سه شنبه ۲۷ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۱ - Jan 17, 2006
شهري
Front Page

هشدار رئيس شوراي شهر درباره بي توجهي بهحريم پايتخت
نقض حريم تهران، جمعيت اسلامشهر را هفتصد برابر كرد
000759.jpg
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: بي توجهي و ناديده گرفتن حريم تهران طي ساليان گذشته شرايطي بسيار ناهنجار براي پايتخت به وجود آورده است.
مهندس مهدي چمران در گفتگو با همشهري پيامدهاي بي توجهي به حريم شهر تهران را يك فاجعه دانست و گفت: اطراف تهران روستاهاي كوچكي در داخل حريم وجود داشت كه نبايد بيش از حد معمول مثلاً ۲ درصد در سال رشد مي كرد و بر جمعيت آن افزوده مي شد ولي اين مسايل در گذشته رعايت نشد به نحوي كه حريم شهر به تدريج كاهش يافت و ساخت و سازهاي بي ضابطه در آنها انجام شد.
وي گفت: براي نمونه اسلامشهر كه قبل از سال ۵۰ حدود هزار نفر جمعيت داشت هم اكنون ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر جمعيت دارد در حالي كه از امكانات مناسب شهري برخوردار نيست.رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينكه جداكردن روستاها از حريم شهر تهران تاكنون مشكلات فراواني را براي تهران درپي داشته و مشكلات روي هم انباشت شده است گفت: در حال حاضر ۱۰ ميليون نفر در تهران زندگي مي كنند در حالي كه امكانات و اعتبارات موجود براي اداره اين شهر در مقايسه با ساير شهرها بسيار كمتر است.رئيس شوراي شهر تهران همچنين از چگونگي تصويب لايحه تعاريف «محدوده و حريم شهر، روستا و شهرك و نحوه تعيين آنها» در مجلس انتقاد كرد و خواستار اصلاح آن شد.وي گفت: اگر قوانين بازدارنده مربوط به تهران در رابطه با شهرك ها و روستاهاي اطراف تهران اعمال نشود مشكل مهاجرت و گسترش حاشيه نشيني تداوم خواهد يافت.وي افزود: برخي شهرداري هاي اطراف تهران هم اكنون در واگذاري زمين كشاورزي يا زمين براي ساخت كارخانه و سوله و يا خانه سازي، براي كسب درآمد بيشتر با يكديگر مسابقه گذاشته اند.مشروح گفتگوي همشهري با رئيس شوراي شهر درباره حريم تهران و مشكلات مربوط به آن به زودي در همشهري به چاپ خواهد رسيد.

محكوميت مديركل منابع طبيعي استان گيلان به انفصال از خدمت
حكم دادگاه ۴۳۳ هكتار جنگل را از فهرست
اراضي ملي حذف مي كند
000750.jpg
گروه شهري _ مژگان جمشيدي: مديركل منابع طبيعي استان گيلان به دليل عدم واگذاري ۴۳۳ هكتار از جنگل هاي ملي استان به افرادي كه مدعي مالكيت جنگل بودند، از سوي دادگاه جزايي رشت به يك سال انفصال از خدمت محكوم شد.
اين جنگل ها به مساحت ۴ ميليون و ۳۳۳ هزار مترمربع در منطقه «امير بكنده» و «چپرپرد» رشت واقع شده كه از سال ۱۳۶۴ ملي اعلام شده است.
حميد نصري، مديركل منابع طبيعي استان گيلان يك ماه قبل در گفت وگو با همشهري اعلام كرده بود: برخي افراد در حال تصاحب جنگل هاي بكر اين منطقه هستند اما با صراحت اعلام مي كنم كه استعفا مي دهم ولي جنگل را واگذار نمي كنم.
با اين حال قاضي شعبه ۱۴ دادگاه جزايي رشت صبح ديروز در پي شكايت افرادي كه مدعي مالكيت جنگل بودند و پيش از اين نيز قاضي كميسيون ماده واحده ۵۶ جنگل ها و مراتع، علي رغم اعتراضات اعضاي كميسيون به نفع آنها رأي داده بود، مديركل منابع طبيعي استان گيلان را طي ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامي به يك سال انفصال از خدمت محكوم كرد.
اتهام وي از سوي قاضي سوءاستفاده از موقعيت شغلي در جهت جلوگيري از اجراي حكم صادره از سوي دادگاه عنوان شده است.
در عين حال محمدتقي عموزاده، مديركل دفتر حقوقي سازمان جنگل ها و مراتع به همشهري گفت: متأسفانه قضات دادگاه بدوي، تجديدنظر و ديوان عالي كشور علي رغم اعتراضات سازمان به ملي بودن جنگل هاي مورد نظر تاكنون وارد رسيدگي ماهوي به قضيه نشده اند و هر بار با استناد به اين كه اعتراض سازمان بعد از ۲۰ روز مهلت مقرر صورت گرفته، اعتراض ما را رد كرده اند.
اين در حالي است كه در قوانين منابع طبيعي براي رأيي كه قاضي كميسيون ماده واحده صادر مي كند چون ماده واحده اداري است و قضائي محسوب نمي شود و تابع قانون آيين دادرسي نيست مهلت مشخص نشده اما قضات به اين امر تاكنون توجهي نكرده اند. به همين دليل ما نيز نمي توانيم به راحتي از حقوق ملت و دولت در ملي بودن جنگل ها صرف نظر كنيم لذا از جناب آقاي شاهرودي درخواست كرده ايم كه شخصا دستور رسيدگي ماهوي به اين پرونده را با حضور قاضي ويژه اي صادر كنند تا اگر چنانچه غفلتي صورت گرفته از پديده زمين خواري جلوگيري شود.
وي گفت: رأي صادره براي مديركل استان نيز از نظر حقوقي متزلزل است و قاضي بدوي استناد به دليل مستندي حكم صادر كرده درحالي كه مديركل منابع طبيعي تاكنون هيچ مكاتبه اي و يا فعل اجرايي در رابطه با عدم واگذاري جنگل به آن افراد نداشته است.وي افزود: حكم قاضي ماده واحده اصلا تاكنون به اجراي احكام ارسال نشده و از نظر حقوقي قابليت اجرا ندارد چون قاضي در حكم خود حدود اربعه جنگل مورد ادعاي اين افراد را مشخص نكرده كه از اين نظر صدور چنين حكمي تاكنون بي سابقه بوده است.وي افزود: از سوي ديگر حكم قاضي كميسيون ماده واحده به دليل مشخص نبودن حدود اربعه جنگل هاي مورد ادعاي اين افراد قابليت اجرا ندارد و به همين دليل تاكنون به اجراي احكام نرفته و از اين نظر تقصيري متوجه مديركل نبوده و نيست.

فرهنگسراي بهمن به قطب فرهنگي تبديل مي شود
گروه شهري: با توجه به فقر فضاهاي فرهنگي در جنوب تهران، فرهنگسراي بزرگ بهمن به يك قطب مهم فرهنگي تبديل مي شود.
اكبر فيضي- مديرعامل فرهنگسراي بهمن با اعلام اين مطلب افزود: به رغم تلاش هايي كه در سالهاي اخير انجام شده، هنوز سرانه فضاهاي فرهنگي از جمله سالن هاي تئاتر و سينما در مناطق جنوبي تهران بسيار اندك است؛ از اين رو تلاش مي كنيم با برگزاري برنامه هاي متنوع فرهنگي و هنري، نشاط فرهنگي در بين شهروندان ايجاد كنيم.
وي از افزايش برنامه هاي فرهنگي با مشاركت شهروندان و نهادها و سازمان هايي از جمله آموزش و پرورش خبر داد و افزود: همايش نقش ايرانيان در آخر الزمان و بررسي ديدگاههاي اديان درباره مهدويت، همايش شهروند، قانون و امنيت و بررسي مهارتهاي زندگي، نجوم در قرآن و همايش نخبگان و زبدگان به همراه نمايشگاه دستاوردهاي تشكل هاي غيردولتي از جمله برنامه هايي است كه در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود. به گفته وي جشن بزرگ غديرخم و جشن پيوند ۱۱۰ زوج بسيجي و ايستگاه نقاشي ويژه كودكان به مناسبت هفته ولايت و مهرورزي و همايش به مورد اجرا گذاشته مي شود.
مدير فرهنگسراي بهمن در ادامه از برگزاري مراسم تغذيه در دهه اول ماه محرم، تصويرسازي قصص قرآن، مسابقه كتابخواني محله اي و جشن كتاب به منظور ترويج فرهنگ مطالعه خبر داد. فيضي خاطرنشان كرد: با توجه به افزايش برنامه هاي فرهنگسرا و پيش بيني افزايش مخاطبان و استقبال شهروندان از برنامه هاي اين فرهنگسرا، مساحت اين فرهنگسرا به ميزان ۵۰ هزار مترمربع افزايش مي يابد.

پيمانكاران طرح هاي شهري ملزم به مناسب سازي
فضاها براي معلولان شدند
گروه شهري: شهرداري تهران مقرر كرده است تحويل پروژه هاي عمراني از پيمانكاران به ويژه در حوزه ساخت بوستان هاي عمومي و شبكه معابر منوط به رعايت ضوابط مناسب سازي فضاهاي شهري براي جانبازان و معلولان جسمي حركتي و حتي تاييد انجمن حمايت از حقوق معلولان باشد.
به گزارش همشهري بر همين اساس طي جلسه مشتركي كه با حضور معاونان فني عمراني و امور اجتماعي شهرداري تهران با جمعي از اعضاء هيات مديره انجمن حمايت از حقوق معلولان برگزار شد همچنين مقرر شد ستاد بهسازي معابر شهرداري تهران به ستاد بهسازي معابر و مناسب سازي محيط جهت حركت معلولان جسمي و حركتي تغييرنام يابد.
بنابراين گزارش و براساس مصوبه يكصد و پنجاه و هشتمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران، ماده ۱۹۳ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي اجتماعي و فرهنگي، تصويب نامه هيات وزيران شوراي عالي شهرسازي مقرر شد تا پايان سال ۸۵ به تفكيك مناطق شهري يكسري اقدامات در راستاي مناسب سازي فضاهاي شهري براي استفاده معلولان صورت پذيرد.
اين درحالي است كه براساس بخشنامه اخير دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران به كليه معاونان، مشاوران، شهرداران مناطق ۲۲ گانه، مديرعامل كليه سازمان ها و شركت هاي تحت امر شهرداري مقرر شده است نصب نشانه ها و علايم فيزيكي با اولويت ميادين و معابر اصلي و نزديك تقاطعات، تجهيز چراغ هاي راهنمايي معابر به علايم صوتي، برجسته نمودن سطح پياده روهاي نزديك تقاطعات براي استفاده نابينايان، ايجاد محل هاي ويژه جهت توقف وسايل نقليه معلولان، تامين تسهيلات ويژه براي معلولان در امر رفت و آمد از طريق شركت واحد، مترو و تاكسي و احداث فضاهاي عمومي و پياده روهاي شهري براي معلولان تا پايان سال ۸۵ به انجام برسد.

تجهيز ناوگان برف روبي پايتخت به ۷۰۰ دستگاه
ماشين سنگين و سبك
با به كارگيري ۳۳ دستگاه خودروي ويژه برف روب موسوم به «باب كت» ، ناوگان برف روبي پايتخت به ۶۹۳ دستگاه ماشين آلات سنگين و سبك مجهز شد.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اعلام اين مطلب اظهار داشت: علاوه بر خودروهاي باب كت، لودر، گريدر، كاميون تيغه دار و شن پاش، از جمله ماشين آلاتي هستند كه در ناوگان برف روبي به كار گرفته شده اند.به گزارش روابط عمومي معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران، دكتر مسعود كرباسيان با تاكيد بر بسيج كليه امكانات و تجهيزات شهرداري تهران در اين زمينه افزود: علاوه بر ماشين آلات سبك و سنگين، هنگام بارش برف و پس از آن هزاران نيروي خدماتي مقيم در مناطق مركزي و شمالي تهران به همراه نيروهاي خدماتي كمكي از مناطق جنوبي شهر عمليات برف روبي را انجام خواهند داد.

ديدار عضو شوراي شهر تهران با شهروندان
مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو شوراي شهر روز چهارشنبه در منطقه ۱۹با شهروندان ديدار مي كند. شهروندان منطقه يادشده مي توانند جهت ثبت نام ديدار با وي به روابط عمومي شهرداري منطقه مذكور مراجعه كنند.

مابه التفاوت  كمك  هزينه  مسكن  مستمري  بگيران
000747.jpg
مديركل  تامين  اجتماعي  استان  قزوين  گفت : مابه التفاوت  كمك  هزينه  مسكن  مستمري  بگيران  اين  سازمان  تا پايان  سال جاري  پرداخت  مي شود.  رضا اميني   افزود: افزايش  كمك  هزينه  مسكن  مستمري  بگيران  تامين  اجتماعي  از اول  فروردين  ماه  سال  جاري  محاسبه  و همراه  با مستمري  بهمن  و اسفندماه  به  مستمري بگيران  پرداخت  مي شود. بر اين  اساس  ميزان  كمك  هزينه  مسكن  مستمري بگيران  تامين  اجتماعي  از ۲۸ هزار به  ۴۴ هزار ريال  افزايش  يافته  است . افزايش  كمك هزينه  مسكن  شامل  مستمري بگيران  بازنشسته ، از كارافتادگي  كلي  متاهل  و يا متكفل  و همچنين  بازماندگان  بيش  از يك  نفر مي شود.

افزايش دوربين هاي نظارت تصويري
000753.jpg
ايلنا:سال آينده تعداد دوربين  هاي نظارت تصويري شهر تهران به ۳۰۰ دستگاه افزايش پيدا مي  كند.مهندس حجت الله بهروز، مديرعامل شركت كنترل ترافيك تهران، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۶۰ دوربين نظارت تصوير در سطح شهر تهران نصب شده كه در بحث مديريت ترافيك بسيار موثر است.
وي، با بيان اين  كه ايده  هاي مديريت ترافيك بر روش  هاي حمل و نقل تاثير چشم  گيري دارد، يادآور شد: مركز كنترل ترافيك از طريق دوربين  هاي نظارت تصويري بر كل شهر احاطه دارد و تصميم  گيري  ها و خدمات دهي از طريق اين مركز به عنوان تامين كننده اطلاعات انجام مي  شود.

سازمان هواشناسي خبر داد:
آغاز دوباره برف و باران از جمعه
ايسنا: سازمان هواشناسي كشور اعلام كرد: نقشه هاي پيش يابي امروز ناوه اي را بر روي درياچه آرال نشان مي دهد كه سامانه همراه آن تا دامنه هاي البرز گسترش يافته است.
از اين رو طي روزهاي آينده بارشهاي خفيف و پراكنده را در نوار شمالي خواهيم داشت. در روز پنجشنبه با تقويت شارشهاي ناپايدار تراز مياني جو در نواحي جنوب شرقي كشور وزش باد ، گردوخاك و بارشهاي پراكنده را انتظار داريم. از اواخر روز جمعه با نفوذ يك جبهه كم فشار ديناميكي از سمت غرب بتدريج بارشها از سمت شمال غرب و غرب كشور آغاز مي شود.
بر اين اساس طي ۲۴ ساعت آينده آسمان سواحل درياي خزر قسمتي تا نيمه ابري با مه صبحگاهي، آسمان استانهاي آذربايجان شرقي ، غربي ، اردبيل ، زنجان ، كردستان ، خراسانهاي شمالي ، رضوي ، قزوين ، قم ، مركزي ، سمنان ، همدان ، كرمانشاه و اصفهان صاف تا قسمتي ابري در برخي نقاط با مه صبحگاهي در بعد از ظهر با وزش باد، آسمان استانهاي خوزستان ، بوشهر ،  سيستان وبلوچستان ، كرمان ، هرمزگان و جزاير تنب بزرگ و كوچك ، قشم ،  كيش ، سيري ، ابوموسي و لاوان صاف تا قسمتي ابري در برخي نقاط با وزش باد و گرد وخاك و در شهرهاي ساحلي و جزاير با مه رقيق صبحگاهي خواهد بود.
سازمان هواشناسي كشور در روز سه شنبه آسمان تهران را صاف تا قسمتي ابري با مه رقيق صبحگاهي يا غبار محلي در برخي نقاط با وزش باد و در ارتفاعات با رشد ابر پيش بيني كرد كه حداكثر و حداقل دماي تهران در اين روز به ۶ و ۱ درجه سانتيگراد مي رسد.

۲۵۱خيابان خواب
000744.jpg
مدير «سراي  احسان» اعلام  كرد: از آغاز فصل  سرما، مهرماه  سال جاري  تاكنون ۲۵۱ خيابان  خواب  (كارتن  خواب ) از سطح  خيابان هاي  شهر تهران  جمع آوري  شده  و در اين  محل  نگهداري  مي شوند.
وي  افزود:۱۶۰ نفر از خيابان خواب هاي  جمع آوري  شده  مرد و ۹۱ نفر بقيه  زن  هستند.به  گفته  وي ، طي  سال جاري  در مجموع  ۵۶۲ خيابان  خواب  توسط گشت هاي  اين مركز جمع آوري  شدند كه  ۳۶۱ نفر آنان  مرد بودند.وي  افزود: ۹۰ درصد افراد اسكان  يافته  در اين  مركز بيمار روان  و اعصاب بوده اند.به  گفته  وي ، ايدز، هپاتيت  سي  و بي ، بيماري هاي  داخلي ، عفوني  و ريوي ، و همچنين  معلوليت هاي  ذهني  و جسمي عمده ترين  بيماري هاي  خيابان  خواب  هاست .

نگاه
000741.jpg
حميد بهرامي

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |