نگاه
نقش مديران در فرهنگ مدارس
فرزانه تاري وردي- مدرسه به عنوان يك نهاد اجتماعي در اجراي رسالت خود وظايفي بر عهده دارد كه مهم ترين آنها عبارتند از: فهم ميراث فرهنگي، ارزش نهادن به ميراث فرهنگي و توسعه و پيشرفت ميراث فرهنگي. تحقق هدف هاي كلي بررسي و مطالعه اين فرهنگ ها، تجسم و تبلور اين وظايف، همه فعاليت هاي آموزشي مدرسه را تحت تاثير قرار مي دهند كه خود مستلزم شناخت واقعي فرهنگ هاي حاكم بر مدارس است. با بررسي و مطالعه اين فرهنگ ها كه تجسم و تبلور شرايط تربيتي مدارس هستند، مديران آموزشي را با واقعيت هايي آشنا مي سازد كه تصميم گيري آنان را در مورد نحوه اجراي برنامه هاي آموزشي تحت تاثير قرار مي دهد. يكي از برجسته ترين جنبه هاي هر موسسه و سازمان آموزشي فرهنگ است. فرهنگ، همه امور را تحت الشعاع قرار مي دهد؛ فرهنگ تمامي انتظارات و ارزش ها، تفكرات و احساس همكاري اوليا را در مدارس شكل مي دهد و تاثير آن بر جامعه غيرقابل انكار است. مديران و معلمان و اكثر اوليا بايد براي شناسايي و شكل دهي و حفظ فرهنگ هاي قومي مثبت تلاش كنند و بدانند كه بدون اين فرهنگ هاي حمايتي، اصلاحات مدرسه ناقص خواهد ماند، روحيه و تعهد كاركنان خواهد پژمرد و يادگيري دانش آموزان رها خواهد شد. فرهنگ هاي قوي و مثبت جاهايي هستند كه در آنها يك حس مشترك درباره امور مهم از جمله اخلاق اجتماعي، علايق و نگراني ها و يك تعهد مشترك براي كمك به دانش آموزان در يادگيري وجود دارد. مديران مدارس، در هر سطح، نقش مهمي در شكل دهي فرهنگ مدرسه به عهده دارند؛ آنان ارزش هاي كلي را از طريق كار روزانه منتقل مي سازند و معلمان ارزش ها را در كردار و گفتار خود تقويت مي كنند. اوليا با ديدار از مدرسه، شركت در جلسات مدرسه و تبادل نظر در زمينه حل وفصل برخي از امور و گراميداشت موفقيت ها، روحيه همگان را حفظ مي كنند. نقش مديران مدارس در ساختن فرهنگ ها نافذ است. گفتار، پيام هاي غيركلامي و اعمال و رفتارها، همگي فرهنگ را شكل مي دهند، بدون توجه مديران، فرهنگ هاي مدرسه بي حاصل مي شوند.
|