هر چه بخواهد مي تواند كتكم بزند. من كه از اينجا جنب نمي خورم. تا اينجا سگ، هنوز سگ است و فقط هر از گاهي به خودش نهيب مي زند كه چرا با او اينقدر مهربانند.
روز بعد سگ، صاحب قلاده پهن و براقي شد. همين كه خود را در آينه ديد، سخت آشفته شد. دم را لاي پاها گذاشت و در حمام ناپديد شد. مي خواست قلاده را در آنجا در جعبه يا سبدي بيندازد، اما خيلي زود فهميد كه چقدر احمق بوده . سگ كه جلوتر مي رود از اين قلاده خوشش مي آيد. بعدتر وقتي كتاب به فصل چهار مي رسد، ديگر سگ عمل شده و دارند نشانه هاي بعد از عمل و ثانيه هاي پيشرفت را يادداشت مي كنند. 10 ژانويه موجود كذايي لباس پوشيد؛ با راحتي كامل و حتي با خنده پرنشاط. زيرپيراهني را هم پوشيد . كتاب كه جلوتر مي آيد، حركت هاي مخالف سگ با انسان هاي دورو برش بيشتر مي شود و داستان را تا انتها پيش مي برد.

نگاه
هنرنزديك به همه چيز است
سهراب نيكخواه
دوست عزيزي مي گفت: تحولات سياسي در ايران آنقدر تند و زياد است كه جوانان 18 ساله تجربه پيرمردان 70 ساله را دارند . فارغ از اينكه گفته دوستمان صحيح است يا نه، دو نكته در اين سخن نهفته است كه قطعا درست هستند. اول سرعت تحولات سياسي در ايران است و دوم سياست زدگي جوانان. واقعيت اين است كه دربرخي كشورهاي مثل ايران اغلب مردم علاقه شگفت انگيزي به سياست دارند. حتي آنها كه از سر بي اطلاعي معتقدند سياست پدر و مادر ندارد، اخبار سياسي را بيش از ديگر اخبار دنبال مي كنند. مردم همه سياسي هستند و حتي گاهي خريد روزانه شان نيز
رنگ و بوي سياست به خود مي گيرد. شايد اگر به وضعيت حاكم بر كشورهايي مثل ايران توجه كنيم تا حدودي حق با مردم باشد، اما اين مسئله روي ديگري نيز دارد. بسياري از روشنفكران، هنرمندان، نويسندگان و... نيز در كشورهاي جهان سومي سياست زده هستند. اين سياست زدگي نيز خود دو رويه دارد. رويه اول دخالت همه آدم ها در سياست است؛ ما آدم ها به خودمان اجازه نمي دهيم راجع به علومي مانند پزشكي، نجوم، زمين شناسي، رياضيات، فلسفه و... اظهارنظر كنيم. در تمامي اين زمينه ها به كارشناسان مراجعه مي كنيم، اما همه مان در مورد سياست سخن مي گوييم و نظر هيچ كسي را هم قبول نداريم. رويه دوم، مسئله دخالت دادن سياست در همه مسائل و مشكلات است. كافي ست به يك نفر (هر كس با هر سطح سوادي) بگوييم كه علت مشكلات امروز ما چيست؟ آن شخص به يك يا چند دليل و علت اشاره خواهد كرد كه از اين بين قطعا يكي و شايد اصلي ترين شان سياست باشد.
با اين نوع نگاه بيشتر مشكلات ما سال هاست كه لاينحل باقي مانده و باقي خواهد ماند. در حالي كه بايد توجه كنيم مشكل ما در اكثر موارد از جاي ديگر ناشي مي شود. بيشتر مشكلات ما اين روزها به اخلاق و فرهنگ ما بازمي گردد تا مسائل سياسي.
اين همه را گفتم تا در نهايت بگويم جوانان ما به جاي آنكه بهترين سال هاي زندگي شان را صرف سياست جناحي و دعواهاي بي حاصل سياسي كنند، بهتر است به مسائل ديگر بپردازند. از جمله اين امور يكي هم هنر است. براي آنكه يك نمايشگاه عكس ببينيد لازم نيست كه حتما عكاس باشيد. اگر بخواهيد يك گالري نقاشي را تماشا كنيد لزومي ندارد نقاش باشيد و اگر بخواهيد از يك قطعه موسيقي لذت ببريد حتما نبايد موسيقيدان باشيد و قس علي هذا.مي توان از هنر لذت برد بدون آنكه يك هنرمند حرفه اي بود. در اين صفحه از روزنامه همشهري و در بسياري از صفحات ديگر روزنامه ها هر روز اخبار برپايي نمايشگا ه ها و گالري ها و كنسرت ها چاپ مي شود. مي توانيد به جاي شركت در يك جلسه سياسي به اين مكان ها برويد. مطمئن باشيد به اندازه خودتان هنرمند مي شويد و در ضمن، هنر از آدم هاي جامعه ما كسان ديگري مي سازد كه بهتر زندگي مي كنند و مشكلات كمتري براي خود و ديگران ايجاد مي كنند. باور كنيد سياست همه چيز نيست.

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
اين روزها (يعني از شنبه تا پنج شنبه) مي توانيد هر روز ساعت 10:50 صبح از شبكه يك مجموعه گمگشته را تماشا كنيد كه همين يك ماه پيش هرشب حدود ساعت يك بامداد از همين شبكه پخش مي شد و معلوم نيست با چه هدفي و بر چه استدلالي در فاصله كمتر از يك ماه مجددا از تلويزيون نمايش داده مي شود. يادم هست آن قديم ها كه جوان تر بوديم، وقتي قرار بود يك سريال يا فيلم تكراري پخش شود، جناب آقاي مجري قبل از شروع برنامه در تلويزيون ظاهر مي شد و توجيه مان مي كرد آن زمان ها كه اين سريال براي اولين بار پخش شده خيلي ها اصلا به دنيا نيامده بودند و چه خوب كه تلويزيون اين مجموعه را تكرار مي كند تا آنها هم بي نصيب نمانند و ما نتيجه مي گرفتيم پخش تكراري برنامه ها بي حكمت نيست. اما نكته اينجاست كه آن نوگلان تازه شكفته اي كه در اين يك ماهه به دنيا آمده اند وقت كافي براي تماشاي سريال گمگشته دارند يا نه.
ساعت 13:20 هم اگر آشپزها و خياط هاي هنرمند برنامه خانواده اجازه دهند تكرار نيمكت پخش مي شود و حدود ساعت 15:10 مي توانيد تكرار مجموعه جذاب پرستاران را از همين شبكه يك تماشا كنيد. البته حواس تان باشد كه اگر شب گذشته غفلت كرده ايد و ماموران پرونده هاي راكد را از دست داده ايد امروز ساعت 13:45 به تماشاي آن بنشينيد.
وقتي هم هوا تاريك شد و عقربه هاي ساعت به عدد 9 رسيد، مي توانيد دومين قسمت از مجموعه لبه تاريكي را ببينيد كه هيچ ربطي به آن مجموعه جذاب انگليسي سال هاي قبل ندارد و سعيد سلطاني آن را براي شبكه۲ ساخته است.
سعيد سلطاني همان كسي ست كه چند سال پيش مجموعه اي به نام پس از باران را براي تلويزيون ساخته بود و حالا در مجموعه جديدش كه حول موضوع اعتياد مي شود از دانيال حكيمي، يكتا ناصر و رويا تيموريان در نقش هاي اصلي استفاده كرده است. علاوه بر اين مثل چهارشنبه هاي گذشته مي توانيد قسمت ديگري از شبي از شب ها را ببينيد كه به نظر مي رسد قسمت هاي آخرش در حال پخش باشد. درضمن از امشب به احتمال زياد پخش سريال روح مهربان هم آغاز مي شود مگر اينكه شبكه يكي ها همچنان به نقد و بررسي مجموعه نه چندان جالب توجه فصل زرد اصرار داشته باشند. مجموعه پزشكان هم كه محصول كشور كره است حدود ساعت 23 از شبكه تهران پخش خواهد شد.
در ميان بازي  هاي امشب ليگ قهرمانان اروپا هم به احتمال زياد مي توانيد بازي
رئال مادريد ـ المپيك ليون را تماشا كنيد ولي بهتر است خودتان حدود ساعت 23:15 به تماشاي شبكه 3 بنشينيد تا مطمئن شويد كه كدام بازي پخش خواهد شد. چون فكر مي كنم حتي عادل فردوسي پور هم با قطعيت نتواند بگويد امشب كدام بازي براي پخش انتخاب خواهد شد چه رسد به نگارنده اين ستون كه تابه حال از نزديكي هاي جام جم هم رد نشده است.

تهرانشهر
ايرانشهر
دخل و خرج
علمي
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  دخل و خرج  |  علمي  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |