نگاهي به وظايف نظارتي بر ايمني عمليات اجرايي ساختمان ها
وقتي بنايي فرو مي ريزد...
|
|
عكس:بهرام هوشياريوسفي
*فريبرز برج سفيدي
چهارشنبه 9آذر، اخبار عصر تهران، شبكه تهران؛ جواني سفيد جامه و كت و شلوار پوشيده و البته به غايت درجه اتو كشيده، در حالي كه دوربين سعي در نماياندن پشت صحنه را كه چندان دلخراش هم نبود دارد، در پاسخ خبرنگار كه مي پرسيد: مقصر اصلي در اين ماجرا كيست مي گويد: مالك و مهندسان ناظر . جوان كه به احتمال از مسئولان شهرداري منطقه است از اقدام عاجل شهرداري در توقف كار و جلوگيري از ادامه كار تا تعيين تكليف دو متهم (منظور مهندسان ناظر بود!)خبر داد، به علاوه اين دستور كه به هزينه مالك، ساكنان ساختمان خسارت ديده در مكان امني، سكني گزينند تا ...
اتفاق، تازه نيست و براساس اعلام مسئولان آتش نشاني تهران هر هفته يا هر 15 روز شاهد دو مورد تخريب ساختمان، ناشي از گودبرداري در زمين مجاور هستيم كه متاسفانه گاهي منجر به فوت هم مي شود.
در تمام قانون به ظاهر 119 ماده اي شهرداري، يك ماده ( ماده 100) به ساخت وساز و پروانه و مالك و ... و يك تبصره (تبصره 7 همين ماده ) به مهندس ناظر پرداخته است.
بر طبق اين تبصره كه در آخر پاراگراف، بخش هاي مهم آن عينا نقل مي شود، مسئوليت ماموران شهرداري كمتر از مهندسان ناظر نيست و به راحتي مي توان پي برد كه علت مكلف كردن ماموران شهرداري، باتوجه به غيرمتخصص بودن آنها، نظارت بر امور غيرفني و ظاهري ساخت وساز و از آن جمله تمهيدات پيشگيري از ايجاد خسارت به همسايگان و مجاور آن است؛ كاري كه عمدتا ديداري است و هرچند در موارد مهم توام با سازه اي طراحي شده، اما در آن صورت هم، مامور شهرداري به راحتي مي تواند ببيند و (يا نبيند، در صورت عدم اجراي سازه نگهبان يا هر تمهيدي براي پايدار كردن ساختمان مجاور) و به موقع گزارش دهد تا از وقوع فاجعه پيشگيري كند.
تبصره ماده 7: مهندسان ناظر ساختماني مكلفند نسبت به عمليات اجرايي ساختماني كه به مسئوليت آنها احداث مي شود از لحاظ انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه ها و محاسبات فني ضميمه آن، مستمرا نظارت كرده و در پايان كار، مطابقت ساختمان با پروانه و نقشه و محاسبات فني را گواهي كنند. هرگاه مهندس ناظر برخلاف واقع گواهي كند يا تخلف را به موقع به شهرداري اعلام نكند و موضوع منتهي به طرح در كميسيون مندرج در تبصره يك ماده 100 قانون شهرداري و صدور راي بر جريمه يا تخريب ساختمان شود شهرداري مكلف است مراتب را به نظام معماري و ساختماني (سازمان نظام مهندسي ساختمان استان) منعكس كند.
ماموران شهرداري نيز مكلفند در مورد ساختمان ها نظارت كنند و هرگاه از موارد تخلف در پروانه به موقع جلوگيري نكنند يا در صدور گواهي انطباق ساختمان با پروانه مرتكب تقصير شوند، طبق مقررات قانوني به تخلف آنان رسيدگي مي شود و در صورتي كه عمل ارتكابي مهندسان ناظر و ماموران شهرداري واجد جنبه جزائي هم باشد از اين جهت نيز قابل تعقيب خواهند بود.
داستان خسارت وارد آوردن و آوار شدن ساختمان هاي مجاور، عمدتا در اثر گودبرداري در زمين مجاور، از سال ها پيش و تقريبا در اكثر شهرهاي كشور، رخ داده و تا سال ها رخ مي دهد و عمده علت آن هم، اشكال در ساختمان موجود است و كمتر در ساختمان مجاور كه قرار است ساخته شود.
در بسياري ساختمان هاي قديمي يك و دو طبقه، پي وجود ندارد و در ساختمان هاي بلندمرتبه، فقط پي تكي وجود دارد و اغلب ديوارها، بدون پي و شناژ، در روي زمين قرار گرفته است؛ به علاوه ملات اغلب اين ساختمان ها خاك و گل است و از سيمان و بتن خبري در آنها نيست. از سويي، در بسياري ساختمان هاي تازه ساز، يا زيرزمين وجود دارد يا پي و در نتيجه كف زمين پروژه، كم وبيش پايين تر از كف زمين در ساختمان هاي مجاور و قديمي ساز است و گودبرداري و برداشتن خاك از مجاور پي ها يا ديوارهاي همسايه، حذف خاك مقاوم و نگهدارنده پي و ديوار (و عامل انتقال نيرو هاي ساختمان به زمين)، به معناي اجازه حركت به آنها و آوار شدن و
ترك برداشتن و ... خواهد بود.
از آنجا كه ساخت وساز همواره ادامه دارد، تا زماني كه آخرين ساختمان موجود قديمي ساز بدون پي يا با پي آنچناني، آوار نشده باشد (عمدا يا سهوا) بايد در انتظار چنين وقايعي بود و راه مقابله با آن تغيير شيوه موجود است و بس؛ شيوه اي كه ترسيم شده، اما اجرا نمي شود. اما بياييم يك بار منصفانه به مقصران بپردازيم تا اگر مي شود چاره اي بينديشيم تا از خسارات بعدي پيشگيري كنيم.
مالك تصميم مي گيرد زمينش را بسازد يا ساختمان موجودش را تخريب كند و ساختمان جديدي با حجم بيشتر به جاي آن بسازد، به شهرداري مراجعه مي كند و درخواست صدور پروانه ساختمان مي دهد.
شهرداري احتمالا بازديد مي كند، اصطلاحا اعمال قانون مي كند و ضوابط خود را، در منطقه و محل ساخت، در نظر مي گيرد و دستور نقشه اي به مالك مي دهد تا برابر آن، نقشه تهيه كند و بسازد.
قاعدتا مالك، اوضاع خود را سبك- سنگين مي كند و در صورت گرفتن نتيجه مثبت براي تهيه نقشه اقدام مي كند. اولين مشكل ساخت وساز از اينجا شروع مي شود كه معمولا مالك به سمت و سويي هدايت مي شود و معلوم است وقتي كه مالك مجبور به رفتن به سوي خاصي بشود و از خدمات افراد خاص استفاده كند، يعني حق انتخاب مهندسان طراح را ندارد و اولين نقطه است كه كيفيت، فداي اعمال نفوذ مي شود و كار در اصل در يك سيستم دلالي وارد مي شود كه تا انتها ادامه دارد.نقشه ها، آنچنان كه سيستم دلالي مي خواهد و نه مالك، تهيه و به شهرداري مي رود در شرايطي كه مهندس ناظر هم از طريق سيستم فوق انتخاب مي شود (توجه شود مالك تا اينجا نقشي در انتخاب طراح و ناظر ندارد) و پروانه صادر مي شود (نيازي به گفتن نيست كه چون سيستم، يكپارچه عمل مي كند كنترلي در كار نخواهد بود و ...).
اگر مالك خود تجربه اي در ساخت داشته باشد كه شروع به ساخت مي كند، در غير اين صورت همان سيستم براي او پيمانكار مي گيرد يا معرفي مي كند.
همزمان كار نظارت هم شروع مي شود. اين كار نيز معمولا از طريق همان سيستم صورت مي گيرد و معمولا مهندسان، به ندرت خود اقدام به نظارت سيستم مي كنند، اما هستند مهندساني كه از اين پس خود وارد عمل مي شوند؛ بديهي است كه اين مهندس هم به اندازه دريافتي خود، وقت صرف خواهد كرد. اين وجه در شهر تهران حداكثر و گاه تا مبلغ واقعي است كه بخش عمده اي از آن هم صرف ماليات مي شود.
در هيچ كجاي اين سيستم نظارت بر خدمات مهندسي يا كنترل خدمات مهندسي وجود ندارد.
اگر مهندس ناظر خوب عمل كند، كار به درگيري با مالك و سيستم فوق مي كشد يا به مصالحه مي كشد يا به شوراي انتظامي و باقي ماجرا ... .
اين سيستم ساليان سال وجود دارد و همه از شهرداري تا مهندس تا سازمان نظام مهندسي ساختمان و ... آن را مي شناسند. براي مبارزه با آن و در نتيجه پيشگيري از وقوع چنان خطراتي و نيز ارائه كار مطلوب و آبرومند، قانون وضع شده است (قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان، 1374). آيين نامه ها وضع شده است (آيين نامه قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان، 1375) و (آيين نامه مجريان، 1382) و (آيين نامه ماده 33، 1383) و (مجموعه شيوه نامه هاي مربوط مجموعا تحت عنوان نظامات اداري يا مبحث دوم مقررات ملي، 1384) و ... .
اما هيچ كدام اجرا نمي شود. چرا؟ اگر دلتان مي سوزد، محترمانه؛
از وزارت مسكن و شهرسازي بپرسيد.
از شوراي مركزي سازمان نظام مهندسي ساختمان بپرسيد.
از سازمان نظام مهندسي ساختمان استان بپرسيد.
از وزارت كشور بپرسيد.
از استانداري ها بپرسيد.
از شوراهاي اسلامي شهرها بپرسيد.
از شهرداران محترم بپرسيد.
از هركس و هر نهاد و هر ارگان كه مسئول اجراي قانون است يا ناظر به اجراي قانون است و ... بپرسيد.
چرا قوانيني كه صدها ميليون تومان هزينه، هزاران ساعت وقت و انرژي صرف تهيه و تدوين و تصويب و ابلاغ آنها شده، اجرا نمي شود؟ چه كسي پاسخگوي آن همه هزينه بي فايده است؟ از او هم بپرسيد.
*عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران
|