يكشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۴ - - ۳۹۲۵
فراخواني ارتش آلمان براي برقراري امنيت جام جهاني
سربازان نازي به فوتبال مي روند
ترجمه: جواد نصرتي
001692.jpg
مسأله امنيت در حال حاضر به بزرگترين چالش مسئولان برگزاري مسابقات جام جهاني 2006 در اين كشور تبديل شده است، به گونه اي كه حتي گاهي برنامه هاي از پيش تعيين شده چگونگي برگزاري تورنمنت را هم تحت الشعاع قرار مي دهد. اما آيا آلمان ها خواهند توانست اين تورنمنت را در نهايت امنيت و بدون هيچ مشكلي برگزار كنند؟
گويي آلمانها بيش از همه نگران مسائل امنيتي هستند چون به تازگي علاوه بر هزاران پليسي كه براي برقراري امنيت تورنمنت آموزش ديده اند، مسئولان برگزاري سربازان ارتش را هم به نيروهاي برقرار كننده امنيت مسابقات اضافه كرده اند.
اما امنيت واقعي كي برقرار خواهد شد؟ اين سؤالي است كه بسياري از مردم آلمان و بويژه مسئولان برگزاركننده جام جهاني، با نزديك شدن به زمان برگزاري مسابقات (8 ژوئن تا 8 جولاي) از خود مي پرسند. استفاده از سربازان ارتش آلمان براي برقراري امنيت مسابقات هم در همين راستا انجام گرفته است؛ برقراري امنيت مطلق.
قرار است از اين 2 هزار سرباز در كنار مسئولان محلي براي تهيه مراقبت هاي پزشكي، حمل و نقل، كمك هاي پشتيباني و مهم تر از همه مقابله با تهديدات (سلاح هاي) شيميايي و ميكروبي استفاده شود. در واقع مي توان گفت مسئولان دولتي آلمان به جاي آماده سازي شرايط براي برگزاري مسابقات ورزشي خود را براي يك جنگ كوچك آماده مي كنند. اين را مي توان به راحتي از ليست اقدامات تأميني و اضطراري دولت آلمان متوجه شد: يك مركز فوريت هاي پزشكي مجهز در كايزرسلاترن، چندين هلي كوپتر ويژه حمل مصدومان، 150 هزار وعده غذاي بسته بندي شده مخصوص شرايط بحراني و 5900 مركز نيروهاي ويژه. اينها را نمي توان فقط از اقدامات و اقلام مورد نياز برگزاري يك تورنمنت دانست.
البته نبايد از اين مسأله هم چشم پوشي كرد كه مسابقات جام جهاني فوتبال- در كنار المپيك- يكي از بزرگترين رويدادهاي ورزشي جهان به شمار مي رود و هرگونه چالش امنيتي در اين زمينه مي تواند تبعات جبران نشدني خطرناكي براي آلمان به همراه داشته باشد. از اين رو حملات تروريستي مسلماً  كابوس شبانه مسئولان دولتي ارشد آلمان هستند.
مسئولان پليس اما علاوه بر تهديدات تروريستي با معضل بزرگ ديگري هم مواجهند و آن، اوباش طرفدار فوتبال هستند. جديت نيروي پليس آلمان براي مقابله با اين اوباش به قدري است كه به دهها هزار نيروي پليس در سراسر آلمان گفته شده است به هيچ عنوان به فكر مرخصي در طول برگزاري مسابقات جام جهاني نباشند. علاوه بر آن، دوره هاي آموزشي ويژه آنها از چند ماه پيش شروع شده است. در عين حال پليس آلمان ليست اوباش شناخته شده طرفدار فوتبال در آلمان را مرتباً به روز مي كند و رابطه تنگاتنگي با پليس ديگر كشورها براي تهيه ليست مشابهي از اوباش فوتبال خارجي دارد. در همين راستا تا كنون 2400 نفر از اوباش شناخته شده فوتبال، از حضور در تورنمنت منع شده اند و هفت هزار نفر ديگر به شرط رعايت قوانين سخت امنيتي مي توانند براي ديدن مسابقات به ورزشگاه ها بروند. همچنين پليس طي برنامه زمان بندي شده خاصي به طور مستمر با تعدادي از اوباش فوتبال ملاقات مي كند. پيام اين كار كاملاً  روشن است، پليس با اين كار به طرفداران خشونت طلب مي فهماند كه ما مي دانيم شما چه كسي هستيد و از نزديك مراقب رفتار شما هستيم.
پايگاه اطلاعات مركزي پليس آلمان در امور ورزشي- مركزي كه مسئول پيگيري مسائل مربوط به اوباش طرفدار فوتبال است- اطلاعات مربوط به 10 هزار اوباش فوتبال را در پايگاه داده هاي خود نگهداري مي كند. پتر پترز، يكي از مسئولان تيم شالكه كه با اين مركز همكاري دارد در اين مورد مي گويد: ما اوباش فوتبال را به خوبي كنترل مي كنيم.
مشكل اصلي در اين زمينه، اوباش خارجي هستند. مسلماً  وقتي از اوباش فوتبال اروپا صحبت مي شود در كنار اخلالگران آلماني نام اوباش انگليسي ها، هلندي ها و ترك ها ناخودآگاه به ذهن مي آيند، اما نگراني اصلي پليس آلمان، اوباش لهستاني هستند.
ياچك پورسكي- كسي كه چندين سال است در مورد اين اوباش تحقيق مي كند- آنها را خطرناك ترين طرفداران خشونت گراي جهان فوتبال مي داند و اين چنين عنوان مي كند: اوباش لهستاني مي خواهند از جام جهاني آلمان براي اثبات اين كه آنها به خطرناكي هم سلفان هلندي و انگليسي خود هستند استفاده كنند. او با توجه به تحقيقات چند ساله خود، جام جهاني 2006 را جام جهاني اوباش طرفدار فوتبال مي نامد. مشكل پليس آلمان با اين اوباش نوظهور وقتي بيشتر مي شود كه بدانيم پليس لهستان اطلاعات كاملي از وضعيت آنها ندارد و آنها به راحتي مي توانند از صافي هاي امنيتي پليس آلمان گذر كنند. خطراتي كه از سوي اوباش لهستاني مي تواند متوجه روند برگزاري مسابقات جام جهاني شود به قدري از سوي پليس آلمان جدي گرفته مي شود كه چندي پيش از سوي اين نيرو و با مشاركت پليس لهستان مانور مشتركي براي مقابله با آشوب هاي احتمالي اوباش فوتبال لهستان در شهر مرزي فرانكفورت آندراودر برگزار شد. با اين حال شدت سخت گيري مسئولان آلماني انتقادات فراواني را نيز به همراه داشته است. برخي از سياستمداران آلمان به شدت از ولفگانگ شويبل، وزير كشوري كه مسابقات جام جهاني را به يك رزمايش كاملاً  جدي نظامي تبديل كرده است، انتقاد مي كنند. اين معترضين معتقدند وزير كشور مي خواهد حتي مراقبت از ورزشگاه ها را به سربازان بسپرد.
كنراد كوردتس، كميسر پليس گلزن كرشن (يكي از شهرهاي ميزبان جام جهاني) هم از مخالفان جدي حضور نظاميان در ورزشگاه هاي محل برگزاري مسابقات است. او مي گويد: اين مسأله (حضور نظاميان در ورزشگاه ها) غيرقابل تصور است. مردم براي ديدن مسابقه فوتبال به ورزشگاه مي روند، آنها به جنگ نمي روند.
او در اين مورد بيشتر از اين كه نگران خشونت ها باشد، نگران حضور بيش از حد نيروهاي پليس و نظاميان است كه مي تواند به وجهه بين المللي آلمان خدشه وارد كند.
وضعيت ورزشگاه ها
در بررسي وضعيت امنيتي برگزاري مسابقات جام جهاني، ورزشگاه ها موقعيت خاص و تعيين كننده اي دارند. به همين خاطر چندي پيش گروه مستقل حمايت از حقوق مصرف كنندگان در مورد 12 ورزشگاه ميزبان مسابقات جام جهاني به تحقيق پرداخت. اين گروه چهار ورزشگاه از مجموع دوازده ورزشگاه را داراي نقائص قابل بحث دانست كه مهمترين آنها ورزشگاه المپيك برلين (جايي كه قرار است فينال مسابقات در آن برگزار شود) است.
مسئولان اين گروه، تحقيق خود را بيشتر متوجه امكانات مقابله با آتش سوزي و تخليه اضطراري ورزشگاه ها كردند. طبق نتايج اين تحقيق، ورزشگاه المپيك برلين كه در سال 1936 توسط نازي ها براي برگزاري المپيك ساخته شده است بدترين شرايط امنيتي را دارد. يكي از مشكلات اصلي امنيتي اين ورزشگاه، وجود تونلي سه متري در گرداگرد زمين و بين سكوي تماشاگران است كه گفته مي شود در صورتي كه شرايطي اضطراري پيش آيد و مسئولين مجبور به انتقال تماشاگران به داخل زمين شوند، باعث بروز مشكلات جدي زيادي خواهد شد.
اين اظهارات اما به شدت از سوي فرانتس بكن بائر رد شده اند و او با توجه به برگزاري هفتگي مسابقات بوندس ليگا (ليگ فوتبال آلمان) در اين ورزشگاه ها، آنها را از هر نظر آماده ميزباني مسابقات جام جهاني دانسته است. البته استناد او به برگزاري مسابقات فصل جاري ليگ براي وي مشكلاتي را به همراه داشته است، چون به تازگي در چندين ورزشگاه از ورزشگاه هاي ميزبان مسابقات جام جهاني مشكلاتي نظير ايجاد ترك در سقف ورزشگاه كايزرسلاترن و انتقاداتي را نسبت به برگزاري مسابقات جهاني در اين ورزشگاه ها در پي آورده است.
ورزشگاه هاي تقريباً  ناامن، اوباش فوتبالي، تهديدات تروريستي، انتقادات داخلي و هزاران مشكل، ديگر برگزاري مسابقات جام جهاني را به بزرگترين چالش اجرايي دولت آلمان در سال جاري تبديل كرده است و البته قضاوت در مورد اين كه آلمان مي تواند اين مسابقات را به خوبي برگزار كند يا نه را بايد به بعد از جام جهاني موكول كرد.
منبع: Der Spiegel

پيشخوان
ديلي نيوز
001686.jpg
روزنامه ديلي نيوز خبر و عكس اول خود را به وقايع پس از تيراندازي ديك چني به سوي يكي از همراهان خود اختصاص داده است.
اين گزارش در حالي از سوي اين روزنامه آمريكايي انتشار مي يابد كه ديك چني معاون رييس جمهوري آمريكا ضمن پايان دادن به سكوت خود درباره تيراندازي به هري ويتنگتون وكيل 78 ساله، مسئوليت اين حادثه را به عهده گرفت.
معاون رئيس جمهوري آمريكا روز حادثه را يكي از بدترين روزهاي زندگي خود دانست.
شانگهاي ديلي
001689.jpg
روزنامه شانگهاي ديلي شيوع آنفلوآنزاي مرغي در اتحاديه اروپا و توافق كارشناسان دامپزشكي اين اتحاديه بر سر افزايش نظارت بر پرندگان وحشي را براي موضوع عكس و خبر اول خود انتخاب كرده است .به نوشته اين روزنامه در حالي كه اولين موارد از آنفلوآنزاي مرغي در آلمان تاييد شده اند كارشناسان دامپزشكي اتحاديه اروپا كه در نشستي در بروكسل شركت كردند طرح هايي را براي اعمال محدوديت بيشتر بر واردات مرغ مورد تاييد قرار دادند.

جهانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
عكاس خانه
علمي
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  عكاس خانه  |  علمي  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |