۵۰۰ 56
نمي گوييم كه ديگر قرار نيست كنار خيابان يا در ايستگاه اتوبوس مدت ها منتظر بمانيد شايد سيماي اميد بخش آنها را ببينيد. حتي قرار هم نيست كه هنوز پايتان به خيابان نرسيده سوار يكي از خودروهاي نارنجي دوست داشتني- البته رنگ هاي زرد و سفيد را هم به آن اضافه كنيد- شويد و برويد سراغ كارتان. تنها مي توانيد اميدوار باشيد، كه لااقل در سال آينده، زمان كمتري را براي گير آوردن تاكسي يا پيدا شدن سروكله يك اتوبوس مي گذاريد. سيد مناف هاشمي، مديركل برنامه و بودجه سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور، از اضافه شدن 56 هزار و 500 دستگاه وسيله نقليه عمومي به ناوگان حمل ونقل همگاني كشور طي سال آينده خبر داد. او در ادامه اين خبر مسرت بخش گفت: 5600 دستگاه از 56 هزار وسيله نقليه عمومي اضافه شده به ناوگان حمل ونقل عمومي كشور، مربوط به اتوبوسراني است و۵۰ هزار وسيله باقي مانده به تاكسيراني اختصاص دارد. بي ترديد اين تعداد وسيله نقليه عمومي در كاهش معضلات شهري و حمل ونقل عمومي شهرهاي كشور مؤثر است و در صورت تأمين اعتبار تبصره 13 لايحه سال 85 دولت، شهرداري هاي كشور مي توانند تسهيلات مورد نظر را براي شهروندان به وجود آورند.
|
|
000/000 /100
ظرفيت توليد بنزين تا سال آينده صد ميليون ليتر در روز افزايش مي يابد. حالا مي دانيد كه چرا عدد 100 ميليون ليتر با اهميت است. به هر حال در صورت تحقق برنامه هاي پيش بيني شده در خصوص احداث پالايشگاه هاي جديد و همچنين توسعه و بهسازي پالايشگاه هاي فعال كنوني، ميزان توليد بنزين از 40 ميليون ليتر فعلي به 140 ميليون ليتر در روز افزايش خواهد يافت.
هرچند رشد توليد بنزين تا حدي سبب كاهش وابستگي ايران به واردات بنزين خواهد شد اما اين اقدام نمي تواند از هزينه هاي هنگفت مصرف فزاينده اين فرآورده نفتي در كشور جلوگيري كند.
به روز كردن توليد خودرو، خروج خودروهاي فرسوده و توسعه ناوگان حمل ونقل خودروهاي گازسوز در كشور همگي مي تواند موجب كاهش آهنگ رشد مصرف بنزين در كشور شود.
در حالي كه مصرف بنزين در اغلب كشورهاي توسعه يافته رشدي بين 2 تا 5/2 درصد در سال را تجربه مي كند، رشد مصرف بنزين در ايران سالانه به حدود 10 درصد مي رسد.
۶/۰۰۰/۰۰۰
در حالي كه مصرف روزانه بنزين در سال جاري چيزي در حدود 2/10 درصد افزايش يافته و از مصرف روزانه 22 ميليون و صد هزار ليتر به چيزي در حدود 23 ميليون و هشتصد هزار ليتر رسيده است، از سوي مهندس كاشفي، مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران، اعلام شد كه توسعه جايگاه مصرف سوخت CNG از اهميت ويژه اي برخوردار است.
به گفته وي هم اكنون تعداد 103 ايستگاه CNG در كشور فعال است و پيش بيني مي شود تعداد جايگاه ها را به 400 جايگاه برسانيم. كاشفي در ادامه افزود: از اين ميان تعداد 188 جايگاه دو منظوره خواهد بود و 212 ايستگاه هم به طور مستقل توسط سازمان بهينه سازي در سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد. با اين اقدام، تصور مي رود كه ميزان قابل توجهي از مصرف بنزين كاهش يابد. براساس آمار اعلام شده از سوي مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران، با بهره برداري از اين ايستگاه هاي CNG ميزان مصرف بنزين به طور متوسط 6 ميليون ليتر در روز كاهش خواهد يافت. بي ترديد با حسابي سرانگشتي مي توان به اعداد بزرگتري رسيد كه ميزان صرفه جويي ماهيانه يا ساليانه خواهد بود.
۴/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰
وقتي مجوز فاينانس تصويب شد، تازه كارهاي كارشناسي بين ما و طرف خارجي شروع مي شود بعد نوبت بانك ها مي رسد، توافقات بانك هاي دو طرف هم بايد در ايران تاييد شود. تا آن موقع يكي دو سالي از توافق اوليه با شركت خارجي گذشته است و وقتي طرف ايراني اعلام مي كند كه آماده است تا خارجي ها كار را شروع كنند، آنها مي گويند كه قيمت فرق كرده است. قيمت دو سال پيش كجا و قيمت امروز كجا و دوباره روز از نو روزي از نو. كاريش نمي شود كرد. رسم روزگار همين است. اين را گفتم كه بدانيد اختصاص بودجه يا تصويب مجوز دريافت فاينانس براي كارهاي عمراني يا نظير آن تازه اول كار است. البته هميشه اولين كارها سخت ترين كارهاست. مجوز دريافت 4 ميليارد دلار تسهيلات فاينانس از منابع مالي خارجي براي توسعه حمل و نقل عمومي و خروج خودروهاي فرسوده از چرخه حمل و نقل صادر شد.
اين مجوز كه از سوي هيات وزيران در قالب لايحه بودجه سال آينده صادر شده است، درصورت تصويب مجلس قابليت اجرايي خواهد يافت.
هدف از صدور اين مجوز دستيابي به توسعه پايدار شهري جهت حفظ محيط زيست عنوان شده است.
همچنين با موافقت دولت و درصورت تصويب مجلس، مقرر است يك ميليارد و پنجاه و دو ميليون و ششصد هزار دلار نيز از منابع حساب ذخيره ارزي صرف اين اقدام شود.
به اين ترتيب در كل 5 ميليارد و پنجاه و دوميليون و ششصد هزار دلار اعتبار براي توسعه حمل و نقل عمومي و خروج خودروهاي فرسوده هزينه خواهد شد.
اين اعتبار در راستاي توسعه حمل و نقل ريلي شهري، توسعه ناوگان اتوبوسراني و تاكسيراني شهري هزينه خواهد شد.