سه شنبه ۲۷ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۱ - Jan 17, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
امور عالم بر سه گونه است: حلال آشكار و حرام آشكار و شبهاتي ميان اين دو.هر كس از موارد شبهه ناك پرهيز كند مسلماً نسبت به موارد قطعي پرهيزگارتر است، چون گناهان قرقگاه خداوند است و هر كس گله خود را در اطراف قرقگاه بچراند ممكن است وارد آن شود.
نهج السعاده في مستدرك نهج البلاغه ج ۱ ص ۲۲۵
امروز با حافظ
نقش هر نغمه كه زد راه به جايي دارد
مطرب عشق عجب ساز و نوايي دارد
كه خوش آهنگ و فرح بخش هوايي دارد
عالم از ناله عشاق مبادا خالي
دبير جشنواره تئاتر فجر در جمع خبرنگاران با تشريح برنامه هاي جشنواره :
تئاتر ايران در عرصه جهاني از جايگاه خاصي برخوردار است
با توجه به اعتبار موجود ،برگزاري جشنواره در اين ابعاد غيرممكن بود،به همين دليل از ديگر نهادها و به خصوص شهرداري تهران كمك گرفتيم
000786.jpg
گروه ادب و هنر: حسين مسافر آستانه، دبير بيست وچهارمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر صبح ديروز در جمع خبرنگاران ويژگي هاي جشنواره امسال را اعلام كرد.
وي در آغاز با اشاره به اين نكته كه تئاتر ايران با امكانات دهه ۴۰ در حال فعاليت است گفت: به رغم همه كمبودها تئاتر ايران به مدد فعالان اين حوزه در عرصه جهاني از جايگاه خاصي برخوردار است.
مسافر آستانه افزود: جشنواره بيست وچهارم نسبت به سال هاي گذشته تغييرات بسياري كرد و در انتخاب آثار شركت كننده در جشنواره اقبال عمومي تماشاگران بسيار مؤثر بوده است. وي درباره آثار بخش بين الملل جشنواره گفت: ۱۵۰ گروه خارجي براي شركت در جشنواره اعلام آمادگي كردند كه درنهايت ۳۰ نمايش انتخاب شد و پس از بازبيني ۱۵ نمايش براي شركت در اين دوره جشنواره مورد تأييد قرار گرفت.
دبير جشنواره درباره غيررقابتي بودن نمايش ها گفت: رقابتي كردن جشنواره تئاتر فجر سطح كار را كاهش مي دهد. جشنواره مكاني براي معرفي استعدادهاي جوان است بنابراين نبايد آن  را به ميدان رقابت و مسابقه تبديل كرد. در عين حال راه را براي جايزه دادن ساير نهادها بازگذاشته ايم. چندين نهاد اعلام آمادگي كرده اند كه يكي از اين مراكز انجمن نمايش است كه به شكل صنفي آثار جشنواره را داوري مي كند و اين داوري ها مي تواند شور و حال جايزه را به جشنواره برگرداند؛ ضمن آن كه شأن جشنواره پايين نمي آيد.
دبير جشنواره درباره رقم بودجه جشنواره گفت: بودجه ابتدايي ۶۰۰ ميليون تومان بود كه با تغيير مديريت و با توجه به اعتبار موجود اين بودجه به ۳۰۰ ميليون تومان كاهش يافت و از آنجا كه برگزاري جشنواره با اين مبلغ و در اين ابعاد غيرممكن است از ديگر نهادها و به خصوص شهرداري تهران كمك گرفتيم.
حضور گسترده جوانان شهرستاني
وي با اشاره به حضور گسترده گروه هاي شهرستاني در جشنواره گفت: امسال براي تمامي گروه هاي نمايشي شهرستاني حاضر در جشنواره، هتل و امكانات اقامتي و پذيرايي پيش بيني شده است. به دليل برپايي نشست هاي تخصصي كارگاه هاي آموزشي و ورك شاپ هايي با حضور صاحب نظران و متخصصان خارجي و ايراني و غناي ابعاد آموزشي جشنواره، شوراي برگزاري اين امكانات و تسهيلات را براي هنرمندان شهرستاني فراهم كرده است. تمامي گروه هاي حاضر در جشنواره كه از شهرستان هاي مختلف كشور مانند تبريز، خرمشهر، فسا، زنجان، اصفهان، گچساران، قم، صومعه سرا، مشهد و ساوجبلاغ در جشنواره حضور دارند و در فهرست آثار منتخب جشنواره هاي استاني قرار دارند در طول جشنواره از همه امكانات بهره مند خواهند شد.دبير جشنواره درباره نمايش هاي خياباني گفت: ۲۵ نمايش خياباني در جشنواره امسال به اجراي برنامه مي پردازند و چندين گروه سيار نمايشي نيز كارهاي خود  را بر اساس نمايش هاي سنتي ايراني و به منظور معرفي گونه هاي نمايش ايران در مراسم افتتاحيه جشنواره از ميدان انقلاب تا تئاتر شهر اجرا خواهند كرد و اين گردهمايي در مقابل تئاتر شهر به پايان مي رسد.
حسين مسافر آستانه در پايان اين نشست با اشاره به اين نكته كه جشنواره وظيفه اي در قبال توليد تئاتر به عهده ندارد بلكه مكاني براي معرفي توليدات يك ساله تئاتر كشور است گفت: همه تلاش مسئولان برگزاري جشنواره بر اين معطوف شده است كه سرويس دهي مطلوبي به گروه هاي نمايشي و تماشاگران تئاتر داده شود.
عكس:نيكو شيدفر

از فردا با حضور شاعران مقاومت از ايران و چند كشور جهان
چهاردهمين كنگره شعر دفاع مقدس با پيام حداد عادل
گشايش مي يابد
مهر: چهاردهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس از فردا و با پيام غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي در كرمانشاه افتتاح مي شود.
در اين كنگره ادبي كه امروز سه شنبه بيست و هفتم دي ماه افتتاح مي شود، اداره كل بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان كرمانشاه تا روز جمعه ۲۹ دي ماه پذيراي بيش از ۲۰۰ شاعرمقاومت از ايران و چند كشورفارسي زبان جهان خواهد بود.
اين كنگره كه امسال براي اولين بار بخش بين الملل را هم تجربه مي كند، ميزبان شاعراني چون: سيد ضياءالدين قاسمي ازافغانستان، محمد علي عجمي ازتاجيكستان، لوپزا بولبرازمراكش، شوقي وعباس علي فتوني از كشور لبنان و... خواهد بود.
حسين اسرافيلي، دكترسيد علي ميرباذل، مرتضي اميري اسفندقه، علي محمد مؤدب، شيرينعلي گلمرادي، عبدالجبار كاكايي و عباس مشفق كاشاني داوري آثار رسيده به كنگره را برعهده داشته اند.
ازميان يازده هزارقطعه شعر ارسالي به چهاردهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس كه توسط ۹۰۰ شاعر به دبيرخانه كنگره ارسال شده است، ۱۲۰ شعرمنتخب از نگاه داوران، در كتابي به نام روايت چهاردهم چاپ و منتشرمي شود.
اشعار سيزدهمين كنگره سراسري شعردفاع مقدس ( دوره قبل ) نيز با نام روايت مجنون درنهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس به عنوان بهترين مجموعه شعر گردآوري شده از سوي هيأت داوران معرفي شد.

سوگ سرايي به مناسبت چهلم شهداي عكاس و خبرنگار
گروه ادب و هنر: به مناسبت چهلمين روز شهادت جمعي از خبرنگاران و عكاسان رسانه هاي گروهي مراسم سوگ سرايي در محل خبرگزاري ايسنا برگزار شد.
در اين مراسم كه به همت گروه ادب خبرگزاري ايسنا برپا شد، طاهره صفارزاده، مفتون اميني، عليرضا طبايي، شمس لنگرودي، محمود معتقدي، اسدالله امرايي، حافظ موسوي، حميد هنرجو، رسول يونان، شهاب مقربين، هادي خوانساري، شاهرخ تندروصالح، محسن فرجي و جمعي از شاعران و خبرنگاران ادبي رسانه هاي گروهي حضور داشته و به شعرخواني پرداختند.

مسابقه اينترنتي سايت راديو قرآن در ايام دهه فجر
ايسنا: مسابقه  اينترنتي برنامه  آيه هاي زندگي براي ايام دهه  فجر از طريق سايت اينترنتي راديو قرآن برگزار مي شود.
به گفته حميدرضا وليان مدير اطلاعات و برنامه ريزي راديو قرآن از روز شنبه ۸ بهمن ماه جاري مرحله جديد برنامه آيه هاي زندگي در راديو قرآن پخش خواهد شد، از اين رو همزمان با آن يك سري مسابقات اينترنتي براي مخاطبان اين راديو برگزار مي شود.
وي افزود: در ماه مبارك رمضان نيز يك دوره  مسابقات اينترنتي برگزار شد كه با استقبال خوبي از سوي كاربران مواجه شد، اميدواريم در ايام دهه  فجر نيز اين مسابقات با اقبال آنها روبه رو شود.

برگي از تاريخ
نواب صفوي
شهيد سيدمجتبي نواب صفوي در سال ۱۳۰۳ ش در خاني آباد تهران به دنيا آمد و پس از اتمام دروس ابتدايي، به آبادان سفر كرد. سيدمجتبي سپس براي ادامه تحصيل به نجف اشرف مهاجرت نمود و در آن جا از محضر مدرسين حوزه علميه نجف اشرف بهره مند گرديد. وي پس از چهار سال اقامت در نجف به دستور آيت الله سيد ابوالحسن اصفهاني جهت مبارزه با كجروي هاي كسروي به ايران آمد و با تشكيل «جمعيت فداييان اسلام» به مبارزه با بدخواهان و بدانديشان پرداخت. ترور وابستگان استعماري مانند احمدي كسروي، عبدالحسين هژير، علي رزم آرا و حسين علاء از جمله فعاليت هاي سياسي اين جمعيت مي باشد. شهيد نواب صفوي همچنين با حكومت دكتر مصدق به خاطر عدم عمل به احكام اسلامي به مخالفت برخاست و به همين جهت در ايام نخست ريزي مصدق، دستگير و به زندان افتاد و تا سقوط حكومت مصدق در زندان بود. سرانجام اين مجاهد خستگي ناپذير به همراه سه تن از همرزمانش به نام هاي خليل طهماسبي، مظفر علي ذوالقدر و سيدمحمد واحدي در بيدادگاه رژيم پهلوي محكوم و در صبحگاه ۲۷ دي ۱۳۳۴ شمسي تيرباران شده و به خيل شهدا پيوستند. بدين ترتيب پرونده ده سال فعاليت سياسي و اجتماعي جمعيت فداييان اسلام بسته شد و جنايت ديگري در پرونده سياه خاندان پهلوي ثبت گرديد.

كوتاه از هفت هنر
موزه سينما : برنامه چشم انداز سينماي ايران به مناسبت جشنواره فيلم فجر در موزه سينما برگزار مي شود. در اين برنامه فيلم هايي از بخش ميهمان و آثار ايراني بخش جشنواره جشنواره ها به نمايش درمي آيد.
زنان فيلمساز : امروز سه شنبه در آخرين روز جشنواره زنان فيلمساز فيلم بودن در سكوت به كارگرداني مژگان رودباري و ليلا ساخته داريوش مهرجويي در خانه هنرمندان به نمايش درمي آيد. نشست تخصصي زن از نگاه سينما و آخرين كارگاه آموزشي با حضور نازنين مفخم برگزار مي شود.
سالگرد كتاب كودك : مراسم چهل و سومين سالگرد تأسيس شوراي كتاب كودك با حضور اعضاي شورا  ،گروهي از نويسندگان و تصويرگران در حسينيه ارشاد برگزار شد.
ورنر هرتزوك در جشنواره : فيلم آن سوي آسمان نيلگون آخرين ساخته ورنر هرتزوك در جشنواره فيلم فجر به نمايش درمي آيد. اين فيلم در بخش نمايش هاي ويژه جشنواره حضور دارد.
غيبت موسيقي روسيه ، گروه موسيقي روسيه به دليل نرسيدن به جشنواره ،برنامه ها را دستخوش تغيير كرد و گروه هاي هلند، روماني و لهستان جايگزين آن شد.
بهار موسيقي : شبكه دو سيما با توليد برنامه بهار موسيقي به رويدادهاي جشنواره بيست و يكم موسيقي مي پردازد. اين برنامه تا پايان جشنواره هر شب ساعت ۳۰/۲۰ پخش مي شود.
ميثاق عشق : به مناسبت عيد غدير شب شعر ميثاق عشق امروز در كرج برگزار مي شود. در اين برنامه گروهي از شعراي جوان و پيشكسوت در كتابخانه اميركبير حضور دارند.

جشن غدير با شعر و نقاشي
گروه ادب و هنر: دومين جشنواره غدير در آئينه شعر، نقاشي و خوشنويسي به همت دبيرخانه كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد استان تهران در مجتمع فرهنگي و هنري نور برگزار مي شود.
علي پروانه، مسئول دبيرخانه كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد استان تهران با اعلام اين خبر افزود: به دنبال برگزاري نخستين جشنواره غدير در آئينه شعر، نقاشي و خوشنويسي در سال گذشته و استقبال قابل توجه علاقمندان به ولايت، بر آن شديم تا دومين دوره اين مسابقات را نيز برگزار كنيم.

غلامرضا طباطبايي بازيگر پيشكسوت درگذشت
مهر: غلامرضا طباطبايي، بازيگر پيشكسوت سينما، تلويزيون و تئاتر، دارفاني را وداع گفت.
غلامرضا طباطبايي در سال ۱۳۱۹ متولد شد. او مدرك كارشناسي رشته هنرهاي نمايشي (بازيگري ،كارگرداني) از دانشگاه تهران و مدرك كارشناسي ارشد رشته وسايل ارتباط جمعي (راديو و تلويزيون) از دانشگاه ايالتي ميشيگان را داشت.
غلامرضا طباطبايي فعاليت هنري خود را با همكاري با صدا و سيما به عنوان تهيه كننده برنامه هاي تلويزيوني و راديويي از سال ۱۳۳۸ آغاز كرد.
آخرين فعاليت سنيمايي وي، بازي در فيلم «نوك برج» ساخته كيومرث پوراحمد بود. وي در طول زندگي هنري خود، در فيلم ها و مجموعه هايي چون ولايت عشق، معادله، ابجد، غزل، شيفته، مسافر ري، شراره، لژيون، عشق گمشده، روز شيطان، راز خنجر، مسافران، عشق و مرگ، صنوبرهاي سوزان، تحفه ها، ردپايي بر شن، محموله، ويزا، ملاقات و زنده ياد به ايفاي نقش پرداخت.

نمايشگاه عكاسان خبري در اربعين شهداي
هواپيماي سي-۱۳۰
000756.jpg
گروه اجتماعي: عصر ديروز نمايشگاه «پرواز عكاسان خبري در قاب تصوير» در نگارخانه خيابان حجاب كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با حضور شماري از عكاسان خانواده هاي شهداي هواپيماي سي-۱۳۰ و هنرمندان هنر عكاسي گشايش يافت.
به گزارش خبرنگار ما در مراسم گشايش اين نمايشگاه كه به مناسبت اربعين شهداي سانحه هوايي ۱۵ آذرماه برگزار شده بود در بدو ورود قطعه شعري با اين مضمون خودنمايي مي كرد «... قطعه هاي دل من را بردار» «ميخ كن بر سر كوه» «كه درخت، نهر و همان ابر سپيد» «كه مرا با خود برد» . حضور سوگند و كوثر فرزندان دوقلوي خبرنگار عكاس خبرگزاري فارس در اين مراسم فضاي عاطفي و در عين حال غم انگيزي را خلق كرده بود.
رسول اولياء زاده مدير خانه عكاسان ايران هدف از برپايي اين نمايشگاه را زنده نگهداشتن ياد و خاطره شهداي خبرنگار عكاس ذكر كرد و افزود: دو هفته پيش در همين مكان نمايشگاه آثار عكاسان شهيد را برگزار كرديم كه با استقبال غيرمنتظره شهروندان مواجه شد.
امروز نيز ۶۴ قطعه عكس از ۴۷ عكاس خبري حرفه اي و آماتور را كه از شروع نقطه حادثه تا پايان خاكسپاري را شامل مي شود برپا كرده ايم و بنا داريم براي زنده نگهداشتن ياد و خاطره شهداي سانحه هوايي سي-۱۳۰ از اين دست نمايشگاه ها را در شهرستان ها نيز برگزار كنيم.
مدير خانه عكاسان ايران برپايي سه نمايشگاه در كمتر از دوماه را نشانگر افزايش اشتياق و علاقه مندي در ميان هنرمندان عكاس دانست و افزود: خانه عكاسان ايران به مناسبت هاي مختلف و در مقاطع زماني متفاوت تلاش مي كند به بهانه هاي متعدد رسالت و مسئوليت خطير خود را در قبال هنرمندان عكاس به ويژه خبرنگاران عكاس شهيد، متناسب با شأن و منزلت حرفه اي آنها ادا كند.
گزارش خبرنگار همشهري همچنين حاكي است در ميان ۶۴ قطعه عكس از عكاسان خبري حرفه اي و آماتور از حادثه تا خاكسپاري، آثار خبرنگاران عكاس روزنامه همشهري عليرضا بني علي و راهب هماوندي نيز به چشم مي خورد.
نمايشگاه پرواز عكاسان خبري در قاب تصوير تا ششم بهمن هر روز از ساعت ۹ تا ۱۲ و از ۱۴ تا ۱۷ براي بازديد علاقه مندان مهيا است.
عكس:راهب هماوندي

اصل مطلب
در حفظ ظاهر و عقل معاش فرمايد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
در مديريت اي پسر، مي كوش
كه نيفتي به عجز و جوش و خروش
گر تو باشي شريف و وارسته
دهن عيبجو شود بسته
اين كه آلوده اي تو يا طاهر
داوري مي كنند از ظاهر
مي شوي متهم به دزدي و ننگ
گر بپوشي لباس شيك و قشنگ
كه خريدي تو از كجا؟ با چي؟
كت و شلوار و كفش ورساچي
گفت و گو پشت آن مدير، پره
كه لباسش كريستين ديوره
نزني عطر و ادكلن هم جز
عطر گل يا نهايتا تي رز
شرط زهد است، همچون سجاده
كت و شلوار از مد افتاده
جاي اين كارهاي موجب شك
باغ و ويلا بساز در شمشك
پول را بايد آدمي ببرد
دفتر و خانه در دبي بخرد
كيف دارد كه پول در سوئيس
باشد و خانه تو در پاريس
اي بسا پاره پوش بد منظر
كه طلب دارد از امير قطر
وي بسا شيك پوش خوش دك و پز
كه مرتب مي آورد هي بز
مي شود باعث بلا، اين هم
مدل و نام و شكل ماشين هم
گرچه ماشين خدمتي، لگن است
مانع نيش و طعن مرد و زن است
بر تويوتاي خود سوار نشو
اي پسر، با لگن بيا و برو
تازه اين طور، بيمه خواهي بود
بي خيال جريمه خواهي بود
مي شوند از تو مرد و زن ممنون
چشم شان هم نمي زند بيرون!

بهارستان
خشوع
بدان  كه خشوع در قرآن بر دو وجه باشد:
وجه نخستين خشوع به معني فروتني كردن بود؛ چنان كه خداي تعالي در سوره اسراء (آيه ۱۰۹) گفت:«آنها ]بي اختيار[بر زمين مي افتند و گريه مي كنند و فروتني شان مي افزايد. »يعني تواضع و فروتني آنها زياد مي شود.
و وجه دوم خشوع به معني آراميدن آواز بود از ترس خداي؛ چنان كه در سوره طه (آيه ۱۰۸) گفت:« و آوازها براي خداي بخشنده خاشع شود، پس تو چيزي نشنوي جز آواز نرمي. »يعني صوتها و آوازها از خشوع خداوند، ساكن و ملايم شود.
وجوه قرآن
ابوالفضل تفليسي

ستون آخر
سردبير
* يكي از اعتراض هايي كه از آغاز فعاليت اين ستون به من شده است اين بوده كه نثر و زبان و ادبيات ستوني كه سردبير روزنامه مي نويسد بايد فاخر و سنگين و حسابي باشد. بدون تعارفش يعني اين كه كارت سبك است.
مردم انتظار دارند سردبير روزنامه اي مثل همشهري در مسايل حساس و كلان كشور سرمقاله و يادداشت بنويسد. شب در برنامه ويژه خبري تلويزيون نظريه پردازي كند و صبح سرمقاله و يادداشت او را اين و آن بخوانند و از تحليل و رهنمود او بهره بگيرند... و خلاصه اش اينكه خوب نيست به جاي حرف هاي درست و حسابي با يك نثر سنگين و ادبي مي آيي به زباني خودماني و ]...[درباره تيراژ و ستون كاريكاتور و مشكل چاپ و عكس فلان مطلب و... درددل مي كني.
پاسخ من هم اين كه اولا « رحم الله رجلا عرف قدره» و مرا براي دخالت در كار انرژي هسته اي و ديپلماسي خارجي و پا توي كفش بزرگان كردن نساخته اند و ثانياً آن نثرهاي فاخر و ادبيات جدي و زبان سنگين را اولا ديگران در همشهري مي نويسند و همه استفاده مي كنند و ثانياً من هم جاهاي ديگر از اين مقوله نوشته ام و بازهم خواهم نوشت.
آن گونه نوشته ها را كه البته ضرورت هم دارد و به جاي خود ارزشش كاملا محفوظ است بايد با كت و شلوار خواند و بايد خيلي مؤدبانه و جدي روزنامه را در دست گرفت و مطالعه كرد و...
اما اين ستون كه آخرين مطلب روزنامه قبل از شناسنامه است حرف هاي دم در و موقع خداحافظي است. حرف هايي كه مي توان با لباس راحتي و بيژامه خواند و بدون تكلف و تعارف شنيد. اگر برادرتان به اتاق وارد شود احترام مي كنيد اما تكلف نداريد اما اگر مهمان غريبه اي وارد شود مجبوريد لباس رسمي بپوشيد و از جايتان بلند شويد و...
اين ستون قرار است حضور همان برادر صميمي و خودماني و راحت باشد براي حرف هاي صفحه آخر. جنس و ادبيات و نثر با اندكي فاصله همان «... و خدا حافظ» نشريه خانه و «ته مقاله» مجله نيستان است. از آن نثرهاي آهنگين و ادبيات فاخر به اندازه كافي در كتاب ها و روزنامه ها و مجلات نوشته ام. ستون هاي ثابت هفتگي و روزانه اين برادر كوچك را بسياري از خوانندگان در «قدس» و «ابرار» و «جام جم» و همين همشهري به ياد دارند. بخش عمده اين مطالب در كتاب هايي چاپ شده است. نثرهاي ادبي مذهبي من به اندازه كافي خيالم را از اين بابت آسوده كرده اما اين جا قرار است فارغ از همه حرفها  به گفتگوي صميمي خودمان بپردازيم. مي خواستم نمونه هايي از ده دوازده كتاب چاپ شده خودم ذكر كنم و به مقايسه اين دو فضاي متفاوت نوشتاري بپردازم ولي راستش احساس كردم ممكن است به حساب ديگري گذاشته شود.
خلاصه ماجرا اين است كه براي آنگونه نوشتن ها استادان و نويسندگان و كارشناسان فاضل و آگاه و توانمند بسيارند (گرچه همشهري هنوز از بسياري  ازآنان بهره نگرفته است و خواهد گرفت) من اجازه مي خواهم در اين ستون كوتاه و ناقابل همان شاگرد و برادر كوچك باشم كه موقع چاي خوردن و گپ زدن دو كلام تقديم مي كند و مرخص مي شود.
البته با اجازه شما

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
استخدام
جوان در حالي كه سوار بر اتوبوس بود روزنامه را در جستجوي آگهي استخدام ورق مي زد. خبري نظرش را جلب كرد: بازنشستگان اداره... به كار دعوت شدند!
اتوبوس در ايستگاه متوقف شد. پيرمردي سوار شد. جايي براي نشستن نبود و پسر با خوشرويي جايش را به پيرمرد داد.
اميرهوشنگ الوندي

گشتي در دنياي خبرها
سرگرداني هلي كوپتر ارتش انگليس
لندن: نقص فني يك دستگاه گيرنده امواج تلويزيوني ديجيتال در انگليس باعث سرگرداني هلي كوپتر نيروي هوايي اين كشور به مدت دو ساعت شد. با توجه به اينكه دستگاه مورد نظر نقص فني پيدا كرده بود فركانسي از خود ارسال نمود كه كاملا مشابه فركانس كشتي ها و قايق هاي سانحه ديده در دريا بود. به همين دليل ماهواره مركز نيروي دريايي با دريافت اين فركانس تصور كرد كه يك كشتي در دريا دچار سانحه شده بر اين اساس هلي كوپتر امداد به مدت دو ساعت بر فراز دريا پرواز كرد و در نهايت مشخص شد كه سيگنال ارسال شده متعلق به يك دستگاه گيرنده در خشكي بوده است.
طولاني ترين بازي بسكتبال
كاليفرنيا: ۱۲ دانشجو در آمريكا قصد دارند ركورد طولاني ترين بازي بسكتبال در جهان را به خود اختصاص بدهند .البته قرار است عوايد اين بازي به موسسات خيريه تعلق بگيرد. در حال حاضر ركورد طولاني ترين مسابقه بسكتبال در جهان ۳۳ ساعت و ۳۵ دقيقه است اما اين دانشجويان قصد دارند اين ركورد را به ۵۸ ساعت افزايش بدهند. در جريان اين مسابقه بازيكنان دو تيم تنها مجاز هستند در هر ساعت ۵ دقيقه استراحت بكنند و تعداد خطاهاي بازيكنان، هر دو ساعت يكبار صفر مي شود. همچنين در جريان مسابقه كادر كامل پزشكي و داوران حضور فعال دارند. اين ركورد شكني از روز يكشنبه آغاز شده و ادامه دارد.
هواپيماي شياطين
كوآلالامپور: شركت هواپيمايي آسيا كه مقر آن در كشور مالزي است براي جذب مسافران علاقمند به ورزش يك فروند هواپيماي ايرباس سفارش داده كه نام اين هواپيما شياطين سرخ است ( شياطين سرخ لقب باشگاه منچستر يونايتد مي باشد).
به همين دليل كارخانه ايرباس اين هواپيماي سفارشي را به رنگ قرمز كه رنگ پيراهن تيم منچستر يونايتد است رنگ آميزي كرده و تصاوير بزرگي از آلكس فرگوسن مربي اين تيم و ساير بازيكنان سرشناس مانند وين روني روي بدنه هواپيما نقش بسته است. قرار است از اين هواپيما در مسيرهاي اروپايي استفاده شود تا اينكه طرفداران بي شمار باشگاه منچستر يونايتد در اروپا براي سفرهاي خود بليت اين هواپيما را خريداري نمايند.
تقليد از پنگوئن ها
تگزاس: در آينده اي نزديك افرادي كه در راه رفتن مشكل دارند مي توانند با تقليد از نحوه راه رفتن پنگوئن ها مشكل خود را برطرف كنند. اخيرا دانشمندان به ارزيابي دقيق نحوه راه رفتن پنگوئن ها روي سطوح سفت پرداخته اند تا متوجه شوند كه اين حيوانات چگونه روي اين سطوح، تعادل خود را حفظ مي كنند. به اعتقاد دانشمندان افراد سالمند و يا كودكاني كه در راه رفتن دچار مشكل هستند با تقليد از نحوه حركت پنگوئن ها حين راه رفتن مي توانند در آينده بدون استفاده از ابزار و وسايل كمكي به راه رفتن بپردازند.

گل و گياه
زعفران زينتي
000783.jpg
نام علمي: Crocus tommasinianus
خانواده: IRIDACEAE
اين گياه داراي پياز توپر مي باشد كه در بهار گل مي دهد. گلهاي آن داراي لوله بلند و باريك و شيپوري شكل هستند، به رنگهاي بنفش روشن و ارغواني كه گاهي نوك گلبرگهاي آن تيره تر و پشت آنها نقره اي مي باشد. برگهاي آن بلند، باريك و نيمه افراشته بوده و به تعداد ۵-۱ برگ از هر پياز خارج شده اند. در طول برگها رگه سفيدي مشاهده مي شود. بلندي آن بين ۷-۶ سانتي متر و گستردگي آن بين ۸-۵/۲ سانتي متر مي باشد.
نيازها: مكان پرنور و خاك با زهكشي خوب را ترجيح مي دهد. اين گياه بسيار مقاوم بوده و حداقل دماي ۱۵- درجه سانتيگراد را نيز به خوبي تحمل مي كند.
ازدياد: در اوايل پاييز از طريق كاشت مستقيم بذر يا تقسيم پيازچه هاي شكل گرفته كنار پياز مادر امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |