دوشنبه ۵ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۸۴
تئاتر شهر ميزبان شش نمايش تازه وارد
زير بال فرشتگان
007806.jpg
شش تالار نمايش تئاتر شهر روزهاي شلوغي را در پيش دارند. چندين تئاتر جديد از امروز در تالارهاي اصلي چهارسو ، سايه، تالارنو، كوچك و قشقايي روي پرده مي روند.
سعيده امين- چه خوب است كه اين روزها پرده تالارهاي تئاتر شهر هميشه بالاست و نمايش ها يكي پس از ديگري به اجرا درمي آيد.
تالار كوچك
روياي يك عكس از ديروز به روي صحنه رفت. مسعود رايگان پس از چند ماه تمرين روي اين نمايش، سرانجام در آستانه جشنواره بين المللي تئاتر فجر نمايش خود را روي پرده برد. حضور وي در مقام كارگردان تئاتر براي دوستداران نمايش، رويداد فرخنده اي است و بايد آن را به فال نيك گرفت. او كه اخيرا با بازي در فيلم خيلي دور، خيلي نزديك شهرتي به هم زده، حالا مي خواهد در عرصه تئاتر هم خوش بدرخشد. نمايشنامه روياي يك عكس توسط خودش نوشته شده و براي انتخاب گروه و تمرين فقط سه هفته وقت داشت. اين نمايش به شكل پرده اي اجرا نمي شود و به شكل 34 صحنه كوتاه است كه از دل متن بيرون كشيده مي شود.
متن نمايش درباره سرگذشت آدم هاي سرگشته اي است كه به دنبال موجوديتشان در جايي هستند كه خود را فراموش كرد ه اند. همه آدم هاي اين نمايش اينگونه هستند همه به دنبال اين هستند كه بدانند: آيا واقعا من آدمم؟
رويا تيموريان از بازيگران اين نمايش است اين نمايش از ساعت 19 آغاز و به مدت 90 دقيقه ادامه دارد.
تالار اصلي
آزيتا حاجيان باوجود غيبت در عرصه سينما در تئاتر بسيار فعال است. نمايش يك زن، يك مرد به كارگرداني آزيتا حاجيان و بازنويسي مينو فرشچي هم اكنون روي صحنه تالار اصلي است. اين نمايش عنواني است بر نام نمايش زن نيك ايالت سچوان اثر برتولت برشت كه با محوريت يك زن نوشته شده است. در اين نمايش بازيگران مطرحي چون امين زندگاني، كامبيز ديرباز، شهرام عبدلي، رضا فياضي، مريلا زارعي، سوسن مقصودلو، افسر اسدي، نادر سليماني، عباس غفاري، مليكا شريفي نيا، فرزانه نشاط خواه، مسعود ميرطاهري و بسياري ديگر از هنرمندان بازي مي كنند. همان طور كه از تعداد بازيگران پيداست، اين نمايش بسيار پر پرسوناژ است. يك زن، يك مرد از هفته گذشته هر روز ساعت 19 به روي پرده رفته است .
تالار چهارسو
چهارسو هم اينك زير بال فرشتگان است. تهران زير بال فرشتگان، نمايشي به كارگرداني نادر برهاني مرند است كه از امروز در تالار چهارسو به نمايش در مي آيد. اين نمايش كه دراماتورژي آن را محمد امير ياراحمدي برعهده دارد درباره خانواده اي است كه مادر در حال مرگ بوده و پدر بعد از مدت ها مي خواهد كه فرزندان را دور هم جمع كند تا درباره مرگ و زندگي مادرشان نظر بدهند. در اين ميان است كه شخصيت واقعي آدم ها رو مي آيد.
سهراب سليمي، سيامك صفري، افسانه ماهيان، هومن برق نورد و حميد هدايتي بازيگران اين نمايش هستند. ايوب آقاخاني مشاور و دستيار نادر برهاني مرند است و طراحي صحنه را منوچهر شجاع برعهده دارد. اجراي اين نمايش برعهده گروه تئاتر معاصر است و در ساعت بعد، نمايش دن كامليو را در همين تالار به اجرا در مي آورد. دن كامليو برداشتي آزاد از داستان هاي دنياي كوچك دن كامليو نوشته گوارسكي است كه توسط جمشيد ارجمند ترجمه شده و كورش نريماني نيز آن را روي پرده برده است. داستان اين نمايش در دهكده اي كوچك اتفاق مي افتد كه طي آن يك كشيش و يك شهردار كمونيست بر سر مسائل اجتماعي و سياسي با يكديگر درگير مي شوند. سيامك صفري، مهدي جوزي، شهرام حقيقت دوست، رويا ميرعلمي، مهدي بجستاني، حميدرضا آذرنگ و فرزانه ارسطو بازيگراني هستند كه در اين نمايش به اجراي نقش مي پردازند. طراحي صحنه به عهده پانته آ حميدخاني است و عليرضا مهران نيز به عنوان دستيار كارگردان، نريماني را در اين اجرا همراهي مي كنند.
گروه تئاتر معاصر، سال گذشته قصد داشت دو نمايش آخرين شب دنيا و تهران زير بال فرشتگان را در جشنواره فجر اجرا كنند كه به دليل رد شدن نمايشنامه آخرين شب دنيا ، از شركت در جشنواره انصراف دادند.
تالار سايه
خرده جنايت هاي زن و شوهري در تالار سايه ديدن دارد. اين نمايش برداشتي از نمايش خرده جنايت هاي زن و شوهري نوشته اريك امانوئل اشميت است كه توسط شهلا حائري به فارسي برگردانده شده و موضوعش درباره زوجي است كه در پي حقيقت مي گردند. سهراب سليمي كارگردان اين نمايش است و ميكائيل شهرستاني و افسانه ماهيان بازيگران اين اثر هستند. آهنگسازي اثر بر عهده صبا و نيما عليزاده بوده است.خرده جنايت هاي زن و شوهري با مجوز و هماهنگي نويسنده براي اولين بار است كه در ايران روي صحنه مي رود و اريك امانوئل اشميت براي ديدار از اين اثر توسط گروه تئاتر صورتك دعوت رسمي به ايران شده است.
اين نمايش هر شب از چهارم دي ماه ازساعت 20 در اين تالار روي صحنه خواهد رفت.
تالار قشقايي
بازگشت به خوان نخست از آن دسته نمايش هايي است كه بيشتر همت خود را روي جشنواره تئاتر فجر گذاشته است. اين نمايش به كارگرداني محمد رضايي راد از ساعت 19:30 روي صحنه مي رود و مدت زمان آن 120 دقيقه است. بازگشت به خوان نخست به گفته محمد رضايي راد درونمايه اي مدرن دارد و سعي مي كند از اسطوره براي چالش با اسطوره و اسطوره انديشي دامنگير زندگي و تفكر ما بگويد. موسيقي در اين نمايش بسيار پررنگ است و آهنگسازي اين اثر كه در حال حاضر در اداره تئاتر تمرين مي شود را آلكيدو دارش برعهده دارد.
نمايش منصور حلاج نيز به كارگرداني سياوش تهمورث روي صحنه رفت. تهمورث، خود اين نمايش را نوشته و بازيگراني چون اميرحسين مدرس و امير دژاكام در آن بازي مي كنند.اين نمايش حكايت بر دار شدن منصور حلاج است كه از ساعت 17:30 هر روز در تالار اصلي روي پرده مي رود.
تالار نو
حكايت ناتمام آن زن خوشبخت با هنرنمايي فريده سپاه منصور درباره زن تنهايي است كه در منزل براي فرار از تنهايي با خود حرف مي زند. اين نمايش تك نفره را فرهاد شريفي كارگرداني كرده است. متن اين اثر نوشته كبري ملانژاد است و علاقه مندان مي توانند براي تماشاي اين نمايش هر روز به جز شنبه ها از ساعت 19 به تالار نو تئاتر شهر مراجعه كنند.

مائده اي زميني
خورش مهاراجه
ساراي قشقايي- آنهايي كه غذاي تند دوست دارند مي توانند آن را امتحان كنند. اين يك نوع خورش هندي و بسيار مطبوع است.
مواد لازم براي 6 تا 8 نفر:
مرغ : يك عدد
پودر نارگيل: 2 تا 3 قاشق سوپ خوري
گوجه فرنگي درشت :4 تا 5عدد
آرد نخودچي: 3قاشق سوپخوري
پياز سرخ كرده: 3قاشق سوپخوري
نعنا و گشنيز تازه خرد كرده: 2 تا 3 قاشق سوپخوري
سير تازه: يك بوته
تخم گشنيز كوبيده نرم :2قاشق سوپخوري
فلفل درسته دلمه اي : 2 تا۳ عدد (بهتر است قرمز باشد)
ادويه كاري: يك قاشق مرباخوري
براي تهيه اين غذا ابتدا مرغ را تميز كرده، مي شوييم و با پياز سرخ كرده و دو - سه ليوان آب و يك ليوان آب مرغ اضافي يا قرص سوپ در ظرفي مي ريزيم. ميخك ها را اضافه مي كنيم، مي گذاريم مرغ نيم پز شود بعد ميخك را خارج مي كنيم.
فلفل دلمه اي را خرد مي كنيم و با نارگيل و ساير ادويه ها داخل مرغ مي ريزيم.
 آرد نخودچي رادر كمي آب سرد حل كرده داخل خورش ريخته نعنا و گشنيز را در دو- سه قاشق سوپخوري روغن كمي سرخ كرده و داخل خورش مي ريزيم. به اندازه كافي نمك و فلفل اضافه مي كنيم و مي گذاريم خورش آهسته بجوشد و جابيفتد. در آخر كار مقداري آب جوش روي گوجه فرنگي ها ريخته، پوست آنها را مي كنيم و گوجه فرنگي ها را رنده كرده، داخل خورش مي ريزيم و مي گذاريم خورش آهسته بجوشد و آب آن كشيده شده و تقريبا به غلظت خورش فسنجان شود. بعد مرغ را قطعه قطعه يا درسته در ظرف قرار داده خورش را روي آن مي ريزيم. ممكن است به اين خورش كمي زعفران حل كرده در آب جوش اضافه كرد، در اين صورت خورش خوش رنگ تر مي شود.

سينماي خانگي
تصوير عظمت بر پرده نقره اي
از همان روزهاي اول فيلمبرداري توجه همه را معطوف به خود كرده بود. سكوت خبري در هنگام توليد فيلم، چيزي از حجم شايعه ها نكاست. عنوان پرهزينه ترين فيلم تاريخ سينماي ايران باري بر دوش سازندگانش گذاشته بود كه سنجش عمده اي از آن در همان اولين نمايش ها از دوششان برداشته شد. دوئل فيلم جذابي شده بود.
شهاب مهدوي- در روزهاي اول پيش توليد، وقتي از بازيگران براي حضور در پروژه دوئل دعوت به عمل مي آمد، برخي از آنها از برنامه ريزي دقيقي كه بخش هايي از  آن را روي ديوارهاي شركت تماشا مي شد مشاهده كرد، متعجب شدند. قرار بود با دوئل اتفاقي تازه در سينماي ايران بيفتد. از بازيگر جواني كه اولين نقش مهم زندگي اش را در دوئل بازي كرد تا بازيگر قديمي كه پس از دو دهه غيبت، بازگشته بود، گرفته تا فيلمبردار و حتي گروه تداركات همه وهمه براي اتفاقي كه قرار بود مقابل دوربين درويش بيفتد توجيه شده بودند.اين بار قرار بود فيلم هيچ چيزي از نمونه هاي هاليوودي كم نداشته باشد؛ اتفاقي كه دست كم در صحنه هاي عظيم جنگي دوئل افتاد.
فصل حمله هواپيماهاي عراقي و انفجار قطار به لحاظ اجرا و كارگرداني در سطح بهترين فيلم هاي جنگي هاليوود است. ميزان انرژي و همچنين هزينه اي كه در اين سكانس خرج شده در سينماي ايران بديلي نداشته است.

آب وهوا
روزهاي باراني
007752.jpg
همچنان باران خواهد باريد؛ در جايي كمتر و در گوشه اي كمي بيشتر. زمستان به آرامي چهره خود را نشان مي دهد.
ميثم فقيهي - توده هواي باران زا و سردي كه از اواخر ديروز وارد كشور شده تا امشب بيشتر مناطق كشور را تحت تاثير قرار مي دهد. براي امشب ريزش سنگين برف را در مناطق كوهستاني خواهيم داشت و از فردا به تدريج آسماني آفتابي را تا آخر هفته خواهيم داشت.

نگاه
غول بي  شاخ و دم تئاتر
نازگل قادري
چندي پيش تالار وحدت ميزبان اهالي تئاتر و كنگره بزرگ تئاتر كشور بود كه با همكاري نهادهاي متولي تئاتر كشور جهت ساماندهي به وضعيت تئاتر برگزار شد. در اين كنگره تمامي صاحب نظران عرصه تئاتر حضور داشتند، ولي برخي از آنها از تهران و شهرستان  ها آمدند، حرف  ها زدند، گله كردند و خواسته  هاي خود را گفتند.
تمامي خواسته  هاي مختلفي كه طي دو روز اين كنگره از سوي حضار مطرح شد را در دو يا چند بند مي  توان خلاصه كرد:
- اختصاص بودجه بيشتر به تئاتر تهران و شهرستان  ها
- راه  اندازي و احداث سالن  هاي تئاتر در تهران و شهرستان  ها
- توجه به وضعيت معيشت دست  اندركاران اين حوزه
پس به قول آنها كه در كنگره تئاتر كشور حاضر شدند و حرف زدند، مشكلات حوزه تئاتر كشور درياي بي  پاياني نيست كه نتوان مديريت كرد .
تئاتر كشور با چند مشكل خاص دست و پنجه نرم مي كند كه دست اندركاران تئاتر كشور قطعا تجربه و دانش لازم و كافي را براي حل آن دارند. تنها بايد آنها دانش، مهارتشان و تجربه شان را در خارج از صحنه تئاتر هم به بازي بگيرند.
اين در حالي است كه پيشكسوتان عرصه تئاتر نيز گوشه نشين نيستند و در اين عرصه هرچند وقتي هنرآفريني مي كنند، يعني هنوز پويا و جوانند.
آنچه آفت اين هنر است، پراكندگي نيروها و كارشناسان اين حوزه است كه البته اداره تئاتر با برپايي كنگره بزرگ تئاتر كشور و تدوين سندي براي تئاتر كشور سعي كرد به وضعيت اين هنر در كشور انسجام ببخشد، اما... .
در روز افتتاحيه كنگره بزرگ تئاتر كشور، چند نفر از اعضاي خانواده تئاتر حاضر بودند؟ چند چهره آشناي تئاتر را مي  شد در تالار وحدت ديد؟ در نشست  هاي بعدي چند درصد از آنان كه دغدغه تئاتر دارند،حاضر شدند تا نقشي در تدوين اين سند داشته باشد؟
اين پراكندگي و غريبگي را در اكثر حوزه  هاي هنري فرهنگي مي  توان ديد، ولي عموميت داشتن آن به معني عادي و قابل قبول بودن آن نيست. تدوين سندي براي تئاتر كشور - هرچه نكرد حداقل نشان داد مي  شود تئاتر كشور را به ايده  آل  ها نزديك كرد و به سطح مطلوب رساند، چون در قدم اول معضلات اين حوزه شناسايي شده و در مرحله بعد اين معضلات، غول بي  شاخ و دم نيست و درحد همان عروسك  هاي خيمه  شب  بازي است كه اهالي تئاتر مي  توانند به بازي خود درآورند، اگر...

در شهر
نمايشگاه هنرمندان مسيحي
كريسمس مبارك.
وقتي دستان هنرمندي از آستين بيرون مي آيد ديگر چه فرق مي كند مسيحي باشد يا مسلمان. با اين وجود بعضي از روزها براي بعضي از آدم ها خيلي خاص است.
فرهنگسراي بهمن به مناسبت تولد حضرت مسيح(ع) و سال نو ميلادي نمايشگاه آثار هنرمندان مسيحي را داير كرده است.
چهار نفر از هنرمندان با سابقه مسيحي از جمله خانم ها لئوني تاشچيان، سافيك هوسه بيان، ژينا خاچاطوريان و ژرژ ترايد به همراه هنرمندان جوان، 70 اثر نقاشي رنگ روغن و تعدادي اثر چاپي را در گالري شماره يك فرهنگسراي بهمن به نمايش گذاشته اند.
علاقه مندان مي توانند تا دهم دي ماه هر روز از ساعت 9 الي 19 از اين نمايشگاه بازديد كنند.

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
به رغم مشكلاتي كه در چند ماه گذشته، به خاطر مسائل مالي در توليد چند سريال پيش آمد و حتي باعث متوقف شدن پروژه مختارنامه داوود ميرباقري شد، شبكه 2 در حال حاضر چند سريال را در دست توليد دارد كه گويا به زودي هم قرار است به نمايش درآيند. يكي از آنها بوي گل هاي وحشي ست كه حسينعلي ليالستاني آن را كارگرداني مي كند و خسرو شكيبايي، جمشيد مشايخي و ثريا قاسمي از بازيگران اصلي آن هستند. زنده ياد رضا سعيدي هم در آخرين روزهاي زندگي اش يكي از نقش هاي اصلي اين مجموعه را برعهده داشت. در كنار اين مجموعه، مسعود كرامتي هم كه سال گذشته مجموعه روشنايي هاي شهر را به خاطر مشكلات مالي در ميانه هاي تدوين رها كرده بود، گويا در حال آماده كردن مجموعه 23 قسمتي اش براي پخش است. فاطمه گودرزي، بابك حميديان و محسن بهرامي از بازيگران اين مجموعه هستند. مهدي فخيم زاده هم كه پس از چند سريال پر سر و صدا و يك فيلم سينمايي نه چندان موفق، مدتي را در سكوت گذرانده بود اين روزها مشغول آماده كردن مجموعه جديدش با عنوان حس سوم است كه گويا حال و هوايي كمدي ـ پليسي دارد و نسرين مقانلو و زهرا برخورداري از بازيگران ثابت آن هستند. اين مجموعه قرار است به صورت دو اپيزود 13 قسمتي تهيه  شود كه تابه حال فيلمبرداري اپيزود اول به پايان رسيده و گروه، خود را براي شروع مرحله دوم آماده مي كنند.
اما از اينها كه بگذريم، مي رسيم به برنامه هاي امروز تلويزيون كه مثل هفته هاي گذشته پيشنهاد اولم سينماي ديگر است. امشب قرار است در اين برنامه فيلم هاي چشيدن (اريك والت)، پيدايم كن (علي محمد قاسمي) و بخش هاي منشور فيلم كوتاه و آينه فردا و انيميشن خداحافظ جزيره كوچك پخش شوند. ساعت پخشش هم در حوالي 21:30 است و شبكه دوم آن را نمايش مي دهد. در ضمن اگر نتوانستيد امشب اين برنامه را تماشا كنيد مي توانيد فردا در حوالي ساعت 12:50 تكرار آن را از همين شبكه ببينيد. علاوه بر اين، شبكه۳ نيز در ساعت 20:45 قسمت ديگري از مجموعه گارد ساحلي را نمايش خواهد داد. شبكه يك نيز گويا از اين هفته پخش مجموعه جديدي را آغاز خواهد كرد با عنوان راز نرگس كه هنوز اطلاعاتي درباره عوامل سازنده آن منتشر نشده، اما بدون شك با توجه به نام اين مجموعه، بهتر است طرفداران سريال هاي ايراني خود را براي ساعت 22:10 و تماشاي اين مجموعه آماده كنند! مجموعه كنت مونت كريستو هم مانند هفته هاي گذشته در ساعت 23 از شبكه تهران به نمايش درمي آيد و آنهايي كه به سريال هاي كم مايه و ضعيف ايراني علاقه دارند مي توانند در ساعت 19 به تماشاي تكرار مجموعه گرفتار از همين شبكه بنشينند.
در ميان سريال هايي هم كه هر روز از شبكه هاي مختلف پخش مي شود، اگر از نيمكت و شب هاي برره صرف نظر كنيم چند گزينه ديگر باقي مي ماند كه چندان جذاب نيستند. يكي از آنها توطئه است كه ساعت 11 صبح هر روز از شبكه يك پخش مي شود و ديگري مجموعه اي ست به نام روزگار قديم كه در ساعت 16:30 از شبكه۲ به نمايش درمي آيد. گزينه سوم هم پس از باران است كه گويا اين شب ها در ساعت 1:15 از شبكه يك پخش مي شود. درضمن طرفداران فوتبال  هم كه اين روزها با تعطيلي ليگ هاي اروپايي حسابي دمق هستند، حواس شان باشد كه نود امشب را از دست ندهند كه بدون شك درباره بازي هاي پنج شنبه و جمعه است.

سينما تئاتر
مكس (سامان مقدم )
سينماهاي كريستال 2، كانون، قدس، جوان، قيام، عصرجديد،۲ ماندانا، پارس،۱ جمهوري، ايران 3

هشت پا( عليرضا داود نژاد)
سينماهاي آفريقا، آستارا، شهر تماشا 1، كارون، ميلاد،پايتخت، فلسطين،۲ فرهنگ 2، شاهد، اروپا، تهران 2، جي،۳ ايران 1، آسيا

يك بوس كوچولو( بهمن فرمان آرا )
بلوار، عصر جديد،۱ صحرا، جي 1، فرهنگ 1، سپيده،۲ ايران 2، مركزي 3، مركزي 1

پيشنهاد 50ميليوني (مهدي صباغ زاده)
بهمن 1، حافظ، شيدا، فردوسي، استقلال، شهرتماشــــا، شهرقشنگ ، فلســـطين 3،
دهكده المپيك

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |