شنبه ۵ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۵۹
اين بازار خريد و فروش هم داغ است
خودروهاي كاغذي
ليلا مهرابي پور
006276.jpg
ارزان تر از كارخانه
علاوه بر نامساعد بودن وضعيت بازار حواله، اختلاف قيمت ناچيز خودرو، تحويل فوري كارخانه با خودرو ثبت نامي و بدقولي برخي از خودروسازان براي تحويل 40 روزه خودرو كه گاهي تا 3 ماه به تاخير مي افتد، مردم ديگر از پيش فروش هاي خودرو استقبال نمي كنند، زيرا سودي عايد فروشنده حواله نمي كند و اين گروه ترجيح مي دهند، پول خود را در بانك هاي خصوصي سرمايه گذاري كنند.
اين در حالي ست كه به دليل ارزان تر بودن قيمت بازار از قيمت هاي تمام شده ثبت نامي، ديگر علاقه اي به ثبت نام وجود ندارد و اكثريت ترجيح مي دهند خودرو مورد نياز خود را به صورت آزاد از بازار خريداري كنند، به طوري كه گاهي اوقات قيمت تمام شده خريد خودرو در بازار از قيمت تمام شده خودرو فروش كارخانه ارزان تر است.


خريد و فروش حواله خودرو به يكي از فرصت هاي شغلي و راه هاي امرار معاش تبديل شده، به طوري كه در حال حاضر گروه هاي مختلفي در اين زمينه فعاليت مي كنند. حواله خودرو، برگه هاي پيش فروش محصولات خودروسازاني ست كه كالاي مورد تقاضاي مشتري را با سرمايه خود مشتري توليد و عرضه مي كنند. از همين رو، خودروسازان ايراني با اين روش ريسك كمتري را متقبل مي شوند، زيرا از وجود مشتري براي محصول خود مطمئن هستند. به علاوه پيش فروش خودرو موجب حفظ نقدينگي شركت هاي خودروساز و كسب سود براي خريدار و فروشنده حواله مي شود.
به موازات روش هاي فروش فوري، اصول و بازار پيچيده اي دارند كه حضور در آن بازار مستلزم صرف زمان، هزينه، خلاقيت و ... است، چرا كه محصول توليدي بايد داراي چنان جذابيتي باشد كه به صورت فوري مورد قبول مشتري قرار گرفته و فروخته شود، اين در حالي ست كه روش هاي خريد قسطي هنوز در كشورمان ملموس نشده و با وجود بهره بالايي كه بازپرداخت پول به همراه دارد، كمتر كسي حاضر به خريد خودرو به صورت قسطي ست.
گاهي اوقات گيرنده وام در ازاي دريافت 4 ميليون تومان، بايد در حدود 6 تا 7 ميليون تومان بازپرداخت كند. بنابراين شايد نرخ بهره پايين تر، متقاضيان خريد اقساطي را بيشتر كند.
مراحل پيش فروش خودرو
اگر يك كمپاني خودروسازي تصميم به پيش فروش محصولات خود بگيرد، درخواست خود را به اداره كل ماشين سازي و نيروي محركه در وزارت صنايع ارائه مي كند، پس از آن كميته اي شامل نمايندگان شركت هاي خودروسازي، سازمان حمايت از توليد كننده و مصرف كننده و نمايندگان وزارت صنايع تشكيل مي شود تا درخصوص صدور يا عدم صدور مجوز تصميم بگيرند.
در صورت اعلام نظر مثبت كميته خودرو، خودروساز اقدام به ثبت نام و پيش فروش تعدادي از محصولات خود مي كند. در اين شرايط متقاضي با پرداخت بخشي از پول، حواله خودرو را دريافت مي كند. نوع، مشخصات، زمان تحويل خودرو، سود و تحقيقات درنظر گرفته شده براي محصول در اين حواله مشخص است. حال پس از واريز پول مورد تقاضاي خودروساز در يك يا دو مرحله، دعوتنامه اي براي متقاضي ارسال مي شود تا مابقي پول را ظرف مدت 10 تا 15 روز واريز كرده و 40 روز بعد خودرو را دريافت كند. حال اگر فرد به هر دليلي از خريد خودرو منصرف شود يا به پول خود احتياج داشته باشد، مي تواند بر اساس يكي از بندهاي قرارداد به خودروسازي مراجعه كرده و ضمن اعلام انصراف، اصل و سود پول خود را دريافت كند.
در حدود دو تا سه سال پيش، سود قراردادها، اهرم مناسبي براي جلب مشتريان بود، به طوري كه با اعلام سود بالا، بحران نقدينگي جامعه حل مي شد. تا اواخر سال 81 نيز سودها را خود شركت هاي خودروساز تعيين مي كردند، اما هم اكنون اين سود توسط كميته خودرو تعيين و اعلام مي  شود. اين كميته براي جلوگيري از سرازير شدن نقدينگي به سمت يك صنعت خاص، تصميم گرفت تا سود شركت هاي خودروساز با سودهاي بانكي هماهنگ باشد. بنابراين هم اكنون سود انصراف 14 درصد و سود وديعه 16درصد است، در حالي كه سابق، سود انصراف بين 16 تا۱۸ درصد و سود وديعه 24درصد بود.
صلحنامه
بنابراين چنانچه فردي منصرف شده باشد، مي تواند اصل و سود 14 درصدي پول خود را دريافت كند. البته با وجود بوروكراسي هاي موجود ممكن است اين روند بين 20 روز تا يك ماه به طول بينجامد. حال اگر فرد، حواله خود را از طريق صلحنامه به شخص ديگري واگذار كند، اصل و سود پول خود را با فروش حواله،  سريع تر دريافت مي كند.
صلحنامه، قراردادي ست بين خريدار و فروشنده حواله كه بر اساس آن تمامي اختيارات از فروشنده به خريدار منتقل مي شود. انتقال صلحنامه در داخل نمايندگي مجاز صورت مي گيرد و فروشنده حواله از محل فروش حواله، علاوه بر اصل پول خود، سودي نيز كسب مي كند.
زماني كه دارنده حواله، خودرو را تحويل مي گيرد، قيمت تمام شده خودرو با توجه به تخفيفات و سودهاي درنظر گرفته شده در حدود 200 تا 300هزار تومان كمتر از قيمت بازار خواهد بود.
درست به دليل همين اختلاف قيمت، افرادي كه در نظر دارند فعاليت  اقتصادي مطمئن و بدون ريسك انجام دهند، در خريد و فروش حواله و خودرو سرمايه گذاري مي كنند.
در عين حال بخش عمده اي از جابه جايي حواله ها مربوط به شركت هاي خودروسازي سايپا و ايران خودروست.
حواله هاي دعوتنامه دار
با توجه به شرايط ياد شده، دو نوع حواله در بازار موجود است. حواله هاي بدون دعوتنامه كه هنوز موعد مقررشان فرا نرسيده و حواله هاي دعوتنامه دار.
حواله هايي كه موعد دعوت آنها فرا رسيده، بايد طي مدت 10 تا 15 روز مابقي پول را پرداخت كنند. در حال حاضر با توجه به مقايسه سودهاي بانكي و تخفيفات ويژه، قيمت مبناي خودرو و سود 16 درصدي وديعه، خريد و فروش حواله نسبت به سودهاي متعارف بانكي، سود بيشتري را عايد سرمايه گذار مي كند.
حواله هايي كه خريد و فروش مي شوند در حقيقت پيش فروش  خودروهايي ست كه زمان تحويل آنها در دوره هاي آتي ست. براي مثال شركت ايران خودرو به مناسبت هفته وحدت در ارديبهشت ماه، پيش فروش هايي را به موعد تحويل شهريور، مهر و آبان انجام داد.
اين افراد براي دريافت خودرو سمند 3 ميليون و 210 هزار تومان در ارديبهشت ماه و 2 ميليون و 310هزار تومان در تيرماه پرداخت كرده اند. جمع اين مبلغ به ميزان 5 ميليون و 520 هزار تومان در زمان تحويل از مبلغ تمام شده خودرو كسر شده و مابه التفاوت دريافت مي شود. اين گروه به دليل زمان ثبت نام، از تخفيف 500 هزار توماني نيز بهره مند شدند. پس از ارسال دعوتنامه، از متقاضيان درخواست شد تا 4ميليون و 120 هزار تومان ديگر به حساب ايران خودرو واريز كنند تا مجموع پرداختي هايشان به 9 ميليون و 640 هزار تومان برسد.
در چنين شرايطي مالك حواله دعوتنامه دار مي تواند حواله خود را به مبلغ 10 ميليون و 200 تا 250 هزار تومان فروخته و مبلغ درخواستي ايران خودرو را واريز نكند. با توجه به اختلاف قيمت حواله و مبلغ واريزي، مشاهده مي شود كه فروشنده حواله مي تواند با فروش حواله، 560 هزار تومان سود كسب كند.
به گفته يكي از فعالان حوزه حواله، اكثريت ثبت نام كنندگان، مابقي پول را پرداخت نكرده و حواله هاي خود را مي فروشند و از اين طريق نوعي درآمد كسب مي كنند. حال اگر قيمت خودرو سمند صفر در بازار حدود 11 ميليون و 100 هزار تومان باشد، دارنده حواله با پرداخت مابقي پول پس از تحويل و فروش خودرو، مبلغ 850 هزار تومان سود كسب خواهد كرد، البته قيمت خودرو و حواله توسط بازار مشخص شده و عرضه و تقاضا تعيين كننده قيمت تعادلي بازار است.
يكي از فعالان حوزه حواله معتقد است كه هم اكنون بيشترين سود حواله مربوط به خودروهاي زانتيا، پرشيا، پژو 405 و سمند است. براي مثال قيمت حواله خودرو پژو 405 مبلغ 11 ميليون و 100 هزار تومان و قيمت خودرو صفر و نقره اي رنگ اين نوع ماشين، 12 ميليون تومان است. بنابراين با احتساب 250 هزار تومان خرج محضر، خريدار حواله طي 40 روز مبلغ 650 هزار تومان سود كسب مي كند.
فعالان حواله
در اين ميان گروهي به عنوان دلالان حواله، خريداران و فروشندگان حواله را با يكديگر مرتبط و آشنا مي كنند. روزانه به تعداد اين گروه افزوده شده و شاهد آگهي هاي بيشتري در صفحات نيازمندي هاي روزنامه ها براي خريد و فروش حواله هستيم، اما قديمي هاي اين حرفه كه هنوز چند سالي از شروع فعاليتشان نمي گذرد، از حضور تازه واردان چندان راضي به  نظر نمي رسند. به اعتقاد آنها، اين گروه حرفه اي عمل نكرده و بازار را خراب مي كنند، زيرا موجب از بين رفتن هماهنگي ميان فعالان مي شوند، به طوري كه قيمت حواله سمند كه 10 ميليون و 200هزار تومان بود به دليل زياد بودن دست، به 10 ميليون رسيده و براي افرادي كه قيمت تمام شده حواله شان 9ميليون و 640 هزار تومان است، سودي در برنخواهد داشت.
به هر حال تمام موارد ياد شده موجب شده تا استقبال از خريد و فروش حواله خودرو كاهش يابد. بسياري از نمايندگي هاي مجاز نيز از وضعيت موجود ناراضي هستند. با اين تفاسير اگر مي خواهيد وارد حرفه خريد و فروش حواله شويد، بايد بدانيد كه ميزان فروش حواله در طول ماه قابل  پيش بيني نيست.

اسباب بازي هاي ما و آنها
006273.jpg
بچه هاي قديم كه حالا جوان يا ميانسال شده اند، وقتي اسمي از اسباب بازي مي آيد به ياد هفت تير و عروسك مي افتند.
تنها اسباب بازي هاي آن دوران همين دو نوع بود.
اما زمان كه گذشت در كنار همه تغيير و تحولات و تنوع ها، اسباب بازي ها هم گسترش پيدا كردند. امروزه ديگر تنوع اسباب بازي آنقدر زياد است كه اگر وارد يك فروشگاه مجهز اسباب بازي فروشي شويد، احتمالا سرگيجه مي گيريد؛ فروشگاه هايي كه براي بچه ها حكم شهربازي را دارد.
شايد اولين نسل بازي هاي فكري كه در كشور ما توليد شد، مربوط به بيش از دو دهه قبل بود؛ بازي هاي ساده اي كه ذهن بچه ها را تقويت مي كرد. عروسك ها و هفت تيرهاي پلاستيكي و چوبي هم به موازات بازي هاي فكري، متنوع شدند و رشد كردند.
اما آيا تا به حال فكر كرده ايد، كدام اسباب بازي ها براي بچه ها مناسب تر است؟ مطمئنا بچه هاي كوچولو دوست دارند كه در بچگي، خود را جاي بزرگترها بگذارند و اصلا بزرگ بودن را تمرين كنند. دختربچه ها عروسك بغل مي كنند و خود را جاي مادرشان مي گذارند. پسربچه ها هم با هفت تيرهاي پلاستيكي احساس بزرگي مي كنند. اين دسته اسباب بازي ها اتفاقا به لحاظ روان شناختي در رشد شخصيت بچه ها موثر هستند، ضمنا اينكه آنها را به تحرك وا مي دارند و جنب و جوش را جايگزين سكون مي كنند. بازي هاي فكري در كنار اسباب بازي ها در پويايي فكر و ذهن بچه ها نقش دارند. لگوهايي (Lego) كه متناسب با سن استفاده كنندگان شان طراحي مي شوند و روي بسته، آن را قيد مي كنند، بسيار سرگرم كننده و مفيد هستند؛ اسباب بازي ها براي تمام سنين از 3 تا 70 سال، در اندازه ها و قيمت هاي مختلف.
اين اسباب بازي ها به صورت قطعات جداگانه در يك بسته به همراه الگوي ساخت موجود هستند. ساختن اين اسباب بازي ها علاوه بر تقويت ذهن، لذت توليد را هم به بچه ها مي دهد. كنار هم گذاشتن تكه هاي كوچكي كه بعد از ساخته شدن تبديل به يك سرباز نيزه به دست يا يك كشتي و هواپيما مي شوند، واقعا كار لذتبخشي است، البته انواع پيشرفته اين اسباب بازي ها، توليد داخل نيستند، اما قيمت هاي متفاوت انواع خارجي لگوها اين امكان را به خريدار مي دهد كه متناسب با بودجه، هر كدام از آنها را خريداري كند.
جالب اينجاست كه گاهي چند لگوي جداگانه روي هم تبديل به يك اسباب بازي بزرگ مي شود، پس در چندين مرحله هم مي توانيد خريد كنيد. بازي هاي كامپيوتري هم كه اين روزها فراگير شده اند، اما سكون و انزوايي كه پشت ميزهاي كامپيوتر حاصل مي شود،چندان براي بچه ها خوب نيست، ضمن اينكه بازي هاي كامپيوتري غالبا بازي هاي فكري نيستند و بيشتر خشونت را به بچه ها مي شناسانند و رواج مي دهند.
اما يك توصيه دوستانه، اينكه نگذاريد بچه ها براي بازي كردن زياد پاي كامپيوتر بنشينند. آنها را تشويق كنيد با همسالان خود از اسباب بازي هايشان استفاده كنند. عروسك، تفنگ، لگو و... همگي خوب است. با پولي كه براي خريد اسباب بازي اختصاص داده ايد از هر دو نوع اسباب بازي ها تهيه كنيد، تمرين براي زندگي آينده و تقويت هوش و حافظه هر دو لازم است.
نه عروسك هاي بزرگ و آنچناني بخريد و نه لگوهاي بزرگي كه بچه ها از عهده درست كردن شان برنيايند.
معقول خرج كنيد و به بچه ها اين اجازه را بدهيد كه با اسباب بازي هاي شان احساس راحتي كنند.
يك بخش از درآمدها را به خريد اسباب بازي براي بچه ها اختصاص دهيد، اسباب بازي ها يك نياز ضروري براي آنهاست، مبلغي هر چند اندك، اما هميشگي براي اين كار لازم است.

بازار
قيمت بندها و بازيابي سلامت عضلاني
006279.jpg
انواع وسايل طبي و ورزشي براي كاهش و پيشگيري از صدمات حركتي با قيمتي بين 3 تا 100 هزار تومان، وسايل سنتي و تبعات مثبت و منفي آن را كاهش داده است.
انواع  مچ بند، آرنج بند، زانوبند، آتل انگشت، شكم بند و كمربندها را مي توان در ويترين و داخل داروخانه ها و فروشگاه ها ملاحظه كرد. پزشكان معتقدند پس از آسيب ديدگي مفصل ها و استخوان هاي بدن، ثابت و متحرك ساختن مناسب اين نواحي مي تواند كمك عمده اي به بهبود وضعيت آن ناحيه داشته باشد، اما كاركرد صحيح برخي از اين وسايل براي كنترل خميدگي و ديگر مشكلات ارتوپدي و حالات گوناگون بدن در هاله اي از ابهام است، به طوري كه براي نمونه برخي پزشكان معتقدند استفاده خودسرانه از قوزبندها يا كتف بندها موجب تنبلي عضلات پشت مي شود و پس از كنار گذاشتن اين وسيله، خميدگي پشت بيشتر مي شود.
در ادامه اين مطلب مي توانيد قيمت مصرف كننده، يعني قيمت عرضه اين نوع محصولات كه يكي از كارخانه هاي توليدي داخل آن را تهيه و عرضه مي كنند بخوانيد. قيمت ها هم به تومان آمده است.
كالا..................................................................قيمت
سربند حوله اي............................................... 6000
گردنبند طبي سخت....................................... 3900
گردنبند طبي نرم............................................. 1950
قوزبند پل دار (كتف بند)................................. 7250
قوزبند الاستيك (كتف بند)............................. 8500
مچ بند الاستيك................................................ 400
مچ بند حوله اي ..................................................490
مچ بند قابل تنظيم ..............................................990
شكم بند لاغري.............................................. 9900
شكم بند دوران بارداري................................ 12950
زانوبند قابل تنظيم........................................... 2950

دريچه
وقتي وارد شيريني فروشي مي شويد
006282.jpg
سايه يكتا- شيريني خوردن كار لذتبخشي ست. شيريني فروشي ها معمولا كسب و كار خوبي دارند، چون محصولاتي كه عرضه مي كنند، پرطرفدار است.
شايد شما هم وقتي وارد شيريني فروشي مي شويد، چند دقيقه اي را صرف انتخاب نوع شيريني مي كنيد. همه شيريني ها خوشمزه هستند، پس انتخاب يك يا دو مدل از آنها كار سختي  ست!
اما اول از همه مي توانيد تكليف شيريني تر يا خشك خريدن را روشن كنيد. راستي كدام يك بهتر است؟ در پاسخ به اين سئوال شايد بگوييد بستگي دارد، به اينكه به ميهماني مي رويد يا شيريني را براي منزل خريداري مي كنيد، يا اينكه به چند كيلو شيريني نياز داريد و ... .
اما در هر صورت شيريني خشك از تر بهتر است. زيرا هم سالم تر است، هم از تنوع بالاتري برخوردار است و هم قيمتش به صرفه تر است.
اين را هم بدانيد كه چندي پيش اعلام شده بود 30درصد شيريني هاي تر قنادي ها، مخصوصا در نقاط جنوب شهر، آلوده هستند. پس، از خير خريد شيريني تر بگذريد. شيريني هايي كه پر از خامه است،  زود بايد مصرف شوند، پس نمي توانيد آنها را براي مدت طولاني در يخچال نگهداري كنيد. به سراغ شيريني هاي خشك برويد، چرا كه تنوع بالايي دارند. در انواع و اقسام شكل و اندازه؛ ساده ، شكري، مربايي و ... .
انواع ساده كه كم شيرين هستند و در اندازه هاي كوچك در شيريني فروشي ها موجودند، از همه انواع ديگر بهترند.
يك كيلو شيريني خشك كم شيرين ارزان تر است و زياد. شما مي توانيد براحتي حتي تا يك هفته هم آن را در يخچال و خارج آن نگهداري كنيد و نگران فساد آن هم نباشيد، اما هر از گاهي براي بچه ها كمي  شيريني تر، البته از يك شيريني فروشي مطمئن خريداري كنيد.
شيريني هاي خشك تنوع قيمتشان هم بالاست از يكهزار و 200 تا 2 هزار تومان، اما انواع تر معمولا در يك محدوده قيمت هستند. حالا مطمئن شديد، شيريني هاي خشك بهترند.

برداشت دوم
پيراني كه بازنشستگي ندارند
006285.jpg
علي هاشمي- با اينكه فلسفه بيمه، شامل تامين آسايش در سنين پيري و احيانا از كار افتادگي ست، برخي قوانين چنين هدفي را كاملا نقض مي كنند. براي نمونه راننده هاي تاكسي از آنجا كه در سال هاي پيش هيچ گونه تامين اجتماعي به معني بيمه و تسهيلات آن بويژه براي بازنشستگي نداشته اند، هم اكنون نيز شامل طرح بيمه رانندگان تاكسي نمي شوند. طرح مذكور تنها رانندگان پايين 50سال را زير پوشش قرارداده و وضعيت بسياري از رانندگان كه شايد بيش، 20 يا 30سال از عمرشان را به تاكسيراني اختصاص داده اند و حال در سن بالاي 50سال قرار دارند، در هاله اي از ابهام است.
با كمي دقت متوجه مي شويم كه قوانين بيمه فاقد امكان پشتيباني از اين قشر از جامعه است، بنابراين تنها سازمان تاكسيراني ست كه بايستي ساير نهادهاي مرتبط با اين موضوع را متوجه نياز سالمندان بخش تاكسيراني كشور به پشتيباني هاي اجتماعي كند.
اگرچه سال ها از قانون بيمه خودرو و تاكسي ها مي گذرد، طي برنامه هاي جديد بيمه، راننده هاي تاكسي نيز بيمه شدند. تاكنون 13هزار راننده تاكسي متقاضي بيمه تامين اجتماعي شده اند كه طي يك ماه گذشته 3هزار راننده تاكسي به سازمان تامين اجتماعي معرفي و بيمه شدند. تا پايان سال نيز تمامي رانندگان متقاضي بيمه مي شوند. از اين ميزان 18 درصد حق بيمه، معادل 22هزارتومان توسط رانندگان تاكسي و 9 درصد از آن معادل 11هزار تومان را سازمان تاكسيراني با عنوان كارگزار به منظور كمك و تشويق آنها تا پايان سال پرداخت مي كند.
باوجود تسهيلات جديد، پرداخت 9درصد حق بيمه توسط سازمان تاكسيراني از سال آينده منوط به تصويب شوراي شهر و تامين اعتبار است و در صورتي كه منابع لازم براي سال آينده تامين نشود، مجموع 27 درصد حق بيمه را بايد رانندگان تاكسي پرداخت كنند.
تسهيلات بيمه اجباري براي رانندگان تاكسي شامل بازنشستگي، درمان، از كار افتادگي و فوت است و رانندگان با بيمه اجباري در مقايسه با بيمه اختياري از مزاياي ويژه اي همچون كاهش فرانشيز و درمان رايگان برخوردار مي شوند.
اين در حالي ست كه اگر رانندگان تاكسي بيمه اختياري و خويش فرما شوند، با بستري شدن در بيمارستان يا درمان بايد حداقل 30درصد فرانشيز را پرداخت كنند. همچنين تمامي رانندگان تاكسي تهران كمتر از 50 سال مشمول بيمه اجباري مي شوند. رانندگان به ازاي هر ميزان پرداخت حق بيمه تا 60 سالگي بازنشسته مي شوند و در صورت فوت نيز بازماندگان آنها مستمري دريافت مي كنند. شرايط اين بيمه به نحوي ست كه رانندگان تاكسي بيمه شده تا پايان امسال بايد 18 درصد حق بيمه (22هزارتومان) را ماهانه به سازمان تاكسيراني تحويل دهند و سازمان نيز با پرداخت 9درصد(11هزارتومان) به همراه فهرست و اسامي آنها به سازمان تامين اجتماعي ارائه مي كند. براي اعطاي وام 500 هزار توماني به بيش از 3 هزار و 200راننده تاكسي نيز بيش از 10 هزار راننده تاكسي در نوبت دريافت وام هستند.
پرداخت حق بيمه و وام قرض الحسنه رانندگان تاكسي از محل بودجه اختصاص يافته توسط شوراي شهر تهران هزينه مي شود.

كسب و كار
بدون كارت اينترنت
كارت هاي اينترنت شامل ارقامي مربوط به نام كاربر، رمز و شماره تلفن، چند سالي ست كه براي وصل شدن به شبكه اينترنت با قيمت هايي مختلف از ساعتي 100 تومان تا ساعتي 400 تومان توزيع شده و به فروش مي رسد.
اگرچه بحث محاسن و معايب اينترنت، تمامي محافل كارشناسان اجتماعي و فرهنگي را به خود مشغول ساخته بود، بالاخره مشخص شد كه اين فن آوري نيز همانند ديگر فن آوري هاي جهان نو چنانچه سمت و سوي صحيح و مطابق نيازهاي جامعه را از آن قصد كنيم، مي توانيم بخش اعظم نيازهاي اطلاعاتي خود را به وسيله آن تامين كنيم.
همچنين يك آمار جالب دستگاه پليس ملي آمريكا كه كشوري با انواع و اقسام جرائم است نشان دهنده كاهشي معادل 14/2 درصدجرائم در طول سال هاي پس از 1995 (زمان افزايش همگاني شدن استفاده از اينترنت) است. بنابراين در كنار صرفه هاي اقتصادي اين فن آوري، صرفه هاي اجتماعي نيز قابل ملاحظه است.
برخي تسهيلات در كاهش نياز به رفت و آمدهاي شهري و برون شهري نيز از فوايد اين فن آوري ست. به طوري كه براي نمونه به جاي مراجعه به بانك ها به منظور پرداخت قبض آب ، برق و تلفن مي توان براحتي از اين سيستم استفاده برد و در بلند مدت نيز صرفه جويي در وقت، كرايه ماشين و استهلاك خودرو از ديگر مزاياي آن است.
اما شيوه نويني كه مشكل خريد كارت اينترنت را نيز رفع ساخته، امكاني ست كه چند شركت رايانه اي در اختيار كاربران قرار داده است بدين معني كه شركت هاي مذكور با همكاري مخابرات تنها شماره تلفن هايي را در اختيار مي گذارند كه بدون نياز به نام كاربر و رمز قابل اتصال به شبكه است.
براي اتصال به شبكه، وارد كردن شماره تلفن مذكور در قسمت اينترنت كنترل پنل مي تواند امكان دستيابي به شبكه را فراهم سازد. اين سرويس مزاياي مالي و صرفه  زماني دارد كه شامل موارد زير است:
- پرداخت هزينه پس از استفاده و به ميزان مصرف
- پرداخت از طريق قبض تلفن مخابرات هر دو ماه يكبار
- نياز نداشتن به پيش پرداخت
- نياز نداشتن به خريد كارت
- نياز نداشتن به عقد قرارداد
لازم به ذكر است كه 10رقمي بودن شماره مذكور نبايد اين شبهه را ايجاد كند كه مخابرات اين اتصال را همانند مكالمه خارجي محاسبه مي كند.

دخل و خرج
ايرانشهر
جهانشهر
علمي
فرهنگ
شهر آرا
مهمانشهر
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  علمي  |  فرهنگ  |  شهر آرا  |  مهمانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |