يكشنبه ۶ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۰ - Nov 27, 2005
رئيس جمهوري : ملت ايران با اقتدار در جهت احياي تمام حقوق خود تلاش مي كند
شكوه همبستگي در تجمع بزرگ بسيجيان
008730.jpg
008724.jpg
ايسنا: محمود احمدي نژاد، رئيس  جمهور كشورمان، روز گذشته در تجمع گسترده بسيجيان كه تحت عنوان شكوه همبستگي در مجموعه پروازي سپهر برگزار شده بود، با تبريك هفته بسيج به همه بسيجيان و ملت ايران، اظهار داشت:«خدا را سپاسگزارم كه در روز الهي تأسيس بسيج، فرصت و توفيق زيارت چهره برخي از دوستان بسيجي از خيل بسيجيان سراسر كشور را به من عنايت كرد.»
رئيس جمهور افزود: «اين ملت چشم به منافع و خاك و خاك هيچ نقطه اي از ديگر كشورها ندارد و اگر بدخواهان اين ملت بخواهند در هر عرصه اي حقوق اين ملت را ضايع يا مورد تجاوز قرار دهند، اين ملت با تمام وجود و اقتدار درمقابل تمام  آنها خواهد ايستاد.»
رئيس جمهور افزود: «امروز كساني كه پرونده شان سياه است و منافع ملت هاي مظلوم  را چپاول كرده و نام آنها در صدر جنايتكاران تاريخ بشر ثبت شد، دم از حقوق بشر مي زنند و در مقابل، ملت و دولت ما پرچم حقوق بشر را بلند كرده اند.
شما كه اين همه پرونده تان سياه است چگونه حرف از حقوق بشر مي زنيد. شما كه ملت آفريقا را چپاول كرده و جنگ هاي خانمانسوز را به ملت ها تحميل كرده ايد و با تحريم دارويي هزاران نفر را روزانه به گورستان مي فرستيد و براي فعال كردن كارخانه هاي خود جنگ تسليحاتي راه مي اندازيد حق نداريد از حقوق بشر حرف بزنيد. شما كه از حكومت فاسد اسرائيل حمايت مي كنيد حق نداريد از حقوق بشر حرف بزنيد. شما چه كاره عالم هستيد كه مدعي حقوق بشر هستيد. شما متهم هستيد. شما بايد در دادگاه هاي جنايتكاران جنگي محاكمه شويد. شما امروز به نام آزادي در كشورهاي خود به پليس تان اجازه مي دهيد به هر كسي كه خواستند شليك كنند و آنها را به خاك و خون بكشند. شما از خشن ترين و ديكتاتورترين دولت ها آشكارا حمايت مي كنيد. شما چه كاره حقوق بشر هستيد؟ ما مدعي شما هستيم. ما فهرست بلندي از جنايت هاي شما در مقابل خود داريم و شما را رسوا مي كنيم. شما كه زرادخانه يتان پر از تسليحات ميكروبي و شيميايي است و از سلاح هسته اي عليه ملت ها استفاده مي كنيد و در جنگ عراق از سلاح اورانيومي استفاده كرديد. شما چه كاره دنيا هستيد كه مي گوييد ما نسبت به فعاليت هاي هسته اي ايران مشكوك هستيم؟ ما نسبت به فعاليت هاي هسته اي شما نه تنها مشكوك بلكه مطمئن هستيم و يقين داريم كه فعاليت هاي شما ضدبشري است و اين سازمان هاي بين المللي كه مدعي دفاع از حقوق انسان ها هستند بايد كجاها را مراقبت كنند. شما مي گوييد احتمال دارد فعاليت هاي هسته اي ايران از مسير اصلي اش منحرف شود. پس ما بايد جلوي آن را بگيريم. ما به شما مي گوييم شما كارتان از احتمال گذشته و داريد هر روز سلاح هاي ميكروبي و شيميايي آزمايش مي كنيد و آنها را توسعه مي دهيد و ملت هاي آزاده را با آن موردتهديد قرار مي دهيد. شما چه حقي داريد كه مي گوييد ملت ايران بايد از فناوري هسته اي دست بردارد؟ شما بايد پاسخگو باشيد و حق سئوال نداريد. حق سئوال را ملت ما و ملت هاي آزاده دارند. آنها هستند كه بايد بپرسند شما چه كاره عالم هستيد. شما به لحني رفتار مي كنيد كه انگار مالك دنيا هستيد. ما به شما مي گوييم آقايان اگر در خواب هستيد لطفاً بيدار شويد. صد سال از زماني كه شما مالك دنيا بوديد و انسان ها را به عنوان برده نگاه مي كرديد و از آنها استفاده مي كرديد گذشته است. امروز ملت ها بيدار هستند. امروز فرهنگ بسيجي نقطه  اوج آمال ملت ماست. امروز جوانان بسيجي ما الگوي بي بديل ملت هاي آزادي خواه و رشيد دنيا هستند. امروز ملت ها به شما اجازه نمي دهند در عين حال كه در صدر جنايتكاران هستيد مدعي نظارت بر رفتار علمي و تحقيقاتي ديگر كشورها باشيد.»
احمدي نژاد گفت: «متأسفانه در بين ملت ما و شايد در ملت هاي ديگر افرادي وجود داشته كه مديران خود را به سازش، تسليم و به كوتاه آمدن در مقابل زياده خواهان استكباري دعوت كرده و مي كنند. ولي من به شما و تمام كساني كه چشم اميد به اين افراد دارند مي گويم اينها در بين ملت ما هيچ ارزشي ندارند و ملت ما اين انسان ها و اين روحيات را سال هاست كه زير پا گذاشته است و از آنها عبور كرده اند. ملت ايران ملتي با اقتدار است كه در جهت احياي تمام حقوق خود تلاش مي كند.»
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در ادامه سخنان خود گفت: «ملت ما ملت آرمان خواه و عزت مدار است و روح جمعي ملت ما يك روح موحد، عدالت خواه، مؤمن، پاك و حماسي است.»
احمدي نژاد با بيان اين كه ملت داراي دو نوع رفتار هستند يك رفتار آنها بر زندگي روزمره و عادي آنها جريان دارد و ديگري رفتار جمعي، گفت: «در مواقع خطر و حساس رفتار جمعي ملت ما در طول تاريخ منبعث از يك روح خدايي، عدالت جو و شجاع بوده است.»
رئيس قوه مجريه در بخشي ديگر از سخنان خود گفت: «ما اگر مي خواهيم اقتصادمان را پويا كنيم نيازمند كار و تلاش صادقانه و شبانه روزي هستيم و اين يعني فرهنگ بسيجي. اگر ما امروز مي خواهيم به نقطه اوج فرهنگ ديني برسيم نيازمند دل هاي پاك و زلال هستيم و اين يعني دل ها و انديشه هاي بسيجي. اگر در عرصه جهاني نيازمند صيانت از عزت و كرامت ملت ايران و دستيابي به حقوق ملت ايران هستيم بايد تدبير و شجاعت را با هم آميخته كرده و با اقتدار از منافع ملت دفاع كنيم و اين همان فرهنگ و منش بسيجي است.»

واكنش رسانه ها به آخرين نشست شوراي حكام
نيويورك تايمز :اروپا در توقف فعاليت هاي
هسته اي ايران شكست خورد
008727.jpg
گروه سياسي: جلسه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي روز پنجشنبه گذشته در حالي به پايان رسيد كه برخلاف رويه هاي قبلي از صدور قطعنامه عليه ايران خودداري و تنها به يك جمع بندي از بيانيه هاي كشورهاي اعضاي اين شورا اكتفا نمود.
اين نخستين بار است كه طي دو سال گذشته در اجلاس شوراي حكام قطعنامه اي عليه فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران صادر نشد.
اين نشست همچنين در بررسي حقوقي و فني پرونده هسته اي جمهوري اسلامي يكي از بي سابقه ترين جلسات تشكيل شده شوراي حكام به شمار مي رود.
اين نشست واكنش هاي مختلفي را از سوي كشورها و رسانه ها درپي داشت و بسياري آن را شكست براي اتحاديه اروپا و پيروزي ديپلماتيك ايران ارزيابي كردند.
روزنامه «نيويورك تايمز» در تحليلي به نقل از خبرگزاري رويترز نوشت: عليرغم نگراني هاي بين المللي، ايران به فعاليت هاي هسته اي خود ادامه مي دهد و ديپلماسي اتحاديه اروپا به حمايت آمريكا براي توقف آن شكست خورده است.
نيويورك تايمز در ادامه به اين گفته تحليلگران اشاره مي كند كه در مواجهه با ايران، قدرتهاي غربي به اين نتيجه رسيده اند كه از نظر تاكتيكي آنها فاقد حمايت چين، روسيه و دولت هاي ديگر براي اقدام فوري عليه تهران هستند.
پل اينگرام تحليلگر ارشد در شوراي اطلاعات امنيتي آمريكا - بريتانيا با اشاره به هشدارهاي آمريكا و اتحاديه اروپا به ايران مبني بر توقف فعاليت هاي هسته اي دومنظوره، گفت: اين كار اشتباهي است كه بدون سند و مدرك از تهديد استفاده شود.
اينگرام در ادامه افزود: هيچ قرارداد قبلي با روسيه و چين درمورد حمايت آنها وجود نداشته است.
در بخش ديگري از اين تحليل آمده است: ديپلماتها و منابع اطلاعاتي اكنون در نشست آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين مي گويند كه ايران آماده است تا فرايند غني سازي اورانيوم را از سر بگيرد كه مي تواند براي نيروگاههاي هسته اي مورد استفاده قرار گيرد.
نيويورك تايمز در ادامه مي نويسد: اين مسئله چالش جديدي را براي قدرتهاي غربي درپي خواهد داشت كه تهديد هاي آنها براي تحت تاثير قراردادن ايران با شكست مواجه شده است.
در ادامه اين تحليل آمده است: آمريكا و اتحاديه اروپا با درخواست ايران براي چرخه كامل سوخت هسته اي به عنوان بخشي از برنامه صلح آميز و قانوني با شكست مواجه شده اند.
در تحليل نيويورك تايمزبه اين مسئله نيز اشاره شده است كه هر نوع اقدام ايران براي آغاز فرايند غني سازي در نيروگاه نطنز ممكن است در زمينه مذاكرات پيرامون مصالحه روسيه بي معني باشد.
در اين صورت مسئله ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت دوباره مطرح مي شود و دوباره اين سئوالات پرسيده خواهد شد كه در آينده چه اتفاقي رخ خواهد داد.دانا الين عضو ارشد موسسه بين المللي لندن در مطالعات استراتژيك مي گويد: واشنگتن طي دو سال گذشته با ديپلماسي اتحاديه اروپا وارد اين مسئله شده است؛ هر چند برخي از سياستمداران آمريكا خواسته بودند كه موضع سخت تر و يا حتي اقدام نظامي را اتخاذ كننداما تلاشهاي اتحاديه اروپا با شكست مواجه شده و نتوانسته است پرونده ايران را به شوراي امنيت ارجاع دهد.
نيويورك تايمز به اين مسئله اشاره مي كند كه آژانس هنوز سئوالاتي از برنامه هسته اي ايران دارد اما بازرسان براي اثبات اين كه ايران در جستجوي سلاحهاي هسته اي است شكست خورده اند و بنابراين ايجاد اتفاق نظر درباره پرونده هسته اي ايران سخت تر نيز مي شود.
غني سازي اورانيوم ايران خط قرمز جديد اروپا
از سوي ديگر خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلمات ها و تحليلگران گزارش داد: غني سازي اورانيوم خط قرمز جديدي است كه غرب براي رويارويي نهايي با ايران بر سر خواسته هاي هسته اي اش قرار داده است، اما تهران بر حقش براي انجام اين كار تأكيد دارد.
اين خبرگزاري فرانسوي به نقل از مارك فيتس پاتريك، كارشناس منع اشاعه در موسسه بين المللي مطالعات استراتژيك لندن افزود: آمريكا و اروپا به وضوح از فرآوري اورانيوم فاصله گرفتند تا غني سازي را به عنوان خط قرمز جديد تعيين كنند اما مشخص نيست كه آيا روسيه كه بازيگر ديپلماتيك مهمي در اين مرحله است اين مساله را بپذيرد يا خير.
اين گزارش افزود، هربرت  هانسوويتس، نماينده آلمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي در نشست اخير شوراي حكام به اين خط قرمز جديد زماني كه به اعضاي شورا گفت نگراني بر سر اقدامات هسته اي يكجانبه ايران با توجه به تهديدهاي اين كشور براي آغاز غني سازي صحيح است، اشاره كرد.يك ديپلمات نزديك به آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: به هر حال حتي اگر ايران به غني سازي بپردازد اين كار براي آنكه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد و كشورهايي نظير روسيه را كه از حق ايران براي در اختيارگيري فناوري هسته اي صلح آميز دفاع مي كنند، به سوي ارجاع به شوراي امنيت سوق دهد، كافي نخواهد بود.
ديپلمات ياد شده كه عضو يكي از كشورهاي جنبش عدم تعهد است گفت: حتي غني سازي چنين كاري را نخواهد كرد؛ زيرا از نظر قانوني بودن، ايران از حق انجام چنين كاري محروم نيست.
ايران به جامعه بين الملل تضمين هسته اي بدهد
وزيران امور خارجه  ايتاليا و آلمان از ايران خواستند درخصوص برنامه  هسته اي اش تضميني را كه جامعه  بين المللي خواستار است، ارايه كند.
فرانك والنر اشتاين ماير، وزير امور خارجه  آلمان پس از ديدار با جيانفراكو فيني، همتاي ايتاليايي اش در رم طي كنفرانس مطبوعاتي مشترك با وي گفت: ما تمايل داريم ايراني ها از امكاني كه از طريق گفت وگو با اتحاديه  اروپا حاصل شده استفاده كنند و تضمين هايي را كه جامعه  بين المللي انتظار دارد ارايه دهند.
وزير امور خارجه  ايتاليا نيز گفت كه رم و برلين درخصوص روابط با ايران موضع مشتركي دارند.

با تصميم هاشمي شاهرودي اختيارات
ديوان عدالت اداري محدود شد
فارس: با اصلاح آئين نامه اجرايي ماده ۱۸۷ برنامه سوم توسعه از سوي رئيس قوه قضائيه، اختيار ديوان عدالت اداري براي رسيدگي  به شكايات از تصميمات مركز امور مشاوران حقوقي و وكلا لغو شد.لغو اختيار ديوان عدالت اداري با الحاق يك تبصره به ماده (۲) آئين نامه اجرائي ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه صورت گرفته است. بر اساس تبصره الحاقي، ديوان عدالت كه قبل از اين مجاز به نقض و ابطال تصميمات مركز امور مشاوران حقوقي و وكلا بود از اين پس مجاز به اين اقدام نبوده و «كليه تصميمات هيأت اجرايي از جمله در مورد تشخيص صلاحيت علمي و عمومي داوطلبان قطعي بوده و قابل اعتراض در مراجع قضايي نمي باشد.»
اين تصميم اول آذرماه با شماره ۱۱۲۲۳/۸۴/۱ از سوي سيد محمود هاشمي شاهرودي ابلاغ شده است.

مشاور مقام معظم رهبري وارد پايتخت عربستان شد
ايرنا: دكتر علي اكبرولايتي مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل ظهر ديروز وارد رياض پايتخت عربستان سعودي شد.
در مراسم استقبال از وي شاهزاده سعودالفيصل وزير امور خارجه، شماري از اعضاي وزارت خارجه عربستان و سفير ايران در رياض حضور داشتند.
مشاور مقام معظم رهبري هدف از سفر خود به عربستان را ملاقات با ملك عبدالله پادشاه اين كشور و تسليم پيام معظم رهبري به وي اعلام كرد.

سخنگوي شوراي نگهبان :
نظام جامع انتخابات تدوين مي شود
گروه سياسي _ ياسر مرادي : عباسعلي كدخدايي سخنگوي جديد شوراي نگهبان در دومين كنفرانس مطبوعاتي خود در محل جديد سخنگوي شوراي نگهبان در جمع خبرنگاران رسانه هاي مختلف حاضر شد تا آخرين مصوبات و نظرات شوراي نگهبان را اعلام نمايد.
همانطور كه پيش بيني مي شد پس از اظهارات رسمي سخنگو، اولين سئوال خبرنگاران پيرامون تغيير اصل ۱۳۵ قانون اساسي و تعيين مهلت براي رييس جمهور جهت معرفي وزير نفت و اين كه آيا تاكنون استفساريه اي در اين زمينه از شوراي نگهبان خواسته شده است يا خير بيان داشت : هنوز از سوي هيچ مقام رسمي تغييري در اين باره از ما خواسته نشده است. آنچه به نظر مي رسد اين است كه قانون در اين باره ابهامي ندارد و بايد براساس اين قانون فعلي عمل شود.
وي افزود: اگر تعهدي براي هريك از مقامات در ظرف مدت زماني مشخص معين شده باشد و آن كار انجام نشده است، بايد در حداقل زمان ممكن آن كار انجام گيرد.
كدخدايي همچنين درخصوص مصوبه اخير مجلس در الزام دولت به تعليق اقدامات داوطلبانه پروتكل الحاقي نيز گفت كه با نگاه مختصري كه به مصوبه داشتم، فعلا در آن خلاف شرع و قانون اساسي را احساس نكردم.
وي درخصوص فعاليت شركت هاي هرمي نيز گفت: ازنظر شوراي نگهبان شركت هاي اقتصادي با هر اسم و عنواني كه در چارچوب قوانين و شرع فعاليت اقتصادي سالم دارند، منعي در فعاليت هاي خود ندارند اما در غير اين صورت با هر اسم و عنواني كه باشند، فعاليت آنها محل اشكال است.
وي همچنين از همكاري برخي دستگاه هاي اجرايي، شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي براي تدوين نظام جامع انتخابات خبر داد و تاكيد كرد كارشناسان شوراي نگهبان نيز در اين زمينه همكاري هايي با اين مجموعه دارند ولي اين نظام هنوز به قطعيت نرسيده است.
وي افزود: برگزاري سالانه انتخابات هزينه هاي مالي، سياسي و اجتماعي زيادي را بر جمهوري اسلامي تحميل مي كند و اكنون اين اراده در مسوولان كشور ايجاد شده كه بتوانيم انتخابات را سامان دهي و هر دو سال يك بار برگزار كنيم.

يادداشت
ديپلماسي هسته اي ايران، فعال اما خويشتندار
سياست كشور در استيفاي حقوق ملت شريف و با عزت ايران در دستيابي به تكنولوژي صلح آميز هسته اي، يك رويكرد ملي است كه موفقيتهاي آن شادي را بر كام همه مردم مي نشاند و خداي ناخواسته عدم توفيق آن نيز براي همه ايرانيان آزاردهنده خواهد بود. لذا وقتي در ۲۴ سپتامبر گذشته اجلاس شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي هسته اي با خروج از روش منطقي و معمول بررسي پرونده ايران از تهديد سخن به ميان آورد، موافقان و منتقدان سياسي به يك ميزان آزرده خاطر شدند و البته حتي ارجاع به شوراي امنيت را يك تراژدي تلقي نكردند كه با تهديد آن مسئولان نظام ناگزير از تن دادن به تسليم گردند.
اما اجلاس اخير حال و هواي ديگري داشت؛ در ميان ناباوري منتقدان سياست هاي دولت، شوراي حكام خفيف ترين روش در برخورد با يك عضوي كه پرونده آن براي بررسي در دستور كار شوراي حكام قرار دارد فقط به صدور يك بيانيه از سوي رئيس دوره اي اجلاس _ نماينده ژاپن _ اكتفا كرد كه بيشتر به يك جمع بندي از نظرات اعضاي شوراي حكام مي ماند تا چيز ديگر. در بررسي سير تحولات مربوط به بررسي پرونده هسته اي ايران و همچنين چشم انداز آن نكات ذيل قابل توجه مي نمايد:
۱- در طول دو سال و نيم گذشته كه پرونده هسته اي ايران در دستور كار آژانس قرار دارد، همواره اعضاي غيرمتعهد عضو شورا به عنوان مدافعان جدي ايران در صحنه بوده اند ليكن در عين حال از وجود يك نارسايي در رفتار ايران گلايه داشتند. آنها مي گفتند ما از مذاكرات شما با اروپا خبر نداريم، نمي دانيم چه چيزي را خواهيد پذيرفت و با چه خواسته اي مخالفت خواهيد كرد؛ اروپائيها با شما مذاكره مي كنند در عين حال، باني تمام قطعنامه هايي هستند كه عليه شما به شوراي حكام ارائه مي شود. ما وظيفه حمايت از يك عضو خود را برعهده داريم ليكن از تفاصيل مذاكرات شما با اروپا اطلاعي نداريم.
دولت جديد از زمان آغاز به كار خود كوشيد تا اين نارسايي را به اصلاح درآورد. حاصل آن شد كه غيرمتعهدها با دلگرمي و قوت بيشتر در اجلاس اخير و مذاكرات حاشيه اي آن فعال شدند. لازم به ذكر است كه از ۳۵ عضو كنوني شوراي حكام كه همگي رأي مساوي دارند ۱۶ كشور عضو جنبش غيرمتعهدها هستند.
۲- برحق بودن موضع ايران در دستيابي به چرخه سوخت و تكنولوژي صلح آميز هسته اي، نبود هيچ بهانه جدي در روند راست آزمايي ايران توسط آژانس، و بالاخره اقتدار ملي اصلي ترين عواملي هستند كه برخورد قوي كشور را شكل مي دهند، و آحاد مردم و همه جريانهاي سياسي را حول محور دفاع از دستاورد عظيم ملت ايران گرد هم مي آورند.
بدين ترتيب مسئولان نظام با اجماع نظر در راه اندازي UCF اصفهان كشور را از حالت انفعال به در آورده و وارد مرحله ابتكار عمل نمودند. اين تصميم تبعاتي را دربر داشت كه گريزناپذير مي نمود.
۳- اروپا و در پس آن آمريكا كه پيشتر از احاله پرونده ايران به شوراي امنيت سخن مي گفتند و مي كوشيدند تا با بهره گيري از اين تهديد ايران را به موضع انفعال بكشانند، در گذر زمان دريافتند كه ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت بدون زمينه سازي لازم و كسب نظر همه اعضاي ثابت آن از جمله روسيه و چين نمي تواند به يك عامل جدي براي فشار به ايران تبديل شود. لذا رفته رفته با اصلاح روش خود از مذاكره و تفاهم سخن گفتند. امري كه از سوي ايران قابل پذيرش بود.
۴- - به نظر مي رسد كه طرف ايراني از اجلاس سپتامبر تاكنون گزينه «خويشتنداري فعال» را به «عنوان» رفتار خود مبدل كرد؛ به هيچ   وجه بازگشت به شرايط انفعال را نپذيرفت، اما در عين حال به جاي هرگونه تقابل غيرقابل كنترل، به ديپلماسي فعال روي آورد و كوشيد تا زمينه تفاهم در شرايط جديد فراهم آيد. خويشتنداري، ديگر ويژگي اين دوره از سياست اتمي كشور است كه جايگاه آن را در جامعه بين المللي به عنوان عضو برخوردار از سياست اصولي و خواستار تفاهم ارتقا بخشيد و مانع از آن شد كه طرف مقابل زمينه اي براي برخوردهاي تند و خارج از چارچوب بيابد. حاصل آن شد كه نرمش بر طرف مقابل تحميل گرديد. و به جاي پافشاري بر صدور قطعنامه حاضر شد به يك بيانيه پاياني در اجلاس شوراي حكام بسنده كند.
۵-طبيعي است كه ضمن خرسندي از موقعيت اجلاس اخير نبايد آن را پايان راه پنداشت. از اينرو به نظر مي رسد كه ضمن پايداري و تمسك به مواضع برحق كشور و برخورد از موضع عزت و اقتدار، بايد از هرگونه اقدام تحريك آميز پرهيز نمود. و بدين ترتيب زمينه توفيق را از دشمنان اين ملت سلب نمود. در چنين شرايطي مي توانيم موضع مبتكرانه كنوني را حفظ كرده و از هرگونه تحول در شرايط در جهت به انفعال كشانيدن مجدد خود جلوگيري كنيم.
۶- تكنولوژي هسته اي يك ثروت ملي است كه نسل كنوني آن را براي نسلهاي آتي به ارث مي گذارد، و افتخارش نصيب همه كساني است كه در اين دوره زندگي مي كنند.
ياوري عمومي به كارايي بيشتر مسئولان كمك خواهد كرد، و سربلندي كشور را تضمين خواهد نمود، پس چه بهتر كه همه ما در اين تلاش ملي سهيم باشيم. يقيناً مسئولان ذيربط كه مسئوليت بسيار بزرگي بردوش دارند زمينه را براي مشاركت تمام نخبگان و مردم دلير ايران در اداره اين پرونده عظيم ملي فراهم خواهند آورد و گوشهايي شنوا براي هرگونه راهنمايي و تذكر دلسوزانه خواهند داشت.

روزنامه انگليسي تلگراف: غرب مي خواهد با شكست روسيه
در مذاكرات با ايران، جبهه خود را كامل كند
مهر: روزنامه انگليسي تلگراف اعلام كرد: كشورهاي غربي از جمله اروپا و آمريكا اميدوارند روسيه نيز در گفتگوهاي هسته اي با ايران شكست بخورد تا جبهه ضدايران كامل شود و ارجاع تهران به شوراي امنيت سهل تر گردد.
روزنامه تلگراف در واكنش به تصميم شوراي حكام آژانس در زمينه برنامه هاي هسته اي ايران نوشت: آمريكا و اروپا روز گذشته راه روسيه را براي مذاكره با ايران هموار كردند .اين روزنامه در بخش ديگري نوشت: مي توان تصميم شوراي حكام آژانس را به اين صورت تفسير كرد كه كشورهاي غربي دريافتند چنانچه روسيه نيز در گفتگوهاي هسته اي با ايران به موفقيت دست پيدا نكند، به راحتي در طرف آنها قرار خواهد گرفت و در آن زمان مي توان ايران را به راحتي به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع كرد.

هواپيماي تشريفاتي دولت تحويل شد
ايسنا:  مراسم تحويل هواپيماي تشريفاتي دولت كه با يك سال تاخير از سوي فرانسوي ها تحويل هما شد امروز بدون حضور وزير راه و ترابري برگزار شد.
غلامحسين الهام رئيس دفتر رئيس جمهور در اين مراسم با اشاره به سوابق خريد هواپيما گفت: «براساس قراردادي كه در سال ۸۲ با شركت فرانسوي منعقد شد مقرر شد كه اين شركت فرانسوي هواپيماي خريداري شده را با هزينه كردن ۲۰ ميليون دلار به صورت vip درآورند.»او گفت: «متاسفانه بر خلاف قرارداد اين هواپيما كه مقرر شده بود سال ۸۳ تحويل ايران شود اوايل امسال اعلام شد كه تحويل اين هواپيما مشمول تحريم است، اما با پيگيري هاي حقوقي اين هواپيما تحويل ايران داده شد.»الهام با بيان اينكه ارزش اين هواپيما ۶۰ ميليون دلار است، بيان كرد: «براساس قرارداد بايد مقداري خسارت كه رقم آن حدود نيم ميليون دلار است از سوي شركت فرانسوي به ايران داده شود كه اين امر در دست پيگيري است.»
وي با اشاره به وجود امكانات مختلف در هواپيماي vip همچون سالن كنفرانس و وجود ارتباطات اينترنتي تصريح كرد: «اين ايرباس ۳۲۱ دست دوم بوده اما ميزان كاركرد آن كم و حدود ۱۵۰۰ ساعت پرواز داشته است.»او درمورد اينكه در صورت استفاده نكردن رئيس جمهور، اين هواپيماي تشريفاتي به صورت بلاتكليف باقي خواهد ماند، گفت: «اين هواپيما جزو ثروت ملي ما حساب مي شود و بايد از آن استفاده مطلوبي شود.»

رييس مركز بررسي هاي استراتژيك
رياست جمهوري منصوب شد
ايسنا: محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور، طي حكمي  عليرضا ذاكر اصفهاني را به عنوان «رئيس مركز بررسي هاي استراتژيك رياست جمهوري» منصوب كرد.
متن حكم رئيس جمهور به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي دكتر عليرضا ذاكر اصفهاني
نظر به ضرورت مطالعات راهبردي و آينده شناسي در امور سياسي بين المللي و داخلي و بهره گيري از آراء و عقايد انديشمندان و صاحب نظران در امور راهبردي، بدين وسيله جنابعالي را كه از انديشمندان سياسي كشور مي باشيد، به عنوان «رئيس مركز بررسي هاي استراتژيك رياست جمهوري» منصوب مي نمايم.
انتظار دارد با فراهم نمودن بستر همكاري هاي دستگاه هاي ذيربط و استفاده از همكاري صاحب نظران، اداره امور مركز را عهده دار بوده و نتايج بررسي ها و مطالعات بلندمدت راهبردي را در خدمت اهداف دولت اسلامي و پيشبرد امور كشور در شرايط كنوني جهان قرار دهيد.
اميد است با اتكال به خداوند متعال در خدمت خالصانه و تلاش موثر در تحقق اهداف دولت اسلامي، عدالت گستري، مهرورزي، خدمت به بندگان خدا و پيشرفت و تعالي همه جانبه مادي و معنوي كشور موفق باشيد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |