پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۵۸
پرده  مناسب براي پنجره  متفاوت
معماري با نور و پارچه
006237.jpg
سپيده سليمي
در هر خانه پنجره هاي متعددي در ابعاد و اشكال مختلفي وجود دارند كه هريك بايد با پرده اي متناسب با ويژگي هاي خاص خود پوشانده شوند. هنگامي كه قصد داريد پرده اي براي يك پنجره انتخاب كنيد بايد مدلي را برگزينيد كه هم به لحاظ زيبايي و هم از نظر كاربردي براي آن پنجره و دكوراسيون اطرافش مناسب باشد. مدل پنجره، خود يكي از عوامل متعددي ست كه در انتخاب پرده بايد در نظر داشته باشيم. بلندي يا كوتاهي، عريض بودن يا باريكي پنجره، نحوه باز و بسته شدن آن و چگونگي و محل قرار گرفتن آن در ديوار، برخي از اطلاعاتي هستند كه تصميم گيري ما درباره مدل پرده براي يك پنجره را تحت تاثير قرار مي دهند. مدل انتخابي شما براي پرده بايد امكان باز و بسته شدن راحت پنجره ها يا درهاي شيشه اي را فراهم كند و مدل پرده نبايد موجب ايجاد اشكال و مزاحمت در اين امر شود. تهيه پرده براي برخي از پنجره ها كمي مشكل تر از پنجره هاي معمولي ست. در اينجا راهكارهايي براي بعضي از اين پنجره ها پيشنهاد شده است.
پنجره هاي مدور: براي پوشش پنجره هايي كه به جاي يك سطح تخت سطح مدوري را تشكيل مي دهند، چند راه وجود دارد. چنانچه پنجره مدور از ابعاد كوچكي برخوردار است، مي توان از چوب پرده هاي خميده كه انحناي پنجره را دنبال مي كنند، استفاده كرد. در اين صورت مي توان پرده اي دو تكه براي اين پنجره تهيه كرد كه در مواقع لازم در دو طرف پنجره جمع مي شود. اما در مواردي كه پنجره بزرگ باشد جمع كردن پنجره در دو طرف آن موجب عريان به نظر رسيدن پنجره مي شود. از اين رو بهتر است از پرده هاي والان دار براي چنين پنجره اي بهره بگيريم يا پرده چندتكه اي براي اين پنجره تهيه كنيم كه قسمتي از آن نيز در وسط پنجره و در زاويه ميان قاب هاي متعدد آن جمع شود.
پنجره هايي كه رو به داخل باز مي شوند: براي چنين پنجره اي بايد چوب پرده اي بلندتر از پنجره در نظر گرفت تا بتوان هنگام نياز به باز كردن پنجره، پرده ها را كاملا به دو طرف پنجره هدايت كرده و جمع كرد. به اين ترتيب پنجره آزادانه باز و بسته مي شود.
پنجره هاي قوسي: اين پنجره ها در قسمت بالا قوسي شكل هستند، از اين رو نصب يك چوب پرده راست در قسمت بالاي پنجره زيبايي و فرم آن را از داخل خانه به كلي مي پوشاند. بهترين مدل پرده براي اين پنجره ها استفاده از پرده هايي ست كه در داخل قوس پنجره به صورت ثابت نصب مي شوند و فرم پنجره را نمي پوشانند. اما اين پرده ها پنجره را كاملا پوشش نمي دهند و اغلب تنها جنبه تزئيني دارند از اين رو براي پنجره هايي كه مشرف دارند و به پوشش كامل نياز دارند به ناچار بايد از چوب پرده هاي معمولي و صاف با فاصله نسبتا زيادي در بالاي پنجره استفاده كرد و بر روي آن والاني نصب كرد كه خط پايين آن آرك و قوس بالاي پنجره را تداعي مي كند.
زماني كه پنجره در فرورفتگي ديوار قرار گرفته است، مي توان پرده را درون اين فرورفتگي يا بيرون از آن نصب كرد، اما نصب پرده در داخل فرورفتگي و در نتيجه فاصله بسيار كم آن با پنجره اگرچه بر زيبايي پرده و پنجره مي افزايد، اما مانع عبور بخش اعظم نور شده و فضا را تاريك مي كند. همچنين در اين صورت پرده بايد از ابعاد قاب پنجره پيروي كند. در مقابل نصب پرده در بيرون از قاب فرورفتگي ديوار اين امكان را به ما مي دهد كه پرده را به طور كامل به دوطرف پنجره كشيده و جمع كنيم و در مواقع لازم از نور بيشتري بهره مند شويم و همچنين مي توانيم بنا به سليقه خود و متناسب با دكوراسيون اتاق، از پرده هاي بلند براي پنجره اي كوتاه نيز استفاده كنيم.
اگر در زير پنجره رادياتور شوفاژ نصب شده، بهتر است آن را با پرده خصوصا اگر پرده ضخيم باشد، نپوشانيم، زيرا در زمستان مانع انتشار گرما در محيط اتاق خواهد شد. در چنين مواردي مي توان از يك پرده بلند دو تكه و در صورت تمايل والان از جنس آن استفاده كرد كه در دو طرف پنجره جمع مي شوند و در قسمت وسط از يك سايبان كه در مواقع لازم بسته شده و پنجره را مي پوشاند، بهره گرفت.
اندازه گيري پنجره براي تهيه پرده
پيش از شروع كار تهيه پرده و در اولين قدم، بايد اندازه دقيقي از ابعاد پنجره مورد نظرمان داشته باشيم. براي محاسبه ميزان پارچه مورد نياز بايد اندازه پنجره در مدل پرده را در نظر بگيريم. ميزان چين پرده و وجود والان را نيز در محاسبه مقدار پارچه به خاطر داشته باشيد. هنگام اندازه گيري عرض پنجره آن را هم از بالاي پنجره و هم از پايين آن اندازه گيري كنيد، زيرا ممكن است قاب پنجره يك چهارگوش صاف و كامل نباشد.
در چنين پنجره اي كه زواياي قاب آن كاملا عمود نيستند از انتخاب سايبان هاي ساده بپرهيزيد، زيرا نقص فرم پنجره را نمايان تر مي سازند. براي اندازه گيري ابعاد پنجره از يك متر فلزي استفاده كنيد و چنانچه پنجره بزرگ باشد براي اندازه گيري از شخص ديگري نيز كمك بگيريد تا اندازه ها دقيق و صحيح محاسبه شوند.
هنگام اندازه گيري طول و عرض پرده پيش از هر چيز جاي چوب پرده را مشخص كنيد و چنانچه چوب پرده قبل از شروع اندازه گيري در جاي خود نصب شده باشد، كار شما ساده تر خواهد بود. طول چوب پرده را 20 سانتي متر بيشتر از هر طرف پنجره در نظر بگيريد تا جاي كافي براي كنار زدن پرده در هنگام نياز و بهره بردن از نور طبيعي بيشتر وجود داشته باشد.
براي محاسبه ارتفاع پرده برحسب مدل پرده اي كه انتخاب كرده ايد، اندازه ارتفاع را از زير چوب پرده تا محل انتخابي خود براي لبه پايين پرده اندازه بگيريد اگرچه اغلب پرده ها تا زير خط پايين پنجره هاي كوتاه يا تا زمين در نظر گرفته مي شوند، اما ممكن است شما ارتفاعي در اين ميان را نيز در نظر بگيريد يا مايل باشيد پرده شما كمي بلندتر بوده و اندكي بر روي زمين جمع شود.
- چنانچه بودجه محدودي در اختيار داريد انتخاب مقدار بيشتري پارچه ارزان تر كه پرده اي پرچين از آن تهيه مي شود، ارجح بر انتخاب ميزان كمتري پارچه گران قيمت است كه پرده اي با چين كمتر از آن دوخته مي شود، زيرا پرده پرچين تر نمايي زيباتر خواهد داشت.
- دوخت پرده هاي دولايه از پارچه هاي رنگين به اتاق هايي كه طراحي دكوراسيون رنگيني دارند، زيبايي بيشتري مي بخشد. اين پرده ها را به نحوي جمع كنيد كه لايه زيرين نيز ديده شود.
- در اتاق هايي كه از نور شديد آفتاب برخوردارند، در زير پرده از سايبان استفاده كنيد و چنانچه از پرده هاي رنگين استفاده مي كنيد يك آستري در زير پرده نصب كنيد تا از رنگ پريده شدن پارچه اصلي پرده بر اثر شدت نور آفتاب جلوگيري كند. اين آستري ممكن است به پشت پرده دوخته شود يا از چوب پرده ديگري در زير پرده اصلي آويزان باشد.

گلخانه
گل گندمي در چار ديواري شما
006213.jpg
آزاده بهشتي - فكر كردن در مورد ارديبهشت، آن هم در اين وقت سال، چيز عجيب و غريبي نيست. زمستان را با فكر گرماي تابستان پشت سر مي  گذاريم و گرماي تابستان را با خيال قدم  زدن  هاي پاييزي در يك خيابان خلوت. اگر كمي خوش  شانس باشيد، مي  توانيد يك بار يا حتي چند بار گندمزار را در فصل پاييز ببينيد. خوشه  هاي قدكشيده و زرد گندم كه باد دست نوازش خود را بر سر آن مي  كشد، مي    توانيد اين تصوير را در يك فيلم مستند ببينيد و لذت ببريد، اما لذتي كه از تماس دست شما با خوشه  هاي گندم عايدتان مي  شود، چيزي فراتر از ديدن يك تصوير است. براي اينكه بتوانيد اين حس را ولو ضعيف و كم  تجربه كنيد، توصيه مي  كنيم يك گلدان گندمي در خانه  تان نگهداري كنيد. اين كار باعث مي  شود تا هم ظاهر خانه آراسته  تر و زيباتر به نظر برسد و هم اگر دلتان هواي گندمزار كرد، بتوانيد با نوازش برگ  هاي آويزان و گندمي آن، روح خود را از اين حس پر كنيد.هرچند برگ  هاي گلدان گندمي سبز و در برخي گونه  ها با رگه  هاي سفيد در وسط هيچ شباهتي به گندم  هاي زرد و سبز ندارد، اما لطافت و آويزاني آن مي  تواند كمي شما را به آن حال و هوا ببرد. اين گياه شبه علفي پشته  اي داراي برگ  هايي ست كه پهنايشان به 25 ميلي  متر مي  رسد. اين گياه سبز، درخشان است و در اين نوع، مركز برگ داراي يك نوار پهن شيري ست كه گاهي چند نوار سبز نيز در آن به چشم مي  خورد. رشته  هاي زرد نازكي از مركز گياه بيرون مي  زند كه به گل  هاي سفيد كوچك ستاره  اي شكلي ختم مي  شود و معمولا به دنبالش، گياهچه  هاي كوچكي قرار مي  گيرند. وزن اين گياهچه  ها باعث مي  شود كه رشته  ها خميده شوند و مثل ستارگان بيرون بجهند.اما محل نگهداري؛ اين گل را از بادهاي شديد و خشك دور نگه داريد، اما بهتر است بدانيد كه در مقابل شرايط نوري مختلف بسيار مقاومند؛ يعني از آفتاب كامل تا سايه كامل. اين گياهان را مي  توان در حاشيه يك گلجاي جلوي پنجره  اي كاشت. آنها به طريقي كه از هيچ گياه ديگري ساخته نيست، از لبه  هاي گلجاي جلوي پنجره  اي فرو مي  ريزند، اما بهتر است حواستان باشد تا برگ  هايي كه قهوه  اي مي  شوند را جدا كنيد.گياه جالب گندمي را مي  توانيد به روش  هاي مختلف تكثير كنيد. گياه مادري ساقه  هاي بلند و رونده  اي را توليد مي  كند كه دسته  هاي كوچك از برگ  ها را با خود حمل كرده و به شكل گياهچه  هاي كوچكي رشد مي  كنند. در اين زمان گياهچه  ها مي  توانند با
قرار گرفتن در مجاورت خاك، ريشه داده و رشد كنند. براي اينكه موفقيت عمل بيشتر شود، از يك گلدان با قطر دهانه 9 سانتي  متر حاوي كمپوست گلداني با پايه پيت استفاده كنيد و گياهچه  ها را روي سطح خاك گلدان بخوابانيد و به آرامي فشار دهيد. گياهچه  ها همچنان كه از گياه مادري تغذيه مي  شوند، ريشه دادن را آغاز مي  كنند. زماني كه ريشه  ها به اندازه كافي رشد كرده و توسعه يافتند، مي  توانيد ارتباط ساقه با پايه مادري را قطع كنيد تا گياه جوان به صورت مستقل به رشد ادامه دهد.گياهچه  ها در آب نيز ريشه مي  دوانند و زماني كه طول آنها به 5/7 سانتي  متر رسيد و ريشه  ها از انتهاي آنها شروع به جوانه زدن كردند، مي  توانند درخاك قرار داده شوند.

استاد كار
آب از هر راهي وارد مي   شود
006189.jpg
مهرداد مشايخي- آب از هر راهي وارد مي   شود، حتي اگر سوراخ كوچك يا تركي باريك باشد. اين نكته را ساكنان بالاي شهر كه بيشتر از بقيه بارندگي را تجربه مي   كنند، حتما بايد به خاطر داشته باشند. برف و باران پاييزي و زمستاني تا اواسط بهار آينده ادامه پيدامي   كند و اين بارندگي در نقاط شمالي تهران بيشتر تكرار مي   شود، اما اين بارندگي   ها به جز تلطيف هوا و تامين ذخيره آب در فصل گرما، تبعات و نتايج ديگري هم دارد، آن هم چكه كردن سقف و گوشه ديوارها در نقاطي كه در معرض رسوخ آب هستند است.
چكه كردن سقف، خاطره   اي قديمي ست. خيلي از ما تصوير كاسه  هاي چيده   شده كف زمين و صداي تق تق خوردن قطره   هاي آب به كف آن كاسه   ها را از جايي به ياد داريم؛ از يك خانه قديمي يا يك فيلم در تلويزيون، اما اين اتفاق ممكن است در همين خانه   هاي امروزي هم بيفتد. ساده است؛ آسفالت پشت بام پس از چند بار بارندگي و آفتاب خوردن، ترك مي   خورد و اين ترك   ها گاه با راه رفتن روي آن يا پارو كردن برف   ها، بزرگ و عميق مي   شود. حالا سقف آماده است تا با جمع شدن كمي آب، آن را جذب خود كرده و از لاي آجرها و منافذ عبور داده و به خانه راه دهد.
منظره ناخوشايندي ست، نه؟ آب به سقف خانه   تان نفوذ و رنگ سفيد گچ آن را زرد كرده است. كمي كه مي   گذرد و آب بيشتري نفوذ مي   كند، گچ سقف ور مي   آيد و خطر ريزش پيدا مي   كند. منظره ناخوشايندي ست حتي اگر نيازي به چيدن كاسه و قابلمه كف اتاق پيدا نكنيد.اما از آنجا كه هر مشكلي چاره   اي دارد و از قديم گفته   اند علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد، براي اين مشكل هم با كمي فكر و آينده   نگري شده و چاره   اي پيدا كرد، طوري كه در اوج بارش برف و باران كه امكان ترميم سقف كمتر وجود دارد، غافلگير نشد. كافي ست به
پشت بام خانه   تان نگاهي بيندازيد. اگر در خانه مستقلي زندگي مي   كنيد يا ساكن طبقه آخر آپارتمان هستيد، لازم است كه در ابتداي فصل بارندگي نگران چكه سقف   تان باشيد. دو حالت در چنين شرايطي اتفاق مي   افتد؛ يا از محل چكه سقف و نفوذ نم آب اطلاع داريد يا نه. اگر اطلاع داشتيد كه كافي ست از يكي از نمايندگي   هاي ايزوگام يا لكه   گيري آسفالت پشت بام بخواهيد براي ترميم نقاط آسيب   ديده سقف به شما كمك كند.
اما اگر پيش از اين به هيچ لكه ناشي از نفوذ آب برنخورده   ايد، بهتر است سري به پشت بام بزنيد، لبه   هاي آن را بخوبي بازديد كنيد و ترك   هاي احتمالي كف آن را جدي بگيريد. هر ترك كوچك و بزرگ مي   تواند راهي براي نفوذ آب باشد، بنابراين اگر به موارد مشكوك برخورديد، از كارگران آسفالت   كار يا نصب   كنندگان ايزوگام بخواهيد آن را رفع كنند.در آخر هفته   ها هميشه وقتي براي اين كارها پيدا مي   شود، به شرطي كه آن را به روزهاي بارندگي موكول نكنيد، در ضمن از اينكه فكر شما را گرفتار موضوعي كردم كه وقت استراحت شما را كم مي   كند، عصباني نشويد. به هرحال اوضاع شما از من كه بايد تمام شيرهاي آب را عوض كنم، بهتر است.

انباري
عطر سبز ي هاي معطر در زمستان
006252.jpg
فاطمه نوري - ساعت حدود 2بعدازظهر است و بعد از كار آخر هفته و يك هفته پرمشغله مي خواهيد كمي استراحت كنيد. اين روزها هوا خوب بوده و ممكن است براي پياده روي هاي طول هفته اين خواب عصرگاهي خيلي هم بچسبد. اما ناگهان صداي گوشخراش و ناهنجار مردي از پشت بلندگوي دستي در كوچه در گوشتان صدا مي كند و شما را از اين استراحت لذتبخش دور مي كند. بالش را روي گوشتان مي گذاريد و سعي مي كنيد به خواب بعدازظهر ادامه دهيد، اما صداي سبزي قورمه، سبزي كوكو، سبزي آش از منافذ بالش هم به گوش شما مي رسد. دليل آن شايد برايتان واضح نباشد، اما واقعيت اين است كه اين صدا شما را به كاري فرامي خواند كه از استراحت كردن مهم تر است، چون سومين ماه پاييز شروع شده و اگر بخواهيد به اين ندا بي توجه باشيد ممكن است زمستان با كمبودهايي در سبد آشپزخانه روبه رو شويد. توصيه ما به شما اين است كه قيد خوابيدن را بزنيد. مانتو را به تن كنيد و زنبيل را برداريد و به كوچه برويد و تا سبزي فروش بار و بنه خود را جمع نكرده يا سبزي ها تمام نشده، شما هم از اين خوان نعمت، تكه اي برداريد.
درست حدس زديد، بعد از درست كردن ترشي هفت بيجار و انداختن شور، نوبت به فريز كردن برخي سبزي هاست كه هرچند در زمستان هم يافت مي شود، اما گران شدن آنها ممكن است چندان به صرفه نباشد. يكي از مهم ترين دلايل اين زحمت در آخر هفته، بحث اقتصادي ست.
حالا كه به اهميت اين كار پي برديد، بهتر است بدانيد كه سراغ چه سبزي هايي برويد. سبزي قورمه، كوكو، كوفته و برخي سبزي هاي معطر كه شامل شويد، نعنا و ترخون سبزي هايي هستند  كه بايد براي زمستان آماده كنيد كه البته آماده شدن آنها نيز به دو صورت انجام مي شود؛ اولي به صورت فريزكردن و دومي به صورت خشك كردن كه روش دوم براي سبزي هاي معطر استفاده مي شود.
سبزي قورمه، كوكو و كوفته سبزي هايي هستند كه بايد فريز شوند. يعني بعد از خريدن و پاك كردن سبزي بايد آن را خرد كرده و سرخ كنيد، بعد هم به صورت وعده هاي غذايي كه استفاده مي كنيد آنها را تقسيم كرده و در فريزر قرار دهيد.
نگهداري سبزي هاي معطر كمي متفاوت است يعني به جاي سرخ كردن بايد آنها را خشك كنيد به اين صورت كه بعد از پاك كردن و شستن، سبزي هاي معطر(نعنا، شويد و ترخان) را روي پارچه هاي تميز پهن كنيد. براي اينكه سبزي ها زودتر خشك شوند مي توانيد به وسيله پنكه اين روند را تسريع كنيد.
قبل از آنكه بخواهيد به سراغ كارهاي ديگر روزتان برويد توصيه مي كنيم سري به شور و ترشي كه هفته هاي گذشته آماده كرديد بزنيد و ببينيد در چه وضعيتي هستند.

صبح جمعه
آخر هفته خانم هاي شاغل متاهل
006204.jpg
شهره مهرنامي- اين بار توصيه ام براي آخر هفته خانم هاي متاهل است و بيشتر براي آخر هفته خانم هاي متاهل شاغل نقشه كشيده ام. ديد و بازديد، يكي از سنت هاي ايرانيان است و از آنجا كه خانواده هاي شاغل وقتي براي ديد و بازديد ندارند، هميشه آخرين روز هفته را براي بازديد از اقوام خود برنامه ريزي مي كنند.
در نهايت غير از همكاران محل كار، درطول هفته تنها فرصت مي كنند كه از اقوام خود بازديد كنند و از حال آنها باخبر شوند، آن هم اگر كارهاي خانه يا خستگي يك هفته كه با يك روز استراحت هم رفع نمي شود اجازه دهد.
در هر حال در همين گذر زمان است كه دوستان به دست فراموشي سپرده مي شوند؛ همان هايي كه زماني بهترين روزهاي خود را با آنها بر صفحه ذهنتان نقاشي كرده ايد و روزي مي رسد كه در خيابان هم اگر آنها را ببينيد ديگر نمي شناسيدشان و براحتي از كنارشان مي گذريد. در هر حال توصيه مي كنم كه در ماه فقط يك بار آخرين روز هفته خود را براي دوستان خود بگذاريد تا همگام با تقويت روابط زناشويي خود، روابط اجتماعي تان را نيز تقويت كنيد، البته اين كار چند مرحله دارد و بستگي به اين دارد كه رابطه در حال حاضر شما با دوستانتان در چه سطحي باشد.
اگر با دوستانتان ارتباط تلفني حتي در حد سالي يك بار هم داريد اين كار راحت تر به نظر مي رسد، ولي اگر قضيه از يك سال هم فراتر رفته باشد، كار كمي سخت تر است، البته سختي آن فقط براي بار اول است؛ حالا اين بار تصور مي كنيم كه رابطه شما تلفني، آن هم سالي يك بار است.مرحله اول، تلفن به دوستان و احوالپرسي از آنها و جوياي احوال فلان دوستي كه روزي با شما هم دوست بوده و شما حالا از او بي خبريد است.
مرحله دوم، دعوت آنها براي يك عصرانه در يك روز آخر هفته ساعت مثلا 5 بعدازظهر در منزل شما و مرحله سوم كه البته براي خانم هاي ايراني بسيار مشكل است، اينكه لطفا هر كسي وقت آمدن يك ظرف غذاي دست پخت خود را نيز با خود بياورد، براي بار اول ممكن است از يك نوع غذا چند نفر با هم بياورند، ولي براي بار دوم با برنامه ريزي و تقسيم كار مي توانيد تنوع بيشتري را در سفره عصرانه با دوستان خود داشته باشيد، فقط فراموش نشود كه هر كسي به اندازه يك نفر غذا يا خوراكي بياورد.شما هم با كيك دستپخت خود و قهوه ترك يا مرباي به و چاي خوش عطر مي توانيد سفره دوستانه را رنگين تر كنيد، تازه حالا كه هوا روزبه روز سردتر مي شود با پختن آش - غذاي محبوب خانم ها - از دوستان خود پذيرايي كنيد.
اين كار را مي توانيد ادامه دهيد و شروع كننده آن شما باشيد. در پايان عصرانه دوستانه مي توانيد مشخص كنيد كه ماه ديگر، منزل كدام دوست قرار ملاقات داريد و قرار است كدام غذاها را با خود همراه ببريد.اين كار چند مزيت دارد، اول اينكه از احوال دوستان خود باخبر مي شويد و رابطه تان با آنها بيشتر مي شود و در زمان نياز به آنها كمك خواهيد كرد و آنها نيز به شما حتما كمك خواهند كرد.

پسوند
دوباره بريم كوه
آيدين جهانبخش - كوهنوردي هميشه مي تواند لذتبخش و خاطره آفرين باشد به شرطي كه جنبه هاي احتياطي لازم را رعايت كرده و همچنين حداقلي از امكانات و وسايل لازم اين ورزش را براي خودتان تهيه كنيد. به اين نكته توجه داشته باشيد كه كوهنوردي يك ورزش غير هوازي ست، يعني جزو ورزش هاي استقامتي محسوب شده و انرژي شما طي آن به آهستگي تخليه مي شود. در ابتداي حركت حدود انرژي خود را تخمين بزنيد و بر اين اساس به كوهپيمايي بپردازيد، علاوه بر مقصدي كه مشخص مي كنيد، زمان مي تواند معيار خوبي براي اين مسئله باشد. مثل اينكه: سه ساعت براي بالا رفتن صرف مي كنم و 2 ساعت براي پايين آمدن.
تغذيه هم در ميزان انرژي شما تاثيرات مهم دارد، سعي كنيد براي كوه حتما مقداري شكلات و مواد قندي با خود به همراه ببريد. آب را فراموش نكنيد و حتي قبل از احساس تشنگي در كوه اندكي آب بنوشيد.
هنگام حركت سعي كنيد قدم هاي معمولي برداريد، بدنتان با مكانيزم خودش تعادل شما را حفظ خواهد كرد.
كوله وسيله مهم مورد استفاده در كوه است. كوله هاي قديمي كه امروزه نيز گاهي مورد استفاده قرار مي گيرند، داراي زين فلزي در خارج كوله هستند. سعي كنيد از اين نوع كوله ها استفاده نكنيد، اين كوله ها علاوه بر سنگيني به كمر و پشت و... شما آسيب وارد مي كند. اندازه كوله هم مهم است. هر برنامه اي كوله مخصوص خود را مي خواهد. واحد اندازه گيري كوله ليتر است كه از 30 تا 110 ليتر را شامل مي شود، كوله هاي 30 ليتري براي يك كوهنوردي يك روزه مناسب است و اگر كمي وسايلتان زياد باشد، 40 ليتري ها بهتر هستند. يكي از دوستان كوهنوردم هميشه توصيه مي كند: در خريد كوله و همه وسايل كوهنوردي، چون با آسايش و حتي جان شما سر و كار دارد، به قيمت فكر نكنيد و بيشتر به كيفيت، دوام، راحتي و وزن كم آنها بها دهيد . اين روزها هميشه يخ شكن هايتان را همراه ببريد.
اگر احيانا به فكر كوهنوردي چند روزه افتاديد، براي شب ماني در كوه نياز به كيسه خواب داريد. كيسه خواب ها دو نوع پر و الياف هستند. كيسه خواب هاي حاوي پر قو از قديم مورد استفاده هستند، اما مشكل آنها اين است كه اگر خيس شوند، زمان زيادي براي خشك كردن نياز دارد. كيسه خواب هاي الياف براي رفع اين مشكل به وجود آمدند، اما مشكل آنها هم اين است كه حجم بيشتري را در كوله نياز دارند. اگر كيسه خواب پر داريد، در خانه و زماني كه از آن استفاده نمي كنيد، آن را به صورت باز از چوب لباسي آويزان كنيد تا پرهاي آن پف كند و اصطلاحا نشكند. و در پايان چند توصيه: همه مي گويند محيط كوهستان را پاكيزه نگه داريد. خدايي انصاف داشته باشيد و محيط زيباي كوهستان را با پلاستيك، شيشه و خصوصا قوطي كنسرو كثيف نكنيد. بدانيد كه غذاهايي مثل ماكاروني يا لوبيا چيتي با قارچ براي كوه بهتر هستند.
دركوهنوردي خوش بگذرانيد و احيانا با شوخي هايي مثل هل  دادن هم آن را تلخ نكنيد. يادتان هم باشد كه كار نيكو كردن از پر كردن است . اگر به صورت مداوم به كوه برويد، كم كم متوجه مي شويد كه آنجا و آن بالاها چه خبر است.

تنها در خانه
كيك آشتي  كنان
آراز سرابي- خانواده شما، خانواده شاد و بخشنده  اي هستند. آنها اتفاقات هفته پيش را نديده گرفته و به شما اجازه داده  اند كه به خانه بازگرديد، آنها حتي اجازه داده  اند كه دوباره در خانه تنها باشيد و آخر هفته را با تنهايي خودتان لذت ببريد. حتي روز گذشته خانه را تميز كرده  اند و برايتان سالاد الويه درست كرده  اند تا براي گرم كردنش يخچال و آشپزخانه را به هم نريزيد. توصيه كرده  اند كه در بستر بمانيد و تا شب جنب نخوريد.شما به يك انسان مثبت تبديل شده  ايد و اين هفته دوست نداريد اتفاقات گذشته تكرار شود و حتي به فكر جبران تلخي هاي قبلي هستيد.
تا ظهر در رختخواب مي  مانيد، اما حوصله  تان سر مي  رود. بلند مي  شويد و ناهارتان را مي  خوريد، اما خاطرات هفته پيش دوباره برايتان زنده مي  شود. بايد كاري بكنيد؛ گذشته بايد جبران شود، دل خانواده بايد به دست بيايد و مهمتر اينكه بايد خودي نشان دهيد و اثبات كنيد دست  و  پاچلفتي نيستيد.بهترين فكر به ذهنتان خطور مي  كند؛ كيك آشتي  كنان. اين يك ابتكار خلاقانه و يك تصميم درست است.در ابتدا بايد آرد را پيدا كنيد. مادر آرد را در كيسه  اي توي كمد آشپزخانه گذاشته است. با احتياط كمي آرد برمي  داريد. كاكائو هم مي  خواهيد، تخم  مرغ، شكر و وانيل هم لازم داريد. با احتياط همه وسايل را روي ميز آشپزخانه مي  چينيد، فقط موقع پيدا كردن وانيل، سري به ادويه  ها زده  ايد و هنگام بو كردن آنها براي فهم جنس  شان، عطسه  اي كرده  ايد و كمي فلفل (به قائده يك كف دست)، روي سراميك  هاي آشپزخانه ريخته كه چندان مهم نيست.
هرچند زياد به آشپزي وارد نيستيد، اما مي  دانيد كه پختن كيك، كارچندان سختي نيست. آرد را با كمي آب مخلوط مي  كنيد و به هم مي  زنيد، كمي شكر روي آب مي  ريزيد. هنگامي كه داريد اينها را با قاشق مخلوط مي  كنيد، يك تخم مرغ از روي ميز قل مي  خورد و پخش زمين مي  شود، دوباره خرابكاري ما شروع شد. خونسردي خود را حفظ مي  كنيد. بايد تخم مرغ را با قاشق و دستمال از روي زمين جمع كنيد. مي  توانيد فلفل  ها را هم جمع كنيد. روي زمين مي  نشينيد تا به نظافت بپردازيد. تلفن زنگ مي  زند، مي  خواهيد بلند شويد كه محكم به ميز غذاخوري مي  خوريد، ميز برمي  گردد. تلفن همچنان زنگ مي  زند.
به دو به طرف گوشي مي  دويد، خاله  تان پشت گوشي ست، احوالتان را مي  پرسد و اينكه آيا خانه وضعيت مناسبي دارد يا نه؟ به او اطمينان مي  دهيد و برمي  گرديد. روي فرش مقداري ردپا ديده مي  شود كه شامل آرد، زرده تخم  مرغ و وانيل است. به نظر مي  رسد شكر قاطي آن نشده.ميز را به حالت اول برمي  گردانيد و به فكر فرو مي  رويد. اطمينان پيدا مي  كنيد كه شما انسان خاصي هستيد كه ظرفيت تنها ماندن در خانه را نداريد.
با همان وضعيت به رختخوابتان برمي  گرديد. اين هفته تصميم داريد وقتي خانواده آمدند، به آنها توضيح بدهيد كه اصولا شما انسان بدشانسي هستيد و بهتر است كه از هفته بعد با آنها به مسافرت برويد.
اما ترجيح اين است كه چند روزي به خانواده شاد و بخشنده  تان اجازه بدهيد تا عصبانيتشان فرو بنشيند، بعد. لباس مي  پوشيد و دوباره به سطح شهر برمي  گرديد...

فرهنگ
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  فرهنگ  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |