دوشنبه ۵ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۸۴
آشنايي با پيچيده ترين ساختار زيستي جهان
سازه اي از سلول هاي خاكستري
007776.jpg
جواد نصرتي
مغز پيچيده ترين ارگان بدن انسان است. اين ارگان تقريبا بيضوي شكل، فكر، كنش ها، حافظه، احساسات وتجربيات ما از جهان بيرون را توليد مي كند. اين ساختار ژله اي كه در حدود 4/1 كيلوگرم وزن دارد، در حدود يك ميليارد سلول به هم فشرده عصبي به نام نرون را در خود جاي داده است و از اين روست كه مي توان آن را آسيب پذيرترين عضو بدن دانست. ماجرا وقتي جدي تر مي شود كه بدانيم نابودي هر كدام از اين سلول ها مي تواند باعث كاهش چشمگير كارايي انسان شود. پيچيدگي نحوه اتصال اين سلول ها به هم بسيار تامل بر انگيز است. هر سلول مي تواند از طريق ساختارهايي به نام سيناپس به هزاران يا حتي ده ها هزار سلول ديگر متصل شود. مغز ما در هر ثانيه از زندگي ميليون ها اتصال جديد ايجاد مي كند. الگو و شدت اين اتصالات هم هميشه در حال تغيير است و هيچ دو مغزي در جهان يافت نمي شوند كه هم شكل باشند، مي توان گفت شيارهاي روي هر مغز همانند اثر انگشت، منحصر به فرد است.
در اين ارتباطات است كه حافظه ها ذخيره مي شوند و عادات و شخصيت ها شكل مي گيرند.
ساختار خاكستري
در عين حال كه مردم هميشه مغز را ساختار خاكستري مي نامند، مغز داراي مواد سفيدي هم هست. ماده خاكستري مغز ساختار بدنه نرون هاست و ماده خاكستري آن شبكه هاي تار عنكبوتي هستند كه در سراسر سلول ها كشيده شده اند تا نرون ها را به هم متصل كنند. اين شبكه هاي ارتباطي اكسون ها و دندريت ها هستند اما علاوه بر مواردي كه ذكر شد، يك نوع ديگر سلول هم در مغز وجود دارد كه از نظر تعداد بسيار بيشتر از ديگر سلول هاي مغز است. اين سلول ها، سلول هاي گليال نام دارند و تعداد آنها در مغز 10 برابر بيشتر از نرون هاست. پيشتر گمان بر اين بود كه اين سلول ها فقط براي پشتيباني نرون ها در مغز وجود دارند، اما امروزه ثابت شده است كه آنها نقش مهمي در انتقال سيگنال هاي عصبي دارند و اهميت آنها در انجام محاسبات رواني هم اندازه نرون هاست. انواع مختلفي نرون در طبيعت وجود كه در ميان آنها يك نوع، خاص انسان و ميمون هاي بزرگ است و به آنها سلول هاي دوكي شكل مي گويند.
تا چند سال گذشته فكر مي شد كه سلول هاي مغز در طول عمر انسان هيچگاه توليد نمي شوند و فقط رشد مي كنند، اما به تازگي دانشمندان متوجه شده اند كه اين سلول ها در مغز انسان مدام توليد مي شوند كه به اين پروسه نروژنسيس گفته مي شود. مغز گاهي اوقات به صورت انفجاري رشد مي كند و بعد از آن هنگامي كه ارتباطات جديدي بين نرون ها ايجاد مي شود، استحكام مي يابد. بارزترين رشدهاي انفجاري مغز در دو يا سه سال اول زندگي رخ مي دهد و آخرين آنها در دوران نوجواني و بلوغ اتفاق مي افتد.
اينكه يك مغز چقدر عمر خواهد كرد به ژن هاي آن و نحوه زندگي فردبستگي دارد. تمرين دادن مغز و رژيم هاي غذايي مناسب، همان قدر كه براي ديگر اعضاي بدن مهم است، براي مغز هم مهم است.
پيام رسان هاي شيميايي
نرون ها در مغز ما به روش هاي گوناگوني با هم ارتباط برقرار مي كنند. سيگنال هاي بين آنها با دريافت و رها كردن انتقال دهنده هاي نروني و مدولاتورهاي نروني از قبيل گلوتامات، دوپامين، استيل كولين، نورآدرنالين، سروتوتين و اندرورفين برقرار مي شود. برخي انتقال دهنده هاي شيميايي نروني در سيناپس ها فعاليت مي كنند. آنها پيام هاي مشخصي را از منطقه اي كه آزاد شده اند به مجموعه  اي از نرون ها كه بايد آن را دريافت كنند و به آنها دريافت كننده مي گويند، منتقل مي كنند. برخي ديگر همانند سيگنال راديويي در سراسر مغز منتشر مي شوند و حساسيت بخش هاي مختلف مغز را بالا يا پايين مي آورند. انتقال دهند ه هاي شيميايي نرون ها به قدري پراهميت هستند كه وجود هرگونه نقصي در آنها باعث بروز بيماري هاي خاص و سختي مي شود، براي نمونه كمبود دوپامين كه حركات انسان را كنترل مي كند، مي تواند به بيماري پاركينسون منجر شود. از ديگر عواقب كمبود دوپامين مي توان افزايش احتمال معتاد شدن فرد را نام برد. كمبود ديگر انتقال دهنده هاي شيميايي نروني مي تواند بيماري هاي متفاوتي را به وجو بياورد، مثلا كمبود و بروز نقص در سروتونين كه توسط ناحيه هايي از مغز كه هيجانات را كنترل مي كنند، مي تواند باعث بروز افسردگي و خستگي شديد شود و كمبود استيل كولين مي تواند به بيماري مهلك آلزايمر منجر شود.
نگاه نزديك
سيگنال هاي درون هر نرون توسط پالس هاي الكتروشيميايي منتقل مي شوند. اين فعاليت الكتريكي را در بيرون از مغز مي توان با يك دستگاه الكتروانسفالوگرام (EEG) ثبت كرد. اين سيگنال ها الگويي موج مانند دارند كه دانشمندان آنها را از آلفا (حالتي كه ما در آرامش كامل يا خواب به سر مي بريم) تا گاما (فكر فعال) تقسيم بندي مي كنند. روش هاي ديگر تصوير كردن فعاليت هاي مغز غيرمستقيم هستند. Fmri، PET، سي تي اسكن و DTI از نشانه هاي مغناطيسي قسمت هاي مختلف، اشعه ايكس و حركت مولكول هاي آب در بخش هاي مغز براي به تصوير كشيدن فعاليت هاي مغز استفاده مي كنند.اين روش هاي اسكن مغز مشخص ساخته اند كه چه بخش هايي از مغز، چه كارايي هايي دارند. آزمايش ها فعاليت هايي كه باعث بروز احساسات، حركت، انتخاب كردن، احترام گذاردن، هيجاني شدن و حتي نژادپرستي مي شوند را مشخص كرده اند، اما برخي دانشمندان عقيده دارند نبايد چندان به اين روش ها براي تصوير كردن فعاليت هاي مغز اعتماد كرد.
پيش از اينكه روش هاي اسكن مغز ابداع شوند دانشمندان از مصدومان سوانح رانندگي كه جمجمه آنها شكسته بود استفاده مي كردند تا متوجه شوند چه قسمت هايي از مغز فعاليت هاي خاصي را هدايت و كنترل مي كنند. آنها با استفاده از اين روش مشخص كردند كه چه بخش هايي از مغز با روياها، حافظه، زبان، احساس هيجان و حتي در مواقع پيشرفته با احساسات ديني مرتبط هستند.يك نمونه بسيار معروف مورد فينيس گيچ در قرن نوزدهم بود. او كه كارگر راه آهن بود قسمت جلويي جمجمه خود را بر اثر فرو رفتن آهني يك متري در سرش از دست داده بود. او بعدها از لحاظ فيزيكي بهبود يافت، اما از نظر شخصيتي دچار مشكلات زيادي شد كه همين امر براي اولين بار ثابت كرد قسمت هاي خاصي از مغز مسئوليت هاي خاصي دارند.
ساختار مغز
مغز انسان از دو نيمكره تشكيل شده است. معمولا گفته مي شود نيمكره راست مغز انسان خلاق تر و احساساتي و نيمكره چپ مسئول حلاجي پرسش هاي منطقي است، اما حقيقت كمي پيچيده تر است. هر دو كره كارهاي مخصوص به خود دارند و گفته مي شود صحبت كردن و زبان مربوط به نيمكره چپ و تخمين فاصله اي و هوشياري بدني مربوط به نيمكره راست است. بصل النخاع و مخچه هم ديگر اجزاي مغز هستند كه حركت، موقعيت يابي و محاسبات ذهني بر عهده آنهاست.
بصل النخاع
بصل النخاع پايين ترين مركز عصبي واقع در استخوان جمجمه است. انتهاي بصل النخاع به نخاع مربوط است. بيشتر بصل النخاع از ماده سفيد و رشته اعصابي تشكيل شده كه ميان نخاع و مغز قرار دارد. بصل النخاع فعاليت اندام هاي داخلي بدن مانند قلب، شش ها و اندام هاي گوارشي را اداره مي كند. به همين دليل يكي از مهمترين اجزاي مغز است و آسيب وارده به آن مرگ را به دنبال دارد. مغز 12جفت عصب دارد. اين اعصاب با اندام هاي مهمي ارتباط دارند.
مايع مغزي- نخاعي
سيستم عصبي مركزي در درون مايعي به نام مايع مغزي- نخاعي قرار گرفته كه اين مايع هم به عنوان ضربه گير سيستم عصبي مركزي را در مقابل ضربات مكانيكي حفظ مي كند و هم براي فعاليت هاي متابوليكي آن ضروري است. حجم اين مايع كه از رگ هاي خوني بافت مغز منشا مي گيرد بين 150 -80 ميلي ليتر متغير است. عدم باز جذب اين مايع و تجمع آن در بطن هاي مغزي منجر به شرايطي به نام هيدروسفالي مي شود كه مي تواند باعث آسيب پارانشيم مغز شود.
بيماري هاي مغزي
عامل بيماري هاي عفوني مراكز عصبي، باكتري ها، ويروس ها يا موجودات زنده ميكروسكوپي ديگر است. در بعضي از اين بيماري ها، مراكز عصبي خوني مي شوند و در برخي ديگر سموم ميكروب ها كه در جاي ديگر بدن مستقر مي شوند، به مراكز عصبي مي رسند و آنها را دچار مشكل مي كنند.

مغز و كامپيوتر
از زماني كه دنيا به اصطلاح كامپيوتري شده است، بسياري عقيده دارند هيچ كامپيوتري هرگز نخواهد توانست عملكردي همچون مغز داشته باشد، اما در مقابل عده اي هم وجود دارند كه مي گويند روزي كامپيوترها تمامي كارهاي مغز را حتي شايد بهتر از آن انجام دهند. صرف نظر از اين موضوع مي توان مغز و ساختارهاي كامپيوتري را با هم مقايسه كرد. هر نرون در مغز را مي توان يك CPU دانست كه به هزاران نرون ديگر متصل است. اگر بخواهيم ساختار رايانه اي مشابهي را نام ببريم، مي توانيم به راحتي تمامي كامپيوترهايي را كه به يك شبكه مثل اينترنت متصل هستند نام ببريم. اما مسئله اينجاست كه نرون ها در مغز همگي در راستاي انجام يك هدف خاص فعاليت مي كنند، اما كامپيوترهاي متصل به اينترنت هر كدام هدف جداگانه اي دارند. به همين خاطر در حالت فرآيند موازي، مغز بسيار بهتر از شبكه هاي رايانه اي عمل مي كند، اما در فعاليت هاي سريالي از آنجا كه كامپيوترها نسبت به مغز سرعت بيشتري دارند، مي توانند گهگاه بهتر از آن عمل كنند مثل ابر رايانه اي كه توانست گري كاسپاروف قهرمان شطرنج دنيا را شكست دهد.

گاما، پرانرژي ترين پرتو فضا
محمدرضا سحري- اشعه هاي گاما بيشتر از هر موج ديگري در طيف الكترومغناطيس انرژي دارند و در عين حال كوچك ترين طول موج را دارند. اين امواج توسط اتم هاي راديواكتيو و انفجارات هسته اي پديد مي آيند. پرتوهاي گاما مي توانند سلول هاي زيستي را نابود كنند، از اين رو در چند سال گذشته دانشمندان و پزشكان از اين پرتوها براي از بين بردن سلول هاي سرطاني استفاده هاي فراواني كرده اند. اين پرتوها سرانجام عجيبي دارند. آنها از فواصل بسيار دور جهان فقط براي اينكه توسط اتمسفر زمين جذب شوند به سوي زمين گسيل مي شوند. طول موج هاي متفاوت نور در اعماق متفاوت اتمسفر زمين نفوذ مي كنند، از اين رو با استفاده از دستگاه هاي مخصوصي مي توان باتوجه به ميزان نفوذ امواج در اتمسفر زمين، نوع آنها را مشخص كرد. اما براي ثبت پرتوهاي گاما بايد تجهيزاتي بالاتر از اتمسفر زمين يا ارتفاعات بسيار بالاي آن در اختيار داشته باشيم. همان طور كه پيش تر اشاره شد، پرتوهاي گاما پرانرژي ترين گونه نور هستند و در داغ ترين مناطق جهان توليد مي شوند. اين پرتوها به دو صورت توليد مي شوند، در حالت اوليه كه ستاره شناسان به آن حالت وحشيانه مي گويند، اين پرتوها بر اثر انفجار سوپرنواها (ستاره ها بسيار بزرگي كه در حال نابودي هستند و بسيار پرقدرتند) يا نابودي اتم ها به وجود مي آيند و در حالت دوم كه گفته مي شود كمتر دراماتيك است، پرتوهاي گاما بر اثر رخدادهايي نظير از بين رفتن مواد راديو اكتيو در فضا توليد مي شوند. در واقع مي توان گفت چيزهايي مثل انفجار سوپرنواها(روشي كه ستارگان مي ميرند)، ستاره هاي نوتروني و سياه چاله ها منابع توليد پرتوهاي آسماني گاما هستند.
گاما و ستاره شناسي
تا پيش از اينكه انسان بتواند دستگاه ها و تجهيزات اندازه گيري خود را توسط بالن هاي مخصوص و بعدها فضاپيماها به ارتفاعات بسيار بالاي جو و بالاتر از آن ارسال كند، ستاره شناسي گاما و استفاده از اين پرتوها براي درك ماهيت ستاره شناسي اجرام آسماني بي معني بود. اما در سال 1961 كه آمريكايي ها ماهواره كاوشكر 11 را به فضا ارسال كردند، فصل جديدي در مشاهدات ستاره شناسي جهان گشوده شد. چون اين ماهواره اولين تلسكوپ پرتوهاي گاما بود و در اولين ماموريت خود موفق شد در حدود 100 فوتون كيهاني پرتو گاما را ثبت كند.
برعكس پرتوهاي اكس و نورهاي اپتيكي، پرتوهاي گاما توسط آينه جذب و منعكس نمي شوند. فوتون هاي گاما در صورتي كه بر آينه اي تابيده شوند مستقيما از آن عبور مي كنند. براي همين تلسكوپ هاي پرتوهاي گاما ساختار پيچيده اي دارد. در اين تلسكوپ ها از تكنيكي به نام پراكندگي كامپتون استفاده مي شود. به صورت بسيار ساده مي توان اين تكنيك را اينگونه تشريح كرد: اشعه هاي گاما در ابتدا به يك الكترون حمله مي كنند و انرژي خود را از دست مي  دهند و سپس ثبت مي شوند مثل بازي بيليارد كه هر توپ پس از برخورد به توپ ديگر با از دست دادن انرژي پس از مدتي از توقف باز مي ايستد.
گاما چه به ما نشان مي دهد؟
اگر مي شد پرتوهاي گاما را ديد ، آسمان شب بسيار عجيب و غريب مي شد در اين صورت يك ماه گاما در آسمان وجود مي داشت كه بسيار پرنورتر از خورشيد مي كرد. اما كار به اينجا ختم نمي شد چون تركيب آشناي ستاره هاي نوراني كه هزاران سال است يار ديرينه شب هاي بشر بوده اند هر شب به شكل متفاوتي خودنمايي مي كردند و به تاسي از آنها، كهكشان ها هم هميشه در حال تغيير مي بودند. در اين صورت منظره اي كه ما از آسمان شب مي ديديم همگي در قلب سوپرنواها، ستاره هاي نوتروني، سياه  چاله ها و كهكشان هاي فعال خلاصه مي شد، اما حالا كه نمي توانيم اشعه هاي گاما را ببينيم، اجزاي ياد شده هميشه پنهان از چشم غير مسلح و حتي گاهي مسلح ما قرار مي گيرند. به همين خاطر است كه با استفاده از تلسكوپ هاي پرتوهاي گاما مي توان وجوهي از جهان را ثبت و مشاهده كرد كه بيشتر براي ما گنگ و غيرقابل فهم بوده اند. با تحقيق در اين وجه پرانرژي تازه شناخته شده جهان، دانشمندان اين فرصت را پيدا مي كنند كه به دنبال ماهيت هاي جديدي از فيزيك بگردند؛ تئوري ها و آزمايش هايي كه در شرايط فيزيكي زمين نمي توان روي آنها كار كرد را بسط دهند و از همه مهم تر به اسرار بيگ بنگ يا همان انفجار بزرگ كه گفته مي شود منشا پيدايش جهان و هر چه در آن است، پي ببرند.
در بررسي تاريخ استفاده از تلسكوپ هاي گاما در ستاره شناسي، اواخر دهه 1960 و اوايل دهه 1970 را به واسطه اكتشافات غيرمنتظره بسيار زياد مي توان سال هاي طلايي دانست. در اين سال ها دستگاه هاي ثبت پرتوهاي گاما كه در ماهواره هاي سري Vela قرار داشتند (اين ماهواره ها در ابتدا و در طول سال هاي جنگ سرد ماهواره اي صرفا نظامي يا به تعبير مناسب تر، جاسوسي بودند، اما بعدها تغيير كاربردي دادند و به عنوان يكي از مشهورترين سري ماهواره هاي كاوشگر نام خود را در تاريخ ستاره شناسي جاودانه كردند)، انفجارات (تشعشات شديد) پرتوهاي گاما را ثبت كردند، اما نكته بسيار مهم در آنها اين بود كه اين انفجارات منشا زميني نداشتند، بلكه از جايي از عمق فضا گسيل مي شدند. امروزه در مورد اين انفجارات گاما كه تقريبا هر روز يك بار اتفاق مي افتند يافته هاي بيشتري نسبت به دهه هاي پيشين داريم.

پيشخوان
007797.jpg
شانگهاي ديلي
روزنامه شانگهاي ديلي خبر اول خود را به انفجار در يك كارگاه جاده سازي در چين اختصاص داده است.به نوشته اين روزنامه، بر اثر اين انفجار كه در استان سيچوان واقع در جنوب غربي چين- در يك كارگاه جاده سازي رخ داد، 42 نفر كشته شدند.انفجار ياد شده در ساعت 2 بعدازظهر روز پنج شنبه در يك تونل درحال ساخت به وقوع پيوست.
007782.jpg
ميامي هرالد
روزنامه ميامي هرالد تظاهرات گروهي از مردم سني بغداد را براي موضوع عكس اول خود برگزيده است. در جريان اين تظاهرات كه در خارج از يكي از مساجد بغداد پس از پايان مراسم نمازجمعه برپا شده بود، تظاهركنندگان، لغو نتايج انتخابات پارلماني 15 دسامبر را خواستار شدند.اين در حالي است كه پيش تر، اكثر گروه هاي سياسي سني از شركت در انتخابات پارلماني حمايت و حضور گسترده مردم را در اين فرآيند سياسي خواستار شده بودند.
007803.jpg
ديلي استار
روزنامه ديلي استار تهديد رژيم صهيونيستي عليه تشكيلات خودگردان را براي موضوع خبر اول خود برگزيده است.به نوشته اين روزنامه، رژيم صهيونيستي در ادامه سياست هاي ستيزه جويانه خود ادعا كرده كه نوارغزه را تحت كنترل و تحريم هوايي قرار مي دهد.براساس گزارش ديلي استار، رژيم صهيونيستي از طريق هوا و با استفاده از هلي كوپترهاي توپدار، نوار غزه را تحت حصر هوايي درخواهد آورد.اين روزنامه عكس پاپانوئل را نيز به مناسبت ميلاد حضرت مسيح(ع) براي تصوير اول خود برگزيده است.
007788.jpg
اوله
روزنامه ورزشي اوله عكس اول خود را به تصوير زيبايي از ليونل مسي بازيكن جوان بارسلونا- در لباس پاپانوئل اختصاص داده است.
لازم به ذكر است كه اين بازيكن آرژانتين به هموطنانش قول داده است كه جام جهاني را به عنوان هديه سال جديد به خانه ببرد.اين تعهد در حالي از سوي مسي عنوان مي شود كه هموطن مشهور وي به خاطر درگيري با پليس در فرودگاه ريودوژانيرو تحت بازداشت قرار گرفت.ديه گو آرماندو مارادونا كه براي يك بازي خيريه وارد برزيل شده بود در هنگام مراجعت به كشورش در فرودگاه با ماموران پليس درگير شد.

تازه ها
صداي ستارگان به گوش مي رسد
به تازگي ستاره شناسان به دقيق ترين مشاهدات تاريخ در مورد لرزش ستارگان دست يافته اند. اين روش جديد ثبت لرزش ستارگان جزئياتي از اطلاعات دروني ستارگان را ثبت مي كند كه هيچ روش ديگري قادر به ثبت آنها نيست.لرزش ستارگان با به حركت درآوردن گازهاي اطراف آنها، امواج صوتي با فركانس كوتاه ايجاد مي كنند. مطالعه هر كدام از اين امواج، مشخص مي سازد كه هر موج با چه سرعتي درون ستاره حركت مي كند و همچنين اطلاعاتي در مورد وضعيت، چگالش، دما و چرخش ستاره به دست مي دهد. اين امواج در مورد حدود 12 ستاره مورد بررسي قرار گرفته اند.ستاره شناسان براي اين منظور از تلسكوپ هاي بسيار بزرگ موجود در شيلي و استراليا استفاده كرده اند. اين تلسكوپ ها در آن سوي جهان به اين خاطر انتخاب شده اند تا مشاهداتي كه فقط در طول شب انجام مي شوند در طول 24 ساعت ادامه داشته باشد.دانشمندان براي ثبت فركانس صداي هرستاره، نسبت كوتاهي يا بلندي نور آن را به حركت سطح ستاره زيرنظر مي گرفتند و با محاسبه آن فركانس صداي آن را مشخص مي ساختند.
منظر نويني از زمين
تاكنون به طور عمده سه تصوير از زمين اوليه در دوران آغازين شكل گيري اين سياره وجود داشته كه عبارتند از: بيابان خشكي همچون كره ماه ، جهنمي از فوران آتشفشان ها و نيز كره اي پوشيده از آب بدون هيچ گونه خشكي ، اما اينك زمين شناسان بر اين باورند كه ممكن است هر سه مورد اين تصاوير نادرست باشند. به گزارش پايگاه اينترنتي لايو ساينس ، بررسي هاي جديد درباره ويژگي هاي كره زمين در اوايل شكل گيري، اين نكته را مطرح ساخته كه اين سياره در 4 ميليارد و 300 ميليون سال پيش، داراي اقيانوس ها و قاره ها بوده است. بر پايه اين گزارش، نتايج تحقيقات اخير پژوهشگران دانشگاه كلرادو نشان مي دهد برخورداري زمين اوليه از اقيانوس و خشكي در مقابل فوران آتشفشان ها، شرايط معتدلي را به وجود آورده كه مي توانسته مهد و خاستگاه مناسبي براي ظهور حيات و زندگي روي اين سياره باشد. اين نظريه جديد مي تواند سبب بازنگري در نظريه هاي ديگري شود كه تاكنون درباره شرايط ظهور حيات اوليه روي سياره زمين مطرح شده است. مشروح اين گزارش در شماره اخير ژورنال ساينس انتشار يافته است.
احساس موروثي
دانشمندان پيش از اين ثابت كرده بودند كه بخش اعظم ويژگي هاي ظاهري ما و همچنين مهارت ها و نقاط ضعفمان ريشه در ساختار ژنتيكي دارد، اما نتايج تحقيقات جديد نشانگر آن است كه حتي شيوه احساس ما نسبت به دنياي اطراف نيز ريشه در ژن هايمان دارد. به گزارش پايگاه اينترنتي لايو ساينس، محققان دانشگاه سنت لوئيس با بررسي دقيق 2 هزار و 928 نفر در گروه سني ميانسال، اعلام كردند كه تحقيقات جديد نشان مي دهد گنجينه ژنتيكي هر انسان به ميزان حدود 33درصد، مسئوليت شيوه احساس فيزيكي و حدود 36درصد، مسئوليت وضعيت رواني و احساسي ما را به عهده دارد. به گفته پژوهشگران، نوع گنجينه ژني و عملكرد ژن ها بويژه در سلول هاي سازنده سيستم عصبي مركزي و محيطي، مي تواند تاثير بسيار زيادي بر شيوه ادراك و احساس ما نسبت به محيط پيرامون و همچنين احساسات دروني داشته باشد. كارشناسان دانشگاه سنت لوئيس بر اين باورند كه كمپلكس و ارتباطات پيچيده ميان ژن ها، بخش قابل توجهي از چارچوب و شيوه احساسمان نسبت به كيفيت حيات و سلامتي دروني مان را رقم مي زند.
تعيين مسير تاريخي رودخانه ها
دانشمندان آمريكايي با استفاده از روش هاي آزمايشگاهي و مطالعه هسته هاي رسوبي موجود در اقيانوس به تكنيك جديدي براي تعيين مسير رودخانه ها در طول تاريخ دست يافته اند.دانشمندان پيتركليف از دانشگاه آبردين اسكاتلند و جرزي بوزتان از موسسه اقيانوس شناسي وود هول با مطالعه رسوبات 30 سال گذشته رودخانه اي در اسكاتلند متوجه شدند كه منبع آن رسوبات از 5 ميليون سال پيش تغيير يافته اند.تا آن زمان رسوبات اين رودخانه (رودخانه هيندو در هند) از منطقه آتش نشاني شمال رودخانه در منطقه اي بين هند و آسيا وارد رودخانه مي شده است، اما پس از آن يعني از 5 ميليون سال پيش تاكنون رسوبات بيشتر از هيمالياي جنوبي كه روزگاري در صفحه هند واقع بوده، وارد رودخانه شده اند. اين دو دانشمند عقيده دارند كه اين تغييرات به دليل تغيير مسير رودخانه پنجاب در پاكستان و ريخته شدن آن به رودخانه هيندو به وجود آمده اند.با استفاده از اين تكنيك مشابه مي توان مسيرهاي اصلي و فرعي رودخانه هاي دنيا را در تمامي جهان مشخص ساخت.
مدارهايي از جنس دي .ان.اي
محققان آمريكايي به تازگي با استفاده از دي.ان.اي نانو، ساختارهايي را در حجم وسيعي توليد كرده اند كه مي توان با استفاده از آنها الگوهاي سازه اي مولكول ها را مشخص كرد.يكي از محققان اين طرح كه در دانشگاه دوك دورهام انجام شده در اين باره گفته است كه اجراي اين پروژه گام بلندي براي ساخت و توليد انبوه مدارهاي الكترونيكي و اپتيكي است كه حداكثر حجم آنها 10 برابر كوچك تر از مدارهاي مشابه فعلي است. محققان دانشگاه دوك در اين طرح به جاي استفاده از سيليكون براي ساخت مدارهاي بسيار كوچك،  از رشته هاي دي .ان.اي استفاده كردند كه در نهايت مقياس مدار ساخته شده يك، ده ميليونيوم متر شد.
اما نكته بسيار مهمتر در اين طرح امكان توليد انبوه اين مدارهاست، چون معمولا اكثر ساختارهاي نانو كه در اين چند ساله توليد مي شوند داراي محدويت هايي در ميزان توليد هستند.در چند سال گذشته فن آوري نانو اهميت بسيار زيادي پيدا كرده و تمامي كشورها برنامه هاي ويژه اي براي پيشرفت در اين رشته تدوين كرده اند. ايران هم يكي از كشورهاي صاحب اين فن آوري است و با توجه به روند روبه رشد فعلي و آينده، حرف هاي زيادي براي گفتن در اين زمينه خواهد داشت.

علمي
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |