يكشنبه ۶ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۰ - Nov 27, 2005
جنگلكاري ۲۰۰ هزار هكتار از اراضي پيرامون تهران
۵ هزار هكتار از اراضي اطراف تهران
امسال جنگلكاري مي شود
گروه شهري-جمشيد پوراسكندر : مديريت شهري براي جلوگيري از ساخت و سازها و گسترش بي رويه شهر، تلطيف هوا، ايجاد تفرجگاه و بهبود منظر شهري، كمربند سبز تهران را به تدريج تكميل مي كند.
طرح كمربند سبز تهران كه شامل ارتفاعات ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ متري دامنه البرز و اراضي جاجرود تا كن، فرحزاد، فرودگاه امام خميني، جاده خاوران و شرق تهران به مساحت ۲۰۰ هزار هكتار مي باشد، به عنوان يك نياز حياتي شهر تلقي شده و داراي كاركرد چندبعدي است از اين رو مديريت شهري همواره تلاش كرده است اين پروژه در مقاطع زماني پيش بيني شده به پايان برسد.
پروژه كمربند سبز تهران را بايد به دليل اثرگذاري و دامنه اجرايي اش، يكي از بزرگترين پروژه هاي زيست محيطي كلانشهر تهران ناميد، چراكه بنا به گفته دكتر مسعود كرباسيان _ معاون خدمات شهري شهرداري تهران، كمربند سبز پيرامون تهران، نقش يك فيلتر هوا و از سويي عامل بازدارنده گسترش و توسعه بي رويه شهر و همچنين عنصري كارآمد براي مقابله با طوفان ها و بادهاي غبارآلود به ويژه در منطقه جنوب غرب را ايفا مي كند.
واقعيت امر اين است كه شهرداري تهران با اجراي طرح كمربند سبز پيرامون تهران تاكنون توانسته است به عنوان يك نهاد عمومي و در راستاي صيانت از حقوق شهر و شهروندان از تجاوز به اراضي عمومي و ساخت و سازهاي بي رويه جلوگيري كند كه ممانعت از ساخت و ساز در اراضي سرخه حصار ازجمله آنهاست.
به رغم اهميت ويژه اي كه پروژه كمربند سبز پيرامون تهران دارد، هنوز درصد بسياري از طرح باقي مانده است و اجراي باقيمانده آن نيازمند تخصيص اعتبارات لازم و همكاري و مشاركت نهادها و سازمان هاي ذي صلاح است.
مهندس علي محمد مختاري _ مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران با بيان اين مطلب كه تاكنون ۲۹ هزار هكتار از طرح كمربند سبز تهران اجرا شده است، افزود: ۵ هزار هكتار از اراضي در سال جاري جنگلكاري مي شود.
وي گفت: تاكنون با اجراي مرحله نخست طرح و بخشي از مرحله دوم ۲۹ هزار هكتار جنگلكاري در حاشيه تهران انجام شده است و در مرحله دوم طرح اراضي به وسعت ۵۰ هزار هكتار جنگلكاري مي شود كه كليات آن در كميسيون زيربنايي صنعت و محيط زيست دولت به تصويب رسيده و درحال اجرا است.
مختاري تاكيد مي كند اگر اراضي بلامعارض و قابل توسعه در اختيار ما قرار گيرد باتوجه به تاكيدات شهردار تهران تا پايان سال جاري ۵ هزار هكتار از اراضي موجود در طرح جنگلكاري مي شود.

به دليل تخريب زيستگاه ها و شكار بي رويه
برخي گونه هاي جانوري ايران در آستانه انقراض هستند
008733.jpg
گروه شهري _ اسدالله افلاكي: شكار بي رويه بسياري از گونه هاي حيات وحش را در آستانه انقراض قرار داده است.خبرنگار ما مي نويسد: در حالي كه اغلب كارشناسان و صاحبنظران محيط زيست نسبت به انقراض گونه هاي جانوري در ايران هشدار مي دهند، سازمان حفاظت محيط زيست براي نهمين سال پياپي شرايط ورود شكارچيان خارجي به كشور را اعلام نمود. خبري كه واكنش هاي مختلفي را برانگيخته و نشان دهنده دو ديدگاه متفاوت نسبت به شكار است. نخست كارشناساني كه معتقدند چنانچه تحت مديريت صحيح براي شكارچيان خارجي پروانه صادر شود اين امر نه تنها باعث آبروي نظام مي شود كه براي مردم نيز درآمد زا خواهد بود. گروه ديگر اما با اشاره به كاهش شديد جمعيت قابل شكار طي چند دهه اخير، وضعيت ۹۱ درصد از زيستگاه هاي كشور را بحراني وصف نموده به شدت با صدور پروانه شكار بويژه براي خارجيان مخالفت مي كنند. اين در حالي است كه هر دو گروه با ذكر آمارهايي كه نشان از كاهش حيات وحش تا مرز انقراض دارد _ آمارهايي كه هرگز از سوي سازمان حفاظت محيط زيست تكذيب نشده _ معتقدند اين سازمان هيچگاه آمار علمي و دقيقي از جمعيت حيات وحش كشور به دست نداده و از همين رو، صدور پروانه شكار بويژه براي افراد خارجي نگراني هاي دلسوزان حيات وحش را دوچندان كرده است.دكتر هرمز اسدي در اين باره به خبرنگاران ما گفت: ضعف مديريت در حفاظت از حيات وحش، اعلام آمارهاي غير واقعي و صدور پروانه شكار براساس آن، همچنين عدم نظرخواهي از كارشناسان و صاحبنظران دانشگاهي از مهمترين عواملي است كه بر تخريب حيات وحش دامن زده است.وي با غيرقابل قبول خواندن قوانين و مقررات موجود درباره شكارچي و منطقه شكار افزود: قوانيني كه در حال حاضر در سازمان محيط زيست تصويب و اجرا مي شود مبناي فني ندارد چرا كه سازمان فاقد افرادي است كه توانايي چنين كاري را داشته باشند.اين استاد دانشگاه معتقد است پايين بودن حقوق و نبود مديريت صحيح سبب شده تا بعضي از مأموران سازمان حفاظت محيط زيست _ مستقر در مناطق _ از بسياري جهات تابع شكارچيان باشند كه اين خود يكي از عوامل اصلي تخريب و نابودي گونه هاي جانوري است و نشان مي دهد كه سازمان پيش از هر چيز نياز به اصلاحات اجرايي دارد.وي با اشاره به كاهش نگران كننده جمعيت شكار در ايران گفت: اين كاهش نبايد مانع از برداشت صحيح و منطقي شود بويژه آن كه مردم ايران و منطقه شكارچي هستند. بر اين اساس اگر آماري كه سازمان محيط زيست در مورد تعداد اين گونه حيوانات مي دهد درست باشد مطمئنا برداشت از اين گونه ها در حد پايداري قابل قبول است اما مسئله اين است كه آمارهاي اعلام شده به هيچ عنوان قابل قبول نيست و بخاطر آن كه بتوانند پروانه هاي بيشتري صادر كنند معمولا آمارهايي بيشتر از واقعيت موجود اعلام مي كنند.

۳ هزار شهروند به كمك مديريت شهري مي آيند
انتخابات شوراياري در۳۰۰ محله تهران
گروه شهري:«نمي توان در شهرداري مركز نشست و براي همه شهر نسخه واحدي پپچيد. از اين رو بنا داريم اداره را به محله ها ببريم.» اين استدلال دكتر قاليباف بود وقتي مي خواست خبر از برگزاري انتخابات شوراياري در بيش از ۳۰۰ محله تهران بدهد. اتفاقي كه قرار است بر پايه دو اصل منطقه گرايي و محله گرايي به عنوان اساس كار شهرداري تهران، در بهمن ماه امسال رخ دهد و ادامه دهنده راهي باشد كه پيش از اين در ۸۷ محله تهران پيموده شده است.
اين در حالي است كه با پايان يافتن موعد دو ساله اولين دوره شوراياري هاي تهران، شوراي اسلامي اين شهر هنوز چشم انتظار پاسخ وزارت كشور براي برگزاري انتخابات دوره جديد اين شوراهاي محلي است و به نظر مي رسد پس از گذشت ۶ ماه از آغاز نخستين مكاتبات با وزارت كشور براي صدور مجوز برگزاري اين انتخابات، حق با رئيس  كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران باشد برپيگيري موضوع از طريق مراجع قانوني در صورت پاسخگو نبودن وزارت كشور تا پايان آذرماه جاري، تأكيد مي كند.
به گفته رسول خادم چنانچه مجلس شوراي اسلامي يا هيأت دولت، به شعار جلب مشاركت هاي مردمي اعتقاد دارند و مي خواهند مشاركت مردمي به يك بحث فعال و اجرايي در دستور كار مديريت كلان قرار بگيرد، بايد ايجاد شوراياري محلات را با ارائه يك طرح در دولت و يا تصويب لايحه اي در مجلس به رسميت بشناسند.
اين گفته خادم دقيقاً منطبق با اظهارات رئيس شوراي شهر تهران است كه پيش از اين گفته بود: «شوراي شهر به لحاظ قانوني اداره كننده اصلي شوراياري هاست و اگر نمي خواهند انتخابات را برگزار كنند، شوراي شهر اين انتخابات را انجام مي دهد.»
اين واكنش اعضاي شوراي شهر به ناديده گرفته شدن اهميت بحث شوراياري ها در حالي صورت مي گيرد كه ستاد هماهنگي شوراياري هاي محلات تهران هم اكنون در حال تكميل اطلاعات محله اي و تعيين حدود محلات با همكاري شهرداري هاي مناطق ۲۲ گانه تهران است و به نظر مي رسد فرايند برگزاري انتخابات دومين دوره شوراياري هاي محلات تهران به سرعت در حال پيگيري است.
از سوي ديگر مخبر كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه به احتمال زياد انتخابات در يك روز و به صورت همزمان در ۳۰۰ محله شهر تهران برگزار خواهد شد، گفت: «هنوز زمان دقيق برگزاري انتخابات شوراياري ها مشخص نشده اما اميدواريم تا پايان سال جاري اين امر محقق شود.»
دكتر مهنوش معتمدي آذر تعداد اعضاي شوراياري هر محله را ۱۰ نفر شامل ۷ نفر عضو اصلي و ۳ نفر عضو علي البدل ذكر كرد و افزود: «با تصويب شوراي اسلامي شهر تهران قرار است دوره دو ساله اين شوراهاي محله به دليل صرفه جويي در هزينه هاي برگزاري انتخابات به چهار سال افزايش يابد.»
وي با اشاره به اينكه با برگزاري انتخابات جديد در مجموع ۳ هزارنفر برگزيده شوراياري ها، مديريت شهري را در اداره شهر كمك خواهند كرد، گفت: «البته هنوز شهرداري هاي مناطق گزارش مربوط به تعداد محله هاي مورد نظر براي تشكيل شوراياري ها را به شوراي شهر ارائه نكرده اند.»

شاخص «اميد به زندگي» در ايران پايين است
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: ايران هنوز در زمينه شاخص اميد به زندگي با كشورهاي پيشرفته فاصله دارد.دكتر علي شهرياري در گفتگو باخبرگزاري مهر افزود: ضمن ارائه آموزشهاي مناسب به مردم توسط مسئولان و رسانه ها، مردم نيز بايد هشدارهاي ارائه شده درمورد تغذيه ناسالم را جدي بگيرند.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: بايد به تغذيه به عنوان مهمترين فاكتور و عامل سلامت در كشور توجه بيشتري شود چرا كه هم اكنون بسياري از مرگ و ميرها ناشي از تغذيه نامناسب است.
وي با بيان اينكه با انجام فعاليت هاي فرهنگي و علمي در كشور بايد آگاهي هاي لازم به مردم در زمينه تغذيه مناسب ارائه شود، گفت: بسياري از بيمارهاي خطرناك نظير بيماريهاي قلبي و عروقي كه سالانه باعث مرگ و مير تعداد زيادي از مبتلايان به آن مي شود ناشي از تغذيه نامناسب مردم جامعه است، بنابراين بايد آداب و رسوم غذايي رايج در كشور مورد بازنگري قرار گيرد.

ديدار مديران شهرداري با خانواده شهدا
به منظور زنده نگهداشتن ياد وخاطره دلاور مردان هشت سال دفاع مقدس و گراميداشت هفته بسيج مهندس كرمي شهردار منطقه ده، مهندس كاشاني عضو شوراي اسلامي شهر تهران، مهندس سرگل زهي شهردار منطقه نه، با خانواده هاي شهيدان غفور شريفي شهريور و سعيد باهمت ديدار و گفت و گو كردند.
كاشاني هدف از اين ديدار را سرگذشت پژوهي و ترويج روح قدرداني و قدرشناسي عنوان كرد و افزود: در واقع احياي روح قدر شناسي در جامعه براي شناخت عظمت و فداكاري و ايثارگريهاي شهدا كه جسم وجان شريف و پاك خود را فدا كردند يك وظيفه شرعي و انساني است.
كاشاني گفت: با توجه به نقش حياتي شهدا در حفظ و تداوم انقلاب اسلامي همگي مي توانيم با نگاهي دوباره به فرهنگ شهيد وشهادت به بازنگري در الگوهاي رفتاري خود با خانواده شهدا و خدمت صادقانه به اين عزيزان بپردازيم.
در ادامه اين ديدار خانواده شهيدان شريفي و باهمت به ذكر خاطراتي از شهيدان خود پرداختند و مهندس كرمي شهردار منطقه ده با اهدا لوح تقدير به رسم يادبود از ايشان تجليل كرد.

نگاه
008748.jpg
علي مريخي
مرتضي مميز پدر گرافيك ايران درگذشت

به منظور نظارت مستمر و مستقيم برعملكرد شهرداري انچام مي شود
بازديد غيرمنتظره دكتر قاليباف از شهرداري منطقه ۱۰
قاليباف : خدمات متصديان منطقه و نواحي شهرداري در معرض قضاوت مستقيم مردم قرار دارد
گروه شهري: شهردار تهران در راستاي نظارت مستقيم و مستمر بر عملكرد و نحوه فعاليت زير مجموعه خود و همچنين بررسي مشكلات شهروندان به طور غير منتظره از ناحيه دو منطقه ۱۰ شهرداري تهران بازديد كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، دكترمحمد باقر قاليباف صبح ديروز به صورت غير منتظره و بدون هماهنگي هاي از پيش تعيين شده با ورود به ناحيه دو منطقه ۱۰ شهرداري تهران تمام كاركنان و مراجعه كنندگان به اين مجموعه را متعجب ساخت و برخي از كارمندان نيز اين اقدام شهردار تهران را به فال نيك گرفته و با مغتنم شمردن فرصت ، مشكلاتشان را براي رساندن به گوش شهردار ليست مي كردند.
دكتر قاليباف پس از ورود، در انتظار رييس و ديگر مسئولان ناحيه ماند و با آمدن رييس ناحيه، بررسي امور و مجموعه فعاليت ها و كاستي ها آغاز شد و شهردار تهران درمدت يك ساعت و اندي كه در محل حضور داشت با تاكيد بر اينكه متصديان منطقه و نواحي مختلف شهرداري نقش مهمي در خدمت رساني به شهروندان داشته و اعمال آنها به طور مستقيم در معرض قضاوت مردم قرار دارد به بررسي نيازهاي ناحيه و نحوه خدمت رساني به ساكنان در بخش هاي مختلف پرداخت .
شهردار تهران از زمان تصدي مديريت شهر به منظور كسب درك مناسب و مطلوب از عملكرد زيرمجموعه و مشكلات موجود در شهر، سلسله سركشي ها و بازديدهاي غير منتظره اي را از زير مجموعه هاي شهرداري تهران انجام داده و البته اين روند در آينده نيز ادامه خواهد داشت.
هيات همراه شهردار تهران در اين ديدار با تني چند از كاركنان و كارگران خدمات شهري اين ناحيه كه براي ديدار با شهردار و بيان مشكلاتشان صف كشيده بودند ديدار كردند و ضمن اطلاع از درخواست ها و نيازهايشان، موضوع را جهت رسيدگي به دكتر قاليباف منتقل نموده و شهردار تهران نيز خواستار رسيدگي مسئولان ناحيه به مشكلات كاركنانشان شد و اعلام كرد پيگيري مشكلات كاركنان شهرداري بويژه نيروهاي خدماتي در دستور كار قرار دارد و به شيوه هاي مختلف اين عمل انجام مي شود.

هزارو۴۰۰ ميليارد ريال چك برگشتي
008739.jpg
معاون  اداري  و مالي  شهرداري  تهران  گفت : يك  هزار و ۴۰۰ ميليارد ريال  چك برگشتي  روي  دست  شهرداري  تهران  باقي  مانده  است .
حسين  پورزندي  افزود: اين  چك ها عمدتا مربوط به  تقسيط عوارض  و مطالبات  شهرداري  از مردم در اعطاي  تراكم  و مجوزهاي  ساخت  است .
وي  اظهار داشت : طبق  مصوبه  شوراي  اسلامي شهر تهران ، شهرداري  مي تواندمطالبات  خود را از مردم  در ۳۶ ماه  بدون  بهره  تقسيط كند كه  براي  پرداخت بيشتر آنها چك  دريافت  شده  است .پورزندي  ادامه  داد: البته  براي  وصول  اين  چك ها، جلوي  مجوز كار و پايان كار ساختمان ها گرفته  شده  است  اما اين  براي  شهرداري  پول  نمي شود و بايد فكرعاجلي  براي  اين  چك ها صورت  گيرد.

بحران آلودگي هواي تهران در زمستان امسال
008742.jpg
خبرگزاري مهر: مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي شهر تهران ضمن هشدار نسبت به وقوع پديده وارونگي دما در زمستان امسال، تاكيد كرد: با توجه به افزايش تعداد خودروها، چنانچه وارونگي دما اتفاق بيفتد آلودگي هواي شهر تهران بسيار بالا رفته و بحراني مي شود.يوسف رشيدي تصريح كرد: اگر هواي سرد در پايين و هواي گرم در بالا قرار گيرد و امكان جابجايي هوا به صورت عمودي در اتمسفر وجود نداشته باشد به چنين حالتي وارونگي هوا مي گويند و در اين وضعيت آلاينده هاي موجود در هوا در سطح زمين بر روي هم انباشت مي شوند.

قربانيان ذرات معلق در هواي تهران
008745.jpg
بر اساس آخرين تحقيقات انجام شده همايش آلودگي هوا و اثرات آن بر سلامت، پيش بيني مي شود افزايش ذرات معلق در هواي تهران سالانه ۵ هزار مرگ و مير در پي داشته باشد.
دكتر منصور غياث الدين يكي از اعضاي اين كميته در اين باره افزود: اگر به طور متوسط به ازاي۱۰ميكروگرم اضافه غلظت ذرات معلق ۲ نفر به تعداد مرگ و مير در هر ۱۰۰هزار نفر اضافه شود، تهران براي هر۱۰۰هزار نفر، ۶۳مورد مرگ و مير خواهد داشت.
وي تاكيد كرد: با اين استنباط چنانچه ذرات معلق هوا همچنان افزايش يابند تهران با ۸ ميليون نفر جمعيت سالانه حدود ۵ هزار مرگ و ميرخواهد داشت.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |