مرور جشنواره 24
نگاه اشراقي عميق
امروز: وقتي همه خواب بودند(فريدون حسن پور)
بابك غفوري آذر
بعداز فيلم قدمگاه كه به عنوان نخستين و مهم ترين فيلم ساخته شده در گونه تازه تأسيس معناگرا در بنياد سينمايي فارابي محسوب مي شود، وقتي همه خواب بودند را مي توان دومين فيلم قابل تأمل در اين گونه دانست كه با بهره گيري از توانمندي هاي سينما در جهت بيان مفاهيم معنوي و فرازميني در سينماي ايران ساخته شده است. وقتي همه خواب بودند مانند قدمگاه روايت داستان را وارد فضاهاي غيرمادي و غيرقابل باور- مانند آنچه در فيلم هايي چون يك تكه نان ديديم- نمي كند و اين مهم ترين عامل درك و باور اين دو فيلم در مقايسه با ديگر آثار اين زمينه است.
فريدون حسن پور پيش از اين به عنوان فيلمسازي متوسط در ژانر فيلم هاي كودكان و نوجوانان شناخته مي شد كه فيلم هاي قابل تحمل اما كمتر ديده شده اي را در اين نوع سينما ساخته و در چند سال اخير فعاليتش را در تلويزيون متمركز كرده بود. با اين پيش زمينه، بي شك وقتي همه خواب بودند مهم ترين فيلم كارنامه حسن پور تا به حال محسوب مي شود. همكاري با عوامل حرفه اي، كمك و توجه ويژه بنياد فارابي در جريان ساخت فيلم و بالاخره پذيرش آن در بخش مسابقه بين الملل سينماي معناگرا و دريافت سيمرغ بلورين بهترين فيلم اين بخش از جمله تفاوت هايي است كه پيش از اين در هيچ كدام از ساخته هاي قبلي حسن پور وجود نداشت. شايد فعاليت و تجربه حسن پور در ساخت فيلم هاي مربوط به كودكان بوده است كه باعث شده نوعي معصوميت و سادگي و پالودگي در كل فضاي فيلم وجود داشته باشد كه آن را تا حدود زيادي از شائبه هاي خاص اين گونه فيلم ها دور مي كند. اين سادگي و بي آلايشي، مهم ترين ويژگي وقتي همه خواب بودند محسوب مي شود كه عوامل ديگري چون فضاي توليد فيلم و نيز محل وقوع حوادث داستان اين موضوع را تقويت كرده است.
حسن پور خود متولد و بزرگ شده روستاهاي گيلان است و تسلط او بر تصاوير و ارائه مناظر چشم نواز در فيلم، ناشي از همين موضوع است. با اين همه وقتي همه خواب بودند احتمالاً براي آنهايي كه مخالف استفاده از عناصر احساسات گرا در سينما هستند فيلم مطلوبي نخواهد بود. اين مهم ترين نكته اي است كه حسن پور، جابه جا از آن استفاده كرده و حتي در ساخت موسيقي فيلم نيز اين نكته در نظر گرفته شده است.
نكته قابل توجه ديگر در وقتي همه خواب بودند، مقايسه دو نوع تفكر خاص در برخورد با مفاهيم معنوي است؛ تفكر خشك و غيرمنعطف كه آموزه هاي ديني را در شكل ظاهري آن مي بيند و نگاه اشراقي كه مبتني بر آموزه هاي اخلاقي و عميقي است كه بر نفس اعمال ديني تأكيد دارد نه شكل ظاهري آنها. حسن پور در نمايش برخورد اين دو تفكر موفق بوده است. از اين منظر نيز مي توان آخرين ساخته او را اثري قابل تأمل ارزيابي كرد. حسن پور تلاش كرده در پيشبرد حوادث فيلم و اتفاقات آن، عنصر معصوميت و سادگي را توأمان به كار بگيرد و در اين راه البته از قهرمانان فيلم هاي قبلي اش- يعني كودكان- نيز استفاده كرده است. قهرمانان اصلي فيلم، همگي واجد بخشي از صفت معصوم هستند كه اتفاقاً در نگاهي ديگر در خدمت مفهوم معنوي فيلم نيز قرار مي گيرند. در اين راه، سفر اشراقي و عجيب شخصيت هاي اصلي فيلم براي رسيدن به خانه خدا هم عجيب نمي نمايد و براي تماشاگر باورپذير به نظر مي رسد.
فريدون حسن پور حالا با وقتي همه خواب بودند وارد دوران جديدي در فعاليت حرفه اي خود شده است. با توجه به ويژگي و خصوصيات فيلم هايي شبيه به وقتي همه خواب بودند، اكران عمومي به اندازه واكنش هاي جشنواره اي مهم و تأثيرگذار نيست و از حالا بايد اين فيلم را به عنوان مهم ترين فيلم كارنامه حسن پور در نظر بگيريم.
|