دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۲۶
بوگاتي 2006Veyron 16/ 4
سريع ترين، قوي ترين، گران ترين
001749.jpg
ساسان گلفر
هفته هاي گذشته با يكي از سريع ترين و قدرتمندترين اتومبيل هاي جهان - شورولت كوروت 2006 06 -Z آشنا شديم كه باتوجه به قابليت هايش با قيمتي مناسب ( 65هزاردلار ) در دسترس طرفداران اين نوع اتومبيل قرارگرفته است. اين هفته نگاهي داريم به يكي ديگر از سريع ترين و قدرتمندترين خودروهاي جهان كه البته بعيد مي دانم با اين قيمتي كه دارد به راحتي در دسترس من و شما و اكثر علاقه مندان به چنين ابراتومبيل هايي قرار بگيرد؛ يك ميليون و دويست هزار دلار.
در واقع، گفتن يكي از سريع ترين و... درباره بوگاتي 2006Veyron 16/ 4 بي انصافي است. اين اتومبيل به تحقيق، سريع ترين، قدرتمندترين و گران ترين اتومبيل جهان است كه به مرحله توليد رسيده است.
بوگاتي 2006Veyronجديد كه براي اولين بار حدود چهارماه پيش در ميدان مسابقه مشهور تارگافلوريو در سيسيل ايتاليا در معرض ديد جهانيان قرار گرفت، حاصل بيش از چهار سال تلاش و تحقيق و آزمايش شبانه روزي تيم هاي پژوهش و طراحي مختص اين خودرو است و هفت سال بعد از آن به نتيجه رسيد كه گروه فولكس واگن امور اين شركت توليد كننده خودروهاي تجملي و ماشين هاي مسابقه را كه اندكي كمتر از يك قرن سابقه دارد، در دست گرفت و روي خط توليد گذاشتن قوي ترين و سريع ترين خودرو جهان را در دستور كار قرار داد.
در واقع توليد مدل Veyron براي خريداران از سال 2004 آغاز شده است و اين اتومبيل كه توليدش به صورت دستي انجام مي گيرد در تيراژي محدود (300 دستگاه) عرضه مي شود. البته نمونه هاي اوليه Veyron 16/ 4 حدود۴سال پيش در معرض ديد قرار گرفته بود. زادگاه بوگاتي Veyron 16/ 4 شهر مولشهايم فرانسه است؛ شهري كه اتوره بوگاتي (متولد 1881، ايتاليا) اولين اتومبيل خود را در سال 1909 در آن ساخت و با خريدن مزرعه اي به نام شاتو سن ژان به وسعت 140 هزارمترمربع و املاك اطراف آن، يك عمر براي تحقق روياي توليد اتومبيل آينده تلاش كرد.
در كارگاه هاي ناحيه مولشهايم كه به يمن حضور استادكاران ماهر بوگاتي شهرتي جهاني يافته است، سالانه 70 دستگاه اتومبيل با دست ساخته مي شود و در اختيار خريداران ثروتمند اين اتومبيل هاي منحصر به فرد قرار مي گيرد. اما از سال 1998 كه علامت تجارتي بوگاتي به يك زير مجموعه گروه فولكس واگن تبديل شد، اين شركت به عنوان يك شركت تابعه فرانسوي و با مديران فرانسوي اداره مي شود و كار فشرده و متمركزي را براي ايجاد يك خط توليد و به كارگيري فن آوري هاي جديد صنعت خودرو در اين ناحيه انجام داده كه آخرين نتيجه آن مدل 2006 بوگاتي
Veyron 16/ 4 است.
پيش از آنكه بخواهيم نگاهي از نزديك به اين اعجوبه سرعت و قدرت بيندازيم، من به نوبه خود از طرف مسئولان قيمت گذاري بوگاتي از خوانندگان محترم عذرخواهي مي كنم كه با قيمت 2/1 ميليون دلاري اين اتومبيل، عملا تعداد زيادي از خوانندگان عزيز را از تملك بوگاتي Veyron 16/ 4 محروم كرده اند و اميدوارم كه قيمت مدل هاي بعدي (اندكي) ارزان تر شود تا ما هم بالاخره بتوانيم به آرزوي چندين و چند ساله خود برسيم و بوگاتي دار بشويم. فكر مي كنم نصب موتور پيكان روي بدنه بوگاتي پيشنهاد خوبي براي رسيدن به اين هدف باشد! ما پيشنهاد خود را از راه دور براي مسئولان اين شركت مي فرستيم و اميدواريم مثمرثمر واقع شود، اما اگر هم نشد، اشكالي ندارد! به هرحال از قديم گفته اند: وصف العيش، نصف العيش ؛ ما هم با توصيف بوگاتي Veyron 16/ 4 د۲۰۰۶ دلمان خوش است كه 600 هزار دلار صرفه جويي ارزي كرده ايم و خودمان را بابت حق نصف العيش به اندازه 600 هزار دلار از خوانندگان محترم طلبكار مي دانيم!
شوخي كردم؛ اصولا اين قبيل حقوق را كي داده و كي گرفته كه ما دومي اش باشيم، پس نگران مخارجش نباشيد و باقي وصف العيش را بخوانيد.
اولين رقمي كه در فهرست مشخصات فني بوگاتي Vveyron 16/ 4 جلب نظر مي كند و افسانه هاي هزار و يك شب را به ياد مي آورد، رقم 1001 اسب بخار است. تصورش را بكنيد اين 1001 اسب بخار
(736 كيلووات) در دورموتور 6000 دور در دقيقه، يك خودرو 1890 كيلوگرمي ( 4162 پوند) را تا كجاها كه نمي برد! البته قدرت موتور به تنهايي كافي نيست، پس گشتاور شگفت آور 923 پوند – فوت (1250نيوتن- متر) در دور موتور 2200 تا 5500 دور در دقيقه را به آن بيفزاييد تا به يك رقم حيرت انگيز ديگر برسيد: از صفر تا 100 كيلومتر در ساعت در زماني كوتاه تر ازآنكه به پايان اين جمله برسيد؛ 5/2ثانيه! اگر پايتان را از روي پدال برنداريد و چيزي يا كسي جلويتان نباشد، فرض كنيد مثلا در پيست تارگا فلوريو يا بيابان هاي شمال آفريقا هستيد، ناگهان متوجه مي شويد كه به سرعتي رسيده ايد كه پيش از اين فقط در مقام خلبان يا سرنشين هواپيما تجربه كرده ايد؛ 406 كيلومتر در ساعت (253 مايل در ساعت) و به عبارت ديگر 113 متر در ثانيه كه يعني يك  سوم سرعت صوت.
چنين توانايي هاي حيرت آوري به يمن پيشرفت هاي اخير در فن آوري موتور اتومبيل امكانپذير شده است. موتور بنزيني 16 سيلند بوگاتي Veyron از نوع w16 توربوشارژ از دو بلوك 8 سيلندر تشكيل شده كه با زاويه 90 درجه به شكل خاصي در هم فرو رفته اند تا فضاي كمتري اشغال كنند و گنجايش آن 8 ليتر (8/487 اينچ مكعب) است. موتور 64 سوپاپ (چهار سوپاپ در هر سيلندر) كه مكانيزم محرك سوپاپ آن DOHC (دو ميل سوپاپ رو) است، با سيلندرهايي به قطر 86 ميلي متر (4/3 اينچ) و نسبت تراكم 9 به 1 توانايي توليد چنين قدرت عظيمي را دارد كه نسبت وزن به توان آن را به 2/4 پوند بر اسب بخار و نسبت توان به حجم موتور را به 4/123 اسب بخار بر ليتر مي رساند.
قدرت موتور از طريق سيستم هفت دنده DSG منتقل مي شود كه از اتومبيل هاي مسابقه كلاس رويال گرفته شده است. تغيير دنده از طريق يك كليد اهرمي متصل به فرمان اتومبيل صورت مي گيرد و راننده نيازي به استفاده از كلاچ ندارد. سيستم كلاچ دوبل اجازه مي دهد كه اين تغيير دنده در 2/0 ثانيه انجام شود و قدرت موتور همواره به دو ديفرانسيل اعمال شود و به تايرهاي سيستم PAX ميشلن 520R 690/245 جلو و 540R 710/335 عقب برسد. مصرف سوخت بوگاتي Veyron 16/ 4 البته سر به جهنم مي زند: 4/31 ليتر در هر يكصدكيلومتر شهر (كدام شهر؟) و 7/15 ليتر در يكصد كيلومتر جاده. ماشين ما همين يك عيب را دارد؛ تقصير خودش نيست، طفلكي 16 سيلندر است ديگر، هيبريد كه نيست! بنزين خورش يك خرده زياد است كه اين هم مشكل لاينحلي نيست. يا كارت هاي هوشمند چند نفر را روي هم مي گذاريم يا كارت هوشمند يك خلبان را قرض مي گيريم!
مي رسيم به قد و هيكل و شكل و شمايل بوگاتي خودمان! اين ماشين 176 اينچ (4 متر و 47 سانتي متر) طول، 79 اينچ (2 متر و 1 سانتي متر) عرض، 47 اينچ (1 متر و 20 سانتي متر) ارتفاع دارد، دو در است و با اين طول و عرض فقط براي دو سرنشين جا دارد، چون موتور عظيم و ساير تجهيزاتش بخش عمده فضا را اشغال كرده است. حيف شد! نمي توانيم دست همسر و پنج بچه قد و نيم قدمان را بگيريم و با بوگاتي خودمان يك دوري بزنيم. ظاهرا طراحان اين شركت شعار فرزند كمتر، زندگي بهتر، بوگاتي بيشتر را نصب العين قرار داده اند!
اما بدنه Veyron 16/ 4 از جنبه آيروديناميك شاهكار است. براي اينكه بتوانيد تا 406 كيلومتر در ساعت برانيد و مقاومت هوا نه جلويتان را بگيرد و نه به پرواز وادارتان كند، مسلما تمهيدات خاصي در شكل و انحنا و زواياي خودرو لازم است و با يك نگاه به تصوير بوگاتي تا حدودي مي توان دريافت كه طراحان و سازندگان بوگاتي براي رسيدن به اين هدف تا چه حد از خود مايه گذاشته اند.
مشخص ترين جزء آيروديناميكي كه در نظر اول جلب توجه مي كند، بادشكن عقب است كه در كنار گلگير عقب در تونل باد بسيار عالي جواب داده است. جزء ديگري كه اهميت بسيار زيادي در حفظ توازن و كاهش اصطكاك دارد، دريچه هاي ورودي هواي جلو است و مجراي هوايي كه از زير خودرو عبور مي كند.
زير شاسي تخت ميان دو محور چرخ مزيت بزرگي است كه به جريان يافتن بهتر هوا كمك مي كند و بادشكن جلو براي ايجاد اثر مكش يا به اصطلاح اثر جاده لازم است. تلاش مهندسان بوگاتي بيش از هر چيز به حفظ توازن آيروديناميك خودرو معطوف بوده كه اين امر در امكان راندن در بالاترين سرعت و بالاترين بار وارد بر چرخ ها بدون ايجاد اشكال براي راننده بوگاتي به خوبي به اثبات رسيده است.
از نظر آسايش و تجهيزات داخلي نيز بوگاتي Veyron16/4 اگر نگوييم بي نظير، حداقل كم نظير است. در داخل كابين عناصر ورزشي و تجملي در هماهنگي كامل قرار دارند و به خوبي با هم در تعامل هستند و در همان لحظه اول كه راننده در اتومبيل را باز مي كند، حسي از زيبايي و اعتماد به كارايي فوق العاده را به او القا مي كنند. (خدا نصيب كند!) يك دورسنج بزرگ در مركز و چهار صفحه نمايشگر جانبي آن يادآور گذشته افسانه اي بوگاتي در مقام توليدكننده نامدار ماشين هاي مسابقه است. نمي دانم هنگامي كه پشت فرمان بوگاتي نشسته ايد آيا مي توانيد به چيز ديگري غير از احساس رانندگي لذتبخش اين غول سريع و بسيار توانا فكر كنيد يا نه و آيا حوصله گوش كردن به موسيقي را داريد يا نه، اما اگر دلتان خواست چيزي گوش كنيد سيستم صوتي اين اتومبيل را امتحان كنيد. سيستم صوتي ساخته شده توسط ديتربرومستر، از عالي ترين توليدكنندگان سيستم هاي Hi-Fi برلين اجازه نمي دهد كه از ماشين ما پياده شويد! اما بهتر است ديگر پياده شويد چون سفر 2/1 ميليون دلاري ما دارد به پايان مي رسد. پيش از پياده شدن به داشبورد چوبي و فلزي دست ساز و كليدهاي كنسول مركزي و صندلي هاي چرمي نفيس و فرمان چرمي با علامت EB
(نشان خانوادگي مدل Veyron) و رنگبندي زيبا و نفس گير داخل كابين بوگاتي نگاهي بيندازيد و با يادآوري اين جمله از توماس بشر – مدير بوگاتي اتومبيلز- به خودتان دلداري بدهيد كه شايد روزي پشت فرمانش بنشينيد: اين اتومبيل را طوري ساخته ايم كه هر كسي بتواند آن را براند .

ترمزهايي كه مي فهمند
001752.jpg
تاراباكوس ملو(نيويورك تايمز) - مهندسان صنايع خودروسازي پس از سالها تلاش براي كاستن از خسارات جاني و صدمات ناشي از تصادف اتومبيل اكنون به اين نتيجه رسيده اند كه بهتر است به آنچه در لحظات پيش از تصادف اتفاق مي افتد، توجه كنند.
سيســـتم هاي كنترل پايداري در سالهاي اخير قابليت بيشتري براي توقف سريع خودرو و جلوگيري از تصادف پيدا كرده اند و اكنون مي توان ترمزها را به نحوي برنامه ريزي كرد كه توقف هاي شتابزده را تشخيص دهند و در مواردي كه راننده به اشتباه فشار اندكي روي ترمز وارد مي آورد، خودشان حداكثر نيرو را اعمال كنند.
سيستم فرمان فعال بي .ام.و. حركات عصبي راننده را در مانورهاي اضطراري تشخيص مي دهد و اينفينيتي نيز سيستمي را ارائه داده كه در مورد كشيده شدن اتومبيل به خط عبور مجاور و احتمال برخورد به راننده هشدار مي دهد.
تعدادي از اتومبيل هاي لوكس به سيستم هايي مجهز شده اند كه به محض احساس خطر تصادف توسط حس گرهاي تعبيه شده در خودرو، كمربندهاي ايمني محكم مي شوند و شيشه ها و دريچه آفتابگير سقف نيز بسته مي شوند. خودروسازها در حال طراحي رايانه هايي هستند كه تشخيص مي دهند راننده چقدر حواسش جمع است و بر اين اساس تصميم مي گيرند كه با چه سرعتي وارد عمل شوند.
يك نمونه از فناوري هاي تازه در جهت ايمني خودرو، ترمزي است كه وقتي احتمال وقوع تصادف را احساس مي كند، خود به خود وارد عمل مي شود.
اين سيستم هاي پيشگيري از تصادف، از رايانه هايي بهره مي برند كه قبلاً در ابزارهاي كنترل اتومبيل مانند ترمزهاي ضد قفل و محكم كننده كمربند ايمني در لحظه تصادف مورد استفاده قرار مي گرفتند. وجه مشترك همه سيستم هاي پيشگيري از تصادف، فناوري پيشرفته اي است كه سيستم كنترل سرعت بهينه انطباقي نام دارد. كنترل سرعت انطباقي بر خلاف سيستم هاي رايج كنترل سرعت كه فقط براي حفظ يك سرعت پيوسته طراحي شده اند، مي تواند فاصله مناسب از اتومبيل جلو را نيز حفظ كند. سرعت اتومبيل با توجه به اندازه هايي كه يك دستگاه ليزر يا رادار برآورد مي كند، بالا يا پايين مي رود.
سيستم هاي ايمني پيشگيري از تصادف با بهره گيري از فناوري كنترل سرعت بهينه انطباقي از حس گرهايي استفاده مي كنند كه اتومبيل  ها يا اشياء فاقد حركتي را كه در مسير خودرو قرار دارند،  نشان دهند و پيوسته احتمال تصادف را برآورد كنند.
مرسدس بنز اولين توليدكننده خودرويي بود كه يك سيستم ايمني پيشگيري را در ايالات متحده به نمايش گذاشت. در سال 2003 سواري هاي مرسدس بنز كلاسS به سيستمي مجهز شدند كه pre-Safe ناميده مي شد. اين سيستم در زمان در يك هزارم ثانيه پيش از تصادف به كار مي افتاد و هر قسمت از كمربند ايمني را كه شل شده بود، سفت مي كرد، دريچه آفتابگير سقف را مي بست، صندلي را به شكلي تنظيم مي كرد كه سرنشين در ايمن ترين موقعيت قرار بگيرد.
نسل بعدي سيستم مرسدس كاركردهاي بيشتري پيدا كرده است. شيشه هاي جانبي را مي بندد و در لحظه اي كه راننده پدال ترمز را فشار مي دهد، چنانچه نيروي كافي براي اجتناب از برخورد را به آن وارد نياورد، تمام نيروي ترمز را اعمال مي كند. اين سيستم جزو تجهيزات استاندارد مدل 2007 كلاس S است كه در ماه فوريه 2006 (بهمن 84) به بازار آمده است.
سيستم پيـــــش از تصادف لكسوس نيز تا حد زيادي به همين شيوه عمل مي كند. هنگامي كه تصادف قريب الوقوع را احساس مي كند، كمربندهاي ايمني را محكم مي كند و بلافاصله تمام نيروي ترمز را فراهم مي آورد. اين سيستم در لكسوس هاي مدل LS و GS  جزو امكانات اختياري خريدار است.
اينفينيتي دو سيستم ايــــمني پيشگيري از تصادف را در تعدادي از خودروهايش عرضه كرده است. كمربندهاي ايمني
pre-Crash كه قبل از تصادف محكم مي شوند، بخشي از تجهيزات استاندارد سواري هاي اينفينيتي سري M و سري Q هستند.
سيستم پيش ترمز كه از حسگرهاي كنترل سرعت بهينه براي تشخيص احتمال تصادف استفاده مي كند و حداكثر نيروي لازم براي توقف را تأمين مي كند، جزو تجهيزات اختياري مدل هاي M، Q و FX است.
سيستم آكورا تنها سيستمي است كه به صورت خودكار و بدون دخالت راننده عمل مي كند. يكي از امكانات اختياري آكورا RL2006 سيستمي است كه از يك دستگاه رادار تعبيه شده در جلو پنجره استفاده مي كند كه پيوسته سرعت نزديك  شدن به خودرو جلويي كه تا فاصله 300 فوت(100متر) از اتومبيل قرار دارد را نشان مي دهد. هنگامي كه حسگر احتمال وقوع تصادف را نشان دهد، تجهيزات الكترونيكي وارد يك فرآيند سه مرحله اي مي شوند.
در مرحله اول يك چراغ خطر كه زيرنمايشگر سرعت قرار گرفته با علامت ترمز روي داشبورد چشمك مي زند و سيستم صوتي زنگ هشداري را به صدا درمي آورد. اگر فاصله بين دو خودرو بيشتر نشود، سيستم وارد دومين مرحله مي گردد و نيروي اندكي به ترمز ها وارد مي آورد و كمربندهاي ايمني به آرامي كشيده مي شوند. اگر اين نيز براي جلوگيري از تصادف كافي نباشد، در مرحله سوم كمربندهاي جلو به شدت كشيده مي شوند و ترمز محكمي سرعت اتومبيل را كم مي كند. البته نيروي وارد بر ترمز براي توقف كامل نيست، بلكه در حدود 75 درصد ظرفيت ترمز اتومبيل بر آن اعمال مي شود. به گفته ويليام والتون، طراح توليد آكورا، شركت سازنده خودرو از شركت هاي بيمه درخواست كرده است كه با توجه به وجود اين سيستم در خودرو، در مبلغ حق بيمه دارندگان آكورا RL تخفيف قائل شوند.
با اين سيستم ايمني پيشگيري از تصادف در حال حاضر فقط در تعداد اندكي از خودروها تعبيه شده است، ولي انتظار مي رود كه به زودي رواج بيشتري پيدا كند. مايك توني، يكي از مهندسان شركت دلفي مي گويد شركت او در همكاري با تعدادي از شركت هاي خودروسازي در حال كار بر روي سيستم هاي جديدي است، از جمله سيستم هايي كه از دوربين براي تشخيص اشياء متحرك از ثابت استفاده مي كند. به گفته آقاي توني، تا پايان اين دهه سيستم هاي ايمني پيشگيري قادر خواهند بود راننده را زير نظر بگيرند و با توجه به ميزان هوشياري او واكنش نشان دهند و اگر راننده به جاده نگاه نكند، به او هشدار بدهند.
لكسوس نمونه اي از اين فناوري را ماه اكتبر (مهر) در نمايشگاه توكيو به نمايش گذاشته است.
آقاي توني مي گويد: اين فناوري اكنون آماده شده و در اختيار ما قرار گرفته است. مسئله فقط اين است كه بتوانيم آن را با اتومبيل ادغام كنيم.

آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
عكاس خانه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |