پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۷۵
تو را مي خوانيم
007143.jpg
وعده ما اين هفته، بهشت چهارم، آسمان هشتم.
ليلي نيكونظر - اين خانه ميزبان كساني ست كه مزه يك آفرينش ادبي را چشيده اند يا دوست دارند براي يك بار هم كه شده، آفرينش  يك متن ادبي را مزه مزه كنند . منظور از اين خانه، كتابخانه مركزي اصفهان است؛ جايي نزديك به عمارت هشت بهشت كه كانون ادبي قلمستان، پنج شنبه هاي آخر هر ماه، شب  شعرش را در آنجا برگزار مي كند.
خودشان در توضيح بناي هشت بهشت در ابتداي فراخوانشان آورده اند: هشت بهشت همين جاست، بيخ گوشمان؛ بنايي زيبا و شگفت، مانده از دوران شاه سليمان صفوي، روبه روي ساختمان زنبور زنبوري كتابخانه مركزي شهرداري اصفهان. هشت بهشت اينجاست، بيخ گوشمان. سالن همايش هاي كتابخانه زنبور زنبوري شهرداري اصفهان كه قرار است در آن و در كنار شما و در همسايگي هشت بهشت در سراسر شهرهاي جهان، دمي را با هم بگذرانيم . همان طور كه خوانديد شب هاي هشت بهشت يا همان سلسله نشست هاي ماهانه ادبي كانون ادبي قلمستان در اصفهان برگزار مي شود و برنامه اين نشست ها تا چهار ماه ديگر هم كاملا مشخص است و گويا از ابتدا قرار بوده تا هشت ماه ادامه داشته باشد و تاكنون سه نشست برگزار شده است. نشست اول يا بهشت اول، بيست و هفتم شهريور ماه در قالب و موضوع آزاد برگزار شده و بخش ويژه آن به شعر انتظار و دفاع مقدس اختصاص داشته و بزرگان شعر و پيشكسوتان استان هم حضور داشته اند. بهشت دوم، بيست و هشتم مهرماه برگزارشده و باز هم در قالب و موضوع آزاد كه البته بخش ويژه اش به شعر نيايش اختصاص داشته و ميهمان بهشت دوم هم محمد حسين جعفريان شاعر بوده است و بهشت سوم هم بيست و ششم آبان برگزار شده با همان قالب و موضوع آزاد و بخش ويژه هم به حماسه فردوسي اختصاص داشته و ميهمان ويژه آن هم محمد علي بهمني شاعر برجسته بوده است و حالا ... بهشت چهارم، همين امروز، ساعت 17:30 الي 19:20 برگزار مي شود. مكان هم همان كتابخانه مركزي شهرداري اصفهان است، خيابان باغ گلدسته. در كارت دعوت بهشت هشتم آمده:
تو را مي خوانيم، با نگاهي گرم، تا در گداز عشق تو بسوزيم و خورشيدهاي خفته در خاكستر خود را برملا نكنيم و گشايش كنيم باب عشق را با همت شما، پس در به روي غيرمي بنديم و دوستدار آنيم كه با تو بنشينيم، از عشق بگوييم و از آفتاب هشتم مدد جوييم تا تو با ما باشي. حضور شما را در آسمان هشتم با حضور پرويز بيگي حبيب آبادي چشم در راهيم . شاعران جوان اصفهاني بشتابند و امروز بعد از ظهر را از دست ندهند كه به قول خود قلمستاني ها:
از سپيد مويان غزل سراي سختگير تا جوانان پرشور نوگراي ساختار شكن، شب هاي هشت بهشت محفل شاعران است؛ شاعران ديروز و شاعران امروز. شب هاي هشت بهشت گرچه مي داند اين فاصله سترگ پدري و فرزندي سال هاي سال است كه سنت ادبياتشان، خاصه شعرگويان گرديده، اما مي خواهد كه اين بار سنت شكن اين رسم ديرينه گردد، پس: پنج شنبه هاي آخر هر ماه، قلمستان را به ميزباني كلام آشناي خود پذيرا باشيد .

پارسيان هند به روايت يك عكاس ايراني
007245.jpg
اين روزها عكس هاي اميرشهاب رضويان از پارسيان هند با همين عنوان در عكسخانه شهر به نمايش گذاشته شده است.
مينو زنده رود امير شهاب رضويان را بيشتر به عنوان فيلمساز مي شناسيم، چون 30فيلم كوتاه و دو فيلم سينمايي با نام هاي سفر مردان خاكستري و تهران ساعت 7صبح را تاكنون كارگرداني كرده است. او كه دانش آموخته كارگرداني سينما (كارشناسي) و نقاشي متحرك (كارشناسي ارشد) از دانشكده سينما و تئاتر دانشگاه هنر است، چند نمايشگاه عكس انفرادي را نيز در كارنامه حرفه اي خود دارد.
نمايشگاه عكس بم،  ارگي كه بود كه در عكسخانه شهر و يكي از گالري هاي شهر هامبورگ آلمان برپا شد، نمايشگاه عبدالرزاق عكس ها و اسناد مشروطيت در عكسخانه شهر و نمايشگاه عكس ها و اسناد مشروطيت در موزه هنرهاي معاصر اصفهان، نمايشگاه هايي هستند كه تاكنون اميرشهاب رضويان نه در جايگاه عضوي از خانواده سينماكه به عنوان عكاس برپا كرده است.
نمايشگاه حاضر كه پارسيان هند نام دارد، مجموعه 30قطعه عكس سياه و سفيد از شهرك پارسي نشين بمبئي و يكي از مدارس مذهبي زرتشتيان در هند است. اين عكس ها حاصل سفر رضويان به هند در سال 1382 است. او كه براي شركت در جشنواره فيلم كلكته و بمبئي به هند سفر كرده بود، در آنجا با اقليت زرتشتي شهر بمبئي آشنا شد و توانست از انجمن زرتشتيان بمبئي اجازه عكاسي از مدرسه زرتشتي ها و شهرك پارسي نشين را بگيرد. اميرشهاب رضويان درباره حضورش در ميان پارسيان هند مي گويد: زرتشتي ها در هندوستان كه به خاطر ريشه ايراني شان، پارسي ناميده مي شوند، اقليتي خوشنام و فعال در زمينه هاي اقتصادي و فرهنگي هستند. يكي از استادان اين مدرسه دكتر راميار كارانجيا، از شاگردان دكتر بهرام گورانكلساريا بود و ادبيات و هنر ايران را خوب مي شناخت. بهرام گورانكلساريا همان كسي ست كه صادق هدايت نزد او زبان پهلوي را آموخته است. در اين مدرسه به پيرمردي برخوردم كه خان بهادر اردشير ايراني تهيه كننده فيلم دختر لر (عبدالحسين سپنتا) را مي شناخت و دقايقي با هم از سينما گپ زديم.
در اين عكس ها سعي شده وجوه مختلف زندگي زرتشتيان در هند، مشاغل، بهداشت، آموزش و... آنها به نمايش گذاشته شود. تا 27آذرماه فرصت داريد از اين نمايشگاه ديدن كنيد.

مائده هاي زميني
خلاقيت در كوكو
گاهي آدم از خوردن غذاهاي گوشتي خسته مي شود و هوس مي كند يك غذاي آماده يا حتي كم دردسر ميل كند. اگر آشپزي را هنر بدانيم، بخش عمده اي از آن مبتني بر خلاقيت است.
ساراي قشقايي- كوكوجات يكي از لذيذترين انواع غذاهاست. كوكوهاي متفاوتي در كارنامه غذاي ايراني قرار دارد. كوكو سبزي، كوكو سيب زميني، كوكو پياز و حالا كوكو لوبيا، البته از نوع سبزش كه طبخ آن بسيار سريع و آسان است.
آماده كردن اين غذا احتياج به مواد زيادي ندارد. يك پيمانه لوبياسبز (پخته)، يك دوم پيمانه هويج خرد شده، يك دوم پيمانه گوجه فرنگي خرد شده نگيني، يك پيمانه فلفل دلمه اي رنگي خرد شده، تخم مرغ 6 عدد، نمك و فلفل و روغن به ميزان لازم. اگر از واحد پيمانه استفاده مي كنيم به اين دليل است كه هر فرد مي تواند به ميزان تعداد افراد خانواده اندازه مناسب را براي پيمانه انتخاب كند.
براي تهيه اين غذا كه وقت زيادي هم نمي برد، ابتدا بايد تخم مرغ ها را در ظرفي شكسته و با كمي نمك و فلفل مخلوط كنيم. ساير مواد را هم به مرور اضافه مي كنيم، البته گوجه فرنگي را در آخرين مرحله، تا آب نيندازد.
روغن را در تابه مناسبي كه بهتر است تفلون باشد مي ريزيم و روي حرارت قرار مي دهيم تا كاملا داغ شود. مايع را در روغن مي ريزيم، حرارت را ملايم مي كنيم. اول مي گذاريم يك طرف كوكو سرخ شود، اگر روي روغن داغ كمي زردچوبه بريزيم، طرف سرخ شده كوكو طلايي و خوشرنگ مي شود. وقتي يك طرف كوكو با حرارت ملايم سرخ شد، روي تابه يك تابه ديگر با همان قطر مي گذاريم تا خوب به هم كيپ شود، سپس دستمالي را دور آن پيچيده و با سرعت كوكو را روي تابه ديگر برمي گردانيم. اين طوري كوكو از هم وا نمي رود، بخصوص اگر كوكو بزرگ باشد، هنگام برگرداندن حتما از هم وارفته يا به چند تكه تقسيم مي شود. بعد از 20 دقيقه طرف ديگر كوكو كاملا سرخ و طلايي مي شود. كوكو ما آماده است، مي توانيد آن را در ظرف زيبايي گذاشته و دورتادور آن را با سس گوجه فرنگي يا سس مايونز به طرز زيبايي تزئين كنيد. اگر گوجه فرنگي و مقداري سبزيجات را هم كنارش بگذاريم كوكوي خوشمزه اي مي شود.
كوكوي پياز هم تقريبا با همين روش طبخ مي شود.
به جاي لوبياسبز مي توانيم از پياز رنده شده استفاده كنيم، البته تهيه اين غذا قلق خاص خودش را دارد و ما حتما يك روز در اين ستون، دستور تهيه اين غذا را آموزش خواهيم داد. حتما از اين نوع كوكو نيز خوشتان خواهد آمد.

در شهر
دهمين دفتر شعر نوشته مي شود
007146.jpg
براي حضور در نشست عمومي دهمين كنگره سراسري شعر جوان و جلسه شعرخواني اين كنگره، امروز بعدازظهر آخرين فرصت شماست.
ليلافكور- دهمين دوره كنگره شعر جوان، با حضور بيش از 50نفر از اعضاي شهرستاني يا تهراني دفتر شعر جوان، از ديروز تا امروز ادامه دارد. در اين كنگره، دو جلسه عمومي شعرخواني در نظر گرفته شده بود كه دومين نشست، امروز از ساعت 16 تا۲۱شب برگزار مي شود.
نشست هاي تخصصي شعر با حضور شاعران هيات مديره دفتر در كنار شاعران نام آشناي ديگري كه آثارشان احيانا مورد نقد و بررسي دفتر شعر قرار گرفته، بازديد از ظهيرالدوله ، بازديد از خانه شاعران ايران و يك بازديد از خود خانه هنرمندان، انتشار نمونه آثار اعضاي دوره دهم و چاپ يك نشريه ويژه راجع به ظهيرالدوله و يك نشريه ويژه راجع به فعاليت هاي دفتر شعر، نمايش يك فيلم درباره منوچهر آتشي و زندگي او ، جزو برنامه هاي دهمين كنگره شعر جوان است. يك نمايشگاه كتاب هم به صورت جنبي در خانه هنرمندان و در كنار نشست هاي عمومي اين كنگره برگزار مي شود. دفتر شعر جوان از سال 68 تاكنون بيش از يكهزار شاعر را به عضويت خود پذيرفته، 60 عنوان كتاب شعر منتشر كرده و برنامه هاي گوناگوني از جمله ميهمان ماه، با حضور چهره هاي شاخص شعر ادبيات ايران و جوان، طرح تا قله هاي شعر يا سفر فرهنگي كه تاكنون شامل 16 سفر به شهرهاي داخلي و كشورهاي منطقه است، از جمله فعاليت هايي ست كه در كارنامه دفتر شعر جوان در تمام اين  سال ها ثبت شده و ادامه دارد. براي شركت در نشست عمومي و جلسه شعرخواني، بايد به خانه هنرمندان تهران سر بزنيد. محمدرضا عبدالملكيان، شاعر و دبير دهمين كنگره سراسري شعر جوان مي گويد: به اين وسيله از خوانندگان روزنامه همشهري و علاقه مندان به شعر دعوت مي كنيم تا در مراسم امروز شركت كنند. ما منتظريم .

دكه
آناهيد (9)
نهمين شماره آناهيد ، ماهنامه پژوهش  هاي ايران  شناسي، ادبيات، انديشه و هنر در 96 صفحه منتشر شد.
بنفشه نگارنده اين شماره ماهنامه هم مطالب خواندني دارد، مخصوصا براي كساني كه به مطالعات ايران شناسي علاقه خاص دارند و بويژه كساني كه آناهيد و مطالب خوبش را پيگيري مي  كنند. گفت  وگوي بخش انديشه اين شماره با دكتر
اصغردادبه است پيرامون فلسفه اشراقي سهروردي و اوضاع فرهنگي ايران پس از اسلام كه البته ادامه اين گفت  وگو را در شماره بعد خواهيد خواند.
جوابيه آناهيد به مطلب امپراتوري شيطاني را از دست ندهيد؛ مطلبي هست تحت عنوان انديشه سياسي فردوسي كه مطلب خوبي ست و نويسنده  اش قاسم آخته است. بي  نهايت در قاب، نام نقدي ست كه فرهاد اكبرزاده روي داستان كتابخانه بابل بورخس نوشته است. غافلگيري اين شماره ،مقاله افسانه  ها در برابر يورش رسانه  هاست كه نويسنده خوب،
علي اشراف درويشيان نوشته است.
گزارشي هم از جشنواره فيلم  هاي باستان  شناسي در برلين آمده. بادبان  هاي نيمه افراشته به قلم محمدحسين كاظمي  زاده هم مقاله  اي درباره حضور سينماي ايران در جشنواره  هاي خارجي ست. عليرضا قره  شيخ لو و دكتر احمد صديقي و همچنين دكتر محمدحسين عزيزي هم در اين شماره قلم  فرسايي كرده  اند. عابدان آفتاب، مقاله  اي ست به قلم سارا چالاك در باب ميترائيسم. جستاري از بزرگترين ايزدبانوي ايران باستان، نوشته  اي ست در باب آناهيد كه مريم سلحشور آن را نوشته.
پريان در اسطوره  ها و اعتقادات ايرانيان، مطلب بسيار جالبي ست به قلم آزاده فدايي تهراني. جوابيه دكتر ميرجلال  الدين كزازي هم به كتاب معماي شاهنامه كه اخيرا منتشر شده و مدعي ست كه شاهنامه داراي دو سراينده است و فقط از آن فردوسي نيست، خواندني ست. حسين پورقاسميان هم در بخش زبان و ادب مطلب دارد و مقاله  اي هم در معرفي نمايشنامه  اي از ارسلان پوريا، نمايشنامه  نويس فقيد آمده به قلم دكتر جابر عناصري. اثر عاطفي تقابل در داستان رستم و سهراب نوشته علي تحصيلي هم مقاله بسيار خوبي ست. سلطانيه، بارگه تاريخ، درباب معرفي گنبد سلطانيه هم به قلم مهندس عليرضا قهاري ست. تفاوت آرامگاه كورش با ساير شاهان هخامنشي به نويسندگي آرش نورآقايي هم مقاله  اي خواندني ست. در بخش معرفي كتاب هم كتاب ما و مدرنيت داريوش آشوري معرفي شده است. بخش رويدادها و بخش انگليسي هم به سنت هميشه آناهيد حي و حاضر است.

آب و هوا
ننه سرما كجاست؟
007155.jpg
هوا نسبت به چند روز قبل تغييرات محسوسي نداشته است. شايد در چند نقطه از كشور يك يا 2 درجه سردتر شده باشد و شايد هم كمي گرم تر.
سميه هاشمي- در آخرين روزهاي فصل پاييز، دلمان مي خواهد به جاي آب و هوا از آلودگي هوا بگوييم. به جاي سرمايي كه بايد نوك انگشتان را كرخ كند از دود و آلودگي بگوييم كه چشم هايمان را مي سوزاند. پديده وارونگي هوا آنقدر طولاني شده كه از حوصله مان خارج شده است. سال هاي گذشته در همين روزها هوا سرد بود و زمين پوشيده از برف، حتي مدارس به خاطر برف و يخبندان چند روز تعطيل شد، اما بعيد است كه امسال چنين اتفاقي بيفتد، گويي لايه اي از دود و غبار جلو ننه سرما را گرفته است.آلودگي هوا به جايي رسيد كه مدارس چند روز تعطيل شدند. (به ياد روزهاي برفي) آلودگي هوا بر سلامت دانش آموزان تاثير زيادي گذاشته و آنها را دچار كم حوصلگي و خستگي مفرط و بعضا حالت تهوع كرده است. در حال حاضر آمار آسم در كشورهايي كه هواي آلوده دارند بالا رفته و در تهران آسم روند صعودي دارد؛ شايد به جايي برسيم كه بايد نماز باران بخوانيم.

فيلم هاي آخر هفته
نيويوركي ها در كنار انجمن شاعران مرده
007152.jpg
امروز و فردا مي توانيد آثاري از مارتين اسكورسيزي، سيدني لومت و
پيتر وير را در تلويزيون تماشا كنيد.
رضا مسلمي ـ حرفه خانوادگي داستان يك خانواده تبهكار است؛ خانواده اي كه نسل اندر نسل با خلاف زندگي كرده اند و قانون ستيزي شان ريشه در عوامل وراثتي دارد. داستان فيلم درباره تقابل سه نسل از اين خانواده است. جسي مك مالن بزرگ خانواده است و فرزندي دارد به نام ويتو كه او هم پسري دارد به نام آدام. قضيه هم از اين قرار است كه آنها مي خواهند در يك حركت خانوادگي، سرقتي را انجام دهند و اين در حالي ست كه هيچ يك از اين سه تن تابه حال با هم همكاري نكرده اند.
فيلم حال و هوايي كمدي ـ گنگستري دارد و سيدني لومت آن را در سال 1989 كارگرداني كرده، اما اين فيلم نه در كارنامه او اثر قابل توجهي ست و نه در كارنامه بازيگران سرشنا سش، اما با اين حال اثر سرگرم كننده اي ست كه تماشاگران به آن نمرهC + را داده اند و نشان مي دهد براي بينندگان سختگير چندان پيشنهاد جذابي نيست، اما با اين حال تماشاي شان كانري و داستين هافمن كه نقش يك پدر و پسر را در فيلم دارند در نوع خودش جالب توجه است. شبكه 3 قرار است اين فيلم را كه مدت زماني حدود يك ساعت و 55 دقيقه دارد، در حوالي ساعت 20:15 امشب نمايش دهد.
تبهكاران نيويورك يا به زعم بعضي ها دار و دسته هاي نيويوركي فيلم ماقبل آخر مارتين اسكورسيزي، كارگردان شهيرآمريكايي ست كه شبكه 2 قصد دارد آن را فردا نمايش دهد. داستان فيلم درباره پسر جواني به نام آمستردام است كه در كودكي شاهد قتل پدر كشيش اش توسط تبهكاري به نام بيل قصاب بوده و حالا تصميم دارد هرجور كه شده از بيل انتقام بگيرد. آمستردام براي اين منظور سعي مي كند وارد جامعه خلافكارهاي شهر شده و براي روز مبارزه حاضر شود. سرانجام در يك روز برفي آمستردام و اطرافيانش در برابر بيل و همكارانش قرار مي گيرند.
تبهكاران نيويورك نيز همچون اكثر آثار اسكورسيزي اداي دين اوست به زادگاهش و درواقع نمايشگر تاريخ نيويورك است؛ شهري كه به عقيده آقاي كارگردان در خيابان ها زاده شد. خيلي ها معتقدند اسكورسيزي به رغم نامهرباني هاي آكادمي اسكار، بهترين كارگردان حال حاضر سينماي آمريكاست و به همين خاطر اين فيلم يكي از بهترين آثار سال 2003 سينماي آمريكا به لحاظ كارگرداني ست، هرچند كه در پرونده سازنده اش اثر شاخصي به شمار نمي رود. فيلم، مملو از لحظاتي ست كه خشونت را به عريان ترين شكلش نمايش مي دهد و به همين دليل در اكران جهاني اش با درجه R روانه سينماها شد كه نشانگر نامناسب بودن فيلم براي افراد زير 17 سال است. لئوناردو دي كاپريو، دنيل دي لوئيس و كامرون دياز بازيگران اصلي تبهكاران نيويورك هستند كه زماني حدود 2 ساعت و 45 دقيقه دارد، اما تماشاي نسخه دوبله  شده اش تنها حدود۲ ساعت از وقت تان را مي گيرد؛ البته به شرطي كه فردا در حوالي ساعت 17:30 خانه باشيد و شبكه 2 را تماشا كنيد.
برنامه صد فيلم اين هفته هم اختصاص به نمايش فيلم
انجمن شاعران مرده دارد كه پيتر وير آن را در سال 1989 كارگرداني كرده و ماجراي دبيري ست كه براي تدريس ادبيات انگليسي از شيوه متفاوتي استفاده مي كند و همين مسئله موجب مي شود تا تغييراتي در شاگردانش ايجاد شود. در اين فيلم كه يكي از به يادماندني ترين آثار دهه گذشته سينماي آمريكاست، رابين ويليامز، ايتن هاوك و رابرت شان لئونارد بازي مي كنند. انجمن شاعران مرده را مي توانيد فردا شب در حوالي ساعت 22:30 از شبكه 3 سيما تماشا كنيد، البته حواستان باشد كه فيلم در نسخه اصلي زماني حدود 2 ساعت و 5 دقيقه دارد.

نگاه
... و باز هم هري پاتر
آرش ميري
بيشتر از سه هفته از اكران هري پاتر و جام آتش مي  گذرد و اين فيلم مقام بيست و نهم را در ليست پرفروش  ترين فيلم  هاي تاريخ سينما به خودش اختصاص داده. در اين بيست و چند روزي كه فيلم اكران شده، همه منتظر صحبت  هاي بازيگرها، كارگردان و نويسنده كتاب هستند. در گشت و گذارها چيز دندان  گيري دستمان را نمي  گيرد. كه هيجانمان را كم كند. تنها چند روز پيش بود كه جي.كي.رولينگ گفت مي  خواهد يكي ديگر از داستان  هايش را كتاب كند، اما چون رده سني  اش پايين  تر از هري پاتر است و چون نمي  خواهد كتاب جديد با هري پاتر مقايسه شود، كتاب تازه را با اسم مستعار روانه بازار مي  كند. از چند وقت ديگر بايد حواسمان به كتاب  هاي كودك منتشر شده باشد تا كشف كنيم كدام يكي نوشته همان نويسنده با اعتماد به نفس اين روزهاست. معلوم نيست اين خبر چه ربطي به اكران فيلم دارد. حالا ما اين را بگوييم. مگر در فروش فيلم تغييري ايجاد مي  شود؟ بر فرض محال كه اداره مميزي آمريكا به فيلم، درجه كيفي پي جي 13 را نمي  داد، باز هم تفاوتي ايجاد نمي  شد. بر فرض محال به خاطر عشق و علاقه كودكان به هري پاتر، آنها از ديدن فيلم منع نمي  شدند، باز هم اتفاق خاصي نمي  افتاد. حالا چه اهميت دارد كه كودكان نمي  توانند فيلم را ببينند، به اين دليل كه براي اولين بار است كه لرد ولدمور جلوي دوربين قرار مي  گيرد؟ فكر كنيد دشمن جادوگري مي  آيد جلو دوربين و صحنه  ها خشن مي  شود. خلاصه آنكه كودكان نبايد ببينند. حالا فيلم دارد روي CD تكثير و تند و تند وارد خانه  هاي مردم مي  شود و هيچ ممنوعيتي براي ديدن فيلم وجود ندارد.
باز هم مي شود گفت كه ما داريم كنوانسيون جهاني حقوق كودك را نقض مي كنيم. باز هم مي شود گفت اين خشونتي كه هر روز مي فرستيم به خانه هايمان كنترل شدني نيست، حتي اگر همه اينها را بگوييم بازهم تغييري در فروش فيلم حاصل نمي شود. طرفداران هري پاتر آنقدر زيادند كه كسي نمي تواند جلو علاقه ،
تعصب و غيرتشان بايستد. دقيقا به همين خاطر است كه نمي توانيم تصور كنيم اگر به جاي اينكه دشمنان بچه  هاي مدرسه هاگوارتز بميرند، خود هري پاتر بميرد، چه اتفاقي مي  افتد. چند ساله  ها از ديدن فيلم منع مي  شوند؟ به ما چه ربطي دارد؟ اصلا مرگ حق است؛ شايد هري پاتر هم بميرد. اصلا مگر ما گفتيم؟ خود جي.كي.رولينگ گفته كه شايد هري تا سنين جواني زنده نباشد. اي بابا! درست كه مرگ هري براي ما سخت است، اما براي نويسنده  اش كه سخت  تر است. فكر كنيد او مدت  هاست با هري زندگي مي  كند. حالا ما هم، اما واتسون بازيگر فيلم هم مدت  هاست با هري پاتر زندگي مي  كند. او هم از شش صبح كه بلند مي  شود تا ساعت 9 شب دارد روي فيلم كار مي  كند. اگر فكر مي  كنيد از اين همراهي هرروزه خسته شده، اشتباه مي  كنيد. حالا هري پاتر و جام آتش دارد مي  فروشد و فروش بالايي دارد. ما بايد خوشحال باشيم يا كمپاني برادران وارنر؟

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
اين بار نمي گويم كه در ساعت 12:30 برنامه جذاب و ديدني ايران بهشتي دگر را تماشا كنيد، چون انتظار دارم در اين مدت خودتان شيفته و طرفدار اين برنامه شده باشيد و نيازي به يادآوري هاي من نباشد، اما با اين حال بايد تكرار كنم كه ساعت 21:45 را هم به خاطر بسپاريد و شبكه يك را تماشا كنيد، چون مستند بي نظيري را پخش مي كند به نام ايران كه آن هم از ديدني هاي اين روزهاي تلويزيون است. در ميان ديگر برنامه هاي تلويزيون هم مي توانيد حوالي ساعت 21:30 قسمت ديگري از مجموعه پرده عشق را ببينيد، يا در ساعت 23 به تماشاي مجموعه مظنونين بنشينيد. ساعت 22:30 هم از شبكه يك مثل هفته هاي گذشته برنامه سينما يك به نمايش درمي آيد كه برطبق شنيده ها اختصاص به نمايش فيلم صبح به خير شب ساخته ماركو بلوكيو دارد. فيلم محصول سال 2003 ايتالياست و داستانش درباره گروگانگيري آلدومور- نخست وزير سابق ايتاليا - در سال 1978 توسط اعضاي بريگاد سرخ است. اين فيلم كه تماشايش را به طرفداران سينماي اروپا توصيه مي كنم، در سال 2003 برنده جايزه منتقدان فيپرشي شد و در همان سال در جشنواره ونيز علاوه بر نامزدي جايزه شير طلايي، جايزه بهترين فيلمنامه را نيز از آن خود كرد. در اين فيلم لوئيجي لوكاسچيو، مايا سانسا، روبرتو هرليتزسكا و پائولو بريگوگليا بازي مي كنند كه در نسخه اصلي 105 دقيقه زمان دارد.
فردا صبح را نيز مي توانيد با تماشاي شليك نهايي آغاز كنيد كه قسمت هاي پاياني اش در حال پخش است و حدود ساعت 8:30 از شبكه يك به نمايش درمي آيد. بعد از آن هم اگر از طرفداران ورزش باشيد مي توانيد برنامه ديدار در وقت اضافه را ببينيد و پس از پايان اين برنامه هم، مجموعه نمايشي مثل هميشه را تماشا كنيد. ساعت 16، باز هم از همين شبكه فيلم سينمايي زندانيان بهشت به نمايش درمي آيد. ساعت 20:45 از شبكه 3 قسمت ديگري از سريال جنايت هاي غيرحرفه اي پخش مي شود، در حالي  كه تقريبا هم زمان با آن از شبكه 4 برنامه سينما چهار شروع خواهد شد. طبق شنيده ها هم گويا قرار است فيلم خاطرات عزيز ساخته ناني مورتي از اين برنامه نمايش داده شود. اين فيلم كه قرار بود چند هفته پيش به  نمايش درآيد درباره كارگرداني ست كه در ميانه ساختن يك فيلم به سراغ يك روان شناس مي رود و سعي مي كند ابهامات ذهني اش را حل كند. فيلم، حال و هوايي كميك دارد و ناني مورتي علاوه بر كارگرداني، نقش خودش را در آن بازي مي كند. البته تجربه ثابت كرده كه سينما چهاري ها هم دست كمي از مسئولان پخش مستقيم شبكه 3 ندارند و ممكن است ناگهان برنامه شان را تغيير دهند؛ همچون اتفاقي كه هفته گذشته رخ داد و برخلاف اعلام قبلي، فيلم سينمايي حاجي واشنگتن از اين برنامه نمايش داده شد. حالا كه صحبت به اينجا رسيد بگويم كه امروز حتما ساعت 15:30 تكرار سينما چهار را ببينيد، چون علاوه بر نمايش فيلم يك گفت وگوي جذاب و ديدني دارد ميان فريدون  جيراني و عزت الله انتظامي كه در نوع خودش در رسانه ملي بي سابقه بود.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
علمي
فرهنگ
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  علمي  |  فرهنگ  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |