يكشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - - ۳۹۱۹
گفت و گو با حميدرضا طباطبايي دادستان استان اصفهان
هدف تله گذاري نيست
مهديه مصطفايي
001407.jpg
در يك نگاه
سيد حميدرضا طباطبايي با كارشناسي ارشد حقوق خصوصي، از سال 72 به عنوان داديار مستقر در آگاهي به پرونده هاي سرقت رسيدگي مي كرد و بعد از آن با تشكيل دادگاه هاي عام به عنوان رئيس ستاد مبارزه با جرايم خاص و معاون قضايي دادگستري استان اصفهان شروع به كار كرد.وي از تاريخ 20 مهر ماه سال 84 رسماً  به عنوان دادستان استان اصفهان انتخاب شد.
از پرونده هاي مهمي كه سيد حميدرضا طباطبايي رسيدگي به آنها را به عهده داشته است، مي توان به پرونده صندوق قرض الحسنه بحران زده اقتصادي كه بيش از 600 هزار نفر شاكي داشت، شورش در زندان مركزي اصفهان، شورش در زندان مركزي اهواز و حادثه سميرم اشاره كرد.
ساعت از 9 صبح گذشته بود كه به دادگستري كل استان اصفهان رسيدم. صداي افرادي كه دادخواست و شكايت تنظيم مي كردند مقابل ساختمان سه طبقه دادگستري كل استان اصفهان محيط را مقداري قانوني كرده بود. زن جواني از آزار و اذيت هاي همسرش مي گفت. صداي مرد ديگري به گوشم رسيد كه در حال صحبت كردن با وكيلش مدعي بود تا زماني كه فردي را كه از وي كلاهبرداري كرده است به مجازات نرساند او را رها نخواهد كرد.
دو ستون بلند مشكي رنگ دوطرف ساختمان دادگستري جلوه خاصي به آن داده بود. نكته اي كه توجهم را جلب كرد اين بود كه ساختمان دادگستري اصفهان شباهت زيادي به مجتمع هاي قضايي نوساز در تهران داشت.اتاق دادستان فضاي بزرگي را به خود اختصاص داده بود؛ اتاقي با پنجره هايي رو به جنوب كه نور قابل توجهي به داخل اتاق مي آمد. دادستان سيد حميدرضا طباطبايي(39 ساله) با كت شلوار سرمه اي و بلوز سفيد راه راه مشكي مقابلم ايستاد. پس از خوش آمدگويي، از من خواست تا در پايين ترين نقطه اتاقش در انتظار او بنشينم. پس از گفت وگويي چنددقيقه اي با يك قاضي مرا براي يك بحث جدي و چندساعته به طرف ميز كنفرانس دعوت كرد.روي ميز تعدادي پرونده وجود داشت كه ظاهراً براي ارجاع به شعبه ها و يا پس از صدور حكم در اختيار دادستان طباطبايي قرار گرفته بود. انگشتر عقيقش را در انگشتش چرخي داد و راجع به 100 روزي كه از دادستاني اش در شهر اصفهان مي گذرد صحبت ها كرد.
شيوه نوين ارتباط
در صفحه وبلاگ دادستان اصفهان كه سعي كرده با راه اندازي وبلاگي از مشاركت هاي مردمي استفاده كند، تصويري از آيت الله شاهرودي ديده مي شود. او از كليه اقشار مردمي در خصوص كارهايي كه در نظر دارد براي بهبود وضعيت قضايي اين شهر به كار گيرد، نظرخواهي مي كند.آخرين مطالبي را كه بر روي وبلاگ مرد جوان خواندم مربوط به احكام شلاق بود؛ اين كه چند ضربه شلاق وحشي گري است. اما تمام جامعه را به آلودگي و فساد كشاندن حفظ حقوق بشر است.
او تمام مجازات هاي قانوني ما را از نظر حقوق بشر قابل دفاع خوانده بود و بر سياست كلي نظام قضايي كشور تأكيد كرده بود كه هدف ما توسعه زندان ها نيست بلكه سياست  ما تقليل موارد زندان و زندانيان است و ان شاءالله به تدريج روزي را مي بينيم كه زندان كم داشته باشيم.
سيد حميدرضا طباطبايي در خصوص انگيزه راه اندازي وبلاگش مي گويد: در صورتي مي توانيد در كارهايتان موفق باشيد كه به مردم و ارتباط با آنها اهميت بدهيد. جامعه ما را اقشار جواني تشكيل مي دهد كه افكار نو دارند. من در بسياري از كارهايي كه در حوزه دادسرا و مسئوليت خود انجام مي دهم، از دوستان جوانم كه آينده سازان كشور هستند كمك مي گيرم.وبلاگ هم شايد بهانه اي براي گسترش اين رابطه است. من عقيده دارم در بحث پيشگيري از وقوع جرم كه تنها هدف قوه قضائيه است، بحث اطلاع رساني كه يكي از طرق آن استفاده از روابط اينترنتي است، مي تواند نقش مهمي را ايفا كند.دادستان اصفهان با اشاره به اين كه بخشي از وبلاگش مربوط به اخبار حوادث و تحليل هاي اجتماعي است، مي گويد: بيشتر كساني كه تا به حال برايم پيغام گذاشته اند در سنين جواني هستند. آنها گاهي راه كارهايي را برايم مي نويسند كه مي تواند به من كمك كند. از طرفي تعداد قابل توجهي از افراد نيز كه در شعب مختلف دادگستري دچار مشكل بودند، به اين طريق توانسته ام تا حد قابل توجهي به پرونده شان رسيدگي كنم. او مي گويد  كه تاكنون هيچ يك از متهمان پرونده هايش پس از آزادي برايش پيغامي را نگذاشته اند: اميدوارم هريك از آنها پس از گذراندن دوران محكوميتشان انسان هاي كارآمدي براي پيشرفت كشورمان باشند.
اعتقادي به پرونده سازي نداريم
از سيدمحمدرضا طباطبايي درباره پارتي هاي شبانه و دستگيري هايي كه از سوي قوه قضائيه در خصوص اين جرايم صورت مي گيرد مي پرسم، مي گويد: تمام تلاش ما در قانون جزا اين است كه نگذاريم جرمي اتفاق بيفتد. روند دستگيري هايي كه اخيراً صورت مي گيرد بر اساس سياست هاي قوه قضائيه است.در صورتي كه موردي از پارتي شبانه به مسئولان اطلاع داده شود تلاش مي كنيم تا به هر صورتي از برگزاري آن جلوگيري كنيم. ابتدا هشدار مي دهيم و در صورت  شناسايي محل برگزاري مهماني هاي شبانه قبل از آن صاحبخانه را احضار مي كنيم و مي خواهيم يا مهماني را برگزار نكند و يا ضوابط خاص را در مهماني اش رعايت كند. در صورتي كه اين اتفاق نيفتد با اخذ دستور قضايي طبق قانون اقدام به دستگيري افراد شركت كننده در پارتي هاي شبانه مي كنيم.
طبق قانون محور و اصل بر برائت است. هدف ما تله گذاري نيست و چون اعتقادي به پرونده سازي نداريم، با دستگيري افراد در پارتي هاي شبانه با بررسي سوابق آنها، جلساتي را در حوزه حفاظت اجتماعي قوه قضائيه برايشان برگزار مي كنيم. اين جلسات با حضور روان شناسان و كارشناسان قضايي تشكيل مي شود و افراد بي اطلاع پس از چند جلسه كلاس توجيهي آزاد مي شوند.خوشبختانه اين جلسات نتايج مثبت و ارزنده اي را براي دستگاه قضايي در اصفهان در پي داشته است. به عنوان نمونه افرادي كه يك بار دستگير شده اند، ديگر در پارتي هاي بعدي مشاهده نشده اند. البته با كساني كه باعث برگزاري اين مهماني ها مي شوند و به نوعي سركرده هستند در صورت دستگيري، برخورد شديدي خواهد شد. اما در هر صورت هدف ما اصلاح جواناني است كه از روي ناداني در اين مهماني ها شركت مي كنند.
اقتصاد و اخلاق ، مشكل دختران فراري
دادستان اصفهان با لحني رضايت بخش درباره دختران فراري در استانش حرف مي زند، او مي گويد: خوشبختانه آمار دختران فراري در اصفهان بسيار پايين است. اصفهان هنوز در يك موضوع محوريتش را حفظ كرده است و آن اصالت خانوادگي است. در بحث دختران فراري نكات بسيار مهمي بايد مورد توجه قرار گيرد كه به عقيده من دو محور از همه قابل توجه تر است؛ يكي اقتصاد و ديگري اخلاق و سوءرفتار در خانواده.در بسياري از موارد زماني كه با دختران فراري حرف مي زنيد رعايت نكردن موازين اخلاقي را يكي از دلايل فرارشان از خانه مي دانند. اين دختران وقتي در خانواده احساس امنيت و آرامش نمي كنند، تصميم به فرار مي گيرند. در حالي كه بازگشت همين دختران پس از دستگيري به خانواده ها بسيار سخت است. يك مركز زير نظر بهزيستي براي انجام مددكاري و روان شناسي به صورت موقت راه اندازي شده است.خوشبختانه نقش دختران فراري در افزايش جرايم در اصفهان كم است چرا كه اساساً آمار اين دختران در استان ما پايين است.
براي التيام
دادستان جديد اصفهان پس از ابلاغ حكمش جزو كساني بود كه در قوه قضائيه اجراي اعدام در ملأعام را از سر گرفت. وي نخستين حكم خود در باره اعدام در ملأعام را سال 79 صادر كرد و تاكنون در 20 فقره حكم اعدام حضور داشته است. طباطبايي در پاسخ به اين سؤال كه هم اكنون اجراي اين احكام در پايتخت بسيار كم اتفاق مي افتد، مي گويد: ما هر هفته در اصفهان اجراي يك حكم اعدام داريم. اما تنها در مواردي اين احكام در ملأعام اجرا مي شود كه جرم باعث رنجيده شدن افكار عمومي شده و اجراي آن آثار مثبت امنيتي در پي داشته باشد.
مثلاً در يك مورد حكم كه اخيراً در شهر اصفهان به اجرا درآمد، يك تبعه افغاني با شگردي خاص و جلب اطمينان وارد يك خانواده شده بود و به انگيزه سرقت زن و فرزند خانواده را به قتل رسانده بود. در اين گونه پرونده ها هرچند اجراي حكم با تأخير انجام شد اما باعث التيام خانواده گرديد.من با اجراي زياد اين احكام موافق نيستم و مي دانم كه تبعات خاصي را در پي دارد.اما در مواردي چون مجازات هاي سارقان مسلح، تجاوز به عنف و جنايات فجيع بايد اين احكام اجرا شود.او در خصوص بحث رجم يا سنگسار هم اظهار عقيده مي كند كه: متهمان اين گونه احكام بسيار محدود هستند اما ظاهراً  سياست قوه بر آن است كه اين گونه احكام به اجرا درنيايد.
كودك آزاري موضوع تكان دهنده
چشمانش را بست و پس از لحظه اي دوباره باز كرد. كودك آزاري بحث مفصل و بسيار دردناكي است كه متأسفانه در كشورمان با توجه به بحث طلاق روبه افزايش است. علاقه اي به صحبت كردن راجع به اين موضوع ندارم. چون شكايت هاي مربوط به كودك آزاري در اصفهان بر روي خط صفر است و عقيده دارم حتي صحبت كردن راجع به اين ماجراي تكان دهنده از سوي يك مسئول قضايي مي تواند افرادي را براي وقوع اين اتفاق در اصفهان تحريك كند .
نقش رسانه ها در افزايش جرايم
سيد حميدرضا طباطبايي با لبخندي ضمن اشاره به نقش رسانه ها بخصوص صدا و سيما در افزايش جرايم معتقد است؛ همانطور كه رسانه ها از جمله مطبوعات و صدا و سيما مي تواند وسيله اي هشداردهنده و آگاهي دهنده باشد به همان نسبت هم مي تواند در افزايش برخي جرايم نقش داشته باشد. او ضمن تقدير از سريال شب هاي برره و تلاش مهران مديري انتقادي را بر اين سريال وارد مي داند: متأسفانه در بررسي برخي سريال ها از جمله شب هاي برره با مسائلي روبه رو مي شويم كه خود در قانون مجازات اسلامي جرم محسوب مي شود و مجرم پس از دستگيري طبق قانون محكوم مي گردد. در اين سريال برخي از حركات و كارهايي كه صورت مي گيرد هر چند در نقش طنز مطرح مي شود اما در واقع باعث اشاعه جرم مي گردد.نقشي را كه كيوون دارد، نقشي است كه در قانون مجازات اسلامي ما به عنوان سرقت به عنف تعريف شده است و مجرم طبق آن به حبس محكوم مي گردد. از زمان پخش اين سريال در اصفهان سرقت و زورگيري هاي بسيار اندك به مبلغ 4 يا 5 هزار تومان افزايش قابل توجهي داشته است. در اين موارد تنها موضوع  نگران كننده اين است كه صدا و سيما در بسياري از موارد با گسترش رفتارهاي ضداخلاقي باعث مي گردد كه قبح عمل نيز ريخته شود.او در پايان صحبت هايش از كارهاي بزرگي گفت كه ظرف مدت سه ماه دادستاني اش به سرانجام رسانده است. او موجودي پرونده هاي موجود در دادسراي اصفهان را از زمان دادستاني اش 16 هزار و 200 فقره برمي شمرد: در اين مدت با دو نوبته كار كردن نيروهاي دادگستري حجم اين پرونده ها به هفت هزار و 500 پرونده رسيده است و به نوعي توانسته ايم اطاله دادرسي را در طول اين مدت از بين ببريم.
از پله هاي دادگستري پايين آمدم و به اين فكر مي كردم كه آيا اين دادستان جوان قادر خواهد بود كه عدالت را در اين شهر پراهميت و بزرگ كشور برقرار كند؟ در همين زمان جواني را ديدم كه كنار مردي ايستاده و به طرح شكايت مي پردازد. آن طرف تر زني جوان دادخواست طلاق مي نوشت و ...

آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
عكاس خانه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |